ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 січня 2024 року Справа № 280/9406/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання Тетерюк Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІДЕР» (далі позивач, ТОВ «ЛІДЕР») до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач, ГУ ДПС у Запорізькій області), в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про за №30159/6/08-01-04-05-03 від 18.11.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «ЛІДЕР» своїх податкових обов`язків;
- зобов`язати ГУ ДПС у Запорізькій області постановити рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «ЛІДЕР» своїх податкових обов`язків.
Позовна заява подана представником позивача адвокатом Бобирем В.В., який діє на підставі ордеру на надання правничої допомоги серія АР № 1144675 від 31.10.2023.
В обґрунтування позову зазначає, що у зв`язку зі знищенням внаслідок обставин збройної агресії проти України офісного приміщення, де фактично знаходилось ТОВ «ЛІДЕР», було знищено належне позивачу майно, документи бухгалтерського, податкового та інших обліків (паперові та електронні носії інформації), що призвело до втрати фактичних даних, на підставі яких відбувався розрахунок, нарахування та подальша сплата податкових зобов`язань та унеможливило виконання позивачем своїх поточних податкових обов`язків. Позивач звернувся до контролюючого органу із заявою про неможливість виконання своїх податкових обов`язків, до якої надано всі наявні документи, що підтверджують неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків і зборів у зв`язку з втратою (знищенням чи зіпсуттям) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання i неможливістю їх використання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації. Водночас, відповідачем прийнято рішення про можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку з посиланням на те, що зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на позивача та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо подання звітності, сплати податків та зборів, зазначених в заяві. Позивач вважає, що таке рішення не відповідає вимогам умотивованості, адже містить лише загальне твердження про відсутність причинно-наслідкового зв`язку, що взагалі не відповідає дійсності, не містить підстав та мотивів його прийняття. Зазначає, що контролюючий орган не виконав свій обов`язок щодо доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок. Просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 13.11.2023 позовну заяву залишено без руху, надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 22.11.2023 відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Відповідач проти задоволення позову заперечив, 01.12.2023 подав відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що зі змісту заяви ТОВ «ЛІДЕР» про неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання податкової звітності. Дані Єдиного реєстру податкових накладних (далі також ЄРПН) свідчать про здійснення фінансово-господарської діяльності. На балансі підприємства знаходиться майно, яке є об`єктом оподаткування та іншим джерелом для сплати податків. До заяви не додані документи, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з Переліком документів, визначеним Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України", затвердженим 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 (далі Порядок №225). Крім того, встановлено, що позивач згідно повідомлення форми 20-ОПП від 30.06.2020 орендує Кабінет (приміщення) на території Комунарського району м. Запоріжжя, вул.Складська, буд.8, повідомлення з датою зняття з обліку даного об`єкта оподаткування відсутнє. Згідно даних ЄРПН позивачем щомісячно отримувались податкові накладні на послуги з оренди нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8. Товариством у встановлені законодавством терміни подана податкова звітність з податку на додану вартість за періоди з березня по листопад 2022 року, зареєстровані податкові накладні, що в свою чергу може свідчити про відновлення з 01.07.2022 можливості виконувати свій податковий обов`язок. Також при прийнятті рішення комісією враховано, що близько 46 платників з юридичною адресою у м. Запоріжжі після прийняття Порядку №225 надали серед підтверджуючих документів договори оренди приміщення за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт Комишуваха, вулиця Горького, буд. 1а, при цьому звітність форми 20-ОПП усіма платниками подано після прийняття Порядку №225. Смт Комишуваха знаходиться на території ведення бойових дій, також як і м. Запоріжжя, що виключає наявність ділової мети (у вигляді зберігання документів) у такій операції при наявності достатнього обсягу офісних та інших приміщень у користуванні таких платників, розташованих у м. Запоріжжя. Викладене у сукупності з результатами аналізу фінансової діяльності може свідчити про штучне створення ознак відповідності умовам Порядку № 225. Згідно повідомлень форма №20-ОПП Товариство має об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, які не розташовані безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій та які не перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), зокрема на території Новомиколаївської, Михайло-Лукашівської сільських територіальних громад, Запорізької міської територіальної громади Запорізького району Запорізької області. Відсутність частини первинних документів у підприємства, не має вплив на своєчасність сплати податкових зобов`язань самостійно задекларованих платником податків та на подальше здійснення господарської діяльності. Разом з тим, позивачем, ані до контролюючого органу, ані до суду, не надано доказів на підтвердження того, що позивачем за місцем фактичного знаходження Товариства провадилась будь-яка господарська діяльність, зберігались документи необхідні для ведення господарської діяльності, зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо. Просить відмовити в задоволенні позову.
Ухвалою суду від 04.12.2023 відмовлено в задоволенні клопотання представника ГУ ДПС у Запорізькій області про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
На підставі матеріалів справи суд встановив такі обставини.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ «ЛІДЕР» зареєстровано як юридична особа з 02.03.2000, місцезнаходження: 70120, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Веселий Гай, вул. Набережна, буд. 54, види економічної діяльності вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); розведення свиней; допоміжна діяльність у рослинництві; виробництво м`яса; виробництво олії та тваринних жирів; виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах; надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування; вантажний автомобільний транспорт; надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, перебуває на податковому обліку у відповідача.
ТОВ «ЛІДЕР» подало до ГУ ДПС у Запорізькій області заяву від 29.09.2022 №02/29-09-22, в якій зазначило про відсутність можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі ПК України), реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, а саме:
1. Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал до 09.08.2022.
2. Податкова декларація з податку на додану вартість за лютий 2022 року до 19.07.2022р., за березень 2022р. до 19.07.2022р., за квітень 2022 р. до 19.07.2022, за червень 2022р. до 20.07.2022.
3. Оплата військового збору за: заробітна плата за лютий до 03.03.2022p., заробітна плата за 1-у половину березня до 18.03.2022р., заробітна плата за березень до 07.04.2022р., розрахункові та відпускні квітня до 12.04.2022р., заробітна плата за 1-у половину квітня до 22.04.2022р., заробітна плата за квітень до 06.05.2022р., заробітна плата за 1-у половину травня та відпускних травня до 23.05.2022р., заробітна плата за травень до 07.06.2022р., розрахункові червня до 08.06.2022р., відпускні червня до 16.06.2022р., заробітна плата за 1-у половину червня до 22.06.2022р., розрахункові червня до 30.06.2022р., заробітна плата за червень до 06.07.2022р., розрахункові липня до 14.07.2022р., відпускні липня до 18.07.2022р., заробітна плата за 1-у половину липня до 21.07.2022р., заробітна плата за липень та відпускні серпня до 05.08.2022р., заробітна плата за 1-у половину серпня до 19.08.2022р., заробітна плата за серпень до 05.09.2022р., заробітна плата за 1-y половину вересня до 21.09.2022р.
4. Оплата екологічного податку за 1 квартал 2022 року до 20.05.2022р.
5. Оплата Єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, частка сільськогосподарських товарів за попередній (звітний) рік дорівнює або перевищує 75% за 2-й квартал 2022p до 31.07.2022p.
6. Оплата податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, i сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску заробітна плата за лютий до 03.03.2022p., частково заробітна плата за 1-у половину березня до 18.03.2022р.(було сплачено 1/5 податку), заробітна плата за березень до 07.04.2022p., розрахункові та відпускні квітня до 12.04.2022p. ,заробітна плата за 1-у половину квітня до 22.04.2022p., заробітна плата за квітень до 06.05.2022p., заробітна плата за 1-у половину травня та відпускних травня до 23.05,2022p., заробітна плата за травень до 07.06.2022p., розрахункові червня до 08.06.2022p., відпускні червня до 16.06.2022p., заробітна плата за l-у половину червня до 22.06.2022p., розрахункові червня до 30.06.2022p., заробітна плата за червень до 06.07.2022р.,розрахункові липня до 14.07.2022p., відпускні липня до 18.07.2022p., заробітна плата за 1-у половину липня до 21.07.2022p., заробітна плата за липень та відпускні серпня до 05.08.2022p., заробітна плата за 1-у половину серпня до 19.08.2022p., заробітна плата за серпень до 05.09.2022p., заробітна плата за 1-у половину вересня до 21.09.2022p.
7. Оплата земельного податку (орендної плати з юридичних осіб) сплата податку за квітень 30.05.2022, сплата податку за травень 30.06.2022, сплата податку за червень 31.07.2022p; сплата податку за липень 31.08.2022p.
8. Оплата податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами з доходів платника податку інших, ніж зарплата 31.03.2022, 24.05.2022, 15.06.2022.
9. Оплата Рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення: сплата податку за 1-й квартал 20.05.2022, сплата податку (уточнюючий) за 1-й квартал 24.06.2022 , сплата податку за 2-й квартал 20.09.2022.
- за період з 24.02.2022 по теперішній час.
У заяві позивач послався на те, що з початком воєнної агресії проти України, службові особи ТОВ «ЛІДЕР», з метою схоронності та убезпечення від пошкодження деякого майна, комп`ютерної техніки, документів бухгалтерського обліку, первинних бухгалтерських документів та документів податкового обліку, а також архіви бухгалтерської, податкової та іншої статистичної звітності (їх архіви), тощо, було прийнято рішення про зміну місця фактичного знаходження товариства та переїзд за межі Запоріжжя. 01.03.2022 між позивачем та КП «ЛІДЕР» з метою розташування офісу підприємства укладено Договір суборенди за №26 частки нежитлового приміщення, розташованого за адресою: Запорізька область, с.м.м.Комишуваха, вул.Горького, 1-А, куди в подальшому і перевезено частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського обліку, первинних бухгалтерських документів, документи податкового обліку, а також бухгалтерську, податкову та іншу статистичну звітність (їх архіви) тощо, з метою використання їх збереження та використання для ведення господарської діяльності товариства. Вказує, що Комишуваська територіальна громада Запорізької області віднесена до територій, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій. Повідомлено, що 11.05.2022 внаслідок обставин, спричинених військовою агресією проти України, відбулось руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою Запорізька область, с.м.м.Комишуваха, вул.Горького, 1-А.
До заяви додано: витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «ЛІДЕР»; витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню № 22022080000000273, яке зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України; рішення від 12.07.2022 № 105 Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області; копію наказу підприємства про призупинення роботи підприємства від 11.05.2022 № 01/11-05/22; акт про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку №1 від 11.05.2022; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми № 20-ОПП ТОВ «ЛІДЕР»; сертифікати про засвідчення форс-мажорних обставин; Договір суборенди №26 частки нежитлового приміщення, розташованого за адресою: Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А; Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що знищено внаслідок форс-мажорних обставин, розташованого за адресою: Запорізька область, смт Комишуваха, вул. Горького, 1-А.
ГУ ДПС у Запорізькій області винесено попереднє рішення, яким ТОВ «ЛІДЕР», у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платником податків податкових обов`язків: документи, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента згідно з Переліком документів, затверджених Порядком №225. Платником податків до заяви додатки не додані.
Листом №ЛД 02/04-11-2022 від 04.11.2022 ТОВ «ЛІДЕР» додатково надано документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків), за період з 29.09.2022 по 06.10.2022.
18.11.2022 Головним управлінням ДПС у Запорізькій області винесено рішення №30159/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «ЛІДЕР» свого податкового обов`язку. Підстави: зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо подання звітності, сплати податків та зборів, зазначених в заяві. Дані ЄРПН свідчать про здійснення фінансово-господарської діяльності. На балансі підприємства знаходяться майно, яке є об`єктом оподаткування та іншим джерелом для сплати податків. До заяви не додані документи, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з Переліком документів, затвердженим Порядком №225, зокрема, але не виключно: - Документи, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписки з рахунків клієнта банку на дати подання до банку розрахункового документа на сплату податків); - Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану; - Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану; - Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках; - Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет- провайдера).
Позивач оскаржив дане рішення до ДПС України, рішенням якої від 22.08.2023 №24118/6/99-00-06-01-03-06 скаргу залишено без задоволення. В обґрунтування рішення зазначено, що ТОВ «ЛІДЕР» зареєстровано за податковою адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с.Веселий Гай, вул. Набережна, буд. 54. ТОВ «ЛІДЕР» згідно повідомлення форми 20-0ПП має 191 об`єкт оподаткування або об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, в тому числі за адресами: Запорізька область, Новомиколаївський район, с.Веселий Гай, вул. Набережна, буд. 54 (офіс, експлуатується з 08.09.2014); Запорізька область, Новомиколаївський район, с.Веселий Гай, вул. Набережна, буд. 54 (офіс (адміністративна будівля), здається в оренду на праві власності з 11.06.2020); Запорізька область Вільнянський район, с.Антонівка, вул. Центральна, буд.2а (контора (адміністративна будівля), експлуатується на праві короткострокового користування, оренди або найму з 11.06.2020); Запорізька область, м. Запоріжжя, вул.Складська, буд.8, (Кабінет (приміщення) орендується на праві короткострокового користування, оренди або найму з 30.06.2020); Запорізька область, Запорізький район, смт.Комишуваха, вул.Горького, 1а (кабінет (нежитлове приміщення) орендується на праві короткострокового користування, оренди або найму з 02.09.2022). Згідно аналізу інформаційно-комунікаційних систем ДПС та наданих скаржником копій документів слід зазначити, що вся надана інформація стосується лише об`єкта оподаткування, який знаходиться за адресою: Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, 1 -А, взятого на облік лише 02.09.2022. При тому, що наказом підприємства від 11.05.2022 №01/11-5-22 «Про виникнення форс-мажорних обставин» у зв`язку з руйнуванням об`єктів цивільної інфраструктури за адресою Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, 1-А, наказано тимчасово припинити діяльність скаржника у зв`язку з бойовими діями. Також зазначено, що скаржником не подавалось повідомлення про втрату та/або неможливість вивезення первинних документів відповідно до підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ІІ «Перехідні положення» ПК України. Згідно аналізу даних ЄРПН встановлено, що скаржник з червня 2022 року відновив реєстрацію податкових накладних з реалізації (борошно, насіння соняшника, ріпака, добриво, свині, оренда сільськогосподарської техніки, автомобільної техніки, приміщенні тощо) та придбання товарів та послуг (олія соняшникова та соєва, висівки пшениці, добрива, паливо, паливно-мастильні матеріали, лікарські засоби та кормові добавки для свиней, основні засоби та запчастини). Згідно з даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС скаржник, починаючи з 24.02.2022 подає податкову звітність по податку на додану вартість, рентній платі з користування надрами для видобування корисних копалин, податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи, податкову декларацію екологічного податку, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб тощо. Крім того, скаржником використана можливість уточнення податкових зобов`язань з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості. Згідно з даними інтегрованих карток платника податків ТОВ «ЛІДЕР» заборгованість відсутня. Відповідно до даних інформаційно-комунікаційних систем ДПС вбачається, що скаржником відкрито 11 банківських рахунків, проте банківські виписки про залишки на банківському рахунку надано лише по 5 рахунках, що унеможливлює аналіз та не підтверджує реальність відсутності залишків грошових коштів на банківських рахунках. Також зазначено, що з наданих документів, зокрема, договору суборенди, не вбачається причинно-наслідковий зв`язок з неможливістю виконання скаржником податкового обов`язку, оскільки сама по собі оренда приміщення не вказує на переміщення первинних документів та техніки, оскільки підтверджуючих документів (накладна на внутрішнє переміщення, документи про відрядження, шляховий лист, опис майна, що переміщується, тощо) не надано. Крім того, відсутність частини первинних документів не може мати вплив на своєчасність сплати податкових зобов`язань, самостійно задекларованих платником податків та на подальше здійснення господарської діяльності.
Позивач вважає, що рішення ГУ ДПС у Запорізькій області від 18.11.2022 №30159/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «ЛІДЕР» свого податкового обов`язку є протиправним, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам по суті, суд виходить з того, що згідно із ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
За визначенням наведеним у пункті 15.1 статті 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
В силу обов`язків, закріплених у статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з пунктом 36.1. статті 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Відповідно до пункту 36.5. статті 36 ПК України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (пункт 38.1 статті 38 ПК України).
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався та триває станом на теперішній час.
Отже, в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII (далі Закон № 389-VIII).
Статтею 1 Закону № 389-VIII визначено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Статтею 9 Закону № 389-VIII встановлено, що в умовах воєнного стану Президент України та Верховна Рада України діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України. Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (тут і в подальшому у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Відповідно до положень пункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Абзацом 8 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України визначено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Тобто, вказана вище норма ПК України є відсильною та застосовується за умови дотримання порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків та за умови документального підтвердження вказаних обставин згідно з порядком, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 р. за № 967/38303, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (Порядок №225);
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента (далі - Перелік);
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Згідно з п.1, 2 розділу І Порядку №225, цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пункту 1 розділу II Порядку №225 передбачено, що підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Згідно з пунктом 3 Розділу ІІ Порядку №225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації; підписи платника податку фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).
Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку. На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи. (пункт 7 розділу ІІ Порядку №255).
Відповідно до пункту 8 розділу ІІ Порядку №255 платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.
Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225 також затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, якими є:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку №225 визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Рішення) за формою, що додається.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.
У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Виходячи із системного аналізу положень ПК України та Порядку №225, можна дійти висновку, що його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії Російської Федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.
Платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності, не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків. Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.
Наведене відповідає правовому висновку Верховного Суду, викладеному в постанові від 04.10.2023 у справі №160/19575/22.
Як встановлено судом, на підтвердження неможливості виконання своїх податкових обов`язків позивач посилався на те, що 01.03.2022 між КП «ЛІДЕР» та позивачем укладено Договір суборенди №26 нерухового індивідуально визначеного майна, розташованого за адресою Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А, загальна площа приміщення 30 кв.м, мета оренди для розміщення офісу.
Позивач стверджує, що за вказаною адресою місця розташування ним було перевезено частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського обліку, первинні бухгалтерські документи, документи податкового обліку, а також бухгалтерську, податкову та іншу статистичну звітність (їх архіви), тощо.
11.05.2022 через артилерійський/ракетний обстріл відбулось пошкодження об`єкту цивільної інфраструктури за адресою: Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, буд.1-А, що зафіксовано відомостями, які внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню за №22022080000000273, зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 438 КК України.
Позивачем надано наказ №01/11-05-22 від 11.05.2022 «Про виникнення форс-мажорних обставин», за змістом якого, з посиланням на те, що 11.05.2022 відбулось руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, буд.1-А, за якою знаходиться офіс підприємства, наказано, тимчасово припинити діяльність ТОВ «ЛІДЕР» на території СМТ Комишуваха, вул.Горького, 1-А, у зв`язку з бойовими діями.
Також позивачем надано складений генеральним директором, головним бухгалтером та заступником головного бухгалтера Товариства акт №1 від 11.05.2022 «Про знищення документів», в якому наведено перелік документів та електронних носіїв інформації внаслідок руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, буд.1-А, за період 01.01.2018 11.05.2022, а саме: копії наказів з основних питань діяльності; кадрові накази; первинні документи (акти виконаних робіт, видаткові накладні, прибуткові накладні, ТТН, ГТД, авансові звіти, первинні документи обліку тваринництва, рослинництва, тощо); листування з державними органами, контрагентами; Договори з покупцями; Договори з постачальниками; Електронні носії інформації; банківські виписки; документи по нарахуванню заробітної плати; каса підприємства; печатка підприємства.
Позивачем надано рішення виконавчого комітету Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області від 12.07.2022 №105, відповідно до якого затверджено акт обстеження нерухомого майна майнового комплексу, зруйнованого (пошкодженого) внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресіє. Російської Федерації, що знаходиться за адресою: Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, буд.1-А. Додаток до рішення (акт обстеження нерухомого майна) до суду не додано.
До матеріалів справи надано копію Акту комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії Російської Федерації, від 11.07.2022, затвердженого рішенням 24 чергової сесії дев`ятого скликання Комшуваської селищної ради від 08.11.2022 №7, щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, буд.1-А.
Разом із тим, суд вважає, що сам лише факт оренди платником податків приміщення за адресою на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, або який знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації (у тому числі приміщення, пошкодженого внаслідок таких дій), не може бути підставою для увільнення платника податку від виконання податкового обов`язку, якщо іншими доказами не доведено, що платник податку позбавлений фактичної можливості виконати податковий обов`язок в силу дії обставин, спричинених військовою агресією Російської Федерації.
Слід зазначити, що позивачем, ані до контролюючого органу, ані до суду, не надано доказів на підтвердження того, що позивачем за адресою АДРЕСА_1 , провадилась будь-яка господарська діяльність, зберігались документи необхідні для ведення господарської діяльності, зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо, зокрема, не наведено конкретний перелік таких документів, комп`ютерної техніки, не надано доказів їх переміщення за вказаною адресою.
Суд критично оцінює зміст акту №1 від 11.05.2022 «Про знищення документів», складеного позивачем, оскільки в ньому не конкретизовано перелік втрачених документів, відсутня жодна інформація щодо втрачених електронних носіїв інформації. До того ж, до матеріалів справи долучено копії Актів надання послуг № 27 від 31.03.2022, №27 від 30.04.2022, по взаємовідносинам з КП «ЛІДЕР, водночас, за змістом акту №1 від 11.05.2022 «Про знищення документів» всі первинні документи за період 01.01.2018 11.05.2022 (без зазначення переліку) були знищені, що викликає обґрунтовані сумніви у відповідності змісту акту №1 від 11.05.2022 «Про знищення документів» фактичним обставинам дійсності.
Також слід зазначити, що наданий Акт комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії Російської Федерації, від 11.07.2022, затверджений рішенням 24 чергової сесії дев`ятого скликання Комшуваської селищної ради від 08.11.2022 №7, містить інформацію про те, що пошкоджений об`єкт нерухового майна за адресою АДРЕСА_1 , належить ОСОБА_1 .
Разом із тим, в даному Акті та інших документах, наданих до матеріалів справи, не зазначено про втрату (знищення чи зіпсуття) майна позивача, зокрема, первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання, внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації.
Крім того, за змістом даного Акту вбачається, що за адресою Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, буд.1-А, розташований майновий комплекс, який включає будівлю головного корпусу 7591 кв.м (літера А), адміністративну будівлю 1164,3 кв.м (літера Б), будівлю гаражу БЗД 154,8 кв.м (літера Г), будівлю складу з підвалом 104 кв.м (літера Д), будівлю складу заповнювачів 945,7 кв.м (літера З), будівлю компресорної 474,1 кв.м (літера П), градирню 60,2 кв.м (літера Р), майданчик для складання готової продукції 4887,5 кв.м (літера М). Різні будівлі майнового комплексу отримали різні ураження, такі як, тріщини, пробоїни, вибоїни, часткова руйнація, випадіння стінових плит, відколки, оголення арматури тощо. Водночас, відсутня інформація про характер пошкоджень приміщення площею 30,0 кв.м, яке перебувало в суборенді у позивача, які і взагалі відсутня будь-яка інформація, на підставі якої можливо встановити яке саме нерухоме індивідуально визначене майно у цьому майновому комплексі було орендовано позивачем, з урахуванням того, що жодна з будівель комплексу не відповідає орендованій позивачем площі 30,0 кв.м.
При цьому, даний Акт також містить інформацію про те, що орієнтовна дата пошкодження об`єкта 21.03.2022, 11.05.2022.
Також суд враховує, що контролюючий орган, у тому числі з урахуванням процедури адміністративного оскарження та під час судового розгляду виконав свій обов`язок щодо доведення можливості виконання позивачем свого податкового обов`язку.
Зокрема, встановлено, що ТОВ «ЛІДЕР» зареєстровано за податковою адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с.Веселий Гай, вул. Набережна, буд. 54, має об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, в тому числі за адресами: Запорізька область, Новомиколаївський район, с.Веселий Гай, вул. Набережна, буд. 54 (офіс; Запорізька область Вільнянський район, с.Антонівка, вул. Центральна, буд.2а (контора (адміністративна будівля); Запорізька область, м. Запоріжжя, вул.Складська, буд.8, (кабінет (приміщення)). Отже, позивач має потужності для здійснення господарської діяльності, зупинення діяльності підприємства за вказаними адресами не підтверджено.
Крім того, згідно з даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС позивач, починаючи з 24.02.2022 подає податкову звітність з податку на додану вартість, рентній платі з користування надрами для видобування корисних копалин, податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи, податкову декларацію екологічного податку, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб тощо, що свідчить про можливість платника податків виконувати податковий обов`язок щодо подавання податкової звітності.
Також, відповідно до аналізу даних ЄРПН за період з 24.02.2022 по 21.12.2022 позивач здійснює фінансово-господарську діяльність з реалізації та придбання товарів та послуг.
Контролюючим органом також встановлено, що відповідно до даних інформаційно-комунікаційних систем ДПС позивач має відкритих 11 банківських рахунків, проте банківські виписки про залишки на банківському рахунку надано лише по 5 рахунках. Позивачем вказані обставини не спростовано.
Крім того, суд погоджується з доводами відповідача про те, що відсутність частини первинних документів не може вплив на своєчасність сплати податкових зобов`язань, самостійно задекларованих платником податків, та на подальше здійснення господарської діяльності.
Також слід зазначити, що у заяві від 29.09.2022 позивач заявляє про неможливість виконання податкових обов`язків у звітних (податкових) періодах, що виникли після 11.05.2022.
З огляду на викладене, на думку суду, у контролюючого органу були наявні обґрунтовані сумніви щодо неможливість виконання платником податків податкових обов`язків з огляду на викладені підстави у відповідній заяві від 29.09.2022.
Водночас, суд критично оцінює посилання контролюючого органу на те, що «Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП)» за адресою Запорізька область, Запорізький район, смт.Комишуваха, вул.Горького, 1-А, подано позивачем до контролюючого органу лише 02.09.2022, оскільки зазначені обставини можуть бути підставою лише для висновку про несвоєчасність виконання позивачем відповідного обов`язку, встановленого пунктом 63.3 статті 63 ПК України, однак не доводять наявність або відсутність обставин, які впливають на можливість виконання платником податків своїх податкових обов`язків для цілей застосування положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Крім того, не заслуговують на увагу посилання відповідача на наявність близько 46 платників податків , які мають укладені договори оренди приміщення за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки не доведено вплив вказаних обставин на спірні правовідносини.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Відповідно до вимог статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.
Належних і достатніх доказів, які б свідчили про наявність обґрунтованих причин, які унеможливлюють виконання платником податку податкового обов`язку внаслідок обставин, спричинених військовою агресією Російської Федерації, до контролюючого органу не було надано, як не надано і до суду.
Враховуючи вищевикладене, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв з дотриманням вимог частини 2 статті 2 КАС України, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Зважаючи на відмову у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІДЕР» (70120, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Веселий Гай, вул. Набережна, буд. 54; код ЄДРПОУ 30710162) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 22.01.2024
Суддя М.О. Семененко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2024 |
Оприлюднено | 26.01.2024 |
Номер документу | 116515364 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні