Ухвала
від 22.01.2024 по справі 991/516/24
ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД

Справа № 991/516/24

Провадження № 1-кс/991/526/24

ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 січня 2024 року м. Київ

Слідчий суддя Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 ,

за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Київ скаргу голови Громадської організації «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальні правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань,

установив:

18.01.2024 до Вищого антикорупційного суду шляхом направлення через електронний кабінет Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи надійшла скарга голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальні правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі - ЄРДР) за його заявою від 15.01.2024 вих. № 15/01/2024-1.

І. Зміст скарги

15.01.2024 головою ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на офіційну електронну пошту Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (ІНФОРМАЦІЯ_2) було направлено заяву про вчинення кримінального правопорушення.

На теперішній час, в порушення вимог ст. 214 КПК України, відомості за вказаною заявою до ЄРДР не внесені, про початок досудового розслідування не повідомлено, витяг з ЄРДР не надано.

Відповідно до змісту скарги, в ході правозахисної діяльності ГО «НОН-СТОП» встановлено, що ряд підприємств, фактично належних та контрольованих Китайською Народною Республікою (далі - КНР), які розташовані на території України, здійснюють діяльність в інтересах держави-агресора - російської федерації. Китайська національна зерно- та олійно-харчова компанія (COFCO Group - China National Cereals, Oils and Foodstuffs Corporation) є однією з державних холдингових компаній харчової промисловості КНР та є найбільшим виробником продуктів харчування. Філіалом вищезазначеної компанії на території України є Cofco Agri Resources Ukraine, через яку фактично здійснюється керівництво юридичними особами у сільськогосподарській галузі економіки України. До вказаних юридичних належать: Товариство з обмеженою відповідальністю «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ Україна» (ЄДРПОУ 35919521), Товариство з обмеженою відповідальністю «САТЕЛЛИТ» (ЄДРПОУ 13501985), Товариство з обмеженою відповідальністю «ЮНІГРЕЙН-БАЗИС» (ЄДРПОУ 35269447), Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМИСЛОВИЙ КОМПЛЕКС» (ЄДРПОУ 37795517), Приватне акціонерне товариство «КАРАКУБСЬКЕ ХЛІБОПРИЙМАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО» (ЄДРПОУ 00957519), Товариство з обмеженою відповідальністю «ДУНАЙСЬКА СУДНОПЛАВНО - СТІВІДОРНА КОМПАНІЯ» (ЄДРПОУ 31012697), Товариство з обмеженою відповідальністю «Новоолексіївський елеватор» (ЄДРПОУ 32952590), ПП «НИКИФОРОВ» (ЄДРПОУ 31940558).

На переконання скаржника, вказані суб`єкти господарювання не тільки здійснюють господарську діяльність в інтересах іноземного підприємства, але й при цьому порушують чинне законодавство України у сфері господарської діяльності та здійснюють дії, які направлені на підрив національної безпеки держави. Господарська діяльність цих юридичних осіб є фактично засобом прикриття розвідувально-підривної діяльності проти України. Представники компаній «КОФКО» при здійсненні своєї діяльності на прифронтовій території, збирають відомості стосовно діяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, військового управління та щодо місця дислокації Збройних сил України. Таким чином, в діях представників «КОФКО» вбачаються ознаки кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки України.

Також, група компаній «КОФКО» в незаконний спосіб намагається заволодіти чужим майном, що полягає у фактичному доведенні до банкрутства Фермерського господарства «КРИНИЧНЕ» (ЄДРПОУ 32064945), Товариства з обмеженою відповідальністю «ДИБРОВА» (ЄДРПОУ 31222997) та виплати необґрунтованих штрафів у розмірі 12 млн. та 40 млн. грн. Вказує, що група компаній «КОФКО», ймовірно, бере участь у схемі ухилення від сплати податків та інших обов`язкових платежів, ними укладаються фіктивні правочини з завищеними цінами та ці підприємства продовжують свою діяльність на території держави-агресора, чим порушують чинне українське законодавство щодо здійснення господарської діяльності та фактично фінансують дії, направлені на повалення конституційного ладу, посягання на територіальну цілісність України.

Скаржник вважає, що контролюючим та правоохоронним органам відомо про ймовірну протиправну діяльність ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ Україна», проте ці органи не реагують на порушення законодавства та не вживають заходів щодо притягнення до юридичної відповідальності, за що можуть отримувати неправомірну вигоду. Таким чином, на думку скаржника, у діях директора ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ Україна» ОСОБА_4 та інших посадових осіб цього підприємства, які ймовірно, здійснюють таємний збір інформації та надають матеріальну допомогу державі-агресору, фінансують дії, спрямовані на повалення конституційного ладу, посягають на територіальну цілісність України, незаконним шляхом намагаються заволодіти чужим майном, доводять до банкрутства підприємства, а також у змові з іншими суб`єктами господарювання, ухиляються від сплати податків, обов`язкових платежів, здійснюють легалізацію (відмивання) коштів, здобутих злочинним шляхом та надають неправомірну вигоду посадовим особам правоохоронних та контролюючих органів, вбачаються ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ст. ст. 110-2, 111-2, 114, 190, 209, 212, 219, 368, 369 КК України.

Враховуючи викладені обставини, голова Громадської організації «НОН-СТОП» ОСОБА_3 просив подану ним скаргу задовольнити та зобов`язати уповноважених осіб Спеціалізованої антикорупційної прокуратури внести відомості та почати досудове розслідування за його заявою від 15.01.2024 про вчинення кримінального правопорушення.

ІІ. Позиція учасників судового засідання

ОСОБА_3 у судове засідання не з`явився, просив подану ним скаргу розглянути за його відсутності та зобов`язати уповноважених осіб Спеціалізованої антикорупційної прокуратури внести відомості до ЄРДР (п. 2, 3 прохальної частини скарги).

Уповноважена особа Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, будучи належним чином повідомленою про дату, час та місце розгляду скарги, у судове засідання не з`явилась, про причини своєї неявки завчасно не повідомила.

Керуючись положеннями ч. 3 ст. 306 КПК України, слідчий суддя вважає за можливе розглянути скаргу за відсутності скаржника ОСОБА_3 та представника органу, бездіяльність уповноваженої особи якого оскаржується, оскільки це не є перешкодою для розгляду поданої скарги.

ІІІ. Встановлені обставини, мотиви та оцінка слідчого судді

Дослідивши зміст скарги та долучені до неї матеріали, слідчий суддя дійшов висновку, що подана ОСОБА_3 скарга задоволенню не підлягає з огляду на такі обставини.

Положеннями ч. 1 ст. 24 КПК України передбачено, що кожному гарантується право на оскарження процесуальних рішень, дій чи бездіяльності суду, слідчого судді, прокурора, слідчого в порядку, передбаченому КПК України.

На досудовому провадженні може бути оскаржена, зокрема бездіяльність прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення (п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України).

Частиною 1 ст. 214 КПК України визначено, що слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Отже, бездіяльність, яка полягає у невнесенні відомостей до ЄРДР, наступає після спливу 24 годин з моменту подання заяви про кримінальне правопорушення та отримання такої заяви прокурором.

За змістом п. 4 ч. 5 ст. 214 КПК України до Єдиного реєстру досудових розслідувань, зокрема, має бути внесено короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела. При цьому, об`єктивними даними, які можуть свідчити про наявність ознак злочину є відомості, що підтверджують реальність конкретної події кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини його вчинення).

Вказані положення ст. 214 КПК України перебувають у тісному взаємозв`язку з положеннями ч. 1 ст. 2 КК України, згідно з якою підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину, передбаченого цим Кодексом, і саме тому наявність фактичних даних, які вказують на ознаки складу кримінального правопорушення, має бути критерієм внесення відповідних відомостей до ЄРДР та початку досудового розслідування.

Дослідивши додані до скарги матеріали, слідчий суддя встановив такі факти та обставини:

-18.01.2024 ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді Вищого антикорупційного суду зі скаргою на бездіяльність уповноважених осіб Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальні правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань;

-до матеріалів скарги додано відомості про направлення заяви голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_5 за вих. № 15/01/2024-1 від 15.01.2024, зі змісту яких вбачається, що з електронної поштової скриньки « ІНФОРМАЦІЯ_1 » на електронну поштову скриньку « ІНФОРМАЦІЯ_2 » направлено електронний лист із вкладенням;

-відомості про отримання уповноваженою особою Спеціалізованої антикорупційної прокуратури вказаного вище електронного листа із вкладенням у матеріалах справи відсутні; долучений знімок екрану технічного пристрою такої інформації не містить.

Статтею 11 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» встановлено, що електронний документ вважається одержаним адресатом з часу надходження авторові повідомлення в електронній формі від адресата про одержання цього електронного документа автора, якщо інше не передбачено законодавством або попередньою домовленістю між суб`єктами електронного документообігу. Якщо попередньою домовленістю між суб`єктами електронного документообігу не визначено порядок підтвердження факту одержання електронного документа, таке підтвердження може бути здійснено в будь-якому порядку автоматизованим чи іншим способом в електронній формі або у формі документа на папері. Зазначене підтвердження повинно містити дані про факт і час одержання електронного документа та про відправника цього підтвердження. У разі ненадходження до автора підтвердження про факт одержання цього електронного документа вважається, що електронний документ не одержано адресатом.

Слідчий суддя вважає, що головою ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 у цьому випадку підтверджено лише факт підготовки відправлення, тобто заповнення необхідних реквізитів (конкретної дати та часу здійснення такого відправлення слідчому судді у ході розгляду скарги встановити не вдалось), заяви про вчинення кримінального правопорушення від 15.01.2024 за вих. № 15/01/2024-1 зі своєї електронної поштової скриньки на електронну поштову скриньку « ІНФОРМАЦІЯ_2 ».

Відповідно до ч. 2 ст. 307 КПК України ухвала слідчого судді за результатами розгляду скарги на рішення, дії чи бездіяльність під час досудового розслідування може бути про: 1) скасування рішення слідчого чи прокурора; 2) зобов`язання припинити дію; 3) зобов`язання вчинити певну дію; 4) відмову у задоволенні скарги.

Як зазначалось раніше, бездіяльність прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР, настає після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення. З огляду на встановлені у ході судового засідання обставини та факти, наявні у матеріалах справи матеріали, слідчий суддя дійшов висновку про відсутність бездіяльності уповноважених осіб Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальні правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, у зв`язку з чим відмовляє у задоволенні скарги.

Керуючись ст.ст. 303, 304, 306, 372, 376 КПК України, слідчий суддя -

постановив:

У задоволенні скарги голови Громадської організації «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань - відмовити.

На ухвалу слідчого судді протягом п`яти днів з дня її оголошення може бути подана апеляційна скарга. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.

Ухвала набирає законної сили після закінчення п`ятиденного строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги ухвала слідчого судді, якщо її не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

Слідчий суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення22.01.2024
Оприлюднено23.01.2024
Номер документу116436392
СудочинствоКримінальне
Сутькримінальні правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань

Судовий реєстр по справі —991/516/24

Ухвала від 22.01.2024

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Задорожна Л. І.

Ухвала від 18.01.2024

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Задорожна Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні