Рішення
від 24.01.2024 по справі 320/22115/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 січня 2024 року м. Київ№ 320/22115/23

Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Акціонерного товариства "Київметал" до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось АТ "Київметал" з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, у якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 14.04.2023 № 265050415.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки позивачем було подано відповідачу податкову декларацію з плати за землю за 2022 рік, на підставі якої позивачем сплачено до місцевого бюджету податок на землю в розмірі 1569462,35 грн, відтак, АТ «Київметал» було дотримано та виконано обов`язок по обчисленню, декларуванню та сплаті суми податку в порядку та в строки, визначені Податковим кодексом України (далі - ПК України). Водночас, згідно з п. п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою. Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю. Разом з тим, підставою для нарахування орендної плати за землю, є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», п. 288.1 ст. 288 ПК України). Позивач наголошує на тому, що податковим органом не було враховано відсутність у АТ «Київметал» обов`язку сплачувати орендну плату за землю, а також не враховано факт подання податкової декларації та сплати позивачем плати за землю у формі земельного податку.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.07.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, ГУ ДПС у м. Києві було проведено камеральну перевірку АТ «Київметал» щодо своєчасності подання податкової декларації з плати за землю (орендна плата за землю) за 2022 рік.

За результатами проведення камеральної перевірки, контролюючим органом складено акт про результати камеральної перевірки № 17857/Ж5/26-15-04-15-03 від 13.03.2023, за висновками якого, позивачем порушено вимоги статті 286 ПК України, оскільки дані камеральної перевірки свідчать про неподання АТ «Київметал» податкової декларації з плати за землю (орендна плата за землю) за 2022 рік.

Висновки акта перевірки обгрунтовані тим, що згідно проведеної звірки з автоматичною базою даних Держгеокадастру встановлено, що за позивачем значиться земельна ділянка, кадастровий номер земельної ділянки № 8000000000:66:264:0003, адреса земельної ділянки: просп. Визволителів, 5, дата початку дії договору оренди 25.10.1999, проте декларацію з плати за землю за 2022 рік товариством не подано.

Не погодившись з актом камеральної перевірки № 17857/Ж5/26-15-04-15-03 від 13.03.2023, товариством було направлено до ГУ ДПС у м. Києві заперечення за вих. № 10 від 03.04.2023, за результатом розгляду яких, листом № 15879/1/26-15-04-15-08 від 13.04.2023, повідомлено про залишення без змін висновку, викладеного в акті камеральної перевірки.

АТ «Київметал» отримано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у м. Києві форми «ПС» від 14.04.2023 № 265050415, яким застосовано до нього штрафну санкцію у сумі 340 грн.

Згодом, не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, АТ «Київметал» звернулось до ГУ ДПС у м. Києві зі скаргою вих. № 12 від 26.04.2023, однак, листом № 36026/6/26-15-04-15-08 від 01.05.2023, ГУ ДПС у м. Києві повідомило про залишення вказаної скарги без розгляду.

Також, АТ «Київметал» звернулось до Державної податкової служби України зі скаргою вих. № 14 від 16.05.2023, проте рішенням № 14371/6/99-00-06-03-02-06 від 06.06.2023, зазначену скаргу позивача залишено без розгляду.

АТ «Київметал» не погоджується з податковим повідомленням рішенням ГУ ДПС у м. Києві від 14.04.2023 № 265050415 та вважає, що останнє підлягає визнанню протиправним та скасуванню, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

При вирішенні спору, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень у спосіб, що передбачений, як Конституцією, так і Законами України.

Згідно з п. 61.1 ст. 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Також, п. п. 62.1.3 п. 62.1 ст. 62 ПК України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Абзацом 1 п. 75.1 ст. 75 ПК України встановлено право контролюючих органів на проведення камеральних, документальних (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичних перевірок.

Відповідно до п. п. 76.3 ст. 76 ПК України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

Згідно з приписами п. 286.2 ст. 286 ПК України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до норм п. 49.1 ст. 49 ПК України, податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

Згідно з п. 49.20 ст. 49 ПК України, якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем. Граничні строки подання податкової декларації можуть бути збільшені за правилами та на підставах, які передбачені цим Кодексом.

Відповідно до змісту п. 120.1 ст. 120 ПК України неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до п. 49.2 ст. 49 цього Кодексу) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов`язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов`язок подання якої до контролюючих органів передбачено цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Судом досліджено, що за висновками акта камеральної перевірки, позивачем не подано податкову декларацію з плати за землю (орендна плата за землю) за 2022 рік, що призвело до прийняття податкового повідомлення-рішення форми «ПС» від 14.04.2023 № 265050415, яким застосовано штрафну санкцію у сумі 340,00 грн.

Так, 25.08.1999 між Закритим акціонерним товариством «Київметал», правонаступником якого після зміни організаційно-правової форми відповідно до Закону України «Про акціонерні товариства» є АТ «Київметал», та Київською міською радою було укладено договір на право тимчасового довгострокового користування землею, за умовами якого, Київська міська рада на підставі свого рішення від 18.02.1999 № 141/242 надала позивачу в тимчасове довгострокове користування строком на 24 роки земельну ділянку загальною площею 13,7119 га для експлуатації та обслуговування адміністративно-побутових корпусів та складської бази на просп. Визволителів, 5 у Дніпровеькому районі м. Києва (пункти 1.1., 1.2. Договору). Договір користування укладено в простій письмовій формі та зареєстровано у книзі реєстрації договорів на право тимчасового користування землею за № 66-5-00032.

Пунктом 2.1 договору встановлено, що плата за землю вноситься АТ «Київметал» згідно Закону України «Про плату за землю» у вигляді земельного податку у розміні одного відсотку від грошової оцінки земельної ділянки, що оподатковується, на відповідний рахунок.

На час укладення договору користування, відносини щодо тимчасового користування землею регулювалися Земельним кодексом України (у редакції, яка була чинною з 15.05.1992 по 31.12.2001), Законом України «Про оренду землі» від 06.10.1998, Законом України «Про плату за землю» від 03.07.1992.

Тобто, на момент укладення Договору користування чинним законодавством було передбачено можливість укладення, як договору про право тимчасового користування землею, так і договору оренди, як особливого виду договору користування землею. Зазначені два види договорів хоч і регулювали тотожні відносини у сфері землекористування, але мали відмінності. Так, право довгострокового тимчасового користування землею та право довгострокового тимчасового користування землею на умовах оренди мали різні види договорів, на підставі яких громадяни та юридичні особи отримували різні за змістом види прав на земельні ділянки.

25.10.2001 прийнято та введено у дію 01.01.2002 чинний Земельний кодекс України, а Земельний кодекс України в редакції від 13.03.1992, втратив чинність. На відміну від останнього, чинний Земельний кодекс України не передбачає можливості набуття та здійснення такого права на землю, як право тимчасового довгострокового користування землею, а містить положення про набуття та здійснення права оренди землі.

Водночас, пунктом 7 розділу X «Перехідні положення» чинного Земельного кодексу України, передбачено, що громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.

У даному випадку, оскільки договір користування був укладений 25.08.1999 строком на 24 роки, то на момент введення у дію чинного Земельного кодексу України він не втратив чинність, у зв`язку з чим, АТ «Київметал» після введення в дію чинного Земельного кодексу України зберегло право тимчасового довгострокового користування землею, яке виникло на підставі укладеного договору користування.

Відповідно до норм ст. 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Згідно з пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПК України, земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Водночас, відповідно до положень ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Слід звернути увагу на те, що зазначені вище обставини та висновки викладені в постанові Верховного Суду України від 15.03.2017 у справі № 910/26993/15, якою було відмовлено в задоволенні позовних вимог прокурора до АТ «Київметал» про внесення змін ло договору користування стосовно збільшення розміру орендної плати за землю до 3% від нормативної грошової оттінки землі, що фактично визнано судом не лише зміною розміру плати за землю, а й форми її справляння - замість земельного податку, встановлення оренлної плати.

Так, у зазначеній постанові Судова палата у господарських справах Верховного Суду України погодилася з висновками судів апеляційної та касаційної інстанцій, що норми статті 288 ПК України, підлягають застосуванню до земельних правовідносин, заснованих на договорі оренди, а оскільки договір користування був укладений 25.08.1999, тобто після прийняття і введення у дію Закону України «Про оренду землі», наявні підстави вважати, що цей договір не є різновидом договору оренди землі і до нього не можуть застосовуватися, як положення Закону України «Про оренду землі» від 6 жовтня 1998 року, так і положення статті 8 Земельного кодексу України в редакції від 13 березня 1992 року та статті 288 ПК України.

З урахуванням наведеного слідує, що АТ «Київметал» є платником плати за землю (за користування земельною ділянкою, кадастровий номер № 8000000000:66:264:0003, адреса: м. Київ, просп. Визволителів, 5) саме у формі земельного податку (назва та код бюджетної класифікації податку: 18010500 (земельний податок з юридичних осіб) та не є платником орендної плати (назва та код бюджетної класифікації податку: 18010600 (орендна плата з юридичних осіб) відносно вказаної земельної ділянки.

При цьому, Акціонерним товариством «Київметал», згідно п. 286.2 ст. 286 ПК України, яким передбачено, що платники плати за землю самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями, - вчасно та в установлені терміни подало податкову декларацію.

Так, матеріалами справи підтверджується, що 17.01.2022 позивачем подано до ГУ ДПС у м. Києві звітну податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік, що за квитанцією про прийняття декларації до податкових органів № 2, реєстраційний номер в податкових органах № 9002590548.

У зв`язку з рішенням Київської міської ради від 13.09.2022 № 5449/5490 (керуючись Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні») яким установлено, що з 01.03.2022 по 31.05.2022 застосовується ставка орендної плати за земельні ділянки в розмірі 0 відсотка (у відсотках до НГО), - 25.10.2022 позивачем було подано до ГУ ДПС у м. Києві уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік, що підтверджується квитанцією про прийняття декларації до податкових органів № 2, реєстраційний номер в податкових органах № 9219370091.

Згідно уточнюючої декларації з плати за землю від 25.10.2022, позивачем розраховано суму земельного податку в розмірі 1569462,35 грн., що був сплачений АТ «Київметал» відповідно до платіжних інструкцій № 1898 від 16.02.2022, № 1962 від 06.04.2022, № 2084 від 21.06.2022, № 2085 від 21.06.2022, № 2089 від 28.06.2022, № 2142 від 20.07.2022, № 2194 від 18.08.2022, № 2272 від 28.09.2022, № 2516 від 26.01.2023.

Тож, з наведеного слідує, що позивачем було подано відповідачу податкову декларацію з плати за землю за 2022 рік, на підставі якої позивачем сплачено до місцевого бюджету податок на землю в розмірі 1569462,35 грн, відтак, АТ «Київметал» було дотримано та виконано обов`язок по обчисленню, декларуванню та сплаті суми податку в порядку та в строки, визначені ПК України.

Водночас, згідно з п. п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою. Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю.

Разом з тим, підставою для нарахування орендної плати за землю, є саме договір оренди земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України «Про оренду землі», п. 288.1 ст. 288 ПК України).

Суд вважає, що податковим органом не було враховано відсутність у АТ «Київметал» обов`язку сплачувати орендну плату за землю, а також не враховано факт подання податкової декларації та сплати позивачем плати за землю у формі земельного податку, тому притягнення позивача до відповідальності за неподання декларації з плати за землю (орендна плата за землю) за 2022 рік, та, як наслідок зобов`язання сплатити штраф у розмірі 340,00 грн за порушення п. 286.2 ст. 286 ПК України, є безпідставним та протиправним.

З огляду на зазначене, суд вважає, що висновки акта перевірки, що знайшли своє відображення в оскаржуваному податковому повідмоленні-рішенні, є недоведеними та такими, що не ґрунтуються на приписах ПК України.

Позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню. Відповідачем під час розгляду даного спору не було доведено правомірності акта камеральної перевірки та прийнятого на підставі його висновків рішення, з огляду на що, оскаржуване податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно норм ч. 1 ст. 139 КАС України, судові витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,

в и р і ш и в:

Адміністративний позов Акціонерного товариства "Київметал" до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у м. Києві від 14.04.2023 № 265050415.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на користь Акціонерного товариства "Київметал" судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Головенко О.Д.

Дата ухвалення рішення24.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116546874
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —320/22115/23

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Рішення від 24.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні