ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
24 січня 2024 року м. Дніпросправа № 340/4044/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Олефіренко Н.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.09.2023 року (головуючий суддя Жук Р.В.)
в адміністративній справі №340/4044/23 за позовом Селянського фермерського господарства «Тучков» до відповідачів Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Селянське (фермерське) господарство "Тучков", звернувся 14.06.2023 до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відповідачів Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 року №8533635/31715528, прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 20.02.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 20.02.2023 року, складену селянським (фермерським) господарством Тучков, днем її подання.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що контролюючим органом безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якій необґрунтовано відмовив у реєстрації такого розрахунку, винісши протиправні рішення, які позивачем оскаржено.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.09.2023 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 року №8533635/31715528, прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 20.02.2023 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 20.02.2023 року, складену селянським (фермерським) господарством Тучков, днем її подання.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що у рішенні №8533635/31715528 податковим органом не обґрунтовано чому подані позивачем документи не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції. Саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації цих податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Дійшов висновку, що оскаржене у справі рішення не відповідає вимогам та принципам управлінської діяльності, закріпленим у ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, позаяк прийняте необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч повноваженням та вимогам законодавства. При прийнятті рішень контролюючий орган виявила надмірний формалізм, відступивши від оцінки самої суті господарської операції, у зв`язку із чим, оскаржені рішення підлягають скасуванню. З метою відновлення права позивача, поклав на ДПС України обов`язок зареєструвати відповідну податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений по суті.
Не погодившись з рішенням суду, Головне управління ДПС у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якому просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Вказує, що враховуючи відсутність документів на підтвердження фактичного переміщення товару, а зокрема: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків щодо реалізації та/або повернення коштів за реалізований товар, видаткова накладна на повернення реалізованого товару, акти звірки з покупцем, Комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК прийнято рішення про відмову у реєстрації поданого РК. При цьому, надані пояснення та документи не усунули підстав, що призвели до зупинення реєстрації відповідного розрахунку.
Відзив на апеляційну скаргу до суду не надходив, що не перешкоджає розгляду справи по суті спору.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що СФГ «Тучков» використовує працю найманих працівників, назви посад (професій), кількість штатних одиниць, посадовий оклад та місячний фонд заробітної плати яких визначено у штатному розписі, затвердженого наказом голови господарства від 31.12.2021 року № 1 «Про затвердження штатного розпису».
Згідно з Податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2022 року середня заробітна плата працівників СФГ «Тучков» становила 6775,00 грн.
Станом на 01 січня 2023 року у СФГ «Тучков» працювало 8 осіб.
Господарська діяльність СФГ «Тучков» здійснюється на власних основних засобах, залишкова вартість яких згідно із фінансовим звітом малого підприємства за 2022 рік складає 9177,3 тис. грн.
Серед основних засобів, які використовуються СФГ «Тучков» у господарській діяльності є: трактор Беларус-82.1, трактор JONHDEERE 8400, трактор LOVOLFT 1054 АС, трактор LOVOLFT 1054 АС, комбайн зернозбиральний ClaasLexion 480, спеціалізований вантажний автомобіль ЗИЛ-4331, спеціалізований вантажний автомобіль ЗИЛ-433102,сівалка універсальна вега-8, культиватор навісний КРНВ-5.6-04, транспортний візок Claas, жниварка соняшникова безрядкова, жниварка кукурудзяна з подрібнювачем та інші, власником яких є СФГ «Тучков», що підтверджується свідоцтвами про реєстрацію машин та свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів, формою № 20-ОПП «Повідомлення про об`єкт оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність» (копія додається).
У СФГ «Тучков» наявні комплекс будівель та споруд сільськогосподарського призначення, який знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Маловисківський р-н с. Березівка, про що було повідомлено органи податкової служби шляхом подання форми № 20-ОПП «Повідомлення про об`єкт оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність».
Виробничо-господарська діяльність здійснюється СФГ «Тучков» на земельних ділянках загальною площею 285,4311 га, відомості про які містяться в податковій декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік.
Специфіка господарської діяльності СФГ «Тучков» у сфері сільського господарства в тому, що господарство працює в умовах ризику і невизначеності. Однією з причин цього є те, що в сільському господарстві економічний процес відтворення тісно переплітається з природними (біологічними) процесами. Звідси у сільському господарстві робочий період (безпосереднього використання живої уречевленої праці) не збігається з періодом виробництва (час від початку виробництва до одержання готової продукції). У результаті такого незбігу виникає сезонність виробництва, яка виявляється у нерівномірному, переривчастому використанні робочої сили і засобів виробництва, в нерівномірному надходженні продукції і доходів протягом року.
Для отримання у 2022 році врожаю насіння соняшнику СФГ «Тучков» використано посівні площі землі загальною площею 141,10 га, на яких зібрано врожай насіння соняшнику в кількості 225,50 тонн, що підтверджується Звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року (форма № 4-сг (річна), Звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році (форма № 29-сг (річна).
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 року №8533635/31715528 Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головного управління ДПС в області (копія додається), відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 20.02.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
На вказане рішення СФГ «Тучков» подано скаргу від 08.05.2023 року із доданим до нього поясненням від 08.05.2023 року № 1, прийняття яких підтверджується квитанцією № 2 від 08.05.2023 року.
Рішенням ДПС України скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення від 30 березня 2023 року № 8533635/31715528 без змін.
Позивач вважає протиправним рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних та таким, що підлягають скасуванню, оскільки, на переконання позивача, контролюючим органом не зазначено чітких підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, як і не зазначено чіткого переліку документів, які мали бути надані позивача для реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до адміністративного суду з вказаною позовною заявою.
Суд першої інстанції позов задовольнив.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства Фінансів України від 12.12.2019 №520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216.
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п.201.7 ст. 201 ПКУ).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Матеріалами справи підтверджується, що з метою посіву насіння соняшнику СФГ «Тучков» використано посівний матеріал, який придбаний у ПП «Агрохім» (ЄДРПОУ 23694196).
Так, для придбання посівного матеріалу насіння соняшнику між СФГ «Тучков» та ПП «Агрохім» укладено договір купівлі-продажу № 216 від 15.03.2022 року, до якого складено специфікацію № 1 від 15.03.2022 року, згідно з якою ПП «Агрохім» зобов`язувався поставити на користь СФГ «Тучков» посівний матеріал, а саме: соняшник (насіння) Суміко круїзер в кількості 96 пакунків на загальну суму 500 640 гри. з ПДВ.
На виконання умов договору купівлі-продажу № 216 від 15.03.2022 року ПП «Агрохім» надало СФГ «Тучков» рахунок на оплату №146 від 15.03.2022 року на загальну суму 500 640 грн. з ПДВ, по якому СФГ «Тучков» 16.03.2022 року здійснило повну оплату, що підтверджується платіжним дорученням № 42 від 16.03.2022 року.
ПП «Агрохім» здійснило поставку соняшника (насіння) Суміко круїзер в кількості 96 пакетів на склади СФГ «Тучков» в с. Березівка, про що складено видаткову накладну № 226 від 16 березня 2022 року на суму 500 640грн. з ПДВ. При поставці соняшнику (насіння) Суміко круїзер постачальник надав покупцю свідоцтво на гібридне насіння А00027234-1.
На підставі вищенаведеної видаткової накладної №226 від 16.03.2022 року, соняшник (насіння) Суміко круїзер оприбутковано та відображено в бухгалтерському обліку СФГ «Тучков» по рахунку №208 «Матеріали сільськогосподарського призначення» (оборотно-сальдова відомість по рахунку № 208 за 2022 рік).
Розрахунки та операції з поставки соняшника (насіння) Суміко круїзер відображені в бухгалтерському обліку СФГ «Тучков» по рахунку №631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» (оборотно-сальдова відомість по рахунку №631 за березень 2022 року).
Посів насіння соняшнику (насіння) Суміко круїзер відбувався в квітні 2022 року власною технікою СФГ «Тучков», а саме сівалкою універсальною вега-8 та трактором JONH DEERE 8400, про що по рахунку № 208 «Матеріали сільськогосподарського призначення» здійснено списання насіння ріпаку озимого (оборотно-сальдова відомість по рахунку № 208 за 2022 рік).
Для проведення польових робіт використано паливо, яке придбане у ТОВ «СП Лідер» (ЄДРПОУ 43893517).
Зокрема, 11.04.2022 року між ТОВ «СП Лідер» та СФГ «Тучков» укладено договір поставки нафтопродуктів №202 від 11.04.2022 року, предметом якого є нафтопродукти. Згідно умов договору оплата за товар здійснюється на підставі виставлених рахунків на оплату товару.
11 квітня ТОВ «СП Лідер» надало СФГ «Тучков» рахунок на оплату № 104 від 11.04.2022 року на паливо дизельне ДТ-Л-євро 5-ВО в кількості 6000 літрів на загальну вартість 273042,60 гри. з ПДВ, який повністю оплачений, що підтверджується платіжною інструкцією № 62 від 14.04.2022 року.
14 квітня 2022 року ТОВ «СП Лідер» здійснило автотранспортом поставку палива дизельного ДТ-Л-євро 5-ВО в кількості 6000 літрів на загальну вартість 273042,60 грн. з ПДВ, що підтверджується товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів (нафти) № СП103 від 14.04.2022 року, видатковою накладною №103 від 14.04.2022 року.
Поставлене пальне зберігалось в резервуарах СФГ «Тучков», які знаходяться за адресою: Кіровоградська область, Маловисківський район, с. Березівка, на зберігання якого у СФГ «Тучков» наявна ліцензія для зберігання пального для власних потреб за реєстраційним номером 11100414202000055 від 28.01.2020 року.
Дані господарські операції відображені в бухгалтерському обліку СФГ «Тучков», а саме: по рахунку бухгалтерського обліку №631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» (оборотно-сальдова відомість по рахунку №631 за квітень 2022 року) та по рахунку бухгалтерського обліку №203 «Паливо» (оборотно-сальдова відомість по рахунку №203 за період квітень 2022 року).
Збирання вирощеного врожаю соняшнику у 2022 році здійснювалося СФГ «Тучков» власною технікою, а саме:
комбайном зернозбиральним ClaasLexion 480, наявність якого підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машин серія НОМЕР_1 .
Транспортування зібраного врожаю з полів до місць зберігання СФГ «Тучков», що знаходяться за адресою: Кіровоградська область, Маловисківський район, с. Березівка, відбувалось власними вантажними автомобілями, що на праві власності належать СФГ «Тучков» згідно із свідоцтвами про реєстрацію транспортного засобу.
Збір врожаю та надходження його на склад СФГ «Тучков» відображено по бухгалтерському обліку в регістрах бухгалтерського обліку (реєстр складського обліку насіння соняшника за 2022 рік, оборотно-сальдова відомість по рахунку №27 «Продукція сільськогосподарського виробництва» за вересень 2022 року) на підставі накладної від 19.09.2022 року на 67,5 тон, накладної від 20.09.2022 року на 70,23 тон, накладної від 21.09.2022 року на 68,32 тон, накладної від 22.09.2022 року на 19,45 тон.
17 лютого 2023 року між СФГ «Тучков», як постачальником, та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД», як покупцем, укладено договір поставки № КРП23-3484 від 17.02.2023 року, згідно з пунктами 1.1., 1.2. якого постачальник зобов`язується поставити у встановлений договором термін товар у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах даного договору.
Товаром, що поставляється за договором, є насіння соняшнику, остаточна ціна та кількість товару визначається сторонами у додаткових угодах до даного договору, що є невід`ємними частинами цього договору.
Якість та кількості товару визначається в пунктах 3.1.-3.6. договору поставки № КРП23-3484 від 17.02.2023 року та остаточно узгоджується сторонами в додаткових угодах до даного договору.
Відповідно до пункту 2.2 договору поставки № КРП23-3484 від 17 лютого 2023 року поставка товару здійснюється однією або кількома партіями. Кількість товару в кожній партії та строк поставки партії товару вказується у специфікації. Датою поставки товару вважається дата приймання товару уповноваженим співробітником вагової підприємства згідно товарно-транспортної накладної.
В пункті 2.5. даного договору визначається документи які постачальником передаються покупцеві при поставці товару, та в яких визначається фактична кількості товару, що було поставлено
Згідно з пунктом 4.1.1. договору поставки № КРП23-3484 від 17.02.2023 року оплата товару здійснюється покупцем шляхом перерахування грошових коштів на рахунок постачальника впродовж 3 банківських днів з дати поставки товару та після (за умови) надання постачальником покупцю документів та здійснення постачальником дій, зазначених у п.2.5 та п.5.5 цього договору.
На виконання умов договору поставки №КРП23-3484 від 17.02.2023 року між СФГ «Тучков» та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» було укладено наступні Додаткові угоди:
1) Додаткова угода №ЗП23-46419 від 20.02.2023 року, відповідно до якої сторони домовились про постачання насіння соняшнику в кількості 27,060 тон по ціні 14192,83 грн. з ПДВ на загальну вартість 437 826,10 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 53768,12 грн., у строк до 24.02.2023 року.
Відвантаження продукції відбувалося 20.02.2023 року в кількості 27,060 тон на загальну суму 437 826,10 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 53768,12 грн., що підтверджується видатковою накладною № ЗП23-46419 від 20.02.2023 року та товарно-транспортною накладною № 3 від 20.02.2023 року.
ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» здійснено оплату за поставлений товар 23.02.2023 року в сумі 384 057,96 грн., що підтверджується випискою за рахунком від 23.02.2023 року.
2) Додаткова угода № 31123-46417 від 21.02.2023 року, відповідно до якої сторони домовились про постачання насіння соняшнику в кількості 22,140 тон по ціні 14192,83 грн. з ПДВ на загальну вартість 358 221,36 грн., в т.ч. ПДВ 14%) - 43 992,10 грн., у строк до 24.02.2023 року.
Відвантаження продукції відбувалося 21.02.2023 року в кількості 22,140 тон на загальну суму 358 221,36 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 43 992,10 грн., що підтверджується видатковою накладною № ЗП23-46417 від 21.02.2023 року та товарно-транспортною накладною №1 від 20.02.2023 року.
ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» здійснено оплату за поставлений товар 24.02.2023 року в сумі 306 848,98 грн., що підтверджується випискою за рахунком від 24.02.2023 року.
3) Додаткова угода №ЗП23-46420 від 21.02.2023 року, відповідно до якої сторони домовились про постачання насіння соняшнику в кількості 21,620 тон по ціні 14192,83 грн. з ПДВ на загальну вартість 349 807,84 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 42 958,86 гри., у строк до 24.02.2023 року.
Відвантаження продукції відбувалося 21.02.2023 року в кількості 21,620 тон на загальну суму 349 807,84 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 42958,86 грн., що підтверджується видатковою накладною від 21.02.2023 року №ЗП23-46420 та ТТН від 20.02.2023 року №2.
ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» здійснено оплату за поставлений товар 24 лютого 2023 року в сумі 314 229,26 грн., що підтверджується випискою за рахунком від 24 лютого 2023.
4) Додаткова угода № ЗП23-46421 від 22.02.2023 року, відповідно до якої сторони домовились про постачання насіння соняшнику в кількості 69,64 тон по ціні 14192,83 грн. з ПДВ на загальну вартість 1 126 763,10 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 138 374,42 грн., у строк до 24.02.2023 року.
Відвантаження продукції відбувалося 22 лютого 2023 року в кількості 69,640 тон на загальну суму 1 126 763,10 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 138 374,42 грн., що підтверджується видатковою накладною №ЗП23-46421 від 22.02.2023 року та товарно-транспортними накладними № 4 від 21 лютого 2023 року, № 5 від 21.02.2023 року (копія додається), № 6 від 21.02.2023 року.
ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕИД» здійснено оплату за поставлений товар 27.02.2023 року в сумі 988 388,68 грн., що підтверджується випискою за рахунком від 24.02.2023 року.
Поставка продукції відбувалась автомобільним транспортом, який перебуває в оренді у СФГ «Тучков» на підставі договору оренди транспортного засобу № 1 від 10.12.2021 року, в місце поставки товару, визначених в цих додаткових угодах, а саме - ТОВ «Придніпровський ОЕЗ», розташований за адресою: Україна, Кіровоградська область, м. Кропивницький,вул. Мурманська 53.
Всі операції по поставці товару передбаченого договором поставки № КРП23-3484 від 17.02.2023 року та оплаті за товар відображені в бухгалтерському обліку СФГ «Тучков» в підтвердження чого надаємо оборотно-сальдову відомість по рахунку № 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» за лютий 2023 року.
На виконання договору позивачем складено податкову накладну № 1 від 20.02.2023 року на насіння соняшнику на загальну суму 437 826,10 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 53768,12 грн., та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і якісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.02.2023 року податкову накладну № 1 від 20.02.2023 року доставлено до ДПС України, документ збережено, реєстрація зупинена.
Підставами для зупинення реєстрації податкової накладної вказано те, що обсяг постачання товару/послуги 1206 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; додатково повідомлено показник «О»=8,0737%, «Р»=0; запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
17 березня 2023 року позивачем подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, прийняття яких підтверджується квитанцією № 2 від 17.03.2023 року
Натомість, рішенням Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 30.03.2023 року №8533635/31715528 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 20.02.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України
На виконання вимог цієї статті, 11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165).
Так, у пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156).
Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).
У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція.
У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної
При цьому, на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДФС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (даліРеєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року № 520.
Згідно з пунктами 2, 3 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом 5-ти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктами 6, 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку №520 передбачено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Згідно з пунктами 26, 29 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
До складу комісій регіонального рівня входять посадові особи головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пункту 40 Порядку №1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування. Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
Згідно з пунктами 44, 45, 46 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи:
доповідь секретаря комісії;
доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби);
внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення;
оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування;
оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Водночас, реєстрацію поданої позивачем податкової накладної зупинено з тієї причини, що обсяг постачання товару/послуги 1206 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Разом із тим, у квитанції про зупинення реєстрації ПН не вказаний конкретний перелік документів, який позивач мав надати для прийняття обґрунтованого рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН.
Однак, у випадку неконкретизації контролюючим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Матеріалами справи підтверджується, що на виконання пп.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України позивачем направлено до контролюючого органу пояснення щодо підтвердження реальності здійснення господарської операції.
Однак, у рішенні Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 30.03.2023 року №8533635/31715528 податковим органом не обґрунтовано чому подані позивачем документи не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, при цьому контролюючий орган на зазначив у квитанції чіткий перелік копій документів, які платник податку має надати контролюючому органу для усунення сумніву щодо реєстрації податкової накладної №1.
При цьому, суд зауважує, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Слід також зазначити, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за господарськими операціями, що не були підтверджені відповідними первинними документами або підтверджені копіями документів, які складені з порушенням чинного законодавства. Здійснення такого моніторингу не може підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
З огляду на викладене, саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації цих податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Отже, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 30.03.2023 року №8533635/31715528 не відповідає вимогам та принципам управлінської діяльності, закріпленим у ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, позаяк прийняте необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч повноваженням та вимогам законодавства.
При прийнятті рішень контролюючий орган виявила надмірний формалізм, відступивши від оцінки самої суті господарської операції, у зв`язку із чим, оскаржені рішення підлягають скасуванню.
Згідно до Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246, Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Відтак, за правилами Порядку №1246 реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться цей реєстр, та здійснюється з дотриманням пункту 12 цього Порядку. При цьому перевірка наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної не проводиться.
Оскільки контролюючий орган прийняв надіслану позивачем податкову накладну, отже не установив при її формуванні та поданні порушень вимог, передбачених пп.201.1, 201.10 ст.201, пп.200-1.3, 200-1.9 ст.200-1 ПК України, Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Натомість, контролюючий орган безпідставно відмовив у реєстрації податкової накладної №1, прийнявши рішення від 30.03.2023 року №8533635/31715528 (яке є протиправним).
Відтак, з метою відновлення права позивача, суд першої інстанції обґрунтовано поклав на ДПС України обов`язок зареєструвати відповідну податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений по суті.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку колегії суддів апеляційної інстанції матеріали справи дають підстави для висновку, шо позивачем доведені обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
При цьому, відповідачем не доведено обставини, на яких ґрунтуються заперечення проти позовних вимог, не доведено правомірність дій/рішень відповідача як суб`єкта владних повноважень.
З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги є обґрунтованими та таким, що підлягають задоволенню.
Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи відповідача спростовуються доводами, викладеними позивачем та нормами законодавства України, що регулює дані правовідносини,
Доводи апеляційної скарги не спростовують правове обґрунтування, покладеного в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись 241-245, 250, 311, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.09.2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття 24.01.2024 та може бути оскаржена до Верховного Суду в силу ст. 238 КАС України протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому такого судового рішення.
Повний текст постанови виготовлено 24.01.2024.
Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова
суддяЛ.А. Божко
суддяН.А. Олефіренко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2024 |
Оприлюднено | 29.01.2024 |
Номер документу | 116550496 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні