Рішення
від 05.01.2024 по справі 160/26136/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 січня 2024 рокуСправа №160/26136/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рищенка А.Ю., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово виробниче підприємство «Стальінвест» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

10.10.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово виробниче підприємство «Стальінвест» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869439/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 21.07.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС У Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869443/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 15.08.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869441/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 08.09.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869442/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869438/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 25.10.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869437/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 14.11.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869436/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 29.11.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869434/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 07.12.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869435/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 08.12.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869440/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 05.04.2023;

- зобов?язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023 датою їх направлення для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем подано на реєстрацію податкові накладні: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023, проте, їх реєстрацію відповідачем-1 зупинено та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Позивач надав пояснення та необхідні документи, однак, оскаржуваними рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області у реєстрації поданих податкових накладних відмовлено. На думку позивача, оскаржувані рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправним, оскільки він надав вичерпні пояснення та додав відповідні підтверджуючі документи, а податковий орган у своїх рішеннях безпідставно зазначив про ненадання позивачем копій документів. Отже, позивач стверджує, що оскаржувані рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН є протиправними та підлягають скасуванню.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово виробниче підприємство «Стальінвест» було залишено без руху, у зв`язку з невідповідністю останньої вимогам ст. 161 КАС України.

На виконання вимог ухвали суду, 02.11.2023 позивачем були усунуті недоліки позовної заяви.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.11.2023 відкрито провадження у справі №160/26136/23 та призначено розгляд останньої за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

28.11.2023 від представника відповідача-1 надійшов письмовий відзив на позовну заяву, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що спірними рішеннями відмовлено позивачу в реєстрації податкових накладних №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023 законно та обґрунтовано у зв`язку з ненаданням копій документів. У зв`язку з чим просить суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

28.11.2023 представником відповідача-2 подано письмовий відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що дії по реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, в які не допускається будь-яке втручання, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про розгляд справи №160/26136/23 у судовому засіданні з викликом сторін за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгово виробниче підприємство "Стальінвест" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

05.01.2024 на адресу суду від представника позивача надійшла письмова відповідь на відзив, в якій було підтримано аналогічну правову позицію, що і в позовній заяві.

Згідно положень ст. 262 КАС України, суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгово виробниче підприємство «Стальінвест» зареєстроване у встановленому законом порядку як юридична особа суб`єкт господарської діяльності 30.07.2020, відомості про товариство включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

На виконання вимог ст. 201 ПК України позивачем були складені та направлені на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкові накладні: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023.

Відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023 прийняті, але їх реєстрація зупинена.

Підставою для зупинення зазначено відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Після зупинення реєстрації податкових накладних: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023 позивачем подано в електронному вигляді до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснення щодо господарської діяльності ТОВ «ТВП «Стальінвест».

Разом із поясненнями позивачем надано документи на підтвердження господарських операцій.

25.05.2023 Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняті рішення:

- №8869439/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 21.07.2022;

- №8869443/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 15.08.2022;

- №8869441/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 08.09.2022;

- №8869442/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2022;

- №8869438/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 25.10.2022;

- №8869437/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 14.11.2022;

- №8869436/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 29.11.2022;

- №8869434/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 07.12.2022;

- №8869435/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 08.12.2022;

- №8869440/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 05.04.2023.

Підставою для прийняття вказаних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних визначено: ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погодившись із рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, ТОВ «ТВП «Стальінвест» були подані скарги із вимогою щодо скасування рішень комісії регіонального рівня та необхідності реєстрації податкових накладних: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023.

Однак, рішеннями комісії вищого рівня у задоволенні скарги відмовлено.

Не погоджуючись із рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, вважаючи їх протиправними, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.

Щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, суд зазначає про таке.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Згідно з п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог п. п. 10 та 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до п. 2, п. 3, п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в єдиному реєстрі податкових накладних № 520 від 12.12.2019 року (далі - Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, а саме:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п. 10 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в єдиному реєстрі податкових накладних № 520 від 12.12.2019 року Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

З урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю його діяльності, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях. Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку і обґрунтовану підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

При цьому, як встановлено судом та не спростовується відповідачами, ТОВ «ТВП «Стальінфвест» після зупинення реєстрації податкових накладних: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023 подано до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.

Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначене повідомлення та додані до нього документи, прийняті оскаржувані рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023.

З тексту спірних рішень видно, що вони містять у якості обґрунтування загальне твердження: "Ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку".

При цьому суд зазначає, що така підстава для відмови у реєстрації податкових накладних є необґрунтованою, оскільки позивачем подавались до відповідача-1 відповідні письмові пояснення разом з первинними документами, що стосуються безпосередньо складання та оформлення податкових накладних: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023, однак відповідачем-1 не було надано жодної оцінки наданим документам.

Отже, позиція відповідача-1, зафіксована у спірних рішеннях, щодо частково ненадання платником податку копій первинних документів, згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено належного мотивування причин відмови у реєстрації податкових накладних: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023, складених позивачем.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 року у справі № 821/1173/17.

Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.

І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень "суб`єктивізує" акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

Оскільки відповідач у спірних рішеннях зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкових накладних, він прийняв невмотивовані рішення, оскільки їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких були прийняті негативні для платника податків рішення. Прийняття негативних для платника податків рішень без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 10.04.2020 у справі № 819/330/18.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст. 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, відповідачами не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваних рішень, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023 є необґрунтованими, протиправними та підлягають скасуванню.

Також суд звертає увагу, що відповідно до вимог п. п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податку.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Суд вважає, що у цьому випадку задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання, є належним способом відновлення порушених прав позивача і дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Так, реєстрацію в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо зупинено, віднесено до повноважень ДПС України.

Як встановлено судом, і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства і є достатніми для реєстрації спірних податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, що унеможливлювали б реєстрацію спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, суд робить висновок про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023, складені позивачем, у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд робить висновок, що позовна заява підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, з огляду на задоволення позовної заяви, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору за подання позову у сумі 26 840,00 грн. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів у рівних частинах.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово виробниче підприємство «Стальінвест» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869439/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 21.07.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС У Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869443/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 15.08.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869441/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 08.09.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869442/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869438/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 25.10.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869437/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 14.11.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869436/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 29.11.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869434/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 07.12.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869435/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 08.12.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8869440/43738577 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 05.04.2023.

Зобов?язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №12 від 21.07.2022; №3 від 15.08.20222; №7 від 08.09.2022; №1 від 03.10.2022; №11 від 25.10.2022; №5 від 14.11.2022; №11 від 29.11.2022; №3 від 07.12.2022; №4 від 08.12.2022; №8 від 05.04.2023 датою їх направлення для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово виробниче підприємство «Стальінвест» (код ЄДРПОУ 43738577) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 13 420,00 грн.

Стягнути з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово виробниче підприємство «Стальінвест» (код ЄДРПОУ 43738577) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 13 420,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені ст. 295 КАС України.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя А. Ю. Рищенко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116420039
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/26136/23

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 05.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні