Рішення
від 17.01.2024 по справі 380/13975/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 січня 2024 рокусправа № 380/13975/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Костецького Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Дрогобицької окружної прокуратури Львівської області (вул. Шевченка, 29, м. Дрогобич, Львівська область, код ЄДРПОУ 02910031) в інтересах держави в особі Служби у справах дітей Бориславської міської ради (вул. Шевченка, 42, м. Борислав, Львівська область, код ЄДРПОУ 35528757) до Відділу освіти Бориславської міської ради (вул. Шевченка, 42, м. Борислав, Львівська область, код ЄДРПОУ 02144714), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_6 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_8 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_9 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_11 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_12 ), про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,-

в с т а н о в и в :

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява керівника Дрогобицької окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Служби у справах дітей Бориславської міської ради до Відділу освіти Бориславської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, у якій прокурор просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Бориславської міської ради щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку: дитині - сироті ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дитині - сироті ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , дитині - сироті ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та дитині - сироті ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , дитині - сироті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , дитині - сироті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , дитині - сироті ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_11 ,;

- зобов`язати відділ освіти Бориславської міської ради нарахувати і виплатити одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку: з урахуванням вимог ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»: дитині - сироті ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дитині - сироті ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , дитині - сироті ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , дитині - сироті ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ,; з урахуванням вимог ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік»: дитині, позбавленій батьківського піклування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , дитині - сироті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , дитині - сироті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , дитині - сироті ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_11 .

В обґрунтування правових підстав звернення до суду прокурор зазначив, що Дрогобицькою окружною прокуратурою витребувано та опрацьовано інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на території Бориславської міської ради Львівської області.

За результатами вивчення встановлено факт неналежного виконання відділом освіти Бориславської міської ради Львівської області вимог ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» щодо не нарахування та не виплати випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги упродовж 2021 та 2022 років.

Ухвалою суду від 23.06.2023 року відкрито спрощене позовне провадження у справі.

Відповідач правом на подання відзиву, передбаченим ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, не скористався, свою позицію стосовно позову не висловив. Відповідач належним чином був повідомлений про відкриття провадження у справі, що підтверджується довідкою від 28.06.2023 про доставку електронного листа до електронної поштової адреси відповідача.

За приписами ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Ухвалою суду від 06.09.2023 залучено ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

До суду від ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_11 , ОСОБА_13 , ОСОБА_9 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_12 , ОСОБА_6 надійшли заяви про розгляд справи без їх участі та підтримку поданого прокурором позову.

Дослідивши наявні у справі докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що за результатами опрацювання інформації щодо стану додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на території Бориславської міської ради Львівської області, Дрогобицькою окружною прокуратурою встановлено факт неналежного виконання відділом освіти Бориславської міської ради вимог ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» щодо не нарахування та не виплати випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги упродовж 2021 та 2022 років.

Згідно інформації відділу освіти Бориславської міської ради від 27.01.2023 №01-18/31 встановлено, що у 2021-2022 роках загальноосвітні навчальні заклади Бориславської міської територіальної громади закінчили 14 випускників із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме:

- дитина позбавлена батьківського піклування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , закінчила у 2022 році Бориславського ЗЗСО І-ІІІ ступенів та знаходилась на повному державному утриманні в дитячому будинку «Оріана»;

- дитина позбавлена батьківського піклування ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , закінчив у 2022 році 9 клас Бориславського ЗЗСОІ-ІІ №9;

- дитина - сирота ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , закінчив у 2022 році 9 клас Бориславського ЗЗСО І-ІІ №9;

- дитина - сирота ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , закінчив у 2022 році 9 клас Бориславського ЗЗСО І-ІІІ №3;

- дитина - сирота ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , закінчила у 2022 році 11 клас Бориславського ЗЗСО І-ІІІ №3;

- дитина - сирота ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , закінчила у 2021 році 11 клас Бориславського ЗЗСО І-ІІІ №4;

- дитина - сирота ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , закінчив у 2021 році 11 клас Бориславського ЗЗСО І-ІІІ №4;

- дитина позбавлена батьківського піклування ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , закінчила у 2021 році 11 клас Попелівського НВК;

- дитина позбавлена батьківського піклування ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , закінчив у 2021 році 11 клас Бориславського ЗЗСО І-ІІІ №4;

- дитина - сирота ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , закінчив у 2021 році 9 клас Бориславського ЗЗСО І-ІІ №9;

- дитина позбавлена батьківського піклування ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , закінчив у 2021 році 9 клас Бориславського ЗЗСО І-ІІІ №3;

- дитина - сирота ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , закінчив у 2021 році 9 клас Бориславського ЗЗСО І-ІІІ №1.

Згідно наведеного листа, вказані діти продовжили своє навчання шляхом вступу до інших навчальних закладів.

Із листа відділу освіти Бориславської міської ради від 27.01.2023 №01-18/31 та листа Служби у справах дітей справах дітей Бориславської міської ради від 15.02.2023 №43 встановлено, що у 2021-2022 роках одноразова грошова допомога вищевказаним дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування - випускникам загальноосвітніх навчальних закладів Бориславської міської територіальної громади у 2021 та 2022 роках не виплачувалася у зв`язку з відсутністю кошторисних призначень.

Листом від 13.03.2023 №01-18\104 Відділ освіти Бориславської міської ради повідомив Дрогобицьку окружну прокуратуру про те, що випускникам із числа дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування одноразова допомога в розмірі 6 прожиткових мінімумів доходів громадян, передбачених Законом України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», не виплачувалася у зв`язку із відсутністю кошторисних призначень. На даний час відділ освіти не вніс змін до програми щодо виплати одноразової допомоги дітям-сиротам і дітям позбавленим батьківського піклування, а тому не було можливості внести зміни до кошторису доходів і видатків відділу освіти. З метою подальшої виплати такої допомоги впродовж 2023 року будуть внесені зміни до програми та до кошторису доходів і видатків відділу освіти.

Листом від 15.05.2023 №156 Служба у справах дітей Бориславської міської ради повідомила Дрогобицьку окружну прокуратуру про те, що виплати випускникам вказаної категорії будуть здійснюватись після затвердження Програми виплати одноразової грошової допомоги кошти не виплачувались у зв`язку з тим, що лише 30.05.2023 року на засіданні сесії Бориславської міської ради буде розглядатись питання про затвердження Програми виплати одноразової грошової допомоги випускникам закладів загальної середньої освіти із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування у 2023-2025 роках.

У відповідь на вимогу Дрогобицької окружної прокуратури від 25.01.2023 №14.52/04-27-379вих-23 щодо вжиття заходів претензійного характеру, спрямованих на виплату випускникам навчальних закладів особам з числа дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, коштів одноразової грошової допомоги передбаченої ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування», Служба у справах дітей Бориславської міської ради, листом від 10.03.2023 №84, повідомила про те, що службою у справах дітей не вживалися та не будуть вживатися заходи (претензійного характеру) щодо звернення в суд, оскільки немає коштів на судовий збір. Станом на 10 березня 2023 року немає змін в кошторисі відділу освіти щодо виплат одноразової грошової допомоги передбаченої ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування».

Прокуратурою встановлено, що у 2021 році мала бути нарахована та виплачена одноразова грошова допомога ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, тобто у сумі не менше 14370 грн., а у 2022 році - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , у сумі не менше 15708 грн. Тобто, вищевказаним дітям Бориславська міська рада зобов`язана виплатити кошти одноразової грошової допомоги на загальну суму 179130 грн.

За наведених обставин, у зв`язку із виявленням порушень відділом освіти та відсутністю дій Бориславської міської ради, прокурор звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Основним законом, який визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист та всебічний розвиток, встановлює основні засади державної політики у цій сфері, є Закон України від 26.04.2001 року №2402-ІІІ «Про охорону дитинства».

Згідно зі ст. ст. 5, 8 Закону України «Про охорону дитинства» кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують, зокрема, проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері; вирішення питань щодо забезпечення прав дітей. встановлення опіки і піклування, створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих і майнових прав та інтересів дітей.

Відповідно до ст.25 цього Закону діти, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, мають право на особливий захист і допомогу з боку держави.

Статтями 52, 53 Конституції України передбачено, що утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

02 лютого 2005 року набув чинності Закон України від 13.01.2005 року №2342-IV «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (далі - Закон №2342-IV), який визначає правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, і є складовою частиною законодавства про охорону дитинства.

Відповідно до п.2 Прикінцевих положень цього Закону, закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

За змістом ст.3 Закону №2342-IV одним із основних принципів державної політики в частині соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, є захист майнових, житлових та інших прав і інтересів таких дітей, а також забезпечення соціально-правових гарантій.

Статтею 4 Закону №2342-IV передбачено, що державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.

Частиною 1 ст.8 Закону №2342-IV встановлено, що держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком (ч.2 ст.9 цього Закону).

У силу ч.7 ст.8 Закону №2342-IV випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Абзацом 16 ст.1 Закону №2342-IV передбачено, що випускники закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи, які перебували на повному державному забезпеченні у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, і закінчили своє перебування у зазначеному закладі у зв`язку із закінченням навчання.

Разом з цим, пп.5 п.13 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 року №226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування» (надалі - Постанова №226) передбачено, що при працевлаштуванні після закінчення навчального закладу виплачується одноразова грошова допомога в розмірі шести прожиткових мінімумів.

Тобто, порядок виплати одноразової грошової допомоги випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, яка підлягає виплаті при випуску з навчального закладу, визначений Законом не узгоджується з порядком виплати такої одноразової грошової допомоги згідно із Постановою.

Водночас, відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» № 2342-ІV прийнятий 13.01.2005 року та набрав чинності 02.02.2005 року.

Натомість постанова Кабінету Міністрів України № 226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 05.04.1994 року.

Згідно із ч. 3 ст. 7 КАС України у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Таким чином, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, та оскільки норми Постанови прийняті до набрання чинності Законом та не приведені у його відповідність, при вирішенні спірного питання підлягають застосуванню норми Закону, згідно із яким одноразова грошова допомога підлягає виплаті випускникам вказаної категорії саме у розмірі шести прожиткових мінімумів.

Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом у постановах від 18.09.2018 року у справі № 493/407/16-а та від 03.10.2019 року у справі № 303/5849/16-а, від 26.05.2020 року у справі № 303/5848/16-а, від 28.01.2021 року у справі № 164/1907/16-а.

Поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямований на захист інтересів держави. Таким органом відповідно до статей 6, 7, 13 та 143 Конституції України може виступати орган державної влади чи місцевого самоврядування, якому законом надане повноваження органу виконавчої влади.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» № 20/95-ВР від 24.01.1995, здійснення соціального захисту дітей і профілактики серед них правопорушень покладається в межах визначеної компетенції на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері сім`ї та дітей, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері сім`ї та дітей, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім`ї та дітей, відповідні структурні підрозділи обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських і районних у містах рад.

Відповідно до ст. 4 Закону «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» та «Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 № 866, на служби у справах дітей покладається безпосереднє ведення справ та координація діяльності стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Служба у справах дітей бере участь у здійсненні заходів щодо соціального захисту і захисту прав та інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і несе відповідальність за їх дотримання, а також координує здійснення таких заходів, зокрема стосовно соціального захисту дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб із їх числа.

На території Бориславської міської територіальної громади Львівської області вказані повноваження здійснює Служба у справах дітей Бориславської міської ради.

Рішенням Бориславської міської ради від 24.02.2022 №932 затверджено Положення про службу у справах дітей Бориславської міської ради (далі - Положення)

Відповідно до п.п. 1.1-1.3. Положення, Служба у справах дітей Бориславської міської ради (надалі - служба) утворюється Бориславською міською радою та є підзвітною, підконтрольною та підпорядкованою міській раді та міському голові. Служба має право юридичної особи та в межах, визначених законодавством України, приймає самостійні рішення, які оформляються актами та наказами за підписом керівника служби. Служба у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, наказами Мінсоцполітики, наказами начальника служби у справах дітей обласної державної адміністрації, рішеннями міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, іншими нормативними актами органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Основними завданнями та повноваженнями служби, згідно розділу ІІ Положення, зокрема, є розроблення і здійснення самостійно або разом з іншими структурними підрозділами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, громадськими організаціями заходів щодо захисту прав, свобод і законних інтересів дітей (п. 2.2 розділу ІІ Положення).

Згідно п. 3.4 розділу ІІІ Положення, служба має право звертатися щодо фактів порушення прав та інтересів дітей до місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності в разі виявлення таких фактів.

Таким чином, органом, який уповноважений здійснювати заходи щодо реалізації державної політики з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, на території Бориславської міської територіальної громади Львівської області є служба у справах дітей Бориславської міської ради.

Разом з тим, Дрогобицькою окружною прокуратурою Львівської області встановлено, що Служба у справах дітей повноваження щодо захисту інтересів соціально незахищеної категорії дітей здійснюються неналежним чином. Зокрема, відповідно до вимог чинного законодавства Службою стан соціально-правового захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, не перевірявся (не досліджувався). Як наслідок, порушення вимог чинного законодавства не виявлялись, заяви до суду в інтересах указаної вище категорії дітей про нарахування та виплату сум одноразової допомоги не подавались, що в свою чергу вказує на неналежний захист інтересів держави у цій сфері, а також порушених прав таких дітей.

Крім того, обов`язок Служби у справах дітей щодо захисту інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, є безумовним та не залежить від наявності звернень про не виплату грошової допомоги.

Рішенням Бориславської міської ради від 24.02.2022 №932 затверджено Положення про Відділ освіти Бориславської міської ради, відповідно до п.п. 1.5. 2.1.6, 1.1.12, 2.2.17, 2.2.18, 2.2.41 якого, Відділ є юридичною особою і бюджетною установою, має самостійний баланс, рахунки в територіальному органі Державної казначейської служби України, здійснює фінансове забезпечення закладів освіти, забезпечує соціальний захист та захист прав учасників освітнього процесу в закладах освіти міста, забезпечує фінансування існуючої мережі закладів освіти, вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування закладів освіти, складає проект кошторису та бюджетного запиту галузі освіти при формуванні проекту бюджету на плановий та 2 наступні роки. Отже, обов`язок щодо виплати даній категорії дітей грошової допомоги покладено саме на відділ освіти Бориславської міської ради, як розпорядника бюджетних коштів.

Дрогобицька окружна прокуратура Львівської області своїм листом від 14.04.2023 №14.52/04-27-1748вих-23 повідомила Службу у справах дітей Бориславської міської ради про наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді у сфері охорони дитинства в частині додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Таким чином, незвернення уповноваженого органу до суду свідчить про порушення інтересів держави у сфері соціального захисту та охорони дитинства, в частині забезпечення належного захисту гарантованих державою прав дітей, а також неналежний захист цих інтересів органом державної влади до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Крім цього, невиконання вимог законодавства щодо належного захисту прав дітей-сиріт та позбавлених батьківського піклування підриває авторитет держави, якою гарантовано захист прав дитини, позбавленої батьківського піклування, з боку держави.

Виходячи зі змісту ч. 1 ст. 8 Конституції України охоронюваний законом інтерес перебуває під захистом не тільки закону, а й об`єктивного права в цілому, що панує у суспільстві, зокрема, справедливості, оскільки інтерес у вузькому розумінні зумовлюється загальним змістом такого права та є його складовою.

Суперечності, які виникають у зв`язку із реалізацією органами, установами державної влади та місцевого самоврядування повноважень щодо дотримання, забезпечення соціальних гарантій дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, зачіпають інтереси держави; порушення інтересів держави в цій сфері є порушенням загальнодержавних інтересів, що відповідності до ст.131-1 Конституції України покладає на прокурора обов`язок представництва в суді.

Вирішуючи питання про справедливу рівновагу між інтересами суспільства і конкретної фізичної чи юридичної особи, ЄСПЛ у своєму рішенні у справі «Трегубенко проти України» від 02.11.2004 категорично ствердив, що «правильне застосування законодавства незаперечно становить «суспільний інтерес».

Захист інтересів держави шляхом поновлення прав дітей указаної категорії беззаперечно становить суспільний інтерес, оскільки підриває авторитет держави у сфері соціального захисту, охорони дитинства щодо захисту прав дітей вказаної категорії, якою гарантовано захист прав дитини з боку держави та вимагає судового захисту з метою дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності, та як наслідок реалізації державних гарантій у сфері охорони дитинства.

Водночас, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.10.2019 у справі №903/129/18 вказала, що сам факт не звернення до суду суб`єкта владних повноважень з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси держави, свідчить про те, що указаний орган неналежно виконує свої повноваження у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.

З урахуванням викладеного, прокурор звертається до суду з вказаним позовом на захист інтересів держави, яка відповідно до міжнародних норм, вимог ст. ст. 46, 52 Конституції України та, прийнятих на її основі інших нормативно-правових актів, гарантує, забезпечує та охороняє права і свободи дітей, у тому числі соціально вразливих категорій, а саме: дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування.

У даному випадку прокурором визначено та встановлено поважні причини, необхідні й достатні дані для представництва інтересів держави в суді в особі Служби у справах дітей Бориславської міської ради, якою не здійснюється належним чином захист інтересів держави з цих питань.

Нормами ч. 7 ст. 8 Закону передбачено, що діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, забезпечуються одноразовою грошовою допомогою у розмірі не менше 6 прожиткових мінімумів за рахунок навчального закладу або відповідної установи.

Постановою Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду від 28.01.2021 у справі №164/1907/16-а також висвітлена позиція щодо сто відсоткового права випускників навчальних закладів, які мають статус позбавлених батьківських прав або ж дітей-сиріт, на отримання одноразової грошової допомоги в розмірі, визначеному діючим законодавством.

Таким чином, у порушення вимог ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», відповідачем, незважаючи на законодавчо встановлений обов`язок виплатити одноразову грошову допомогу випускникам після закінчення ними навчального закладу, у 2021 році протиправно не нараховано та не виплачено вказані кошти.

У той же час, неналежне виконання відповідачем делегованих йому державою функцій суперечить принципам верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності та, як наслідок, реалізації державних гарантій захисту прав і свобод дітей, у тому числі соціально вразливих категорій.

Таким чином, бездіяльність відповідача полягає у не нарахуванні та невиплаті випускникам одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Суд зазначає, що законодавець у ч.7 ст.8 Закону №2342-IV встановив обов`язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії - тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, тих, хто працевлаштувався та інші.

Отже, сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів, встановленої законом.

У постанові Верховного суду від 26.05.2020 року №303/5848/16-а при розгляді аналогічного спору зазначено, що частина 7 ст. 8 Закону №2342-IV встановлює обов`язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії - тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався та інші. Таким чином, усі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування незалежно від форми їх утримання та виховання гарантовано перебувають на повному державному утриманні. Крім того, сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше 6 прожиткових мінімумів, встановлених законом.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного суду від 03.10.2019 року у справі № 303/5849/16-а, від 04.11.2020 року у справі № 303/5842/16-а , від 18.09.2019 року у справі № 493/407/16-а. та враховується судом на підставі ч.5 ст.242 КАС України.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з вимогами ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на викладене, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Бориславської міської ради щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, та та зобов`язати виплатити таку допомогу.

Таким чином, позов підлягає задоволенню повністю.

Згідно ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

У даній справі прокурор є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді відповідно до ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 р. №1697-VII та ч.3 ст.53 КАС України, а тому враховуючи, що витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз не понесено, суд дійшов висновку, що відсутні витрати, які б підлягали стягненню з відповідача в порядку розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Бориславської міської ради щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку: дитині - сироті ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дитині - сироті ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , дитині - сироті ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та дитині - сироті ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , дитині - сироті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , дитині - сироті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , дитині - сироті ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_11 .

3. Зобов`язати Відділ освіти Бориславської міської ради (вул. Шевченка, 42, м. Борислав, Львівська область, код ЄДРПОУ 02144714) нарахувати і виплатити одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку: з урахуванням вимог ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»: дитині - сироті ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_6 ), дитині - сироті ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_7 ), дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_8 ), дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ( АДРЕСА_9 ), дитині - сироті ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ( АДРЕСА_10 ), дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ( АДРЕСА_11 ), дитині - сироті ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ( АДРЕСА_12 ); з урахуванням вимог ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік»: дитині, позбавленій батьківського піклування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ( АДРЕСА_1 ), дитині позбавленій батьківського піклування ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_8 ( АДРЕСА_2 ), дитині - сироті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ( АДРЕСА_3 ), дитині - сироті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_10 ( АДРЕСА_4 ), дитині - сироті ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_11 ( АДРЕСА_5 ).

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст судового рішення складено 17.01.2024 року.

СуддяКостецький Назар Володимирович

Дата ухвалення рішення17.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116392708
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/13975/23

Рішення від 17.01.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні