ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 січня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/17128/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
16 листопада 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" (надалі - позивач, ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ") до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (надалі - ДПС України), у якій позивач просить: визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8962548/43861066 від 08.06.2023; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 04.12.2022, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ» датою її фактичного подання.
В обґрунтування позовних вимог позивачем, зазначено, що рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних№8962548/43861066 від 08.06.2023 є протиправним та підлягає скасуванню, а податкова накладна №7 від 04.12.2022 підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки платником податків надано контролюючому органу всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/17128/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
18 січня 2024 року до суду надійшов відзив ГУ ДПС у Полтавській області на позовну заяву /а.с. 94-99/, у якому представник відповідача просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ «ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ» до податкової накладної від 04.12.2022 №7, складеної щодо надання автотранспортних послуг, встановлено, що до повідомлення платником додано акт наданих послуг від 04.12.2022 № 226, номенклатура в якому не відповідає номенклатурі складеної податкової накладної, ним порушено п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України. Вважає, що Комісією ГУ ДПС у Полтавській області правомірно прийнято рішення щодо відмови реєстрації податкової накладної від 04.12.2022 № 7, поданої на реєстрацію ТОВ «ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ».
12 грудня 2023 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /а.с. 90-92/, у якій позивач зазначає, що ним було надано контролюючому органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено та додано документи, зокрема договір №01072021 від 01.07.2021 по взаємовідносинам ТОВ "Енергофінанс", рахунок №240 від 04.12.2022, акт надання послуг №226 від 04.12.2022. Вважає, що позивачем було надано до податкового органу первинні документи, які є належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарської операції, тому доводи відповідача у відзиві на позовну заяву є помилковими та необґрунтованими.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" (ідентифікаційний код 43861066) зареєстроване як юридична особа, основним видом економічної діяльності позивача є 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, серед видів економічної діяльності позивача наявний такий вид діяльності як 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 10-11/.
29.12.2022 ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" подало на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 04.12.2022 (отримувач (покупець) Товариство з обмеженою відповідальністю "Енергофінанс" (надалі - ТОВ "Енергофінанс") на автотранспортні послуги обсягом 110 км, послуги згідно з ДКПП 49.41, ціна постачання одиниці послуги без урахування ПДВ - 41,67 грн., обсяги постачання без урахування ПДВ - 4583,70, сума ПДВ - 916,74 грн. Загальна сума коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість - 5500,44 грн., у тому числі ПДВ - 916,74 грн. /а.с. 37-38, 102/.
За результатами розгляду податкової накладної №7 від 04.12.2022 контролюючий орган 29.12.2022 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.53" направив ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" квитанцію, у якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.12.2022 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" /а.с. 39, 102/.
ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено від 06.06.2023 №9283605324 /а.с. 9, 103/, у якому зазначило, що податкова накладна виписана на фактичне надання послуг згідно акту №226 від 04.12.2022, рахунку №240 від 04.12.2022, платіжної інструкції №6689 від 13.01.2023, товарно-транспортної накладної №225752 від 04.12.2022, подорожнього листа №845 від 04.12.2022, договору №01072021 від 01.07.2021. Надані автотранспортні послуги працівниками підприємства згідно з відповідним видом економічної діяльності ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ".
До цього повідомлення позивачем додано копії документів та пояснення №06/06 від 06.06.2023 /а.с. 104/, за змістом яких податкова накладна №7 від 04.12.2022 була складена згідно акту виконаних робіт №226 від 04.12.2022 на загальну суму 5500,44 грн. помилково без зазначення маршруту та марки автомобіля. У разі прийняття позитивного рішення щодо реєстрації податкової накладної після подання повідомлення про надання пояснень буде складено та направлено на реєстрацію розрахунок коригування.
08.06.2023 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8962548/43861066 про відмову у реєстрації податкової накладної від 04.12.2022 №7 /а.с. 42/.
За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства". Додаткова інформація: "до повідомлення платником надано акт наданих послуг, номенклатура в якому не відповідає номенклатурі складеної податкової накладної, чим порушено п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України".
Позивач не погодився з рішенням комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8962548/43861066 від 08.06.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області №8962548/43861066 від 08.06.2023, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктом "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Відповідно до пункт 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).
Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 29.12.2022 ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" подало на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 04.12.2022 (отримувач (покупець) Товариство з обмеженою відповідальністю "Енергофінанс" (надалі - ТОВ "Енергофінанс") на автотранспортні послуги обсягом 110 км, послуги згідно з ДКПП 49.41, ціна постачання одиниці послуги без урахування ПДВ - 41,67 грн., обсяги постачання без урахування ПДВ - 4583,70, сума ПДВ - 916,74 грн. Загальна сума коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість - 5500,44 грн., у тому числі ПДВ - 916,74 грн. /а.с. 37-38, 102/.
За результатами розгляду податкової накладної №7 від 04.12.2022 контролюючий орган 29.12.2022 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.53" направив ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" квитанцію, у якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.12.2022 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" /а.с. 39, 102/.
Однак, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, контролюючим органом не визначено, які конкретно документи позивачу слід подати для усунення сумнівів щодо реальності задекларованої позивачем операції.
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (надалі - Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. (пункт 4 Порядку № 520).
Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Вжите у цій нормі словосполучення може включати свідчить про те, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним та залежить від критерію ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. (пункт 11 Порядку № 520).
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим (фіскальним) органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
У випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні саме суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний висновок щодо застосування норм права викладено Верховним Судом у постанові від 30 вересня 2022 року у справі № 600/332/21-а (адміністративне провадження № К/990/16015/22).
Верховним Судом у постанові від 07 травня 2020 року у справі №300/183/19 викладено висновок щодо застосування норм статей 8, 9, 77, 245 Кодексу адміністративного судочинства України, за змістом якого предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто позивач має довести, що ним було подано вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної, натомість відповідач має це спростовувати на підтвердження правильності свого рішення із наведенням обґрунтованих доводів, чому надані позивачем документи не були достатніми для реєстрації податкової накладної.
Враховуючи зміст квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної та відсутність конкретизації, які саме документи позивачу слід подати податковому органу, ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено від 06.06.2023 №9283605324 /а.с. 9, 103/, у якому зазначило, що податкова накладна виписана на фактичне надання послуг згідно акту №226 від 04.12.2022, рахунку №240 від 04.12.2022, платіжної інструкції №6689 від 13.01.2023, товарно-транспортної накладної №225752 від 04.12.2022, подорожнього листа №845 від 04.12.2022, договору №01072021 від 01.07.2021. Надані автотранспортні послуги працівниками підприємства згідно з відповідним видом економічної діяльності ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ".
До цього повідомлення позивачем додано пояснення №06/06 від 06.06.2023 /а.с. 104/, за змістом яких податкова накладна №7 від 04.12.2022 була складена згідно акту виконаних робіт №226 від 04.12.2022 на загальну суму 5500,44 грн. помилково без зазначення маршруту та марки автомобіля. У разі прийняття позитивного рішення щодо реєстрації податкової накладної після подання повідомлення про надання пояснень буде складено та направлено на реєстрацію розрахунок коригування.
До повідомлення позивачем також додано копії таких документів:
- договору №01072021 про надання транспортних послуг від 01.07.2021, укладеного між ТОА "ЕНЕРГОФІНАНС" (замовник) та ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ", за умовами якого виконавець зобов`язується надати замовникові транспортні послуги, пов`язані з обслуговуванням вантажів замовника, а замовник зобов`язується відповідно до умов цього договору приймати та своєчасно сплачувати надані послуги. На підтвердження надання виконавцем послуг та цим договором, складаються відповідні акти виконаних робіт. (пункти 2.1, 2.2. договору). Відповідно до пунктів 3.5, 3.6. договору при автомобільних перевезеннях територією У країни використовується товарно-транспортна накладна. Прийом виконавцем вантажу до транспортування, а також передача вантажу одержувачу підтверджується видатковими документами на перевезення ватажу (ТТН). Пунктом 3.9. договору передбачено, що після здійснення перевезення вантажу між сторонами складається акт приймання-передачі наданих послуг. Відповідно до умов розділу 6 договору вартість транспортних послуг визначається на підставі розцінок, узгоджених сторонами, що відображуються у відповідних рахунках-фактурах виконавця. Оплата здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок виконавця. Термін сплати: протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту отримання рахунку, якщо інше не узгоджено з замовником у письмовому вигляді. Замовник зобов`язаний протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту отримання акту виконаних робіт підписати його або надати виконавцеві вмотивовані зауваження в письмовому вигляді. При відсутності таких зауважень в трьохденний строк з моменту отримання акт вважається погодженим, а послуги прийнятими, відповідно до умов дійсного договору. Вартість послуг, зазначена у рахунку до цього договору може бути змінена за умови попередження замовника не менше ніж за два тижні з обов`язковим підписанням відповідних додатків. Пунктом 11.1 договору передбачено, що дійсний договір набирає чинності з моменту його підписання повноваженими представниками сторін і діє до 31.12.2021. /а.с. 114-115/;
- рахунку на оплату №240 від 04.12.2022 на товари (роботи, послуги): автотранспортні послуги: RENAULT AE 1446 ОТ за маршрутом: свердловина №4 м. Заводське Свистунівсько-Червонолуцього ГКР, Полтавська обл. - Сведловина №114 Мехедівсько-Голотовщинського ГКР, Лубенського р-ну Полтавської обл., кількістю - 110 км., всього із ПДВ - 5500,44 грн., у тому числі ПДВ - 916,74 грн. /а.с. 108/;
- акту надання послуг №226 від 04.12.2022, згідно якого виконавцем були надані наступні роботи (надані такі послуги): автотранспортні послуги: RENAULT AE 1446 ОТ за маршрутом: свердловина №4 м. Заводське Свистунівсько-Червонолуцього ГКР, Полтавська обл. - Сведловина №114 Мехедівсько-Голотовщинського ГКР, Лубенського р-ну Полтавської обл., кількістю - 110 км., всього із ПДВ - 5500,44 грн., у тому числі ПДВ - 916,74 грн. /зворот а.с.108/;
- товарно-транспортної накладної №225752 від 04.12.2022, у якій вказано автомобіль - RENAULT НОМЕР_1 , водій - ОСОБА_1 , автомобільний перевізник - ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ", замовник, вантажоодержувач, вантажовідправник - ТОВ "ЕНЕРГОФІНАНС", пункт навантаження - св. №4 м. Заводське Свистунівсько-Червонолуцього ГКР, пункт розвантаження - Св. №114 Мехедівсько-Голотовщинського ГКР, Лубенського р-ну /а.с.109-110/;
- подорожнього листа №845 вантажного автомобіля від 04.12.2022 /а.с. 122/;
- свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу /а.с.112, 124/;
- посвідчення водія на ім`я ОСОБА_1 /а.с.123/;
- наказу ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" №19-ОС від 22.11.2022 "Про прийняття на роботу ОСОБА_1 " /зворот а.с. 113/;
- платіжної інструкції від 13.01.2023 №6689 на суму 240967,42 грн., у тому числі ПДВ - 40161,24 грн. призначення платежу: оплата за автотранспортні послуги згідно акту звірки від 13.01.2023 /а.с.113/;
- оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за період з 24.11.2022 - 13.01.2023 ТОВ "ПК ДИЗОЙЛ" та ТОВ "ЕНЕРГОФІНАНС" /а.с. 111/;
- наказу №41 від 30.09.2022 "Про затвердження штатного розпису" та штатного розпису на 01.10.2022 ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" /а.с. 125, зворот а.с. 125/;
- витягу Державної служби України з безпеки на транспорті (УКРТРАНСБЕЗПЕКА) на ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" №417 від 22.06.2021 /а.с. 126/;
- наказу №1 від 12.03.2021 "Про призначення директора" /а.с. 121/;
- договору позички №26042022/1 від 26.04.2022, укладеного між позивачем (користувач) та ФОП ОСОБА_2 (позичкодавець) /а.с. 116/ та акту приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу №26042022/1 від 26.04.2022 /а.с. 117/;
- договору позички №14072022 від 14.07.2022, укладеного між позивачем (користувач) та ФОП ОСОБА_2 (позичкодавець) /а.с. 118/ та акту приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу №14072022 від 14.07.2022 /а.с. 119/.
- договору оренди приміщення №09/21 від 01.04.2021, укладеного між позивачем (орендар) та ПАТ "Полтавамаш" (орендодавець) /а.с. 106-107/, акту прийому-передачі в оренду нежитлового приміщення від 01.04.2021 - кабінету адмінбудівлі (за №208, згідно технічного паспорту) площею 29 кв.м., за адресою: АДРЕСА_1 /зворот а.с.107/;
- платіжної інструкції від 28.12.2022 №1237 на суму 10400,00 грн., призначення платежу: оплата за оренду приміщення згідно акту звірки №1 та рах№ НОМЕР_2 від 30.11.2022 у т.ч. ПДВ 20% - 1733,33 грн. /а.с.120/.
За приписами статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.
Відповідно до частин 1, 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Таким чином, в силу Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" факт здійснення господарських операцій повинен підтверджуватися первинними документами (накладними, актами приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг), тощо), які містять відомості про такі господарські операції. При цьому, неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Позивачем надано до контролюючого органу копію акту надання послуг №226 від 04.12.2022, згідно якого виконавцем були надані наступні роботи (надані такі послуги): автотранспортні послуги: RENAULT AE 1446 ОТ за маршрутом: свердловина №4 м. Заводське Свистунівсько-Червонолуцього ГКР, Полтавська обл. - Сведловина №114 Мехедівсько-Голотовщинського ГКР, Лубенського р-ну Полтавської обл., кількістю - 110 км., всього із ПДВ - 5500,44 грн., у тому числі ПДВ - 916,74 грн. /зворот а.с.108/, який відповідає вимогам статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Також позивачем надано контролюючому органу копію товарно-транспортної накладної №225752 від 04.12.2022, у якій вказано автомобіль - RENAULT НОМЕР_1 , водій - ОСОБА_1 , автомобільний перевізник - ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ", замовник, вантажоодержувач, вантажовідправник - ТОВ "ЕНЕРГОФІНАНС", пункт навантаження - св. №4 м. Заводське Свистунівсько-Червонолуцього ГКР, пункт розвантаження - Св. №114 Мехедівсько-Голотовщинського ГКР, Лубенського р-ну /а.с.109-110/.
Отже, платник податку ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" після настання першої з умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, яка підтверджена актом надання послуг №226 від 04.12.2022, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, відповідно до пунктів 201.7, 201.10 статті 201 ПК України був зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо доводів відповідачів про те, що номенклатура в наданому до податкового органу акті не відповідає номенклатурі складеної податкової накладної, суд зазначає, що зміст господарської операції, що вказана у податковій накладній №7 від 04.12.2022 "автотранспортні послуги", у акті надання послуг №226 від 04.12.2022 зазначено як автотранспортні послуги: RENAULT AE 1446 ОТ за маршрутом: свердловина №4 м. Заводське Свистунівсько-Червонолуцього ГКР, Полтавська обл. - Сведловина №114 Мехедівсько-Голотовщинського ГКР, Лубенського р-ну Полтавської обл., кількістю - 110 км., всього із ПДВ - 5500,44 грн., у тому числі ПДВ - 916,74 грн. /зворот а.с.108/.
Тобто ці документи не містять розбіжностей щодо номенклатури послуг, оскільки у обох документах вказано "автотранспортні послуги".
Водночас у акті надання послуг №226 від 04.12.2022, що є первинним документом бухгалтерського обліку у розумінні Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", та повністю відповідає вимогам статті 9 цього Закону, опис послуги є більш конкретизованим із зазначенням маршруту та марки автомобіля.
Згідно наданих до податкового органу позивачем пояснень №06/06 від 06.06.2023 /а.с. 104/ податкова накладна №7 від 04.12.2022 складена згідно акту виконаних робіт №226 від 04.12.2022 на загальну суму 5500,44 грн. помилково без зазначення маршруту та марки автомобіля. У разі прийняття позитивного рішення щодо реєстрації податкової накладної після подання повідомлення про надання пояснень буде складено та направлено на реєстрацію розрахунок коригування.
Суд враховує, що в силу п. 192.1 ст. 192 ПК України розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Отже, ПК України встановлено право платника податку на складення розрахунку коригування до податкової накладної у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної.
Щодо аналізу господарських операцій між ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" та ТОВ "ЕНЕРГОФІНАНС", а також між позивачем та іншими його контрагентами, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки ці питання повинні досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Підсумовуючи викладене вище, враховуючи встановлені обставини та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, необхідних для складання податкової накладної №7 від 04.12.2022, беручи до уваги, що реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків, суд дійшов висновку, що у ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної, тому рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.06.2023 №8962548/43861066 прийняте Головним управлінням ДПС у Полтавській області без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправним та підлягає скасуванню відповідно до пункту 2 частини 2 статті 245 КАС України.
Спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
Абзацами 5, 6, та 7 вступної частини Рекомендації Rec (2004) 6 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Щодо вдосконалення національних засобів правового захисту", ухваленої на 114-й сесії 12.05.2004, передбачено, що, відповідно до вимог статті 13 Конвенції, держави-члени зобов`язуються забезпечити будь-якій особі, що звертається з оскарженням порушення її прав і свобод, викладених в Конвенції, ефективний засіб правового захисту в національному органі; крім обов`язку впровадити такі ефективні засоби правового захисту у світлі прецедентної практики Європейського суду з прав людини, на держави покладається загальний обов`язок розв`язувати проблеми, що лежать в основі виявлених порушень; саме держави-члени повинні забезпечити ефективність таких національних засобів як з правової, так і практичної точок зору, і щоб їх застосування могло привести до вирішення скарги по суті та належного відшкодування за будь-яке виявлене порушення.
У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 13 гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.
Отже, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.
Згідно із статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданої платником податків податкової накладної №7 від 04.12.2022 покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.
Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є: визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 червня 2023 року №8962548/43861066 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04 грудня 2022 року №7, поданої на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" (ідентифікаційний код 43861066) 29 грудня 2022 року.
Отже, адміністративний позов ТОВ "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" обґрунтований та підлягає задоволенню.
При зверненні до суду з позовом у цій справі позивачем сплачено судовий збір у сумі 2684 грн., що підтверджується копією платіжної інструкції в національній валюті №2009 від 10.11.2023 /а.с. 6/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України /а.с. 79/.
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, при задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (2684 грн./2) та стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (2684 грн./2).
Прохальна частина позовної заяви містить клопотання позивача про стягнення з відповідачів судових витрат, зокрема витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 10000 грн.
Представництво інтересів позивача у даній справі здійснювалося адвокатом Приліпко І.Л. на підставі ордеру серії ВІ №1168956 про надання правової допомоги ТОВ "ПК Дизойл" /а.с. 7/, яка має право на зайняття адвокатською діяльністю згідно свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю, виданого Радою адвокатів Полтавської області 27.05.2022 /а.с. 8/.
Частиною 3 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Частинами 1, 2, 3 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Згідно з частинами 4, 5 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Частиною 7 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
Усупереч вимогам статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України позивачем не надано до суду детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом Приліпко І.Л.
Частиною 1 статті 903 Цивільного кодексу України встановлено, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Однак, позивачем не надано до суду договору на надання правничої (правової) допомоги із зазначенням умов оплати послуг адвоката як не зазначено і причин неможливості надання договору до суду, хоча реквізити цього договору б/н від 11 серпня 2022 року зазначені у ордері на надання правничої (правової) допомоги /а.с. 7/.
Відповідно до приписів статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.
Частиною 1 статті 9 цього Закону передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Таким чином, належним доказом на підтвердження факту здійснення господарської операції щодо надання послуг (виконання) робіт є первинний документ бухгалтерського обліку, зокрема, акт виконаних робіт (наданих послуг), вимоги до обов`язкових реквізитів якого встановлені частиною 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Однак, у ході розгляду справи позивачем не надано до суду акту виконаних робіт (наданих послуг), а також розрахункових документів, на підтвердження фактичного понесення витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 10000 грн., як не вказано і причин неможливості надання до суду таких документів на час розгляду справи.
В силу частини 2 статті 262 КАС України, якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.
Строк розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження встановлений статтею 258 КАС України, відповідно до якої суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
У позові зазначено, що акти та розрахунок будуть надані під час розгляду справи /зворот а.с. 4/.
Проте до закінчення розгляду справи позивач не подавав до суду доказів (договорів, рахунків тощо) або заяви про неможливість з поважних причин подати докази, що підтверджують розмір понесених ним судових витрат та подання їх протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду.
За наведених норм права та встановлених обставин, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів судових витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 10000 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 134, 139, 229, 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" (ідентифікаційний код 43861066, вул. Бірюзова Маршала, 27, офіс 208, м. Полтава, 36007) до Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44057192, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000), Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 червня 2023 року №8962548/43861066.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04 грудня 2022 року №7, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" (ідентифікаційний код 43861066) 29 грудня 2022 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАЛИВНА КОМПАНІЯ ДИЗОЙЛ" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2024 |
Оприлюднено | 25.01.2024 |
Номер документу | 116483486 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні