ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" січня 2024 р. Справа № 923/1328/21Господарський суд Одеської області у складі судді Нікітенка С.В., за участю секретаря судових засідань Склезь Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу,
за позовом: Заступника керівника Генічеської окружної прокуратури Херсонської області (75500, Херсонська обл., м. Генічеськ, пр-т Миру, 48) в інтересах держави в особі Новотроїцької селищної ради (75300, Херсонська обл., Генічеський р-н, смт. Новотроїцьке, вул. Соборна, буд. 73; код ЄДРПОУ 04402089), Відділу житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради (75300, Херсонська обл., Генічеський р-н, смт. Новотроїцьке, вул. Соборна, буд. 77; код ЄДРПОУ 44122140),
до: Приватного підприємства "АРМ-АГРО" (74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, вул. Першотравнева, буд. 14, кв.23; код ЄДРПОУ 34174480),
про визнання недійсним договору оренди та зобов`язання повернути майно.
За участю представників сторін:
від прокуратури - прокурор Наумова Т.О.;
від позивачів - не з`явились;
від відповідача - не з`явився.
Обставини справи.
В провадженні Господарського суду Херсонської області перебувала справа №923/1328/21 за позовом заступника керівника Генічеської окружної прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Новотроїцької селищної ради, Відділу житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради до Приватного підприємства "АРМ-АГРО" про визнання недійсним договору оренди та зобов`язання повернути майно.
Зазначена справа не була розглянута Господарським судом Херсонської області через введення в Україні воєнного стану з 24.02.2022 та окупацією міста Херсон збройними силами російської федерації.
Розпорядженням Голови Верховного Суду № 11/0/9-22 від 18.03.2022 змінено територіальну підсудність справ Господарського суду Херсонської області на Господарський суд Одеської області.
Надалі відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.06.2023, справа № 923/1328/21 була передана на розгляд судді Господарського суду Одеської області Нікітенку С.В.
Ухвалою від 26.06.2023 суд прийняв справу № 923/1328/21 до провадження судді Нікітенка С.В. та відкрив провадження у справі. Розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 25.07.2023 о 12:30 год.
У підготовчому засіданні 25.07.2023 судом було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 11:00 год. 26.09.2023. Підготовче провадження у справі № 923/1328/21 постановлено провести впродовж розумного строку.
Ухвалою суду від 25.07.2023 повідомлено Новотроїцьку селищну раду, Відділ житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради та Приватне підприємство "АРМ-АГРО", що наступне підготовче засідання у справі № 923/1328/21 призначене на 11:00 год. 26.09.2023. Неявка учасників справи у підготовче засідання не перешкоджає проведенню підготовчого засідання.
Ухвалою суду від 26.09.2023 закрито підготовче провадження у справі № 923/1348/21. Постановлено здійснити розгляд справи № 923/1348/21 по суті впродовж розумного строку. Призначено справу до судового розгляду по суті на 07.11.2023 о 10:00 год. Викликано учасників справи у судове засідання, призначене на 07.11.2023 о 10:00 год.
У судовому засіданні 07.11.2023 суд протокольною ухвалою відклав судове засідання на 14:10 год. 05.12.2023, у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одеса та Одеській області повітряної тривоги.
Ухвалою суду від 07.11.2023 повідомлено Новотроїцьку селищну раду, Відділ житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради та Приватне підприємство "АРМ-АГРО", що судове засідання з розгляду справи по суті призначене на 05.12.2023 о 14:10 год. Неявка учасників справи не перешкоджає проведенню судового засідання.
05 грудня 2023 року судове засідання не відбулось, у зв`язку з несанкціонованим втручанням в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних мереж і ресурсів суду, що сталося внаслідок хакерської атаки та призупиненням роботи КП Діловодство спеціалізованого суду наказом керівника апарату Господарського суду Одеської області від 30.11.2023.
Ухвалою суду від 11.11.2023 призначено судове засідання у справі на 16.01.2024 о 16:30 год. Викликано учасників справи у судове засідання, призначене на 16.01.2024 о 16:30 год.
Судом встановлено, що адресою місцезнаходження відповідача згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є: 74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, вул. Першотравнева, буд. 14, кв.23.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, вся територія Новокаховської міської територіальної громади за винятком смт. Козацьке та с. Веселе, код UA65060170000032937 знаходиться в зоні можливих бойових дій з 24.02.2022 і по теперішній час.
Відповідно до ч. 1 ст. 12-1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України, якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи /абз. 3 ч. 1 ст. 12-1 Закону/.
Господарським судом Одеської області 26.06.2023, 25.07.2023, 26.09.2023, 07.11.2023 та 11.12.2023 на виконання вимог ч. 2 ст. 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" № 1207-VII від 15.04.2014 у редакції Закону № 2217-IX від 21.04.2022 та з урахуванням Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, повідомлено відповідача про постановлення ухвали від 28.06.2023, 27.07.2023, 02.10.2023, 15.11.2023 та 11.12.2023 у справі № 923/1328/21 шляхом розміщення оголошення на сайті „Судової влади України.
Таким чином, згідно абз. 3 ч. 1 ст. 12-1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи № 923/1328/21 з 28.06.2023.
Враховуючи, що матеріали справи містять достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, суд вважає, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами.
Судом також враховано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Представники позивача та представник відповідача у судове засідання 16.01.2024 не з`явились, про поважність причин неявки суд не повідомили, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлялись належним чином.
Прокурор у судовому засіданні 16.01.2024 позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив задовольнити, з підстав викладених у позовній заяві.
У судовому засіданні 16.01.2024 після повернення з нарадчої кімнати судом відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення і повідомлено прокурора про орієнтований час складення повного рішення.
Дослідивши матеріали справи, сукупно оцінивши докази, які мають значення для справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Матеріали справи свідчать, що під час вивчення Генічеською окружною прокуратурою Херсонської області стану законності у сфері використання об`єктів права комунальної власності встановлено відомості про передачу в оренду відділом житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради частини майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи, що перебуває у власності Новотроїцької селищної територіальної громади Генічеського району Херсонської області, у порушення вимог чинного законодавства.
Рішенням ІІ сесії Новотроїцької селищної ради Генічеського району VIII скликання від 14.12.2020 № 37 «Про припинення сільських, селищних рад в результаті реорганізації шляхом приєднання» припинено юридичні особи сільських та селищних рад Новотроїцького району, у тому числі і Чумацькошляхівську сільську раду, в результаті реорганізації шляхом приєднання до Новотроїцької селищної ради Генічеського району.
Відповідно до п. 3 вказаного рішення Новотроїцька селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків юридичних осіб сільських та селищних рад.
Факт прийняття Новотроїцькою селищною радою Генічеського району до комунальної власності об`єктів внутрішньогосподарської меліоративної системи, належних Чумацькошляхівській сільській раді, підтверджується актом приймання-передачі внутрішньогосподарської меліоративної системи від 01.02.2021.
Рішенням Новотроїцької селищної ради Генічеського району від 16.04.2021 № 179 «Про прийом-передачу майна» майно, прийняте Новотроїцькою селищною радою як правонаступником сільських, селищних рад, що припиняються в результаті реорганізації шляхом приєднання до Новотроїцької селищної ради, а також передане із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Новотроїцького району на правах оперативного управління, передано безоплатно на баланс відділу житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради згідно додатку 1.
Відповідно до додатку № 1 до рішення від 16.04.2021 № 179 на баланс відділу житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради передано внутрішньогосподарські меліоративні системи, розміщені у тому числі і на території колишньої Чумацькошляхівської сільської ради.
Факт прийняття відділом житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради на баланс об`єктів внутрішньогосподарської меліоративної системи підтверджується актом приймання-передачі внутрішньогосподарської меліоративної системи від 30.04.2021.
30 квітня 2021 року між Відділом житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради (надалі - орендодавець або позивач) і Приватним Підприємством «АРМ-АГРО» (надалі - орендар або відповідач) був укладений договір оренди № 1 частини майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи, що перебуває у власності Новотроїцької селищної територіальної громади (надалі Договір), відповідно до умов п. 1.1. якого, орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування частину внутрішньогосподарської меліоративної системи Новотроїцької селищної ради згідно з актом приймання-передачі від 30 квітня 2021 року № 1.
Відповідно умов п. 1.2. Договору, майно передається в оренду з метою зрошення земельних ділянок, площею 530,0 га.
Згідно з актом № 1 приймання-передачі меліоративної системи від 30.04.2021, який є невід`ємною частиною договору, сторони склали цей акт приймання-передачі меліоративної системи від НС-1 на каналі Р-3 до договору оренди № 1 від 30.04.2021 про наступне: Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування меліоративну систему площею зрошення 530,0 га, вартість об`єкта 1701784 грн згідно звіту про незалежну оцінку від 14.01.2018.
Таким чином, орендар вступив у фактичне користування майном.
Пунктами 3.1, 3.3 Договору встановлено, що орендна плата визначається на підставі акта приймання-передачі внутрішньогосподарської меліоративної системи від 30.04.2021 (по залишковій вартості) і становить за базовий місяць оренди 4254,46 грн (додаток № 2 до договору).
Орендна плата розраховується відповідно до розрахунку: Річна орендна ставка за користування меліоративними системами складає 3% вартості орендованого майна за 1 га зрошуваної площі (рішення сесії Чумацькошляхівської сільської ради від 06.03.2018 № 332, 333, 334, 335).
Пунктом 10.1 Договору визначено, що Договір укладено строком з 30 квітня 2021 року до 31 грудня 2021 року включно.
Факт вчинення та виконання вказаного правочину підтверджується актом прийому передачі майна від 30 квітня 2021 року.
Прокурор вважає, що Договір укладений з порушенням вимог діючого законодавства, що дає підстави для визнання його недійсним та просить повернути частину майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи від НС-1 на каналі Р-3 на площі зрошення 530,0 га, вартістю 1701784,00 грн, що перебуває у власності Новотроїцької селищної територіальної громади, відділу житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради шляхом підписання акта приймання-передачі.
Дані обставини стали підставою для звернення прокурора з позовною заявою до суду.
Таким чином, виник спір, який підлягає вирішенню у судовому порядку.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Чаплинської селищної ради Каховського району Херсонської області підлягають задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-ІХ (нпдалі Закон) оренда це речове право на майно, відповідно до якого орендодавець передає або зобов`язується передати орендарю майно у користування за плату на певний строк.
Відповідно до ч. 7 ст. 179 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Частинами 1-5 ст. 180 ГК України визначено, що зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.
Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. Вимоги щодо якості предмета договору визначаються відповідно до обов`язкових для сторін нормативних документів, зазначених у статті 15 цього Кодексу, а у разі їх відсутності - в договірному порядку, з додержанням умов, що забезпечують захист інтересів кінцевих споживачів товарів і послуг.
Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України. За згодою сторін у господарському договорі може бути передбачено доплати до встановленої ціни за продукцію (роботи, послуги) вищої якості або виконання робіт у скорочені строки порівняно з нормативними.
Прокурор звертає увагу, що в п. 1.1. Договору не зазначено ідентифікуючих особливостей предмета договору частини майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи (від якої насосної станції, на якому каналі, на якій площі зрошення, якою вартістю).
Відповідно до ст. 5 Закону етапність передачі в оренду державного та комунального майна передбачає: прийняття рішення щодо наміру передачі майна в оренду; внесення інформації про потенційний об`єкт оренди до ЕТС; прийняття рішення про включення потенційного об`єкта оренди до одного із Переліків; опублікування інформації про потенційний об`єкт оренди, щодо якого прийнято рішення про включення до одного з Переліків, в ЕТС; розміщення в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду; проведення аукціону на право оренди майна або передача об`єкта в оренду без проведення аукціону, укладення та публікація в ЕТС договору оренди.
Частиною 1 статті 13 Закону визначено, що об`єкти державної та комунальної власності передаються в оренду за результатами проведення аукціону виключно в ЕТС, у тому числі аукціону, предметом якого є право на продовження договору оренди об`єкта згідно із статтею 18 цього Закону.
Відповідно до ч. 8 ст. 15 Закону передача в оренду майна без проведення аукціону здійснюється виключно в ЕТС.
Разом з тим, на сайті «Рrozorro.Продажі» (ProZorro.Sale) відсутнє оголошення про проведення аукціону з продажу права оренди на зазначену частину майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи від НС-1 на каналі Р-3.
Крім того, у ст. 15 Закону визначено вичерпний перелік підприємств, установ і організацій, які мають право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону, до яких суб`єкти господарювання не відносяться.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону договір оренди формується на підставі примірного договору оренди, що затверджується: Кабінетом Міністрів України - щодо майна державної власності; представницькими органами місцевого самоврядування - щодо майна комунальної власності.
Якщо представницький орган місцевого самоврядування не затвердив примірний договір оренди комунального майна, застосовується примірний договір оренди державного майна.
Договір оренди може відрізнятися від примірного договору оренди, якщо об`єкт оренди передається в оренду з додатковими умовами. Рішенням Кабінету Міністрів України (представницького органу місцевого самоврядування - для комунального майна) можуть бути передбачені особливості договору оренди майна, що передається в оренду з додатковими умовами.
Відповідно до листа Новотроїцької селищної ради від 15.07.2021 № 2471-02-15/0/21/700-41.03-2083 рішення про затвердження Положення про порядок передачі в оренду комунального майна Новотроїцької селищної територіальної громади прийнято лише 12.07.2021. Інші рішення з цього питання селищною радою не приймалися.
Таким чином, примірний договір оренди комунального майна Новотроїцькою селищною радою Генічеського району не затверджувався, тому при укладені оспорюваного Договору відділ житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради повинен був керуватись зразком примірного договору оренди, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2020 № 820.
Отже, Договір оренди № 1 частини майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи, що перебуває у власності Новотроїцької селищної територіальної громади, не відповідає зазначеному зразку примірного договору оренди майна.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 17 Закону орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором.
Орендна плата визначається за результатами аукціону.
У разі передачі майна в оренду без проведення аукціону орендна плата визначається відповідно до Методики розрахунку орендної плати, яка затверджується Кабінетом Міністрів України щодо державного майна та представницькими органами місцевого самоврядування - щодо комунального майна.
У разі якщо представницький орган місцевого самоврядування не затвердив Методику розрахунку орендної плати, застосовується Методика, затверджена Кабінетом Міністрів України.
Разом з тим, згідно з інформацією Новотроїцької селищної ради від 15.07.2021 № 2471-02-15/0/21/700-41.03-2083 при розрахунку орендної плати за користування комунальним майном використовується Методика розрахунку та використання плати за оренду меліоративних систем, затверджена рішенням сесії Новотроїцької селищної ради від 06.06.2017 № 648.
Пунктом 14 Методики розрахунку орендної плати за державне майно, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 № 630, розмір річної орендної плати у разі оренди іншого окремого індивідуально визначеного майна (крім транспортних засобів) встановлюється на рівні 12 відсотків вартості об`єкта оренди.
У разі коли орендарем є суб`єкт малого підприємництва, розмір річної орендної плати за оренду іншого окремого індивідуально визначеного майна, у тому числі транспортних засобів, становить 7 відсотків вартості об`єкта оренди.
Проте, відповідно до умов пунктів 3.1, 3.3 Договору орендна плата визначається на підставі акта приймання-передачі внутрішньогосподарської меліоративної системи від 30.04.2021 (по залишковій вартості) і становить за базовий місяць оренди 4254,46 грн.
Орендна плата розраховується відповідно до розрахунку: Річна орендна ставка за користування меліоративними системами складає 3% вартості орендованого майна за 1 га зрошуваної площі (рішення сесії Чумацькошляхівської сільської ради від 06.03.2018 № 332, 333, 334, 335).
Відповідно до частин 1, 4, 7 ст. 8 Закону вартістю об`єкта оренди для цілей визначення стартової орендної плати є його балансова вартість станом на останнє число місяця, який передує даті визначення стартової орендної плати.
Вартість об`єкта оренди встановлюється на рівні його ринкової (оціночної) вартості, за умови наявності однієї з таких підстав:
- об`єктом оренди є єдиний майновий комплекс державного або комунального підприємства;
- об`єкт оренди пропонується для передачі в оренду без проведення аукціону;
Ринкова (оціночна) вартість об`єкта оренди визначається відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 Методики оцінки об`єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету міністрів України № 629 від 10.08.1995 (надалі Методика) передбачено, що відповідно до цієї Методики проводиться оцінка майна державних підприємств, установ та організацій, іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), що передається в оренду.
Пунктом 2 вказаної Методики встановлено, що оцінка об`єктів оренди проводиться з метою визначення вартості таких об`єктів згідно з положеннями (національними стандартами) оцінки майна та цією Методикою з урахуванням положень (стандартів) бухгалтерського обліку для відображення її в договорі оренди та використання під час розрахунку орендної плати.
Оцінка обов`язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об`єкта оренди була проведена більш як три роки тому та те, що передбачені цією Методикою послуги з проведення незалежної оцінки об`єкта оренди (активів, що входять до складу об`єкта оренди) та аудиторської перевірки об`єкта оренди оплачує орендар.
Разом з тим, остання оцінка об`єктів майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи від НС-1 на каналі Р-3, що перебуває у власності Новотроїцької селищної територіальної громади, проводилась у 2019 році.
Частиною 1 статті 203 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлені загальні вимоги, додержання яких є обов`язковим для чинності правочину, а саме зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Статтею 204 ЦК України встановлено, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Пунктом 2.9. постанови пленуму Вищого господарського суду України №11 від 29.05.2013 року «Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними», передбачено, що на підставі статті 215 ЦК України недійсними можуть визнаватися не лише правочини, які не відповідають цьому Кодексу, а й такі, що порушують вимоги інших законодавчих актів України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів, виданих державними органами, у тому числі відомчих, зареєстрованих у встановленому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Вищезазначене свідчить, що вказаний правочин, який укладений між орендодавцем та орендарем суперечить вимогам законодавства України, інтересам держави та суспільства, в тому числі Закону України «Про оренду державного і комунального майна», ГК України та ЦК України, що в свою чергу є підставою для визнання його недійсним.
Згідно частин 1, 3 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.
У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Статтею 236 ЦК України встановлено, що недійсний правочин є недійсним з моменту його вчинення, але якщо за недійсним правочином права та обов`язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх в майбутньому припиняється.
Відповідно до вимог частини 3 статті 207 ГК України виконання господарського зобов`язання, визнаного судом недійсним повністю або частково, припиняється з дня набрання рішенням законної сили як таке, що вважається недійсним з моменту його виникнення. У разі, якщо за змістом зобов`язання воно може бути припинено лише на майбутнє, таке зобов`язання визнається недійсним і припиняється на майбутнє.
Таким чином, відповідно до положень ст. 21 ЦК України, ст. 207 ГК України та ст. 216 ЦК України, договір оренди частини внутрішньогосподарської меліоративної системи № 1 від 30 квітня 2021 року, укладений між відділом житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради і ПП «АРМ-АГРО», за вищенаведених підстав підлягає визнанню недійсним.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 785 ЦК України, у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.
Частиною 2 ст. 208 ГК України встановлено, що у разі визнання недійсним зобов`язання з інших підстав кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні все одержане за зобов`язанням, а за неможливості повернути одержане в натурі - відшкодувати його вартість грошима, якщо інші наслідки недійсності зобов`язання не передбачені законом.
Таким чином, ПП «АРМ-АГРО» має повернути частину майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи від НС-1 на каналі Р-3 на площі зрошення 530,0 га, вартістю 1701784,00 грн, що перебуває у власності Новотроїцької селищної територіальної громади, відділу житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради шляхом підписання акта приймання-передачі.
Приймаючи до уваги вищезазначені обставини, позовні вимоги про зобов`язання відповідача повернути Відділу житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради частину майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи від НС-1 на каналі Р-3 на площі зрошення 530,0 га, вартістю 1701784,00 грн, шляхом підписання акту приймання-передачі, підлягають задоволенню.
Відповідно до частини третьої статті 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
У відповідності до частини першої статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального Кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Суд зазначає, що у викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Відповідач позовні вимоги належними та доступними засобами доказування не спростував, а наявні в матеріалах справи докази свідчать про обґрунтованість позовних вимог.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені прокурором вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Куруючись ст.ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним договір оренди № 1 частини майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи від НС-1 на каналі Р-3, укладений 30.04.2021, між Відділом житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради (75300, Херсонська обл., Генічеський р-н, смт. Новотроїцьке, вул. Соборна, буд. 77; код ЄДРПОУ 44122140) і Приватним підприємством АРМ-АГРО (74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, вул. Першотравнева, буд. 14, кв.23; код ЄДРПОУ 34174480), вартістю 1701784,00 грн.
3. Зобов`язати Приватне підприємство АРМ-АГРО (74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, вул. Першотравнева, буд. 14, кв.23; код ЄДРПОУ 34174480) повернути Відділу житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою Новотроїцької селищної ради (75300, Херсонська обл., Генічеський р-н, смт. Новотроїцьке, вул. Соборна, буд. 77; код ЄДРПОУ 44122140) частину майнового комплексу внутрішньогосподарської меліоративної системи від НС-1 на каналі Р-3 на площі зрошення 530,0 га, вартістю 1701784,00 грн, шляхом підписання акту приймання-передачі.
4. Стягнути з Приватного підприємства "АРМ-АГРО" (74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, вул. Першотравнева, буд. 14, кв. 23; код ЄДРПОУ 34174480) на користь Херсонської обласної прокуратури (73000, м. Херсон, вул. Михайлівська, 33, код ЄДРПОУ 04851120) суму судових витрат по сплаті судового збору у розмірі 4540,00 грн.
5. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-Західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.
Повне рішення складено 25 січня 2024 р.
Суддя Нікітенко С.В.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2024 |
Оприлюднено | 29.01.2024 |
Номер документу | 116541017 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Нікітенко С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні