Справа № 420/22540/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮДІСТРОЙ" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮДІСТРОЙ" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якій просить:
- скасувати рішення № 550/15-32-04-03-03 Головного управління ДПС в Одеській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮДІЙСТРОЙ" від 10.04.2023 р;
- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області поновити реєстрацію платника податку на додану вартість, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру - 379470915535 з дати її анулювання;
- зобов`язати Державну податкову службу України поновити облікові дані, записи та стан рахунків інтегрованої картки в системі електронного адміністрування СЕА (ПДВ) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні - до прийняття рішення від 10.04.2023 р. № 550/15-32-04-03-03 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮДІЙСТРОЙ".
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 01.07.2021 р. товариство було зареєстроване платником податку на додану вартість. 10.04.2023 р. відповідачем-1 прийнято рішенням № 550/15-32-04-03-03 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "ЮДІЙСТРОЙ" у зв`язку з неподанням податкової звітності з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців за період з 01.03.2022 р. 01.03.2023 р. Вважає таке рішення протиправним, оскільки обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є нездійснення платником податків господарської діяльності шляхом укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою неподання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями. При цьому, з метою вирішення питання щодо прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ контролюючий орган має враховувати останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації до складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації. Позивач вважає, що ним не здійснювалась господарська діяльність та не подавалась звітність не внаслідок пасивної поведінки щодо ведення господарської діяльності, а виключно через неможливість її ведення через агресивні дії збройних формувань рф на території України, тобто з незалежних від позивача обставин. Водночас, на дату анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "ЮДІСТРОЙ" у останнього був податковий кредит на загальну суму 190036,08 грн. Оскільки контролюючим органом було надано платникам податків можливість, із урахуванням військового стану, на неподання податкової звітності з ПДВ за період з 24 лютого 2022 року по 20 липня 2022 року, то вважає, що цей період не може бути включений у останні 12 послідовних податкових місяців, які розраховуються при прийнятті рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість. Крім того, позивач посилається на лист Торгово-промислової палати № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 р., що засвідчує форс-мажорні обставини через військову агресію російської федерації проти України, та приписи Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" № 2118-ІХ від 03.03.2022 р., яким було доповнено підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктом 69, яким звільнено від відповідальності платників податків за неподання звітності за період із 24 лютого 2022 року по 20 липня 2022 року, що виключає можливість включення цього періоду в основну умову анулювання реєстрації, а саме "останні 12 послідовних податкових місяців".
Ухвалою від 31.08.2023 р. відкрито спрощене провадження у справі та надано відповідачам п`ятнадцятиденний строк для подачі відзиву на позовну заяву.
18.09.2023 р. та 21.09.2023 р. від відповідачів надійшли відзиви, згідно яких просять відмовити в задоволенні позову. Вказують на те, що у п.2 рішення від 10.04.2023 р. № 550/15-32-04-03-03, вказано, що платник ТОВ "ЮДІСТРОЙ" не подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з березня 2022 року по лютий 2023 року включно, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. В контексті вимог ст.184 ПК України у підставі анулювання свідоцтва платника ПДВ саме на платника податку покладено обов`язок з декларування своїх податкових зобов`язань. Тому застосування вимог ст.184 ПК України у спірних правовідносинах залежить власне від свідомого рішення саме платника податку, а не податкового органу, у реалізації податкового обов`язку. Позивач за самостійним рішенням не скористався правом на податковий кредит та усвідомлено не декларовано та не сплачено суми податку до бюджету в складі податкових зобов`язань з ПДВ. Обов`язок платника податку з декларування податкових зобов`язань з ПДВ залишився незмінним і в воєнний час, а тому є безпідставними посилання позивача на звільнення суб`єктів господарювання з 24.02.2022 р. по 20.07.2022 р. включно від виконання податкового обов`язку з декларування та сплати податку до бюджету, оскільки норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України звільняли платників податку, які в умовах воєнного стану в країні мали змогу виконувати податковий обов`язок, лише від фінансових санкцій за несвоєчасне виконання обов`язку, а не від обов`язку з декларування податкових зобов`язань з ПДВ як такого. Позивач вважається таким, що має можливість своєчасно та у повному обсязі виконати податковий обов`язок у терміни, визначені ПК України, що беззаперечно свідчить про правомірність в порядку ст.184 ПК України у системному застосуванні із пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, Порядку № 225 позбавлення даного підприємства статусу платника ПДВ.
25.09.2023 р. від позивача надійшов відзив на позовну заяву, в якому вказує на безпідставність викладених у ньому обставин, оскільки вони жодним чином не спростовують доводи позовної заяви. Зокрема, господарська діяльність підприємства була призупинена через форс-мажорні обставини, які підтверджені Торгово-промисловою палатою України, через військову агресію, постійні обстріли інфраструктури, відсутність світла та постійної наявності небезпеки для життя та відсутністю працівників. Неможливість виконання зобов`язань внаслідок дії непереборної сили відповідно до вимог законодавства є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.
04.10.2023 р. від відповідача-2 надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначає, що позивачем не подавалася заява про неможливість виконання податкового обов`язку, а тому ТОВ "ЮДІСТРОЙ" вважається таким суб`єктом господарювання, який має можливість своєчасно виконувати свої обов`язки. Підтвердженням цього є подання позивачем у червні 2022 року податкової декларації з податку на прибуток та фінансового звіту суб`єкта малого підприємництва за 2021 рік та здійснення у серпні 2022 року операцій з постачання товарів (послуг).
Згідно ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки від сторін не надходило клопотання про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що ТОВ "ЮДІЙСТРО" зареєстроване 14.07.2021 р. за № 1005561070011042909. Основним видом діяльності позивача є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (КВЕД 46.73).
01.07.2021 р. ТОВ "ЮДІСТРОЙ" зареєстровано платником податку на додану вартість.
Рішенням Головного управління ДПС в Одеській області від 10.04.2023 р. № 550/15-32-04-03-03 анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ "ЮДІСТРОЙ" з підстав неподання податкової звітності з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців за період з 01.03.2022 р. по 01.03.2023 р.
Підставою прийняття такого рішення стала довідка відділу адміністрування ПДВ управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області від 06.04.2023 р. № 550/15-32-04-03-02.
Вважаючи дане рішення протиправним, позивач звернувся до суду з позовною заявою про його скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Згідно пп.49.2, 49.4 ст.49 ПК України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі до контролюючого органу всіма платниками цього податку з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Статтею 184 ПК України визначено порядок та підстави анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Відповідно до п.184.1 ст.184 ПК України реєстрація діє до дати анулювання реєстрація платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо:
а) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку протягом попередніх 12 місяців, подала заяву про анулювання реєстрації, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надаються такою особою, за останні 12 календарних місяців була меншою від суми, визначеної статтею 181 цього Кодексу, за умови сплати суми податкових зобов`язань у випадках, визначених цим розділом;
б) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов`язань із податку у випадках, визначених цим розділом;
в) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість;
г) особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту;
ґ) установчі документи будь-якої особи, зареєстрованої як платник податку, визнані рішенням суду недійсними;
д) господарським судом винесено ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута;
е) платник податку ліквідується за рішенням суду (фізична особа позбувається статусу суб`єкта господарювання) або особу звільнено від сплати податку чи її податкову реєстрацію анульовано (скасовано, визнано недійсною) за рішенням суду;
є) фізична особа, зареєстрована як платник податку, померла, її оголошено померлою, визнано недієздатною або безвісно відсутньою, обмежено її цивільну дієздатність;
з) припинено дію договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції (для платників податку, зазначених у підпунктах 4, 5 і 8 пункту 180.1 статті 180 цього Кодексу) або закінчився строк, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку.
Згідно з вимогами п.184.2 ст.184 ПК України анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті "а" пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах "б" - "з" пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.
Анулювання реєстрації здійснюється на дату: подання заяви платником податку або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації; зазначену в судовому рішенні; припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку; що передує дню втрати особою статусу платника податку на додану вартість.
При цьому датою анулювання реєстрації платника податку визначається дата, що настала раніше.
Пунктом 184.3 статті 184 ПК України визначено, що контролюючий орган анулює реєстрацію особи як платника податку, що подав заяву про анулювання реєстрації, якщо встановить, що він відповідає вимогам пункту 184.1 цієї статті.
Відповідно до п.184.10 ст.184 ПК України про анулювання реєстрації платника податку контролюючий орган зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.
Пунктами 184.5-184.6 статті 184 ПК України передбачено, що з моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних.
У разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.
Аналогічні за змістом приписи викладені у Положенні про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1130 від 14.11.2014 р. (далі - Положення № 1130).
Згідно з пунктом 5.5 розділу V Положення № 1130 контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.
Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей).
Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт "г" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку) (підпункт 3 абзацу 3 пункту 5.5 розділу V Положення №1130).
Відповідно до пункту 5.6 розділу V Положення № 1130 за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства.
З аналізу наведених вище правових норм вбачається, що неподання платником податку протягом 12 послідовних податкових місяців декларацій (податкових розрахунків) є підставою для анулювання реєстрації такої особи як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу.
При цьому, з метою вирішення питання щодо прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ контролюючий орган має враховувати останні 12 послідовних податкових місяців, за які вони подані.
Судом встановлено неподання позивачем податкової звітності з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців за період з 01.03.2022 р. по 01.03.2023 р., що не заперечується позивачем та підтверджується довідкою відділу адміністрування ПДВ управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області від 06.04.2023 р. № 550/15-32-04-03-02.
У цій справі необхідно з`ясувати чи є введення в Україні воєнного стану та прийняття змін до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності, підставами для звільнення від відповідальності позивача за неподання звітності за період із 24 лютого 2022 року по 20 липня 2022 року, що впливає на можливість включення цього періоду в основну умову анулювання реєстрації, а саме "останні 12 послідовних податкових місяців".
Саме цими нормами обґрунтовує свою позицію позивач та посилається також на лист Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 р., яким засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).
З цього приводу суд зазначає наступне.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" від 03.03.2022 р. № 2118-ІХ було доповнено підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України пунктом 69 такого змісту:
"У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні".
Законом України від 12.05.2022 р. № 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (далі - Закон № 2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Підтвердження обставин неможливості своєчасного виконання платником податків своїх податкових зобов`язань здійснюється за процедурою, визначеною наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 р. № 225 "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України та перелік документів на їх підтвердження".
Пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 225 визначені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів), якими є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
- посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
- юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи;
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Відповідно до пункту 2 розділу III Порядку № 225 у разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного Порядком № 225, до такого платника податків не застосовуються відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання/несвоєчасне виконання.
Системний аналіз вищенаведених приписів законодавства свідчить про те, що ті платники податків, які не подали у строки, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно та у повному обсязі виконати податкові обов`язки у терміни, визначені ПК України.
При цьому, про виокремлення платників податків які мають можливість виконати свій обов`язок було зазначено у Законі № 2118-ІХ від 03.03.2022 р., в якому було доповнено підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктом 69 такого змісту: "У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок…".
Таким чином, законодавець з самого початку введення воєнного стану в Україні виокремив платників податків які мають можливість виконати свій податковий обов`язок та тих, які не мають такої можливості, і в залежності від цього врегулював правовідносини.
Судом встановлено, що ТОВ "ЮДІСТРОЙ" не подавало заяву про неможливість виконання податкового обов`язку та не подавало податкову звітність з ПДВ, у зв`язку з чим позивач вважається таким, що мав можливість своєчасно та у повному обсязі виконати податковий обов`язок у терміни, визначені ПК України, що беззаперечно свідчить про правомірність позбавлення його статусу платника ПДВ в порядку ст.184 ПК України у системному застосуванні із пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України та Порядком № 225.
Сам факт введення воєнного стану на території України не може слугувати безумовною підставою для визнання неможливості платником податків виконувати податковий обов`язок, оскільки податковим законодавством визначено порядок та умови, за наявності яких платник податків може бути визнаний таким, що не має можливості виконати свій податковий обов`язок.
При цьому суд зазначає, що позивач не надав жодних належних та допустимих доказів, які б підтверджували реальну відсутність у нього можливості виконувати податковий обов`язок у цей період.
Суд вважає, що фактично обов`язок платника податку з декларування податкових зобов`язань з ПДВ залишився незмінним і в воєнний час. У зв`язку з цим, є безпідставними посилання позивача на звільнення суб`єктів господарювання з 24.02.2022 р. по 20.07.2022 р. включно від виконання податкового обов`язку з декларування та сплати податку до бюджету, оскільки норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України звільняли платників податку, які в умовах воєнного стану в країні мали змогу виконувати податковий обов`язок, лише від фінансових санкцій за несвоєчасне виконання обов`язку, а не від обов`язку з декларування податкових зобов`язань з ПДВ як такого.
Окремо суд зауважує, що позивач перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області за адресою перебування у місті Одеса, яке не входить до переліку територій бойових дій та з моменту запровадження воєнного стану працювало в штатному режимі. Крім того, відповідач у цей період (у червні 2022 року) подав до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток та фінансовий звіт суб`єкта малого підприємництва за 2021 рік, а в серпні 2022 року здійснював операції з постачання товарів (послуг), що підтверджується копіями квитанцій про прийняття податкової звітності та зареєстрованою в ЄРПН податковою накладною, що в свою чергу спростовує твердження позивача про неможливість виконання ним податкового обов`язку внаслідок введення воєнного стану, призупинення здійснення господарської діяльності внаслідок відсутності світла та працівників.
Доводи позивача про те, що період з 24 лютого 2022 року по 20 липня 2022 року не може бути включений у останні 12 послідовних податкових місяців, які розраховуються при прийнятті рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, не ґрунтуються на приписах законодавства, оскільки ще Законом від 03.03.2022 р. № 2118-ІХ було доповнено підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України пунктом 69, де законодавець розділив платників податків на тих які мають можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок та тих які такої можливості не мають.
Судом не встановлено, а позивачем не наведено обставин, які відносять його до тих платників податків, що не мають можливості виконувати такий обов`язок в умовах воєнного стану та які зазначені у пункті 1 розділу ІІ Порядку № 225, що визначає підстави неможливості виконання платниками податків податкового обов`язку.
Слід зазначити, що підпунктом 7 пункту 1 розділу ІІ Порядку № 225 передбачено, що неможливість виконання платниками податків можуть підтверджувати інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Позивач посилається на лист Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 р., яка засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану та підтверджує, що зазначені обставини з 24.02.2022 р. до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб.
Суд зазначає, що безумовно такий лист може бути врахованим, але за умови коли позивач наведе обставини та надасть докази того, що такі форс-мажорні обставини як воєнний стан, безпосередньо мали вплив на виконання ТОВ "ЮДІСТРОЙ" податкового обов`язку, але такі докази до суду позивачем не надані.
Суд погоджується з позицією відповідачів, що Законом № 2260, який набрав чинності 27.05.2022 р., та яким внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті, а не за довільною поведінкою платників податків.
Таким чином, суд відхиляє всі обґрунтування позивача як щодо послідовності строку невиконання податкового обов`язку, так і щодо причин його невиконання, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частинами 1, 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі належними та допустимими доказами довели правомірність оскаржуваного рішення, а тому позовні вимоги ТОВ "ЮДІСТРОЙ" не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив:
Відмовити в задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮДІЙСТРОЙ" (65052, м.Одеса, вул.Генуезька, буд.24Б, приміщення 611, код ЄДРПОУ 37947098) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, буд.5, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.І. Бездрабко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2024 |
Оприлюднено | 29.01.2024 |
Номер документу | 116548267 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні