Ухвала
від 22.01.2024 по справі 912/2704/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

22 січня 2024 рокуСправа № 912/2704/21

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Коваленко Н.М.

при секретарі судового засідання Пастуховій А.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву №б/н від 12.01.2024 Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про заміну сторони виконавчого провадження

по справі №912/2704/21 від 21.09.2021

за позовом: Акціонерного товариства "Українська залізниця", код ЄДР 40075815, вул. Тверська, 5а, м. Київ, 03680, в особі регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця", код ЄДР 40081200, вул. Пантелеймонівська, 19, м. Одеса, 65012 (адреса для листування: вул. М. Грушевського, 10, м. Знам`янка, Кіровоградська обл., 27400)

до відповідача: Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області, код ЄДР 03197718, вул. Центральна, 135, м. Долинська, Кіровоградська обл., 28500

про стягнення 147 335,43 грн,

ПРЕДСТАВНИКИ:

від стягувача - участі не брали;

від боржника - участі не брали;

від Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації - участі не брали.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 19.10.2021 позовні вимоги задоволено повністю. Стягнуто з Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця", код ЄДР 40075815, вул. Тверська, 5а, м. Київ, 03680, в особі регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" 147 335,43 грн збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2020 рік, а також судовий збір у розмірі 2 270 грн.

22.11.2021 на виконання вказаного рішення видано наказ.

12.01.2024 до господарського суду через систему "Електронний суд" від стягувача надійшла заява №б/н від 12.01.2024 про заміну сторони виконавчого провадження по справі №912/2704/21 з вимогами:

1. Заяву прийняти до свого провадження.

2. Замінити сторону виконавчого провадження у наказі господарського суду від 22.11.2021 року у справі №912/2704/21 з Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області її правонаступником - Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації.

В обґрунтування поданої заяви зазначено таке.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження" на адресу Управління Державної казначейської служби України у Долинському районі Кіровоградській області було направлено заяву про виконання вищезазначеного рішення суду.

15.07.2021 розпорядженням голови Кропивницької районної державної адміністрації за №914-р прийнято рішення про реорганізацію шляхом приєднання до управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації - Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області.

28.01.2022 від управління Державної казначейської служби України у Бобринецькому районі Кіровоградської області надійшов лист за вих. №02-23-08/78, в якому повідомлялось, що всі рахунки боржника закрито, а 10.03.2022 повернуто наказ без виконання в зв`язку з припиненням юридичної особи.

Таким чином, припинення Управління соціального захисту населення відбулося у формі універсального правонаступництва, коли до правонаступника - Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації разом з правами перейшли і обов`язки.

Ухвалою від 15.01.2024 господарський суд прийняв та призначив до розгляду заяву №б/н від 12.01.2024 стягувача про заміну сторони виконавчого провадження у засіданні суду "22" січня 2024 р. - 11:00 год. Відповідачу (боржнику) та Управлінню соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації до дати засідання суду надати: письмово викладену позицію щодо заяви №б/н від 12.01.2024 стягувача про заміну сторони виконавчого провадження; письмово повідомити про стан виконання наказу Господарського суду Кіровоградської області у справі №912/2704/21.

До господарського суду 22.01.2024 через систему "Електронний суд" від Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації надійшли додаткові пояснення у справі за якими заявник просить визнати вимоги стягувача необґрунтованими та відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки, зокрема, у спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу.

Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.

Заявник просить розглянути справу без участі представника управління соціального захисту населення Кропивницької районної військової адміністрації.

Сторони та заінтересована особа належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання.

Відповідно до ч. 3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає можливим розглянути заяву про заміну сторони виконавчого провадження за відсутності представників сторін та заінтересованої особи.

Розглянувши заяву стягувача, господарський суд враховує таке.

За приписами ч. 1 ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Відповідно до ст. 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Ухвала про заміну сторони виконавчого провадження надсилається (надається) учасникам справи, а також державному виконавцю, приватному виконавцю в порядку, передбаченому статтею 242 цього Кодексу. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Відповідно до ст. 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а в випадках установлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Згідно з ч. 1 ст. 327 ГПК України виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про виконавче провадження" поняття "виконавче провадження" розуміється як завершальна стадія судового провадження. Наведене узгоджується з практикою ЄСПЛ щодо застосування статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка гарантує право на справедливий суд. Так, у рішенні від 19.03.1997 у справі "Горнсбі проти Греції" (Case of Hornsby v.Greece) ЄСПЛ зазначив, що для цілей статті 6 Конвенції виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина "судового розгляду" (дана позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 13.06.2016 у справі №6-3172цс15).

Положеннями ч. 1 ст. 105 Цивільного кодексу України передбачено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

Відповідно до положень ст. 106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади. Законом може бути передбачено одержання згоди відповідних органів державної влади на припинення юридичної особи шляхом злиття або приєднання.

За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних, осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації перебуває у стані припинення на підставі внесеного рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.

Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 №80-ІХ "Про утворення ліквідацію районів" утворено Кропивницький район (з адміністративним центром у місті Кропивницький).

На виконання вищевказаної постанови Верховної Ради України, Кабінетом Міністрів України видано розпорядження від 16.12.2020 №1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій", згідно з якою необхідно здійснити реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих вище вказаною постановою Верховної Ради України, шляхом їх приєднання до районних державних адміністрацій, утворених згідно із вказаним розпорядженням.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1321 затверджено Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються (Порядок).

Відповідно до п. 7-11 Порядку - перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється:

у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації);

у разі утворення на території новоутвореного району райдержадміністрації, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та утворення комісії з реорганізації.

Перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється:

у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації;

у разі утворення райдержадміністрації на території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та затвердження передавального акта комісії з реорганізації.

Передавальний акт складається комісією з реорганізації та затверджується головою облдержадміністрації.

Райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого пунктами 7 і 8 цього Порядку.

Райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.

31.12.2020 розпорядженням голови Кропивницької районної державної адміністрації за №914-р прийнято рішення про реорганізацію районних державних адміністрацій.

Розпорядженням №236-р від 15.07.2021 голови Кропивницької районної державної адміністрації "Про приєднання управлінь соціального захисту населення, що припинили статус юридичної особи публічного права" прийнято рішення реорганізувати шляхом приєднання до управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації, серед інших, управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області. Затвердити передавальний акт передачі-приймання активів та зобов`язань з балансу управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області на баланс управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області (додається).

27.12.2023 від Управління Державної казначейської служби України у Долинському районі Кіровоградської області до стягувача надійшов лист за вих. №02-23-08/1467, в якому повідомлялось, що всі рахунки боржника закриті в зв`язку з припиненням юридичної особи.

Згідно з ч. 2 ст. 107 Цивільного кодексу України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Частиною 8 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" передбачено, що у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Суд враховує, що при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.

Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями.

Вказана правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17.

Також, Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду в постанові від 14.09.2020 у справі №296/443/16-ц зазначив, що у статтях 104 та 107 Цивільного кодексу України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий. Датою виникнення універсального правонаступництва юридичної особи відносно особи, яка припиняється шляхом приєднання, слід вважати дату видання наказу про таке приєднання.

При цьому господарський суд вважає за необхідне зазначити, що відомостей щодо виконання станом на 22.01.2024 наказу від 22.11.2021 у справі №912/2704/21 матеріали справи не містять.

Оскільки реорганізація Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації відбулася шляхом приєднання, має місце факт універсального правонаступництва, коли до правонаступника - Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації перейшли обов`язки боржника.

Враховуючи встановлені вище обставини, наведені положення законодавства, господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви №б/н від 12.01.2024 стягувача про заміну сторони виконавчого провадження.

Керуючись ст. 52, 234-235, 254-255, 326, 334 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

УХВАЛИВ:

Заяву №б/н від 12.01.2024 стягувача про заміну сторони виконавчого провадження задовольнити.

Замінити сторону виконавчого провадження, за наказом господарського суду від 22.11.2021 у справі №912/2704/21, боржника: Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області (код ЄДР 03197718, вул. Центральна, 135, м. Долинська, Кіровоградська обл., 28500) його правонаступником - Управлінням соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації (код ЄДР 03197730, вул. Шевченка, 81, смт Компаніївка, Кропивницький р-н, Кіровоградська обл., 28400).

Ухвала набирає законної сили в порядку ст. 235 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржена до Центрального апеляційного господарського суду у передбаченому Господарським процесуальним кодексом України порядку.

Копії ухвали направити позивачу (стягувачу) та Управлінню соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації через систему "Електронний суд", відповідачу (боржнику) засобами поштового зв`язку.

Суддя Н.М. Коваленко

Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.

Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://court.gov.ua/fair/sud5013.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення22.01.2024
Оприлюднено24.01.2024
Номер документу116445309
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —912/2704/21

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Рішення від 19.10.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 21.09.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні