Рішення
від 23.01.2024 по справі 420/22966/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/22966/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Приватного підприємства «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС» (вул.Шевченко, 7, кв.35, м.Ізмаїл, Одеська область, 68600, код ЄДРПОУ 43929129) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства БЕТОН-ТРАНССЕРВІС до Головного управління ДПС в Одеській області , Державної податкової служби України в якому позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №9120784/43929129 від 04 липня 2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №10 від 12 травня 2023 року, складену Приватним підприємством «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС», в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подання.

В обґрунтування позовних вимог та відповіді на відзив позивач зазначає, що у зв`язку з наявністю різниці між сумою фактично відвантаженого товару та сумою зареєстрованих податкових накладних, 12 травня 2023 року, у відповідності до положень ст. 201 Податкового кодексу України, ПП «БЕТОНТРАНССЕРВІС» було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №10 від 12 травня 2023 року на загальну суму 92 666,57 грн. разом з ПДВ (775 679,15 грн - 683 012,58 грн. = 92 666,57 грн.)

Вищезазначену Податкову накладну №10 від 12 травня 2023 року позивач подав на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних 31 травня 2023 року. Проте, її реєстрацію було зупинену з таких підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 12.05.2023 №10 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3816 , дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.3023%, "P"=16022.5 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Разом з тим, жодних додаткових даних податковим органом не зазначено.

З огляду на зупинення реєстрації податкової накладної №10 від 12 травня 2023 року та керуючись п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, позивачем направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо Податкової накладної №10 від 12 травня 2023 року разом з документами та відповідними поясненнями до них. В поясненнях, які було подано разом з Повідомленням, було детальним чином описано господарські операції, внаслідок здійснення яких позивачем складено податкову накладну №10 від 12 травня 2023 року. У вищезазначених поясненнях позивач також вказав на специфіку діяльності підприємства, на наявність достатньої кількості товару та на достатній обсяг матеріально-технічної бази, що дозволяє належним чином здійснювати господарську діяльність.

Отже, ПП «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС» надані усі потрібні первинні документи, які засвідчують реальність такої господарської операції. Однак, незважаючи на це та не прийнявши до уваги надані позивачем пояснення та документи, 04 липня 2023 року Контролюючий орган надіслав Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9120784/43929129 від 04 липня 2023 року.

Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних є висновок Комісії Відповідача-1 про: «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку». При цьому, у графі «Додаткова інформація» будь-які відомості відсутні.

Не погодившись із Оскаржуваним рішенням, позивачем подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, рішення що оскаржується: № 9120784/43929129 від 04 липня 2023 року з відповідними поясненнями та вичерпним пакетом документів. Разом із вищезазначеною Скаргою Позивач надав відповідні Пояснення, в яких повторно описав здійснення господарських операцій, сировини, достатність засобів та матеріально-технічної бази для провадження господарської діяльності.

Однак, за результатами розгляду скарги Відповідачем-2 (в особі комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН Державної податкової служби) було прийнято Рішення за результатами розгляду скарги про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №57982/43929129/2 від 19 липня 2023 року, яким залишено Скаргу без задоволення, а Оскаржуване рішення без змін.

Позивач вважає, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН про відмову в реєстрації податкової накладної є необґрунтованим та протиправним, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України.

Від відповідачів надійшов відзив на позовну заяву в якому не погоджується з позовними вимогами та зазначає, що позивачем направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкову накладну №10 від 12.05.2023 року на загальну суму з ПДВ 92666, 57 грн. За отриманою Квитанцією з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України. Позивачу було повідомлено, що: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної накладної від 12.05.2022 № 10, в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 3816, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операції». Додатково повідомляємо: показник "D"=2.3023%, "P"-16022.5.

Також, ПП «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС» було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної. На виконання п. 11 Порядків №1165 Позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Разом з повідомленням №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 04.07.2023, позивачем надано 5 додатків: пояснення; видаткові накладні №38, №40, №44; договір поставки №5; акт звіряння; товарно-транспортні накладні.

ПП «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС» на розгляд Комісії регіонального рівня не надавалося повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП), зокрема про наявні потужності підприємства: офісні приміщення, складські приміщення, автомобільний транспорт та іншу техніку необхідну для функціонування підприємства та виконання своїх функцій та обов`язків, що знаходиться в оренді чи власності підприємства.

Відповідач звертає увагу, що серед документів, наданих до контролюючого органу, відсутній штатний розпис. В товарно-транспортних накладних зазначенні водії, але через не надання штатного розпису, не можливо визначити зв`язок водіїв з позивачем. 3 вищенаведеного можна зробити висновок, що документи, надані на розгляд комісії є сумнівними та ймовірно складені із порушенням законодавства.

Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийняте рішення від 04.07.2023 року №9129784/43929129 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 12.05.2023 року.

Згідно квитанції № 1 до податкової накладної № 1 від 05.07.2023 за результатами обробки «документ прийнято. реєстрація зупинена.» Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 05.07.2023 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 31.09, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДПС України Позивачу було повідомлено, що реєстрація відповідної податкової накладної зупинена. Також, даною квитанцією запропоновано платнику надати пояснення та / або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової. Надалі платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення зупинено № 2 від 26.07.2023 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій ПН/РК. Однак, за рішенням комісії від 01.08.2023 № 9283304/44711061 Позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 05.07.2023. Разом з Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних № 2 від 26.07.2023 на розгяд Комісії 3 питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Головного управління ДПС в Одеській області Позивачем надана платіжна інструкція № 745 від 05.07.2023 складена з порушеннями чинного законодавства, а саме відсутні обов`язкові реквізити, зокрема підпис відповідальної особи.

З огляду на результат проведеного моніторингу реєстрації ПН/РК, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення від 01.08.2023 № 9283304/44711061 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 05.07.2023.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд встановив наступне: Приватне підприємство «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС» зареєстровано як юридичну особу в установленому законом порядку. Відомості щодо юридичної особи внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (дата державної реєстрації 24.12.2020 року, номер запису: 1009441020000000018). Позивач має статус платника податку на додану вартість. Код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ: 43929129. Видами діяльності Позивача є: - КВЕД 23.63 «Виробництво бетонних розчинів, готових для використання (основний)»; - КВЕД 23.61 «Виготовлення виробів із бетону для будівництва»; - КВЕД 23.64 «Виробництво сухих будівельних сумішей»; - КВЕД 41.20 «Будівництво житлових і нежитлових будівель»; - КВЕД 43.99 «Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.»; - КВЕД 46.73 «Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням»; - КВЕД 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля»; - КВЕД 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт»; - КВЕД 52.21 «Допоміжне обслуговування наземного транспорту»; - КВЕД 52.24 «Транспортне оброблення вантажів»; - КВЕД 52.29 «Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту»; - КВЕД 68.20 «Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна»; - КВЕД 77.12 «Надання в оренду вантажних автомобілів»; - КВЕД 77.39 «Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.», відомості про що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Між Приватним підприємством «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС» (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ ІСТ КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 41275867) (Покупець) (разом Сторони) було укладено Договір поставки №5 від 23 червня 2021 року (далі Договір), відповідно до п. 1.1 якого Постачальник зобов`язується у встановлений строк виготовити та передати у власність Покупця бетонну суміш, будівельні розчини (далі іменується - товар) та супутні послуги, а Покупець зобов`язується прийняти цей товар і сплатити Постачальнику за нього грошові кошти у порядку та на умовах, встановлених даним Договором.

Відповідно до п. 1.4 Договору, загальна вартість товару, що поставляється, часткове співвідношення (асортимент, номенклатура) за видами, марками, типами, розмірами, його комплектність, ціна та загальна вартість визначається у Специфікаціях та/або рахунках, наданих Постачальником, підтверджених відповідними видатковими, товарно-транспортними накладними.

Разом з цим, згідно з п. 1.6 Договору Сторони дійшли згоди, що у разі не укладання Сторонами Специфікації, прийняття Покупцем товару відповідно до видаткової накладної є підтвердженням факту узгодження Сторонами найменування, асортименту, комплектності, кількості та ціни товару.

Відповідно до п. 3.2 Договору, остаточна ціна, кількість, асортимент, номенклатура товару, визначається також і в рахунках враховуючи положення п. 1.4 та п. 3.2 Договору, на замовлення Покупця, 08 травня 2023 року Постачальником було направлено на адресу Покупця Рахунок на оплату №36 від 08 травня 2023 року щодо наступного товару: - Бетон М350 П4 В25 у кількості 216 м. куб. - Послуга прокачки БСГ у кількості 2 од.; - Послуга прокачки БСГ у кількості 1 од., на загальну суму 775 679,15 грн. з ПДВ. 08 травня 2023 року відповідно до умов Договору та рахунку на оплату №36 від 08 травня 2023 року Покупцем було перераховано на рахунок Постачальника кошти в сумі 530 207,75 грн. з ПДВ, що підтверджується відповідною банківською випискою за період 3 01 травня 2023 року по 31 травня 2023 року.

Відповідно до п. 4.1 Договору, поставка товару Покупцю здійснюється автомобільним транспортом на умовах згідно Інкотермс 2020: на умовах DDP об`єкт Покупця: 18 км +600м 18км+700 м на автошляху М-28 Одеса-Южний /М-14/ з під`їздом праворуч, на території Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області.

Вартість поставки (транспортні послуги) включена у вартість товару.

Перевезення підтверджується відповідними товарно-транспортними накладними: №Р36 від 05 травня 2023 року, №Р37/1 від 05 травня 2023 року, №Р37 від 05 травня 2023 року, №Р38/3 від 05 травня 2023 року, №Р38/2 від 05 травня 2023 року, №Р38/1 від 05 травня 2023 року, №Р38 від 05 травня 2023 року.

Перевезення здійснювалось також із залученням стороннього суб`єкта господарювання ПП «ОРБІТА» (код ЄДРПОУ 30945576) на підставі Договору надання послуг № 26/04/21 від 26 квітня 2021 року.

09 травня 2023 року було поставлено наступну партію товару: - Бетон М350 П4 В25 у кількості 86,50 м. куб.; - Послуга прокачки БСГ у кількості 1 шт., на загальну суму 312 294,66 грн. з ПДВ, про що між сторонами було підписано відповідну видаткову накладну №40 від 09 травня 2023 року.

Перевезення підтверджується відповідними товарно-транспортними накладними: №Р39 від 08 травня 2023 року, №Р40 від 09 травня 2023 року, №Р40/1 від 09 травня 2023 року, №Р40/2 від 09 травня 2023 року, №Р40/3 від 09 травня 2023 року, №Р40/4 від 09 травня 2023 року, №Р40/5 від 09 травня 2023 року, №Р40/6 від 09 травня 2023 року, №Р40/7 від 09 травня 2023 року, №Р46 від 09 травня 2023 року.

Перевезення здійснювалось також із залученням стороннього суб`єкта господарювання ПП «ОРБІТА» (код ЄДРПОУ 30945576) на підставі Договору надання послуг № 26/04/21 від 26 квітня 2021 року.

12 травня 2023 року було поставлено такий товар: - Бетон М350 П4 В25 у кількості 86,00 м. куб.; - Послуга прокачки БСГ у кількості 1 шт., на загальну суму 310 579,66 грн. з ПДВ, про що між Сторонами було підписано відповідну видаткову накладну №44 від 12 травня 2023 року.

Перевезення підтверджується відповідними товарно-транспортними накладними: №Р41 від 10 травня 2023 року, №Р42 від 11 травня 2023 року, №Р44 від 12 травня 2023 року, №Р44/1 від 12 травня 2023 року, №Р44/2 від 12 травня 2023 року, №Р44/3 від 12 травня 2023 року, №Р44/4 від 12 травня 2023 року, №Р44/5 від 12 травня 2023 року, №Р44/6 від 12 травня 2023 року, №Р44/7 від 12 травня 2023 року.

Перевезення здійснювалось також із залученням стороннього суб`єкта господарювання ПП «ОРБІТА» (код ЄДРПОУ 30945576) на підставі Договору надання послуг № 26/04/21 від 26 квітня 2021 року.

Позивач також надав Акт звіряння взаємних розрахунків за період з 01 травня 2023 року по 31 травня 2023 року щодо господарських відносин з ТОВ «ВЕСТ ІСТ КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 41275867).

Таким чином, відповідно до вищезазначеного, загальна сума відвантаження складає: 152 804,83 грн. + 312 294,66 грн. + 310 579,66 грн. = 775 679,15 грн. В свою чергу, загальна сума зареєстрованих податкових накладних склала: 152 804,83 грн. + 530 207,75 грн. = 683 012,58 грн.

12 травня 2023 року, у відповідності до положень ст. 201 Податкового кодексу України, ПП «БЕТОНТРАНССЕРВІС» було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №10 від 12 травня 2023 року на загальну суму 92 666,57 грн. разом з ПДВ (775 679,15 грн - 683 012,58 грн. = 92 666,57 грн.)

Вищезазначену Податкову накладну №10 від 12 травня 2023 року позивач подав на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних 31 травня 2023 року. Проте, її реєстрацію було зупинену з таких підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 12.05.2023 №10 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги Документ сформований в системі «Електронний суд» 31.08.2023 6 3816 , дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.3023%, "P"=16022.5 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Позивачем направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо Податкової накладної №10 від 12 травня 2023 року разом з документами та відповідними поясненнями до них.

В поясненнях, які було подано разом з Повідомленням, було детальним чином описано господарські операції, внаслідок здійснення яких Позивачем було складено податкову накладну №10 від 12 травня 2023 року. У вищезазначених поясненнях Позивач також вказав на специфіку діяльності підприємства, на наявність достатньої кількості товару та на достатній обсяг матеріально-технічної бази, що дозволяє належним чином здійснювати господарську діяльність.

Так, разом з вищезазначеним Повідомленням позивач надав документи щодо матеріалів для виготовлення товару, який згодом було реалізовано ТОВ «ВЕСТ ІСТ КОМПАНІ». ПП «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС» є виробником продукції (товару), який згодом було реалізовано ТОВ «ВЕСТ ІСТ КОМПАНІ». Для виготовлення товару здійснює переробку такої сировини: піску (код УКТЗЕД 2505), щебню (код УКТЗЕД 2517), цементу (код УКТЗЕД 2523290000), пластифікатора хімічних добавок (код 3824400000).

04 липня 2023 року Контролюючий орган надіслав Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9120784/43929129 від 04 липня 2023 року. Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних є висновок Комісії про: «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

Не погодившись із оскаржуваним рішенням, позивачем подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, рішення що оскаржується: № 9120784/43929129 від 04 липня 2023 року з відповідними поясненнями та вичерпним пакетом документів.

Разом із вищезазначеною скаргою позивач надав відповідні пояснення, в яких повторно описав здійснення господарських операцій, сировини, достатність засобів та матеріально-технічної бази для провадження господарської діяльності та надав наступні документи: 1) Видаткові накладні: №38 від 05 травня 2023 року, №40 від 09 травня 2023 року, №44 від 12 травня 2023 року; 2) Товарно-транспортні накладні; 3) Акт звіряння №5 від 31 травня 2023 року; 4) Договір поставки №5 від 23 червня 2021 року; 5) Виписки банку за травень 2023; 6) Документи щодо наявності сировини (ч. 1); 7) Документи щодо наявності сировини (ч. 2); 8) Рахунок №36 від 08 травня 2023 року; 9) Пояснення №1 від 11 липня 2023 року; 10) Інвентаризаційний опис №5 від 31 травня 2023 року.

За результатами розгляду скарги відповідачем прийнято Рішення за результатами розгляду скарги про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №57982/43929129/2 від 19 липня 2023 року, яким залишено Скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з такого: відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10. ст. 201 ПК України, передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.10 р. (далі Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015

р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

З 01.02.20 р. набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.19 р. № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п.2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп. "а" або "б" п. 185.1 ст. 185, пп. "а" або "б" п. 187.1 ст. 187, абзацу 1 п. 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Як вбачається із змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, підставою для такого зупинення став п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток № 1 до Порядку № 1165), відсутність товару/послуги, зазначеної в ПН, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у ПК/РК до ПН на збільшення суми податкових зобов`язань, яку подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку.

Суд звертає увагу, що посилання у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних на п.1 Критеріїв ризиковості не розкриває зміст та не конкретизує підстав зупинення реєстрації податкових накладних, а також не відображає переліку документів, необхідних податковому органу для реєстрації таких накладних.

Верховний Суд у постановах від 16.04.19 р. у справі № 826/10649/17, від 28.11.19 р. у справі № 1640/2650/18, від 03.11.21 р. у справі № 360/2460/20 вказав, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Відповідно до матеріалів справи, у квитанції не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до неї, які визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Формальне зазначення у квитанціях пропозиції "надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН" є лише дублюванням норми пп. 3 п. 11 Порядку № 1165.

Умови такої пропозиції дають підстави позивачу самостійно визначати перелік необхідних документів, що в подальшому виключає посилання відповідача на їх недостатність чи неповноту та спростовує доводи про недостатність документів, поданих позивачем на підтвердження реальності проведених операцій.

Таким чином, жодних відомостей стосовно господарської операції з контрагентом відповідач 1 у квитанціях не зазначає, але витребує документи та пояснення, які спростовують цю податкову інформацію, не зазначаючи при цьому їх перелік.

За таких умов, рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії та породжує неоднозначне їх трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.19 р. затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).

Згідно п.4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

За приписами п.5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

За приписами п. 11 Порядку № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Тобто чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

З оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вбачається, що він не містить конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є надання платником податку копій документів, складених із порушенням, додатково зазначено: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення до яких долучено копії наявних документів.

Суд дійшов висновку, що позивачем надано повний пакет документів щодо здійснення господарської операції.

Не надаючи оцінки наданим позивачем первинним документам, податковий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 12.05.2023 р.

Доказів та обґрунтувань того, що подані документи складені або оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не надано.

Наявні в матеріалах справи документи у повній мірі підтверджують реальність вищевказаних господарських операцій, за наслідками якої складено та направлено для реєстрації податкові накладні.

Таким чином, відповідачами не доведено правомірність рішення щодо відмови у реєстрації податкової накладної, відтак спірне рішення підлягає скасуванню.

Відповідно до п. 19 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно п. 20 Порядку № 1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №10 від 12 травня 2023 року, складену Приватним підприємством «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС», в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подання.

Суд зазначає, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного направлення/надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 25 листопада 2022 року по справі № 320/3484/21, від 27 жовтня 2022 року по справі № 360/3253/20, від 03 листопада 2021 року по справі № 360/2460/20.

Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ПП «КАССІС ТРЕЙД » слід стягнути сплачений судовий збір у розмірі 2684, 00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Приватного підприємства «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС» (вул.Шевченко, 7, кв.35, м.Ізмаїл, Одеська область, 68600, код ЄДРПОУ 43929129) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №9120784/43929129 від 04 липня 2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №10 від 12 травня 2023 року, складену Приватним підприємством «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС», в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подання.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «БЕТОН-ТРАНССЕРВІС» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.К. Василяка

Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116547986
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/22966/23

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 23.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні