Постанова
від 10.01.2024 по справі 902/829/23
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2024 року Справа № 902/829/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Юрчук М.І. , суддя Тимошенко О.М.

секретар судового засідання Кравчук О.В.

за участю представників сторін:

позивача: не з`явився

відповідача: Степанова С.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Військової частини НОМЕР_1 на рішення Господарського суду Вінницької області, ухвалене 12.10.2023 суддею Яремчуком Ю.О., повне рішення складено 24.10.2023, у справі № 902/829/23

за позовом: Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 )

до: Державного підприємства Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (вул. Келецька, буд. 63, м. Вінниця, 21027)

про усунення недоліків

В червні 2023 року Військова частина НОМЕР_1 звернулась до Господарського суду Вінницької області з позовом до Державного підприємства Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою про усунення недоліків та доопрацювання Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель /т. 1 а.с. 1-5/.

Рішенням Господарського суду Вінницької області від 12.10.2023 у справі № 902/829/23, у позові Військової частини НОМЕР_1 до Державного підприємства Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою про усунення недоліків та доопрацювання Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель - відмовлено /т. 2 а.с. 22-28/.

Позивач Військова частина НОМЕР_1 , не погоджуючись з ухваленим рішенням, звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Вінницької області від 12.10.2023 у справі № 902/829/23 змінити, яким задовольнити позовні вимоги НОМЕР_2 прикордонного загону у повному обсязі /т. 2 а.с. 31-33/.

В обгрунтування апеляційної скарги скаржник зазначає:

- між сторонами у справі було укладено договір про надання послуг № 464-20 від 16.10.2020, у відповідності до якого виконавець зобов`язується надати послуги щодо інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області;

- відповідач не виконав зобов`язань щодо належного виготовлення документації за результатами проведеної ним інвентаризації, чим порушив умови укладеного договору;

- не погодившись із якістю та змістом наданого відповідачем звіту, позивач неодноразово звертався для врегулювання розбіжностей, що виникли у зв`язку із виконанням умов укладеного договору, однак відповідач звіт не доопрацював, виконавши свої зобов`язання лише частково;

- відповідно до умов договору (п. 5.11) в разі виявлення замовником недоліків, він надає виконавцю вмотивовану відмову від підписання акту виконаних робіт, однак, попри висловлені зауваження щодо змісту та якості проведеної інвентаризації земель, відповідач не вжив заходів з їх усунення;

- як вбачається із оскаржуваного рішення, технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовського кордону за видом, змістом і за складом відповідає вимогам Закону та прийнятих відповідно до нього нормативно_правових актів, що стверджується розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації № 18-р від 18.01.2023;

- хоча даний висновок суду по суті і є правильним, однак він не свідчить, що судом першої інстанції повною мірою досліджено відповідність виконаної відповідачем технічної документації його зобов`язанням за умовами договору;

- доводи позивача зводились саме до невідповідності технічної документації, яку виготовив відповідач, умовам укладеного між сторонами договору, а саме, що відповідач провів державну інвентаризацію земель, в той час як договором було передбачено значно ширший об`єм робіт, а саме інвентаризація земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області;

- тобто предметом судового спору була невідповідність результатів проведеної відповідачем інвентаризації саме предмету договору, а не нормам чинного законодавства;

- поряд з тим, ще одним свідченням невідповідності висновків суду першої інстанції обставинам справи є та обставина, що як зазначено у оскаржуваному рішенні, "суд вважає, що предметом доказування у даній справі є надання відповідачем неякісних послуг, а належними і допустимим доказами, які підтверджують такі обставини, є докази, які свідчать про здійснення розроблення технічної документації з інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону з порушенням вимог чинних норм і правил";

- проте позивачем було надано вичерпні докази того, що відповідач неналежним чином виконав технічну документацію із порушенням умов договору, оскільки об`єм документації не відповідав технічному завданню, яке відповідач зобов`язувався виконати в момент підписання договору, проте з рештою не зміг забезпечити його виконання на погоджених сторонами умовах та об`ємі, а саме, замість проведення інвентаризації всіх земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області Відповідач провів інвентаризацію лише частково, зокрема, відповідач надав звіт за результатами інвентаризації земель державної власності, що за своїм об`ємом фактично не відповідала Технічному завданню до договору;

- згідно з технічним завданням від 16.10.2020, який є додатком до підписаного сторонами договору, інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області підлягали земельні ділянки всіх форм власності, всіх категорій земель та незалежно від цільового призначення земельних ділянок (сформовані та несформовані, внесені та невнесені до Державного земельного кадастру), розташовані у 50-метровій смузі вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону, загальною площею 850 га;

- проте виготовлена відповідачем документація не відповідала цим критеріям, визначеним сторонами у Технічному завданні, оскільки була виготовлена у меншому об`ємі та, як з`ясувалось фактично за результатами аналізу наданих відповідачем документів, стосувалась тільки земель оборони, що є порушенням умов договору;

- однак предметом договору була інвентаризація не тільки земель оборони, але всієї смуги місцевості вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області, що судом першої інстанції хоча і досліджувалось, проте його висновки не відповідали обставинам справи, а саме невідповідності виготовленої відповідачем документації Технічному завданню;

- наведена обставина залишилось поза увагою суду, внаслідок чого ним було ухвалене рішення із висновками, що не відповідають обставинам справи;

- щодо відповідності умов договору постанові КМУ № 476 від 05.06.2019 "Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність деяких постанов Кабінету Міністрів України" (далі Порядок № 476), слід додатково звернути увагу на те, що на момент укладення договору об`єм робіт з інвентаризації земель, замовлених відповідачу, відповідав положенням Порядку № 476;

- інвентаризація проводилась на виконання відповідного розпорядження Чернівецької ОДА і відповідач був уповноважений на її проведення, усвідомлюючи очікуваний об`єм робіт;

- із прийняттям змін до постанови предмет договору сторонами не змінювався, а тому його тлумачення мало бути проведено судом із врахуванням законодавства, чинного на момент його укладення, що судом першої інстанції здійснено не було, а тому призвело до невідповідності висновків суду обставинам справи;

- зокрема Порядок № 476 було змінено відповідно до Постанови КМУ № 1098 від 20.10.2021, згідно з якою абз. 1 п. 8 викладено у новій редакції, а саме, що: підставою для проведення інвентаризації земель є рішення власників (розпорядників) земельних ділянок або рішення сільських, селищних, міських рад;

- тобто укладаючи договір, позивач був наділений повноваженнями Чернівецької ОДА замовити проведення інвентаризації земель та подальше виготовлення технічної документації;

- вищенаведений висновок також узгоджується із змістом ст. 26 Закону України "Про землеустрій" (далі ЗУ № 858) в редакції, чинній як на момент укладення, так і після внесення подальших змін;

- тобто інвентаризація земель мала своєю метою отримання відомостей (як передбачено у ст. 35 ЗУ № 858) про всі земельні ділянки вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області;

- висновок суду першої інстанції про те, що інвентаризація земель могла проводитись лише відносно тих земель, які належать НОМЕР_2 прикордонному загону, суперечить обставинам справи, який зроблено без врахування наявних в матеріалах справи документів, предметом договору була саме інвентаризація земель, як було передбачено Порядком № 476;

- висновок суду першої інстанції про "державну інвентаризацію", яка, ніби, мала бути проведена за наказом органу Держгеокадастру, оскільки землі, які підлягали інвентаризації, не були надані позивачу у користування, також не відповідає дійсним намірам сторін за договором, якими вони керувались при його укладенні, оскільки не відповідає системному аналізу Порядку № 476;

- так згідно з п. 8 Порядку № 476 (в редакції, чинній на момент укладення договору), підставою для проведення інвентаризації земель є рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації (далі - виконавці), судові рішення;

- тобто позивач мав достатні правові підстави для замовлення та проведення інвентаризації всіх земель на підставі розпорядження Чернівецької ОДА, які розташовані в межах території, визначеної у тексті розпорядження. При цьому наявність наказу органу Держгеокадастру для проведення інвентаризації земель була взагалі непотрібна в розумінні положень п. 8 Порядку № 476, оскільки зазначеним договором не передбачалось формування всіх земельних ділянок, які не сформовані як об`єкти цивільних прав.

За наведених обставин позивач вважає, що невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи, є підставою для зміни рішення судом апеляційної інстанції.

Листом № 902/829/23/7413/23 від 14.11.2023 матеріали справи було витребувано з Господарського суду Вінницької області.

24.11.2023 до суду надійшли матеріали справи № 902/829/23.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 30.11.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Військової частини НОМЕР_1 на рішення Господарського суду Вінницької області від 12.10.2023 у справі № 902/829/23. Розгляд апеляційної скарги призначено на "10" січня 2024 р. о 12:00 год.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 03.01.2024 відмовлено у задоволенні клопотання/заяви (вх.№ 10/24) представника Військової частини НОМЕР_1 про участь в судовому засіданні 10.01.2024 о 12:00 год. у справі № 902/829/23 в режимі відеоконференції у приміщенні Чернівецького окружного адміністративного суду.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 09.01.2024 заяву (вх.№ 93/24) представника Військової частини НОМЕР_1 Топало Р.В. про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду задоволено.

10.01.2024 представник позивача Топало Р.В. участі в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив.

Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Враховуючи, що ухвалою суду від 30.11.2023 явка представників сторін в судове засідання 10.01.2024 обов`язковою не визнавалась, колегія суддів визнала за можливе здійснювати розгляд справи за відсутності представника позивача, оскільки його не явка не перешкоджає перегляду справи.

В судовому засіданні 10.01.2024 представник відповідача заперечив проти доводів та вимог апеляційної скарги, просив рішення Господарського суду Вінницької області від 12.10.2023 у справі № 902/829/23 залишити без змін, а скаргу без задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній та додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації № 285-р від 24.03.2020 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (лісогосподарського призначення, водного фонду, земель промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення) Чернівецькому прикордонному загону керуючись пунктом 7 статті 13, частиною 1 статті 41 Закону України Про місцеві державні адміністрації статтями 17, 122, 123 Земельного кодексу України, Законами України Про землеустрій, Про державний земельний кадастр, постановою Кабінету Міністрів України № 476 від 05.06.2019 Про затвердження порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України враховуючи клопотання ІНФОРМАЦІЯ_1 від 10.02.2020 № 711/1516, згідно з протоколом та рішенням обласної комісії з питань реалізації обласною державною адміністрацією повноважень у галузі земельних відносин від 11.03.2020 № 2 надано: Чернівецькому прикордонному загону дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (сільськогосподарського призначення, водного фонду, земель промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення) вздовж українсько молдавського кордону, які розташовані в адміністративних межах Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області. Визначено, що технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробити з врахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою та подати на погодження та затвердження до обласної державної адміністрації /т. 1 а.с. 70/.

В подальшому між Військовою частиною НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), в особі командира з Військової частини Марцінкевича Сергія Васильовича, що діє на підставі прав за посадою, далі (замовник), з однієї сторони, і Державним підприємством Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою, в особі директора Ярославського Ярослава Івановича, що діє на підставі наказу та статуту, (далі - виконавець), з іншої сторони, разом - сторони, було укладено договір про надання послуг № 464-20 від 16.10.2020.

Між сторонами було погоджено, що виконавець зобов`язується надати послуги щодо інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області (код згідно національного класифікатора України ДК 021:2015 Єдиний закупівельний - словник: 71350000-6 Науково-технічні послуги в галузі інженерії (послуги щодо інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області) (далі - послуги), відповідно до технічного завдання (додаток № 1 до цього договору) та умов цього договору, а замовник зобов`язується прийняти надані послуги та оплатити їх вартість.

Найменування, обсяг та вартість послуг за цим договором визначені в календарному плані виконання робіт (додаток № 2 до цього договору).

Оплата послуг здійснюється в межах кошторисних призначень замовника по КЕКВ 2240 Оплата послуг (крім комунальних) (розділ 1 договору).

Розділом 5 було погоджено строк (термін) надання послуг: до 10.12.2020.

Послуги надаються в адміністративно-територіальних межах Чернівецької області. Приймання-передача наданих послуг здійснюється за адресою: 58000, м. Чернівці, вул. Герцена, 2 а.

Виконавець надає послуги за цим договором виключно в межах обсягу замовлень замовника та відповідно до технічного завдання, визначеного додатком № 1 до цього договору (п.п. 5.1, 5.2, 5.3 договору).

Пунктом 5.10 договору сторонами погоджено, що протягом 10 (десяти) робочих днів з дати отримання акту прийому-передачі результатів проведення інвентаризації земель (додаток № 3 до цього договору) та акту, замовник зобов`язаний підписати акт, або надати виконавцю вмотивовану відмову від його підписання у письмовій формі.

У разі виявлення замовником недоліків під час прийняття послуг та підписання акту прийому-передачі результатів проведення інвентаризації земель (додаток № 3 до цього договору) (наприклад невідповідність кількості електронних файлів, їх змісту тощо інформації, зазначеній в акті прийому-передачі результатів проведення інвентаризації земель; відсутність інформації та/або копій підтвердних документів щодо способів, методів та результатів інформування місцевого населення про проведення інвентаризації земель), замовник надає виконавцю вмотивовану відмову від його підписання.

У випадку отримання вмотивованої відмови від підписання акту, сторонами складається двосторонній акт з переліком недоліків та доопрацювань, в якому визначаються терміни їх усунення. Після усунення недоліків та до опрацювань згідно зі складеним актом, сторонами підписується акт усунення недоліків та доопрацювання здійснюються за рахунок виконавця та не оплачуються замовником (п.п. 5.11, 5.12 договору).

Так додатком № 1 до договору було погоджено технічне завдання на предмет закупівлі: 71350000 науково-технічні послуги в інженерії (послуги з проведення інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдавської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області), відповідно до якого інвентаризація земель проводиться на підставі розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації від 24.03.2020 № 285-р Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель лісогосподарського призначення, водного фонду, земель промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення) Чернівецькому прикордонному загону, відповідно до Земельного кодексу України, законів України Про землеустрій, Про Державний земельний кадастр, Про державну експертизу землевпорядної документації, Про землеустрій, Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 476 від 05.06.2019, Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.04.2012, Положення про Державний фонд документації із землеустрою, ствердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1553 від 17.11.2004, та інших нормативно-правових актів, що встановлюють вимоги до проведення інвентаризації земель. Відповідно до пункту 5 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 476 від 05.06.2019, об`єктами проведення інвентаризації земель є території адміністративно-територіальних одиниць або їх частини. Інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького, частини Новоселицького районів Чернівецькій області підлягають земельні ділянки усіх форм власності, всіх категорій земель та незалежно від цільового призначення земельних ділянок (сформовані та інформовані, внесені та невнесені до Державного земельного кадастру), розташовані в 50-й метровій смузі вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону, загальною площею 850 га. Термін проведення інвентаризації земельних ділянок: до 01.11.2020 року.

Пунктом 5.9 договору передбачено, що виконавець передає замовнику на підставі акту прийому передачі результатів проведення інвентаризації земель (додаток 3 до договору): в паперовій формі в 1 (одному) примірнику: реєстр погоджених та затверджених в установленому законодавством порядку технічних документацій із землеустрою, на підставі яких до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельні ділянки за результатами проведення інвентаризації земель (за встановленою договором про закупівлю формою) (частина 4 пункту 5.9.1 договору); в електронній формі в 1 (одному) примірнику на фізичних носіях інформації: погоджені та затверджені в установленому законодавством порядку технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (електронні файли у форматі розширення у формі електронних документів, створених сертифікованим інженером-землевпорядником, відповідальним за якість робіт із землеустрою, відповідно до Закону України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги (частина 2 пункту 5.9.2 договору);

Пунктом 15 Технічного завдання передбачено, що за результатами надання послуг з інвентаризації земель замовнику передається: в паперовій формі в 1 (одному) примірнику: реєстр погоджених та затверджених в установленому законодавством порядку технічних документацій із землеустрою, на підставі яких до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельні ділянки за результатами проведення інвентаризації земель (за встановленою договором про закупівлю формою) (частина 4 пункту 15.1 Технічного завдання); в електронній формі в 1 (одному) примірнику на фізичних носіях інформації: погоджені та затверджені в установленому законодавством порядку технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (електронні файли у форматі розширення у формі електронних документів, створених сертифікованим інженером-землевпорядником, відповідальним за якість робіт із землеустрою, відповідно до Закону України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги (частина 2 пункту 15.2 технічного завдання).

07.03.2023 ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою на адресу НОМЕР_2 прикордонного загону направив лист № 123 від 21.02.2023 про передачу технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовського кордону, які розташовані в адміністративних межах Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області з додатками, переданий Чернівецькою філією державного підприємства Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою.

Листом № 710/2730-23-Вих від 10.03.2023 31 прикордонний загін відмовився від підписання Акту прийому-передачі результатів проведення інвентаризації земель до усунення виявлених недоліків, а саме, за доводами останнього, у звіті про результати проведення інвентаризації земель в розрізі категорій земель подана інформація тільки про землі оборони за КВЦПЗ - 15.03 (для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України), щодо інших категорій земель інформація відсутня. Тому за результатам розгляду переданих документів та матеріалів було повідомлено виконавця (відповідача) про виявлені наступні недоліки та доопрацювання.

Так позивачем зазначено, що у переданій технічній документації відсутні переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями: наданих у власність (користування) без кадастрових номерів; не наданих у власність чи користування; що використовуються без документів, які посвідчують право на них; що використовуються не за цільовим призначенням; невитребуваних земельних часток (паїв); відумерлої спадщини; робочий і зведений інвентаризаційні плани; матеріали погодження технічної документації із землеустрою, встановлені статтею 186 Земельного кодексу України; акти перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель; акти приймання-передачі межових знаків на зберігання. Окрім того зазначено, що пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі опрацьовані не в повному обсязі, зокрема щодо земель лісогосподарського призначення; перелік обмежень у використанні земельних ділянок опрацьовано не в повному обсязі, зокрема щодо визначення меж дії охоронних зон навколо (уздовж) об`єктів транспорту, зв`язку, енергетичної системи. Мета проведення інвентаризації, зазначена в пояснювальній записці, не відповідає умовам договору та технічному завданню (абзац 5).

Також не відповідає умовам договору та технічному завданню розділ пояснювальної записки За результатами проведених робіт.

Акт прийому-передачі та додатки до нього № 1, 2, 3, 4 оформлені, як акт прийому-передачі результатів проведення державної інвентаризації земель та додатки до нього № 1,2, 3, 4, що не відповідає формі додатку № 3 до договору - Акт прийому-передачі результатів проведення інвентаризації земель.

У звіті про результати проведення інвентаризації земель в розрізі категорій земель подана інформація тільки про землі оборони за КВЦПЗ - 15.03 (для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України), щодо інших категорій земель інформація відсутня.

Виходячи з вищевикладеного, відповідно до пунктів 5.10, 5.11 договору, НОМЕР_2 прикордонний загін відмовився від підписання акту прийому-передачі результатів проведення інвентаризації земель до усунення виявлених недоліків.

Поряд з цим позивачем вказаним листом було запропоновано відповідачу в найкоротший термін направити до НОМЕР_2 прикордонного загону уповноваженого представника підприємства та відповідальних виконавців для складання двостороннього акту з переліком недоліків та доопрацювань і встановлення терміну їх усунення.

ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою листом від 25.04.2023 № 402 надав відповідь на лист НОМЕР_2 прикордонного загону від 10.03.2023 № 710/2730-23-Вих, в якій повідомив, що у виконавця не має можливості виділити спеціаліста та було запропоновано надіслати перелік недоліків на розгляд підприємства.

НОМЕР_2 прикордонний загін листом від 08.05.2023 № 710/2730-23-Вих направив відповідачу перелік недоліків та доопрацювань, які необхідно усунути.

Враховуючи, що відповідачем не здійснено доопрацювання недоліків, Військова частина НОМЕР_1 звернулась до Господарського суду Вінницької області з цим позовом.

Рішенням Господарського суду Вінницької області від 12.10.2023 у справі № 902/829/23 відмовлено позивачу у задоволенні позову.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що предметом доказування у даній справі є надання відповідачем неякісних послуг, а належними і допустимим доказами, які підтверджують такі обставини, є докази, які свідчать про здійснення розроблення технічної документації з інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону з порушенням вимог чинних норм і правил, однак доказів, які свідчать про те, що розробка технічної документації з інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону відповідачем з порушенням вимог чинного законодавства, позивачем до суду не надано.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні додаткового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання права, визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Предметом позову у цій справі є вимога позивача усунути недоліки та доопрацювати технічну документацію з інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області (код згідно національного класифікатора України ДК 021:2015 Єдиний закупівельний- словник: 71350000-6 Науково-технічні послуги в галузі інженерії (Послуги щодо інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області), відповідно до технічного завдання, що є додатком № 1 до договору про надання послуг № 464-20 від 16.10.2020.

Так в основу доводів позивача покладено те, що додатком № 1 до договору сторони у справі погодили технічне завдання на предмет закупівлі: 71350000 науково-технічні послуги в інженерії (послуги з проведення інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдавської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області). Зазначена інвентаризація земель проводиться на підставі розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації № 285-р від 24.03.2020 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель лісогосподарського призначення, водного фонду, земель промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення) Чернівецькому прикордонному загону, відповідно до Земельного кодексу України, законів України Про землеустрій, Про Державний земельний кадастр, Про державну експертизу землевпорядної документації, Про землеустрій, Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабілету Міністрів України № 476 від 05.06.2019, Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.04.2012, Положення про Державний фонд документації із землеустрою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1553 від 17.11.2004, та інших нормативно-правових актів, що встановлюють вимоги до проведення інвентаризації земель.

Одночасно позивач стверджує, що відповідно до пункту 5 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 476 від 05.06.2019, об`єктами проведення інвентаризації земель є території адміністративно-територіальних одиниць або їх частини. Інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону на території Сокирянського, Кельменецького, частини Новоселицького районів Чернівецькій області підлягають земельні ділянки усіх форм власності, всіх категорій земель та незалежно від цільового призначення земельних ділянок (сформовані та інформовані, внесені та невнесені до Державного земельного кадастру), розташовані в 50-й метровій смузі вздовж Українсько-Молдовської ділянки державного кордону, загальною площею 850 га.

Підставою позову є неналежне виконання послуг з проведення інвентаризації зі сторони ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою, оскільки виконавець здійснив інвентаризацію тільки земель оборони (КВЦПЗ) вздовж Українсько-Молдовського кордону, які розташовані в адміністративних межах Сокирянського, Кельменецького та частини Новоселицького районів Чернівецької області, чим порушив умови договору, оскільки виконавець не виготовив технічну документацію земельних ділянок, які розташовані в 50-метровій смузі вздовж Українсько- Молдовської ділянки державного кордону загальною площею 850 га.

Згідно з ч. 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За приписами статті 2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб`єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них.

Відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. До земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність, належать, зокрема, землі оборони. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Згідно з ст. 77 Земельного кодексу України, яка кореспондується із статтею 1 Закону України "Про використання земель оборони", землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно законодавства України.

Відповідно до статті 14 Закону України "Про Збройні Сили України" земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належить їм на праві оперативного управління.

Відповідно до абзацу 3 частини 5 статті 20 Земельного кодексу України земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".

За приписами статті 2 Закону України "Про використання земель оборони", зокрема, військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України. Особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші оборонні об`єкти визначаються Кабінетом Міністрів України.

Статтею 326 Цивільного кодексу України передбачено, що у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.

Частина 5 статті 116 Конституції України наділяє Кабінет Міністрів України повноваженням здійснювати управління державної власності відповідно до закону.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" управління об`єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Відповідно до статті 317 Цивільного кодексу України право володіння, користування та розпорядження своїм майном належить власнику цього майна.

Статтею 319 Цивільного кодексу України визначено, що лише власник має право вчиняти стосовно свого майна будь-які дії, які не суперечать закону, а статтею 321 цього Кодексу передбачено принцип непорушності права власності.

Згідно з статтею 80 ЗК України, суб`єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності.

Відповідно до ст. 35 Закону України Про землеустрій, інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.

Пунктом 26 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 476 визначено, що за результатами проведення інвентаризації земель, державної інвентаризації земель та земельних ділянок виконавцями розробляється технічна документація відповідно до статті 57 Закону України Про землеустрій.

У відповідності до ст. 57 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель розробляється за рішенням власників (розпорядників) земельних ділянок або за рішенням сільських, селищних, міських рад. Рішення про розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення приймається у порядку, визначеному статтею 35 цього Закону.

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає: а) пояснювальну записку; б) матеріали топографо-геодезичних вишукувань; в) пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі; г) робочий і зведений інвентаризаційні плани; ґ) переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, що посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини; д) відомості про меліоративну мережу або її складову частину/частини, в тому числі надані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель, для державної реєстрації меліоративної мережі або її складової частини/частин у Державному земельному кадастрі, а також про земельні ділянки, на яких вони розміщені; е) відомості про земельні ділянки (частини земельних ділянок) та масиви земель сільськогосподарського призначення, включених до території обслуговування меліоративної мережі. У разі формування земельної ділянки технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель також включає: а) відомості про обчислення площі земельної ділянки; б) кадастровий план земельної ділянки; в) перелік обмежень у використанні земельних ділянок; г) відомості про встановлені межові знаки.

У разі виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру щодо меж земельних ділянок та/або інших відомостей про земельні ділянки, технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель також включає кадастрові плани відповідних земельних ділянок із зазначенням виправлених відомостей про них.

У разі формування земельної ділянки під час інвентаризації земель не допускається: а) розташування однієї будівлі на декількох земельних ділянках; б) розташування на земельній ділянці лише окремої частини будівлі.

Кадастрові плани земельних ділянок, помилки у відомостях Державного земельного кадастру щодо яких виправляються, погоджуються з власниками таких земельних ділянок (якщо земельна ділянка перебуває у користуванні - також із землекористувачем).

Системний аналіз наведених положень дає змогу дійти висновку, що технічна документація із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок - це сукупність технічних завдань, пояснювальних записок, текстових та графічних матеріалів, погоджених та затверджених в установленому законом порядку, на підставі яких органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування реалізують власну компетенцію, приймаючи рішення про віднесення земель до відповідної категорії у разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії.

Статтею 79 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельних ділянок здійснюється шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 57 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель розробляється за рішенням власників (розпорядників) земельних ділянок або за рішенням сільських, селищних, міських рад.

Законом України Про землеустрій визначено випадки, при яких здійснюється формування земельних ділянок крім тих, які знаходяться у власності чи користуванні, а саме тільки при інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення.

Рішення про розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення приймається у порядку, визначеному статтею 35 Закону України Про землеустрій.

Стаття 35 Закону України Про землеустрій визначає, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування земельних ділянок, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Порядок проведення інвентаризації земель затверджується Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 476 від 05.06.2019, в редакції станом на дату укладення договору - 16.10.2020, визначено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Державна інвентаризація земель проводиться шляхом формування земельних ділянок незалежно від форми власності, визначення їх угідь та у разі потреби віднесення таких земельних ділянок до певних категорій для інформаційного наповнення Державного земельного кадастру (п. 3 Порядку в редакції станом на 16.10.2020).

Тобто формування земельних ділянок передбачалося за державною інвентаризацією земель.

Інвентаризація земель проводиться з урахуванням принципів: плановості, достовірності та повноти даних, послідовності і стандартності процедур, доступності використання інформаційної бази, узагальнення даних з додержанням єдиних засад та технології їх оброблення (п. 4 Порядку в редакції станом на 16.10.2020).

Об`єктами інвентаризації земель є територія України, територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, масив земель сільськогосподарського призначення, окремі земельні ділянки (п. 5 Порядку в редакції станом на 16.10.2020).

Інвентаризація земель проводиться в межах адміністративно-територіальних одиниць, територій, межі яких визначені проектами формування територій і встановлення меж сільських, селищних рад, масивів земель сільськогосподарського призначення, окремих земельних ділянок (п. 6 Порядку в редакції станом на 16.10.2020).

Відповідно до п. 8 Порядку, в редакції станом на дату укладення договору - 16.10.2020, підставою для проведення інвентаризації земельє рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації (далі - виконавці), судові рішення.

Підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є: - для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою; - в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої розташований масив.

Проведення державної інвентаризації земель забезпечує Держгеокадастр або його територіальний орган шляхом прийняття наказу про проведення державної інвентаризації земель.

Отже у цій справі інвентаризація землі проводилась для конкретного землекористувача за дозволом розпорядника - Військової частини НОМЕР_1 та за дозволом Чернівецької обласної державної адміністрації у відповідності до розпорядження № 285-р від 24.03.2020, безпосередньо пунктом 2 якого було погоджено, що технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробити з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою та подати на погодження та затвердження до обласної державної адміністрації.

Як вже зазначалося вище, Порядком проведення інвентаризації земель, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 476 від 05.06.2019, встановлено, що підставою для проведення інвентаризації земель є рішення власників (розпорядників) земельних ділянок або рішення сільських, селищних, міських рад, а тому інші земельні ділянки, зазначені в договорі про надання послуг № 464-20 від 16.10.2020, які не є землями оборони та Військової частини НОМЕР_1 , не підлягали інвентаризації за вказаним договором.

Інвентаризація земельних ділянок, власниками чи користувачами яких є інші особи, можлива тільки після укладення з ними відповідного договору.

Поряд з цим земельні ділянки прикордонної смуги не встановлені, не сформовані і не надані у користування Військовій частині НОМЕР_1 , докази протилежного в матеріалах справи відсутні.

Передумовою для можливості проведення інвентаризації земельних ділянок всіх форм власності, відповідно до вимог чинного законодавства є наявність наказу Держгеокадастру або його територіального органу.

Виходячи з норм Законів і прийнятих нормативних актів відповідачем проведено інвентаризацію земель Військової частини НОМЕР_1 , сформовано її земельні ділянки та надано інформацію про земельні ділянки власників землі і землекористувачів, території яких поширюються на умовній максимальній 50 метровій смузі навколо кордону.

За наведених обставин технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовського кордону за видом, змістом і за складом відповідає вимогам Закону та прийнятих відповідно до нього нормативно-правових актів, що стверджується розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації № 18-р від 18.01.2023, яким затверджено Державному підприємству Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель вздовж Українсько-Молдовського кордону.

Відповідачем у технічній документації із землеустрою щодо інвентаризації земель оборони в розрізі категорій подана інформація тільки про землі оборони (для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України (код цільового призначення 15.03), у зв`язку з тим, що до прав землекористувача - Військової частини НОМЕР_1 , визначених ст. 95 Земельного кодексу України, не входить контроль чи отримання інформації з питань регулювання земельних відносин про суміжних власників землі і землекористувачів.

Інші землі хоч і зазначені в договорі про надання послуг № 464-20 від 16.10.2020, не є землями оборони, а Військова частина НОМЕР_1 не є їх користувачем.

Інвентаризація земельних ділянок, власниками чи користувачами яких є інші особи, можлива тільки після укладення з ними відповідного договору, або в порядку державної інвентаризації земель.

Наведеним вище спростовуються доводи апелянта, що Військова частина НОМЕР_1 має достатні правові підстави для замовлення та проведення інвентаризації всіх земель на підставі розпорядження Чернівецької ОДА, які розташовані в межах території, визначеної у тексті розпорядження.

Відповідно до листа № 123 від 21.02.2023 відповідач надіслав позивачу акт виконаних робіт (2 примірники) та акт прийому-передачі результатів проведення інвентаризації земель з додатками (2 примірники), з якого вбачається, що Державним підприємством "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" повністю виконано свої зобов`язання згідно з договором про надання послуг № 464-20 від 16.10.2020.

За наведених обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, про відмову в задоволенні позову.

Відповідно до ст. 74, 76 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до п. 1 част. 1 ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Згідно з ст. 276 ГПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги Військової частини НОМЕР_1 не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому правові підстави для скасування рішення Господарського суду Вінницької області від 12.10.2023 у справі № 902/829/23 відсутні.

На підставі ст. 129 ГПК України судовий збір за подання апеляційної скарги покладається на апелянта.

Керуючись ст. 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Військової частини НОМЕР_1 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Вінницької області від 12.10.2023 у справі № 902/829/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

Справу № 902/829/23 повернути Господарському суду Вінницької області.

Повний текст постанови складений "15" січня 2024 р.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Юрчук М.І.

Суддя Тимошенко О.М.

Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено18.01.2024
Номер документу116318038
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/829/23

Постанова від 10.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 09.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 03.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 30.11.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 04.10.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 12.09.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 23.08.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Тварковський А.А.

Ухвала від 22.06.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні