Рішення
від 23.01.2024 по справі 243/374/24
СЛОВ'ЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 243/374/24

Провадження № 2-о/243/23/2024

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 січня 2024 року Слов`янський міськрайонний суд Донецької області у складі:

головуючого судді Фаліна І.Ю.

за участю:

секретаря судового засідання Мірошниченко В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференцзв`язку цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Донецькій області Управління державної реєстрації Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту смерті,

В С Т А Н О В И В:

До Слов`янського міськрайонного суду з заявою звернувся ОСОБА_1 , заінтересована особа Відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Донецькій області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту смерті.

Заяву обґрунтовує тим, що його мати ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка народилася в с. Нове Краснолиманського району Донецької області, померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Лиман Донецької області. Зазначив,що територія м. Лиман Лиманської міської територіальної громади віднесена до території бойових дій з 24.02.2022, та з 25.05.2022 по 30.09.2022 перебувалапід окупацієюросійської федерації,а томуоформити документи,які підтверджуютьсмерть матерізаявника невиявилось можливим. Враховуючи той факт, що у заявника відсутні будь-які медичні документи, видані на підконтрольній території України, що підтверджують смерть, останній вимушений звернутися до суду із заявою про встановлення факту смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка народилася в с. Нове Краснолиманського району Донецької області, померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Лиман Донецької області.

Заявник ОСОБА_1 в судовому засіданні участі не приймав, про дату, час та спосіб проведення судового засідання повідомлялася належним чином, до суду надав заяву про розгляд справ за його відсутності, та просив заявлені вимоги задовольнити.

Представник заінтересованої особи Відділу державної реєстрації актів цивільного стану по Донецькій області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, будучи належним чином повідомлений про дату, час та спосіб розгляду справи, в судовому засіданні участі не приймав, представник направив до суду заяву про розгляд справ за його відсутності.

Суд, дослідивши матеріали справи, приходить до висновку, що заява підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , виданого 10.05.1977 Шевченківським рай. ЗАЦС Запорізької області та свідоцтва про укладення шлюбу серії НОМЕР_2 , виданого 23.10.1990 відділом ЗАЦС Краснолиманського міськвиконкому Донецької області, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є матір`ю ОСОБА_1 .

Отже, заявник ОСОБА_1 є сином померлої ОСОБА_2 та заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України може бути подана заявником до Слов`янського міськрайонного суду Донецької області.

ОСОБА_2 , народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Нове Краснолиманського району Донецької області, про що свідчить копія її паспорту серії НОМЕР_3 , виданого Краснолиманським МВ УМВС України в Донецькій області, ІНФОРМАЦІЯ_3

ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Лиман Крматорського району Донецької області померла мати заявника - ОСОБА_2 .

Відповідно до лікарського свідоцтва про смерть та довідки про причину смерті № 130 від 16.07.2022, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 померла з причини атеросклеротичної хвороби серця.

Факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 також підтверджується фотографією зробленою на кладовищі.

Як вказує заявник, територія м. Лиман Лиманської міської територіальної громади віднесена до території бойових дій з 24.02.2022, та з 25.05.2022 по 30.09.2022 була тимчасово окупована, а тому оформити документи, які підтверджують смерть його матері не виявилось можливим.

Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" президент України В. Зеленський постановив ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Станом на час розгляду заяви воєнний стан триває.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 27 липня 2022 року № 169), затверджено Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 липня 2022 року, який діяв до 27.12.2022 року.

До вказаного переліку було віднесено Лиманську міську територіальну громаду.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309 затвердженого Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, який набрав чинності 27 грудня 2022 року.

Згідно означеного Переліку територія м. Лиман Лиманської міської територіальної громади віднесена до території бойових дій з 24.02.2022, та з 25.05.2022 по 30.09.2022 тимчасово окупована.

Означені обставини є загальновідомими та такими, що підтверджують доводи заявника щодо неможливості отримання медичних документів,які підтверджуютьсмерть матерізаявника.

Згідно до п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.

В судовому засіданні з достовірністю встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Лиман Краматорського району Донецької області, територія якого в період смерті матері заявника тимчасово не контролювалася владою України, що унеможливлювало реєстрацію факту смерті органом державної реєстрації актів цивільного стану України.

Відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий цими органами та/або особами, є недійсним і не створює правових наслідків.

Питання щодо можливості використання як доказів у справі про встановлення факту народження та смерті особи в певний час на тимчасово окупованій території України документів, які видані органами та установами (зокрема, лікарняними закладами), що знаходяться на такій території, має вирішуватися з урахуванням загальних положень цивільного процесуального законодавства України щодо належності та допустимості доказів (статті 76, 77 ЦК України). Зокрема, належними відповідно до частини першої є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування; допустимими за змістом частини першої ст. 78 ЦПК України є докази, одержані в порядку, встановленому законом.

Під час вирішення питання щодо оцінки доказів у справі судом береться до уваги практика (ЄСПЛ), а саме правові висновки, що зазначені у справі «Кіпр проти Туреччини». Ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), висновок ЄСПЛ слід розуміти у справі Намібії так званого «намібійського винятку», який полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території.

Відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Також пред`явлені документи заявником видані на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження.

Надати такі документи заявник не має можливості, оскільки мати ОСОБА_1 померла на території, яка тимчасово не контролювалася владою України, що унеможливлювало отримати необхідне лікарське свідоцтво про смерть матері.

Заявник зазначив, що метою звернення до суду з даною заявою є реєстрація факту смерті на території України.

За таких обставин, встановлення факту смерті породжує юридичні наслідки, чинним законодавством не передбачено іншого порядку встановлення факту смерті. Заявник не має іншої можливості одержати в державному органі реєстрації актів цивільного стану документ (свідоцтво про смерть), який посвідчує факт смерті матері ОСОБА_1 ОСОБА_2 .

За наведених обставин, суд доходить висновку, що задоволення заяви має для заявника юридичне значення, метою якого є отримання свідоцтва про смерть згідно чинного законодавства України.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4, 76-81, 258, 259, 264, 265, 268, 315,317, 354, 430 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Донецькій області Управління державної реєстрації Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту смерті задовольнити.

Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки с. Нове Краснолиманського району Донецької області, яка була зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в Україні, в м. Лиман, Краматорського району, Донецької області.

Відповідно до ч. 4ст. 317 ЦПК Українирішення підлягає негайному виконанню.

Рішення може бути оскаржене в судову палату по цивільних справах Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно з вимогами ч. 4ст. 317 ЦПК Україниоскарження рішення не зупиняє його виконання.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлений 23.01.2024.

Суддя

Слов`янського міськрайонного суду

Донецької області І.Ю. Фалін

Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено25.01.2024
Номер документу116475456
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —243/374/24

Рішення від 23.01.2024

Цивільне

Слов'янський міськрайонний суд Донецької області

Фалін І. Ю.

Ухвала від 16.01.2024

Цивільне

Слов'янський міськрайонний суд Донецької області

Фалін І. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні