Рішення
від 24.01.2024 по справі 580/5106/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2024 року справа № 580/5106/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Уманської окружної прокуратури в інтересах держави до Христинівської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Заступник керівника Уманської окружної прокуратури (далі прокурор) подав позов до Христинівської міської ради (далі міська рада, відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Христинівської міської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлі загальною площею1066,9 м. кв. та земельну ділянку загальною площею 2,7 га (27000 м. кв.) Кузьминогребельського ліцею Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: 20051, Черкаська область, Уманський район, с. Кузьмина Гребля, вул. Миру, 8;

- зобов`язати Христинівську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі загальною площею 1066,9 м. кв. та земельну ділянку загальною площею 2,7 га (27000 м. кв.) Кузьминогребельського ліцею Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: 20051, Черкаська область, Уманський район, с. Кузьмина Гребля, вул. Миру, 8.

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що в порушення норм чинного законодавства відповідач протягом тривалого часу не вчиняє жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на приміщення будівлі і земельну ділянку вказаного закладу, а відсутність таких документів створює передумови для зловживань щодо розпорядження цими об`єктами.

Ухвалою від 26.06.2023 суддя Черкаського окружного адміністративного суду відкрив провадження у справі, залучив до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Кузьминогребельський ліцей Христинівської міської ради Черкаської області, вирішив розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

19.07.2023 до суду надійшов лист виконавчого комітету Христинівської міської ради про визнання позову.

Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.

Листом від 04.04.2023 № 53/4-381вих-23 прокурор звернувся до відповідача з проханням надати інформацію щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю Кузьминогребельського ліцею Христинівської міської ради Черкаської області та на земельну ділянку під навчальним закладом із наданням належним чином засвідчених копій відповідних документів.

На вказаний запит листом від 14.04.2023 № 272 відповідач повідомив, що на комплекс будівель Кузьминогребельського ліцею не оформлені правовстановлюючі документи. Наявне рішення Кузьминогребельської сільської ради від 03.07.2012 № 16 Про закріплення земельної ділянки за Кузьминогребельською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів.

Бездіяльність Христинівської міської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлі Кузьминогребельського ліцею зумовили звернення прокурора до суду з даним позовом.

Під час вирішення спору по суті суд зазначає таке.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 80 Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII Про освіту (далі Закон № 2145-VIII) до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

На підставі ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з п. а ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон № 1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Частиною 1 ст. 5 Закону № 1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Отже, речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема, земельну ділянку та будівлі, підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

17.10.2012 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки та нерухоме майно, яке на них розміщене, прямо передбачена вищевказаними нормами.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Частиною 1 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп. 1 п. а ч. 1 ст. 32 Закону № 280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління закладами освіти, у т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної сільської ради.

Суд встановив, що відповідно до розділу 1 Статуту Кузьминогребельського ліцею, затвердженого рішенням Христинівської міської ради від 02.06.2022 № 13-34-VІІІ Кузьминогребельський ліцей Христинівської міської ради Черкаської області є комунальним закладом. Засновником закладу освіти є Христинівська міська рада, а уповноваженим органом - відділ освіти, культури, молоді та спорту Христинівської міської ради.

Пунктом 5.3 Статуту визначено, що засновник зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток закладу освіти, його матеріально-технічної бази на рівні, достатньому для виконання вимог державних стандартів, ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти, вимог трудового законодавства, оплат и прані педагогічних працівників, охорони праці, безпеки життєдіяльності тощо.

Матеріально-технічна база закладу освіти включає оборотні та необоротні активи і основні засоби (будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності) та грошові кошти (п. 7.1 Статуту).

Суд встановив, що відповідач не заперечує обставин того, що станом на час розгляду цієї справи, ним не вжито заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі Кузьминогребельського ліцею загальною площею 1066,9 м. кв. та земельну ділянку загальною площею 2,7 га.

Отже, з огляду на визначену Законом № 1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом № 280/97-ВР повноваження, його бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення шкільного закладу та земельну ділянку, на якій він розташований, не відповідає закону.

Відсутність заходів щодо оформлення речових прав свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення закладу освіти, порушує права його користувачів на безпечні умови функціонування і розвитку.

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст. 1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII Про прокуратуру відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п. 1 ч. 6 ст. 23 вказаного Закону).

Зважаючи, що саме відповідач допустив спірну бездіяльність, суд дійшов висновку, що у цьому випадку порушені саме державні інтереси, і прокурор на підставі наведеної норми звернувся в суд обґрунтовано.

Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.

Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Відповідно до частини 2 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Зважаючи на вказане підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Христинівської міської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлі загальною площею 1066,9 м. кв. та земельну ділянку загальною площею 2,7 га (27000 м. кв.) Кузьминогребельського ліцею Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: 20051, Черкаська область, Уманський район, с. Кузьмина Гребля, вул. Миру, 8.

Зобов`язати Христинівську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі загальною площею 1066,9 м. кв. та земельну ділянку загальною площею 2,7 га (27000 м. кв.) Кузьминогребельського ліцею Христинівської міської ради Черкаської області за адресою: 20051, Черкаська область, Уманський район, с. Кузьмина Гребля, вул. Миру, 8.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Учасники справи:

1) прокурор Заступник керівника Уманської окружної прокуратури (20301, Черкаська область, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16);

2) відповідач Христинівська міська ради (20001, Черкаська область, Уманський район, м. Христинівка, вул. Соборна, 30, код ЄДРПОУ 33319218);

3) третя особа Кузьминогребельський ліцей Христинівської міської ради Черкаської області (20051, Черкаська область, Уманський район, с. Кузьмина Гребля, вул. Миру, 8, код ЄДРПОУ 26324697).

Рішення складене у повному обсязі та підписане 24.01.2024.

Суддя Василь ГАВРИЛЮК

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2024
Оприлюднено26.01.2024
Номер документу116518133
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —580/5106/23

Рішення від 24.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Василь ГАВРИЛЮК

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Василь ГАВРИЛЮК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні