Постанова
від 16.01.2024 по справі 320/9993/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/9993/22 Головуючий у 1 інстанції: Шевченко А.В.

Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача Вівдиченко Т.Р.

Суддів Кобаля М.І.

Кузьмишиної О.М.

За участю секретаря Заміхановської Д.В

розглянувши у відкритому судовому засіданні, згідно статті 229 КАС України, адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року у справі за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Біг Енергоресурс» про зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А:

Позивач - Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра) звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Біг Енергоресурс» (далі - ТОВ «Біг Енергоресурс»), в якому просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4899 від 06.03.2018 року наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Біг Енергоресурс».

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

Не погодившись з рішенням суду, позивач - Державна служба геології та надр України звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. Зокрема, апелянт вказує, що Товариство порушило вимоги пунктів 1.1. та 5.3. Угоди про умови користування надрами від 06.03.2018 року № 4899, оскільки, 11.12.2020 не допустило посадових осіб Департаменту державного геологічного контролю до проведення планової перевірки. Також, апелянт вказує, що відповідач не усунув у встановлені строки вимоги припису від 13.07.2021 №949-14/06. Крім того, апелянт зауважує, що головною з підстав припинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених ст. 24 Кодексом України про надра, спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою до нього.

31 липня 2023 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Біг Енергоресурс» надійшов відзив на апеляційну скаргу, яким підтримує позицію суду першої інстанції.

12 грудня 2023 року до суду апеляційної інстанції від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Біг Енергоресурс» - Новосьолової Юлії Сергіївни надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату.

Розгляд справи було відкладено на 16 січня 2024 року о 13:50 год.

16 січня 2024 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Біг Енергоресурс» - Новосьолової Юлії Сергіївни надійшла заява про розгляд справи без участі представника відповідача.

Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явилися.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Згідно ч. 2 ст. 313 КАС України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Враховуючи, що особиста участь сторін в судовому засіданні не обов`язкова, колегія суддів визнала можливим проводити розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Держгеонадра видано ТОВ «Біг Енергоресурс» строком на п`ять (5) років спеціальний дозвіл на користування надрами № 4899 від 06.03.2018 на геологічне вивчення, у тому числі, дослідно-промислову розробку питних підземних вод водозабору (свердловини № № 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2(22-13), 4, 3, 1-с, 2-п) в Київській області (північно-західна околиця с. Святопетрівське) (далі - спеціальний дозвіл).

У відповідності до пункту 3.1. Угоди № 4899 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі, дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п) від 06.03.2018, яка є додатком до спеціального дозволу (далі - Угода), умови користування надрами, види та строки виконання надрокористувачем робіт з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабору Товариства, протягом строку дії спеціального дозволу визначається у Програмі робіт з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копали (далі - Програма робіт), яка підписується сторонами і є додатком 2 та невід`ємною частиною цієї Угоди.

Згідно Програми робіт, ТОВ «Біг Енергоресурс» визначені наступні роботи та строки їх виконання: отримання спеціального дозволу - І квартал 2018 року (пункт 1); складання проектно-кошторисної документації попередньої та детальної розвідки. Складання проекту дослідно-промислової розробки та погодження його в установленому порядку - І-ІІ квартали 2018 року (пункт 2); дослідно-промислова розробка - ІІІ квартал 2018 року-І квартал 2022 року (пункт 3); комплекс геологорозвідувальних робіт, гідрогеологічні дослідження - ІІІ квартал 2018 року - І квартал 2022 року (пункт 4); дослідно-фільтраційні роботи - ІІІ квартал 2018 року - І квартал 2022 року (пункт 5); лабораторні роботи - ІІІ квартал 2018 року - ІІ квартал 2022 року (пункт 6); камеральні роботи: складання геологічного звіту, підготовка матеріалів і складання ТЕО постійних кондицій - І квартал 2021 року - ІІІ квартал 2022 року (пункт 7); затвердження запасів корисної копалини у ДЗК України - IV квартал 2022 року (пункт 8).

Наказом Держгеонадр від 09 вересня 2020 року № 394 «Про проведення позапланових перевірок», у зв`язку з неподанням суб`єктами господарювання документів обов`язкової звітності, передбаченої наказом Держгеонадр від 22.08.2013 № 433, за два звітні періоди підряд без поважних причин, призначено проведення позапланові перевірки діяльності суб`єктів господарювання, яким надані спеціальні дозволи на користування надрами, у тому числі, відносно ТОВ «Біг Енергоресурс», на предмет дотримання вимог законодавства відповідно до пунктів 1.3., 1.5., 1.7., 4.1.-4.3., 4.5., 7.1., 8.1.-8.10., 8.10.1.-8.10.4., 8.10.6., 8.12.-8.14., 8.23., 8.27., 10.2., 10.3. Переліку питань проведення заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання нард (геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка підземних вод, лікувальних грязей, ропи та розсолів), визначеного згідно з додатком 5 до уніфікованої форми Акту, що складається за результатами проведеного планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.06.2019 № 229.

На виконання зазначеного наказу, Держгеонадра видано направлення на проведення перевірки ТОВ «Біг Енергоресурс» від 13.11.2020 № 17176/01-2/07-20 у період з 07-11 грудня 2020 року.

Згідно Акту Держгеонадр від 11 грудня 2020 року №06-03/22/2020-43/у (165), складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, суб`єкт господарювання не попустив посадових осіб Державної служби геології та надр України (заступника начальника Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр Міщенко Р.В. у присутності провідного геолога ДО «Київський ГЦ» Лугина Г.М.) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), чим порушив абзац другий статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Разом із тим, відповідно до листа від 11.12.2020 вих. № 92, поданого на ім`я в.о. голови Держгеонадр, ТОВ «Біг Енергоресурс» просило відтермінувати проведення позапланової перевірки, у зв`язку з відсутністю директора (знаходиться на навчанні).

На підставі висновків Акту від 11 грудня 2020 року №06-03/22/2020-43/у (165) Держгеонадра винесло припис від 11.12.2020 № 1321-14/06, яким зобов`язано ТОВ «Біг Енергоресурс» у строк до 25.01.2021 усунути виявлені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр матеріали згідно з додатком 1, які підтверджують факт усунення порушень.

Згідно з додатком № 1 до даного Припису, визначено перелік питань, які підлягають перевірці, а саме: питання для перевірки дотримання законодавства, які поширюються на всіх суб`єктів господарювання у відповідній сфері - наявність оригіналів документів, дотримання вимог проектних та дозвільних документів, виконання Програми; дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; виконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих органом державного нагляду (контролю) за результатами проведення попереднього заходу нагляду (контролю).

Наказом Держгеонадр від 19 лютого 2021 року № 173 «Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів», на підставу підпунктів 1, 3 пункту 21 постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, зокрема, ТОВ «Біг Енергоресурс» зупинено дію спеціального дозволу та надано 30 календарних днів на усунення порушень статті 24 Кодексу України про надра та абзацу 2 статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Листом від 24 лютого 2021 року № 2932/01/07-21 Держгеонадра повідомило ТОВ «Біг Енергоресурс» про прийняття наказу від 19.02.2021 № 173, який направлявся адресату рекомендованою поштовою кореспонденцією та отриманий представником Товариства 16.03.2021.

ТОВ «Біг Енергоресурс» листом від 14 червня 2021 року № 57/01 повідомило Держгеонадра про укладення з ТОВ «НВП «УКРГЕОЛОГСТРОМ» Договору від 28.01.2021 № 34/6Б-21 на проведення комплекту робіт з геологічного вивчення, відповідно до якого, розроблено «Проект геологічного вивчення, у т.ч. дослідно-промислової розробки водозабору питних підземних вод ТОВ «Біг Енергоресурс» у с. Святопетрівське Києво-Святошинського району Київської області». Зазначено, що на цей час спеціалістами ТОВ «НВП «УКРГЕОЛОГСТРОМ» ведуться роботи з геологічного вивчення, підрахунку запасів підземних вод та написання звіту з геологічно-економічної оцінки. Також повідомлено, що Товариство займається централізованим водопостачанням ЖК «Петрівський квартал» у с. Святопетрівське Києво-Святошинського району. У зв`язку із зазначеним, Товариство просило не анулювати дозвіл та продовжити термін усунення порушень до 01.09.2021.

Наказом Держгеонадр від 23 червня 2021 року № 474 «Про проведення позапланової перевірки ТОВ «Біг Енергоресурс»», у зв`язку з надходженням листа ТОВ «Біг Енергоресурс» від 14.06.2021 № 57/01, призначено проведення у строк з 29.07.2021 по 08.08.2021 позапланової перевірки Товариства, якому наданий дозвіл, на предмет додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (геологічне вивчення, в тому числі, дослідно-промислова розробка, підземних вод, лікувальних грязей, ропи та розсолів).

Також, наказом Держгеонадра від 30 червня 2021 року № 496 «Про проведення позапланової перевірки ТОВ «Біг Енергоресурс»», у зв`язку з надходженням листа ТОВ «Біг Енергоресурс» від 14.06.2021 № 57/01, призначено проведення у строк з 01.07.2021 по 08.07.2021 провести позапланову перевірку Товариства, якому наданий Дозвіл, на предмет додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (геологічне вивчення, в тому числі, дослідно-промислова розробка, підземних вод, лікувальних грязей, ропи та розсолів).

На виконання наказу від 30 червня 2021 року № 496 Держгеонадра оформлено направлення на проведення перевірки.

За результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр складено Держгеонадра складено Акт від 08 липня 2021 року № 06-03/22/2020-37/у (112) (далі - Акт від 08.07.2021), яким зафіксовано, що у період з 01.07.2021 по 08.07.2021, за участі головного інженера ТОВ «Біг Енергоресурс», проведено позапланову перевірку Товариства, внаслідок якої виявлені порушення вимог законодавства, а саме:

1) частини другої статті постанови Кабінету Міністрів України № 132/94, пунктів 1.8., 2.1., 2.6., 3.4. наказу 34/м - не представлено Проекту дослідно-промислової розробки водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п), затвердженого та погодженого у встановленому порядку;

2) статті 51 постанови Кабінету Міністрів України № 132/94, пункт 3.4. наказу 34/м - не представлено Плану робіт з дослідно-промислової розробки водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п) на поточний рік, затвердженого та погодженого у встановленому порядку;

3) статті 51 постанови Кабінету Міністрів України № 132/94, пункт 3.4. наказу 34/м - не представлено проекту на геологічне вивчення ділянки надр водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п);

4) абзацу першого пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України № 615 - не виконується пункт 2 Програми, - не складено проектно-кошторисної документації попередньої та детальної розвідки, а також відсутній проект дослідно-промислової розробки, затверджений та погоджений в установленому порядку;

5) пункту 8 частини першої статті 38 постанови Кабінету Міністрів України № 132/94, пункти 5.1.7., 5.1.8., 5.3.4., 5.3.9., 5.3.10., 6.3.11., 6.3.12. наказу № 30, розділу 8 наказу № 23, розділи 3, 8 наказу 32, розділ 12 наказу № 298, розділи 10, 11 наказу № 182, розділи Х, ХІ наказу № 393, підпункти 6.1.-6.4. пункту 6 розділу ІІ НПАОН 14.0-1.02-85, пункти 4, 5 розділу ІІІ НПАОН 14.0-1.01-87 - геологічна документація, у тому числі первинна, у повному обсязі відсутня, а саме відсутні журнали: Журнал видобутку з фіксацією показників щоденно; Журнал заміру рівнів статичних і динамічних показників;

6) пункту 9 наказу № 110 - суб`єкт господарювання в тримісячний строк з дати отримання спеціального дозволу на користування надрами не подав заяву до Держгеонадр про надання доступу до автоматизованої системи обліку;

7) абзацу другого пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України № 963 - щорічно не подаються до Держгеонадр копії паспортів артезіанських свердловин;

8) абзацу четвертого статті 11 Закону України № 877 - ТОВ «Біг Енергоресурс» не надало відповіді на запит від 06.07.2021 № 697-14/06 Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр.

Представник ТОВ «Біг Енергоресурс» отримав примірник Акту від 08.07.2021 під підпис 08.07.2021.

Відповідно до листа Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра від 06.07.2021 № 697-14/06, ТОВ «Біг Енергоресурс» просили надати у термін до 12:00 години 08.07.2021 письмову довідку за підписом уповноваженої особи Товариства з інформацією щодо дати та місця народження, поштової адреси місця проживання (навчання), посади, сімейного стану, кількості утриманців, реєстраційного номеру облікової картки платника податків або серія та номер паспорту (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номеру облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), розмір отриманого доходу за період з 06.03.2018 по 08.07.2021 ОСОБА_1 , а також, пояснення щодо непредставлення Проекту дослідно-промислової розробки водозабору Товариства, затвердженого та погодженого в установленому порядку. Вказаний лист отримано представником Товариства під підпис.

У зв`язку з виявленими порушеннями, Держгеонадрами винесено припис від 13 липня 2021 року № 949-14/06, яким ТОВ «Біг Енергоресурс» зобов`язано у строк до 16.08.2021 усунути вказані порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати у письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр матеріали, які підтверджують факт усунення порушень. Примірник припису отримав представник відповідача під підпис.

Листом від 20 липня 2021 року № 120 ТОВ «Біг Енергоресурс» повідомило Держгеонадра щодо усунення виявлених порушень, оскільки, ним укладено Договір від 28.01.2021 з ТОВ «НВП «УКРГЕОЛОГСТРОМ» на проведення комплекту робіт з геологічного вивчення, відповідно до якого, буде розроблено «Проект геологічного вивчення, у т.ч. дослідно-промислової розробки водозабору питних підземних вод ТОВ «БІГ ЕНЕРГОРЕСУРС» у с. Святопетрівське Києво-Святошинського району Київської області» та інші необхідні документи. Щодо порушення № 8 зазначило про виконання запиту позивача від 06.07.2021 № 697-14/06. У зв`язку з наведеним, ТОВ «Біг Енергоресурс» просило позивача надати йому додатковий строк для усунення порушень до 01.11.2021.

Наказом Держгеонадр від 22 липня 2021 року № 546 внесено зміни до наказу від 19.02.2021 №179 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу та надано термін для усунення порушень до 01.10.2021. Про прийняття вказаного наказу ТОВ «Біг Енергоресурс» було повідомлено листом 28.07.2021 № 12448/01/02-21, який отримано Товариством 03.08.2021.

В подальшому, наказом Держгеонадр від 27.10.2021 № 811 ТОВ «Біг Енергоресурс» надано термін на усунення порушень до 01.02.2022, про що його повідомлено листом від 01.11.2021 № 19193/01-1/02-21 (отриманий 08.11.2021).

Листом від 21 лютого 2022 року № 22 ТОВ «Біг Енергоресурс» повідомило Держгеонадра, що ним виконано особливі умови спеціального дозволу, проведено комплекс робіт з геологічного вивчення та захищені запаси в Державній комісії по запасах корисних копалин Держгеонадра по водозабору Товариства (протокол № 5440 від 29.12.2021), у зв`язку із чим, просило закрити припис від 13.07.2021 № 949-14/06 та поновити дію спеціального дозволу.

Держгеонадра листом від 21 лютого 2022 року № 2031/01/02-22 повідомило ТОВ «Біг Енергоресурс» про необхідність надання власної позиції (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з дозволом.

У відповідь на вказаний лист, ТОВ «Біг Енергоресурс» повідомило Держгеонадра про те, що не надає згоду на припинення дії спеціального дозволу та зазначило обставини виконання умов спеціального дозволу і виконання робіт, передбачених Програмою.

Однак, листом від 21.06.2022 № 321/02-1/2-22 Держгеонадра повідомило ТОВ «Біг Енергоресурс щодо розгляду питання подальшої дії спеціального дозволу та необхідність надання власної позиції (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом (отримано 07.07.2022).

У відповідь на вказаний лист, ТОВ «Біг Енергоресурс» вкотре повідомило Держгеонадра про те, що не надає згоду стосовно припинення дії Дозволу та зазначило обставини виконання умов спеціального дозволу і виконання робіт, передбачених Програмою.

Разом із тим уважаючи, що відповідачем у встановлені терміни виявлені порушення не усунені та не виконано вимог припису від 13.07.2021 № 949-14/06, позивача звернувся з позовом до суду.

Позивач, з метою припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, звернувся до суду з вищевказаним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 1 Кодексу України про надра (далі - Кодекс) визначено, що надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.

Відповідно до частини 1 статті 13 Кодексу, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

За приписами ч. 1 ст. 14 Кодексу, надра надаються у користування для геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промисловою розробкою родовищ).

Частиною 1 статті 19 Кодексу передбачено, що право користування надрами надається шляхом надання спеціального дозволу на користування надрами.

Згідно ч. 1 ст. 11 Кодексу, державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення).

Пунктом 1 вищевказаного Положення закріплено, що Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.

Приписами пп. 9, 10, 12 п. 4 Положення передбачено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, який, відповідно до п. 1 якого, регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пунктів 1,3 даного Порядку, дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Статтею 26 Кодексу передбачено підстави припинення права користування надрами, а саме, право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, 06 березня 2018 року Державною службою геології та надр України видано ТОВ «Біг Енергоресурс» строком на п`ять років спеціальний дозвіл на користування надрами № 4899 (а.с. 12).

Даний спеціальний дозвіл видано на геологічне вивчення, у тому числі, дослідно-промислову розробку питних підземних вод, затвердження запасів ДКЗ України. Назва родовища: водозабір підприємства (свердловини № № 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2(22-13), 4, 3, 1-с, 2-п). Місцезнаходження: Київська область, Києво-Святошинський район (північно-західна околиця с. Святопетрівське).

Додатком до вищевказаного дозволу на спеціальне користування надрами є підписана між Держгеонадрами та ТОВ «Біг Енергоресурс» (Надрокористувач) Угода від 06 березня 2018 року № 4899 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п) в Київській області (а.с. 13-15).

Як стверджує апелянт, головною з підстав припинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених ст. 24 Кодексом України про надра, спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою до нього.

При цьому, апелянт зазначає, що Товариство порушило вимоги пунктів 1.1. та 5.3. Угоди про умови користування надрами від 06.03.2018 року № 4899, оскільки, 11.12.2020 не допустило посадових осіб департаменту державного геологічного контролю до проведення планової перевірки.

Відповідно до пункту 1.1 Угоди про умови користування надрами від 06.03.2018 року № 4899, Держгеонадра надає Надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод, водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-е, 2-п) в Київській області, а Надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами діючого законодавства.

Згідно п. 5.3 Угоди про умови користування надрами від 06.03.2018 року № 4899, Держгеонадра має право: витребувати у Надрокористувача звітні дані та інформацію про виконання цієї Угоди; видавати та направляти Надрокористувачу в межах своєї компетенції відповідні приписи, розпорядження та/або повідомлення; проводити державний геологічний контроль відповідно до діючого законодавства; притягувати Надрокористувача відповідно до діючого законодавства і умов цієї Угоди до відповідальності, в тому числі, зупиняти дію Дозволу або припиняти право користування надрами шляхом анулювання Дозволу в установленому порядку; в установленому законом порядку припиняти всі види робіт із геологічного вивчення та використання надр, що проводяться з порушенням стандартів та правил, які можуть спричинити псування родовищ, суттєве зниження ефективності робіт або призвести до значних збитків, а також, зупиняти діяльність підприємств, установ, організацій, що здійснюють геологічне, вивчення та використання надр без спеціальних дозволів та ліцензій або з порушенням умов, передбачених цими дозволами ліцензіями; направляти матеріали щодо виявлених порушень в інші уповноважені державні органи для проведення контрольних дій і перевірок, притягнення Надрокористувача до відповідальності та/або вжиття заходів реагування відповідно до компетенції.

Колегія суддів вважає необгрунтованим посилання апелянта на недопуск 11.12.2020 посадових осіб департаменту державного геологічного контролю до проведення планової перевірки, як на підставу для звернення до суду з метою припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, оскільки, в подальшому, Товариством було допущено посадових осіб позивача до перевірки, таку перевірку проведено та за її результатами складено відповідний Акт від 08 липня 2021 року.

Щодо доводів апелянта про те, що відповідач не усунув у встановлені строки вимоги припису від 13.07.2021 №949-14/06, слід зазначити наступне.

Так, приписом Держгеонадр від 13 липня 2021 року №949-14/06 було зобов`язано ТОВ «Біг Енергоресурс» усунути порушення, що зафіксовані в Акті перевірки від 08 липня 2021 року № 06-03/22/2020-37/у (112), а саме:

1) не представлено Проекту дослідно-промислової розробки водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п), затвердженого та погодженого у встановленому порядку;

2) не представлено Плану робіт з дослідно-промислової розробки водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п) на поточний рік, затвердженого та погодженого у встановленому порядку;

3) не представлено проекту на геологічне вивчення ділянки надр водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13), 2 (22-13), 4, 3, 1-с, 2-п);

4) не складено проектно-кошторисної документації попередньої та детальної розвідки, а також, відсутній проект дослідно-промислової розробки, затверджений та погоджений в установленому порядку;

5) геологічна документація, у тому числі первинна, у повному обсязі відсутня, а саме відсутні журнали: Журнал видобутку з фіксацією показників щоденно; Журнал заміру рівнів статичних і динамічних показників;

6) суб`єкт господарювання в тримісячний строк з дати отримання спеціального дозволу на користування надрами не подав заяву до Держгеонадр про надання доступу до автоматизованої системи обліку;

7) щорічно не подаються до Держгеонадр копії паспортів артезіанських свердловин;

8) ТОВ «Біг Енергоресурс» не надало відповіді на запит від 06.07.2021 № 697-14/06 Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр (а.с. 77-79).

Відповідно до пункту 3.1 Угоди про умови користування надрами від 06.03.2018 року № 4899, умови користування ділянкою надр, яка надана в користування 3.1. Умови користування надрами, види та строки виконання Надрокористувачем робіт з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс» (свердловини №№ 1 (04-13), 2 (05-13), 1 (20-13),. 2 (22-13), 4, 3, 1-е, 2-п) в Київській області протягом строку дії Дозволу визначається в Програмі робіт з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин, яка підписується Сторонами і є Додатком 2 та невід`ємною частиною цієї Угоди (далі - Програма робіт).

Згідно Програми робіт з геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки підземних вод водозабору ТОВ «Біг Енергоресурс», що є Додатком 2 до вищевказаної Угоди, сторонами погоджені наступні види робіт та строки їх проведення:

1. отримання спеціального дозволу - І квартал 2018 року;

2. складання проектно-кошторисної документації попередньої та детальної розвідки. Складання проекту дослідно-промислової розробки та погодження його в установленому порядку - І-ІІ квартали 2018 року;

3. дослідно-промислова розробка - ІІІ квартал 2018 року-І квартал 2022 року;

4. комплекс геологорозвідувальних робіт, гідрогеологічні дослідження - ІІІ квартал 2018 року - І квартал 2022 року;

5. дослідно-фільтраційні роботи - ІІІ квартал 2018 року - І квартал 2022 року;

6. лабораторні роботи - ІІІ квартал 2018 року - ІІ квартал 2022 року;

7. камеральні роботи: складання геологічного звіту, підготовка матеріалів і складання ТЕО постійних кондицій - І квартал 2021 року - ІІІ квартал 2022 року;

8. затвердження запасів корисної копалини у ДЗК України - IV квартал 2022 року.

За приписами п. 5.5. Угоди про умови користування надрами від 06.03.2018 року № 4899, при виконанні робіт відповідно до Дозволу та умов Угоди Надрокористувач має право укладати договори з підрядними організаціями.

У відповідності до п. 7.1 Угоди про умови користування надрами від 06.03.2018 року № 4899, Надрокористувач зобов`язаний щороку подавати до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Держгеонадр.

Матеріали справи свідчать, що на виконання зазначених обов`язків, відповідачем щорічно подавались звіти за формою 7-Р (а.с. 131-142).

Крім того, відповідачем щорічно подавались звіти про виконання Програми робіт, зокрема, 31.01.2022 направлявся звіт за 2021 рік про виконання програми робіт, в якому зазначений обсяг виконаних робіт (а.с. 145).

Відповідно до вказаного Звіту, відповідач повідомив Держгеонадра про наступне:

1) щодо виконання п. 2 Програми робіт «Складання проектно-кошторисної документації попередньої та детальної розвідки. Складання проекту дослідно-промислової розробки та погодження його в установленому порядку - 1-2 кв. 2018 року» - виконано, зокрема, відповідачем укладений Договір з ТОВ «НВП «УКРГЕОЛОГСТРОМ» №34/6Б-21 від 28.01.2021 р. на проведення комплексу робіт з геологічного вивчення;

2) щодо виконання п. 3 Програми робіт «Дослідно-промислова розробка 3 кв. 2018 р.- l кв. 2022 р.» - складення Журналу первинного обліку водоспоживання, щорічної звітності по формі 7-ГР - в процесі виконання;

3) щодо п. 4 Програми робіт «Комплекс геологорозвідувальних робіт, гідрогеологічні дослідження - 3 квартал 2018 р.- l кв. 2022 року» - в процесі виконання;

4) щодо п. 5 Програми робіт «Дослідно-фільтраційні роботи - 3 квартал 2018 р. - l квартал 2022 року» - виконано, результати представлені у звіті з геолого-економічної оцінки запасів питних підземних вод;

5) щодо п. 6 Програми робіт «Лабораторні роботи - 3 квартал 20108 року - 2 квартал 2022 року» - в процесі виконання (протоколи дослідження води, результати санітарно-мікробіологічного випробування, паспорти радіаційної якості води);

6) щодо п. 7 Програми робіт «Камеральні роботи: складання геологічного звіту, підготовка матеріалів, складання ТЕО постійних кондицій - 1 квартал 2021 року - 3 квартал 2022 року» - виконано, а саме, виконаний Звіт «Геолого-економічна оцінка експлуатаційних запасів питних підземних вод Святопетрівського родовища, де розташований водозабір ТОВ «Біг Енергоресурс» в с. Святопетрівське, Київської області»;

7) щодо п. 8 Програми робіт «Затвердження запасів корисної копалини у ДЗК України - 4 квартал 2022 року» - отриманий Протокол засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України (ДКЗ) від 29 грудня 2021 року №5440 про розгляд Звіту «Геолого-економічна оцінка експлуатаційних запасів питних підземних вод Святопетрівського родовища, де розташований водозабір ТОВ «Біг Енергоресурс» в с. Святопетрівське, Київської області» та затвердження балансових експлуатаційних запасів питних підземних вод Святопетрівського родовища.

Слід зазначити, що станом на дату складання позивачем акту та припису (липень 2021 року) строки виконання робіт, передбачених п. 3, 4, 6 Програми робіт, не закінчились, оскільки, спливають у І-ІІІ кварталах 2022 року, а отже, не є порушеними.

Крім того, 21 лютого 2022 року у відповідь на припис від 13.07.2021 року позивачу надавався лист про здійснення відповідачем заходів щодо усунення порушень, зазначених у приписі. Зокрема, вказаним листом ТОВ «Біг Енергоресурс» повідомило, що особливі умови дозволу виконані, проведений комплекс робіт з геологічного вивчення, затверджені запаси питних підземних вод Святопетрівського родовища (по водозабору, що належить відповідачу) у Державній комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України (ДКЗ), що підтверджується Протоколом від 29 грудня 2021 року №5440 (а.с. 158).

Отже, відповідачем поступово виконувались завдання Програми в межах визначених нею строків, про що Держгеонадра неодноразово повідомлялися Товариством, а також, подавались відповідні звіти та документи в межах дії Дозволу, Угоди та Програми. При цьому, Державною комісією України по запасах корисних копалин підтверджено виконання відповідачем детальної геолого-економічної оцінки Святопетрівського родовища питних підземних вод та оцінено якість виконаних геологорозвідувальних робіт та звіту оцінкою «добре».

Враховуючи вищезазначене, доводи апелянта про те, що відповідач не усунув у встановлені строки вимоги припису від 13.07.2021 №949-14/06, є необгрунтованими.

Щодо посилання апелянта на постанови Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 25.05.2021 у справі №822/2402/17, від 08.12.2021 у справі №240/5395/18, від 09.09.2021 у справі №824/160/19-а, колегія суддів зазначає, що дані судові рішення прийнято Верховним Судом за інших обставин справи та правовідносин, а тому, викладені в них висновки не підлягають застосуванню при вирішенні спору у даній справі.

Решта доводів та заперечень апелянта висновків суду першої інстанції не спростовують.

Згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість позовних вимог Державної служби геології та надр України та відсутність правових підстав для їх задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

При цьому, доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 229, 243, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328-329 КАС України.

Суддя-доповідач Вівдиченко Т.Р.

Судді Кобаль М.І.

Кузьмишина О.М.

Повний текст постанови виготовлено 18.01.2024 р.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116395868
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —320/9993/22

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 13.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 16.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 16.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні