Рішення
від 16.01.2024 по справі 420/28897/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/28897/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тарасишиної О.М., за участю секретаря судового засідання Дробченко К.С., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської області (місцезнаходження: 68600, м. Ізмаїл, вул. І. Франка, 10; код ЄДРПОУ 03194772), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Виконавчий комітет Ізмаїльської міської ради Одеській області( 68600, м. Ізмаїл, пр-т. Незалежності, 62; код ЄДРПОУ 04056983), про визнання протиправною бездіяльність при розгляді заяви від 26.07.2023 року про надання соціальної послуги «догляду вдома» та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської області, у якій позивач просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської, при розгляді заяви ОСОБА_1 від 26.07.2023 р. про надання соціальної послуги «догляду вдома»;

зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.07.2023 р. про надання соціальної послуги «догляду вдома» із зазначенням в якості надавача соціальної послуги сина заявника, ОСОБА_2 .

Ухвалою від 25.10.2023 року Одеським окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач у зв`язку зі станом здоров`я за наявності виявлених у нього захворювань та встановленої групи інвалідності потребує стороннього догляду. 26.07.2023 року позивач звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської області із заявою про надання йому соціальної послуги догляду вдома, із визначенням надавачем такої послуги третьої особи сина позивача ОСОБА_2 . Проте уповноваженим органом заяву не розглянуто, чим допущено протиправну бездіяльність з неналежного та несвоєчасного розгляду заяви про надання соціальної послуги догляду вдома.

Копія ухвали суду про відкриття провадження та копія позовної заяви направлялись відповідачу, однак останній правом на подання відзиву не скористався.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

За правилами предметної підсудності встановленими ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (п. 1 ч. 1).

За таких обставин суд дійшов висновку про підсудність даної позовної заяви Одеському окружному адміністративному суду.

Як вбачається з позовної заяви, позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є особою з інвалідністю ІІ групи, що підтверджено Довідкою МСЕК серії 12 ДАТ № 493566 від 28.08.2023 р.,

У відповідності до Виписки з протоколу ЛКК № 39/210 від 21.02.2023 р. діагнозом позивача є: Ішемічна хвороба серця, атеросклеротичний кардіосклероз, екстрасістолична аритмія, стенокардія напруги ФК-Ш, гіпертонічна хвороба II cт., хронічний бронхіт в стадії ремісії, потребує стороннього догляду.

Крім цього, позивач є особою похилого віку.

26.07.2023 р. із зазначених вище підстав, в порядку, передбаченому ст. 19 Закону України «Про соціальні послуги», та в порядку, визначеному п.п. 25, 28 Постанови № 587 від 01.06.2020 р., Наказом № 769 від 16.11.2020 р., ОСОБА_1 звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської області із заявою (дата підписання 26.07.2023 р.) про надання йому соціальної послуги - догляду вдома, та зазначенням в якості надання соціальної послуги свого сина, ОСОБА_2 , третю особу по справі.

У встановлений законом та порядком строк відповідач не розглчнув заяву позивача, з огляду на що останній звернувся до суду із даним позовом для захисту своїх прав.

Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст.55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах визначає Закон України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 №2671-VIII (далі Закон №2671-VIII).

Соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг (п.17 ч.1 ст.1 Закону №2671-VIII).

До базових соціальних послуг відноситься послуга догляд вдома (п.1 ч.6 ст.16 Закону №2671-VIII).

Відповідно до п.1.4 розділу I Державного стандарту догляду вдома, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 13.11.2013 №760 (далі Державний стандарт) соціальна послуга догляду вдома - заходи, що проводяться за місцем проживання (вдома) отримувача соціальної послуги протягом робочого дня надавача соціальної послуги і полягають у наданні допомоги в самообслуговуванні особам, які частково або повністю втратили / не набули здатності до самообслуговування.

Згідно п.10 ч.1 ст. 1 Закону №2671-VIII отримувачі соціальних послуг - особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги.

Відповідно до п.15 ч.1 ст.1 Закону №2671-VIII складні життєві обставини - обставини, що негативно впливають на життя, стан здоров`я та розвиток особи, функціонування сім`ї, які особа/сім`я не може подолати самостійно.

До чинників, що можуть зумовити складні життєві обставини відносяться, зокрема, похилий вік, часткова або повна втрата рухової активності, невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування.

Відповідно до п.6 ч.1 ст.1 Закону №2671-VIII надавачі соціальних послуг - юридичні та фізичні особи, фізичні особи - підприємці, включені до розділу «Надавачі соціальних послуг» Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.

Надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.

Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів (ч.1 ст.13 Закону №2671-VIII).

Згідно з ч.3 ст.13 Закону №2671-VIII до надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.

Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є, зокрема, невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися (п.4 ч.6 ст.13 Закону №2671-VIII).

Відповідно до ч.7 ст.13 Закону №2671-VIII фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Отримувач соціальних послуг має право на вільний вибір надавачів соціальних послуг (п.5 ч.1 ст.12 Закону №2671-VIII).

Згідно зі ст.19 Закону №2671-VIII підставою для розгляду питання надання соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів є подання до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради міст обласного значення, ради об`єднаної територіальної громади за місцем проживання/перебування особи: 1) заяви особи або її законного представника про надання соціальних послуг; 2) звернення, повідомлення інших осіб в інтересах осіб/сімей, які потребують соціальних послуг.

Судом встановлено, що адресою реєстрації ОСОБА_1 є АДРЕСА_1 . Таким чином, уповноваженим органом для розгляду заяви позивача про надання соціальних послуг є - Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської області.

Відповідно до абз.1 п.25 Порядку організації надання соціальних послуг, затввердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 №587 (далі Порядок №587) для отримання соціальних послуг особа, яка потребує соціальних послуг, подає уповноваженому органу за своїм задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) заяву про надання соціальних послуг у письмовій або електронній формі, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики, разом з документами, зазначеними в пункті 28 цього Порядку.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 16.11.2020 №769 «Про затвердження форм документів, необхідних для надання соціальних послуг» відповідно до, зокрема, Закону №2671-VIII та Порядку №587 затверджено в тому числі форму заяви про надання соціальних послуг.

Як встановлено судом із наявних матеріалів справи та не заперечено відповідачем, 26.07.2023 року позивачем було оформлено належний пакет документів та направлено його на адресу відповідача, про що у матеріалах справи наявних фіскальний чек підприємства поштового звя`зку.

Тобто, позивач звернувся до належного органу та у належному порядку.

Пунктами 36-37 Порядку №587 встановлено, що уповноважений орган протягом 10 робочих днів з дня одержання заяви відповідно до отриманих документів (даних) та з урахуванням результатів оцінювання потреб особи/ сім`ї у соціальних послугах приймає рішення про надання чи відмову в наданні соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів, що видається за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

Матеріали справи не містять доказів щодо надання відповіді на звернення позивача, а тому суд робить висновок, що Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської допустило протиправну бездіяльність, не здійснивши розгляд заяви ОСОБА_1 від 26.07.2023 р. про надання соціальної послуги «догляду вдома».

За приписами ч. 2 ст. 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому, слід зазначити, що відповідно до частин 1 та 2 статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

З огляду на вказане суд вважає необхідним та достатнім способом відновлення порушеного права позивача зобов`язання Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.07.2023 р. про надання соціальної послуги «догляду вдома» із зазначенням в якості надавача соціальної послуги сина заявника, ОСОБА_2 .

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 295, КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської області (місцезнаходження: 68600, м. Ізмаїл, вул. І. Франка, 10; код ЄДРПОУ 03194772), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Виконавчий комітет Ізмаїльської міської ради Одеській області( 68600, м. Ізмаїл, пр-т. Незалежності, 62; код ЄДРПОУ 04056983), про визнання протиправною бездіяльність при розгляді заяви від 26.07.2023 року про надання соціальної послуги «догляду вдома» та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської, при розгляді заяви ОСОБА_1 від 26.07.2023 р. про надання соціальної послуги «догляду вдома».

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Ізмаїльської міської ради Одеської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 26.07.2023 р. про надання соціальної послуги «догляду вдома» із зазначенням в якості надавача соціальної послуги сина заявника, ОСОБА_2 .

Рішення може бути оскаржено безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст. 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили згідно з приписами ст. 255 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано 16.01.2024 р.

СуддяО.М. Тарасишина

Дата ухвалення рішення16.01.2024
Оприлюднено18.01.2024
Номер документу116330560
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —420/28897/23

Рішення від 16.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні