ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 січня 2024 року м. Черкаси справа № 925/761/21
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Чевгуза О.В., з секретарем судового засідання Брус Л.П., за участю представників сторін:
позивача: Мосур М.І. за довіреністю, Грищенко І.Д. за довіреністю, Василенко М.В. адвокат,
відповідача: Хомякова Л.В. за довіреністю,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Господарського суду Черкаської області у місті Черкаси справу
за позовом Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради (м. Черкаси)
до Підприємства об`єднання громадян «Черкаситара» Всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю «Рух за рівні можливості» (м. Черкаси)
про стягнення 194 319,32 грн,
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради (далі КП «Черкасиводоканал») звернулося до Господарського суду Черкаської області з позовом до Підприємства об`єднання громадян «Черкаситара» Всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю «Рух за рівні можливості» (далі ПОГ «Черкаситара» ВГООІ «Рух за рівні можливості») про стягнення 194 319,32 грн за скид стічних вод із перевищенням забруднюючих речовин на підставі договору № 190 на водопостачання та водовідведення від 19.06.2012, укладеного між сторонами у справі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач не здійснив оплати нарахованої позивачем плати за скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій (далі ДК) забруднюючих речовин.
Господарський суд Черкаської області рішенням від 12.08.2021 у справі № 925/761/21, яке Північний апеляційний господарський суд залишив без змін постановою від 29.06.2023, у позові відмовив повністю.
Судові рішення мотивовані тим, що здійснення позивачем відбору проб стічних вод відповідача з порушенням вимог чинного законодавства та без участі уповноваженого представника відповідача для відбору проб стічних вод і без фіксації у акті відмови відповідача у виділенні такого представника свідчить про юридичну неспроможність такого відбору за складеними актами від 27.07.2020. Це позбавляє позивача права на підставі актів відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси від 27.07.2020 № 525 та № 526 і результатів хімічного аналізу відібраних проб стічних вод відповідача нараховувати останньому і стягувати з нього плату за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води.
Постановою Верхового Суду від 25 жовтня 2023 року рішення Господарського суду Черкаської області від 12 серпня 2021 року та постанову Північного апеляційного господарського суду від 29 червня 2023 року у справі № 925/761/21 скасовано; справу передано на новий розгляд до Господарського суду Черкаської області.
При направленні справи на новий розгляд Верховний Суд зауважив, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки фактичним обставинам справи та доводам сторін, зокрема щодо: (1) виконання/ невиконання відповідачем, як споживачем, свого обов`язку щодо призначення та забезпечення участі уповноваженого представника (відповідальної особи) при відборі проб стічних вод, відповідно до наведених у постанові норм правил та умов договору; (2) правомірності відбору проб стічних вод за умов невиконання відповідачем цього обов`язку; (3) здійснення відбору проб стічних вод з колодязів, які відповідають/ не відповідають критеріям контрольного колодязя; (4) правомірності/ неправомірності нарахування плати за скид понаднормативних забруднень (правильності її розрахунку) на підставі показників перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах, виявлених у відібраних пробах.
Ухвалою від 30.11.2023 Господарський суд Черкаської області прийняв справу до свого провадження; розгляд справи по суті призначив на 04.01.2024.
Справа призначена до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.
27 грудня 2023 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву. Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю, оскільки здійснення позивачем відбору проб стічних вод відповідача відбулося без участі уповноваженого представника відповідача для відбору проб стічних вод; сторонами не погоджені місця відбору проб; позивачем порушено порядок і строки повідомлення відповідача про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин; заперечує фіксацію показників лічильників у зазначені позивачем дати: 22.05.2020 та 27.07.2020.
Разом з відзивом подано клопотання № 1 про зобов`язання позивача надати обґрунтований розрахунок суми позову; клопотання № 2 про зобов`язання позивача надати докази: підтвердження повноважень представника під час відбору проб стічних вод та підписання Актів Лавріку Леоніду Івановичу, від імені відповідача та додаток № 1 «Схема розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідвення» до договору, відповідно до якої повинно бути визначено розмежування балансової приналежності водопостачальної та водовідведеної системи і визначено сторонами місце для проведення відбору стічних проб.
28 грудня 2023 року від відповідача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи у паперовій формі відзиву на позовну заяву та самого клопотання.
03 січня 2024 року від позивача надійшла відповідь на відзив. Позивач зазначає, що підставою стягнення плати за перевищення гранично-допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічній воді відповідача є порушення відповідачем Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу міста Черкаси, затверджені рішенням Черкаської міської ради № 480 від 24.04.2019 (далі Правила № 480), в яких встановлені допустимі концентрації для кожної забруднюючої речовини, що можуть скидатися підприємствами та споживачами у мережу міської каналізації.
Саме відповідач, як споживач, повинен визначати представників із зазначенням номерів телефонного зв`язку, уповноважених представляти його під час відбору проб стічних вод і в подальшому забезпечувати присутність таких уповноважених представників на своєму об`єкті безпосередньо під час відбору проб стічних вод виробником.
Знаходження представників виробника на об`єкті споживача, повідомлення останнього про прибуття для відбору контрольної проби стічних вод з метою виконання своїх обов`язків, дає об`єктивні підстави очікувати прибуття уповноваженої особи за договором поза розумними сумнівами у її компетенції (постанова Верховного Суду від 08.12.2020 у справі № 904/3392/19).
Відбір проб стічної води відповідача здійснювався з контрольних колодязів, що знаходяться безпосередньо перед приєднанням до каналізаційного колектора виробника в присутності представника Лавріка Л.І. Підписуючи, акти відбору проб стічних вод без застережень, відповідач погодився, що відбір контрольних проб стічної води здійснені з контрольних колодязів, які належать відповідачу з дотриманням вимог передбачених Правил № 316. Контрольні проби були здійснені саме з контрольних колодязів КК-1, КК-2, які належать відповідачу, що підтверджується підписом останнього в акті.
29 липня 2020 року позивачем на адресу відповідача була направлена телефонограма про перевищення ГДК у стічній воді, яку прийняв Лаврік Л.І. (копія телефонограми наявна в матеріалах справи), а отже, відповідач був належним чином повідомлений в строк про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин.
Протокол № 40 від 31.07.2020 складений відповідно до вимог п. 6.15 Правил. Факт зняття показників лічильників зафіксовано в акті зняття показників лічильника від 27 липня 2020 року за підписом представників обох сторін. Жодних зауважень, щодо до його змісту зі сторони представника відповідача викладено не було.
Відповідно до пункту 4.5 додатку 4 «Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживача при їх скидання у міську каналізаційну мережу м. Черкаси» до Правил приймання стічних воду міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 № 480, при виконанні контрольного відбору стічних вод споживача, за його ініціативою, може бути відібрана паралельна та арбітражна проба стічної води. Для цього контрольна проба відбирається у достатньому об`ємі, який за призначенням ділиться на три проби: контрольна для виробника, паралельна для споживача та арбітражна.
При відборі проб стічної води споживача, останнім не було заявлено клопотання про відбір як паралельної так і арбітражної проби, як того вимагають правила.
03 січня 2024 року від позивача надійшло клопотання про приєднання доказів. Через заперечення відповідача, позивач просить долучити копії: акта розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, акта зняття показників лічильника при відборі стічних вод від 22 травня 2020 року, акта зняття показників лічильника від 27 травня 2020 року.
15 січня 2024 року від відповідача надійшла копія апеляційної скарги на ухвалу Господарського суду Черкаської області від 30 листопада 2023 року (для відома) та заперечення на відповідь на відзив.
Відповідач заперечує проти поданих позивачем додаткових доказів як таких, що не відповідають періоду дії договору № 190 від 19.06.2012 та даті проведення відбору спірних проб.
Діючий на дату проведення відбору проб договір № 190 від 19.06.2012 визначає представника та відповідальну особу, яку відповідач уповноважив представляти свої інтереси під час відбору проб стічних вод Лисько Станіслава Олександровича (працюючий спеціаліст на дату відбору спірних проб).
Підставою для нарахування штрафних санкцій за скид понаднормових забруднень може бути лише акт відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси, який повинен бути складений відповідно до договору № 190 від 19 червня 2012 року та в порядку діючих Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених Рішенням Черкаської міської ради № 480 від 24.04.2019, які розроблено на підставі Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 (далі Правила № 316).
Форма та зміст акту відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси, затверджено Правилами № 480, якими визначено вимоги до відповідальних осіб, що приймають участь (можуть бути допущені) при відборі проб стічних вод, з правом підпису актів, з обох сторін.
У судовому засіданні 04 січня 2024 року представник позивача зазначила, що не має документальних підтверджень повноважень, як відповідальної особи та представника (підписанта) з боку споживача Лавріка Леоніда Івановича, на спірних актах відбору проб стічних вод м. Черкаси №№ 525, 526 від 27 липня 2020 року, які надано суду.
Позивачем подано клопотання про приєднання доказів: акт розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, який лише у позивача вказано, як додаток № 1 до договору № 190 від 19.06.2012 і повинен бути погоджений та підписаний сторонами одночасно з основним договором, а саме 19 червня 2012 року, оскільки зазначений в пункті 13 договору, як особлива умова, оскільки не містить іншої (додаткової) дати підписання.
Відповідач зауважує, що позивач надає завідомо недостовірну інформацію з підробленою датою та номером додатку № 1, зокрема вказаний акт розмежування містить інше найменування юридичної особи споживача Підприємство об`єднання громадян «Черкаситара» Всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю «Рух за рівні можливості», іншу печатку і підписано іншим директором Смолкою Олегом Олексійовичем.
При цьому договір на водопостачання та водовідведення № 190 від 19.06.2012 укладено з Підприємством об`єднання громадян «Черкаситара» Всеукраїнської громадської організації інвалідів «Рух за рівні можливості» в особі директора Каленчука Анатолія Полікарповича, згідно з випискою ЄДР від 10.05.2012, від 14.01.2014, від 07.04.2015, який був єдиним підписантом від юридичної особи до 01.02.2016. З 01.02.2016 призначено на посаду директора відповідача Уровського Миколу Павловича. Найменування не змінено.
Договір, на який посилається позивач має лише один додаток підписана 01 листопада 2015 року додаткова угода, від імені споживача директором Каленчуком Анатолієм Полікарповичем.
Наданий суду акт розмежування балансової приналежності було підписано 02.11.2020 разом з договором № 3944 від 02.11.2020, що відповідає документам по найменуванню споживача, печатки, особи керівника та змінені межі користування, що також відображається в акті. Зазначений договір не є підставою для господарських правовідносин між сторонами, як і наданий суду підроблений акт розмежування балансової приналежності від 01.11.2020, оскільки містить зміни погоджені сторонами 02.11.2020.
Надані суду акти зняття показників лічильника при відборі стічних вод від 27.07.2020 та від 22.05.2020 містять підпис особи Лавріка Л.І., який не являється відповідальною особою з наданими повноваження представляти споживача при відборі стічних вод.
Позивач вказує, що Лавріком Л.І., як представником, при відборі проб стічних вод, не заявлялось клопотання про відбір паралельної та арбітражної проби. Дане твердження не має документальної фіксації про відмову, а саме акт відбору проб повинен мати письмове застереження щодо відмови від відбору паралельної та арбітражної проби за підписом представника споживача.
Протокол № 40 до рахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненням, концентрації яких перевищують допустимі норми від 31 липня 2020 року містить ряд цифр, як показники лічильників води, при цьому позивач не надав належним чином зняті показники лічильників за підписом уповноваженого представника Лисько Станіслава Олександровича.
В наслідок порушень позивачем умов договору, Правил № 316, Правил № 480, а саме: відсутності затвердженого місця відбору проб; пропущені строки та неналежний порядок повідомлення відповідача щодо результатів лабораторних досліджень проб стічних вод та залучення позивачем неналежного представника відповідача, спричинило таке:
позивач під час проведення відбору проб стічних вод та складання актів, не проводив відбір арбітражних проб, які являються частиною об`єму води контрольної проби, аналіз якої здійснюється за рахунок споживача за його незгоди з результатами аналізу контрольної проби, яку провів виробник, в актах також відсутні відомості про відбір арбітражних проб;
позивач порушив права відповідача на захист своїх законних інтересів та своєчасного оскарження результатів аналізів проведених лабораторією КП «Черкасиводоканал» шляхом проведення альтернативного лабораторного дослідження арбітражної проби.
Згідно з ч. 10 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України (ГПК Ураїни) докази, які не додані до позовної заяви чи до відзиву на неї, якщо інше не передбачено цим Кодексом, подаються через канцелярію суду, з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи або в судовому засіданні з клопотанням про їх приєднання до матеріалів справи.
Частинами 1, 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України визначено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Суд з метою повного та всебічного розгляду обставин справи подані сторонами докази прийняв до розгляду.
Подані сторонами відзив, відповідь на відзив та заперечення разом з додатками також залучені судом до матеріалів справи та прийняті до розгляду.
У судовому засіданні 04.01.2024 взяли участь представники сторін, суд оголошував перерву до 15.01.2024. Представники позивача позовні вимоги просили задовольнити, представник відповідача у позові просив відмовити повністю. У судовому засіданні 15.01.2024 суд постановив протокольно ухвалу про відмову у задоволенні клопотання відповідача про зобов`язання позивача надати обґрунтований розрахунок суми позову та клопотання про зобов`язання позивача надати докази, при цьому суд виходить з такого.
Подані сторонами докази дозволяють суду встановити та оцінити конкретні обставини (факти), якими учасники справи обґрунтовують свої позовні вимоги та заперечення позовних вимог і які мають суттєве значення для вирішення цього спору, а отже, розглянути та вирішити спір з урахуванням необхідності дотримання розумних строків розгляду справи. Суд вважає, що в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення у справі. Також судом враховані пояснення позивача.
Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті.
В судовому засіданні 15.01.2024 відповідно до ч. 1 ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відомості про вказані процесуальні дії занесені до протоколу судового засідання.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, надавши належну правову оцінку доводам сторін, з урахуванням викладеного у постанові Верховного Суду від 25 жовтня 2023 року у цій справі та на підставі норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, вживши всі передбачені законом заходи для всебічного, повного і об`єктивного розгляду даної справи, суд встановив таке.
19.06.2012 КП «Черкасиводоканал» (водоканал), яке є підприємством, що сплачує податок на прибуток на загальних підставах, в особі директора підприємства Овчаренка Сергія Володимировича, що діє на підставі статуту та ПОГ «Черкаситара» ВГООІ «Рух за рівні можливості» (абонент) в особі ОСОБА_1 уклали договір на водопостачання та водовідведення № 190 (далі договір), згідно з п. 2 якого водоканал бере на себе забезпечення абонента водою питної якості згідно з ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» в кількості згідно показників засобів обліку води і приймає від абонента стічні води в кількості згідно показів засобів обліку води.
Відповідно до п. 3 договору облік води, що споживається абонентом, проводиться за показниками вимірювальних приладів. При відсутності технічної можливості встановлення приладів обліку, об`єм споживаної води визначається згідно з Правилами користування.
Згідно з п. 4 договору абонент фіксує показники приладів обліку і до 1 числа кожного місяця надає дані водоспоживання та водовідведення в абонентний відділ водоканалу за телефоном або нарочним.
Положеннями п. 5 договору сторони погодили, що у випадку ненадання Абонентом даних у вказані терміни, водоканал за перший місяць проводить розрахунок за середніми показниками попередніх двох місяців, а за наступні згідно з Правилами користування.
Допустимі величини показників (далі ДВП) якості стічних вод, що можуть скидатися абонентом в систему каналізації, повинні відповідати «Правилам приймання» (п. 6 договору).
Вартість послуг водопостачання та водовідведення визначається згідно діючими тарифами (п. 7 договору).
Оплата абонентом отриманих послуг відбувається на підставі виставленого водоканалом рахунку-фактури з обов`язковим оформленням та підписанням сторонами акта виконаних робіт. При цьому розрахунок за отримані послуги повинен бути проведений абонентом не пізніше 3-х банківських днів з моменту отримання рахунку (п.8 договору).
За перевищення ДВП забруднюючих речовин у стічних водах абонента, що скидаються ним у комунальну каналізацію, абонент сплачує водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень згідно Правил приймання (п. 10 договору).
Водоканал періодично перевіряє роботу приладів обліку, контролює раціональне використання води, кількість і якість стічних вод абонента (п. 11 договору).
Відповідальною особою за водопостачання та водовідведення своїх абонентів, збереження приладів обліку, пломб, щомісячне надання інформації про кількість і якість споживаної води і скинутих стічних вод абонент призначає Лиська Станіслава Олександровича (п. 12 договору).
Пунктом 13 договору сторони погодили наявність додатку до договору № 1 Схема розмежування балансової належності водопостачання та водовідведення.
Відповідно до п. 16 договору він укладається з 19.06.2012 по 19.06.2013 і вважається щорічно продовженим, якщо за місяць до закінчення терміну дії не надійде заявка однієї із сторін про розторгнення договору чи його перегляд.
Згідно з наданою позивачем копією акта відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси від 27.07.2020 № 525 пробовідбірник позивача Бердес Ю.Ю. 27.07.2020 о 10 год. 30 хв. в присутності представника споживача відповідальної особи начальника відділу охорони праці Лаврік Л.І., провели відбір проб стічних вод відповідача для проведення контролю якості стічної води.
Акт відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси від 27.07.2020 № 525 містить, зокрема такі відомості: місце відбору ПОГ «Черкаситара» ВГООІ «Рух за рівні можливості» вул. Смілянська, 159, к/к № 2 (біля адмінкорпусу), to- +20 oC; мета відбору контроль якості стічної води; вид проби контрольна; спосіб відбору ручний, пробовідбірник для відбору виготовлений із нержавіючої сталі; об`єм проби - (2,5 л + 2,0 л + 1,0 л + 1,0 л + 0,5 л)с + (0,5 л)п; інша інформація - № акта відповідає № відібраних проб; відбір проб здійснюється в скляний темний посуд, а для визначення рН в пластиковий; замір температури проводиться на місці відбору пробповіреним термометром; транспортування проб здійснюється в термосумках з холодоагентом на транспорті водоканалу;
показники якості, які контролюються:
водневий показник - 6,84 од. рН;
хлориди - 129,37 мг/дм3;
сульфати - 58,50 мг/дм3;
іони амонію - 13,0 мг/дм3;
нітрити - 0,30 мг/дм3;
нітрати - 1,54 мг/дм3;
жири - 2,90 мг/дм3;
фосфати - 19,25 мг/дм3;
залізо загальне - 0,37 мг/дм3;
підпис пробовідбірника - Бердес Ю.Ю., споживача - Лаврік Л.І.
Згідно з наданою позивачем копією акта відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси від 27.07.2020 № 526 пробовідбірник позивача Бердес Ю.Ю. 27.07.2020 о 10 год. 55 хв. в присутності представника споживача відповідальної особи начальника відділу охорони праці Лаврік Л.І. провели відбір проб стічних вод відповідача для проведення контролю якості стічної води.
Акт відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси від 27.07.2020 № 526 містить, зокрема такі відомості: місце відбору - ПОГ «Черкаситара» ВГООІ «Рух за рівні можливості» вул. Смілянська, 159, к/к № 1 (біля залізничної колії), to- +20 oC; мета відбору контроль якості стічної води; вид проби контрольна; спосіб відбору ручний, пробовідбірник для відбору виготовлений із нержавіючої сталі; об`єм проби - (2,5 л + 2,0 л + 1,0 л + 1,0 л + 0,5 л)с + (0,5 л)п; інша інформація - № акта відповідає № відібраних проб; відбір проб здійснюється в скляний темний посуд, а для визначення рН в пластиковий; замір температури проводиться на місці відбору пробповіреним термометром; транспортування проб здійснюється в термосумках з холодоагентом на транспорті водоканалу;
показники якості, які контролюються:
водневий показник - 7,45 од. рН;
хлориди - 79,23 мг/дм3;
сульфати - 70,50 мг/дм3;
іони амонію - 41,75 мг/дм3;
нітрити - 0,09 мг/дм3;
нітрати - 1,86 мг/дм3;
жири - 7,70 мг/дм3;
фосфати - 14,75 мг/дм3;
залізо загальне - 0,43 мг/дм3;
підпис пробовідбірника - Бердес Ю.Ю., споживача - Лаврік Л.І.
За результатами лабораторного дослідження стічної води, відібраної 27.07.2020, працівники лабораторії підприємства 31.07.2020 склали протокол № 40 до рахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми про перевищення ДК забруднюючих речовин, що скидалися в каналізаційну мережу за період з 22.05.2020 по 27.07.2020 по показниках якості:
1) проба з контрольного колодязя № 1 (біля залізничної колії):
- іони амонію - допустима концентрація 14,3 мг/дм3, фактична концентрація 41,75 мг/дм3;
- фосфати - допустима концентрація 3,44 мг/дм3, фактична концентрація 14,75 мг/дм3;
1) проба з контрольного колодязя № 2 (біля адміністративного корпусу):
- фосфати - допустима концентрація 3,44 мг/дм3, фактична концентрація 19,25 мг/дм3.
та нарахована плата за скид понаднормативних забруднень в сумі 194 319,32 грн в т.ч. ПДВ 32 386,55 грн.
Протокол від 31.07.2020 № 40 та рахунок на оплату від 31.07.2020 № 39440 на суму 194 319,32 грн представник відповідача Каленчук Т.В. отримав 06.08.2020. Повноваження цієї особи на отримання кореспонденції відповідач заперечив.
16.04.2021 позивач направив відповідачу претензію-вимогу № 1893/12 з вимогою про оплату нарахованої за результатами лабораторного дослідження проб стічних вод відповідача плати за скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин в сумі 194 319,32 грн з урахування ПДВ, яка повернулась позивачу з відміткою пошти "Відмова адресата". Відповідач плату за скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин в сумі 194 319, 32 грн позивачу не сплатив, що й спричинило даний спір.
Відповідно до статті 11 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.
Стаття 13-1 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» містить, зокрема, такі норми.
Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.
Місцеві правила включають:
основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення;
популяційний еквівалент населеного пункту;
основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання;
вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму контролю за скиданням стічних вод;
розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод;
інші вимоги, передбачені законом.
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України як центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, наказом від 01.12.2017 № 316 затвердило Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.
На підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначаються допустимі концентрації забруднюючих речовин, що можуть скидатися до системи централізованого водовідведення. Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів (пункт 4 розділу І цих Правил ).
У місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо:
1) відбору проб стічних вод на аналіз;
2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 "Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб", ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами", ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод", КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод", Правил користування (пункт 10 розділу VІ Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення).
Відповідно до розділу VI затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення:
Споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробника, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод (пункт 3 розділу VI).
Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (пункт 4 розділу VI).
З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача.
У разі відмови представника споживача поставити свій підпис у журналі або акті представник виробника зазначає про це в журналі або акті (пункт 6 розділу VI).
Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виробника, виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
Зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення (пункт 7 розділу VI).
У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами та місцевими правилами приймання, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.
У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів (пункт 8 розділу VI).
Виконавчий комітет Черкаської міської ради своїм рішенням від 24.04.2019 № 480 затвердив Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, якими у таблиці № 1 пункту 1.18 передбачив допустимі концентрації забруднюючих речовин якості стічних вод споживачів при скиді у каналізаційну мережу м. Черкаси.
Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси містять, зокрема, такі пункти:
КП "Черкасиводоканал" здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають споживачі. Цю роботу організовує адміністрація КП "Черкасиводоканал", яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами споживача, які затверджує керівник КП "Черкасиводоканал" (пункт 6.5).
З метою контролю якості стічних вод споживачів КП "Черкасиводоканал" здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Відбір контрольних разових проб стічних вод споживачів виконується уповноваженим представником КП "Черкасиводоканал", який має необхідне технічне забезпечення та несе відповідальність за відбір, доставку, зберігання, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при доставці проб до лабораторії.
Відбір контрольних разових проб здійснюється з контрольного колодязя в присутності представника споживача та фіксується у Акті відбору проб, який підписують як представник КП "Черкасиводоканал", так і представник споживача (додаток 1 до Порядку відбору проб).
У разі відмови представника споживача поставити свій підпис представник КП "Черкасиводоканал" зазначає про це в акті (пункт 6.9).
Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника КП "Черкасиводоканал", КП "Черкасиводоканал" виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення (пункт 6.13).
У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами, КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу повідомлення (телефонограмою, електронною поштою) про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.
У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протокол до рахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми (пункт 6.14).
Плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного КП "Черкасиводоканал", до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта (пункт 6.15).
Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на рахунок КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунка за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протоколу до рахунка про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми
У разі прострочення платежів з споживачів стягується пеня згідно з умовами договору (пункт 6.16).
Додатком № 4 до затверджених рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 № 480 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси є Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживача при їх скиданні у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, яким встановлено, зокрема, таке:
З метою контролю складу і властивостей стічних вод споживача, виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення вмісту забруднюючих речовин понад допустимі є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень (пункт 5.1).
Відбір проб проводиться з контрольного колодязя споживача відповідно до схеми розмежування (пункт 5.2).
Відбір контрольних проб стічних вод споживача виконується уповноваженими представниками виробника - пробовідбірниками, які мають необхідну професійну підготовку та несуть відповідальність за відбір, доставку, зберігання проб, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при відборі та доставці проб до лабораторії.
Відбір контрольних проб здійснюється в присутності уповноваженого представника споживача та фіксується у спеціальному акті відбору проб, який підписують як представник виробника, так і представник споживача. Форма акту відбору надана в додатку № 1 до Порядку відбору проб (пункт 5.5).
Споживачі повинні надавати можливість і сприяти відбору проб стічної води виробником у будь-який час доби, забезпечуючи при цьому надання необхідних відомостей щодо системи каналізації, та виділяти уповноваженого представника для відбору проб.
Уповноваженим представником споживача для відбору проб може бути особа, яка вказана в договорі на водовідведення, або призначена наказом по підприємству, чи інший представник, який має офіційне доручення щодо права відбору проб.
Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виробника, виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом Кк=2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено порушення.
Зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача для відбору проб (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом Кк=5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення (пункт 5.6).
Щодо виконання/ невиконання відповідачем, як споживачем, свого обов`язку щодо призначення та забезпечення участі уповноваженого представника (відповідальної особи) при відборі проб стічних вод, відповідно до наведених норм правил та умов договору, та правомірності відбору проб стічних вод за умов невиконання відповідачем цього обов`язку.
В укладеному між сторонами договорі вказана особа, яка є уповноваженим представником відповідача за водопостачання та водовідведення своїх абонентів, збереження приладів обліку, пломб, щомісячне надання інформації про кількість та якість споживаної води і скинутих стічних вод Лисько С.О., однак акт відбору проб підписано начальником відділу охорони праці відповідача Лаврік Л.І.
Відповідач вказує, що саме Лисько С.О. є уповноваженою особою від імені відповідача на участь у відборі стічних вод, хоча саме ця функція чітко не вказана у пункті 12 договору; відповідач заперечує наявність у Лаврік Л.І. будь-яких повноважень на участь у відборі проб стічних вод, а сторони не надали наказів відповідача про призначення представником для відбору проб стічних вод Лавріка Л.І. або доручення від відповідача цій особі бути його представником для відбору проб стічних вод на 27.07.2020, отже немає підстав вважати Лавріка Л.І. уповноваженим представником відповідача для відбору проб стічних вод.
Позивач звертає увагу, що в інших подіях відбору проб стічних вод від імені відповідача теж завжди виступав ОСОБА_2 , який підписував акти відбору проб стічної води, отримував рахунки, протоколи та як посадова особа підприємства діяв виключно зі згоди директора, оскільки від керівника підприємства відповідача не надходили заперечення щодо дій Лавріка Л.І. в якості його офіційного представника.
Відповідно до п. 2.4 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси споживачі зобов`язані, зокрема, визначати не менше двох представників уповноважених представляти споживача під час відбору проб стічних вод, про що в триденний строк повідомляють виробника у письмовій формі та забезпечують присутність уповноваженого представника безпосередньо під час відбору проб стічних вод виробником.
Отже саме відповідач, як споживач, повинен визначати представників із зазначенням номерів телефонного зв`язку, уповноважених представляти його під час відбору проб стічних вод і в подальшому забезпечувати присутність таких уповноважених представників на своєму об`єкті безпосередньо під час відбору проб стічних вод виробником.
Відповідальність за невизначення таких представників (із зазначенням їх номеру телефону) покладається на відповідача. Разом з тим не позбавляє його прав наділяти такими повноваженнями тих чи інших довірених осіб за необхідності, тому ризики настання наслідків невиконання договірних зобов`язань повинен нести відповідач.
Суд звертає увагу, що на визначену пунктом 12 договору відповідальну особу за водопостачання та водовідведення не покладено обов`язку бути уповноваженою особою при відборі проб стічних вод. Відповідні накази та/або доручення особам, зокрема Лисько С.О., який, за твердженнями відповідача, є уповноваженою від його імені особою на участь у відборі стічних вод, суду не надано.
Верховний Суд у постанові від 25.10.2023 звернув увагу на те, що невиконання відповідачем обов`язку щодо призначення та забезпечення участі уповноваженого представника (відповідальної особи) при відборі проб стічних вод, відповідно до вищезазначених норм правил та умов договору, і чи несе позивач відповідальність за відсутність у споживача арбітражних проб стічних вод, не позбавляє уповноважених представників виробника (позивача), які фактично були допущені споживачем до контрольних колодязів, здійснити відбір проб стічних вод. При цьому присутність представника відповідача, який не був визначений умовами договору, як відповідальна особа для вчинення таких дій, як і відсутність такої особи з будь-яких причин, не є порушенням вищезазначених Правил № 316 та підставою для визнання таких дій виробника (позивача) неправомірними, а відібрані проби стічних вод не є такими, що не можуть бути використані для дослідження якості стічних вод.
Факт знаходження представників виробника на об`єкті споживача, повідомлення ними останнього про прибуття для відбору контрольної проби стічних вод з метою виконання своїх обов`язків, дає об`єктивні підстави очікувати прибуття повноважної особи за договором поза розумними сумнівами у її компетенції, і навіть неявка споживача не може перешкоджати діяльності позивача здійснювати контрольні функції за рівнем шкідливих речовин у стічних водах.
Наведене узгоджується з правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду від 08.12.2020 у справі № 904/3392/19.
Колегія суддів відзначила, що ні законами, ні підзаконними актами, у тому числі Правилами приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси 24.04.2019 № 480, не передбачено обов`язку службових осіб виробника під час відбору контрольних проб та складання відповідного акта перевіряти документи у представника споживача з метою встановлення його особи та повноважень. Фактично наведеними правилами унормовано, що саме споживач зобов`язаний визначити не менше двох своїх представників для відбору проб з метою: (1) надавати виробнику можливість і сприяти відбору проб стічної води у будь-який час доби, (2) забезпечувати при цьому надання необхідних відомостей щодо системи каналізації. Порушення дисципліни визначення споживачем своїх представників для відбору проб (відсутність офіційної довіреності у особи, яка допустила представників виробника до контрольних колодязів і була присутня при відборі проб, що зафіксовано в акті) не може впливати на право виробника здійснювати відбір проб стічних вод з контрольних колодязів у будь-який час доби.
Саме відповідач зацікавлений в ненаданні доказів щодо повноважень свого представника, який був присутнім при відборі проб та брав участь у складанні акта, що вимагало від суду застосування оцінки доказів на предмет їх вірогідності.
Відповідач не скористався своїм правом на оскарження дій службових осіб позивача щодо контрольної перевірки. Представник відповідача Лаврік Л.І. на момент відбору був працівником Підприємства об`єднання громадян «Черкаситара» Всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю «Рух за рівні можливості», а саме начальником відділу охорони праці. Належних доказів направлення на адресу позивача наказів або листів про призначення відповідальних осіб при відборі проб стічних вод відповідачем суду не надано, а тому вважати його таким, що не мав право підпису у суду немає підстав.
Виявлені у відібраних пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Щодо здійснення відбору проб стічних вод з колодязів, які відповідають/ не відповідають критеріям контрольного колодязя.
Згідно з Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316, контрольний колодязь це колодязь на каналізаційному випуску споживача безпосередньо перед приєднанням до каналізаційного колектора виробника або в іншому місці за погодженням із виробником з вільним доступом виробника до такого колодязя. Контрольна проба це проба стічних вод споживача (субспоживача), відібрана виробником з контрольного колодязя з метою визначення складу стічних вод, що відводяться до системи централізованого водовідведення виробника (пункт 3 розділу І).
Кожен споживач скидає стічні води до системи централізованого водовідведення через окремий випуск з обов`язковим облаштуванням контрольного колодязя, розташованого у місці, погодженому з виробником (пункт 7 розділу І цих Правил).
Відповідно до пункту 1 розділу VI Правил споживачі здійснюють контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробників. Місця та періодичність відбору проб споживачами мають бути погоджені з виробником. Споживачі зобов`язані мати та своєчасно оновлювати технічну документацію, яка характеризує стан систем водопостачання та водовідведення споживача, а саме відомості про системи водопостачання та водовідведення споживача, характеристику їх технічних параметрів і фактичного стану, графічний матеріал (генеральний план (топографічний план)) з нанесеними мережами водопостачання і водовідведення та місцем розташування контрольного колодязя, нормативний розрахунок водоспоживання та водовідведення споживача, технологічні креслення насосних станцій, план та схему локальних очисних споруд і наявність приладів обліку, відомості про категорії стічних вод споживача (промислові, господарсько-побутові, поверхневі тощо), характеристику якості стічних вод, що скидаються до системи централізованого водовідведення, інші документи, визначені місцевими правилами приймання, крім тих, що мають дозвільний характер.
З укладеного сторонами договору № 190 від 19.06.2012 (п. 13) вбачається, що додаток № 1 Схему розмежування балансової належності мереж водопостачання і водовідведення, між сторонами складено не було. В якості додатків до договору сторонами також не було складено схем розташування контрольних колодязів для погодження взяття проб води саме з них.
Відбір проб стічної води відповідача здійснювався з контрольних колодязів, що знаходяться безпосередньо перед приєднанням до каналізаційного колектора виробника в присутності представника Лавріка Л.І. Підписуючи, зазначені акти без застережень, відповідач погодився, що відбір контрольних проб стічної води здійснений з контрольних колодязів, які належать відповідачу з дотриманням вимог передбачених Правил. Контрольні проби були здійснені саме з контрольних колодязів КК-1, КК-2, які належать відповідачу, що підтверджується підписом останнього в акті.
Позивачем надані схеми водопостачання та водовідведення на ПОГ "Черкаситара" ВГООІ "Рух за рівні можливості", які затверджені керівником відповідача і надані суду 12.08.2021 та витяг зі схеми мереж водопостачання і водовідведення м. Черкаси.
Верховний Суд у постанові від 25.10.2023 зазначив, що суди попередніх інстанцій не врахували, що оскільки між позивачем та відповідачем не погоджено інших місць для відбору проб стічних вод, відповідно до вищенаведених Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316, відбір проб здійснюється з контрольного колодязя, вимоги до місця розташування якого визначено нормами цих Правил, відповідно до яких контрольний колодязь це колодязь на каналізаційному випуску споживача безпосередньо перед приєднанням до каналізаційного колектора виробника або в іншому місці за погодженням із виробником з вільним доступом виробника до такого колодязя.
Отже твердження позивача, що відбір проб стічної води відповідача відбувався з контрольного колодязя в присутності представника відповідача за мовчазної згоди директора, контрольна проба стічної води здійснена саме з контрольного колодязя відповідача, який знаходиться на території відповідача, що підтверджується підписом представника останнього в акті відбору проб, знайшли своє підтвердження.
Відповідно до пояснень позивача, проби було відібрано у контрольних колодязях, в яких наявна можливість відібрати проби стічних вод, які надходять безпосередньо від відповідача, при цьому схема розташування стічних колодязів є в наявності у КП "Черкасиводоканал", яка долучена до матеріалів справи.
Крім того, суд зазначає, що позивачем та відповідачем не погоджено інших колодязів для відбору проб стічних вод, відбір проб здійснюється з контрольних колодязів, а згідно витягу із Схеми мереж водопостачання та водовідведення м. Черкаси контрольними колодязями відповідача є КК № 1 по вул. Смілянській 159 біля залізничної колії та КК № 2 по вул. Смілянській 159 біля адмінкорпусу, що знаходяться безпосередньо перед приєднанням до каналізаційного колектора позивача, з яких зроблено відбір проб стічних вод.
Щодо правомірності/ неправомірності нарахування плати за скид понаднормативних забруднень (правильності її розрахунку) на підставі показників перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах, виявлених у відібраних пробах.
29.07.2020 позивач на адресу відповідача направляв телефонограму про перевищення ГДК у стічній воді, яку прийняв Лаврік Л.І., а отже, відповідач був належним чином повідомлений в строк про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин.
Протокол № 40 від 31.07.2020 складений відповідно до вимог п. 6.15 Правил. Факт зняття показників лічильників зафіксовано в акті зняття показників лічильника від 27 липня 2020 року за двостороннім підписом представників обох сторін. Жодних зауважень, щодо до його змісту зі сторони представника відповідача викладено не було.
Згідно з пунктом 4.5 додатку 4 «Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживача при їх скидання у міську каналізаційну мережу м. Черкаси» до Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 № 480, при виконанні контрольного відбору стічних вод споживача, за його ініціативою, може бути відібрана паралельна та арбітражна проба стічної води. Для цього контрольна проба відбирається у достатньому об`ємі, який за призначенням ділиться на три проби: контрольна для виробника, паралельна для споживача та арбітражна.
При відборі проб стічної води споживача, останнім не було заявлено клопотання про відбір як паралельної так і арбітражної проб, як того вимагають правила.
Правовідносини між учасниками справи є приватноправовими, врегульовані нормами цивільного права.
Відповідно до частини другої статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.
Згідно з частиною першої статті 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Дослідивши зміст укладеного між сторонами договору, суд дійшов висновку, що між сторонами виникли майново-господарські зобов`язання.
Відповідно до частини першої статті 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до частини першої статті 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Зобов`язання, що виникли між сторонами за своїм правовим змістом опосередковують відносини у сфері надання послуг водопостачання та водовідведення.
Порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України визначають Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджені Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 (далі Правила № 190).
Ці Правила є обов`язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб-підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод.
Згідно з абзацом 4 частини першої статті 11 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.
Згідно з ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно частини 3 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Відповідно до частини 1 статті 526 зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до частини 1 статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Невиконання відповідачем обов`язку у зобов`язанні порушує право позивача на належне виконання зобов`язання.
Відповідно до частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема примусове виконання обов`язку в натурі.
Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Підсумовуючи викладене, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі; суд визнає встановленими обставини виникнення між сторонами майново-господарського зобов`язання на підставі господарського договору; скид відповідачем стічних вод із перевищенням забруднюючих речовин; правомірність дій позивача щодо нарахування відповідачу плати за скид стічних вод з перевищенням забруднюючих речовин; невиконання відповідачем обов`язку зі сплати за скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин.
Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечення.
За змістом статті 129 Конституції України однією з основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки позовні вимоги позивача задоволенні повністю, до відшкодування йому за рахунок відповідача підлягає судовий збір у розмірі 2914,79 грн.
Керуючись ст. 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Підприємства об`єднання громадян «Черкаситара» Всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю «Рух за рівні можливості» (18008, Черкаська обл., місто Черкаси, вул. Смілянська, будинок 159/3, код 36262458) на користь Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради (18036, Черкаська обл., місто Черкаси, вул. Гетьмана Сагайдачного, будинок 12, код 03357168)
194 319 грн 32 коп. нарахувань за скид понаднормативних забруднень,
2914 грн 79 коп. на відшкодування витрат зі сплати судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги на рішення, рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення.
Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене та підписане 19 січня 2024 року.
Суддя О.В. Чевгуз
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2024 |
Оприлюднено | 22.01.2024 |
Номер документу | 116416106 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Чевгуз О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні