Рішення
від 22.01.2024 по справі 200/7268/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 січня 2024 року Справа№200/7268/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Дмитрієва В.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

14.12.2023 до Донецького окружного адміністративного суду, через систему Електронний суд, надійшов позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області з вимогами:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області № 057350007579 від 13.12.2023 про відмову в перерахунку пенсії за віком на пільгових умовах;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно розглянути заяву про перерахунок пенсії за віком на пільгових умовах від 07.12.2023 громадянина України ОСОБА_1 відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування із зарахуванням до підземного пільгового стажу за списком №1 шахтарі підземні, що дає право на пенсію на пільгових умовах не врахованих періодів: військової служби у складі діючої армії Збройних сил України (участь у бойових діях у воєнний час) до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах один місяць служби за три місяці з 19.06.2023 по 31.07.2023, з 01.08.2023 по 20.08.2023 та до пільгового стажу за списком №1 шахтарі підземні з повним робочим днем в шахті періодів роботи з 05.03.2020 по 03.10.2020, з 01.10.2022 по 10.10.2023, з 01.02.2018 по 04.06.2018 та здійснити обчислення громадянину України ОСОБА_1 пенсії у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря відповідно до вимог ст.8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці з моменту призначення пенсії.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач має право на застосування ст. 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці, оскільки пільговий стаж на підземних умовах становить більше 15 років. Проте відповідач відмовив у перерахунку пенсії відповідно до ст. 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці, пославшись на відсутність стажу роботи 15 років на підземних умовах, що обумовлено не зарахуванням спірних періодів роботи. Позивач вказав, що відповідачем неправильно обрахований стаж, що дає право на пенсію на пільгових умовах, в тому числі не зараховано до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах один місяць служби за три місяці під час проходження служби, упродовж якого особа брала участь у бойових діях у воєнний час. Позивач зазначив, що робота у спірні періоди підтверджується записами трудової книжки, при цьому обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.

Відповідач позов не визнав, подав відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні позовних вимог просить відмовити повністю. Відповідач зазначив, що оскільки згідно з «Індивідуальних відомостей про застраховану особу» (Форма ОК-5) ОСОБА_1 за періоди роботи з 01.02.2018 по 04.06.2018, з 01.10.2022 по 10.10.2023 страхові внески не сплачувалися, підстави для зарахування таких періодів до стажу роботи позивача відсутні. Відповідач вказав, що період роботи з 05.03.2020 по 03.10.2020 не зарахований до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, оскільки дані персоніфікованого обліку (форми ОК-5) не містять відомостей по спеціальному стажу.

Стосовно позовної вимоги в частині зобов`язання зробити перерахунок пенсії з урахуванням пільгового стажу відповідно до ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», відповідач зазначив про відсутність підстави для задоволення, як передчасної.

Позивач надав відповідь на відзив у якій висловив незгоду з твердженнями відповідача з підстав зазначених у адміністративному позові.

Ухвалою судді від 19.12.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, суд встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується копією паспорту громадянина України серії НОМЕР_1 , виданим 16.03.1999 Добропільським МРВ УМВС України в Донецькій області.

ОСОБА_1 є учасником бойових дій, про що видано посвідчення від 07.12.2023 серія НОМЕР_2 .

Згідно з довідкою військової частини НОМЕР_3 від 30.08.2022 №691 позивач з 30.03.2022 по теперішній час перебуває на військовій службі під час проведення загальної мобілізації у військовій частині НОМЕР_3 Східного оперативно-територіального об`єднання Національної гвардії України.

При цьому, згідно з довідкою військової частини НОМЕР_3 від 13.11.2023 №1703 ОСОБА_1 дійсно в період з 19.06.2023 по 31.07.2023, з 01.08.2023 по 20.08.2023 брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, перебуваючи в Луганській області, Донецькій області.

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області та отримує пенсію за віком на пільгових умовах призначену відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 17.10.2023, що підтверджується рішенням про призначення пенсії №057350007579 від 06.12.2023 та не є спірним між сторонами.

Згідно з рішенням про призначення пенсії, страховий стаж позивача становить 40 років 04 місяці 07 днів, в тому числі робота за списком №1 12 років 02 місяці 11 днів.

07.12.2023 позивач звернувся через Веб-портал Пенсійного фонду України із заявою про перерахунок пенсії допризначення у зв`язку з наданням додаткових документів, додавши особисту заяву, щодо розрахунку розміру пенсії згідно Закону Про підвищення престижності шахтарської праці.

За наслідками розгляду заяви позивача, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області прийнято оскаржуване рішення від 13.12.2023 № 057350007579 про відмову в перерахунку пенсії.

Згідно з вказаним рішенням, страховий стаж який дає право на пенсію відповідно до Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці становить 13 років 04 місяці 00 днів. При цьому зазначено, що до пільгового стажу не зараховано період роботи з 05.03.2020 по 03.10.2020, так як згiдно відомостей по спецстажу в peєстрі застрахованих осiб Державного реестру загальнообов`язкового державного соцiального cтpaxyвaння данi вiдсутнi. Не зараховано до страхового та пільгового стажу, перiоди роботи з 01.10.2022 по 10.10.2023, так як не сплачені страхові внески до Пенсiйного фонду України та згiдно відомостей по спец стажу в peecтpi застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соцiального страхування данi вiдсутнi. Не зараховано з 01.02.2018 по 04.06.2018, так як не сплаченi cтрахові внески до Пенсійного фонду України.

Згідно з записами трудової книжки позивача, серії НОМЕР_4 (щодо спірних періодів) працював:

ТОВ «Укруглесервіс»

-16.05.2017 прийнятий прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем у шахті (Наказ №200к від 15.05.2017, запис №47);

-04.06.2018 звільнений за власним бажанням (Наказ №672/к від 04.06.2018, запис №48).

Згідно з записами трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_5 (щодо спірних періодів), позивач працював:

ТОВ «ШПБУ «СХІД»

-05.03.2020 прийнятий на посаду прохідника з повним робочим днем у шахті (Наказ №59-к/тр від 05.03.2020, запис №10);

-03.10.2020 звільнений за власним бажанням (Наказ №177-к/тр від 03.10.2020, запис №11);

Приватне акціонерне товариство «ШАХТОУПРАВЛІННЯ «Покровське»

-26.05.2022 прийнято прохідником 4 розряду підземним з повним робочим днем у шахті (Наказ №479кпр від 25.05.2022, запис №15).

Слід зазначити, що зазначені записи трудових книжок не мають виправлень, містять печатку та підпис відповідальних осіб, та свідчать про зайнятість позивача повний робочий день в шахті.

Відсутність необхідного пільгового стажу роботи (15 років) обумовлена не зарахуванням до стажу роботи позивача періоду роботи з 05.03.2020 по 03.10.2020, з 01.10.2022 по 10.10.2023, з 01.02.2018 по 04.06.2018.

Позивач, вважаючи протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про відмову в перерахунку пенсії, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам суд виходив з наступного.

Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон №1058-IV) визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

16.09.2008 набув чинностіЗакон України "Про підвищення престижності шахтарської праці". Цей Закон спрямований на підвищення престижності-шахтарської праці, надання додаткових гарантій у виплаті та підвищенні заробітної плати і розв`язанні соціально - побутових проблем шахтарів.

Дія цьогоЗаконупоширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві, уранові, магнієві (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритні руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості - за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України (далі - шахтарі), та членів їх сімей.

Відповідно до ст. 8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Однією з умов особливостей застосуванняЗакону України "Про підвищення престижності шахтарської праці"є наявність 15 років роботи на роботах за списком №1.

Крім того, відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється діяЗакону України"Про підвищення престижності шахтарської праці", та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок засписком № 1виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.

Суд зазначає, що відповідач не заперечує, що роботи які виконував позивач віднесені до пільгової роботи за Списком №1, підставою відмови у здійснення перерахунку пенсії слугувало відсутність 15 років роботи позивача на роботах за списком №1, оскільки за певний період роботи відсутні відомості про сплату страхових внесків підприємством та відомостей по спец стажу в peecтpi застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соцiального страхування.

Як встановлено судом, робота позивача у ТОВ «Укруглесервіс» з 16.05.2017 по 04.06.2018, у ТОВ «ШПБУ «СХІД» з 05.03.2020 по 03.10.2020 та у ПрАТ «ШАХТОУПРАВЛІННЯ «Покровське» з 26.05.2022 прохідником підземним з повним робочим днем у шахті віднесена до провідних професій (ст. 14, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1, п.а-в).

Проте періоди роботи з 05.03.2020 по 003.10.2020, з 01.02.2018 по 04.06.2018, з 01.10.2022 по 10.10.2023 не зараховані як до страхового так і до пільгового стажу, що підтверджується розрахунком стажу (РС-право) та не заперечується відповідачем.

Так, згідно з формою ОК-5, (відомості з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування) страхувальником ТОВ «Укруглесервіс» (код ЄДРПОУ: 40949247) з 01.02.2018 по 04.06.2018 заробітна плата позивачу нараховувалася, проте страхові внески не сплачено, також відсутні відомості по спецстажу; страхувальником ТОВ «ШПБУ «СХІД» з 05.03.2020 по 03.10.2020 (код ЄДРПОУ: 41561011) страхові внески сплачено, при цьому відсутні відомості по спецстажу, страхувальником ПрАТ «ШАХТОУПРАВЛІННЯ «Покровське» (код ЄДРПОУ: 13498562) з 01.10.2022 по 10.10.2023 відсутні дані про нарахування заробітної плати та сплати ЄСВ, а також дані по спецстажу.

Стосовно несплати страхових внесків, суд зазначає, що частиною 1 статті 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.

Відповідно до статті 11 цього Закону, обчислення страхових внесків застрахованих осіб здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Положеннями статті 20 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплата страхових внесків здійснюється виключно в грошовій формі шляхом внесення відповідних сум страхових внесків до солідарної системи на банківські рахунки виконавчих органів Пенсійного фонду, а сум страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування - на банківський рахунок Накопичувального фонду або на банківський рахунок обраного застрахованою особою недержавного пенсійного фонду - суб`єкта другого рівня системи пенсійного забезпечення. Страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків. Страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Базовим звітним періодом є: для страхувальників, зазначених у пунктах 1, 2, 4 статті 14 цього Закону, - календарний місяць. Днем сплати страхових внесків вважається: у разі перерахування сум страхових внесків у безготівковій формі з банківського рахунку страхувальника на банківський рахунок органу Пенсійного фонду - день списання установою банку, органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з банківського (спеціального реєстраційного) рахунку страхувальника незалежно від часу її зарахування на банківський рахунок органу Пенсійного фонду. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Системний аналіз вказаних вище нормативно-правових актів дає підстави дійти висновку, що до страхового стажу зараховується період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески.

Отже, періоди роботи, за які підприємство-страхувальник нарахувало застрахованій особі - працівнику заробітну плату та утримало з неї відповідні страхові внески (єдиний внесок), повинні зараховуватися до страхового стажу цієї застрахованої особи-працівника незалежно від того, чи сплатило фактично підприємство-страхувальник ці страхові внески, чи ні.

При цьому, суд зазначає, що працівник не може нести відповідальність у вигляді позбавлення права на включення періоду роботи до страхового стажу за порушення, яке вчинене роботодавцем - платником страхових внесків (єдиного внеску).

Отже, відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку (в індивідуальних відомостях про застраховану особу - позивача (форма Ок-5)) відомостей про сплату підприємством-роботодавцем страхових внесків (єдиного внеску) для нарахування пенсії за спірний період не є підставою для позбавлення особи права на пенсію.

Аналогічні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 27 березня 2018 року в справі №208/6680/16-а, від 24 травня 2018 року в справі № 490/12392/16-а, від 4 вересня 2018 року в справі № 482/434/17, які відповідно до ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України мають бути враховані судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Стосовно відсутності в індивідуальних відомостях про застраховану особу даних про спеціальний стаж.

Відповідно до пункту 5 Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 18.06.2014 № 10-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 № 8-1, зареєстроване в Мінюсті України 08.07.2014 за № 785/25562, далі - Положення) реєстр застрахованих осіб забезпечує: облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з п. 3 розділу IV Положення відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Аналізуючи зазначені норми права суд дійшов висновку, що обов`язок внесення таких відомостей покладено саме на роботодавця, а тому працівник не може нести відповідальність у вигляді позбавлення права на включення періоду роботи до страхового стажу за порушення, яке вчинене роботодавцем.

Отже, орган Пенсійного фонду України неправомірно не зарахував період роботи з 05.03.2020 по 003.10.2020, з 01.02.2018 по 04.06.2018, з 01.10.2022 по 10.10.2023 до страхового та пільгового стажу позивача за провідними професіями, чим порушив соціальні права позивача.

Стосовно позовних вимог в частині зарахування військової служби у складі діючої армії Збройних сил України (участь у бойових діях у воєнний час) до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах один місяць служби за три місяці з 19.06.2023 по 31.07.2023, з 01.08.2023 по 20.08.2023, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом, позивач з 30.03.2022 по теперішній час перебуває на військовій службі під час проведення загальної мобілізації у військовій частині НОМЕР_3 Східного оперативно-територіального об`єднання Національної гвардії України.

В період з 19.06.2023 по 31.07.2023, з 01.08.2023 по 20.08.2023 позивач брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, перебуваючи в Луганській області, Донецькій області.

При цьому, суд визнав неправомірним не зарахування періоду роботи позивача з 01.10.2022 по 10.10.2023 до страхового та пільгового стажу за провідними професіями.

Слід вказати, що частиною 1статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначено, що час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Частиною 6 вказаної статтіЗаконупередбачено види військової служби, до яких, зокрема, віднесено й військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період.

За змістом абзацу 2 частини 1 статті 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно доЗакону України «Про оборону України», зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

Статтею 57 Закону України «Про пенсійне забезпечення»передбачено пільги по обчисленню стажу за час перебування у складі діючої армії, та встановлено, що час служби зараховується до стажу роботи на пільгових умовах, у порядку, встановленому для обчислення строків цієї служби при призначенні пенсії за вислугою років військовослужбовцям.

Наказом Міністерства оборони України № 530 від 14.08.2014 «Про положення про організацію роботи з обчислення вислуги років», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.10.2014 за № 1294/2607 відповідно доЗаконів України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»,постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 року № 975 «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві»та з метою приведення нормативно-правових актів Міністерства оборони України відповідно до чинного законодавства, затверджено Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей (далі - Положення № 530).

Згідно із пунктом 1.1. Положення №530 цим Положенням визначається порядок обчислення вислуги років для призначення пенсії за вислугу років особам, звільненим з військової служби.

За змістом 2.3 розділу 2 Положення № 530 участь у бойових діях у воєнний час зараховується на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці.

Відповідно до підпункту «а» пункту 3постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей»(далі - Постанова № 393) до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці 1 пункту 1 цієїпостанови, зараховується на пільгових умовах, зокрема: участь у бойових діях у воєнний час; час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції; період проходження служби у військовому резерві під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів; час проходження служби, протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів - один місяць служби за три місяці.

Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що час проходження військової служби, протягом якого особа брала участь у бойових діях у воєнний час, в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів; час проходження служби, протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів підлягає зарахуванню до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці.

При цьому, загальний період мобілізації підлягає зарахуванню до пільгового стажу без пільгового обчислення у кратному розмірі.

Аналогічний висновок міститься в постанові Верховного Суду від 02.04.2020 року у справі №185/4140/17 (92-а/185/282/17).

Судом ураховано, що у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першоїстатті 106 Конституції України,Закону України «Про правовий режим»,Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022введено воєнний стан на території України з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався.

Наразі воєнний стан на території України було продовжено, відповідно Указу Президента України.

Таким чином, враховуючи наведені обставини,на думку суду,незарахування до пільгового стажу у кратному обчисленні із розрахунку один місяць служби періодів проходження військової служби під час мобілізації, протягом яких позивач брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України є протиправним.

Ураховуючи викладене вище, суд приходить висновку, що спірне рішення прийнято без повного з`ясування усіх обставин справи, а тому підлягає скасуванню.

Отже, суд дійшов висновку, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області № 057350007579 від 13.12.2023, яким позивачу відмовлено у перерахунку пенсії через недостатність пільгового стажу підлягає скасуванню, оскільки ґрунтується на незарахованих періодах.

Стосовно позовних вимог в частині зобов`язання здійснити обчислення пенсії у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря відповідно до вимог ст.8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці з моменту призначення пенсії, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом, позивачу призначено пенсію відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 17.10.2023. При цьому відповідно до спірного рішення про відмову в перерахунку пенсії від 13.12.2023, страховий стаж позивача який дає право на пенсію відповідно до Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» становить 13 років 04 місяці 00 днів.

Оскільки, суд визнав протиправним не зарахування спірних періодів роботи до пільгового стажу позивача, ураховуючи, що пільговий стаж роботи позивача у спірні періоди (з 05.03.2020 по 003.10.2020, з 01.02.2018 по 04.06.2018, з 01.10.2022 по 10.10.2023) становить біль ніж 1 рік 11 місяців (навіть в одинарному обчисленні), позивач має необхідний стаж роботи (15 років), який дає право на обчислення пенсії відповідно до Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».

Відповідно до пункту 1.8 розділу I Постановою Пенсійного фонду№ 21-1 Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.

Якщо заява про призначення пенсії подається через вебпортал або засобами Порталу Дія днем звернення за призначенням пенсії вважається дата реєстрації на вебпорталі або засобами Порталу Дія заяви разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів).

Якщо заява пересилається поштою (крім випадків призначення (поновлення) пенсій, якщо інше не передбачено цим Порядком), днем звернення за пенсією вважається дата, що зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.

У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу або засобами Порталу Дія). Якщо документи будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата реєстрації заяви на вебпорталі або засобами Порталу Дія.

Якщо наявних документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбаченихчастиною четвертоюстатті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон).

Отже, ураховуючи, що позивач протягом трьох місяців з дня призначення пенсії, звернувся до пенсійного органу із заявою про перерахунок пенсії з додаванням додаткових документів та просив, крім іншого провести перерахунок пенсії з урахуванням положень Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», перерахунок пенсії позивача слід провести з дня призначення пенсії, а саме з 17.10.2023.

Стосовно тверджень відповідача щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог в цій частині з огляду на передчасність і відсутності спору в цій частині, суд зазначає, що обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Суд зазначає, що позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням положень Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», спірним рішенням відмовлено саме у перерахунку пенсії з урахуванням положень Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», при цьому судом встановлено, що з урахуванням спірних періодів роботи, стаж позивача становитиме більш ніж 15 років за Списком №1 за провідними професіями шахтарі, що свідчить про наявність права позивача на перерахунку його пенсії з урахуванням положень Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», тому підстави для відмови у задоволенні позовних вимог в цій частині відсутні.

Також суд наголошує, що позивач наразі займається найголовнішою справою сьогодення, та захищає Україну від військової агресії, тому порушені права на соціальний захист щодо розрахунку розміру його пенсії необхідно поновити достатнім та ефективним способом, який не вимагатиме додаткового звернення до державного органу та до суду.

На підставі викладеного вище, позовні вимоги суд вважає обґрунтованими та задовольняє їх шляхом визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області № 057350007579 від 13.12.2023 про пенсійне забезпечення ОСОБА_1 та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про перерахунок пенсії від 07.12.2023, зарахувавши до страхового та до підземного стажу за провідними професіями, що дає право на призначення пенсії відповідно до частини 3 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, періодів роботи з 05.03.2020 по 03.10.2020, з 01.10.2022 по 10.10.2023, з 01.02.2018 по 04.06.2018, з урахуванням до пільгового стажу за провідними професіями один місяць служби за три період участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи в Луганській області, Донецькій області з 19.06.2023 по 31.07.2023, з 01.08.2023 по 20.08.2023 та здійснити обчислення пенсії відповідно до вимог ст.8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці з дня призначення пенсії - 17.10.2023.

Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходив з такого.

Як убачається з матеріалів справи, при зверненні до адміністративного суду з позовною заявою, позивачем сплачено судовий збір у розмірі 858,88 грн., що підтверджується квитанцією від 14.12.2023, докази понесення інших судових витрат матеріали справи не містять.

Ураховуючи, що відповідно до Закону України «Про судовий збір», позивач, як учасник бойових дій, звільнений від сплати судового збору, розподіл судових витрат не здійснюється.

При цьому, відповідно до пункту 1 частини 1 статті 7 Закону України «Про судовий збір» позивач може звернутися до суду з клопотанням про повернення суми помилково сплаченого судового збору.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області № 057350007579 від 13.12.2023 про пенсійне забезпечення ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (місцезнаходження: пл. Соборна, 3 м. Слов`янськ Донецької області, код ЄДРПОУ 13486010) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ) про перерахунок пенсії від 7.12.2023 року, зарахувавши до страхового та до підземного стажу за провідними професіями, що дає право на призначення пенсії відповідно до частини 3 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, періодів роботи: з 05.03.2020 по 03.10.2020, з 01.10.2022 по 10.10.2023, з 01.02.2018 по 04.06.2018, з урахуванням до пільгового стажу за провідними професіями один місяць служби за три період участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи в Луганській області, Донецькій області з 19.06.2023 по 31.07.2023, з 01.08.2023 по 20.08.2023 та здійснити обчислення пенсії відповідно до вимог ст.8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці з дня призначення пенсії - 17.10.2023.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя В.С. Дмитрієв

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.01.2024
Оприлюднено26.01.2024
Номер документу116514906
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/7268/23

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 22.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні