Рішення
від 25.01.2024 по справі 120/13884/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

25 січня 2024 р. Справа № 120/13884/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Томчука А.В., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Авто Центр Плаза" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Авто Центр Плаза" (далі - ТОВ "Авто Центр Плаза", позивач) звернулось в суд з позовною заявою до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі - ГУ ДПС у Вінницькій області, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

В обґрунтування заявлених вимог позивач вказує, що товариство зареєстроване та здійснювало свою господарську діяльність у м. Краматорськ Донецької області, яке з початку повномасштабного вторгнення перебувало під постійними обстрілами та ракетними ударами. З березня 2022 року господарська діяльність дилерських центрів з продажу та сервісного обслуговування автомобілів ТОВ "Авто Центр Плаза" не велась у зв`язку з евакуацією працівників товариства та їх сімей у більш безпечні регіони України та закордон. Крім того нежитлове приміщення (дилерський центр), що належить позивачу та розташоване у м. Маріуполь, розграбоване та зруйноване (про що внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження № 22022050000002578 від 25.07.2022). У зв`язку із значною небезпекою для життя та евакуацією працівників ТОВ "Авто Центр Плаза" не мало можливості використовувати та вивезти з м. Краматорськ документи та інше коп`ютерне обладнання аж до вересня 2022 року.

У зв`язку з наведеними обставинами позивач звернувся до ГУ ДПС у Донецькій області Краматорської державної податкової інспекції (м. Краматорськ) із заявою від 28.09.2022 щодо неможливості виконання платником своїх податкових зобов`язань, тоді як податковий орган листом від 24.02.2023 № 250/6/085-99-01-03 повідомив, що виконання його повноважень на період дії воєнного стану покладено на ГУ ДПС у Вінницькій області.

03.03.2023 представником позивача направлену відповідачу вимогу розглянути заяву ТОВ "Авто Центр Плаза" від 28.09.2022 щодо неможливості виконання платником податкових зобов`язань.

Рішенням від 19.04.2023 № 138/02-32-04 ГУ ДПС у Вінницькій області визнало можливість ТОВ "Авто Центр Плаза" своєчасно виконувати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності.

Підставою для прийняття такого рішення, на думку ГУ ДПС у Вінницькій області, є ненадання додаткових документів, обґрунтувань/пояснень, які б підтверджували неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, відповідно до попереднього рішення ГУ ДПС у Вінницькій області від 22.03.2023 № 90/02-32-04.

Позивач вважає, що рішення ГУ ДПС у Вінницькій області щодо можливості своєчасного виконання ТОВ "Авто Центр Плаза" свого податкового обов`язку не відповідає законодавству з питань оподаткування, а тому підлягає скасуванню, що стало підставою звернення до суду із цим позовом.

Ухвалою від 14.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено її розгляд здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в порядку визначеному статтею 262 КАС України. Встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

29.09.2023 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив щодо задоволення вимог ТОВ "Авто Центр Плаза" та вказав про наступне.

ГУ ДПС у Віницькій області за результатом розгляду поданої позивачем заяви від 28.09.2022 б/н (вх. ГУ ДПС у Вінницькій області від 10.03.2023 № 1598/7) щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ обов`язків із подання декларацій: з податку на додану вартість за березень 2022 р. та за квітень 2022р.; з податку на прибуток за перший квартал 2022 р. та за перше півріччя 2022 р.; з екологічного податку за перший квартал 2022 р. та за другий квартал 2022 р.; та зі сплати: екологічного податку за перший квартал 2022р. та за другий квартал 2022р.; орендної плати за оренду землі за лютий 2022-вересень 2022 р.; податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за перший квартал 2022 р. та за другий квартал 2022 р.; податку на додану вартість за лютий 2022р.-вересень 2022 р. прийнято рішення від 19.04.2023 №139/02-32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, правомірність такого рішення було підтверджено рішенням ДПС України від 08.08.2023 №21860/6/99-00-06-01-01-06.

У відзиві відповідач наголошує, що за результатами розгляду заяви платника про неможливість виконання податкових обов`язків, Комісією з розгляду питань про підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Податкового кодексу України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо на період до припинення або скасування воєнного стану на території України (далі - Комісія) прийнято попереднє рішення від 22.03.2023 № 90/02- 32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Таким чином, у рішенні від 22.03.2023 № 90/02- 32-04 запропоновано платнику надати додаткові документи, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); копію наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою роботи підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням) дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості); документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсування документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно п.44.5 ст.44 гл.1 розд. ІІ ПКУ, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пп. 69.28 п. 69 підрозд. 10 роз. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України).

19.04.2023, відповідно розділу III "Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок" Порядку № 225, Комісією прийнято рішення № 139/02-32-04 у зв`язку з не наданням платником додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень щодо підтвердження неможливості виконання податкових обов`язків відповідно до Попереднього рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 22.03.2023 № 90/02-32-04.

Так, відповідач, посилаючись на норми Порядку № 225, зауважив, що обов`язок з направлення контролюючим органом попереднього рішення платнику податків виникає у разі недостатності документів (копій документів) для прийняття відповідного рішення, оскільки додаткові документи до контролюючого органу не надійшли відповідач реалізував своє право на прийняття рішення від 19.04.2023.

Разом з тим, представник звернув увагу суду, що позивачем до позову надано накази № 1-К, №2-К та №3-К від 24 березня 2022 року про призупинення дії трудових договорів з директором ТОВ "Авто Центр Плаза" ОСОБА_1 , інженером ТОВ "Авто Центр Плаза" ОСОБА_2 та електромонтером з обслуговування підстанцій ТОВ "Авто Центр Плаза" ОСОБА_3 з 24 березня 2022 року до відновлення можливості надати і виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану, а також сертифікати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), які видані 06.02.2023 ТОВ "Авто Центр Плаза" Донецькою торгово-промисловою палатою.

Разом з тим, зазначені документи не були надані Головному управлінню ДПС у Вінницькій області при розгляді заяви позивача щодо неможливості виконання платником податків податкових зобов`язань від 28.09.2022 та відповідно не враховані Комісією при прийнятті рішення від 19.04.2023 від № 139/02-32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Щодо надання до суду сертифікатів ТГП, зазначили, що факт введення та продовження воєнного стану автоматично не спричиняє для усіх платників податків звільнення від виконання податкових обов`язків в аспекті форс-мажору.

Крім того, на переконання відповідача, позивачем не надано документів/доказів на підтвердження неможливості використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання, яке необхідне позивачу для виконання ним податкового обов`язку.

У зв`язку з наведеним відповідач зауважує, що за документами доданими до заяви від 28.09.2022 платник не підтвердив неможливості виконання податкових обов`язків.

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідивши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Авто Центр Плаза" (код ЄДРПОУ 41083476) зареєстроване за адресою 84307, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Олекси Тихого, будинок 16. Основним видом діяльності товариства визначено за КВЕД 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Як вказує позивач у вересні 2022 року через електронний кабінет платника товариство звернулось до ГУ ДПС у Донецькій області із заявою від 28.09.2022 щодо неможливості виконання платником податків податкових обов`язків.

У зв`язку з неотриманням відповіді на заяву від 28.09.2022 у лютому 2023 року представник позивача звернулась зокрема і до ГУ ДПС у Донецькій області із заявою, в якій просила повідомити про стан розгляду заяви від 28.09.2023.

Листом від 24.02.2023 ГУ ДПС у Донецькій області повідомило, що виконання повноважень податкового органу у Донецькій області з 28.03.2022 покладено на ГУ ДПС у Вінницькій області.

В листі від 28.02.2023 відповідач вказав, що станом на 28.02.2023 до ГУ ДПС у Вінницькій області не надходила заява ТОВ "Авто Центр Плаза" щодо неможливості виконання платником податків податкових обов`язків.

10.03.2023 за вх. № 1598/7 до ГУ ДПС у Вінницькій області надійшла, скерована ГУ ДПС у Донецькій області заява ТОВ "Авто Центр Плаза" від 28.09.2023 про неможливість виконання платником податків податкових обов`язків та копії документів до неї, лист пояснення до заяви від 06.03.2023 № 1268/6 (вих. від 07.11.2022), заява від 06.03.2023 № 1253/6 (вих. від 03.03.2023).

В якості додатків до заяви від 28.09.2022 ТОВ "Авто Центр Плаза" вказано:

- копія витягу З ЄДРПОУ;

- копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний номер від 06.02.2017 № 79681646;

- копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний номер від 13.02.2017 № 80207592;

- копія з Єдиного реєстру досудових розслідувань;

- копія заяви про вчинення кримінального правопорушення;

- роздруківка з офіційного сайту Краматорської міської ради;

- роздруківку з сайту kramatorsk.post;

- роздруківку з сайту Страна.UA.

За результатами розгляду наданої заяви та документів ГУ ДПС у Вінницькій області винесено попереднє рішення щодо можливості виконання платником податків обов`язків від 22.03.2023 за № 90/02-32-04, в якому у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, запропоновано надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків, зокрема:

- документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа про сплату податків);

- копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));

- документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велись) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно п. 44.5 статті 44 глава 1 розділу ІІ ПК України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно п. 68.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України.

В матеріалах справи міститься супровідний лист від 22.03.2023 № 8448/6/02-32-04-03-18 про надсилання попереднього рішення від 22.03.2023 за № 90/02-32-04 на поштову (вул. Олекси Тихого, 16, м. Краматорськ, Донецька область) та електронну адресу платника (acp@alex.ua).

Проте додаткових документів у встановлені Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за № 225 строки ТОВ "Авто Центр Плаза" не надано, тому ГУ ДПС у Вінницькій області винесено рішення щодо можливості виконання платником податків обов`язків від 19.04.2023 за № 139/02-32-04.

Не погоджуючись із таким рішенням суб`єкта владних повноважень та вважаючи свої права порушеними, позивач оскаржив його у адміністративному порядку до ДПС України.

Рішенням від 08.08.2023 № 21860/6-99-00-06-01-01-06 ДПС України залишено скаргу без задоволення, а рішення від 19.04.2023 за № 139/02-32-04 - без змін.

Не погоджуючись з прийнятим ГУ ДПС у Вінницькій області рішенням від 19.04.2023 за № 139/02-32-04, товариство звернулось до суду з цим позовом.

Визначаючись щодо заявлених вимог в контексті цієї спірної ситуації, суд керується та виходить з наступного.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року за № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року за № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, згідно з підпунктом 69.1. (норми підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX застосовуються починаючи з 27 травня 2022 року) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Підпунктом 69.1 передбачено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

При цьому відповідно до підпункту 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України внесені зміни Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 за № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022. Згідно з даними змінами порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків мало затвердити Міністерство фінансів України, тобто дати відповідь на питання: за якими підставами (критеріями) вважати платника податків таким, що не має можливості виконувати свої податкові обов`язки під час війни, а також, як такий стан підтвердити. Однак, не зважаючи на те, що Закон чинний з 27.05.2022, такого Порядку не було до 06.09.2022.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за № 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303 "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджено:

- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Порядок № 225);

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за № 225, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303, набрав чинності 06.09.2022.

Згідно з пунктом 1 розділу II Порядку № 225 (в редакції чинній станом на дату звернення позивача із відповідною заявою) до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку № 225, до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Згідно з пунктом 4 розділу II Порядку № 225 до платників податків, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів, інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків), застосовуються такі правила.

У разі відсутності у платника податків можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Разом з цим пунктом 7 розділу II вищевказаного Порядку встановлено, що платники податків, які не подали, у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення (п.8 розділу ІІ Порядку № 225).

Згідно з пунктом 1 розділу III вищевказаного Порядку № 225 заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів), обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

За положеннями п. 3 розділу ІІІ Порядку № 225 контролюючий орган направляє попереднє рішення та рішення платнику податків у порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

Направлення попереднього рішення та рішення шляхом його надіслання до Електронного кабінету платника податків здійснюється з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до Електронного кабінету.

Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.

Так п. 42.2 статті 42 ПК України визначає, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Згідно з положеннями п. 42.4 статті 42 ПК України документ, надісланий контролюючим органом в електронний кабінет, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" та є доступним в електронному кабінеті.

Датою вручення платнику податків документа є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа платнику податків. У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа платнику податків вважається наступний робочий день. Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа платнику податків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

У разі неотримання контролюючим органом квитанції про доставку документа в електронний кабінет протягом двох робочих днів з дня його надіслання такий документ у паперовій формі на третій робочий день з дня відправлення з електронного кабінету надсилається за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручається платнику податків (його представнику).

При цьому строк доставки документа в електронний кабінет, визначений абзацом п`ятим цього пункту, не зараховується до строку надіслання документів, визначеного цим Кодексом.

Платник податків один раз протягом року може надіслати контролюючому органу через електронний кабінет заяву про відмову отримувати документи через електронний кабінет. Датою завершення листування платника податків через електронний кабінет є дата, зазначена у квитанції про доставку контролюючому органу заяви про відмову отримувати документи через електронний кабінет.

В контексті встановлених обставин справи суд зауважує, що заява платника про неможливість виконання податкових обов`язків від 28.09.2022, яка надійшла на адресу ГУ ДПС у Вінницькій області 10.03.2023, була розглянута відповідачем 19.04.2023 шляхом прийняття рішення № 139/02-32-04, тобто поза межами межах 20-денного строку встановленого Порядком № 225 для розгляду такої.

Поряд з цим суд наголошує на нормах п. 1 розділу ІІІ Порядку № 225 відповідно до якого заява платника податків та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення.

Суд враховує, що суб`єктом владних повноважень не надано доказів продовження встановленого Порядком 20-денного строку для розгляду такої заяви. Тобто відповідач, встановивши недостатність наданих заявником документів, мав би продовжити термін розгляду заяви, враховуючи строк, передбачений для направлення попереднього рішення.

В свою чергу, матеріали справи також не містять жодних доказів про отримання платником /або про доставку до електронного кабінету платника вказаного вище попереднього рішення від 22.03.2023 № 90/02-32-04 (квитанції про доставку до електронного кабінету платника тощо), в якому зокрема було запропоновано ТОВ надати додаткові документи, в підтвердження обставин, що викладені у заяві.

Тоді як нормами Порядку № 225 передбачено право платника податку на подання до контролюючого органу додаткових документів (копій документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків саме протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Разом з тим прийняття власне самого рішення щодо можливості чи неможливості виконання платником податків свого податкового обов`язку у разі ненадання документів на виконання попереднього рішення здійснюється на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Поряд з цим обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається саме на контролюючий орган.

Надаючи оцінку правомірності оскаржуваного у цій справі рішення щодо можливості виконання ТОВ "Авто Центр Плаза" виконання податкового обов`язку від 19.04.2023 № 139/02-32-04, суд враховує наступне.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022, № 225 затверджено наступний Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року за № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року за № 1127 (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р., № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року за № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет- провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Зважаючи на зазначене, за змістом Порядку № 225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією Російської Федерації.

Водночас таку підставу як: "б) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації" зазначено в окремому підпункті "6" пункту 1 розділу II Порядку №225, який передбачає перелік підстав неможливості виконання податкових обов`язків.

Отже ця підстава (критерій) є самостійною й достатньою підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок.

Таким чином документом, що підтверджує наявність у платника податків такої підстави (критерію) є документ, що підтверджує факт бойових дій або оточення, або окупації території, де перебуває такий платник податків (податкова адреса та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо). Таким документом на момент звернення позивача до відповідача із заявою про неможливість сплати податків від 28.09.2022 є Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 за № 75, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789, до якого Краматорська міська територіальна громада Донецької області (податкова адреса та фактичне місцезнаходження/знаходження виробничих потужностей позивача) відноситься з 24.02.2022.

Відповідно до пункту 45.2. ст. 45 Податкового кодексу України податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Згідно з ст. 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

Суд зазначає, що згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження та податкова адреса позивача: 84307, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Олекси Тихого, будинок 16.

Поряд з цим витягами з Державного реєстру речових прав на рухоме майно про реєстрацію права власності підтверджено, що виробничі засоби, належні позивачу, а саме нежитлова будівля площею 713,7 кв. м, розташована за адресою Донецька область, м. Маріуполь, проспект Металургів, 133 В та будівля площею 1526,1 кв. м, розташована за адресою Донецька область, м. Крамоторськ, вул. Орджонікідзе, 16.

Наданими позивачем доказами підтверджується, що за заявою ТОВ "Авто Центр Плаза" 25.07.2022 внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження № 22022050000002578 відносно пошкодження/знищення майна позивача, що знаходиться у м. Маріуполь на суму 4 млн. грн. При цьому такий витяг надавався позивачем до заяви від 28.09.2022.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним діяльності позивача за КВЕД, зокрема є: 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 за № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, а також визнано таким, що втратив чинність, Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року, № 75 "Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 року за № 453/37789 (із змінами). Наказ від 22.12.2022 за № 309 набрав чинності з 27.12.2022.

Так, згідно з пунктом 1.2 "Території можливих бойових дій" розділу І "Території, на яких ведуться (велися) бойові дії" чинного Переліку: Краматорська міська територіальна громада (код території за Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад (КОАТУУ) UA14120090000098500) віднесена до території можливих бойових дій; дата виникнення можливості бойових дій - 24.02.2022; дата припинення можливості бойових дій ще не визначена.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ "Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України" чинного Переліку: Вся територія Маріупольського району (код території за Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад (КОАТУУ) UA14140000000070889) віднесена до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України - 05.03.2022; дата завершення окупації ще не визначена.

Отже ТОВ "Авто Центр Плаза" надало до податкового органу разом із заявою від 29.09.2022 належні та достатні докази для підтвердження неможливості виконання ним податкового обов`язку з підстави, передбаченої підпунктом "6" пункту 1 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за № 225.

Порядок № 225 набув чинності 06.09.2022, а виконати його вимоги щодо подання відповідної заяви платникам податків необхідно до 30.09.2022. Отже, якщо платник податків не встиг подати заяву та підтверджуючі документи до 30.09.2022 (згідно з пунктом 3 розділу II Порядку) або пізніше, але одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо), але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків (згідно з пунктом 4 розділу II Порядку), то вважається, що у нього є можливість виконувати свої податкові обов`язки.

При цьому за своїм змістом пункт 4 розділу II Порядку № 225, як положення нормативно - правового акту, має пряму перспективну дію. Тобто в пункті 4 розділу II Порядку мова йде про випадки набуття можливості платником податків виконувати такі податкові обов`язки, як реєстрація податкової накладної, подання звітності тощо, у період після 30 вересня 2022 року.

В контексті встановлених обставин справи, зокрема і щодо обставин та підстав прийняття попереднього рішення від 22.03.2023 № 90/02-32-04, суд повторно звертає увагу відповідача на приписи пункту 1 розділу III Порядку № 225, згідно з якими контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

В свою чергу відповідно до розділу ІІІ Порядку № 225 обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Суд зазначає, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб тощо.

Водночас суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Суд зазначає, що Порядок № 225 розроблено відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розд. XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року, № 2755-VI, зі змінами та доповненнями (далі - ПКУ) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 глави 2 розд. II ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо (п. 1 розд. І Порядку)

Згідно з абзацами першим - п`ятим п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПК України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У заяві про неможливість виконання податкових зобов`язань позивачем вказано про неможливість своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності до скасування воєнного стану.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 19.04.2023 № 139/02-32-04, яким встановлено можливість своєчасного виконання платником податків ТОВ "Авто Центр Плаза" свого податкового обов`язку, прийняте ГУ ДПС України у Вінницькій області всупереч положенням Наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за № 225, є протиправним та необґрунтованим, а тому підлягає скасуванню.

Згідно з частиною 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

При цьому, зважаючи на формулювання заявлених вимог позивачем, суд дійшов висновку, що порушені права позивача, підлягаю відновленню у спосіб зобов`язання ГУ ДПС у Вінницькій області повторно розглянути заяву ТОВ "Авто Центр Плаза", датовану 28.09.2022, з урахуванням висновків суду висловлених за наслідками розгляду цієї справи.

Відповідно до статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Частиною першою статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 77 КАС України), а згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень частини 1 статті 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 19.04.2023 3 139/02-32-04.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Авто Центр Плаза" щодо неможливості виконання платником податків податкових обов`язків, датовану 28.09.2022 (вхідний податкової служби від 10.03.2023 № 1598/7), з урахуванням висновків суду, висловлених за наслідками розгляду цієї справи.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Авто Центр Плаза" сплачений судовий збір в сумі 2684 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят шість) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Авто Центр Плаза" (вул. Олекси Тихого, 16, м. Краматорськ, Донецька область, 84307, код ЄДРПОУ 41083476);

Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ ВП 44069150).

Повний текст рішення складено та підписано суддею 25.01.2024.

Суддя Томчук Андрій Валерійович

Дата ухвалення рішення25.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116545546
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —120/13884/23

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 25.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні