Постанова
від 25.01.2024 по справі 120/16243/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/16243/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Віятик Наталія Володимирівна

Суддя-доповідач - Капустинський М.М.

25 січня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Капустинського М.М.

суддів: Сапальової Т.В. Ватаманюка Р.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дельта-Авто-Транс» до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

у жовтні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Дельта-Авто-Транс" звернулося до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- скасувати Рішення комісії регіонального рівня №9473304/40555396 від 06.09.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 31.07.2023 на загальну суму з податком на додану вартість 1603818,26 грн. (один мільйон шістсот три тисячі вісімсот вісімнадцять гривень 26 копійок ) в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України вчинити певні дії, а саме зареєструвати податкову накладну № 7 від 31.07.2023 на загальну суму з податком на додану вартість 1603818,26 грн. (один мільйон шістсот три тисячі вісімсот вісімнадцять гривень 26 копійок ) в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- скасувати Рішення комісії регіонального рівня № 9555663/40555396 від 20.09.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 03.08.2023 на загальну суму з податком на додану вартість 166191,41 грн. (сто шістдесят шість тисяч сто дев`яносто одна гривня 41 копійка ) в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України вчинити певні дії, а саме зареєструвати податкову накладну №2 від 03.08.2023 на загальну суму з податком на додану вартість 166191,41 грн. (сто шістдесят шість тисяч сто дев`яносто одна гривня 41 копійка ) в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю рішень №9473304/40555396 від 06.09.2023 та №9555663/40555396 від 20.09.2023, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних №7 від 31.07.2023 та №2 від 03.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року позов задоволено.

Не погодившись з прийнятим судовим рішенням Відповідачем у справі подано апеляційну скаргу в якій з підстав порушення судом норм матеріального та процесуального права просили скасувати оскаржене рішення та прийняти нове - про відмову в задоволенні позову.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "Дельта-Авто-Транс" зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 09.06.2016. Основним видом економічної діяльності є вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41).

01.07.2016 Товариство з обмеженою відповідальністю "Дельта-Авто-Транс" зареєстроване платником податку на додану вартість.

05.07.2023 між ТОВ «Дельта-Авто-Транс» та ТОВ «Аграрний фонд Терещенка» (надалі - Замовник, АФТ), було укладено Договір надання послуг по перевезенню вантажу №АФТ 74-07/23 (далі - Договір).

ТОВ «Аграрний фонд Терещенка» було перейменовано в ТОВ «Кусто арго фармінг» 19.08.2023, що підтверджується рішенням №59/2023 від 10.08.2023.

В порядку та на умовах, визначених Договором, перевізник бере на себе зобов`язання доставити автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж (згідно із товарно-транспортною накладною форма №1-TH або іншої форми, яка містить всі обов`язкові реквізити, визначені законодавством для ТТН - надалі ТН) з місця відправлення до пункту призначення по маршруту, вказаному Замовником, видати вантаж уповноваженій на одержання вантажу особі, а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити плату за перевезення вантажу.

Згідно п. 1.1 у порядку та на умовах, визначених Договором, Перевізник зобов`язується по найкоротшому, вказаному Замовником раціональному маршруту доставляти автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж - зернові, технічні сільськогосподарські культури, та/або будь-який інший вантаж з місця відправлення до пункту призначення та передавати Вантажоодержувачу, а Замовник зобов`язується сплатити плату за перевезення вантажу.

При здійсненні перевезення сільськогосподарських культур Перевізник готує транспортний засіб, а саме: забезпечує ущільнення в місцях з`єднання підлоги та бортів кузова, обладнує тентами (спеціальним накриттям), придатними для пломбування (п. 4.1 Договору).

Надання послуг з перевезення підтверджується підписанням Сторонами акту приймання-передачі наданих послуг з реєстром товарно-транспортних накладних та оригіналами ТТН. (п. 4.8 Договору).

Загальна сума (ціна) Договору визначається сукупністю сум, визначених в Актах приймання- виконання наданих послуг.

Відповідно до п. 5.5. Договору Замовник зобов`язується оплатити шляхом перерахування на поточний рахунок Перевізника вартість послуг наступним чином: - 80 % вартості послуг сплачується не пізніше 10 (десяти) календарних днів від дати отримання рахунків фактур від Перевізника, які виставляються на підставі підписаного Сторонами акту приймання-передачі наданих послуг з наданням оригіналів TH; - 20 % вартості послуг сплачується не пізніше 5 (п`яти) календарних днів від дати реєстрації Перевізником податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно вимог Податкового кодексу України, про що Перевізник повинен письмово повідомити Замовника, а також за умови наявності в Замовника оригіналу підписаного Сторонами акту приймання-передачі наданих послуг з реєстром ТТН та оригіналів ТТ (4-им екземпляром).

Перевізник готує та направляє АФТ Акт приймання-передачі наданих послуг.

До Акту приймання-передачі послуг можуть бути включені лише об`єми фактичних послуг (перевезених вантажів), які визначаються та контролюються за допомогою системи GPS-моніторингу. АФТ підписує Акт приймання-передачі в межах об`ємів звіту із системи GPS-моніторингу. Після підписання акту, вказані в ньому послуги не підлягають коригуванню. Звірку сторони проводять щотижнево за період формування актів приймання-передачі наданих послуг до моменту їх підписання.

Відповідно до п. 4.8 Договору надання послуг з перевезення підтверджується підписанням Сторонами акту приймання-передачі наданих послуг з реєстром товарно-транспортних накладних та оригіналами ТТН (4-ий екземпляр).

На виконання Договору перевізником виконанні перевезення ввірених замовником вантажів (озима пшениця) на погоджених в Договорі умовах. Замовником, у встановлений Договором строк, виконані роботи (надані послуги) прийнято в повному обсязі всі розрахунки проведено у відповідності до умов Договору.

Зазначені послуги/роботи виконувались Товариством вантажним автотранспортом, що перебувають в користуванні Товариства згідно договорів оренди транспортного засобу, дані яких (дата укладення, номер, власник авто) вказані в додатках до Договору.

Для виконання перевезень залучаються водії, що надають послуги з перевезення згідно договорів цивільно-правового характеру на автомобілях, що перебувають в оренді Товариства.

Транспортні засоби, якими виконувались перевезення, передані Товариству в суборенду/оренду фізичними особами-підприємцями (в користування та/або користування під керуванням екіпажу).

Для надання послуг Замовнику згідно Договору було залучено сімнадцять одиниць автотранспорту (комплектація тягач/причіп). Весь автотранспорт перебуває в користуванні Товариства на умовах оренди. Керування зазначеним автотранспортом забезпечувалось безпосередньо орендодавцем (його найманими працівниками, екіпаж) та залучені фізичні особи для надання послуг згідно договорів цивільно-правового характеру.

За результатом виконаних робіт (наданих послуг) в період з 27.07.2023 по 31.07.2023 між ТОВ «Дельта-Авто-Транс» та ТОВ «Аграрний фонд Терещенка» підписано АКТ надання послуг №1-AФT від 31.07.2023.

Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України позивачем складено податкову накладну №7 від 31.07.2023 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 1 603 818,26 грн. (один мільйон шістсот три тисячі вісімсот вісімнадцять гривень 26 копійок) та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманих квитанцій про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні прийнято, реєстрацію зупинено та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію.

18.08.2023 повідомленням №6 позивачем направлено пояснення та копії документів (шістнадцять додатків) серед яких підтвердження місцезнаходження Товариства, підтвердження господарської операції (Договору надання послуг по перевезенню вантажу № АФТ 74-07/23, АКТУ №1-АТФ від 31.07.2023 прийому-передачі наданих послуг згідно Договору, реєстр виконаних за період перевезень із зазначенням відстаней перевезення, даних вантажу (вага /найменування), даних водіїв; товарно-транспортні накладні), також договори оренди автомобілів з свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів, договори на постачання пального, мастила для обслуговування транспорту, платіжні інструкції по господарських операціях (підтвердження додається).

За результатом розгляду документів контролюючим органом направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9400082/40555396 від 24.08.2023 із зазначенням необхідності надати додаткові пояснення і копії первинних документів щодо постачання послуг відсутнє повне документальне підтвердження надання транспортних послуг (відсутні всі ТТН), також не надано акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом, картку ОСВ по 361.

30.08.2023 повідомленням № 3 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивачем направлено до контролюючого органу додаткові пояснення та 10 додатків серед яких: договори оренди Т3 з свідоцтвами про реєстрацію Т3; товарно-транспортні накладні (ТТН) - додатки до додаткових пояснень №6, №7, №8, акт звірки взаєморозрахунків - додаток до додаткових пояснень № 9, карта ОСВ по 361- додаток до додаткових пояснень №10.

Комісією регіонального рівня прийнято рішення №9473304/40555396 від 06.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме документально не підтверджено перевезення ТМЦ в задекларованих об`ємах. В наданих додаткових документах відсутні акти прийому-передачі транспортних засобів.

Разом з тим, в продовження виконання Договору, за результатом виконаних робіт (наданих послуг) в період з 01.08.2023 по 02.08.2023, між ТОВ «Дельта-Авто-Транс» та ТОВ «Аграрний фонд Терещенка» підписано АКТ прийому - передачі наданих послуг № 2-АФТ від 03.08.2023 згідно Договору транспортного експедирування та перевезення вантажів № АФТ 74-07/23 від 05.07.2023 р на загальну суму 166 191,41 грн. (сто шістдесят шість тисяч сто дев`яносто одна гривня 41 копійка) з врахуванням ПДВ.

Відповідно до приписів п. 201.10. СТ. 201 Податкового кодексу України Товариством було складено податкову накладну №2 від 03.08.2023 на загальну суму 166 191,41 грн. з врахуванням ПДВ та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.08.2023, документ збережено, реєстрацію зупинено та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію.

05.09.2023 повідомленням №2 позивачем направлено пояснення та копії документів (двадцять шість додатків) серед яких документи на підтвердження місцезнаходження Товариства, підтвердження господарської операції (Договору, АКТУ № 2-АТФ від 03.08.2023 прийому-передачі наданих послуг згідно Договору, реєстр виконаних за період перевезень із зазначенням відстаней перевезення, даних вантажу (вага / найменування), даних водіїв; платіжна інструкція про часткову оплату замовником наданих послуг, товарно-транспортні накладні), також договори оренди автомобілів з свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів, договори на постачання пального, мастила для обслуговування транспорту, платіжні інструкції по господарських операціях.

За результатом розгляду документів контролюючим органом направлено повідомлення №9500386/40555396 від 12.09.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією n питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних із зазначенням необхідності надати додаткові пояснення і зазначенням, що платником податків не наданого повного переліку підтверджуючих документів на походження транспортних засобів, якими надавались транспортні послуги відповідно до договору транспортного експедирування та перевезення вантажів: реєстри та посвідчення про реєстрацію власних транспортних засобів в тому числі, взятих в оренду з екіпажем. Не встановлені відносини (трудовий договір, договір ЦПХ) з водіями, які зазначені у ТТН. Не надано договір на перевезення.

14.09.2023 повідомленням № 1 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивачем направлено до контролюючого органу додаткові пояснення та 64 додатки серед яких первинні облікові документи; товарно-транспортні накладні (ТТН), акт звірки взаєморозрахунків, карта ОСВ по 361, договори оренди транспортних засобів, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, трудові договори до договорів оренди з екіпажем, договори цивільно-правового характеру, реєстр договорів, реєстр виконаних перевезень, договір транспортного експедирування та перевезення вантажів №АФТ 74-07/23 від 05.07.2023.

Комісією регіонального рівня прийнято рішення №9555663/40555396 від 20.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме документально не встановлені відносини (трудовий договір ЦПХ, ) з водіями, які зазначені у ТТН.

Вважаючи рішення Комісії регіонального рівня №9473304/40555396 від 06.09.2023 та №9555663/40555396 від 20.09.2023 протиправними, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з обґрунтованості позовних вимог та наявності підстав для їх задоволення.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.11 Порядку №1165).

З матеріалів справи встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №7 від 31.07.2023 та №2 від 03.08.2023 слугувало те, що податкові накладні відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

В той же час, на момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Положеннями пункту 1 додатку 3 до Порядку №1165 до ознак ризиковості здійснення операцій віднесено наступне: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 у Реєстрі.

Системний аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.

Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Відтак, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).

Згідно з п. 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Положеннями пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Так, з матеріалів справи встановлено, що з метою реєстрації податкових накладних №7 від 31.07.2023 та №2 від 03.08.2023 в ЄРПН позивач двічі надсилав відповідачам пояснення та документи, що стосуються відповідної господарської операції. До своїх письмових пояснень, позивач додав копії наявних у нього первинних документів на підтвердження правомірності складення податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено.

Аналіз таких документів вказує на те, що надіслані позивачем пояснення з копіями первинних та інших документів відображають зміст господарських операцій та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №7 від 31.07.2023 та №2 від 03.08.2023 у ЄРПН.

Таким чином, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що відповідні пояснення та документи були надані контролюючому органу, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних №7 від 31.07.2023 та №2 від 03.08.2023 у ЄРПН.

Колегія суддів зауважує, що факт зупинення реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна.

Апеляційний суд звертає особливу увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Водночас, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості платника податку, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

В цьому випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Авто-Транс" в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог у частині визнання протиправними та скасування рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9473304/40555396 від 06.09.2023 та №9555663/40555396 від 20.09.2023.

Переглядаючи правомірність прийнятого судом першої інстанції рішення в частині позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з нормами пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

Наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Як слідує з матеріалів справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №7 від 31.07.2023 та №2 від 03.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно частини 3 статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України вчинити необхідні дії шляхом реєстрації податкових накладних №7 від 31.07.2023 та №2 від 03.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків не спростовують і не дають підстав вважати, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Зазначеним вимогам закону рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року відповідає.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного судового рішення вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване судове рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не встановлено.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Капустинський М.М. Судді Сапальова Т.В. Ватаманюк Р.В.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116551042
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —120/16243/23

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

Постанова від 25.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 04.12.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні