Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
17 січня 2024 року Справа № 520/25165/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Супрун Ю.О. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ларус Енерго" (просп. Московський, буд. 283, м. Харків, 61106, код ЄДРПОУ 41664904) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ларус Енерго" (надалі за текстом ТОВ "Ларус Енерго", позивач ) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (надалі за текстом - ГУ ДПС у Харківській області), Державної податкової служби України (надалі за текстом - ДПС України), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної рішення №№ 9178171/41664904, 9178175/41664904, 9178174/41664904, 9178177/41664904, 9178173/41664904, 9178172/41664904, 9178176/41664904 від 13.07.2023 року та №№ 9190033/41664904, 9190032/41664904 від 14.07.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №1 від 09.11.2022 р.; №1 від 19.12.2022 р.; №2 від 27.12.2022 р.; №1 від 22.11.2022 р.; № 1 від 02.12.2022 р.; №1 від 29.12.2022 р.; №1 від 18.04.2023 р.; №1 від 21.12.2022 р.; № 1 від 07.12.2022 р. фактичною датою її подання.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Ларус Енерго" подано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №1 від 09.11.2022 р.; №1 від 19.12.2022 р.; №2 від 27.12.2022 р.; №1 від 22.11.2022 р.; № 1 від 02.12.2022 р.; №1 від 29.12.2022 р.; №1 від 18.04.2023 р.; №1 від 21.12.2022 р.; № 1 від 07.12.2022 р., проте їх реєстрація була зупинена. Позивачем подано письмові пояснення з додатками №№ 1 ,2, 4, 5, 6, 7, 8 від 29.06.2023 р. та №3, №9 від 30.06.2023 р., що підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних, реєстрацію яких зупинено та копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів та послуг, за результатами розгляду яких податковим органом прийняті рішення №№ 9178171/41664904, 9178175/41664904, 9178174/41664904, 9178177/41664904, 9178173/41664904, 9178172/41664904, 9178176/41664904 від 13.07.2023 року та №№ 9190033/41664904, 9190032/41664904 від 14.07.2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних. Не погоджуючись із рішенням комісії регіонального рівня, позивачем 21.07.2023 року та 25.07.2023 року подано скарги до комісії центрального рівня, проте спірні рішення були залишені без змін, а скарги - без задоволення. Позивач вважає рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ГУ ДПС у Харківській області протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а податкову накладну такою, що підлягає реєстрації у ЄРПН, оскільки прийняте рішення не є обґрунтованим.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
В зв`язку із здійсненням діяльності Харківським окружним адміністративним судом з відправлення правосуддя в умовах ведення бойових дій на території Харківської міської територіальної громади, яка віднесена до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні) згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 № 75 (із змінами), розгляд справи було відтерміновано.
Крім того, на тривалість виготовлення процесуального документу вплинула обставина знаходження судді Супрун Ю.О., у відпустці.
Згідно з положеннями ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Згідно з положеннями ч.ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідач Головне управління ДПС у Харківській області не погодився з позовними вимогами та надав відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що відповідач діяв в межах повноважень, на підставі та у спосіб, визначений чинним законодавством.
Представник відповідача, Державної податкової служби України, правом надання відзиву на позовну заяву не скористався. Відповідно до положень ч.4 ст.159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову. Суд зазначає, що відповідачем не зазначено поважних причин неподання відзиву на позов, відповідно суд кваліфікує неподання відзиву на позов як визнання позову відповідачем.
До канцелярії Харківського окружного адміністративного суду від позивача надійшла відповідь на відзив, згідно зі змістом якої позивачем підтримано раніше заявлену правову позицію.
Дослідивши матеріали справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.
Позивач, ТОВ "Ларус Енерго" ІПН 416649020386, код ЄДРПОУ 41664904, зареєстрований як суб`єкт підприємницької діяльності 17.10.2017 р. та видами діяльності є: основний : 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами.
Рішеннями №9178171/41664904, №9178172/41664904, №9178173/41664904, №9178174/41664904, №9178175/41664904, №9178176/41664904, №9178177/41664904 від 13.07.2023 р., №9190033/41664904, №9190032/41664904 від 14.07.2023 р., було зупинено реєстрацію податкових накладних №1 від 09.11.2022р., №1 від 19.12.2022р., №2 від 27.12.2022р„ №1 від 22.11.2022р., №1 від 02.12.2022р., №1 від 29.12.2022р., №1 від 18.04.2023 р., №1 від 21.12.2022р., №1 від 07.12.2022р. у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Платником податків було подано пояснення з додатками №№ 1 ,2, 4, 5, 6, 7, 8 від 29.06.2023 р. та №3, №9 від 30.06.2023 р., стосовно накладних, реєстрацію яких зупинено та копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів та послуг.
Крім того з боку позивача були подані скарги від 21.07.2023 р. та 25.07.2023 р. на рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, в яких платник податків зазначає, що ТОВ "Ларус Енерго", не погоджується з відмовою у реєстрації податкових накладних та вважає рішення безпідставними в ЄРНП від 01.08.2023 р. №№ 61246/41664904/2 на загальну суму 101950,80 грн. сума ПДВ 16991,8 грн., 61242/41664904/2 на загальну суму 94293,36 грн. сума ПДВ 15715,56 грн., 61245/41664904/2 на загальну суму 89040,00 грн. сума ПДВ 14840,00 грн., 61244/41664904/2 на загальну суму 47057,64 грн. сума ПДВ 7842,94 грн., 61243/41664904/2 на загальну суму 96341,28 грн. сума ПДВ 16056,88 грн., 61241/41664904/2 на загальну суму 95718,00 грн. сума ПДВ 15953 грн., 61240/41664904/2 на загальну суму 92868,72 грн. сума ПДВ 15478,12 грн., 61239/41664904/2 на загальну суму 93581,04 грн. сума ПДВ 15596,84 грн., 61238/41664904/2 на загальну суму 94115,28 грн. сума ПДВ 15685,88 грн..
Рішеннями від 01.08.2023 р. №№61246/41664904/2, 61242/41664904/2, 61245/41664904/2, 61244/41664904/2, 61243/41664904/2, 61241/41664904/2,61240/41664904/2, 61239/41664904/2, 61238/41664904/2 було залишено скарги без задоволення обґрунтовуючи тим, що ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів та послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передач товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузей специфіки, накладних.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ларус Енерго" перебуває на обліку ГУ ДПС у Харківській області з 01.12.2017 року.
Реєстрація ПН №1 від 09.11.2022 р. на суму 89040,00 грн. в тому числі ПДВ 14840,00 грн., ПН №1 від 19.12.2022 р. на суму 101950,80 грн. в тому числі ПДВ 16991,80 грн., ПН №2 від 27.12.2022 р. на суму 47057,64 грн. в тому числі ПДВ 7842,94 грн., ПН №1 від 22.11.2022 р. на суму 96341,28 грн. в тому числі ПДВ 16056,88 грн., ПН №1 від 02.12.2022 р. на суму 95718,00 грн. в тому числі ПДВ 15953,00 грн., ПН №1 від 29.12.2022 р. на суму 92 868,72 грн. в тому числі ПДВ 15478,12 грн., ПН №1 від 18.04.2023 р. на суму 93 581,04 грн. в тому числі ПДВ 15596,84 грн., ПН №1 від 21.12.2022 р. на суму 94 115,28 грн. в тому числіПДВ 15685,88 грн., ПН №1 від 07.12.2022 р. на суму 94 293,36 в тому числі ПДВ 15715,56 грн. були зупинені відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового Кодексу України із зазначенням причини: (коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.34 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари та послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару (послуги) та обсягу її постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
ТОВ "Ларус Енерго" (Постачальник) та ТОВ «ЕЛТІЗ», код 14087720 (Покупець) відповідно до п. 9 Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в України та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.09.2022 №783-рс-ОП «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для фінансування ліквідації наслідків бойових дій та відновлення виробничої діяльності підприємство оборонно-промислового комплексу України» уклали договір поставки №2506/2020-1 від 25.06.2020 р. на передачу товару у власність покупця, визначений у договорі.
Поставка оформлена згідно видаткових накладних №174 від 09 листопада 2022 р. на суму 98040,00 грн. із ПДВ, що підтверджується ТТН №Р174 від 09 листопада 2022 р., №179 від 22 листопада 2022 р. на суму 96341, 28 грн. із ПДВ, що підтверджується ТТН №Р179 від 22 листопада 2022 р., №15 від 18 квітня 2023 р. на суму 93581,04 грн. із ПДВ, що підтверджується ТТН №Р15 від 18 квітня 2023 р., №184 від 02 грудня 2022 р. на суму 95718,00 грн. із ПДВ, що підтверджується ТТН №Р184 від 02 грудня 2022 р., №189 від 07 грудня 2022 р. на суму 94293,36 грн. із ПДВ, що підтверджується ТТН №Р189 від 07 грудня 2022 р., №199 від 19 грудня 2022 р. на суму 101950,80 грн. із ПДВ, що підтверджується ТТН №Р199 від 19 грудня 2022 р., №204 від 21 грудня 2022 р. на суму 94115,28 грн. із ПДВ, що підтверджується ТТН №Р204 від 21 грудня 2022 р., №210 від 27 грудня 2022 р. на суму 47057,64 грн. із ПДВ, що підтверджується ТТН №Р210 від 27 грудня 2022 р., №215 від 29 грудня 2022 р. на суму 92868,72 грн. із ПДВ, що підтверджується ТТН №Р215 від 29 грудня 2022 р..
Зазначений товар - Пластикат 0-40 ТОВ "Ларус Енерго" було вироблено на основі придбаної у ТОВ «ТЕХНОПЛАСТ» та ТОВ «ЗАПОРІЗЬКІЙ ЗАВОД КОЛЬОРОВИХ МЕТАЛІВ» сировини.
Так, у ТОВ «ТЕХНОПЛАСТ» придбано товар у вигляді модіфікуюча домішка АДДИТЕХ МВ-0021 (25 кг) у кількості 500.000 на суму 24750,00 грн. з ПДВ згідно ВН №22-08/4 від 22 серпня 2022 р. замовлення підтверджується рахунком-фактурою №СФ-0001360 від 03.08.2022 р., оплата підтверджується платіжною інструкцією від 16.08.2022 р. на суму 24750,00 грн.
ТОВ "Ларус Енерго" отримав від ТОВ «ЗАПОРІЗЬКІЙ ЗАВОД КОЛЬОРОВИХ МЕТАЛІВ» товар у вигляді зворотні відходи (ПВХ) у кількості 12.959 на суму 220 303,06 грн. з ПДВ згідно ВН №3769 від 24 серпня 2022 р. та ТТН №3769 від 24.08.2022 р..
ТОВ «ЛАРУС ЕНЕРГО» отримав від ТОВ «ЗАПОРІЗЬКІЙ ЗАВОД КОЛЬОРОВИХ МЕТАЛІВ» товар у вигляді зворотні відходи (ПВХ) у кількості 10.71 на суму 182 070,05 грн. з ПДВ згідно ВН №4021 від 06 вересня 2022 р. та ТТН №4021 від 06.09.2022 р..
ТОВ «ЛАРУС ЕНЕРГО» отримав від ТОВ «ЗАПОРІЗЬКІЙ ЗАВОД КОЛЬОРОВИХ МЕТАЛІВ» товар у вигляді зворотні відходи (ПВХ) у кількості 6.783 на суму 115311,02 грн. з ПДВ згідно ВН №4258 від 16 вересня 2022 р. та ТТН №4258 від 16.09.2022 р..
Податкові накладні №1 від 09.11.2022р., №1 від 19.12.2022р., №2 від 27.12.2022р., №1 від 22.11.2022р., №1 від 02.12.2022р., №1 від 29.12.2022р„ №1 від 18.04.2023 р., №1 від 21.12.2022р., №1 від 07.12.2022р. були складені касовим методом (п. п. 14.1.266 НКУ згідно р. V НКУ).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам сторін, суд зазначає про таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до змісту частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною першою статті 6 КАС України закріплено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Згідно з частиною другою наведеної статті, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (надалі ЄСПЛ).
Спеціальним законодавчим актом, який регулює спірні правовідносини, є Податковий кодекс України (надалі ПК України).
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Вимоги щодо оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до ЄРПН встановлені ст. 201 Податкового Кодексу України.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Так, згідно п. 201.10 ст. 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платника податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно з п.201.16. ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Підпунктами 2, 3 пункту 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктами 4,5,6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в МЮУ 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (далі Порядок №520) визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Згідно з п. 7 Порядку № 520, Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827.
Згідно з п.п. 9-11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, затверджені Постановою КМУ № 1165 від 11.12.2019.
Так, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних була відсутність в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари та послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару (послуги) та обсягу її постачання, що відповідає п. 1Критерiїв ризиковостi здiйснення операцій.
Суд зазначає, що оскаржене рішення Комісії є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії, виданий суб`єктом владних повноважень - документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржене рішення органу ДПС не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником додатків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Зазначений висновок узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини, рішення якого відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 року є джерелом права.
У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови Європейський суд з прав людини зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку.
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).
Судом встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації спірної податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Разом з тим, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрації податкових накладних, напряму залежить від чіткого формулювання податковим органом позиції про те, під який саме критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, та які саме документи мають бути подані для усунення перешкод в реєстрації податкової накладної.
Позивачем були надані відповідні пояснення із додаванням документів стосовно господарської операції, по якій виписано спірні податкові накладні, які фіксують першу подію для цілей податкового обліку з ПДВ, підтверджують укладення господарського договору між сторонами та його виконання.
Проте, відповідачем, ГУ ДПС у Харківській області на адресу позивача направлено повідомлення про необхідність надання додаткових документів.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що у рішенні від 20 жовтня 2011 року Рисовський проти України ЄСПЛ підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Як вбачається з копій повідомлень, надісланих ГУ ДПС у Харківській області на адресу позивача, позивачу запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеній у податковій накладній; вказано, що відсутні пояснення та документальне підтвердження стосовно інформації, зазначеної у ПН, а саме: документи щодо транспортування продукції, розрахункових документів та/ або банківських виписок з особових рахунків, платіжна інструкція не завірена платником, банком; не надано акт звірки з покупцем; первинні документи щодо транспортування, документи по взаємовідносинах з контрагентом.
Одночасно суд зазначає, що при поданні позивачем пояснень були долучені документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних та копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів послуг.
Суд звертає увагу, що спірні податкові накладні було виписано за фактом поставки товару, що документальна підтверджена.
З огляду на встановлені в ході судового розгляду справи обставини, суд приходить до висновку про недоведеність відповідачем - ГУ ДПС у Харківській області правомірності прийняття рішень №№ 9178171/41664904, 9178175/41664904, 9178174/41664904, 9178177/41664904, 9178173/41664904, 9178172/41664904, 9178176/41664904 від 13.07.2023 року та №№ 9190033/41664904, 9190032/41664904 від 14.07.2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 09.11.2022 р.; №1 від 19.12.2022 р.; №2 від 27.12.2022 р.; №1 від 22.11.2022 р.; № 1 від 02.12.2022 р.; №1 від 29.12.2022 р.; №1 від 18.04.2023 р.; №1 від 21.12.2022 р.; № 1 від 07.12.2022 р..
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні №1 від 09.11.2022 р.; №1 від 19.12.2022 р.; №2 від 27.12.2022 р.; №1 від 22.11.2022 р.; № 1 від 02.12.2022 р.; №1 від 29.12.2022 р.; №1 від 18.04.2023 р.; №1 від 21.12.2022 р.; № 1 від 07.12.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом встановлено наступне.
Відповідно до п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Виходячи з правової оцінки встановлених в ході розгляду справи обставин та доводів сторін, суд приходить до висновку, що оскаржені рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованими, оскільки платником податків - позивачем надано необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковими накладним, у реєстрації яких було відмовлено, а тому є таким, що підлягають скасуванню, а позовні вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, як похідна вимога, є також обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Таким чином, позов підлягає задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до приписів ч. 1 ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Ларус Енерго" (просп. Московський, буд. 283, м. Харків, 61106, код ЄДРПОУ 41664904) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної рішення №№ 9178171/41664904, 9178175/41664904, 9178174/41664904, 9178177/41664904, 9178173/41664904, 9178172/41664904, 9178176/41664904 від 13.07.2023 року та №№ 9190033/41664904, 9190032/41664904 від 14.07.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №1 від 09.11.2022 р.; №1 від 19.12.2022 р.; №2 від 27.12.2022 р.; №1 від 22.11.2022 р.; № 1 від 02.12.2022 р.; №1 від 29.12.2022 р.; №1 від 18.04.2023 р.; №1 від 21.12.2022 р.; № 1 від 07.12.2022 р. фактичною датою її подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ларус Енерго" (просп. Московський, буд. 283, м. Харків, 61106, код ЄДРПОУ 41664904) сплачений судовий збір у розмірі 6037 (шість тисяч тридцять сім) гривень 25 копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ларус Енерго" (просп. Московський, буд. 283, м. Харків, 61106, код ЄДРПОУ 41664904) сплачений судовий збір у розмірі 6037 (шість тисяч тридцять сім) гривень 24 копійок.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Текст рішення складено та підписано 17.01.2024.
Суддя Супрун Ю.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2024 |
Оприлюднено | 19.01.2024 |
Номер документу | 116362675 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Супрун Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні