Рішення
від 27.11.2023 по справі 160/9467/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2023 року Справа № 160/9467/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіТурлакової Н.В. за участі секретаря судового засіданняЗонової Л.В. за участі: представника позивача представника відповідача Науменко С.Б. Пономаренка О.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Гарна Страва" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Гарна Страва» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Шевченківська ДПІ (Шевченківський р-н м. Дніпро), Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати Податкове повідомлення-рішення №0125630407 від 26.12.2022 p. видане ГУ ДПС у Дніпропетровській області (Шевченківський р-н м. Дніпро) Товариству з обмеженою відповідальністю «ГАРНА СТРАВА» про застосування штрафної (фінансової) санкції у розмірі 4 168 013,50 гривень за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведеної камеральної перевірки, податковим органом встановлено факт реєстрації податкових накладних з порушенням граничних строків реєстрації. У зв`язку з цим, прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення про нарахування штрафних санкцій № 0125630407 від 26.12.2022р. на загальну суму 4 168 013,50 грн. Позивач наголошує, що вчасна реєстрації податкових накладних, складених у червні 2022 року (№ 3 від 10.06.2022, № 2 від 06.06.2022, № 4 від 13.06.2022 та № 7 від 20.06.2022) була неможливою не з його вини, а через відсутність достатньої суми на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника (недостатність ліміту реєстрації податкових накладних). Вина позивача (в формі умислу чи необережності) як платника податків в невчасній реєстрації податкових накладних відсутня, що за неодноразово висловленими висновками Верховного Суду унеможливлює притягнення платника податків до відповідальності за податкове правопорушення. Значна кількість податкових накладних контрагентів-постачальників позивача - 273 були зареєстровані з порушенням строків, тобто сума податку на додану вартість, відображена в цих податкових накладних, в загальній сумі 5 709 176,83 грн. з незалежних від позивача причин, також не була врахована в його реєстраційному ліміті, що також унеможливило для позивача вчасну реєстрацію виписаних ним податкових накладних за червень 2022р. Відносно податкової накладної №1 від 08.08.2022р. (на суму ПДВ 25000000грн.) зазначає, що вона була відправлена через Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» 31.08.2022 о 18:20год., а також повторно у той же день о 17:41год., зареєстровано 01.09.2022 о 9:17год. Позивач зазначає, що реєстрація податкової накладної № 1 від 08.08.2022 в останній день граничного терміну реєстрації - 31.08.2022 зумовлена тими ж причинами, що і невчасна реєстрація податкових накладних за червень 2022. Так, на рахунку позивача в системі електронного адміністрування станом на 31.08.2022 було недостатньо коштів (недостатність реєстраційного ліміту), у зв`язку з чим позивач змушений був здійснити поповнення цього рахунку з власних обігових коштів на значну суму - 4 800 000,00грн. Позивач наголошує, що не міг забезпечити прийняття на реєстрацію податкової накладної № 1 від 08.08.2022 до 18 години 00 хвилин, а затримка на кілька хвилин призвела до застосування невиправдано великого штрафу в сумі 2 500 000,00 грн., що є непомірним і несправедливим тягарем для платника податків. Окремо наголошує, що податкові накладні № 7 від 20.06.2022 з відображенням суми ПДВ в розмірі 16 666 660,00 грн. та № 1 від 08.08.2022 з відображенням суми ПДВ в розмірі 25 000 000,00 грн. складені позивачем на користь неплатника податку - Міністерства оборони України, за наслідками господарських операцій із виконання договору № 286/2/22/19 від 17.03.2022, відповідно несвоєчасна реєстрація цих податкових накладних в жодному разі не могла призвести і до будь-яких негативних наслідків для контрагента-покупця, відповідно під час прийняття оскаржуваного рішення відповідачем порушено принцип - пропорційності, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія). Крім вказаного, позивач зазначає, що Законом № 1876-ІХ підрозділ 2 розділу ХХ ПК України доповнено пунктами 89 та 90, якими тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, по-перше, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних, а по-друге, суттєво зменшено розмір штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних. Вказані обставини свідчать про протиправність прийняття податкового повідомлення-рішення №0125630407 від 26.12.2022 p. та про наявність підстав для його скасування.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 травня 2023 року прийнято до свого провадження вказану позовну заяву та згідно ч.2 ст.257 КАС України ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позов, в якому він пред`явлений позов не визнає та заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у термін встановлений податковим законодавством. Порушення встановленого терміну реєстрації податкової накладної свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення. Штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування застосовуються контролюючими органами в порядку та розмірах, передбачених ст. 120-1 ПКУ, до особи, на яку покладено обов`язок щодо такої реєстрації, незалежно від причин, які призвели до порушення. Відповідач наголошує, що позивачем не було здійснено жодних заходів щодо поповнення електронного рахунку з метою збільшення суми ліміту, а тому посилання позивача на постанову Верховного Суду від 24.04.2018 року по справі №808/2289/17, не може бути враховано в силу невірного тлумачення позивачем зазначених висновків. Заявляючи вимогу про скасування податкового повідомлення-рішення з наведених в позові підстав, визнаючи при цьому факт порушення строків реєстрації податкових накладних, не наводячи належних обґрунтувань та доказів неправомірності дій/рішення відповідача, позивач фактично просить суд звільнити його від виконання податкового обов`язку - сплати грошових зобов`язань. Також відповідач вказує, що підрозділ 2 розділу ХХ ПК України доповнено пунктами 89 та 90 згідно із Законом №2876-ІХ від 12.01.2023 (який набрав чинності 08.02.2023), тобто лише з 08.02.2023 почали діяти ці норми, а до цього реєстрація податкових накладних відбувалася згідно з п. 201.10 статті 201 ПК України (в редакції яка була чинною на момент реєстрації податкових накладних). Штрафи у розмірах, визначених п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. При цьому, порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом №2876-ІХ (тобто застосовуються до ПН/РК з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягнуть за собою накладення на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України. При цьому, Закон №2876-ІХ від 12.01.2023 не містить прямої вказівки про надання зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період, до набрання ним чинності. З урахуванням викладеного, відповідач зазначає, що оскаржуване рішення є правомірним та просить відмовити у задоволені позовної заяви у повному обсязі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 липня 2023 року клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального провадження задоволено. Призначено справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гарна Страва" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Шевченківська ДПІ (Шевченківський р-н м. Дніпро), Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання протиправним та скасування рішення до розгляду за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого судового засідання.

Усною ухвалою суду в судовому засіданні 30.10.2023р., з урахуванням думки сторін, вилучено з учасників сторін відповідача-2 Шевченківську ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Представником позивача надавалися додаткові письмові пояснення, в яких він просив відхилити доводи відповідача, зазначені у відзиві та задовольнити позовну заяву в повному обсязі.

Представником відповідача подано письмові пояснення, в яких останній підтримав свою позицію викладену у відзиві на позов та просив у задоволенні позовних вимог відмовити.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечував, у задоволенні позову просив відмовити.

Заслухавши представника позивача та представника відповідача, дослідивши чинне законодавство та матеріали справи, суд доходить наступних висновків.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «Гарна Страва» (код ЄДРПОУ 39422516) зареєстровано 02.10.2014 року, основний вид діяльності: 56.29 Постачання інших готових страв. Інші: 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами; 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що на підставі підпункту 20.1.4, підпункту 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 розділу І та підпункту 75.1.1, пункту 75.1 ст. 75 розділу II Податкового кодексу України, головним державним інспектором Соборного відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Гарна Страва» з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за червень, серпень 2022 року.

За результатами проведеної перевірки складено акт камеральної перевірки №20410/04-36-04-07/39422516 від 15.11.2022 року, відповідно до висновків якого, перевіркою даних ЄРПН було встановлено порушення підприємством строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН визначених п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України.

Так, перевіркою встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:

1) № 2 від 06.06.2022, дата реєстрації в ЄРПН 15.07.2022, кількість днів порушення -15, сума ПДВ - 4 900,00 грн., розмір штрафу 10 %, сума штрафу - 490,00 грн.;

2) № 3 від 10.06.2022, дата реєстрації в ЄРПН 15.07.2022, кількість днів порушення - 15, сума ПДВ - 2 450,00 грн., розмір штрафу 10 %, сума штрафу - 245,00 грн.;

3) № 4 від 13.06.2022, дата реєстрації в ЄРПН 15.07.2022, кількість днів порушення - 15, сума ПДВ - 6 125,00 грн., розмір штрафу 10 %, сума штрафу - 612,50 грн.;

4) № 7 від 20.06.2022, дата реєстрації в ЄРПН 29.07.2022, кількість днів порушення - 14, сума ПДВ - 16 666 660,00 грн., розмір штрафу 10 %, сума штрафу - 1 666 666,00 грн.;

5) № 1 від 08.08.2022, дата реєстрації в ЄРПН 01.09.2022, кількість днів порушення - 1, сума ПДВ - 25 000 000,00 грн., розмір штрафу 10 %, сума штрафу - 2 500 000,00 грн.

В інформаційних базах ДПС України в автоматичному режимі нараховані штрафні санкції у розмірах 10 відсотків суми ПДВ на загальну суму штрафних санкцій 4168013,5 грн.

Не погоджуючись із висновками вказаного акта камеральної перевірки, позивачем подано до ГУ ДПС у Дніпропетровській області заперечення від 08.12.2022 №08/12-22, за результатами розгляду яких, ГУ ДПС листом №75774/6/04-36-04-07-18 від 22.12.2022р. висновки викладені в акті визнано правомірними, такими, що відповідають нормам чинного законодавства та залишені без змін.

На підставі вказаного акта камеральної перевірки, ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» №0125630407 від 26.12.2022 p., яким до ТОВ «Гарна Страва» застосовано штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, в тому числі, визначених ст. 201 Податкового кодексу України та згідно з п.120-1.1, статті 120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 4 168 013,50грн.

Позивач, не погодившись із вказаним вище податковим повідомленням-рішенням форми «Н» №0125630407 від 26.12.2022 p., звернувся до ДПС України зі скаргою, за результатами розгляду якої, рішенням від 19.04.2023 року №9631/6/99-00-06-03-01-06 скаргу ТОВ «Гарна Страва» залишено без задоволення, податкове повідомлення-рішення форми «Н» №0125630407 від 26.12.2022 p. без змін.

Також, судом досліджено Договір №286/2/22/19 від 17.03.2022р., укладений між ТОВ «Гарна Страва» та Міністерством оборони України, предметом якого є: послуги з організації харчування (55320000-9) (послуги щодо забезпечення харчуванням, забезпечення комплектами продуктів за Каталогом продуктів харчування особового складу та штатних тварин військових частин, установ та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах).

Згідно з пунктом 5.1 цього договору передбачено, що послуги надаються на умовах попередньої оплати. Замовник здійснює попередню оплату послуг відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1070 «Деякі питання здійснення розпорядником (одержувачем) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти».

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення (пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України далі ПК України).

Відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України визначено права контролюючих органів, контролюючі органи мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків.

Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до п. 86.2 статті 86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42цього Кодексу.

Пунктом 86.7 статті 86 ПК України визначено, що у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки).

Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.

Згідно з п.п. 86.7.1 п. 86.7 ст. 86 ПК України акт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податку у визначеному цим пунктом порядку (далі - матеріали перевірки), розглядаються комісією такого контролюючого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок (далі - комісія з питань розгляду заперечень), яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу. Склад комісії та порядок її роботи затверджуються наказом керівника контролюючого органу.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому відповідно до абзацу 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з абзацом 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Отже, підсумовуючи викладене, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

По своїй правовій природі норма, викладена в абзаці 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма-припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно з пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198цьогоКодексуу разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Крім того, суд також вказує, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності з 7 березня 2022 року (далі - Закон №2118-ІХ), внесено до підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пункт 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положення ПК України (в редакції станом на 07.03.2022), у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно з підпунктом 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Відтак, враховуючи вищевказані норми, суд зазначає, що у період з 01 березня 2020 року по 27 травня 2022 року штрафні санкції за порушення строку реєстрації податкових накладних, складених до 24.02.2022, не застосовувались.

В той же час, суд вказує, що з 27.05.2022р. поновлено відповідальність платників податків, зокрема, за порушення строку реєстрації податкових накладних, складених у т.ч. до 24.02.2022р., за виключенням складених у період з 24.02.2022 по 27.05.2022 та зареєстрованих до 15.07.2022р.

Судом встановлено, згідно акту камеральної перевірки №20410/04-36-04-07/39422516 від 15.11.2022 року спірні податкові накладні складені та зареєстровані позха межами вказаних вище пільгових періодів, а саме

- №2 від 06.06.2022, дата реєстрації в ЄРПН 15.07.2022, кількість днів порушення -15,

- №3 від 10.06.2022, дата реєстрації в ЄРПН 15.07.2022, кількість днів порушення - 15,

- №4 від 13.06.2022, дата реєстрації в ЄРПН 15.07.2022, кількість днів порушення - 15,

- №7 від 20.06.2022, дата реєстрації в ЄРПН 29.07.2022, кількість днів порушення 14, - №1 від 08.08.2022, дата реєстрації в ЄРПН 01.09.2022, кількість днів порушення - 1,

що вказує на порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Стосовно доводів позивача, що притягнення до відповідальності позивача є протиправним, у зв`язку з відсутністю достатньої суми на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника (недостатність ліміту реєстрації податкових накладних), суд зазначає, що вказана обставина не звільняє позивача від відповідальності, встановленої п. 120-1.1 ст. 120-1 Кодексу, порядок зарахування коштів на рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника прямо визначено у п. 200.1.4. ст. 200-1 ПКУ та жодним чином не є підставою для порушення платником податку граничного терміну реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Податковим кодексом України чітко визначено порядок перерахування коштів на рахунок у системі електронного адміністрування, який є загальним для всіх платників податків.

Щодо відсутності вини позивача у несвоєчасній реєстрації податкових накладних через відсутність ліміту на електронному рахунку, суд вважає такі посилання необґрунтованими, оскільки забезпечення необхідного ліміту для реєстрації податкових накладних на електронному рахунку є обов`язком позивача, а наявність чи відсутність необхідного ліміту для реєстрації податкових накладних залежить виключно від дій або бездіяльності позивача.

Суд зазначає, що направляючи на реєстрацію податкові накладні у строки, визначені п. 201.10 ст. 201 ПК України, позивач був обізнаний про відсутність необхідного ліміту для їх реєстрації, проте, ним не вчинялося жодних дій, щодо поповнення електронного рахунку з метою збільшення суми ліміту та своєчасної реєстрації податкових накладних. Саме лише здійснення суб`єктом господарювання перевірки ліміту на електронному рахунку податку на додану вартість, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні, не свідчить про намір здійснити реєстрацію у встановлені терміни, а отже не виключає вину підприємства у здійсненні податкового правопорушення.

Суд звертає увагу, що заявляючи вимогу про скасування податкового повідомлення-рішення з наведених в позові підстав, визнаючи при цьому факт порушення строків реєстрації податкових накладних, не наводячи належних обґрунтувань та доказів неправомірності дій/рішення відповідача, позивач фактично просить суд звільнити його від виконання податкового обов`язку - сплати грошових зобов`язань.

Щодо посилання позивача на те, що податкові накладні, які були зареєстровані несвоєчасно, не надавались отримувачу (покупцю), суд не приймає до уваги, оскільки дана обставина ніяким чином не звільняє позивача від відповідальності, так як диспозиція п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України передбачає, що штраф не застосовується за порушення граничних строків для реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

При цьому, для звільнення від відповідальності необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Вказана правова позиція зазначена у постановах Верховного Суду по справах №816/1488/17, №807/68/18, №808/3250/17, №620/1221/19.

Суд звертає увагу, що в наданих позивачем спірних податкових накладних ставка ПДВ 20%, відповідно підстави для звільнення від відповідальності за вказаних обставин відсутні.

При цьому, щодо посилання позивача на Закон №2876-ІХ, суд зазначає наступне.

Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» ПК України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування встановлені п.201.10 ст. 201 ПКУ, та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Закон України від 12.01.2023 №2876-ІХ набрав чинності 08.02.2023 року.

Так, відповідно до п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Відповідно до п. 89 підрозділу 2розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг

до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Згідно приписів Закону України від 12.01.2023 №2876-ІХ, підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України був саме доповнений пунктами 89 та 90.

На підставі зазначеного, суд робить висновок, що норми пунктів 89 та 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України є новими, якими встановлено нові граничні строки реєстрації накладних та новий розмір штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, які повинні бути зареєстровані в новий строк.

А тому, суд, враховуючи вищевказане у сукупності, доходить висновку, що пункти 89 та 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України не можуть бути застосовані до тих податкових накладних, які були зареєстровані до набрання чинності Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ та строк реєстрації яких вже сплив.

Більш того, Конституційний Суд України у Рішенні у справі про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 9 лютого 1999 року № 1-рп/1999, дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

Конституційний суд зазначив, що це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

Положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).

Закон України «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» №2876-ІХ від 12.01.2023 не містить прямої вказівки про надання зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період, до набрання ним чинності.

Додатково суд звертає увагу, що окремою підставою для не врахування в спірних правовідносинах вказаного Закону України №2876-ІХ від 12.01.2023, є те, що він набрав чинності 08.02.2023р., а перевірка та оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято у 2022 році.

Таким чином, суд, дослідивши зміст акту №20410/04-36-04-07/39422516 від 15.11.2022 року, доходить висновку, що контролюючим органом обґрунтовано та правомірно було не застосовано приписи Закону №2876-ІХ до податкових накладних позивача, створених та зареєстрованих у період з червня 2022 року.

Більш того, як зазначив представник позивача, підприємство не заперечує та підтверджує порушення строків реєстрації податкових накладних, що підтверджується змістом позовної заяви.

Таким чином, суд зазначає, що позивачем визнається вчинене ним порушення щодо порушення термінів реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі, обґрунтування неправомірності податкового повідомлення-рішення зводиться позивачем до начебто прогалин у законодавстві, власному тлумаченні Перехідних положень ПК України.

При цьому, як встановлено судом вище, фактично визнаючи вказані порушення, позивач посилається на неспівмірність суми штрафу із порушеним строком несвоєчасної реєстрації ПН (від дня до 15), проте суд оцінює критично вказані твердження позивача, оскільки ПК України не містить вказаних підстав для пом`якшення, а тим більше звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію ПН.

Решта доводів та аргументів сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

Враховуючи викладене, суд робить висновок, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №0125630407 від 26.12.2022 p винесене правомірно та скасуванню не підлягає.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовної заяви.

Керуючись ст.ст.241-250 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Гарна Страва» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення суду складений 18.12.2023р., у зв`язку з перебування головуючого судді у відпустці з 04.12.2023р.

Суддя Н.В. Турлакова

Дата ухвалення рішення27.11.2023
Оприлюднено17.01.2024
Номер документу116301965
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —160/9467/23

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 27.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Рішення від 27.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 09.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні