Рішення
від 15.01.2024 по справі 380/21993/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2024 рокусправа № 380/21993/23

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Морської Галини Михайлівни, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кампен" до Головного управління ДПС у Львівській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Кампен" (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач), в якому просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 29.08.2023 №0191410412.

Ухвалою від 22.09.2023 відкрите спрощене провадження у справі без виклику сторін.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірним ППР №0191410412 від 29.08.2023р. до Товариства застосовано штраф у сумі 178636,50 грн. за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних. Позивач вважає ППР протиправним, оскільки к розділі ІІ Акту перевірки вказано, що ТзОВ «Кампен» зареєструвало податкову накладну №10 в ЄРПН 01.08.2022, тоді як граничний термін реєстрації становив 31.07.2022р. ТзОВ «Кампен» подало на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №10 - 29.07.2023 що підтверджується властивостями документа з ЄРПН щодо даної податкової накладної Однак в зв`язку з ускладненим з технічних причин доступом до ЄРПН (так званим «підвисанням» системи реєстрації податкових накладних та розрахунків коригуванням в ЄРПН) дана податкова накладна була зареєстрована податковим органом лише 01.08.2023. Стверджує, що ТзОВ «Кампен» не може нести відповідальність за справність роботи системи ЄРПН та, відповідно, нести негативні для себе наслідки у вигляді застосованого з боку податкового органу штрафу у сумі 178 636 грн. 50 коп., оскільки це неправомірне перенесення відповідальності на платника податків.

Також зазначає, що податковий орган під час накладення штрафної санкції застосував невірну правову норму. Так підставою для нарахування штрафної санкції в оскаржуваному ППР Відповідач зазначив п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України. Однак згідно п.11 підрозділу 10 розділу XX ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій.

Станом на 29.08.2023 (день прийняття оскаржуваного повідомлення-рішення) Податковий кодекс України чинним був у редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України га Інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» № 2876-ІХ від 12.01.2023, яким доповнено підрозділ 2 розділу XX ПК України пунктом 90, яким зменшено розмір застосовних штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних. Згідно п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-1X, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється, зокрема, у розмірі 2 відсотки суми податку на додану вартість.

Тобто, Відповідач в оскаржуваному ППР правовою підставою для застосування штрафної санкції вказав п. 120-1. 1 ст. 120-1 ПК України замість п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, як це повинно було бути відповідно до вимог п.11 підрозділу 10 розділу XX ПК України. Відповідно, і сума штрафної санкції визначена з розміру 10% суми податку на додану вартість замість 2% суми податку на додану вартість.

Із вказаних підстав просить суд задовольнити позов.

Відповідач надіслав суду відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що з акта перевірки слідує, що ТОВ «КАМПЕН» подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №10 від 08.07.2022 року, однак вказана накладна зареєстрована контролюючим органом 01 серпня 2022 року (кількість днів порушення термінів реєстрації 1 день). На спростування вказаних обставин, викладених у акті перевірки, Позивач вказує, що податкова накладна була подана у строк, що передбачений пунктом 201.10 статті 201 ПК України, а саме - 29 липня 2022 року. Водночас, зазначені аргументи Позивача не заслуговують на увагу.

Стверджує, що, підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години. Отже, з аналізу вищенаведених приписів вбачається, що у період воєнного стану платник податку не може зареєструвати податкову накладну/ розрахунок коригування до податкової накладної в ЄРПН у святковий чи вихідний день, у тому числі, якщо такий день є граничним днем їх реєстрації.

Оскільки 31 липня 2022 року припадало на вихідний день (неділя), а тому, граничним строком реєстрації податкових накладних, складених з 01 по 15 липня 2022 року, було 29 липня 2022 року з 8:00 години до 18:00 години. Позивачем до матеріалів справи долучено квитанцію з якої вбачається, що податкова накладна №10 від 08.07.2022 року подана на реєстрацію 29 липня 2022 року о 19:17 год. Таким чином, податкова накладна №10 від 08.07.2022 року була скерована поза межами операційного дня після 18 години, у зв`язку з чим, контролюючим органом здійснено автоматизовану перевірку накладної наступного робочого дня 01 серпня 2022 року.

Із вказаних підстав просить суд відмовити у задоволенні позову.

У відповіді на відзив позивач стверджує, що відповідач не спростував доводи позивача, викладені у позові.

Розглянувши наявні у справі документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.

Головним управлінням ДПС у Львівській області 04.08.2023 року проведено камеральну перевірку ТОВ «КАМПЕН» з питань дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за липень 2022 року.

За результатами перевірки складений Акт №19906/13-01-04-12/36287844 від 04.08.2023 року, яким встановлено порушення ТОВ «КАМПЕН» граничних термінів реєстрації податкових накладних за липень 2022 року, чим порушено п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України.

Так у розділі ІІ Акту перевірки вказано, що ТзОВ «Кампен» зареєструвало податкову накладну №10 від 08.07.2022 в ЄРПН 01.08.2022, тоді як граничний термін реєстрації становив 31.07.2022.

На підставі даного акту винесене спірне податкове повідомлення-рішення №0191410412 від 29.08.2023 року про нарахування штрафних санкцій ТОВ «КАМПЕН» на загальну суму 178 636,5 грн., застосованих відповідно до п. 1201 .1 ст. 1201 ПК України, за затримку реєстрації податкових накладних.

Не погодившись із цим ППР, позивач звернувся до суду.

Позивач стверджує, що подав ПН №10 від 08.07.2022 на реєстрацію в ЄРПН 29.07.2022 об 19:17 год, що підтверджується квитанцією, тобто своєчасно.

Відповідач стверджує, що ПН №10 від 08.07.2022 подана на реєстрацію після 18:00 год 29.07.2022, тобто із пропуском визначеного законом строку.

Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.

Відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних. Реєстрація таких у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

-для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

-для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Подання електронних документів засобами телекомунікаційного зв`язку до контролюючих органів здійснюється відповідно до вимог Податкового кодексу з урахуванням Законів України від 22 травня 2003 року № 851-ГУ «Про електронні документи та електронний документообіг» (зі змінами), від 22 травня 2003 року № 852-ІУ «Про електронний цифровий підпис», наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами» від 06.06.2017р. №557 (надалі - Наказ №557).

Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування кількісних та вартісних показників у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до вимог Кодексу та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (зі змінами) (далі - Порядок).

Платники податків для формування електронних документів самостійно на власний розсуд можуть обрати будь-яке програмне забезпечення, яке формує вихідний файл відповідно до затвердженого формату (стандарту).

Відповідно до п. 11 Порядку після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.

Відповідно до п.8 р.ІІ Наказу №557 у разі коли адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка (яка проводиться в порядку визначеному п.10 Р.ІІ Наказу №557, п.11,12 Порядку №1246).

Відповідно до п. 11 Порядку після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 12 Порядку передбачено, що після надходження податкової накладної та/ або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/ або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. За результатами перевірок, визначених п.12 Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Згідно п. 2 Порядку № 1246 «операційний день - частина дня. протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації».

Відповідно до п. 3 Порядку № 1246 «операційний день триває в робочі дні з 8 години (10 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем».

Пункт 69.18 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачав наступне: «Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години».

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПКУ якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд погоджується із позивачем, що пункт 69.18 ПКУ хоч і обмежив час надсилання електронних документів, тим самим обмеживши права платників податків, проте, ця норма не встановила «нового» чи «тимчасового» визначення терміну «операційний день». Кабінет Міністрів України не проводив змін до Порядку № 1246, адже п. 69.18 не встановлює нових правил сплати ПДВ чи реєстрації податкових накладних. Отже, «операційний день» юридично залишається визначений Постановою № 1246, тобто до 20.00.

Враховуючи наведене, суд вважає, що податкові накладні, складені у період 01 15 липня та подані на реєстрацію до 20:00 останнього робочого дня місяця - 29 липня 2022 є такими, що подані на реєстрацію своєчасно. І нарахування штрафних санкцій за несвоєчасне подання таких ПН на реєстрацію є протиправним.

Так судом встановлено, що ПН № 10 від 08.07.2022 подана на реєстрацію 29.07.2022 об 19:17, тобто до 20:00 останнього робочого дня місяця - 29 липня 2022.

Відтак нарахування штрафних санкцій за спірним ППР є протиправним.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних та допустимих доказів на обґрунтування правомірності оскаржуваного рішення у повному обсязі.

Згідно ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 29.08.2023 №0191410412

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Кампен" (81600, Львівська область, м. Миколаїв, вул. Лисенка, 37 Д, код ЄДРПОУ 36287844) судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяМорська Галина Михайлівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2024
Оприлюднено18.01.2024
Номер документу116329482
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/21993/23

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 15.01.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні