ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/4841/23-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Будмакс» про стягнення санкцій та пені,-
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
1.1. Чернівецьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі позивач) звернулося до суду з позовом до Чернівецької філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Будмакс» (далі відповідач), в якому просить:
- стягнути з Чернівецької філії ТзОВ «Будмакс» на користь Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції та пеню у розмірі 105170,80 грн., шляхом перерахування коштів Чернівецьке ГУК / Чернівецька ТГ / 50070000 (Надходження до Фонду соціального захисту інвалідів) на р/р UА818999980313191230000024405, код 37836095, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), призначення платежу: *; 101; ідентифікаційний код ; за нестворені робочі місця для осіб з інвалідністю.
1.2. Ухвалою суду від 14.07.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ПОЗИЦІЇ СТОРІН
Позиція позивача
2.1. В обґрунтування позову представником позивача зазначено, що відповідачем на виконання статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні не сплачено адміністративно-господарські санкції у розмірі 105170,80 грн.
2.2. Вказує, що дана сума заборгованості підтверджується документом - розрахунком сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку із невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік та квитанцією про розміщення розрахунку в електронному кабінеті роботодавця від 17.04.2023 року.
2.3. Наголошує, що несплата адміністративно-господарських санкцій до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю завдає значної шкоди державним інтересам, не дозволяє в повній мірі створити особам з інвалідністю необхідні умови, які дають можливість вести повноцінний спосіб життя.
Позиція відповідача
2.4. До суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «Будмакс» надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого його представник просить відмовити у задоволенні позову з огляду на наступне.
2.5. Так, вказує, що позов подано позивачем до Чернівецької філії, яка є філією та не має статусу юридичної особи (що підтверджується відомостями з ЄДРПОУ від 24.06.19 року щодо Чернівецької філії ТОВ «Будмакс», Положенням про Чернівецьку філію ТОВ «Будмакс», витягом з ЄДРПОУ №30023813 від 10.01.2023 року), даний відзив на позовну заяву про стягнення адміністративно- господарських санкцій та пені в інтересах Чернівецької філії подається головним підприємством - ТОВ «Будмакс», код ЄДРПОУ 32376008.
2.6. 17 квітня 2023 року на порталі електронних сервісів Пенсійного Фонду України в кабінеті платника Чернівецької філії з`явився Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (далі - Розрахунок), відповідно до якого Позивачем розраховано суму санкцій за нібито невиконання Чернівецькою філією в 2022 році нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
2.7. Зазначає, що відповідно до статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, обов`язок щодо формування робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та дотримання нормативів щодо кількості таких робочих місць встановлюються загалом для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю. Тобто - для юридичних осіб та фізичних осіб, які використовують найману працю. Термін «підприємства, установи, організації», який використовується у статті 19 Закону, не охоплює філії та інші відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами. Таким чином, Законом не передбачено вимоги щодо кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю окремо в кожному структурному підрозділі та відокремленому структурному підрозділі підприємств, установ, організацій. Лише вимоги по дотриманню таких норм по підприємству в цілому.
2.8. В той же час, Товариство повністю виконує нормативи робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, передбачені ст.19 Закону. Так, середньооблікова кількість штатних працівників Товариства, з врахуванням працівників відокремлених структурних підрозділів Товариства в 2022 році становила 105 осіб. Таким чином норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів (4% становить 4 особи). В той же час, середньооблікова кількість штатних працівників Товариства (з врахуванням працівників відокремлених структурних підрозділів), яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність в 2022 році становила 6 осіб.
2.9. Наголошує, що інформацію щодо зайнятості та виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю Товариство до 2021 року (включно) подавало у вигляді звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (звіт № 10-ПОІ). Вказаний звіт № 10-ПОІ містив інформацію про середньооблікову кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, а також інформацію у вигляді додатку з переліком відокремлених підрозділів роботодавця, в яких працевлаштовано таких осіб. Але 06.11.2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18.10.2022 р. № 2682-ІХ (далі - Закон № 2682). Відповідно до Закону № 2682, відмінено обов`язок подання звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (звіту № 10-ПОІ). В свою чергу, у відповідь на лист № 09/05 від 09 травня 2023 року, Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю пояснило, що наразі (тобто після скасування звітів 10-ПОІ), визначення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю здійснюється на основі даних Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - податковий розрахунок).
2.10. Зважаючи на вказані зміни, в 2023 році позивач отримав дані до кількості працевлаштованих в Чернівецькій філії осіб з інвалідністю з Податкового розрахунку, складеного Чернівецькою філією, та не маючи загальних даних по працевлаштованим в Товаристві та його філіях осіб з інвалідністю прийшов до невірного висновку про те, що Чернівецькою філією не дотримано нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, га сформувало Розрахунок.
2.11. Таким чином ТОВ «Будмакс» дотримано нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, передбачених ст.19 Закону, та відсутні порушення ТОВ «Будмакс» та/або його структурними підрозділами (в т.ч. Чернівецькою філією) нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, а отже - відсутні підстави застосування адміністративно-господарських санкцій та пені.
ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
3.1. Дослідженням матеріалів справи судом встановлено, що Чернівецьким обласним відділенням фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності сформовано розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, та розміщено його в електронному кабінеті Чернівецької філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Будмакс» 17.04.2023 року.
3.2. Згідно розрахунку заборгованості по сплаті адміністративного-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за 2022 рік становила 14 осіб; середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 0 особа, а норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю визначено 1 особу.
3.3. Також, як слідує з розрахунку заборгованості по сплаті адміністративного-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, розмір адміністративно-господарських санкцій становить 98107,09 грн.
3.4. Окрім того, у зв`язку з простроченнями сплати адміністративно-господарських санкцій, позивач нарахував відповідачу пеню за період з 18.04.2022 року по 15.07.2023 року в сумі 7063,71 грн.
ІV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ПОЗИЦІЯ СУДУ
4.1. Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами, є Закон України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні від 21 березня 1991 року №875-XII (далі - Закон №875-XII, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
4.2. Так, згідно з частиною 1 статті 17 Закону №875-XII з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
4.3. Відповідно до частини 1 статті 18 Закону №875-XII забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
4.4. Частиною 3 статті 18 Закону №875-XII передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
4.5. Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань (частина 3 статті 18-1 Закону №875-ХІІ).
4.6. Згідно з пунктом 4 частини 3 статті 50 Закону України Про зайнятість населення від 05 липня 2012 року №5067-VI (далі - Закон №5067-VI в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання не пізніше ніж за два місяці до вивільнення (не пізніше ніж за 30 календарних днів до вивільнення у разі звільнення державних службовців відповідно до пунктів 1 та 1-1 частини першої статті 87 Закону України "Про державну службу"). Інформація щодо вивільнення працівників відповідно до пункту 6 частини першої статті 41 Кодексу законів про працю України подається не пізніш як за 10 календарних днів до вивільнення).
4.7. Частиною 1 статті 19 Закону №875-ХІІ встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
4.8. Згідно частини 2 статті 19 Закону №875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
4.9. Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним (частина 4 статті 19 Закону №875-ХІІ).
4.10. Положеннями частин 6-8 статті 19 Закону №875-ХІІ визначено, що Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію: про працевлаштованих осіб з інвалідністю; про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація про працевлаштованих осіб з інвалідністю використовується в Централізованому банку даних з проблем інвалідності для визначення в автоматичному режимі осіб з інвалідністю, які можуть бути працевлаштовані.
4.11. У відповідності до частини 11 статті 19 Закону №875-ХІІ керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
4.12. Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону (частина 12).
4.13. Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України (частина 13).
4.14. Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення осіб з інвалідністю, які можуть бути працевлаштовані, та надсилає інформацію про таких осіб до Державного центру зайнятості для проведення роботи з їх працевлаштування (частина 14).
4.15. За приписами частини 1 статті 20 Закону №875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
4.16. Частиною 2 статті 20 Закону №875-ХІІ передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
4.17. Згідно частини 4 статті 20 Закону №875-ХІІ адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.
4.18. Положенням про Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14 квітня 2011 року №129 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю відповідно до покладених на нього завдань спрямовує, координує та контролює роботу територіальних відділень Фонду з питань діяльності, визначеної в положеннях про відділення, у тому числі щодо: реєстрації у них підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю; організації прийому звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до нормативу таких робочих місць, їх аналізу та перевірки правильності в них розрахунків.
4.19. Судом у цій справі встановлено, що Чернівецьким обласним відділенням фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності сформовано розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, та розміщено його в електронному кабінеті Чернівецької філії ТОВ «Будмакс» 17.04.2023 року. Згідно розрахунку заборгованості по сплаті адміністративного-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за 2022 рік становила 14 осіб; середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 0 особа, а норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю визначено 1 особу.
4.20. Водночас, як наголошено представником відповідача у відзиві, Чернівецької філії, яка є філією, не має статусу юридичної особи. При цьому, Законом №875-ХІІ не передбачено вимоги щодо кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю окремо в кожному структурному підрозділі та відокремленому структурному підрозділі підприємств, установ, організацій. Лише вимоги по дотриманню таких норм по підприємству в цілому. В той же час, Товариство повністю виконує нормативи робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, передбачені ст.19 Закону. Так, середньооблікова кількість штатних працівників Товариства, з врахуванням працівників відокремлених структурних підрозділів Товариства в 2022 році становила 105 осіб. Таким чином норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів (4% становить 4 особи). В той же час, середньооблікова кількість штатних працівників Товариства (з врахуванням працівників відокремлених структурних підрозділів), яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність в 2022 році становила 6 осіб.
4.21. Суд наголошує, що дійсно Закон №875-ХІІ пов`язує визначення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю лише для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю. Натомість не визначає такого нормативу для структурних підрозділів таких підприємств, установ, організацій.
4.22. Судом досліджено надані представником ТОВ «Будмакс» докази в частині правового статусу Чернівецької філії ТОВ «Будмакс», а саме Витяг з ЄДРПОУ від 21.03.2023 року, Відомості з ЄДРПОУ від 24.06.2019 року (надані Головним Управлінням статистики у м. Києві), Положення про Чернівецьку філію ТОВ «Будмакс», та встановлено, що Чернівецька філія ТОВ «Будмакс» (код ЄДРПОУ 33542319) є відокремленим структурним підрозділом ТОВ «Будмакс» без права юридичної особи.
4.23. Відтак, суд погоджується із доводами представника ТОВ «Будмакс" про те, що Законом №875-ХІІ не передбачено вимоги щодо кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю окремо в кожному структурному підрозділі та відокремленому структурному підрозділі підприємств, установ, організацій.
4.24. Враховуючи те, що Чернівецька філія ТОВ «Будмакс» є лише відокремленим підрозділом юридичної особи ТОВ «Будмакс», то визначення Чернівецьким обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарських санкцій Чернівецькій філії ТОВ «Будмакс» суперечить положенням Закону №875-ХІІ.
4.25. Суд звертає увагу також на те, що процедуру подання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, що використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб (далі - роботодавці), звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю відділенням Фонду соціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) та інформації про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю - базовому центру зайнятості визначено Порядком подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року №70 (далі Порядок, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
4.26. Пунктом 2 вказаного Порядку визначено, що звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом.
4.27. Наказом Міністерства соціальної політики від 27 серпня 2020 року №591, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 жовтня 2020 року за №1007/3529 (чинний на момент виникнення спірних правовідносин), затверджено форму звітності №10-ПОІ (річна) Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та Інструкції щодо її заповнення.
4.28. Поряд з цим, підпунктом 1.1. пункту 1 наказу Міністерства економіки України від 12.04.2022 року №827-22 «Про затвердження форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядку її подання» затверджено форму звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)». Форма № 3-ПН заповнюється та подається роботодавцем до філії міжрегіонального/регіонального центру зайнятості (або до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості - до дати припинення їхньої діяльності) (далі - центр зайнятості) незалежно від місцезнаходження роботодавця з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників та/або з дати відкриття вакансії, але не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення нового робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником (підпункт 1.5. пункту 1 наказу №827-22).
4.29. Водночас, у листопаді 2022 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю від 18.10.2022 р. № 2682-IX (далі Закон № 2682).
4.30. Законом № 2682 скасовано реєстрацію у територіальних відділеннях Фонду та подання звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за формою № 10-ПОІ. Тобто, за 2022 рік до 01.03.2023 року роботодавцями такий звіт вже не подається. Натомість, всю інформацію щодо зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю та виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю від підприємств до Фонду надає Пенсійний фонд України.
4.31. Представником ТОВ «Будмакс» повідомлено про те, що середньооблікова кількість штатних працівників Товариства (з врахуванням працівників відокремлених структурних підрозділів), яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність в 2022 році становила 6 осіб. Інформацію щодо зайнятості та виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю Товариство до 2021 року (включно) подавало у вигляді звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (звіт № 10-ПОІ). Вказаний звіт № 10-ПОІ містив інформацію про середньооблікову кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, а також інформацію у вигляді додатку з переліком відокремлених підрозділів роботодавця, в яких працевлаштовано таких осіб. Водночас, у зв`язку із дією Закону № 2682-ІХ такий звіт за 2022 рік не подавався.
4.32. Таким чином, суд вважає, що Чернівецькою філією ТОВ «Будмакс» не допущено порушення вимог статей 19, 20 Закону №875-ХІІ, а відтак відсутні підстави для нарахування Чернівецьким обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.
V. ВИСНОВКИ СУДУ
5.1. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною 2 статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, яким є відповідач.
5.2. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
5.3. Аналізуючи матеріали адміністративної справи у своїй сукупності, суд приходить до висновку про те, що позивачем не доведено правомірність заявлених позовних вимог.
5.4. Відтак, зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, суд вважає, що вимоги позивача є не обґрунтованими, не відповідають обставинам справи та наявним матеріалам, у зв`язку з чим позов не підлягає задоволенню.
VІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
6.1. У зв`язку з відмовою у задоволенні цього позову, суд не стягує та не присуджує на користь позивача судові витрати.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні позову Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Чернівецької філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Будмакс» про стягнення санкцій та пені відмовити повністю.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
Позивач Чернівецьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 87Г, код ЄДРПОУ 21415797);
Відповідач Чернівецька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «Будмакс» (м. Чернівці, вул. Руська, буд. 250, код ЄДРПОУ 33542319).
Суддя О.В. Анісімов
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2024 |
Оприлюднено | 19.01.2024 |
Номер документу | 116363209 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні