Рішення
від 16.01.2024 по справі 420/18951/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/18951/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2024 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Одеської військової академії про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Одеської військової академії, в якій позивач, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ начальника Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 23.06.2023 щодо призову на військову службу до ЗСУ під час мобілізації згідно Указу Президента України від 24.02.2022 №69/2022 молодшого лейтенанта запасу ОСОБА_1 ;

- визнати протиправним та скасувати наказ (по стройовій частині) № 231 від 11.07.2023 начальника Військової академії (м. Одеса) бригадного генерала Д. Делятицького, яким визнано таким, що 11 липня 2023 року прибув для проходження підготовки (перепідготовки) при Військовій академії (м. Одеса) за відповідною військово-обліковою спеціальністю, з 11 липня 2023 року зараховано на всі види забезпечення, призначено на посаду слухачів штатних навчального курсу центру підвищення кваліфікації військової академії (м. Одеса) молодшого лейтенанта запасу ОСОБА_1 .

Ухвалою суду від 31 липня 2023 року позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 22 серпня 2023 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою суду від 22 листопада 2023 року відмовлено в прийнятті до розгляду заяви позивача про зміну предмету позову.

Ухвалою суду від 22 листопада 2023 року зупинено провадження по справі та витребувано у позивача та Малиновського РТЦ та СП військовий квиток позивача або інші документи, які підтверджують його перебування на обліку в певному РТЦК та СП.

Ухвалою суду від 16 січня 2024 року поновлено провадження по справі.

У зв`язку з перебуванням судді Токмілової Л.М. у відпустці у період з 08.01.2024 року по 15.01.2024 року, суд здійснює розгляд справи після виходу з відпустки.

Справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що на момент призову на військову службу під час мобілізації та направлення до Одеської військової академії, він мав право на відстрочку, передбачене п.1 ч.2 ст.23 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» на підставі навчання в структурному підрозділі професійної (професійно-технічної) освіти. Відповідні документи, що підтверджують навчання в навчальному закладі надсилались на адресу відповідача та Розділянського РТЦК та СП разом із заявою про надання відстрочки від призову на військову службу, однак були залишені відповідачем без розгляду. Таким чином, вважає, що його було незаконно призвано на військову службу, відповідно такий наказ підлягає скасуванню, як і похідний від нього про направлення на навчання для підвищення кваліфікації.

20.11.2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов відзив від Малиновського РТЦК та СП, в якому відповідач позов не визнав та зазначив наступне. Перевіркою облікових даних у автоматизованій інформаційно-телекомунікаційній системі "ОБЕРІГ", у якій ведеться електронний облік військовозобов`язаних, резервістів та призовників, які перебувають на військовому обліку у ІНФОРМАЦІЯ_1 встановлено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 до призову його на військову службу за загальною мобілізацією не перебував на військовому обліку у ІНФОРМАЦІЯ_1 , а перебував на військовому обліку у 2-му відділі Кропивницького РТЦК та СП (про що він також підтверджує у позові), оскільки проживає він у АДРЕСА_1 . Оскільки, позивач станом на 12.06.2023 перебував на адміністративно-територіальній одиниці ІНФОРМАЦІЯ_3 , то відповідно до приписів вище зазначених нормативно-правових актів був оповіщений встановленим законом порядком працівниками ІНФОРМАЦІЯ_3 , та 23.06.2023 призваний на військову службу, за мобілізацією. Крім того, позивач був призваний на військову службу за загальною мобілізацією 11.07.2023, про що свідчить у якості доказу копія Поіменного списку від 11.07.2023 №3474 та витяг із наказу начальника Малиновського РТЦК та СП від 11.07.2023 №159. А в частині щодо скасування наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 23.06.2023, зауважує, що позивачем не надано відповідних доказів про його існування, оскільки він з 23.06.2023 проходив медичне дообстеження, на його вимогу, і тільки 11.07.2023 був призваний на військову службу за загальною мобілізацією, та направлений на навчання до Військової академії м. Одеса, що підтверджується наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 11.07.2023 №159. З метою реалізації свого права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, позивач повинен був звернутися для надання йому відстрочки до 2-го відділу Кропивницького РТЦК та СП (м. Долинське). Щодо письмових звернень, які надсилав позивач на адресу ІНФОРМАЦІЯ_3 , від 19.06.2023 які надійшли на адресу ІНФОРМАЦІЯ_3 - 26.06.2023, йому було надано обґрунтовану відповідь листом від 21.07.2023 (вих.№3749). Тому, аргументи та доводи позивача та його представника, що ІНФОРМАЦІЯ_4 та СПІ, та його посадовими особами було відмовлено у наданні йому відстрочки, як студенту, який зарахований на навчання до структурного підрозділу "Центр професійного навчання" приватного навчального закладу "Фаховий коледж Міжнародної академії управління персоналом", є необґрунтованими, не підтверджені належними, допустимими та достатніми доказами, та такими, що не відповідають фактичним обставинам справи. Вважає, що ІНФОРМАЦІЯ_4 порушень законодавства при здійсненні призову позивача допущено не було.

27.12.2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов відзив від Військової академії, в якому відповідач позов не визнав та зазначив наступне. Позивач після призову на військову службу під час мобілізації набув статусу військовослужбовця, тому реалізувати своє право на звільнення може лише шляхом подання до командира військової частини в якій проходить службу рапорту про звільнення з військової служби. Оскаржувані накази Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та Начальника Військової академії (м.Одеса) - є актами одноразового застосування, які станом на час вирішення справи вичерпали свою дію внаслідок призову позивача на військову службу по мобілізації, призначення та зарахування до списків особового складу Військової академії (м.Одеса), тобто є вже реалізованими, тому їх скасування не має наслідком звільнення позивача з військової служби. У матеріалах справи відсутні докази того, що позивач звертався із рапортом до командира військової частини, у якій він проходить військову службу, про його звільнення з військової служби із зазначенням підстав, визначених ст. 26 Закону №2232-ХІІ, за наслідками розгляду якого мало бути прийняте відповідне рішення (наказ).

01.12.2023 року від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що з 18.07.2016 позивач перебував на військовому обліку в ІНФОРМАЦІЯ_5 . У червні 2023 року позивач приїхав до м.Одеса з метою вступу до навчального закладу та був затриманий представниками ІНФОРМАЦІЯ_6 та в подальшому доставлений до ІНФОРМАЦІЯ_3 , де був взятий на військовий облік 12.06.2023 року, що підтверджується відміткою в тимчасовому посвідченні. Оскільки 15.06.2023 у позивача виникло право на відстрочку у зв`язку з зарахуванням до навчального закладу, а з 12.06.2023 він був взятий на облік ІНФОРМАЦІЯ_4 , тому заяву про відстрочку було подано саме до ІНФОРМАЦІЯ_3 . Позивача мобілізовано 23.06.2023 року та саме цією датою знято з військового обліку. В даному випадку підлягає скасуванню наказ Малиновського РТЦК та СП від 23.06.2023, так як він був першим наказом, яким мобілізували позивача. Наказ від 11.07.2023 року є фіктивним і в тимчасовому квитку позивача про нього не згадується.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

12.06.2023 року ОСОБА_1 було доставлено до Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки з метою проходження медичного огляду, яким був визнаний придатним до військової служби.

Відповідно до тимчасового посвідчення військовозобов`язаного серії НОМЕР_1 , у графі №13 "відмітки про військовий облік" зазначено, що 12.06.2023 року Малиновським РТЦК та СП ОСОБА_1 взято на військовий облік, 23.06.2023 року ОСОБА_1 знято з військового обліку за мобілізацією.

У графі №12 тимчасового посвідчення військовозобов`язаного серії НОМЕР_1 зазначено: "23.06.2023 року призваний на військову службу до ЗСУ за мобілізацією відповідно до Указу ПУ №69/2022 (зі змінами)", міститься підпис ТВО начальника Малиновського РТЦК та СП ОСОБА_2 .

Відповідно до послужної картки ОСОБА_1 перебуває на обліку в Малиновському РТЦК та СП.

Відповідно до витягу із наказу начальника Малиновського РТЦК та СП від 11.07.2023 року № 159 "Про призов резервістів та військовозобов`язаних за мобілізацією" молодшого лейтенанта ОСОБА_1 призвано на військову службу за мобілізацією та направлено до Військової академії м.Одеси.

Відповідно до витягу із наказу начальника Військової академії (по стройовій частині) від 11.07.2023 року № 231 «…осіб офіцерського складу запасу, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, відповідно до Указу Президента № 69/2022 «Про загальну мобілізацію", вважати такими, що « 11» липня 2023 року прибули для проходження підготовки (перепідготовки) при Військовій академії (м. Одеса) за відповідними військово-обліковими спеціальностями, з "11" липня 2023 року зарахувати на всі види забезпечення, призначити на посади слухачів штатних навчального курсу центру підвищення кваліфікації Військової академії (м. Одеса)…».

Довідкою № 164 від 15.06.2023 року підтверджується, що ОСОБА_1 дійсно навчається в структурному підрозділі професійної (професійно-технічної) освіти «Центр професійного навчання» Приватному вищому навчальному закладі «Фаховий Коледж Міжрегіональної Академії управління персоналом» з 15.06.2023 року і є слухачем 1 курсу за спеціальністю оператор з обробки інформації та програмного забезпечення з терміном навчання 12 місяць та з денною формою навчання.

Також позивачу видано довідку з вищезазначеною інформацією для подання у Одеський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки.

Витягом з наказу Приватного вищого навчального закладу «Фаховий Коледж Міжрегіональної Академії управління персоналом» від 15.06.2023 року №23-С підтверджується зарахування з 15.06.2023 року ОСОБА_1 як слухача до структурного підрозділу професійної (професійно-технічної) освіти «Центр професійного навчання» Приватному вищому навчальному закладі «Фаховий Коледж Міжрегіональної Академії управління персоналом».

Позивачем 20.06.2023 року було направлено до Малиновського РТЦ та СП поштовим зв`язком АТ «Укрпошта» заяву про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, 22.06.2023 року представником за довіреністю Малиновського РТЦ та СП було отримано відповідний лист, що підтверджується рекомендованим повідомлення про вручення №6500509132512.

Також, заява про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації 19.06.2023 направлялась до Роздільнянського РТЦК та СП, яка була одержана представником 20.06.2023 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням №6507808413766.

21.07.2023 року Малиновським РТЦК та СП розглянуто заяву позивача щодо надання відстрочки від призову на військову службу за мобілізацією та зазначено, що перевіркою наданих копій документів не представилось можливим перевірити військово-обліковий документ та дотримання встановлених чинним законодавством правил військового обліку, рекомендовано звернутись до РТЦК та СП згідно реєстрації місця проживання, а саме: АДРЕСА_1 .

Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" встановлює правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про оборону України" у разі збройної агресії проти України або загрози нападу на Україну Президент України приймає рішення про загальну або часткову мобілізацію, введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, застосування Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, подає його Верховній Раді України на схвалення чи затвердження, а також вносить до Верховної Ради України подання про оголошення стану війни.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" з 24 лютого 2022 року введено в Україні воєнний стан, військовому командуванню доручено здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Указом Президента України від 24.02.2022 №65/2022 "Про загальну мобілізацію", затвердженим Законом України від 03.03.2022 №2105-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про загальну мобілізацію" оголошено загальну мобілізацію та постановлено здійснити призов військовозобов`язаних, резервістів на військову службу.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" мобілізація визначена як комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Згідно із п. 2 та 5 ст. 4 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" загальна мобілізація проводиться одночасно на всій території України і стосується національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, оперативно - рятувальної служби цивільного захисту, підприємств, установ і організацій; вид, обсяги, порядок і строк проведення мобілізації визначаються Президентом України в рішенні про її проведення.

Відповідно до п. 5 ст. 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби визначається Законом України від 25 березня 1992 року №2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу".

Згідно з ч. 2 ст. 2 Закону "Про військовий обов`язок і військову службу" проходження військової служби здійснюється громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 24 Закону №2232-XII початком проходження військової служби вважається день відправлення у військову частину з відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або день прибуття до Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України - для громадян, призваних на військову службу піл час мобілізації, на особливий період та на військову службу за призовом осіб офіцерського складу.

Відповідно до приписів ч.8 ст. 5 Закону України від 16 березня 2017 року 1951-VIII "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів" Органами ведення Реєстру є районні (об`єднані районні), міські (районні у місті, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, Центральне управління Служби безпеки України та регіональні органи Служби безпеки України, відповідні підрозділи Служби зовнішньої розвідки України.

Згідно із п.11 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 №154, районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, зокрема, оформляють для військовозобов`язаних відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку.

Згідно ч. 3 ст. 33 Закону №2232-XII військовий облік усіх призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться за місцем їх проживання і відповідно до обсягу та деталізації поділяється на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.

Відповідно до ч. 4 ст. 34 Закону №2232-XII персонально-первинний облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів передбачає облік відомостей щодо таких осіб за місцем їх проживання. У селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, здійснення такого обліку покладається на органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 6 ст. 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" громадянам, які перебувають на військовому обліку, з моменту оголошення мобілізації забороняється зміна місця проживання без дозволу посадової особи, визначеної у частині третій цієї статті.

Згідно з абзацом 11 п. 9 Положення № 154 територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань здійснюють заходи оповіщення та призову громадян (крім військовозобов`язаних та резервістів СБУ та Служби зовнішньої розвідки): на військову службу за призовом осіб офіцерського складу; на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період (зарахованих до військового оперативного резерву); на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (незалежно від місця їх перебування на військовому обліку).

Відповідно до приписів п.79 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів від 30 грудня 2022 року № 1487 (далі Порядок №1487) районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки виявляють призовників, військовозобов`язаних та резервістів, які проживають на території адміністративно-територіальної одиниці, проте не перебувають на військовому обліку.

Згідно п.20 Порядку №1487 військовий облік ведеться на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів. Військово-обліковими документами є: для призовників - посвідчення про приписку до призовної дільниці; для військовозобов`язаних - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов`язаного; для резервістів - військовий квиток.

Відповідно до абзацу 2 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" передбачено, що призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистенти - стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

Відповідно до п. 6 ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону).

Зважаючи на те, що Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" передбачено право військовозобов`язаних скористатися відстрочкою від призову, але не визначений механізм реалізації такого права, наявні усі підстави застосувати норми Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2002 №352 (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 20.01.2021 №100).

Згідно п.74 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, право на одержання призовниками відстрочки від призову повинно бути підтверджено відповідними документами, які подаються призовниками районному (міському) територіальному центру комплектування та соціальної підтримки.

Пунктом 75 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом передбачено, що призовник, який має право на відстрочку за сімейними обставинами, повинен через районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки подати голові районної (міської) призовної комісії заяву про бажання нею скористатися, до якої повинен додати документи, що підтверджують це право.

Згідно п.77 Положення, надання відстрочки від призову для здобуття освіти проводиться на підставі довідки за формою згідно з додатком 20, яка видається закладом освіти.

Відповідно до ч. 11 ст. 38 Закону №2232 призовники, військовозобов`язані, резервісти в разі зміни їх сімейного стану, стану здоров`я, адреси місця проживання (перебування), освіти, місця роботи, посади зобов`язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідні органи, де вони перебувають на військовому обліку, у тому числі у випадках, визначених Кабінетом Міністрів України, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-телекомунікаційні системи.

Відповідно до абзацу 8 частини 1 Додатку 2 Порядку № l487 призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

Так, з матеріалів справи судом встановлено, що позивач був доставлений в Малиновський РТЦК та СП з метою проходження медогляду, яким був визнаний придатним до військової служби. Позивачу було видано тимчасове посвідчення військовозобов`язаного № НОМЕР_2 , відповідно до якого 12.06.2023 року він взятий на облік Малиновським РТЦК та СП.

Як вже зазначалося вище, відповідно до тимчасового посвідчення військовозобов`язаного, на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 №69/022 «Про загальну мобілізацію», 23.06.2023 року молодшого лейтенанта ОСОБА_1 призвано на військову службу за мобілізацією під час військового стану.

Однак, наказ про призов молодшого лейтенанта ОСОБА_1 на військову службу за мобілізацією та наказ про направлення до Військової академії м.Одеси датований вже 11.07.2023 роком.

11.07.2023 року позивача відправлено до Одеської військової академії для зарахування до особового складу слухачів Центру підвищення кваліфікації Військової академії.

У цій справі позивач, обґрунтовуючи свої позовні вимоги посилається на те, що під час мобілізації він мав право на відстрочку відповідно до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» на підставі навчання в структурному підрозділі професійної (професійно-технічної) освіти "Центр професійного навчання" Приватного вищого навчального закладу "Фаховий коледж Міжнародної Академії управління персоналом", відповідно не підлягав призову на військову службу під час мобілізації на особливий період.

Так, відповідно до довідки Приватного вищого навчального закладу "Фаховий коледж Міжнародної Академії управління персоналом" згідно з додатком 20 від 15.05.2023 № 164, ОСОБА_1 дійсно навчається на 1 курсі денного відділення відповідного навчального закладу. Також відповідна обставина підтверджується витягом з наказу від 15.06.2023 року №23-С про зарахування позивача на навчання.

Водночас, суд звертає увагу, що відповідно до ч. 11 ст. 38 Закону №2232 призовники, військовозобов`язані, резервісти в разі зміни їх сімейного стану, стану здоров`я, адреси місця проживання (перебування), освіти, місця роботи, посади зобов`язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідні органи, де вони перебувають на військовому обліку, у тому числі у випадках, визначених Кабінетом Міністрів України, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-телекомунікаційні системи.

Таким чином, на позивача, як на військовозобов`язаного, на момент виникнення спірних правовідносин, було покладено обов`язок повідомляти відповідний орган, де він перебував на військовому обліку, зокрема про його освіту.

Матеріали справи містять докази того, що під час проведення мобілізаційних процедур, позивачем до Малиновського РТЦК та СП та Розділянського ТЦК та СП подавалися заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, разом з якими надавалися необхідні документи, а саме: паспорт громадянина України, РНОКПП, довідка з місця навчання згідно додатком 20, а також свідоцтво про повну загальну середню освіту.

Суд не погоджується з доводами відповідача, що позивач мав направляти заяву про відстрочку до РТЦК та СП згідно реєстрації місця проживання, а саме: АДРЕСА_1 , адже право на отримання відстрочки у зв`язку з навчанням у позивача виникло 15.06.2023 року, з 12.06.2023 року позивач перебуває на військовому обліку в Малиновському РТЦК та СП, що підтверджується тимчасовим посвідченням військовозобов`язаного, тому 20.06.2023 року позивачем вірно було подано заяву про відстрочку до Малиновського РТЦК та СП, тобто до територіального центру комплектування, в якому позивач перебуває на військовому обліку.

Крім того, суд звертає увагу, що відповідно до тимчасового посвідчення військовозобов`язаного позивача призвано на військову службу за мобілізацією 23.06.2023 року, наказ про призов позивача на військову службу за мобілізацією датований взагалі 11.07.2023 року. Таким чином як до 23.06.2023 року, так і до 11.07.2023 року позивачем було подано заяву про відстрочку до відповідного ТЦК та СП, відповідно позивач у зазначений законодавством строк, а саме до призову на військову службу виявив бажання отримати відстрочку та скористався своїм правом шляхом подання відповідної заяви, однак Малиновським РТЦК та СП безпідставно не було враховано відповідного права позивача та призвано на військову службу.

Суд критично ставиться до доводів відповідача стосовно того, що оскільки позивач після призову на військову службу під час мобілізації набув статусу військовослужбовця, а оскаржувані накази є актами одноразового застосування, які станом на час вирішення справи вичерпали свою дію внаслідок призову позивача на військову службу по мобілізації, тому їх скасування не має наслідком звільнення позивача з військової служби.

ІНФОРМАЦІЯ_4 в порушення вимог законодавства, призиваючи ОСОБА_1 , не врахував наявність у останнього права на відстрочку, яким він виявив бажання скористатись та вчинив всі необхідні дії. Таким чином, позивач не мав бути призваний на військову службу за мобілізацією та мав отримати відстрочку, адже звернувся з відповідною заявою до Малиновського РТЦК та СП, в якому перебував на військовому обліку та надав всі необхідні документи на підтвердження свого права.

Натомість відповідачем було проігноровано право позивача на відстрочку, що в свою чергу призвело до протиправного призову позивача на військову службу. Таким чином суд, у разі скасування наказів про призов на військову службу, скасовує причину за якою позивач набув статусу військовослужбовця.

Також суд звертає увагу, що ст.26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" не містить такої підстави для звільнення як навчання в навчальному закладі. Відповідно позивач потрапляє в безвихідне становище, адже він взагалі не мав бути мобілізований, але у зв`язку з невиконанням ІНФОРМАЦІЯ_4 вимог законодавства, наразі немає підстав для звільнення з військової служби.

Суд також звертає увагу, що позивач просить скасувати наказ начальника Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 23.06.2023 щодо призову на військову службу до ЗСУ під час мобілізації згідно Указу Президента України від 24.02.2022 №69/2022 молодшого лейтенанта запасу ОСОБА_1 . Однак під час розгляду справи встановлено, що відповідного наказу не існує.

ОСОБА_1 призвано на військову службу за мобілізацією наказом начальника Малиновського РТЦК та СП від 11.07.2023 року № 159 "Про призов резервістів та військовозобов`язаних за мобілізацією", відповідно саме цей наказ суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати.

Суд вважає, що оскільки встановлено, що наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 № 159 від 11.07.2023 року є протиправним та підлягає скасуванню, то і похідний від нього наказ № 231 від 11.07.2023 начальника Військової академії (м. Одеса) бригадного генерала Д. Делятицького, яким визнано позивача таким, що 11 липня 2023 року прибув для проходження підготовки (перепідготовки) при Військовій академії (м. Одеса) за відповідною військово-обліковою спеціальністю, з 11 липня 2023 року зарахований на всі види забезпечення, призначений на посаду слухачів штатних навчального курсу центру підвищення кваліфікації військової академії (м. Одеса) також слід визнати протиправним та скасувати.

З огляду на зазначене, адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню.

Враховуючи наведені приписи чинного законодавства та встановлені обставини, з метою ефективного захисту прав позивача, суд дійшов висновку, що належним та достатнім способом захисту буде визнати протиправним та скасувати наказ начальника Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 11.07.2023 року № 159 "Про призов резервістів та військовозобов`язаних за мобілізацією" щодо призову на військову службу до ЗСУ під час мобілізації згідно Указу Президента України від 24.02.2022 №69/2022 молодшого лейтенанта ОСОБА_1 ; визнати протиправним та скасувати наказ начальника Військової академії (м.Одеса) (по стройовій частині) № 231 від 11.07.2023 щодо визнання молодшого лейтенанта запасу ОСОБА_1 таким, що 11 липня 2023 року прибув для проходження підготовки (перепідготовки) при Військовій академії (м. Одеса) за відповідною військово-обліковою спеціальністю, з 11 липня 2023 року зарахований на всі види забезпечення, призначений на посаду слухача штатного навчального курсу центру підвищення кваліфікації військової академії (м. Одеса).

Судові витрати по справі відсутні, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (65005, м.Одеса, вул. Заньковецької, 7/7, код ЄДРПОУ 09935548), Одеської військової академії (65009, м.Одеса, вул.Фонтанська дорога, 10, код ЄДРПОУ 24983020) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ начальника Малиновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 11.07.2023 року № 159 "Про призов резервістів та військовозобов`язаних за мобілізацією" щодо призову на військову службу за мобілізацією згідно Указу Президента України від 24.02.2022 №69/2022 та направлення до Військової академії м. Одеси молодшого лейтенанта ОСОБА_1 .

Визнати протиправним та скасувати наказ начальника Військової академії (м.Одеса) (по стройовій частині) № 231 від 11.07.2023 щодо визнання молодшого лейтенанта запасу ОСОБА_1 таким, що 11 липня 2023 року прибув для проходження підготовки (перепідготовки) при Військовій академії (м. Одеса) за відповідною військово-обліковою спеціальністю, з 11 липня 2023 року зарахований на всі види забезпечення, призначений на посаду слухача штатного навчального курсу центру підвищення кваліфікації військової академії (м. Одеса).

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя Токмілова Л.М.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2024
Оприлюднено19.01.2024
Номер документу116362068
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/18951/23

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Постанова від 28.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 16.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні