Вирок
від 26.01.2024 по справі 766/9915/23
ХЕРСОНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ВИРОК

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №766/9915/23

н/п 1-кп/766/1216/24

26 січня 2024 року м. Херсон

Херсонський міський суд Херсонської області в складі:

головуючого судді ОСОБА_1 ,

за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,

прокурора ОСОБА_3 ,

захисника ОСОБА_4 ,

обвинуваченого ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Херсоні в режимі відеоконференції кримінальне провадження № 22023000000001092 від 24.10.2023 року за обвинуваченням

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м.Гола Пристань Херсонської області, громадянина України, не працюючого, працездатного, офіційно не одружений, зі слів перебуває у цивільному шлюбі, дітей малолітніх чи неповнолітніх на утриманні не має, зі слів на утриманні непрацездатний батько, до затримання постійно проживав за адресою: АДРЕСА_1 , на даний час перебуває під вартою в ДУ «Київський слідчий ізолятор»,

у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.111-1 КК України,

В С Т А Н О В И В:

Верховною Радою Української Радянської Соціалістичної Республіки 24.08.1991 схвалено «Акт проголошення незалежності України», яким урочисто проголошено незалежність України та створення самостійної української держави - України. У преамбулі Декларації про державний суверенітет України від 16.07.1990 вказано, що Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки проголошує державний суверенітет України як верховенство, самостійність, повноту і неподільність влади Республіки в межах її території та незалежність і рівноправність у зовнішніх зносинах. Відповідно до розділу V Декларації, територія України в існуючих кордонах є недоторканною і не може бути змінена та використана без її згоди. Україна самостійно визначає адміністративно-територіальний устрій та порядок утворення національно-адміністративних одиниць.

Рішенням Конституційного Суду України № 3-зп від 11.07.1997 зазначено, що засади конституційного ладу в Україні закріплені у розділах І, ІІІ та ХІІІ Основного Закону України - Конституції України.

Зокрема, положеннями статей 1 та 2 Конституції України визначено, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою, унітарною державою, суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.

Згідно зі статтею 5 Конституції України, носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.

Відповідно до статті 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

Згідно статті 75 Конституції України єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України.

Відповідно до статті 81 Конституції України повноваження народних депутатів України припиняються одночасно з припиненням повноважень Верховної Ради України.

Повноваження народного депутата України припиняються достроково у разі: складення повноважень за його особистою заявою; набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; припинення його громадянства або його виїзду на постійне проживання за межі України; якщо протягом двадцяти днів з дня виникнення обставин, які призводять до порушення вимог щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності, ці обставини ним не усунуто; невходження народного депутата України, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), до складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій) або виходу народного депутата України із складу такої фракції; його смерті.

Повноваження народного депутата України припиняються достроково також у разі дострокового припинення відповідно до Конституції України повноважень Верховної Ради України - в день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання.

Згідно статті 102 Конституції України президент України є главою держави і виступає від її імені.

Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.

Відповідно до статті 108 Конституції України Президент України виконує свої повноваження до вступу на пост новообраного Президента України.

Повноваження Президента України припиняються достроково у разі: відставки; неспроможності виконувати свої повноваження за станом здоров`я; усунення з поста в порядку імпічменту; смерті.

Відповідно до статті 113 Конституції України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.

Згідно статті 115 Конституції України Кабінет Міністрів України складає повноваження перед новообраною Верховною Радою України.

Прем`єр-міністр України, інші члени Кабінету Міністрів України мають право заявити Верховній Раді України про свою відставку.

Відставка Прем`єр-міністра України, прийняття Верховною Радою України резолюції недовіри Кабінету Міністрів України мають наслідком відставку всього складу Кабінету Міністрів України. У цих випадках Верховна Рада України здійснює формування нового складу Кабінету Міністрів України у строки і в порядку, що визначені цією Конституцією.

Кабінет Міністрів України, який склав повноваження перед новообраною Верховною Радою України або відставку якого прийнято Верховною Радою України, продовжує виконувати свої повноваження до початку роботи новосформованого Кабінету Міністрів України.

Відповідно до статті 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Конституційний лад це устрій держави i суспільства, а також їх інститутів відповідно до конституційно-правових норм. Це цілісна система основних соціально-правових відносин, що визначають форми i способи функціонування держави як єдиного державно-правового організму. Нормальне функціонування конституційного ладу дозволяє реалізувати прагнення суспільства до справедливого i стабільного соціального порядку на основі поєднання індивідуальних i суспільних інтересів. Нормальне функціонування конституційного ладу дозволяє реалізувати прагнення суспільства до справедливого і стабільного соціального порядку на основі поєднання індивідуальних і суспільних відносин.

Державна влада це система сформованих у порядку, передбаченому Конституцією та законами України, органів, що уособлюють собою владу глави держави, законодавчу, виконавчу і судову владу (Президент України, парламент, вищі, центральні та місцеві органи виконавчої влади, вищі та місцеві органи судової влади), а також органи місцевого самоврядування і контрольно-наглядових та деяких інших органів, що, користуючись певною незалежністю, не належать до трьох головних гілок влади (прокуратура України, Національний банк України, Рахункова палата України, Вища рада юстиції України тощо). Таким чином, існуюча в Україні державна влада є частиною її конституційного ладу. Державна влада є головною складовою публічної влади, яка належить тільки державі і реалізовується нею шляхом прийняття компетентними органами обов`язкових для виконання усіма рішень, та застосування в разі необхідності державного примусу.

Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і російською федерацією 1997 року та іншими міжнародно-правовими актами, є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.

Всупереч вказаним нормам президент російської федерації (далі рф) путін в.в., а також інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади російської федерації, діючи всупереч вимогам п. п. 1, 2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Декларацій Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 №2734 (ХХV) від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ), спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, а саме віддали наказ на вторгнення підрозділів збройних сил російської федерації (далі по тексту- зс рф) на територію України.

Так, 24.02.2022, на виконання вищевказаного наказу, військовослужбовці зс рф шляхом збройної агресії, із застосуванням зброї незаконно вторглись на територію України через державні кордони України в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Луганській, Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, інших областях та здійснили збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, житлові масиви та інші цивільні об`єкти та здійснили окупацію частини території України, чим вчинили дії з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, що продовжується по теперішній час та призводить до загибелі значної кількості людей та інших тяжких наслідків.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який затверджено Верховною Радою України, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стані з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, останній раз продовжено відповідно до Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 27.07.2023.

Факт повномасштабного збройного вторгнення не приховувався владою РФ, а також встановлений рішеннями міжнародних організацій, зокрема резолюцією Генеральної асамблеї ООН ES-11/1 від 02.03.2022 «Про агресію проти України», п. п. 1, 3 Висновку 300 (2022) Парламентської Асамблеї Ради Європи «Наслідки агресії Російської Федерації проти України», п. п. 17, 18 Наказу від 16.03.2022 за клопотанням про вжиття тимчасових заходів у справі «Звинувачення в геноциді відповідно до Конвенції про запобігання злочину геноциду та покарання за нього» (Україна проти РФ та ін.)».

Відповідно до п. п. 6, 7 ч. 1 ст. 1? Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» № 1207-VII, окупаційна адміністрація російської федерації сукупність державних органів і структур російської федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних російській федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.

Тимчасово окупована територія це частини території України, в межах яких збройні формування російської федерації та окупаційна адміністрація російської федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування російської федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації російської федерації.

Згідно ст.42 IV Конвенції про закони і звичаї війни на суходолі та додаток до неї: положення про закони і звичаї війни на суходолі (1907 року) територія визнається окупованою, якщо вона фактично перебуває під владою армії супротивника.

Внаслідок розв`язання і ведення агресивної війни, починаючи з 24.02.2022 збройними формуваннями російської федерації тимчасово окуповано частини території Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської областей.

Тимчасова окупація рф територій України, визначених ч. 1 ст. 3 Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для рф жодних територіальних прав.

Пунктом 7 ч. 1 ст.1-1Закону визначено поняття «тимчасово окупована рф територія України» та встановлено, що це частини території України, в межах яких збройні формування рф та окупаційна адміністрація рф встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування рф встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації рф.

Згідно зі ст. 42 IV Конвенції про закони і звичаї війни на суходолі та додатку до неї: положення про закони і звичаї війни на суходолі (1907 року) територія визнається окупованою, якщо вона фактично перебуває під владою армії супротивника.

Статтею 3Закону встановлено перелік територій, які вважаються тимчасово окупованою територією. Такою територією визначається:

1) сухопутна територія тимчасово окупованих рф територій України, водні об`єкти або їх частини, що розташовані на цих територіях;

2) внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, внутрішні морські води, прилеглі до сухопутної території інших тимчасово окупованих рф територій України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України;

3)інша сухопутна територія України, внутрішні морські води і територіальне море України, визнані в умовах воєнного стану тимчасово окупованими рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію указом Президента України.

Відповідно до Резолюції Генеральної Асамблеї ООН «Агресія проти України» A/RES/ES-11/1 від 2 березня 2022 року визнається, що рф вчинила агресію проти України, порушивши базові норми ООН.

Проміжним рішенням Міжнародного суду ООН від 16 березня 2022 року констатовано факт вторгнення росії на територію України.

Крім того, преамбулою Закону встановлено, що збройна агресія рф розпочалася з неоголошених і прихованих вторгнень на територію України підрозділів збройних сил та інших силових відомств рф, а також шляхом організації та підтримки терористичної діяльності, а 24 лютого 2022 року переросла в повномасштабне збройне вторгнення на суверенну територію України.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» територія Херсонської області відноситься до територій, які перебувають в тимчасовій окупації рф.

Після встановлення 24.02.2022 збройними формуваннями рф загального контролю на частині території Херсонської області з метою встановлення окупаційної адміністрації рф, державними органами і структурами рф, функціонально відповідальними за управління тимчасово окупованими територіями, створено підконтрольні рф самопроголошені органи, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях, та які виконували властиві органам державної влади та органам місцевого самоврядування функції, у тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.

Так, в період часу не раніше 24.02.2022 та не пізніше 01.04.2023, зокрема, після встановлення 24.02.2022 на захопленій зс рф частині території Херсонської області створено так звану військову комендатуру Херсонської області, яку очолив так званий військовий комендант військовослужбовець збройних формувань російської федерації, громадянин російської федерації ОСОБА_7 .

У подальшому, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 01.04.2022, з метою встановлення окупаційної адміністрації, забезпечення окупаційного режиму і виконання на тимчасово окупованих територіях Херсонської області функцій, властивих органам державної влади та органам місцевого самоврядування, невстановлені досудовим розслідуванням представники військових формувань російської федерації, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями, створили на тимчасово окупованій території Херсонської області окупаційну адміністрацію держави-агресора, центральним органом влади якої визначено так звану тимчасову військово-цивільну адміністрацію із центром у місті Херсон, а також підпорядковані їй так звані місцеві військово-цивільні адміністрації.

У невстановлений досудовим розслідуванням час, але не раніше 01.04.2022, перебуваючи у м. Херсон за адресою: АДРЕСА_1 , у ОСОБА_5 виник злочинний умисел, направлений на вчинення провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

Так, ОСОБА_5 ,будучи одночаснозасновником таодноосібним власникомтовариства зобмеженою відповідальністю«АВТО-ЛАЙФ»(надалі ТОВ«АВТО-ЛАЙФ»),код Єдиногодержавного реєструпідприємств таорганізацій України (надалі код ЄДРПОУ) 35468782, здійснюючи підприємницьку діяльність з 18.10.2007 року, у тому числі діяльність визначену відповідно за класифікацією видів економічної діяльності за кодами: 43.39 «Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.», 45.20 «Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів», 49.31 «Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення», 77.11 «Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів», на підставі ліцензії AД038418від 19.05.2012, маючи у власності та розпорядженні транспортні засоби, зокрема автобуси та мікроавтобуси, перебуваючи натериторії м.Херсон,у періодз квітняпо початоклистопада 2022року, більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено, діючи умисно, з метою завдання шкоди суспільним відносинам у сфері національної безпеки України, будучи обізнаним та достовірно усвідомлюючи, що військовослужбовці зс рф шляхом збройної агресії, із застосуванням зброї незаконно вторглися на територію України через державні кордони України в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Луганській, Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській та інших областях, та здійснили напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народно господарче і оборонне значення, житлові масиви та інші цивільні об`єкти, з метою окупації України, за власноїініціативи, вчинив провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

У невстановленийдосудовим розслідуваннямчас,але непізніше 01.04.2022,з метоювстановлення окупаційноїадміністрації,забезпечення окупаційногорежиму івиконання натимчасово окупованихтериторіях Херсонськоїобласті функцій,властивих органамдержавної владита органаммісцевого самоврядування,невстановлені досудовимрозслідуванням представникиструктур російськоїфедерації,функціонально відповідальніза управліннятимчасово окупованимитериторіями,створили натимчасово окупованійтериторії Херсонськоїобласті такзвану військово-цивільнуадміністрацію Херсонськоїобласті,до складуякої увійшлиряд департаментів,серед якихі департаменттранспорту,директором якогопредставниками рфпризначено громадянинарф ОСОБА_8 , а його заступником громадянку України ОСОБА_9 , досудове розслідування стосовно яких здійснюється в інших кримінальних провадженнях.

Так, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 15.07.2022, директор ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» (код ЄДРПОУ 35468782) ОСОБА_10 отримав від невстановленого досудовим розслідуванням представника військової окупаційної адміністрації держави-агресора рф пропозицію прийняти участь у нараді, на яку запрошено для участі перевізників Херсонської області, які залишились на тимчасово окупованій території. У свою чергу, ОСОБА_10 повідомив засновника та одноосібного власника ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_5 про вказану нараду, яка відбудеться 15.07.2022 у приміщенні Державного підприємства «Херсонський облавтодор» за адресою: м. Херсон, вул. Поповича, 23, у якому здійснював діяльність незаконний органвлади,створений натимчасово окупованійтериторії Херсонськоїобласті так званий «Департамент транспорту військово-цивільної адміністрації Херсонської області».

Так, 15.07.2022 власник ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_5 , діючи умисно, усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно-небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на провадження господарської діяльності у сферіпасажирських перевезень у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території Херсонської області, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора Херсонської області, керуючись власними переконаннями, добровільно погодився прийняти активну участь у нараді перевізників Херсонської області з метою у подальшому здійснювати господарську діяльність у сфері пасажирських перевезень на тимчасово окупованих територіях.

Того ж дня, тобто 15.07.2022, ОСОБА_5 , будучи одночасно засновником та одноосібним власником ТОВ «АВТО-ЛАЙФ», з метою доведення свого злочинного умислу до кінця, діючи умисно, усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно-небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, реалізуючі свій злочинний умисел, направлений на провадження господарської діяльності у сферіпасажирських перевезень у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території Херсонської області, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора Херсонської області, керуючись власними переконаннями, добровільно прибув до приміщення Державного підприємства «Херсонський облавтодор» за адресою: м.Херсон, вул. Поповича, 23, у якому здійснював діяльність незаконний органвлади,створений натимчасово окупованійтериторії Херсонськоїобласті так званий «Департамент транспорту військово-цивільної адміністрації Херсонської області» та прийняв активну участь у нараді разом з іншими громадянами України, перевізниками Херсонської області, які залишилися на тимчасово окупованій території з метою здійснювати у подальшому безперешкодно на окупованих територіях господарську діяльність у сфері пасажирських перевезень.

Директором незаконного органу влади, створеного окупаційною адміністрацією держави-агресора на тимчасовоокупованій територіїХерсонської області так званого «Департаменту транспорту військово-цивільної адміністрації Херсонської області» ОСОБА_8 ,досудове розслідуваннястосовно якогоздійснюється віншому кримінальномупровадженні, на вказаній нараді закликано усіх присутніх представників транспортних підприємств, організацій і фізичних осіб-підприємців перереєструвати підприємства і свою підприємницьку діяльність відповідно до вимог законодавства російської федерації, відкрити рахунки у банківській установі рф публічному акціонерному товаристві «Промсвязьбанк» (м.москва) для сплати податків та продовжити здійснювати підприємницьку діяльність для підтримання функціонування так званого «Департаменту транспорту військово-цивільної адміністрації Херсонської області» з метою забезпечення надходження податків до бюджету окупаційної адміністрації держави-агресора російської федерації, за рахунок їх сплати підприємцями під час здійснення ними господарської діяльності, отримавши в свою чергу від незаконного органу підтримку у сприянні та безперешкодному проїзді маршрутних автобусів на тимчасово окупованих територіях України, зокрема засновником та одноосібним власником ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_5 та іншими перевізниками.

За результатами проведеної наради представниками незаконного органувлади,так званого «Департаменту транспорту військово-цивільної адміністрації Херсонської області», засновник та одноосібний власник ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_5 , добровільно прийняв умови співпраці з військово-цивільною адміністрацією Херсонської області, тим самим підтримавши її рішення.

Продовжуючи свої злочинні дії, направлені на провадження господарської діяльності у сфері пасажирських перевезень у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території Херсонської області, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора Херсонської області, засновник та одноосібний власник ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_5 , у невстановлений досудовим розслідуванням час, не раніше 15.07.2022, прибув до місця проживання заступника генерального директора ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_11 та надав вказівку останній підготувати статутні документи, паспорти маршрутів, розклад руху маршрутів ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» для незаконного органу влади, так званого «Департаменту транспорту Херсонської ВЦА рф». У свою чергу заступник генерального директора ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_11 підготувала вказані документи, при цьому категорично відмовилась співпрацювати особисто з окупаційною владою Херсонської області.

Зокрема, продовжуючи свою злочинну діяльність, спрямовану на здійснення господарськоїдіяльності усфері пасажирськихперевезень увзаємодії здержавою-агресоромта окупаційноюадміністрацією держави-агресора, засновник та одноосібний власник ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_5 , перебуваючи у невстановленому досудовим розслідуванням місці та у невстановлений час, користуючись відповідними повноваженнями щодо управління підприємством та його майном, діючи умисно, усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно-небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на провадження господарської діяльності у сферіпасажирських перевезень у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території Херсонської області, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора Херсонської області, керуючись власними переконаннями, з мотивів заподіяння шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України, з метою перешкоджання євроінтеграційному курсу розвитку України, встановлення контролю рф над політичними та економічними процесами в Україні та доведення свого злочинного умислу до кінця, надав вказівку директору ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_10 подати необхідні документи їх уповноваженому органу окупаційної влади на території Херсонської області - до так званого «Управления Федеральной налоговой службы по Херсонской области», за адресою: Херсонська область, м. Скадовськ, вул. Олександрівська, 32-А, на підставі яких в подальшому здійснено перереєстрацію ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» відповідно до законодавства держави-агресора рф.

На виконання вказівки засновника та одноосібного власника ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_5 ,у невстановленийдосудовим розслідуваннямчас,але непізніше 02.12.2022 ОСОБА_10 ,будучи необізнанимпро злочиннийумисел ОСОБА_5 ,перебуваючи уприміщенні незаконногооргану влади,створеного натимчасово окупованійтериторії Херсонськоїобласті,а саме:так званому«Управлении Федеральнойналоговой службыпо Херсонскойобласти»,за адресою:Херсонська область,м.Скадовськ,вул.Олександрівська,32-А,маючи відповідніповноваження щодоуправління підприємствомта йогомайном,передав необхіднідокументи ТОВ«АВТО-ЛАЙФ»як юридичноїособи дляздійснення перереєстраціїпідприємства відповіднодо законодавстварф невстановленимдосудовим розслідуваннямспівробітникам такзваного «УправленияФедеральной налоговойслужбы поХерсонской области».

За результатами перереєстрації відповідно до законодавства рф, згідно з даними «Единого государственного реестра юридических лиц», юридичній особі присвоєно повну назву «Общество с ограниченной ответственностью «АВТО-ЛАЙФ» та «Единый государственный регистрационный номер (ОГРН) 1229500003655».

Таким чином, засновник та одноосібний власник ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» ОСОБА_5 організував здійснення підконтрольним йому підприємством ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» (код ЄДРПОУ 35468782) у період з 19.08.2022 по 21.10.2022 наступних пасажирських перевезень на тимчасово окупованій території України:

1.19.08.2022 (Херсон-Запоріжжя, автомобіль Фольксваген LT 35 н.з. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_12 );

2.20.08.2022 (Херсон-Запоріжжя, автомобіль Фольксваген LT 35 н.з. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_12 );

3.26.08.2022 (Херсон-Запоріжжя, автомобіль Фольксваген LT 35 н.з. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_12 );

4.03.09.2022 (Херсон-Запоріжжя, автомобіль Фольксваген LT 35 н.з. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_12 );

5.05.09.2022 (Херсон-Запоріжжя, автомобіль Фольксваген LT 35 н.з. НОМЕР_2 , водій ОСОБА_12 );

6.09.09.2022 (Херсон-Запоріжжя, автомобіль Фольксваген LT 35 н.з. НОМЕР_2 , водій ОСОБА_12 );

7.20.09.2022 (Херсон-Запоріжжя, автомобіль Фольксваген LT 35 н.з. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_12 );

8.23.09.2022 (Херсон-Запоріжжя, автомобіль Фольксваген LT 35 н.з. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_12 );

9.04.10.2022 (Херсон-Запоріжжя, автомобіль Фольксваген LT 35 н.з. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_12 );

10.21.10.2022 (Херсон-Керч, автомобіль IVECO DAILY 49E10V н.з. НОМЕР_3 , водій ОСОБА_12 ).

Крім цього, ОСОБА_5 , будучи одночасно власником та одноосібним засновником ТОВ «АВТО-ЛАЙФ», продовжуючи реалізацію власного злочинного умислу, усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно-небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, керуючись власними переконаннями та корисливими мотивами, володіючи повноваженнями щодо розпорядження підприємством та його майном, у період з 19.08.2022 по теперішній час, організував здійснення господарської діяльності у сфері надання послуг щодо пасажирських перевезень наземним транспортом міжміського, приміського сполучення, а саме здійснення перевезень між тимчасово окупованими населеними пунктами за маршрутами «Гопри - Кардашинка», «Рибальче - Олешки», «Гопри - Буркути», «Гопри - Ковтуни», «Олешки - Залізний Порт», «Гопри - Нова Збур`ївка», «Гопри - Кохани» «Херсон - Запоріжжя», до контрольного пункту в`їзду-виїзду «Василівка» на території Запорізької області, у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, надавши останнім відповідні документи за адресою: м.Херсон, вул. Поповича, 23, у якому здійснював діяльність так званий «Департамент транспорту військово-цивільної адміністрації Херсонської області».

В судовому засіданні обвинувачений ОСОБА_5 повністю визнав себе винним у вчиненні кримінального правопорушення, пояснив суду, що дійсно, при обставинах викладених у обвинувальному акті, він для продовження здійснення господарської діяльності прийняв умови співпраці з військово-цивільною адміністрацією Херсонської області, дав вказівку ОСОБА_13 , якому про свої наміри не розповідав, подати документи (раніше підготовлені ОСОБА_14 , яка відмовилася співпрацювати з окупаційною владою) для перереєстрації ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» як юридичної особи відповідно до законодавства рф співробітникам так званого «Управления Федеральной налоговой службы по Херсонской области»; організував продовження здійснення перевезень за раніше визначеними маршрутами.

У зв`язку з визнанням вини, щирим каяттям, активним сприянням розкриттю кримінального правопорушення, просив суд призначити йому покарання з іспитовим строком, надати можливість працювати. Запевнив суд, що усвідомив свої помилки та зробив належні висновки щодо вчиненого.

Обмежившись в судовому засіданні за згодою учасників судового провадження в порядку ч.3 ст.349 КПК України показаннями обвинуваченого, який повністю визнав себе винним у вчиненні кримінального правопорушення, та дослідженням даних, які характеризують його особу, суд дійшов висновку про недоцільність дослідження інших доказів стосовно часу, місця, способу, мотиву та мети, форми вини /фактичних обставин вчинення кримінального правопорушення, які ніким не оспорюються, у зв`язку з відсутністю сумнівів щодо правильного розуміння їх змісту учасниками судового провадження, добровільності їх позицій.

Таким чином, суд вважає доведеною винуватість ОСОБА_5 в умисних діях, які виразились у провадженні господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, та кваліфікує його дії за ч.4 ст.111-1 КК України.

При призначенні обвинуваченому ОСОБА_5 виду та міри покарання, суд враховує ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, яке є нетяжким злочином, бере до уваги дані про особу обвинуваченого, який раніше не притягувався до кримінальної відповідальності, на обліках у лікарів психіатра та нарколога не перебуває, повністю визнав свою вину та щиро розкаявся, розповів про обставини вчинення ним злочину, що свідчить про його активну позицію щодо з`ясування фактичних обставин кримінального правопорушення, негативну оцінку своєї поведінки, бажання виправити ситуацію, а також готовність понести покарання за свої дії.

Також при призначенні покарання ОСОБА_5 суд приймає до уваги наявність у обвинуваченого постійного місця проживання на протязі 17 років у м.Херсоні, за яким характеризується позитивно, поживав разом з цивільною дружиною, конфліктів з сусідами не має.

З пояснень обвинуваченого, вбачається, що він надав органу досудового розслідування допомогу у встановленні невідомих обставин справи, вказане не оспоювалося стороною обвинувачення, тому до обставин, що пом`якшують покарання обвинуваченого ОСОБА_5 , суд відносить щире каяття, активне сприяння розкриттю кримінального правопорушення.

Використання умов воєнного стану, як обставина, що обтяжує покарання, означає, що винна особа з метою полегшення вчинення кримінального правопорушення використовує найбільш несприятливий для суспільства час, тяжкі обставини та умови, в яких опинилося суспільство. В той же час, суд вважає, що провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора не в умовах воєнного стану та окупації було б неможливим.

Тому, обставин, що обтяжують покарання обвинуваченого ОСОБА_5 , судом не встановлено.

З урахуванням наведеного, суд вважає необхідним й достатнім для виправлення обвинуваченого ОСОБА_5 та попередження вчинення ним нових кримінальних правопорушень призначення покарання у виді позбавлення волі на певний строк, з застосуванням додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати посади, пов`язані зі здійсненням господарської діяльності у сфері пасажирських перевезень.

При цьому, враховуючи конкретні обставини кримінального провадження, вищезазначені дані про особу обвинуваченого, його вік, відсутність судимостей, характеристику з місця проживання, критичне ставлення до вчиненого, дій ОСОБА_5 спрямованих на сприяння розкриттю кримінального правопорушення, наявність місця проживання, відсутність обтяжуючих обставин, суд дійшов висновку про можливість виправлення обвинуваченого ОСОБА_5 без реального відбування покарання у виді позбавлення волі, на підставі ст.75 КК України, звільнивши його від відбування призначеного основного покарання з випробуванням та встановленням іспитового строку, але в умовах належного контролю за його поведінкою та виконання покладених на нього судом обов`язків, передбачених ст.76 КК України.

З урахуванням того, що суд дійшов до переконання про звільнення обвинуваченого ОСОБА_5 від відбування призначеного покарання з випробуванням, додаткове покарання у виді конфіскації майна, у відповідності до положень ст.77 КК України, застосуванню не підлягає.

Запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, застосований до ОСОБА_5 , у зв`язку з прийняттям судом рішення про його звільнення від відбування призначеного покарання з випробуванням на підставі ст.75, 76 КК України, підлягає скасуванню.

Цивільний позов в рамках кримінального провадження не заявлено.

У зв`язку з тим, що потреба в подальшому застосуванні арешту майна, як заходу забезпечення кримінального провадження, відпала, з урахуванням положень ст. 174 КПК України, підлягає скасуванню арешт майна, накладений на підставі ухвал слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва, а саме на:

- квартиру, об`єкт житлової нерухомості загальною площею 53,6 кв. м., розташовану за адресою: АДРЕСА_1 ;

- квартиру загальною площею 139, 7 кв. м., розташовану за адресою: АДРЕСА_2 ;

- транспортні засоби: Jeep, Grand Cherokee, VIN НОМЕР_4 , номерний знак НОМЕР_5 ; I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_6 , номерний знак НОМЕР_7 ; I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_8 , номерний знак НОМЕР_9 ; I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_10 , номерний знак НОМЕР_11 ; I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_12 , номерний знак НОМЕР_13 ; I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_14 , номерний знак НОМЕР_15 ; I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_16 , номерний знак НОМЕР_17 ; I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_18 , номерний знак НОМЕР_19 ; I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_20 , номерний знак НОМЕР_21 ; I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_22 , номерний знак НОМЕР_23 ; BMW, X6, VIN НОМЕР_24 , номерний знак НОМЕР_25 ; Mercedes-Benz, 311CDI, VIN НОМЕР_26 , номерний знак НОМЕР_27 ; BMW, X6, VIN НОМЕР_28 , номерний знак НОМЕР_29 ; Mercedes-Benz, 313CDI, VIN НОМЕР_30 , номерний знак НОМЕР_31 ; Mercedes-Benz, Sprinter, VIN НОМЕР_32 , номерний знак НОМЕР_33 ; Mercedes-Benz, 311CDI, VIN НОМЕР_34 , номерний знак НОМЕР_35 ; Mercedes-Benz, 313CDI, VIN НОМЕР_36 , номерний знак НОМЕР_37 ; Mercedes-Benz, 903, VIN НОМЕР_38 , номерний знак НОМЕР_39 ; корпоративні права ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» (35468782) із статутним внеском 1000000 грн. (100%).

Щодо клопотання сторони захисту про скасування постанови слідчого про розшук транспортних засобів, то суд не має повноважень щодо розгляду вказаного питання відповідно до вимог ст. 368 КПК України. Крім того, положеннями та вимогами Кримінального процесуального кодексу України не визначено окремої слідчої (розшукової) дії, як розшук транспортного засобу - автомобіля або оголошення транспортного засобу - автомобіля в розшук, а також будь-яких повноважень слідчого на прийняття такого процесуального рішення.

Долю речових доказів необхідно вирішити відповідно до положень ст.100 КПК України.

Процесуальні витрати у кримінальному провадженні відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст. 369-371, 374 КПК України, суд

У Х В А Л И В :

ОСОБА_5 визнати винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.111-1 КК України, та призначити покарання у виді позбавлення волі строком на 3 /три/ роки, з позбавленням права обіймати посади, пов`язані зі здійсненням господарської діяльності у сфері пасажирських перевезень строком на 10 років, без конфіскації майна.

На підставі ст. 75 КК України звільнити обвинуваченого ОСОБА_5 від відбування покарання, встановивши іспитовий строк 2 (два) роки.

На підставі п. п. 1, 2 ч. 1, п. 2 ч. 3 ст. 76 КК України зобов`язати обвинуваченого ОСОБА_5 : періодично з`являтися для реєстрації до уповноваженого органу з питань пробації; повідомляти уповноважений орган з питань пробації про зміну місця проживання, роботи або навчання; не виїжджати за межі України без погодження з уповноваженим органом з питань пробації.

Обраний запобіжний захід у вигляді тримання під вартою обвинуваченому ОСОБА_5 - скасувати, звільнивши останнього з-під варти.

Запобіжний захід ОСОБА_5 до вступу вироку в законну силу не обирати.

На підставі ч. 5 ст. 72 КК України зарахувати ОСОБА_5 у строк призначеного покарання час попереднього ув`язнення з 07.10.2023 р. по день постановлення вироку, тобто по 26.01.2024р., з розрахунку - один день попереднього ув`язнення за один день позбавлення волі.

Речові докази, а саме вилучені речі та предмети:

І. в ході обшуку 24.11.2022 у приміщенні ДП «ДАК Автомобільні дороги України» за адресою: м.Херсон, вул. Поповича, 23, резолюцію за підписом «И.о. министра транспорта Херсонской области Т.Б. Худояров», на 1 арк.; копію документу ОСОБА_15 , на 1 арк.; «Личное дело ОСОБА_16 », на 1 арк.; «Личное дело ОСОБА_17 », на 1 арк.; таблицю, яка має 4 стовпці та 29 рядків, на 1 арк.; «Инвентаризационная ведомость», на 5 арк.; лист «Заместителю председателя ВГА Херсонской области А.Е. Арсанукаеву за підписом И.о. министра транспорта Херсонской области Т.Б. Худоярова», на 1 арк.; таблицю, яка містить 6 стовпців, на 2 арк.; лист «Заместителю начальника Федерального дорожного агенства «РОСАВТОДОР» ОСОБА_18 за підписом И. о. министра транспорта Херсонской области ОСОБА_8 », 4 примірника, всього на 7 арк.; «Приложение № 3», на 2 арк.; таблиці, які мають 5 стовпців: 1. №п/п, 2. № рейсу, 3. Маршрут, 4. Час. відпр., 5. Перевізник, всього на 14 арк.; «Потребность подрядных организаций в дорожно-строительной технике Херсонская область», на 4 арк.; «Приложение № 3», на 4 арк.; папка, яка має назву «Справа № «Бух. проводки» з документами, всього на 22 арк.; роздруківки з «Тelegram Web» від 12.10.2022, всього на 7 арк.; «Программа восстановления объектов дорожной инфраструктуры Т-3 в период 2023-2025 годы», на 2 арк.; таблицю, яка має назву «Мобильный телефон», на 2 арк.; «Устав государственного казенного учреждения «Служба автомобильных дорог Министерства транспорта Херсонской области», на 12 арк.; «Положение о Министерстве транспорта Херсонской области», на 10 арк.; Лист №106 від 13.09.2022, 2 примірника, всього на 2 арк.; «Потребность дорожных организаций в технеке для содержания автомобильных дорог (согласно рекомендаций по обеспечению дорожных организаций техникой для содержания автомобильных дорог Р В.3.2-218-032-2001)», з додатками, всього на 14 арк.; лист №91 від 06.09.2022, на 1 арк.; таблиця, яка має 6 стовпців, всього на 5 арк.; резолюція за підписом «И. о. министра транспорта Херсонской области С.С. Румянцев», на 1 арк.; чорнові записи з номерами мобільних телефонів, на 2 арк.; візитку ОСОБА_19 ; відтиск печатки «Департамент транспорта Херсонской области «1022103015»» - залишити при матеріалах кримінального провадження;

ІІ. в ході проведення тимчасового доступу до речей і документів, які знаходяться у кримінальному провадженні № 62022080030000072, 18.05.2023 вилучені документи в копіях, а саме: лист обліку підприємств та ФОП та лист обліку платників податків залишити в матеріалах кримінального провадження;

ІІІ. в ході обшуку 07.10.2022 за місцем проживання ОСОБА_5 за адресою: АДРЕСА_1 , вилучений мобільний телефон марки Apple модель Iphone 12 mini синього кольору в чохлі чорного кольору imei НОМЕР_40 , imei 2 НОМЕР_41 повернути власнику ОСОБА_5 .

Скасувати арешт, накладений ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 20.10.2023 на:

- квартиру, об`єкт житлової нерухомості загальною площею 53,6 кв. м, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 ;

- квартиру загальною площею 139, 7 кв. м, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 ;

- транспортні засоби:

1. Jeep, Grand Cherokee, VIN НОМЕР_4 , номерний знак НОМЕР_5 ;

2. I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_6 , номерний знак НОМЕР_7 ;

3. I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_8 , номерний знак НОМЕР_9 ;

4. I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_10 , номерний знак НОМЕР_11 ;

5. I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_12 , номерний знак НОМЕР_13 ;

6. I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_14 , номерний знак НОМЕР_15 ;

7. I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_16 , номерний знак НОМЕР_17 ;

8. I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_18 , номерний знак НОМЕР_19 ;

9. I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_20 , номерний знак НОМЕР_21 ;

10. I-VAN, А07А-22, VIN НОМЕР_22 , номерний знак НОМЕР_23 ;

11. BMW, X6, VIN НОМЕР_24 , номерний знак НОМЕР_25 ;

12. Mercedes-Benz, 311CDI, VIN НОМЕР_26 , номерний знак НОМЕР_27 ;

13. BMW, X6, VIN НОМЕР_28 , номерний знак НОМЕР_29 ;

14. Mercedes-Benz, 313CDI, VIN НОМЕР_30 , номерний знак НОМЕР_31 ;

15. Mercedes-Benz, Sprinter, VIN НОМЕР_32 , номерний знак НОМЕР_33 ;

16. Mercedes-Benz, 311CDI, VIN НОМЕР_34 , номерний знак НОМЕР_35 ;

17. Mercedes-Benz, 313CDI, VIN НОМЕР_36 , номерний знак НОМЕР_37 ;

18. Mercedes-Benz, 903, VIN НОМЕР_38 , номерний знак НОМЕР_39 ;

- корпоративні права ТОВ «АВТО-ЛАЙФ» (ЄДРПОУ 35468782) із статутним внеском 1000000 грн. (100%)

та повернути вказане майно власнику.

На вирок може бути подана апеляційна скарга протягом 30 (тридцяти) днів з дня проголошення до Херсонського апеляційного суду через Херсонський міський суд Херсонської області з урахуванням обмежень, визначених ч. 1 ст. 394 КПК України.

Вирок суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

Учасники судового провадження протягом строку апеляційного оскарження мають право заявити клопотання про ознайомлення з матеріалами кримінального провадження.

Копію вироку негайно після його проголошення вручити (направити) обвинуваченому, захиснику та прокурору.

СуддяОСОБА_20

СудХерсонський міський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення26.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116573819
СудочинствоКримінальне
КатегоріяЗлочини проти основ національної безпеки України Колабораційна діяльність

Судовий реєстр по справі —766/9915/23

Постанова від 11.02.2025

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яковлєва Світлана Володимирівна

Постанова від 11.02.2025

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яковлєва Світлана Володимирівна

Ухвала від 14.01.2025

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яковлєва Світлана Володимирівна

Ухвала від 04.06.2024

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яковлєва Світлана Володимирівна

Ухвала від 16.05.2024

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яковлєва Світлана Володимирівна

Ухвала від 16.05.2024

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яковлєва Світлана Володимирівна

Ухвала від 02.05.2024

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яковлєва Світлана Володимирівна

Ухвала від 09.04.2024

Кримінальне

Херсонський апеляційний суд

Гемма Ю. М.

Вирок від 23.04.2024

Кримінальне

Херсонський апеляційний суд

Гемма Ю. М.

Ухвала від 29.02.2024

Кримінальне

Херсонський апеляційний суд

Гемма Ю. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні