Ухвала
від 10.01.2024 по справі 377/949/23
СЛАВУТИЦЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

У Х В А Л А

іменем України

Справа № 377/949/23

Провадження №2-о/377/2/24

10 січня 2024 року Славутицький міський суд Київської області у складі: головуючої - судді Теремецької Н.Ф., за участю секретаря судового засідання - Федорчук Г.В.,

заявника ОСОБА_1 ,

представника заявника в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням його власних технічних засобів, із застосуванням електронного підпису через мережу Інтернет на онлайн-сервісі відеозв`язку EASYCON: - адвоката Гармаша М.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Славутичі в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , від імені якого дії адвокат Гармаш Михайло Юрійович, заінтересовані особи: ОСОБА_2 , Управління соціального захисту населення Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, про встановлення факту, що має юридичне значення,-

У С Т А Н О В И В :

20 листопада 2023 року до суду надійшла заява, в якій заявник, від імені якого діє адвокат Гармаш М.Ю., просить встановити факт, що ОСОБА_1 , є єдиною особою, яка зайнята постійним доглядом за ОСОБА_2 , який є особою з інвалідністю І групи.

Заява обґрунтована тим, що ОСОБА_1 є рідним братом ОСОБА_2 , який є особою з інвалідністю першої групи з 30.03.2023 у зв`язку із загальним захворюванням з ураженням опорно-рухового апарату. Інвалідність ОСОБА_2 встановлена безтерміново, в зв`язку з чим він потребує сторонньої допомоги. ОСОБА_1 здійснює за ним постійний догляд на безоплатній основі, зокрема здійснює допомогу в самообслуговуванні, пересуванні в побутових умовах, веденні домашнього господарства, надає психологічну підтримку. Заявник є єдиною особою, яка може здійснювати постійний догляд за ОСОБА_2 , оскільки батько ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , а мати заявника та ОСОБА_2 - ОСОБА_3 є особою з інвалідністю першої групи та сама потребує постійного стороннього догляду. При цьому інші особи, які можуть здійснювати догляд за ОСОБА_2 , відсутні. Факт здійснення заявником постійного догляду за ОСОБА_2 має юридичне значення, оскільки породжує виникнення прав та обов`язків у заявника щодо отримання соціальних пільг та виплат і виникнення прав та обов`язків, визначених Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Ухвалою судді від 24 листопада 2023 року прийнято заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено судове засідання на 20 грудня 2023 року.

20 грудня 2023 року судове засідання було відкладено на 25 грудня 2023 року в зв`язку з технічною неможливістю проведення відеоконференції з представником заявника-адвокатом Гармашем М.Ю. на підставі пункту 3 частини другої статті 223 ЦПК України.

25 грудня 2023 року в судовому засіданні за клопотанням представника заявника -адвоката Гармаша М.Ю. було оголошено перерву до 10 січня 2024 року.

В судовому засіданні заявник та його представник - адвокат Гармаш М.Ю. просили задовольнити заяву, посилаючись на те, що встановлення вказаного факту необхідно для того, щоб в подальшому скористатися правом на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

ОСОБА_2 , заінтересована особа у справі, в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином. До суду від ОСОБА_2 надійшли пояснення, в яких просив провести судове засідання за його відсутності та задовольнити заяву про встановлення факту, що має юридичне значення, посилаючись на те, що він є інвалідом першої групи та потребує постійного догляду, оскільки не може самостійно забезпечити свою життєдіяльність, а заявник є його рідним братом, інших осіб, які б могли здійснювати постійний догляд за ним, немає.

Управління соціального захисту населення Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області свого представника в судове засідання не направило, про дату, час та місце судового засідання повідомлене належним чином. До суду подано клопотання від начальника Управління соціального захисту населення Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області Лутченко Н.В., в якому вона просила провести розгляд справи за відсутності їх представника та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

Обговоривши в судовому засіданні питання про закриття провадження у справі з тих підстав, що справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, вислухавши думку заявника та його представника - адвоката Гармаша М.Ю., які пояснили суду, що чинним законодавством не передбачено іншого порядку встановлення вказаного в заяві факту, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до положень статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.

Статтею 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно з частиною першою статті 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Відповідно до частин першої, другої статті 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту: 1) родинних відносин між фізичними особами; 2) перебування фізичної особи на утриманні; 3) каліцтва, якщо це потрібно для призначення пенсії або одержання допомоги по загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню; 4) реєстрації шлюбу, розірвання шлюбу, усиновлення; 5) проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу; 6) належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім`я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з прізвищем, ім`ям, по батькові, місцем і часом народження цієї особи, зазначеним у свідоцтві про народження або в паспорті; 7) народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження; 8) смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті; 9) смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

У судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Отже, в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, зокрема, якщо згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; встановлення факту не пов`язується із наступним вирішенням спору про право.

Як встановлено зі змісту поданої заяви, заявник від імені якого діє представник - адвокат Гармаш М.Ю., просить встановити факт здійснення ним постійного догляду за особою, яка є інвалідом І групи, та потребує такого догляду з його боку, і він є єдиною особою, яка може здійснювати такий догляд.

Відповідно до заяви вказаний факт йому потрібно встановити для отримання соціальних пільг та виплат, а також такий факт породжує для нього виникнення прав та обов`язків, визначених Законами України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» і «Про військовий обов`язок та військову службу».

У пункті 1 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 № 5 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» роз`яснено, що у порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо: згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.

Пунктом 2 вказаної постанови передбачено, що суди при вирішенні питання про підвідомчість справи мають право враховувати норми законодавчих актів, якими передбачено несудовий порядок встановлення певних фактів або визначено факти, які в даних правовідносинах можуть підтверджуватися рішенням суду.

Порядок вирішення питання можливості оформлення постійного догляду за особами, що потребують постійного стороннього догляду, визначено Законом України «Про соціальні послуги», Порядком підготовки та перепідготовки фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 430, Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 № 1040. Вказані нормативно-правові акти визначають порядок отримання статусу фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду, внесення відомостей про таких осіб до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, порядок отримання витягу з такого Реєстру.

Факт постійного надання соціальних послуг (догляду) інвалідам та хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, може бути встановлений структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад за місцем проживання/перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі із дотриманням Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 859.

Слід зазначити, що до заяви додано копію акту встановлення факту здійснення догляду № 9 від 02.10.2023, складеного комісією, утвореною відповідно до рішення виконавчого комітету Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області від 13.04.2023 № 89, яким підтверджено факт здійснення постійного догляду на непрофесійній основі ОСОБА_1 , заявником у справі, за ОСОБА_2 ..

Відповідно до абзацу 12 частини першої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, які зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю I групи; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд.

Пунктом 6 частини першої статті 1 Закону України «Про соціальні послуги» визначено, що надавачами соціальних послуг, зокрема, є фізичні особи, які включені до розділу «Надавачі соціальних послуг» Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.

Пунктом 1 частини шостої статті 13 вищезазначеного Закону передбачено, що для фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону, передбачена можливість надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачем соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є особами з інвалідністю I групи, проте для отримання відповідного статусу, надавач та отримувач соціальних послуг повинні бути включені до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, незалежно від того, претендує надавач соціальної послуги на отримання компенсації від держави чи ні.

Формування Реєстру, відповідно до частини шостої статті 15 Закону України «Про соціальні послуги» здійснюється шляхом внесення до нього відповідної інформації уповноваженими органами системи надання соціальних послуг. Внесення відомостей до Реєстру здійснюється протягом однієї доби з моменту настання відповідної події (надходження звернення/повідомлення про надання соціальних послуг, здійснення оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах, прийняття рішення про надання/відмову у наданні соціальних послуг, надання соціальних послуг, у тому числі тих, що надаються одноразово, екстрено (кризово) тощо).

Порядок формування, ведення та доступу до Реєстру надавачів і отримувачів соціальних послуг затверджений Постановою КМУ від 27.01.2021 № 99.

Таким чином, законом визначено позасудовий порядок встановлення факту здійснення постійного догляду за особою, про встановлення якого просить заявник, у зв`язку з чим такий факт не може встановлюватися в судовому порядку в окремому провадженні.

У разі невизнання факту здійснення постійного догляду заявником за ОСОБА_2 , який є інвалідом першої групи, та відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд, уповноваженими органами, що здійснюють призов громадян на військову службу під час мобілізації, заявник не позбавлений можливості оскаржити їх дії чи бездіяльність у судовому порядку. За предметом та можливими правовими наслідками цей спір існуватиме у сфері публічно-правових відносин.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

У постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 287/167/18-ц від 30.01.2020 року викладено наступний висновок: «Вирішуючи питання про прийняття заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, суддя, зокрема, зобов`язаний з`ясувати питання про підсудність та юрисдикційність, тобто суддя повинен перевірити, чи може взагалі ця заява розглядатися в судовому порядку і чи не віднесено її розгляд до повноважень іншого органу. Якщо за законом заява не підлягає судовому розгляду, суддя мотивованою ухвалою відмовляє у відкритті провадження, а коли справу вже відкрито, - закриває провадження у ній».

За таких обставин, необхідно закрити провадження у справі, оскільки вимоги заявника в судовому порядку взагалі розглядатися не можуть, у зв`язку з тим, що порядок встановлення факту, що має юридичне значення, а саме того, що він здійснює постійний догляд за особою, яка є інвалідом І групи та за станом здоров`я потребує постійного стороннього догляду, за відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд, визначений відповідним законодавством в позасудовому порядку, а тому не може бути встановлений в порядку окремого провадження відповідно до глави 6 розділу ІV ЦПК України.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі: закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Як зазначено у частині другій цієї статті, у випадках, установлених пунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми; в інших випадках, установлених частиною першою цієї статті, - повністю.

Таким чином, необхідно роз`яснити заявнику, що він може звернутися із клопотанням до суду про повернення сплаченого ним судового збору при поданні заяви.

На підставі викладеного, керуючись статями 255, 259 ЦПК України,-

У Х В А Л И В:

Провадження у справі за заявою ОСОБА_1 , від імені якого дії адвокат Гармаш Михайло Юрійович, заінтересовані особи: ОСОБА_2 , Управління соціального захисту населення Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, про встановлення факту, що має юридичне значення, закрити.

Апеляційна скарга на ухвалу може бути подана до Київського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали.

Учасник справи, якому повний текст ухвали не було вручено в день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Заявник - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса зареєстрованого місця проживання: АДРЕСА_1 ; адреса фактичного місця проживання: АДРЕСА_2 .

Заінтересована особа - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП: НОМЕР_2 , адреса зареєстрованого місця проживання: АДРЕСА_3 ; адреса фактичного місця проживання: АДРЕСА_2 .

Заінтересована особа - Управління соціального захисту населення Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, код ЄДРПОУ 22208706, місцезнаходження: Київська область, Вишгородський район, м. Славутич, Центральна площа, будинок № 7.

Повний текст ухвали складено 15 січня 2024 року.

Суддя Н. Ф. Теремецька

Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено18.01.2024
Номер документу116321469
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:.

Судовий реєстр по справі —377/949/23

Ухвала від 10.01.2024

Цивільне

Славутицький міський суд Київської області

Теремецька Н. Ф.

Ухвала від 10.01.2024

Цивільне

Славутицький міський суд Київської області

Теремецька Н. Ф.

Ухвала від 19.12.2023

Цивільне

Славутицький міський суд Київської області

Теремецька Н. Ф.

Ухвала від 24.11.2023

Цивільне

Славутицький міський суд Київської області

Теремецька Н. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні