Рішення
від 23.01.2024 по справі 910/17825/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

23.01.2024Справа № 910/17825/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Бондарчук В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження

позовну заяву Комунального закладу «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради, Закарпатська обл., м. Ужгород

до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП», м. Київ

про стягнення 42 271,79 грн,

Без повідомлення (виклику) сторін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Комунальний заклад «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради (далі - КЗ «Закарпатська обласна філармонія»/позивач) звернувся до Господарського суду міста Києва із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» (далі - ТзОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП»/відповідач) про стягнення 42 271,79 грн - надмірно сплачених коштів.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами проведеної Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Закарпатській області ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності позивача, встановлено, що внаслідок внесення змін до істотних умов договору у частині зміни ціни за одиницю товару, за відсутності документального підтвердження, шляхом укладення всупереч законодавству додаткових угод, було нараховано за спожитий позивачем газ за період із січня 2020 року до січня 2021 на 42 271,79 грн більше, ніж передбачено умовами договору на постачання природного газу №ЗАК/2019/071 від 19.12.2019, внаслідок чого позивачем зайво сплачено на користь відповідача коштів на цю суму.

Господарський суд міста Києва ухвалою від 23.11.2023 позовну заяву прийняв до розгляду та відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

07.12.2023 до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому ТзОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» заперечує проти задоволення позову, посилаючись на те, що додаткові угоди до договору на постачання природного газу №ЗАК/2019/071 від 19.12.2019 укладались між позивачем та відповідачем щодо зменшення обсягів постачання газу та збільшення ціни газу за 1 000 м. куб. на підставі підтвердженого факту коливання ціни природного газу на ринку у бік збільшення, зокрема, листами Товарної біржі «Українська енергетична біржа» та ціновими довідками Харківської торгово-промислової палати.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

19.12.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» (далі - постачальник) та Комунальним закладом «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради (далі - споживач) укладено договір на постачання природного газу №ЗАК/2019/071, відповідно до якого постачальник зобов`язався передати у власність споживачу у 2020 році природний газ (код ДК 021:2015:09120000-6 Газове паливо), а споживач зобов`язався прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що встановлені договором.

Згідно із п. 1.1. договору річний плановий обсяг постачання газу - до 45 000,00 куб. м. Даний обсяг є плановим та може зменшуватися або збільшуватися.

У відповідності до п. 2.4. договору передача газу за цим договором здійснюється на межах балансової належності об`єктів споживача і оператора ГРМ/оператора газотранспортної системи відповідно до актів розмежування ділянок обслуговування.

У п. 2.6. договору сторони домовились про те, що допускається зменшення або перевищення місячних обсягів споживання природного газу у поточному місяці, встановлених у п. 2.2. у розмірі, що не перевищує 10%.

Передача обсягів газу від постачальника споживачеві у відповідному місяці оформлюється актом приймання-передачі газу (п. 3.1. договору).

Відповідно до п. 4.1. договору ціна за 1 000 м. куб. газу становить 4 500,00 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 900,00 грн, разом із ПДВ - 5 400,00 грн, в т.ч. вартість послуги замовлення потужності природного газу для внутрішньої точки виходу транспортної системи становить 157,19 грн за 1 000 куб. м. без ПДВ, крім того ПДВ - 31,44 грн, разом із ПДВ - 188,63 грн.

Загальна вартість цього договору становить 243 000,00 грн, у тому числі ПДВ - 40 500,00 грн (п. 4.4. договору).

Пунктом 4.5. договору встановлено, що сторони мають право змінити ціну за одиницю товару не більше як на 10 відсотків, у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, а також з інших підстав, визначених законодавством України. Зміна ціни за одиницю товару, може відбуватися виключно у випадках реального коливання ціни на товар, що закуповується, за умови надання постачальником відповідних підтверджуючих документів, а саме: довідка із Управління статистики про стан цін або Торгово-промислової палати або іншої компетентної установи про стан цін із зазначенням відсотка коливання ціни. Ціна може змінюватись не більше ніж на відсоток коливання ринкової ціни. Зменшення ціни за одиницю товару може бути здійснено без обмежень строків і розмірів.

Згідно з умовами п. 5.2. договору оплата вартості послуг з постачання газу здійснюється споживачем не пізніше 10 числа місяця наступного за розрахунковим, на підставі актів приймання-передачі природного газу, які надаються постачальником. У разі збільшення в установленому порядку підтвердженого обсягу газу протягом розрахункового періоду споживач здійснює оплату вартості додатково заявлених обсягів газу в п`ятиденний строк після збільшення цього обсягу. Остаточний розрахунок за фактично переданий постачальником газ здійснюється споживачем до 10 (десятого) числа, наступного за звітним місяця.

Цей договір набуває чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін і скріплення їх підписів печатками (за наявності) сторін і діє в частині постачання газу з 01.01.2020 до 31.12.2020, а в частині розрахунків - до їх повного здійснення. Сторони домовилися, що дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної у договорі (п. 11.2. договору).

Пунктом 11.3. договору визначено, що всі зміни до цього договору оформлюються письмовими додатковими угодами, що стають невід`ємною частиною договору і мають переважаючу силу над положеннями договору.

У подальшому, між позивачем та відповідачем підписані додаткові угоди до цього договору.

Зокрема, додатковою угодою №1 від 20.01.2020 сторонами внесено зміни щодо зміни банківських реквізитів споживача, а додатковою угодою №2 від 02.09.2020 внесено зміни щодо юридичної адреси постачальника.

Додатковою угодою №3 від 07.10.2020 сторони внесли зміни до договору щодо обсягу природного газу, зокрема, зменшили річний плановий обсяг постачання газу до 43 134,07 м. куб., та до п. 4.1. договору, чим зменшили ціну за 1 000 м. куб. природного газу до 4 950,00 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 990,00 грн, разом із ПДВ - 5 940,00 грн.

Додатковою угодою №4 від 21.10.2020 сторони зменшили річний плановий обсяг постачання природного газу до 41 437,76 м. куб., а вартість за 1 000 м. куб. природного газу збільшили до 5 445,00 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 1 089,00 грн, разом із ПДВ - 6 534,00 грн.

Додатковою угодою №5 від 30.10.2020 сторони зменшили річний плановий обсяг постачання природного газу до 39 986,58 м. куб., а вартість за 1 000 м. куб. природного газу збільшили до 5 989,50 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 1 197,90 грн, разом із ПДВ - 7 187,40 грн.

Додатковою угодою №6 від 23.12.2020 у зв`язку із необхідністю проведення процедури закупівлі на початку наступного року відповідно до ч. 5 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», сторони дійшли згоди продовжити дію договору на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної у договорі, у зв`язку із чим п. 2.1. розділу 2 та «а» розділу 11 договору виклали у такій редакції: цей договір набуває чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками (за наявності) сторін і діє в частині постачання газу з 01.01.2020 до 31.12.2020, а протягом січня 2021 року - в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної у договорі. В частині розрахунків договір діє до повного його виконання».

Додатковою угодою №7 від 22.01.2021 сторони збільшили ціну за 1 000 м. куб. природного газу до 6 585,45 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 1 317,09 грн, разом із ПДВ - 7 902,54 грн.

Додатковою угодою №8 від 25.01.2021 сторони збільшили ціну за 1 000 м. куб. природного газу до 7 243,99 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 1 448,80 грн, разом із ПДВ - 8 692,79 грн.

Додатковою угодою №9 від 26.01.2021 сторони збільшили ціну за 1 000 м. куб. природного газу до 7 968,38 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 1 593,68 грн, разом із ПДВ - 9 562,06 грн.

У відзиві на позовну заяву ТзОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» стверджує, що перелічені вище додаткові угоди, укладені внаслідок зміни ціни на товар, що підтверджується листами ТБ «Українська енергетична біржа» та ціновими довідками Харківської торгово-промислової палати від 09.10.2020 №1200/20, від 12.01.2021 №63/21, від 13.01.2021 №64/21, від 14.01.2021 №65/21.

З матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що на виконання умов договору на постачання природного газу №ЗАК/2019/071 від 19.12.2019 з урахуванням наведених вище додаткових угод, відповідачем поставлено, а позивачем прийнято та оплачено природний газ у повному обсязі.

20.12.2022 Управлінням західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області складено акт №13-07-04/11 ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Комунального закладу «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради за період з 01.01.2018 по 31.07.2022.

Так, згідно наданих до перевірки актів прийому-передачі природного газу, підписаних директором позивача із відповідачем, встановлено, що за січень 2020 року - грудень 2020 року за договором від 19.12.2019 Філармонією доставлено фактичні обсяги природного газу - 40,07277 м. куб. на загальну суму 242 999,96 грн та за січень 2021 року 5,08258 м. куб. на суму 48 599,02 грн, за цінами встановленими додатковими угодами, що укладені всупереч законодавству.

Відповідно до наданих до ревізії платіжних доручень підтверджено проведення оплати для ТзОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» із призначенням платежу: оплата за природний газ згідно відповідних актів прийому-передачі за договором від 19.12.2019 за період із січня 2019 року до січня 2021 року на суму 244 015,67 грн, крім того за січень 2021 року 48 599,02 грн.

Перевіркою встановлено, що внаслідок внесення змін до істотних умов договору в частині ціни за одиницю товару, за відсутності документального підтвердження, шляхом укладення всупереч законодавству додаткових угод, Філармонією було нараховано за спожитий природний газ за період із січня 2020 року до січня 2021 року на 42 271,79 грн більше, ніж передбачено умовами договору від 19.12.2019. Разом із цим, відповідно до наданих до перевірки меморіальних ордерів №2 «Накопичувальна відомість руху грошових коштів» за договором від 19.12.2019 за січень 2020 року - січень 2021 року проведено зазначену оплату, внаслідок чого позивачем зайво сплачено коштів у розмірі 42 271,79 грн.

Позивач зазначає, що укладені додаткові угоди, якими збільшено вартість природного газу є нікчемними згідно зі ст. 37 Закону України «Про публічні закупівлі», а отже не породжують жодних правових наслідків для сторін, відповідно зайво сплачені позивачем на користь відповідача грошові кошти у сумі 42 271,79 грн підлягають поверненню Комунальному закладу «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради.

Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на таке.

Згідно зі статтею 11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір.

Відповідно до частини 1 статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Частиною 1 статті 639 Цивільного кодексу України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.

Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно зі статтею 185 Господарського кодексу України до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів.

Відповідно до частин 1, 2 статті 714 Цивільного кодексу України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.

Статтею 655 Цивільного кодексу України визначено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно із частинами 4, 5 статті 656 Цивільного кодексу України до договору купівлі-продажу на біржах, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і цінних паперів застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті. Особливості договору купівлі-продажу окремих видів майна можуть встановлюватися законом.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України "Про публічні закупівлі" (у редакції на момент укладення договору на постачання природного газу).

Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Положеннями статті 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно із пунктом 2 частини 4 статті 36 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі

З матеріалів справи вбачається, що внаслідок укладення додаткових угод до договору сторони збільшили ціну за одиницю товару з 5 400,00 грн за 1000 м. куб. до 9 562,06 грн за 1000 м. куб. природного газу, тобто змінили ціну товару більше, ніж на 10 відсотків.

Таким чином, умовами наведених вище додаткових угод до договору на постачання природного газу від 19.12.2019 року №ЗАК/2019/071 було перевищено ціну товару від змісту тендерної пропозиції більше ніж на 10%, що суперечить пункту 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі".

Згідно із роз`ясненням Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27.10.2016 року № 3302-06/34307-06 "Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю" внесення змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим. Перелік органів, установ, організацій, які уповноважені надавати відповідну інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, не є вичерпним.

Отже, для прийняття рішення про збільшення ціни товару у замовника повинні бути обґрунтовані підстави, зокрема, надані постачальником підтвердження (довідка, експертний висновок) компетентних органів (установ, організацій) про підвищення цін на ринку відповідної продукції.

За твердженням відповідача, документальним підтвердженням для внесення змін до договору та укладення додаткових угод слугували листи ТБ «Українська енергетична біржа» №01/09-664 від 01.09.2020, №01/09-665 від 01.09.2020 та цінові довідки Харківської торгово-промислової палати від 09.10.2020 №1200/20, від 12.01.2021 №63/21, від 13.01.2021 №64/21, від 14.01.2021 №65/21.

Зокрема, відповідачем зазначено, що по додатковій угоді №3 від 07.10.2020 обґрунтуванням підвищення ціни є листи ТБ «Українська енергетична біржа» №01/09-664 від 01.09.2020 та №01/09-665 від 01.09.2020.

Однак, ці листи відповідач суду не надав.

По додатковій угоді №4 від 21.10.2020 відповідачем надано лист від 19.10.2020 за вих. №ЗАК-32-Г/10, в якому ТзОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» просить позивача підписати додаткову угоду №4 про збільшення вартості газу на 10% (до 6 534,00 грн за 1 000 м. куб. з ПДВ) з 01.10.2020, на підтвердження чого надано цінову довідку №1200/20 від 09.10.2020 Харківської торгово-промислової палати про те, що вартість природного газу за німецьким хабом станом на 21.09.2020 становить 6 308,88 грн за 1 000 м. куб., станом на 30.09.2020 - 6 814,02 грн за 1 000 м. куб, рівень коливань ціни на природній газ між вказаними датами склав +8,0%.

По додатковій угоді №5 від 30.10.2020 відповідачем надано лист від 29.10.2020 за вих. №ЗАК-46-Г/10, в якому ТзОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» просить позивача підписати додаткову угоду №5 про збільшення вартості газу на 10% (до 7 187,40 за 1 000 м. куб. з ПДВ) з 01.11.2020, на підтвердження чого долучено цінову довідку №1241/20 від 20.10.2020 Харківської торгово-промислової палати.

Однак, до матеріалів справи цю цінову довідку відповідачем не надано.

По додатковій угоді №7 від 22.01.2021 відповідачем надано лист від 22.01.2021 за вих. №ЗАК-16/1-Г/01, в якому ТзОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» просить позивача підписати додаткову угоду №7 про збільшення вартості газу на 9,95% (до 7 902,54 грн за 1 000 м. куб. з ПДВ) з 01.01.2020 на підтвердження чого надано цінову довідку №63/21 від 12.01.2021 Харківської торгово-промислової палати про те, що вартість природного газу за нідерландським хабом станом на 01.11.2020 становить 7 096,40 грн за 1 000 м. куб., станом на 30.11.2020 - 7 802,83 грн за 1 000 куб. м., рівень коливань ціни на природній газ між вказаними датами склав +9,95%.

По додатковій угоді №8 від 25.01.2021 відповідачем надано лист від 25.01.2021 за вих. №ЗАК-16/2-Г/01, в якому ТзОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» просить позивача підписати додаткову угоду № 8 про збільшення вартості газу на 10% (до 8 692,79 грн за 1 000 куб. м. з ПДВ) з 01.01.2021, на підтвердження чого надано цінову довідку №64/21 від 13.01.2021 Харківської торгово-промислової палати про те, що вартість природного газу за нідерландським хабом станом на 30.11.2020 становить 7 802,83 грн за 1 000 м. куб., станом на 31.12.2020 - 9 909,13 грн за 1 000 куб. м., рівень коливань ціни на природній газ між вказаними датами склав +26,99%.

По додатковій угоді №9 від 26.01.2021 відповідачем надано лист від 26.01.2021 за вих. №ЗАК-16/3-Г/01, в якому ТзОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» просить позивача підписати додаткову угоду № 9 про збільшення вартості газу на 10% (до 9 562,06 грн за 1 000 м. куб. з ПДВ) з 01.01.2020 на підтвердження чого надано цінову довідку №65/21 від 14.01.2021 Харківської торгово-промислової палати про те, що вартість природного газу за нідерландським хабом станом на 31.12.2020 становить 9 909,13 грн за 1 000 м. куб., станом на 12.01.2021 - 11 424,42 грн за 1 000 куб. м., рівень коливань ціни на природній газ між вказаними датами склав +15,29%.

Отже, суд зазначає, що наведені вище документи, надані відповідачем в обґрунтування зміни ціни за одиницю товару, не можуть свідчити про коливання цін на ринку та бути підставою для укладення додаткових угод до договору на постачання природного газу від 19.12.2019 року №ЗАК/2019/071.

Та обставина, що ціна, зазначена в тендерній пропозиції, на момент укладення договору була значно меншою за ринкові ціни, не свідчить про зміну останньої на час укладення додаткових угод.

Укладення додаткових угод до договору щодо зміни ціни на товар за відсутності підстав для цього, визначених Законом, тим самим спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання договору.

Будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір поставки товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору.

Кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам (стаття 13 ЦК України).

Згідно із частиною 1 статті 37 Закону договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладення із порушенням вимог частини 4 статті 36 цього Закону.

За приписами частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Відповідно до частини 2 статті 215 Цивільного кодексу України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

За змістом статті 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення (стаття 236 Цивільного кодексу України).

Ураховуючи, що додаткові угоди №3 від 07.10.2020, №4 від 21.10.2020, №5 від 30.10.2020, №8 від 25.01.2021, №9 від 26.01.2021, укладені із порушенням вимог частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі", то в силу вказаних вимог вони є нікчемними і відповідно до статті 215 Цивільного кодексу України визнання таких правочинів недійсними не вимагається.

За наявності спору щодо правових наслідків недійсності правочину, одна із сторін якого чи інша заінтересована особа вважає його нікчемним, суд перевіряє відповідні доводи та у мотивувальній частині судового рішення, застосувавши відповідні положення норм матеріального права, підтверджує чи спростовує обставину нікчемності правочину.

Викладене відповідає також висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19, які в силу положень частини 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України враховуються при виборі і застосуванні норм права.

Згідно зі статтями 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства тощо. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частинами 1-3 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Отже, зміна умов договору відбувається за згодою обох сторін.

При цьому, Закон України "Про публічні закупівлі" не містить виключень з цього правила.

Ураховуючи наведене, суд зазначає, що зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документальне підтверджене постачальником); ціна на одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10%; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися.

Крім того, постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі.

Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним.

Також постачальник має довести, що підвищення ціни не є прогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції).

Як встановлено вище, сторонами збільшено ціну за 1 000 куб. м. газу більше ніж на 10%, при цьому, зменшено загальний обсяг природного газу, що мав бути поставлений відповідачем.

Як зазначив Верховний Суд у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19, метою регулювання Закону України "Про публічні закупівлі", а саме закріплення можливості сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10%, є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин, укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника.

Тобто, передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10%. Інше тлумачення відповідної норми Закону України "Про державні закупівлі" нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів. Верховний Суд вважає, що обмеження 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначеної у договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод).

За вказаних обставин, суд дійшов висновку, що сторони допустили зловживання своїм правом на зміну умов договору.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19 (у подібній справі).

Верховний Суд у постанові від 12.09.2019 року у справі № 915/1868/18 наголосив, що можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та статтею 3 Закону України "Про публічні закупівлі".

Таким чином, зважаючи на те, що додаткові угоди до договору є нікчемними та не створюють юридичних наслідків, правовідносини з постачання газу між позивачем та відповідачем у період із січня 2020 року по січень 2021 року регулюються таким договором без врахування вищенаведених додаткових угод.

У частині 2 статті 712 Цивільного кодексу України передбачено, що до договору постачання застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до статті 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

У статті 669 Цивільного кодексу України визначено, що кількість товару, яка продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні.

Відповідно до частини 1 статті 670 Цивільного кодексу України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Статтею 216 Цивільного кодексу України передбачено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Згідно із частиною 5 статті 216 Цивільного кодексу України вимога про застосування наслідків недійсності нікчемного правочину може бути пред`явлена будь-якою заінтересованою особою.

З наведеного вбачається, що оскільки фінансування за нікчемними додатковими угодами здійснювалось за рахунок коштів місцевого бюджету, однак Комунальний заклад «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради безпідставно використав кошти на оплату за такими додатковими угодами, отже, витрачені бюджетні кошти у розмірі 42 271,79 грн останній просить стягнути саме на користь позивача.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Частиною 1 статті 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

У відповідності до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Обов`язок доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Ураховуючи встановлені вище обставини, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог Комунального закладу «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради, що має наслідком задоволення позову.

Відповідно до статті 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 254 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Комунального закладу «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради задовольнити.

Стягнути із Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» (01010, місто Київ, вулиця Івана Мазепи, будинок 6; ідентифікаційний код 36716332) на користь Комунального закладу «Закарпатська обласна філармонія» Закарпатської обласної ради (88000, Закарпатська область, місто Ужгород, площа Театральна, будинок 10; ідентифікаційний код 02225370) 42 271 (сорок дві тисячі двісті сімдесят одну) грн 79 коп. - надмірно сплачених коштів та 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп. - судового збору.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів в порядку, передбаченому ст.ст. 253-259, з урахуванням підпункту 17.5 пункту 17 розділу XI "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України.

Суддя В.В. Бондарчук

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено25.01.2024
Номер документу116478852
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/17825/23

Рішення від 23.01.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

Ухвала від 23.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні