Рішення
від 16.01.2024 по справі 280/9251/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2024 року Справа № 280/9251/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді МаксименкоЛ.Я., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району (69035, м. Запоріжжя, вул. Вячеслава Зайцева, 14, код ЄДРПОУ 37573822),

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району (далі відповідач), в якій позивач просить суд:

визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам від 15.08.2022 року;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району розглянути заяву ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, що була в додатку до заяви про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 15.08.2022 року;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району нарахувати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.08.2022 року по 01.05.2023 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що на виконання рішення суду ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , була видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 2304-5002763587, яка датована саме 15.08.2022. Вказує також, що 04.10.2023 Управлінням соціальної підтримки населення Департаменту соціального захисту населення Запорізької міської ради була надана відповідь № 01-17/2715, що питання призначення допомоги на проживання ОСОБА_1 судом не розглядалось. Вказує, що мати позивача, ОСОБА_2 , як законний представник ОСОБА_1 , звернулась до управління з заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам 19.05.2023 року і з 01.05.2023 року їй призначена допомога на сина ОСОБА_1 у розмірі 3000 грн., щомісячно. Також Управління повідомило, що надати рішення про відмову в призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за заявою ОСОБА_1 від 15.08.2022 року, яка була долучена до заяви про видачу довідки, не можливо, оскільки заява не підлягала розгляду на підставі відсутності статусу. Позивач вважає такі дії відповідача протиправними та просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідач позовну заяву не визнав. У відзиві вх. № 53065 від 29.11.2023 посилається на те, що рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21.12.2022 по справі 280/5750/22 виконано в повному обсязі, ОСОБА_1 взято на облік як внутрішньо переміщену особу з 15.08.2022 та видано довідку встановленого зразка від 15.08.2022 №2304-5002763587 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Вказує, що питання призначення допомоги на проживання ОСОБА_1 судом не розглядалося, заява про призначення допомоги від 15.08.2022 не розглядалася на підставі відсутності статусу внутрішньо переміщеної особи. Зазначає, що після вирішення судом справи 280/5750/22, це питання також не було врегульовано, то і підстав для її повторного розгляду не було. Просить суд у позові відмовити.

Ухвалою суду від 08.11.2023 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/9251/23 без виклику сторін.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно з п. 10 ч.1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Приписами ч. 4 ст. 243 КАС України визначено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

15.08.2022 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району із заявою про взяття на облік як внутрішньо переміщену особу та видачу довідки, до заяви було додано заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо-переміщеним особам.

Листом від 26.08.2022 № Р-1128-о Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району зазначило, що немає правових підстав для видачі довідки внутрішньо переміщеної особи.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 21.12.2022 визнано протиправною відмову Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району в оформлені та видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 та зобов`язано Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району взяти на облік ОСОБА_1 , як внутрішньо переміщену особу з 15.08.2022, оформити та видати довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

На виконання рішення суду ОСОБА_1 видана довідка встановленого зразка від 15.08.2022 №2304-5002763587 та інформацію щодо видачі довідки внесено до Єдиної Web-орієнтовано інформаційної технології формування сегменту «Облік ВПО» 16.05.2023.

Листом від 01.06.2023 Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району повідомило, що на підставі заяви від 19.05.2023 ОСОБА_2 призначено допомогу на сина ОСОБА_1 з 01.05.2023 в розмірі 3000 грн. щомісячно.

Листом Департаменту соціального захисту населення від 04.10.2023 роз`яснено, що надати рішення про відмову в призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за заявою ОСОБА_1 від 15.08.2022 року, яка була долучена до заяви про видачу довідки надати неможливо, оскільки заява не підлягала розгляду на підставі відсутності статусу.

Позивач, не погодившись з діями відповідача та з вимогою вчинити дії, звернувся до суду із вказаним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Згідно статті 8 Конституції України саме Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції країни і повинні відповідати їй. Конституція України є нормами прямої дії.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права та свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Згідно статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат для догляду, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб встановлюються Законом України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб (далі - Закону №1706-VII).

У відповідності до статті 1 Закону №1706-VII внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, який постійно проживає в Україні, якого змусили або який самостійно покинув своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Частиною другою статті 1 Закону №1706-VII встановлено, що адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення (ч. 2ст. 4 Закону №1706-VII).

Частинами першою, другою статті 4 Закону №1706-VII встановлено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Згідно з частиною першою статті 5 Закону № 1706-VII, довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.

За приписами пунктів другого, третього статті 7 Закону №1706-VII, Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.

Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

З аналізу зазначеної норми вбачається, що статус внутрішньо переміщеної особи підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Механізм видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи врегульований Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №509.

Згідно з пунктом 1 Порядку №509 довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Так, ОСОБА_1 видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи встановленого зразка від 15.08.2022 №2304-5002763587 та інформацію щодо видачі довідки внесено до Єдиної Web-орієнтовано інформаційної технології формування сегменту «Облік ВПО» 16.05.2023

Судом встановлено, що при зверненні до відповідача із заявою про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи та видачу довідки 15.08.2022 ОСОБА_1 надав також заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо-переміщеним особам. Дана обставина не оспорюється сторонами.

Водночас, Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району посилається на те, що заява не підлягала розгляду на підставі відсутності статусу. Надалі, виплату позивачу було призначено з 01.05.2023 на підставі повторного звернення законного представника ОСОБА_1 .

Суд не погоджується з позицією відповідача та зазначає, що 20.03.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», якою затверджено Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі Порядок № 332).

Відповідно до пункту 1 Порядку №332 (тут і надалі Порядок №332 в редакції чинній на момент винесення спірного рішення) цей Порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога).

Пунктом 2 Порядку №332 передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені впереліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204..

Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб".

Згідно з частиною 3 Порядку №332, допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах:

для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;

для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.

Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30 квітня 2022 р. включно, надається починаючи з березня 2022 року.

Починаючи з травня 2022 р. допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали до 20 травня 2022 р. заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг, або за умови подання документального підтвердження від органів місцевого самоврядування факту пошкодження/знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації.

З огляду на наведені норми, оскільки позивач звернувся до відповідача 15.08.2022, та рішенням суду було зобов`язано Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району взяти на облік ОСОБА_1 , як внутрішньо переміщену особу з 15.08.2022, то саме з цієї дати ОСОБА_1 мав право на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Водночас, відповідачем неправомірно не розглянуто заяву ОСОБА_1 про призначення спірної допомоги у встановленому порядку та не призначено виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з місяця первинного звернення, чим вчинено протиправну бездіяльність.

Так, згідно частини першої ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод та інтересів людини і громадянина з боку суб`єктів владних повноважень.

Зі змісту вказаної норми, можна зробити висновок, що при розгляді справи суд обмежений предметом та обсягом заявлених позовних вимог та не може застосовувати інший спосіб захисту ніж той, що зазначив позивач у позовній заяві. Водночас суд може вийти за межі правового обґрунтування, зазначеного у позовній заяві, якщо вбачає порушення інших приписів ніж ті, про які йдеться у позовній заяві.

Отже, вихід за межі позовних вимог можливий у справах за позовами до суб`єктів владних повноважень, при цьому, вихід за межі позовних вимог повинен бути пов`язаний із захистом саме тих прав, щодо яких подана позовна вимога.

За сукупністю наведених обставин, керуючись ст. 245 КАС України, обираючи ефективний та достатній спосіб захисту, суд вважає за можливе задовольнити позовні вимоги шляхом визнання протиправною бездіяльності відповідача у вигляді непризначення позивачу допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам згідно заяви від 15.08.2022, зобов`язання відповідача призначити позивачу допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам, згідно його заяви від 15.08.2022 та зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з серпня 2022 року по квітень 2023 року включно.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню.

У зв`язку із тим, що позивач звільнений від сплати судового збору, розподіл судових витрат на підставі ст. 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району (69035, м. Запоріжжя, вул. Лермонтова, 14, код ЄДРПОУ 37573822) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району у вигляді не призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, згідно його заяви від 15.08.2022.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району призначити ОСОБА_1 допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам, згідно його заяви від 15.08.2022.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району нарахувати та виплатити ОСОБА_1 допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з серпня 2022 року по квітень 2023 року (включно).

В іншій частині вимог-, відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 16.01.2024.

Суддя Л.Я. Максименко

Дата ухвалення рішення16.01.2024
Оприлюднено19.01.2024
Номер документу116360792
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —280/9251/23

Рішення від 16.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні