Рішення
від 10.01.2024 по справі 902/1180/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"10" січня 2024 р. Cправа № 902/1180/23

Господарський суд Вінницької області у складі судді Маслія І.В., при секретарі судового засідання Глобі А.С.,

за участю представників сторін:

прокурор Гупяк О.В., службове посвідчення №072228 від 01.03.2023;

позивача не з`явився;

відповідача не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду матеріали справи

за позовом: Керівника Гайсинської окружної прокуратури (вул. Волонтерів, буд. 15а, м. Гайсин, Вінницької області, 23700) в інтересах держави в особі

Чечельницької селищної ради (вул. Героїв Майдану, буд. 36, смт Чечельник Гайсинський р-н., Вінницька обл., 24800)

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Поларіснет" (вул. Бойчука Михайла, буд. 43, м. Київ, 01103)

про розірвання договорів оренди та повернення земельних ділянок

ВСТАНОВИВ:

11.09.2023 до Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява Керівника Гайсинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Чечельницької селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Поларіснет" про:

- розірвання договору оренди землі №2 від 31.03.2017, укладеного між Чечельницькою районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Поларіснет", за яким зареєстровано 08.09.2017 право оренди земельної ділянки площею 53,0265 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0397;

- зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Поларіснет" повернути Чечельницькій селищній раді земельну ділянку площею 53,0265 га, кадастровий номер 0525083900:03:000:0397;

- розірвання договору оренди землі № 3 від 31.03.2017, укладеного між Чечельницькою районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Поларіснет", за яким зареєстровано 08.09.2017 право оренди земельної ділянки площею 34,5245 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0394.

- зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Поларіснет" повернути Чечельницькій селищній раді земельну ділянку площею 34,5245 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0394.

Ухвалою суду від 12.09.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 02.10.2023.

На визначену судом дату в судове засідання 02.10.2023 з`явився прокурор.

За наслідками судового засідання, суд протокольною ухвалою відклав підготовче засідання на 16.10.2023 о 15:00 год.

Враховуючи неявку у судове засідання представників позивача та відповідача, суд ухвалою від 03.10.2023 повідомив останніх про дату, час та місце наступного судового засідання у порядку визначеному ст. 120, 121 ГПК України.

Ухвалою суду від 16.10.2023 продовжено строк підготовчого провадження по справі на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 13.11.2023. Крім того, для належного повідомлення відповідача судом розміщено оголошення на веб-порталі судової влади (сайт Господарського суду Вінницької області) про розгляд зазначеної справи, в якій відповідачем є Товариство з обмеженою відповідальністю "Поларіснет".

20.10.2023 до суду від позивача надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника, в якому зазначено, що позовні вимоги прокурора позивач підтримує у повному обсязі та просить їх задовольнити.

На визначену дату в судове засідання 13.11.2023 з`явився прокурор.

Суд повідомив прокурора, що ухвала про продовження підготовчого провадження у справі направлена на адресу відповідача повернута до суду з відміткою відділення поштового зв`язку "адресат відсутній за вказаною адресою" і на день розгляду справи від відповідача відзиву на позовну заяву, пояснень чи будь яких заперечень до суду не надходило.

В судовому засіданні прокурор зазначив, що позовні вимоги не змінні та всі докази подані до суду.

За наслідками судового засідання, суд протокольною ухвалою закрив підготовче провадження та призначив справу для судового розгляду по суті на 13.12.2023 о 11:00 год. Крім того, суд постановив розмістити оголошення на веб-порталі судової влади (сайт Господарського суду Вінницької області) про розгляд зазначеної справи, в якій відповідачем є Товариство з обмеженою відповідальністю "Поларіснет".

Враховуючи неявку у судове засідання представника позивача та відповідача, суд ухвалою від 14.11.2023 повідомив останніх про дату, час та місце наступного судового засідання у порядку визначеному ст. 120, 121 ГПК України.

На визначену судом дату в судове засідання 13.12.2023 з`явився прокурор.

За наслідками судового засідання, судом оголошено перерву з розгляду справи по суті до 12:00 год. 10.01.2024 року. Крім того, суд постановив розмістити оголошення на веб-порталі судової влади (сайт Господарського суду Вінницької області) про розгляд зазначеної справи, в якій відповідачем є Товариство з обмеженою відповідальністю "Поларіснет".

Враховуючи неявку у судове засідання представника позивача та відповідача, суд ухвалою від 14.12.2023 повідомив останніх про дату, час та місце наступного судового засідання у порядку визначеному ст. 120, 121 ГПК України.

На визначену судом дату в судове засідання 10.01.2024 з`явився прокурор, позивач та відповідач правом участі своїх представників в судовому засіданні не скористались.

Судом взято до уваги клопотання позивача від 16.10.2023 року про розгляд справи за відсутності представника позивача, в якому останній підтримує позовні вимоги прокурора у повному обсязі.

Щодо повідомлення відповідача суд зазначає наступне.

Ухвали суду, направлені на адресу відповідача зазначену у Витязі з ЄДРЮО ФОП ГФ: вул. Бойчука Михайла, буд. 43, м. Київ, 01103. Конверти з ухвалами повернуті до суду з відміткою поштового відділення «адресат відсутній за вказаною адресою».

Листом Міністерства юстиції України від 06.08.2014 р. № 404-0-2-14/8.1 «Щодо визначення терміну "місцезнаходження юридичної особи"» повідомлено, що згідно зі статтею 17 Закону в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - ЄДР) щодо юридичної особи мають міститися відомості, зокрема, про місцезнаходження юридичної особи. Відповідно до частини першої вищезазначеної статті Закону відомості про юридичну особу включаються до ЄДР шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору. Форми реєстраційних карток, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 14 січня 2011 року № 3178/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19 жовтня 2011 року за № 1207/19945, містять поля для зазначення відомостей про місцезнаходження юридичної особи. Відповідно до статті 1 Закону місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені. Водночас статтею 93 Цивільного кодексу України передбачено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку. Слід враховувати, що норми чинного законодавства оперують поняттями "місцезнаходження юридичної особи" і не містять визначень щодо "фактичної" чи "юридичної" адреси юридичної особи. Законом України від 3 березня 2005 року № 2452 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" внесені зміни до статті 88 Цивільного кодексу України, частин другої та четвертої статті 57 Господарського кодексу України, які передбачають виключення відомостей про місцезнаходження юридичної особи із переліку відомостей, що мають обов`язково міститися в установчих документах юридичної особи. При цьому частиною першою статті 88 Цивільного кодексу України передбачено, що у статуті товариства вказуються найменування юридичної особи, органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до товариства та виходу з нього, якщо додаткові вимоги щодо змісту статуту не встановлені цим Кодексом або іншим законом. Вимоги до змісту статуту господарського товариства встановлені статтею 4 Закону України "Про господарські товариства", відповідно до положень якої відомості про місцезнаходження товариства мають міститися в установчих документах. Водночас частиною третьою статті 8 Закону встановлено, що установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи. Відповідно до частини першої статті 27 Закону однією з підстав для відмови у проведенні державної реєстрації, які застосовуються і при державній реєстрації змін до установчих документів, є, зокрема, невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону.

Ураховуючи вищевикладене, у разі відсутності в установчих документах товариства відомостей про його місцезнаходження державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації юридичної особи (змін до установчих документів) на підставі невідповідності установчих документів вимогам частини третьої статті 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".

Відповідно до ч.3,7 ст. 120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Отже, у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 16.05.2018 р. у справі № 910/15442/17.

Крім того, судом неодноразово розміщувалось оголошення на веб-порталі судової влади (сайт Господарського суду Вінницької області) про розгляд зазначеної справи, в якій відповідачем є Товариство з обмеженою відповідальністю "Поларіснет".

Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.

У визначений судом строк відзиву відповідача на позовну заяву до суду не надійшло.

Враховуючи положення ст.ст. 13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав.

За частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи. Аналогічна норма міститься у частині 9 статті 165 ГПК України.

Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами у відповідності до приписів частини 9 статті 165 та частини 2 статті 178 ГПК України.

В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві та просив їх задовольнити.

Розглядаючи дану справу, суд з урахуванням ч. 2 ст. 11 ГПК України та ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" приймає до уваги припис ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, якою закріплене право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку.

Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті.

Після виходу суду з нарадчої кімнати, у судовому засіданні 10.01.2024 судом долучено вступну та резолютивну частину рішення до матеріалів справи без його проголошення в зв`язку з неявкою учасників процесу.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Розпорядження Вінницької обласної державної адміністрації № 166 від 13.03.2017 «Про надання в оренду земельних ділянок» Товариству з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» надано в оренду строком на 25 років земельні ділянки площею 53,0265 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0397 (номер запису про право власності 1143848) та площею 34,5245 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0394 (номер запису про право власності 1144325) за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності на території Лузької сільської ради Чечельницького району (на даний час Гайсинський район), за межами населеного пункту, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ та організацій (будівництво сонячних електростанцій) (п. 1 Розпорядження).

Пунктом 2 вказаного розпорядження уповноважено Чечельницьку районну державну адміністрацію укласти договори оренди землі з ТОВ «Поларіснет» з орендною платою в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Зобов`язано ТОВ «Поларіснет» виконувати обов`язки землекористувача відповідно до вимог ст. 96 Земельного кодексу України та здійснити державну реєстрацію права користування на умовах оренди земельних ділянок в установленому законом порядку (п. 4 Розпорядження).

На виконання вказаного розпорядження 31.03.2017 між Вінницькою обласною державною адміністрацією в особі голови Чечельницької районної державної адміністрації (в договорах орендодавець) та ТОВ «Поларіснет» (в договорах орендар) укладено договори оренди землі № 2 та № 3. Дані договори є ідентичними окрім особливостей викладених в п. 2, п. 5 та п.9.

Пунктами 1 Договорів, визначено, що орендодавець відповідно до розпорядження Вінницької обласної державної адміністрації № 166 від 13.03.2017 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

В оренду передається земельна ділянка площею 53,0265 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0397 на території Лузької сільської ради Чечельннцького району Вінницької області, за межами населеного пункту, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ та організацій (будівництво сонячних електростанції) (п. 2 Договору № 2).

В оренду передається земельна ділянка площею 34,5245 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0394 на території Лузької сільської ради Чечельницького району Вінницької області, за межами населеного пункту, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогеперуючих підприємств, установ та організацій (будівництво сонячних електростанцій) (п. 2 Договору № 3).

Пунктом 5 Договору № 2 визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва сонячних електростанцій становить 8698839,31 грн, а після прийняття в експлуатацію сонячних електростанцій становить 11308491,10 грн.

Пунктом 5 Договору № 3 визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва сонячних електростанцій становить 5100123,25 грн, а після прийняття в експлуатацію сонячних електростанцій становить - 6630160,24 грн.

Договори укладено на 25 років з моменту укладання (п. 8 Договорів).

Пунктом 9 Договору № 2 визначено, що орендна плата на період будівництва вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 260 965.18 грн. Орендна платана після прийняття об`єкта в експлуатацію вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 339 254,73 грн.

Пунктом 9 Договору № 3 визначено, що орендна плата на період будівництва вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 153 003,70 грн. Орендна платана після прийняття об`єкта в експлуатацію вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 198 904,81 грн.

Обчислення розміру орендної плати з земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної лати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 Договорів).

Відповідно до п. 11 Договорів орендна плата вноситься до місцевого бюджету орендарем рівними частками за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного місяця).

Земельна ділянка передається в оренду для розміщення, будівництва експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організації (п. 14 Договорів).

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється після підписання цього договору за Актом її приймання-передачі (п. 19 Договорів).

Пунктом 28 Договорів визначено обов`язки орендодавця, зокрема, передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди, не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватись орендованою земельною ділянкою.

Орендар має право: самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі; здійснювати розміщення, будівництво, експлуатацію та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій; отримувати продукцію і доходи (п. 29 Договорів).

У пункті 30 Договорів визначено обов`язки орендаря, зокрема, використовувати земельну ділянку у відповідності до цільового призначення, виконувати обов`язки, визначені ст. 96 ЗК України.

Дія договору припиняється шляхом розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також інших підстав, визначених законом (п. 35 Договорів).

Договір набирає чинності після його підписання сторонами та державної реєстрації права оренди. Невід`ємною частиною договору є Акт прийому-передачі орендованої земельної ділянки (п. 44 Договорів).

Згідно з Актами прийому-передачі орендованих земельних ділянок від 31.03.2017 орендодавець передав об`єкти оренди земельні ділянки площею 53,0265 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0397 та площею 34,5245 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0394.

Таким чином, орендодавець виконав свій обв`язок, щодо передачі земельних ділянок, які є предметом Договорів № 2 та № 3, а орендар прийняв вказані земельні ділянки у користування.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди згідно із Договором № 2 зареєстровано 08.09.2017 (номер запису про інше речове право 22309812), а згідно із Договором № 3 зареєстровано 08.09.2017 (номер запису про інше речове право 22308468).

В позовній заяві прокурором зазначено, що вивченням окружною прокуратурою питання наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у сфері земельних правовідносин, встановлено порушення вимог законодавства під час використання земельних ділянок, розташованих на території Чечельницької територіальної громади Гайсинського району Вінницької області, а саме Товариство з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» на праві оренди використовує на території Чечельницької селищної ради дві комунальні земельні ділянки площею 53,0265 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0397 та площею 34,5245 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0394, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогеперуючих підприємств, установ та організацій (будівництво сонячних електростанцій).

Згідно з інформацією від 31.05.2023, наданої ГУ ДПС у Вінницькій області, на запит окружної прокуратури про надання інформації щодо розміру заборгованості ТОВ «Поларіснет» зі сплати орендної плати з юридичних осіб та наявності судових справ за позовом податкового органу про стягнення такої заборгованості, встановлено, що станом на 01.01.2022 року за платником ТОВ "Поларіснет" (ЄДРПОУ 41023286) обліковується заборгованість по орендній платі з юридичних осіб у сумі 752,4 тис. грн., станом на 01.01.2023 року та 01.05.2023 року - 786,9 тис. грн. Головне управління ДПС у Вінницькій області є суб`єктом владних повноважень у розумінні вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" та вживає всіх необхідних заходів, згідно чинного законодавства, спрямованих на погашення наявного податкового боргу по ТОВ "Поларіснет" (ЄДРПОУ 41023286).

Також встановлено, що рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.05.2021 у справі № 120/6454/20-а задоволено позов Головного управління ДПС у Вінницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» про стягнення з рахунків у банках, що обслуговують ТОВ "Поларіснет" кошти в рахунок погашення податкового боргу в сумі 172 833,84 грн. Дане рішення набрало законної сили 30.06.2021 року

Крім того рішенням окружного адміністративного суду міста Києва від 31.08.2021 у справі №120/1587/21-а, задоволено позов Головного управління ДПС у Вінницькій області та стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» в рахунок погашення податкового боргу грошову суму у розмірі 241828,66 грн. Дане рішення набрало законної сили 01.10.2021 року.

У вказаних справах судами встановлено, що відповідачем не було надано доказів сплати у добровільному порядку суми узгодженого грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб, що є підставою для примусового стягнення.

З 27 травня 2021 року набрав чинності пункт 24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», яким визначено, що землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель визначених підпунктами «а» - «е» даного пункту.

Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власниками зазначених ділянок є Чечельницька селищна рада.

Цим же пунктом визначено, що перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

За твердженням прокурора ТОВ «Поларіснет» не виконало умови договорів оренди землі щодо своєчасного та в повному обсязі сплати орендної плати, що є порушенням вимог договорів оренди землі, ст. ст. 96, 206 Земельного кодексу України, ст. 25 Закону України «Про оренду землі».

Внаслідок вищевказаних порушень щодо несплати орендної плати за користування ТОВ «Поларіснет» вищевказаними земельними ділянками, а також неповернення земельних ділянок Чечельницькій селищній раді територіальна громада в особі Чечельницької селищної ради позбавлена можливості отримати дохід та поповнити бюджет, а в умовах воєнного стану страждає дохідна частина місцевого бюджету, чим порушуються охоронювані законом права та інтереси Чечельницької селищної ради; безоплатне використання земельної ділянки ослаблює економічні основи органів місцевого самоврядування, обмежує власника землі - Чечельницьку територіальну громаду в особі Чечельницької селищної ради можливості належним чином та ефективно розпоряджатися вказаними земельними ділянками.

Однак, Чечельницькою селищною радою не вживаються заходи захисту прав та законних інтересів територіальної громади у додержанні правового режиму використання земель, власником якої вона є та не вживаються заходи щодо розірвання в судовому порядку договорів оренди землі з ТОВ «Поларіснет», повернення спірних земельних ділянок у власність Чечельницької територіальної громади та відповідний позов до останнього з цим же предметом та з цих же підстав до судів не пред`являвся, що вбачається з наявних в матеріалах справи листів.

Систематичне невиконання відповідачем взятих на себе зобов`язань за Договорами в частині повної та своєчасної сплати орендних платежів та не вжиття Чечельницькою селищною радою протягом тривалого часу заходів захисту прав та законних інтересів територіальної громади стало підставою для звернення прокурора до суду з метою захисту інтересів держави з вимогою про дострокове розірвання договорів оренди землі, та відповідно зобов`язання відповідача повернути орендовані земельні ділянки власнику.

Оцінюючи наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Статтею 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Відповідно до ч.1 ст.14 Конституції України земля є національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

З 27 травня 2021 року набрав чинності пункт 24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», яким визначено, що землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель визначених підпунктами «а» - «е» даного пункту.

Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власниками зазначених ділянок є Чечельницька селищна рада.

Цим же пунктом визначено, що перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

Місцеве самоврядування є способом реалізації народом належної йому влади, яка діє на принципах (засадах) державної підтримки та гарантування державою місцевого самоврядування (ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Згідно зі ст. ст. 7, 140 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Територіальна громада має право самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і Законів України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон) однією з форм місцевого самоврядування є представництво спільних інтересів територіальних громад, сіл селищ, міст через міські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Як визначено ст. 10 Закону міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до приписів ч. 5 ст. 16 Закону від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно зі ст. 26, ст. 33 Закону та ст. 12 Земельного кодексу України до компетенції сільських, селищних, міських рад, та їх виконавчих органів належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, зокрема розпорядження землями територіальних громад, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охоронною земель, вирішення земельних спорів та інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Частиною 5 ст. 60 цього Закону визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

При цьому, враховуючи вимоги ст. 19 Конституції України, Чечельницька територіальна громада як власник спірної земельної ділянки делегує Чечельницькій селищній раді повноваження щодо здійснення права власності від її (громади) імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом. Тобто воля територіальної громади як власника може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства та інтересам територіальної громади.

У зв`язку з викладеним, Чечельницька селищна рада є належним позивачем у вказаній справі.

Кошти від оренди земельних ділянок надходять і зараховуються виключно до місцевих бюджетів за місцем знаходження земельної ділянки. Однак, Чечельницька селищна рада неналежним чином здійснює свої повноваження визначені Законом, що є підставою для звернення прокурора з цим позовом.

Згідно зі ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Орендою землі, відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").

Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" до істотних умов договору оренди землі віднесено, зокрема, орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

Статтею 24 Закону України "Про оренду землі" передбачене право орендодавця вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Статтею 32 Закону України "Про оренду землі" визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору.

Відповідно до ст.ст.525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно, ставляться, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до умов укладених Договорів, «Орендна плата на період будівництва вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 260 965.18 грн. Орендна платана після прийняття об`єкта в експлуатацію вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 339 254,73 грн. (п. 9 Договору №2). Орендна плата на період будівництва вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 153 003,70 грн. Орендна платана після прийняття об`єкта в експлуатацію вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 198 904,81 грн.(п. 9 Договору №3). Обчислення розміру орендної плати з земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної лати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 Договорів). Відповідно до п. 11 Договорів орендна плата вноситься до місцевого бюджету орендарем рівними частками за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного місяця)».

Згідно з інформацією від 31.05.2023, наданої ГУ ДПС у Вінницькій області, станом на 01.01.2022 року за платником ТОВ "Поларіснет" (ЄДРПОУ 41023286) обліковується заборгованість по орендній платі з юридичних осіб у сумі 752,4 тис. грн., станом на 01.01.2023 року та 01.05.2023 року - 786,9 тис. грн.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.05.2021 у справі № 120/6454/20-а задоволено позов Головного управління ДПС у Вінницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» про стягнення з рахунків у банках, що обслуговують ТОВ "Поларіснет" кошти в рахунок погашення податкового боргу в сумі 172 833,84 грн. Дане рішення набрало законної сили 30.06.2021 року

Крім того рішенням окружного адміністративного суду міста Києва від 31.08.2021 у справі №120/1587/21-а, задоволено позов Головного управління ДПС у Вінницькій області та стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» в рахунок погашення податкового боргу грошову суму у розмірі 241828,66 грн. Дане рішення набрало законної сили 01.10.2021 року.

У вказаних справах судами встановлено, що відповідачем не було надано доказів сплати у добровільному порядку суми узгодженого грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб, що є підставою для примусового стягнення.

Отже, у вказаних справах судами перевірено та підтверджено наявність за ТОВ «Поларіснет» заборгованості з орендної плати за вказаними договорами оренди землі.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Тобто факти, установлені у прийнятих раніше судових рішеннях, мають для суду преюдиціальний характер. Преюдиціальність означає обов`язковість фактів, установлених судовим рішенням, що набрало законної сили, в одній справі, для суду при розгляді інших справ (постанова КГС ВС від 26.11.2019 по справі №922/643/19).

Згідно з ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Відповідно до п. "д" ч.1 ст.141 Земельного кодексу України підставою для припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата орендної плати.

Відповідно до умов укладених Договорів «Дія договору припиняється шляхом розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також інших підстав, визначених законом (п. 35 Договорів)».

З огляду на викладене позовні вимоги про розірвання: договору оренди землі № 2 від 31.03.2017, укладеного між Вінницькою обласною державною адміністрацією в особі голови Чечельницької районної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» та договору оренди землі № 3 від 31.03.2017, укладеного між Вінницькою обласною державною адміністрацією в особі голови Чечельницької районної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» - підлягають задоволенню.

Оскільки відповідач систематично не виконує умови Договорів, не сплачує орендну плату, то є підстави на дострокове розірвання договорів оренди в односторонньому порядку за рішенням суду.

Також, позовні вимоги про зобов`язання відповідача повернути земельні ділянки є похідними від вимог про розірвання спірних договорів, які також підлягають задоволенню у повному обсязі, з огляду на наступне.

Згідно зі ст.653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи, що предметом позову є розірвання договорів оренди земельних ділянок, при вирішенні спору слід враховувати правову позицію, викладену в Постанові Верховного Суду України від 19.09.2011 №22/110, де, зокрема, зазначено, що згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 №15-пр/2002 недотримання позивачем вимог ст.188 ГК України щодо обов`язку надсилання іншій стороні пропозицій про розірвання договору в разі виникнення такої необхідності є правом, а не обов`язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує, та не позбавляє позивача права звернутися за захистом порушеного права шляхом подання позову до відповідача про розірвання договору.

Згідно зі статтями 1, 13 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.

Відповідно до ст. 34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

З аналізу правових норм вбачається, що вимога про повернення земельної ділянки є похідною від вимоги про розірвання договору оренди землі.

Отже, правовим наслідком розірвання договору оренди землі є обов`язок орендаря повернути земельну ділянку.

Згідно із ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України).

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.3 ст.74 Господарського процесуального кодексу України).

За приписами ст.76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч.1 ст.77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із положеннями ст.ст.78, 79 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

На підставі ст. 86 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За таких обставин суд дійшов висновку про те, що відповідач не спростував доводів позовної заяви, а суд не виявив на підставі наявних документів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, відтак вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 2, 5, 7, 8, 10, 11, 13-15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 104, 123, 129, 185, 232, 233, 236-238, 240-242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Розірвати договір оренди землі № 2 від 31.03.2017, укладений між Вінницькою обласною державною адміністрацією в особі голови Чечельницької районної державної адміністрації Пустового С.М. та Товариством з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» (вул. Бойчука Михайла, буд. 43, м. Київ, 01103, код ЄДРПОУ 41023286), право оренди земельної ділянки площею 53,0265 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0397 зареєстровано 08.09.2017 (номер запису про інше речове право 22309812).

3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» (вул. Бойчука Михайла, буд. 43, м. Київ, 01103, код ЄДРПОУ 41023286) повернути Чечельницькій селищній раді (вул. Героїв Майдану, буд. 36, смт. Чечельник Гайсинського району Вінницької області, 24800, код ЄДРПОУ 04326247) земельну ділянку площею 53,0265 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0397.

4. Розірвати договір оренди землі № 3 від 31.03.2017, укладений між Вінницькою обласною державною адміністрацією в особі голови Чечельницької районної державної адміністрації Пустового С.М. та Товариством з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» (вул. Бойчука Михайла, буд. 43, м. Київ, 01103, код ЄДРПОУ 41023286), право оренди земельної ділянки площею 34,5245 га з кадастровим номером 0525083900:03:000:0394 зареєстровано 08.09.2017 (номер запису про інше речове право 22308468).

5. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» (вул. Бойчука Михайла, буд. 43, м. Київ, 01103, код ЄДРПОУ 41023286) повернути Чечельницькій селищній раді (вул. Героїв Майдану, буд. 36, смт. Чечельник Гайсинського району Вінницької області, 24800, код ЄДРПОУ 04326247) земельну ділянку площею 34,5245 га, кадастровий номер 0525083900:03:000:0394.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Поларіснет» (вул. Бойчука Михайла, буд. 43, м. Київ, 01103, код ЄДРПОУ 41023286) на користь Вінницької обласної прокуратури (вул. Монастирська, 33, м. Вінниця, 21000, код ЄДРПОУ 02909909) 10 736,00 грн. - судових витрат зі сплати судового збору.

7. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

8. Копію рішення направити відповідачу рекомендованим листом та на відомі суду адреси електронної пошти: прокурора - haisyn@vin.gp.gov.ua , позивача - chechselrada@i.ua .

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення (ч.1 ст.256 ГПК України).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано (ч.1 ст.241 ГПК України).

Апеляційна скарга подається у порядку, визначеному ст. 256, 257 ГПК України.

Повне рішення складено 17 січня 2024 р.

Суддя Ігор МАСЛІЙ

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - відповідачу (вул. Бойчука Михайла, буд. 43, м. Київ, 01103)

Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено19.01.2024
Номер документу116354697
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/1180/23

Судовий наказ від 12.02.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Рішення від 10.01.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 14.11.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 16.10.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 12.09.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні