Справа № 712/880/24
Провадження № 1-кс/712/459/24
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 січня 2024 року Слідчий суддя Соснівського районного суду м. Черкаси ОСОБА_1 , з участю секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , підозрюваного ОСОБА_5 , розглянув внесене у кримінальному провадженні №42023250000000045 від 01.11.2023 року, клопотання старшого слідчого Четвертого слідчого відділу (з дислокацією у м. Черкасах) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві, ОСОБА_6 , погоджене прокурором відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця смт. Маньківка Маньківського району Черкаської області, українця, громадянина України, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого, підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 364 КК України,
В С Т А Н О В И В:
До Соснівського районного суду м. Черкаси звернувся старший слідчий Четвертого слідчого відділу (з дислокацією у м. Черкасах) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві, ОСОБА_6 з клопотанням про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання відносно ОСОБА_5 , мотивуючи його наступним:
Четвертим слідчим відділом (з дислокацією в м. Черкасах) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві, здійснюється досудове розслідування кримінального провадження, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42023250000000045 від 01.11.2023 за підозрою ОСОБА_5 та ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 364 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що Відповідно до наказу Головного управління Державної податкової служби в Черкаській області (далі - ГУ ДПС у Черкаській області) від 24.05.2021 № 178-о ОСОБА_5 призначено на посаду заступника начальника управління - начальника відділу контролю за виробництвом та обігом спирту, спиртовмісної продукції, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Черкаській області.
Згідно посадової інструкції державного службовця ОСОБА_5 , обіймаючи вищевказану посаду, окрім іншого, зобов`язаний: здійснювати керівництво діяльністю та організацією роботи структурного підрозділу відповідно до Регламенту ГУ ДПС та положення про структурний підрозділ; здійснювати організацію та участь у проведенні фактичних перевірок платників податків; здійснювати підготовку матеріалів та прийняття рішення про застосування фінансових санкцій (податкового повідомлення рішення) до суб`єктів господарювання за порушення законодавства, яке регулює відносини у сфері виробництва та обігу спирту, пального, алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах; здійснювати контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, які провадять оптову або роздрібну торгівлю алкогольними напоями, вимог законодавства щодо мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на такі напої; здійснювати заходи щодо запобігання та виявлення порушень вимог законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального; проведення роботи, пов`язаної з незаконним виробництвом, переміщенням, обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та інших підакцизних товарів (продукції).
Відповідно до наказу ГУ ДПС у Черкаській області від 20.06.2023 № 191-о ОСОБА_7 переведено на посаду головного державного інспектора відділу контролю за виробництвом та обігом спирту, спиртовмісної продукції, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального управління контролю за підакцизними товарами.
Згідно посадової інструкції державного службовця ОСОБА_7 , обіймаючи вищевказану посаду, окрім іншого, зобов`язаний: здійснювати контроль за виробництвом та обігом спирту, пального, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та забезпечення міжгалузевої координації у цій сфері; брати участь у проведенні фактичних перевірок платників податків; здійснювати підготовку матеріалів та прийняття рішення про застосування фінансових санкцій (податкового повідомлення рішення) до суб`єктів господарювання за порушення законодавства, яке регулює відносини у сфері виробництва та обігу спирту, пального, алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах; здійснювати контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, які провадять оптову або роздрібну торгівлю алкогольними напоями, вимог законодавства щодо мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на такі напої; здійснювати заходи щодо запобігання та виявлення порушень вимог законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального; проведення роботи, пов`язаної з незаконним виробництвом, переміщенням, обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та інших підакцизних товарів (продукції).
Таким чином, в силу займаних посад та покладених службових обов`язків, ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , відповідно до ст. 18 та примітки 1 до ст. 364 КК України, являлися особами, які обіймали посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, а також - працівниками правоохоронного органу.
Відповідно до ст. 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Відповідно до пп. 213.1.6 п. 213.1 ст. 213 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є операції з обсягів та вартості втрачених підакцизних товарів (продукції), крім випадків, передбачених пунктом 216.3 статті 216 цього Кодексу.
Відповідно до п. 214.7. ст. 214 Податкового кодексу України при псуванні, знищенні, втраті підакцизних товарів (продукції), крім випадків, передбачених у пункті 216.3 статті 216 цього Кодексу, базою оподаткування є вартість та обсяги втрачених товарів (продукції), що перевищують встановлені норми втрат згідно з пунктом 214.6 статті 214 цього Кодексу.
Відповідно до п. 215.1. ст. 215 Податкового кодексу України до підакцизних товарів належать: спирт етиловий, спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво (крім квасу «живого» бродіння).
Відповідно до ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється в місцях зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, внесених до Єдиного реєстру, незалежно від того, кому належить таке місце зберігання, або того, за заявою якого суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) таке місце зберігання було внесено до Єдиного реєстру.
Внесення даних до Єдиного реєстру проводиться на підставі заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) з обов`язковим зазначенням місцезнаходження місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а також: для юридичних осіб - найменування, місцезнаходження, коду Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; для фізичних осіб - підприємців - прізвища, імені, по батькові, місця проживання, реєстраційного номера облікової картки платника податків.
До заяви додаються копія виданої заявнику ліцензії на відповідний вид діяльності, засвідчена нотаріально або посадовою особою органу ліцензування, та документ, що підтверджує право користування цим приміщенням.
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами, вносять до Єдиного реєстру тільки ті місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що розташовані за іншою адресою, ніж місце здійснення торгівлі.
У разі зміни найменування суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) у зв`язку із зміною типу акціонерного товариства або у зв`язку з перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство зміна найменування у виданих суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) довідках про внесення місця зберігання до Єдиного реєстру не є обов`язковою.
Довідка про внесення місця зберігання до Єдиного реєстру видається суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) протягом семи календарних днів від дня подання заяви. Ведення Єдиного реєстру та видача довідок про внесення місць зберігання до Єдиного реєстру здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України. Органи влади забезпечують вільний доступ до відомостей, які містяться в Єдиному реєстрі.
Виключення місць зберігання з Єдиного реєстру здійснюється податковим органом, який вносив його до Єдиного реєстру, на підставі письмової заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), що був заявником такого місця зберігання, або у разі анулювання ліцензії, виданої такому суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) відповідно до цього Закону, шляхом прийняття відповідного письмового розпорядження не раніше ніж через 10 робочих днів з моменту виникнення передбачених цим Законом підстав.
Податковий орган повинен надати суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), що був заявником, засвідчену копію письмового розпорядження про виключення місця зберігання з Єдиного реєстру протягом трьох робочих днів з моменту його прийняття .
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
Згідно з положеннями ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: зберігання спирту, або алкогольних напоїв, або тютюнових виробів у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру, - 100 відсотків вартості товару, який знаходиться в такому місці зберігання, але не менше 17000 гривень;
Рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною другою цієї статті, приймаються податковими органами та/або органом, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями і тютюновими виробами та пальним, зберігання пального, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції визначеної законами України.
Відповідно до п.п. 1-3 Положення «Про Державну податкову службу України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 (далі - Положення) 1. Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
ДПС у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Основними завданнями ДПС, з поміж інших, є реалізація державної податкової політики, здійснення в межах повноважень, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону
Відповідно до пп. 14, 15 п. 4 Положення ДПС відповідно до покладених на неї завдань: застосовує до платників податків (платників єдиного внеску) передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення вимог податкового законодавства чи законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС; складає стосовно платників податків - фізичних осіб та посадових осіб платників податків - юридичних осіб протоколи про адміністративні правопорушення та виносить постанови у справах про адміністративні правопорушення у порядку, встановленому законом;
Відповідно до пп. 10 п. 6 Порядку ДПС для виконання покладених на неї завдань має право вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки з використанням інформації та документів щодо результатів такої інвентаризації за результатами таких перевірок або під час наступних заходів податкового контролю.
Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , діючи за попередньою змовою групою осіб, в порушення вимог вищевказаних положень нормативно-правових актів, обіймаючи попередньо значені посади в ГУ ДПС в Черкаській області, маючи достатній освітній рівень та професійний досвід, будучи компетентними в галузі дотримання вимог податкового законодавства, особами, на яких розповсюджується його дія, зокрема, маючи змогу реально впливати на факти допущених порушень податкового законодавства та вживати заходи щодо їх усунення, зловживаючи службовим становищем, умисно, всупереч інтересам служби, в інтересах ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» (код за ЄДРПОУ 42046257), з метою одержання службовими особами вказаного підприємства неправомірної вигоди у вигляді ненарахування повної суми штрафних (фінансових) санкцій за результатами виявлених порушень податкового законодавства під час проведення фактичної перевірки ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК», вчинили кримінальне правопорушення за наступних обставин.
22.06.2023 ГУ ДПС у Черкаській області видано наказ № 1156-п, яким визначено провести фактичну перевірку дотриманням вимог законодавства з питань обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» за місцем фактичного проведення діяльності, за адресою: Черкаська обл., м. Умань, вул. Комарова, 7а, з 22.06.2023 тривалістю десять діб, та зазначено про необхідність проведення перевірки за період діяльності з 02.07.2020 по 01.07.2023.
З метою забезпечення виконання наказу, виконувачем обов`язки начальника ГУ ДПС в Черкаській області 22.06.2023 видано направлення на перевірку № 2056/23-00-09-01-15 та № 2057/23-00-09-01-15, якими ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , відповідно, визначено як посадовими особами ГУ ДПС в Черкаській області, уповноваженими на здійснення перевірки ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК».
В подальшому, з метою забезпечення виконання вимог виданих наказу та направлень на перевірку, а також з метою виконання безпосередніх посадових обов`язків, ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , 22.06.2023 о 08 год. 40 хв., прибули за місцем фактичного проведення діяльності ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК», за адресою: Черкаська обл., м. Умань, вул. Комарова, 7а, де регіональному директору товариства у м. Умань Черкаської області ОСОБА_8 вручили копію наказу про проведення фактичної перевірки, пред`явили службові посвідчення та направлення, чим розпочали проведення фактичної перевірки.
В ході проведення перевірки було виявлено факт наявності підакцизної (алкогольної) продукції на складі ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК», за адресою: Черкаська обл., м. Умань, вул. Комарова, 7а, у кількості 24577 одиниць на загальну суму 640527,46 гривень, проте відомості щодо вказаної адреси здійснення зберігання алкогольних напоїв ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» не було внесено до Єдиного реєстру місць зберігання алкогольних напоїв.
Виявивши в ході проведення перевірки зазначений факт порушення податкового законодавства, з моменту початку її проведення, тобто 22.06.2023 о 08 год. 40 хв. та не пізніше 13 год. 00 хв. 30.06.2023, більш точні дата та час в ході досудового розслідування не встановлені, між ОСОБА_5 та ОСОБА_7 було досягнуто злочинної домовленості про вчинення ними за попередньою змовою групою осіб зловживання службовим становищем у вигляді не нарахування повної суми штрафних (фінансових) санкцій за результатами виявлених порушень податкового законодавства під час проведення фактичної перевірки ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК», з метою одержання неправомірної вигоди для вказаної юридичної особи, використання, як службовими особами свого службового становища всупереч інтересам служби, з метою спричинення тяжких наслідків охоронюваним законом державним інтересам.
Так, 30.06.2023, з метою реалізації зазначеного спільного злочинного плану зі ОСОБА_7 , ОСОБА_5 перебуваючи у м. Черкаси особисто отримав поштове відправлення від ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК», адресоване ГУ ДПС в Черкаській області, в якому знаходився лист за підписом комерційного директора вказаного товариства ОСОБА_9 від 26.06.2023 в якому зазначено, що під час перевірки товариства на момент її проведення в переліку залишків продукції на складі була продукція з протермінованим терміном зберігання, що попередньо описана в актах списання та переміщена на склад «вибракованої продукції» для подальшої утилізації. У зв`язку з чим, на момент перевірки кількість продукції на складі придатної до реалізації, згідно залишків, було на суму 19793,04 гривні. В цьому ж листі ОСОБА_9 клопотав про виключення протермінованої продукції з описаних залишків на момент проведення перевірки та долучив копії актів списання до скерованого ним листа.
В подальшому, вказаний лист з додатками, в порушення вимог Інструкції з діловодства у ГУ ДПС в Черкаській області, затвердженої наказом ГУ ДПС в Черкаській області від 08.09.2022 № 280, з метою досягнення злочинного плану та приховання суті та змісту отриманих документів від керівників та співробітників ГУ ДПС в Черкаській області, не було надано до служби діловодства управління для реєстрації, їх обліку, подальшого накладання відповідної резолюції керівництвом ГУ ДПС в Черкаській області, з метою подальшої їх передачі на виконання відповідному структурному підрозділу, якому адресовані документи.
В той же час, ОСОБА_5 та ОСОБА_7 жодних дій в рамках проведення фактичної перевірки ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» з метою визначення вартості залишків товарно-матеріальних цінностей; документального підтвердження факту протермінування товарів; встановлення на яку суму та у якій кількості товарно-матеріальні цінності, що були зазначені у актах списання, знаходилися на складі ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» на момент проведення перевірки, умисно вжито не було.
Надалі, 30.06.2023, не пізніше 13 год. 00 хв., більш точний час досудовим розслідуванням встановити не надалось, ОСОБА_5 діючи за попередньою змовою групою осіб зі ОСОБА_7 , перебуваючи у службовому приміщенні ГУ ДПС в Черкаській області, що розташовується за адресою: м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, з прямим умислом, усвідомлюючи протиправність своїх дій, передбачаючи та бажаючи настання суспільно-небезпечних наслідків, склали акт про результати фактичної перевірки ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» від 30.06.2023 № 6618/23-00-09-01-16/42046257, в якому констатовано факт отримання під час перевірки ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» документів, а саме: листа від 26.06.2023 № б/н; актів списання № 11 від 07.06.2023, № 12 від 09.06.2023; № 13 від 12.06.2023; № 14 від 14.06.2023, згідно яких, всупереч інтересам служби, в інтересах ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК», з метою одержання службовими особами вказаного підприємства неправомірної вигоди у вигляді не нарахування повної суми штрафних (фінансових) санкцій за результатами виявлених порушень податкового законодавства під час проведення фактичної перевірки ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК», зроблено висновки, що на момент проведення перевірки за адресою: Черкаська обл., м. Умань, вул. Комарова, 7а, знаходились підакцизні товари, які не придатні до споживання та списані, як протерміновані, натомість вказано, що придатних до вживання слабоалкогольних напоїв знаходилося на загальну суму 19793,04 гривень, чим допущено порушення ст. 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», за що передбачена відповідальність ч. 2 ст. 17 вказаного закону, який було підписано особисто ОСОБА_5 та ОСОБА_7 .
В подальшому, ГУ ДПС в Черкаській області на підставі складеного та підписаного ОСОБА_5 та ОСОБА_7 акту від 30.06.2023 № 6618/23-00-09-01-16/42046257, винесено податкове повідомлення-рішення від 01.08.2023 № 7043/23-00-09-01-11, згідно якого до ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у розмірі 19793,04 гривень за платежем «Адміністративні штрафи та штрафні санкції за порушення закону у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв та тютюну», що не відповідало дійсності, оскільки на складі ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» за адресою: Черкаська обл., м. Умань, вул. Комарова, 7а, документально підтверджено наявність підакцизної (алкогольної) продукції станом на 30.06.2023 на загальну суму 640527,46 гривень, у зв`язку з чим, до державного бюджету України не надійшли грошові кошти у сумі 620734,42 гривень у виді ненарахованих штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» за платежем «Адміністративні штрафи та штрафні санкції за порушення закону у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв та тютюну».
22.01.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 364 КК України.
Підозра ОСОБА_5 обґрунтовується зібраними у ході досудового розслідування доказами, а саме: рапортом оперативного підрозділу про виявлення ознак кримінального правопорушення; документами, вилученими в ході тимчасового доступу до речей і документів у ГУ ДПС в Черкаській області на виконання ухвали слідчого судді Соснівського районного суду міста Черкаси про тимчасовий доступ до речей і документів; протоколом допиту в якості свідка керівника регіонального структурного підрозділу ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» ОСОБА_8 ; протоколом допиту в якості свідка заступника начальника відділу адміністрування акцизного податку управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС в Черкаській області ОСОБА_10 ; висновком експерта за результатами проведення судової економічної експертизи, згідно з яким на складі ТОВ «ТОРГОВА ГРУПА ШАНДРУК» за адресою: Черкаська обл., м. Умань, вул. Комарова, 7а, документально підтверджено наявність підакцизної (алкогольної) продукції станом на 30.06.2023 на загальну суму 640527,46 гривень та іншими матеріалами досудового розслідування.
Метою та підставами застосування стосовно підозрюваного ОСОБА_5 запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання є забезпечення виконання підозрюваним покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам: переховуватись від органів досудового розслідування, незаконно впливати на свідків у кримінальному проваджені, перешкоджати проведенню досудового розслідування іншим чином. Підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави вважати, що підозрюваний, може здійснити вищезазначені дії.
Необхідність обрання стосовно підозрюваного ОСОБА_5 , запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання обумовлюється наявністю ризиків, передбачених ст. 177 КПК України.
Обставинами, які дають підстави зробити висновки про наявність вищевказаних ризиків є:
1. Підозрюваний ОСОБА_5 за час виконання службових обов`язків
у ГУ ДПС в Черкаській області та, виконуючи свої службові обов`язки підтримує дружні відносини з особами, які працюють в правоохоронних органах, що може свідчити про те, що ОСОБА_5 для уникнення кримінальної відповідальності може особисто або опосередковано негативно впливати на хід досудового розслідування, а саме: здійснювати психічний або фізичний вплив на свідків з метою відмови від дачі показань, або дачі завідомо неправдивих показань щодо обставин вчинення кримінального правопорушення;
2. Підозрюваний ОСОБА_5 підозрюється у вчиненні тяжкого злочину за який, передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від трьох до шести років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, зі штрафом від п`ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, у зв`язку із чим, побоюючись застосування відносно нього покарання згідно санкції статті, останній може переховуватись від органів досудового розслідування та/або суду з метою уникнення понесення покарання та затягування досудового розслідування або судового розгляду.
У зв`язку з викладеним, з метою забезпечення виконання підозрюваним покладених на нього обов`язків та забезпечення його належної процесуальної поведінки виникла необхідність у обранні запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання з покладенням обов`язків, передбачених ч. 5 ст. 194 КПК.
В судовому засіданні прокурор ОСОБА_3 клопотання підтримала та просила суд його задовольнити.
Адвокат ОСОБА_4 в судовому засіданні проти застосування запобіжного заходу ОСОБА_5 у вигляді особистого зобов`язання не заперечував.
Підозрюваний ОСОБА_5 в судовому засіданні щодо застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання не заперечував.
Слідчий суддя, заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали клопотання, дійшов наступного висновку.
Відповідно до ч.1 ст.194 КПК України під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про: наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним, обвинуваченим кримінального правопорушення; наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий, прокурор; недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.
Згідно ст.176 КПК України особисте зобов`язання є найбільш м`яким запобіжним заходом.
Відповідно ст.177 КПК України метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам: 1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; 2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; 3) незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; 4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; 5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується. Підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді, суду вважати, що підозрюваний, обвинувачений, засуджений може здійснити дії, передбачені частиною першою цієї статті.
Виходячи зі змісту ст.179 цього ж Кодексу особисте зобов`язання полягає у покладенні на підозрюваного, обвинуваченого зобов`язання виконувати покладені на нього слідчим суддею, судом обов`язків, передбачених ст. 194 цього Кодексу. Підозрюваному, обвинуваченому письмово під розпис повідомляються покладені на нього обов`язки та роз`яснюється, що в разі їх невиконання до нього може бути застосований більш жорсткий запобіжний захід і на нього може бути накладено грошове стягнення в розмірі від 0,25 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб до 2 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Контроль за виконанням особистого зобов`язання здійснює слідчий, а якщо справа перебуває у провадженні суду, - прокурор.
Відповідно до ч.2 ст.177 КПК України, підставою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді, суду вважати, що підозрюваний, може здійснити дії, передбачені частиною першою цієї статті, зокрема: переховуватись від органів досудового розслідування та суду, знищити, сховати або спотворити будь-яку з речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні, перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, вчинити інше правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється.
В судовому засіданні встановлено, що Четвертим слідчим відділом (з дислокацією в м. Черкасах) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві, здійснюється досудове розслідування кримінального провадження, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42023250000000045 від 01.11.2023 за підозрою ОСОБА_5 та ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 364 КК України.
22.01.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 364 КК України.
Європейський Суд з прав людини у справі «Фокс, Кемпбел і Гартлі проти Сполученого Королівства» зазначив, що «обґрунтована підозра» передбачає наявність фактів або інформації, які б могли переконати об`єктивного спостерігача у тому, що відповідна особа могла вчинити злочин.
Тобто вирішуючи питання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя виходить не з точки зору їх доведеності, а з точки зору допустимості прийти до висновку, що підозрювана особа могла вчинити кримінальні правопорушення за викладених обставин.
В силу ст.198 КПК України висловлені в ухвалі слідчого судді, суду за результатами розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу висновки щодо будь-яких обставин, які стосуються суті підозри, обвинувачення, не мають преюдиціального значення для суду під час судового розгляду або для слідчого чи прокурора під час цього або іншого кримінального проваджень.
Таким чином, на даній стадії кримінального провадження, слід визнати підозру у вчиненні ОСОБА_5 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 364 КК України обґрунтованою та достатньою для того, щоб прийти до висновку про наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді вважати, що підозрюваний може здійснити дії, передбачені частиною першою ст.177 КПК України, а тому приходить до переконання про необхідність вирішення питання про застосування запобіжного заходу.
Заслухавши думку учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи та матеріали кримінального провадження та беручи до уваги, що ОСОБА_5 має постійне місце проживання, однак наявні ризики того, що підозрюваний може переховуватися від органів досудового слідства, перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, то з метою мінімізації ризику його неналежної процесуальної поведінки слідчий суддя дійшов висновку про можливість застосування до підозрюваного ОСОБА_5 найменш суворого запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання, із покладенням на нього обов`язків, визначених ч. 5 ст. 194 КПК України.
Керуючись ст. ст. 131-132, 176 - 179, 193 - 196, 369 - 372, 376 КПК України, слідчий суддя
У Х В А Л И В:
Клопотання старшого слідчого Четвертого слідчого відділу (з дислокацією у м. Черкасах) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві, ОСОБА_6 - задовольнити.
Застосувати щодо підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді особистого зобов`язання строком на 60 (шістдесят) діб, а саме до 21.03.2024 року включно.
Покласти на підозрюваного ОСОБА_5 такі обов`язки:
- не відлучатися із м. Черкаси, без дозволу слідчого, прокурора або суду;
- прибувати за кожною вимогою до слідчого, прокурора та суду;
- повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи;
- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.
Виконання ухвали покласти на старшого слідчого Четвертого слідчого відділу (з дислокацією у м. Черкасах) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві, ОСОБА_6 .
Копія ухвали про застосування запобіжного заходу вручається підозрюваному після її оголошення.
Попередити ОСОБА_5 , що у разі невиконання покладених на нього обов`язків може бути застосований більш жорсткий запобіжний захід та накладене грошове стягнення у розмірі від 0.25 до 2 розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Соснівський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2024 |
Оприлюднено | 24.01.2024 |
Номер документу | 116449012 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів особисте зобов'язання |
Кримінальне
Соснівський районний суд м.Черкас
Троян Т. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні