Рішення
від 22.01.2024 по справі 160/27988/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 січня 2024 року Справа № 160/27988/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіРябчук О.С. за участі секретаря судового засіданняКрасовської А.А. за участі: представника позивача представника відповідача Шульги О.О. Бабенко Д.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АСБІТ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

УСТАНОВИВ:

25.10.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «АСБІТ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, з вимогами:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 28.06.2023 р. №0161960409, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.

В обґрунтування позовних вимог зазначається, що відповідач за результатами проведеної камеральної перевірки щодо термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, оформленого актом перевірки від 05.05.2023 р. №16527/04-36-04-09/43374867 дійшов висновків, щодо реєстрації ТОВ «АСБІТ» 77-ми податкових накладних, складених у період травень-листопад 2022 р. з порушенням строків, передбачених п.201.10 ст.201 ПK України, що стало підставою для накладення на позивача штрафу згідно з п.120-1.1 ст.120-1 ПК України та, відповідно, винесення податкового повідомлення-рішення від 28.06.2023 р. №0161960409. Так, позивачем наголошується, що приймаючи спірне податкове повідомлення-рішення, відповідачем був порушений принцип правової визначеності та захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності, тому що Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-ІХ було скасовано право, яким позивач користувався до того часу та не було надано часу для вчинення дій щодо своєчасної реєстрації податкових накладних за період карантину без застосування фінансових санкцій. Також, на думку позивача, прийнявши оспорюване рішення відподач зробив хибний висновок, що норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України превалюють над нормами пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України. Серед іншого, відповідач невірно визначив відсоток розміру штрафу за порушення терміну реєстрації податкових накладних в ЄРПН, який підлягає застосуванню, оскільки виходячи з приписів п. 11 підрозділу 10 розділу ХІХ «Перехідні положення» ПК України, останній при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону №2876-ІХ та застосувати зниженні розміри штрафних санкцій. Крім того, відповідачем не враховано, що податкові накладні, перелічені в акті з 25 по 69 рядок були направлені до контролюючого органу для реєстрації з дотриманням граничного строку реєстрації, в останній день строку, протягом операційного дня 15.08.2022 р. Посилаючись на вказані обставини, позивач просить суд визнати протиправним та скасувати оскаржуване податкове повідомлення від 28.06.2023 р. №0161960409 та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2023 року прийнято позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «АСБІТ» до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/27988/23, призначено цю справу до розгляду за правилами загального позовного провадження, а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.

21.11.2023 року до суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому відповідач пред`явлений позов не визнав та заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що відповідачем проведено камеральну перевірку ТОВ «АСБІТ» з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН. В інформаційних базах ДПС України в автоматичному режимі нараховані штрафні санкції у розмірах 10, 30 та 40 відсотків суми ПДВ. За результатами перевірки, відповідно до вимог п. 86.2 ст. 86 ПК Україні складено акт камеральної перевірки від 05.05.2023 р. №16527/04-36-04-09/43374867 на загальну суму штрафних санкцій 3 436600,59 грн. Акт перевірки направлено засобами поштового зв`язку та отримано підприємством. Відповідно до пп.86.7.5 п. 86.7 ст.86 Кодексу ГУ ДПС у Дніпропетровській області було прийняте податкове повідомлення-рішення від 28.06.2023 р. №0161960409 на загальну суму 3 436600,59 грн. Копію податкового повідомлення-рішення направлено засобами поштового зв`язку та отримано платником податку. Крім того, відповідачем зауважено, щодо позиції позивача, що норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України не превалюють над нормами пункту 521 підрозділу 10 розділу XX цього Кодексу (суперечать між собою), то за загальновизнаним принципом права, у разі існування неузгодженості між нормами, виданими одним і тим самим нормотворчим органом, застосовується акт, виданий пізніше, навіть якщо прийнятий раніше акт не втратив своєї чинності. Крім того, приписами норм законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID -19), платники податків не звільнялись від податкового обов`язку реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у строки, які передбачені п. 201.10 ст. 201 ПК України. Відповідно до матеріалів перевірки (розрахунку штрафних санкцій), при/до розрахунку кількості днів затримки реєстрації податкових накладних не включено дні затримки такої реєстрації, яка тривала до 27.05.2022 року, оскільки в цей період відповідальність за таке порушення не була передбачена приписами пункту 521 підрозділу 10 розділу XX ПК України та Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» №2118 від 03.03.2022 року. Що стосується строку реєстрації «не пізніше 15 липня 2022 року», встановленого пп. 69.1 п 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (зі змінами внесеними Законом України від 13.12.2022 року №2836-IX), то він стосується реєстрації в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року. Крім того, приписами пп.69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПK України, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності у разі відсутності у них можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок. У позовній заяві позивачем не наведено об`єктивних причин, з яких виписані податкові накладні реєструвались в ЄРПН з затримкою. ТOB «АСБІТ» заяв та документів, як у довільній формі, так і відповідно до Порядку №225, щодо неможливості своєчасно виконувати свій податковий обов`язок до ГУ ДПС не надавало. З огляду на дію зазначених норм законодавства, для звільнення платника податків від передбаченої Кодексом відповідальності, визначальним є наявність у такого платника об`єктивної неможливості виконувати свій податковий обов`язок, а не відсутність деякий час чіткого правового регулювання підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків. З огляду на дію зазначених норм ПК України та те, що позивачем не здійснено (не забезпечено) своєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, за наслідками проведеної перевірки ГУ ДПC правомірно застосовано до ТОВ «АСБІТ» штрафні санкції податковим повідомленням-рішенням від 28.06.2023 р. №0161960409.

10.01.2024 р. позивачем надано відповідь на відзив, в якій зазначено про безпідставність доводів відповідача, викладених у відзиві на позов.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити в повному обсязі. В обґрунтування позовних вимог надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила в задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своєї позиції навела доводи, зазначені у відзиві на позов.

Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, з огляду на таке.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі п.п.20.1.4, п.п. 20.1.19 п. 20.1 ст.20 розділу І та п.п. 75.1.1 п. 75.1. ст.75 розділу ІІ Податкового кодексу України, в порядку ст.76 розділу ІІ Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку ТОВ «АСБІТ» (код ЄДРПОУ 43374867) щодо термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (дані ЄРПН).

За результатами проведеної перевірки складено акт від 05.05.2023 р. №16527/04-36-04-09/43374867, відповідно до висновків якого зафіксовано встановлені під час перевірки допущені порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «АСБІТ» (код ЄДРПОУ 43374867). Відповідальність платника передбачена п.1201.1, статті 1201 глави 11 розділу ІІ Податкового кодексу України. Загальна сума штрафу становить 3 436600,59 грн.

На підставі вказаного акта камеральної перевірки, ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення від 28.06.2023 р. №0161960409, яким до ТОВ «АСБІТ» застосовано штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних визначених ст. 201 Податкового кодексу України та згідно з п.1201.1, статті 1201 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у сумі 3 436600,59 грн.

Податкове повідомлення-рішення від 28.06.2023 р. №0161960409 було оскаржено позивачем в порядку адміністративного оскарження, за результатами якого скаргу підприємства було залишено без задоволення, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення без змін.

Незгода позивача з вказаним податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Дніпропетровській області податкове повідомлення-рішення від 28.06.2023 р. №0161960409 стала підставою для звернення до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовані положеннями Податкового кодексу України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо акцизних накладних, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками акцизного податку електронними документами.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних є підставою для відповідальності у вигляді штрафу за п.1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Виходячи з наведеного в сукупності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, проте за період до 01 березня 2020 року такі штрафні санкції підлягають застосуванню.

Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 10.12.2021 у справі № 420/10367/20.

Однак, Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Судом у цій справі, на основі дослідження акту перевірки, встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом виявлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, дата складання яких припадає на період травень-листопад 2022 р. і реєстрація яких була здійснена у період з серпня 2022 по березень 2023.

У свою чергу, граничні терміни реєстрації жодної із зазначених у акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону № 2260-ІХ.

Суд зазначає, що особливістю операцій із реєстрації податкових накладних є їх тривалість у часі, а тому у даному випадку необхідно враховувати плинність та змінюваність законодавства, адже відправною точкою для притягнення до відповідальність платників податків за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних, а не дата їх складання.

При цьому суд звертає увагу, що при здійсненні правозастосування, суд має комплексно та системно застосовувати законодавства, враховуючи при цьому мету (ціль) та завдання того чи іншого нормативно-правового акту.

Вносячи Законом № 2260-ІХ зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення законодавець переслідує мету унормування саме особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.

Отже, підсумовуючи наведене вище, суд дійшов до висновку, що ТОВ «АСБІТ» порушило терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що починаючи з 27.05.2022 року підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Згідно пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

З 08 лютого 2023 року набрав чинності Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон № 2876-ІХ), який опубліковано у газеті «Голос України» від 07.02.2023 року № 26.

Законом України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), встановлені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 1201. 1 статті 1201 Кодексу.

Пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, визначено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Конституційним Судом України у Рішенні від 5 квітня 2001 року № 3-рп/2001 зазначено, що Конституція України в частині першій статті 58 закріпила принцип незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів. Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави. Винятки з цього конституційного принципу, тобто надання закону або іншому нормативно-правовому акту зворотної сили, передбачено частиною першою статті 58 Конституції України, а саме: коли закони або інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

В даному випадку, відбулось пом`якшення відповідальності платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно вимог частини 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 року № 1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

Таким чином, до спірних правовідносин необхідно застосувати пункти 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), встановлені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 1201. 1 статті 1201 Кодексу.

Отже, в силу пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, податковий орган повинен був застосовувати штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішення щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій, в даному випадку 28.06.2023 року.

Тобто, до Товариства з обмеженою відповідальністю «АСБІТ» повинно було бути застосовано штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у розмірі 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Також суд зауважує, що норми пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначають спеціальне (пріоритетне) застосування податкового законодавства на період дії воєнного часу по відношенню до інших положень Податкового кодексу України, в тому числі й щодо п.1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

В межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних, що є додатком до податкового повідомлення-рішення від 28.06.2023р. №0161960409, контролюючим органом до позивача застосовано наступну відповідальність:

- за податкову накладну №21 від 01.07.2022, кількість днів порушення - 12, дата реєстрації 12.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 515,54 грн.;

- за податкову накладну №26 від 01.07.2022, кількість днів порушення - 12, дата реєстрації 12.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 147,66 грн.;

- за податкову накладну №22 від 01.07.2022, кількість днів порушення - 12, дата реєстрації 12.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 818,93 грн.;

- за податкову накладну №20 від 01.07.2022, кількість днів порушення - 12, дата реєстрації 12.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 17, грн.;

- за податкову накладну №25 від 01.07.2022, кількість днів порушення - 12, дата реєстрації 12.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 303,19 грн.;

- за податкову накладну №24 від 01.07.2022, кількість днів порушення - 12, дата реєстрації 12.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 242,38 грн.;

- за податкову накладну №23 від 01.07.2022, кількість днів порушення - 12, дата реєстрації 12.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 273,34 грн.;

- за податкову накладну №27 від 01.07.2022, кількість днів порушення - 12, дата реєстрації 12.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 8,31 грн.;

- за податкову накладну №39 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 1 021,00 грн.;

- за податкову накладну №57 від 18.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 4 223,13 грн.;

- за податкову накладну №69 від 20.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 16 774,46 грн.;

- за податкову накладну №31 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 121,00 грн.;

- за податкову накладну №61 від 19.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 7 841,52 грн.;

- за податкову накладну №95 від 31.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 6,20 грн.;

- за податкову накладну №38 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 18,44 грн.;

- за податкову накладну №54 від 18.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 21 082,51 грн.;

- за податкову накладну №72 від 21.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 1 165,41 грн.;

- за податкову накладну №48 від 17.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 2 231,63 грн.;

- за податкову накладну №50 від 17.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 4 923,83 грн.;

- за податкову накладну №83 від 31.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 13 497,12 грн.;

- за податкову накладну №58 від 18.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 20,97 грн.;

- за податкову накладну №94 від 31.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 37,09 грн.;

- за податкову накладну №28 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 621,50 грн.;

- за податкову накладну №51 від 17.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 17 819,40 грн.;

- за податкову накладну №52 від 18.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 3 792,93 грн.;

- за податкову накладну №70 від 21.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 23 424,79 грн.;

- за податкову накладну №59 від 19.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 25 614,11 грн.;

- за податкову накладну №49 від 17.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 340,25 грн.;

- за податкову накладну №56 від 18.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 121,00 грн.;

- за податкову накладну №63 від 19.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 1 629,75 грн.;

- за податкову накладну №62 від 19.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 588,56 грн.;

- за податкову накладну №30 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 1 288,00 грн.;

- за податкову накладну №41 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 243,00 грн.;

- за податкову накладну №42 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 22,00 грн.;

- за податкову накладну №47 від 17.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 1 143,01 грн.;

- за податкову накладну №29 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 368,94 грн.;

- за податкову накладну №64 від 19.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 4 958,62 грн.;

- за податкову накладну №53 від 18.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 3 015,80 грн.;

- за податкову накладну №71 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 2 129,05 грн.;

- за податкову накладну №46 від 17.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 24 229,78 грн.;

- за податкову накладну №55 від 18.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 20 309,34 грн.;

- за податкову накладну №65 від 19.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 1 108,60 грн.;

- за податкову накладну №33 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 10 915,75 грн.;

- за податкову накладну №34 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 9 763,24 грн.;

- за податкову накладну №45 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 12 352,95 грн.;

- за податкову накладну №60 від 19.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 3 264,03 грн.;

- за податкову накладну №67 від 19.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 4 121,19 грн.;

- за податкову накладну №36 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 970,91 грн.;

- за податкову накладну №40 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 54,72 грн.;

- за податкову накладну №66 від 19.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 12 887,50 грн.;

- за податкову накладну №73 від 22.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 14 063,94 грн.;

- за податкову накладну №44 від 16.07.2022, кількість днів порушення - 2, дата реєстрації 17.08.2022 року, розмір штрафу - 10%, сума санкції 2 073,08 грн.;

- за податкову накладну №16 від 16.05.2022, кількість днів порушення - 108, дата реєстрації 31.10.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 203 681,91 грн.;

- за податкову накладну №20 від 20.05.2022, кількість днів порушення - 108, дата реєстрації 31.10.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 173 512,52 грн.;

- за податкову накладну №18 від 18.05.2022, кількість днів порушення - 104, дата реєстрації 27.10.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 200 506,51 грн.;

- за податкову накладну №21 від 21.05.2022, кількість днів порушення - 136, дата реєстрації 28.11.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 169 053,51 грн.;

- за податкову накладну №28 від 25.05.2022, кількість днів порушення - 136, дата реєстрації 28.11.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 160 806,87 грн.;

- за податкову накладну №46 від 31.05.2022, кількість днів порушення - 168, дата реєстрації 30.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 996,48 грн.;

- за податкову накладну №14 від 15.05.2022, кількість днів порушення - 167, дата реєстрації 29.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 258 073,26 грн.;

- за податкову накладну №13 від 14.05.2022, кількість днів порушення - 167, дата реєстрації 29.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 241 943,68 грн.;

- за податкову накладну №22 від 22.05.2022, кількість днів порушення - 167, дата реєстрації 29.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 169 744,93 грн.;

- за податкову накладну №25 від 24.05.2022, кількість днів порушення - 167, дата реєстрації 29.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 169 744,93 грн.;

- за податкову накладну №10 від 12.05.2022, кількість днів порушення - 165, дата реєстрації 27.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 226 355,68 грн.;

- за податкову накладну №8 від 10.05.2022, кількість днів порушення - 165, дата реєстрації 27.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 203 681,91 грн.;

- за податкову накладну №15 від 16.05.2022, кількість днів порушення - 165, дата реєстрації 27.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 52 303,09 грн.;

- за податкову накладну №19 від 19.05.2022, кількість днів порушення - 167, дата реєстрації 29.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 196 683,95 грн.;

- за податкову накладну №23 від 23.05.2022, кількість днів порушення - 167, дата реєстрації 29.12.2022 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 169 744,93 грн.;

- за податкову накладну №61 від 31.10.2022, кількість днів порушення - 37, дата реєстрації 22.12.2022 року, розмір штрафу - 30%, сума санкції 791,87 грн.;

- за податкову накладну №62 від 31.10.2022, кількість днів порушення - 37, дата реєстрації 22.12.2022 року, розмір штрафу - 30%, сума санкції 184,16 грн.;

- за податкову накладну №60 від 31.10.2022, кількість днів порушення - 37, дата реєстрації 22.12.2022 року, розмір штрафу - 30%, сума санкції 217 188,36 грн.;

- за податкову накладну №64 від 31.10.2022, кількість днів порушення - 37, дата реєстрації 22.12.2022 року, розмір штрафу - 30%, сума санкції 255,70 грн.;

- за податкову накладну №63 від 31.10.2022, кількість днів порушення - 37, дата реєстрації 22.12.2022 року, розмір штрафу - 30%, сума санкції 6 818,37 грн.;

- за податкову накладну №65 від 31.10.2022, кількість днів порушення - 37, дата реєстрації 22.12.2022 року, розмір штрафу - 30%, сума санкції 11 137,04 грн.;

- за податкову накладну №143 від 23.11.2022, кількість днів порушення - 39, дата реєстрації 23.01.2023 року, розмір штрафу - 30%, сума санкції 3,85 грн.;

- за податкову накладну №51 від 31.10.2022, кількість днів порушення - 101, дата реєстрації 24.02.2023 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 20 746,88 грн.;

- за податкову накладну №9 від 11.05.2022, кількість днів порушення - 257, дата реєстрації 29.03.2023 року, розмір штрафу - 40%, сума санкції 245 782,18 грн.

Разом з тим, в контексті доводів позивача, суд зауважує, що Законом №2876-IX не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись.

Поряд з цим суд зазначає, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану, який введений в Україні з 24.02.2022 року, тобто в цій частині вказаний вище закон має зворотню дію в часі.

Варто наголосити, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Таким чином, суд зауважує, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту1201.1 статті 120 Податкового кодексу України.

Разом з тим, виходячи з приписів п. 11 підрозділу 10 розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876 -ІХ.

Як наведено вище по тексту рішення, згідно розрахунку штрафу, як додатку до спірного податкового повідомлення-рішення, вбачається, що:

- 53 податкових накладних зареєстровано позивачем в ЄРПН з порушенням термінів реєстрації від 1 до 15 календарних днів, внаслідок чого відповідачем визначений розмір штрафних санкцій 10 % від ПДВ, а мав би бути розмір 2 % від ПДВ;

- 17 податкових накладних зареєстровано позивачем в ЄРПН з порушенням термінів реєстрації від 61 до 365 календарних днів, внаслідок чого відповідачем визначений розмір штрафних санкцій 40 % від ПДВ, а мав би бути розмір 15 % від ПДВ;

- 7 податкових накладних зареєстровано позивачем в ЄРПН з порушенням термінів реєстрації від 31 до 60 календарних днів, внаслідок чого відповідачем визначений розмір штрафних санкцій 30 % від ПДВ, а мав би бути розмір 10 % від ПДВ.

Крім того, судом встановлено що ТОВ «АСБІТ» податкові накладні №39 від 16.07.2022, №57 від 18.07.2022, №69 від 20.07.2022, №31 від 16.07.2022, №61 від 19.07.2022, №95 від 31.07.2022, №38 від 16.07.2022, №54 від 18.07.2022, №72 від 21.07.2022, №48 від 17.07.2022, №50 від 17.07.2022, №83 від 31.07.2022, №58 від 18.07.2022, №94 від 31.07.2022, №28 від 16.07.2022, №51 від 17.07.2022, №52 від 18.07.2022, №70 від 21.07.2022, №59 від 19.07.2022, №49 від 17.07.2022, №56 від 18.07.2022, №63 від 19.07.2022, №62 від 19.07.2022, №30 від 16.07.2022, №41 від 16.07.2022, №42 від 16.07.2022, №47 від 17.07.2022, №29 від 16.07.2022, №64 від 19.07.2022, №53 від 18.07.2022, №71 від 16.07.2022, №46 від 17.07.2022, №55 від 18.07.2022, №65 від 19.07.2022, №33 від 16.07.2022, №34 від 16.07.2022, №45 від 16.07.2022, №60 від 19.07.2022, №67 від 19.07.2022, №36 від 16.07.2022, №40 від 16.07.2022, №66 від 19.07.2022, №73 від 22.07.2022, №44 від 16.07.2022 були направлені засобами електронного зв`язку 15.08.2022 р. протягом операційного дня до податкового органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та отримані податковим органом.

На підтвердження надіслання податкових накладних для реєстрації позивачем надано квитанції про надіслання, протоколи руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій.

Крім того, факт направлення податкових накладних 15.08.2022 р. та отримання їх податковим органом сторонами в судовому засіданні не заперечувався.

Протягом операційного дня позивачем не було отримано від податкового органу квитанції про неприйняття або зупинення реєстрації податкових накладних, що також не заперечується відповідачем, проте, подані позивачем протягом операційного дня 15.08.2022 р. податкові накладні були зареєстровані податковим органом лише 17.08.2022 р.

При цьому, у будь-який інший день поза межами операційного дня 15.08.2022 р., позивачповторно податкові накладні для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних не направляв.

Відповідно до абз. 13 п.201.10ст.201 ПКякщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкованакладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на те, що позивачем вжито всі залежні від нього дії щодо надання (надіслання) податковихнакладнихдляреєстраціїв ЄРПН у строк, встановленийстаттею 201 ПК України,протеквитанцій про прийняття або неприйняття таких накладних ним не отримано, останнівважаються такими, що зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому підстави для застосування до позивача штрафних санкцій відсутні.

З огляду на наведене, суд погоджується із доводами позивача про протиправність спірного рішення, оскільки відповідачем неправильно застосований розмір штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН та не враховано факту надіслання частини податкових накладних на реєстрацію в межах граничного строку.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також, у рішенні ЄСПЛ від 19 квітня 1993 року у справі «Краска проти Швейцарії» визначено, що ефективність справедливого розгляду досягається тоді, коли сторони процесу мають право представити перед судом ті аргументи, які вони вважають важливими для справи. При цьому такі аргументи мають бути «почуті», тобто ретельно розглянуті судом. Іншими словами, суд має обов`язок провести ретельний розгляд подань, аргументів та доказів, поданих сторонами. Разом із цим, обов`язок суду обґрунтовувати свої рішення не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (п. 29 рішення ЄСПЛ від 9 грудня 2009 року у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»).

Ураховуючи наведене, суд дійшов висновку, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 28.06.2023 р. №0161960409 не є обґрунтованим та прийнятим з урахуванням усіх обставин, що мали значення, а тому не відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, що визначені у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, внаслідок чого позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 244, 245, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АСБІТ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 28.06.2023 р. №0161960409.

Рішення суду набирає законної сили відповідно достатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені статтями295та297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення виготовлено у повному обсязі 25.01.2024 р.

Суддя О.С. Рябчук

Дата ухвалення рішення22.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116546040
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —160/27988/23

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 12.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Рішення від 22.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Рішення від 22.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні