Постанова
від 23.01.2024 по справі 120/2564/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/2564/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Шаповалова Тетяна Михайлівна

Суддя-доповідач - Залімський І. Г.

23 січня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Залімського І. Г.

суддів: Сушка О.О. Мацького Є.М. ,

секретар судового засідання: Кушнір В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 04 травня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом доГоловного управління ДПС у Вінницькій області, у якому просило визнатипротиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми "С" Головного управління ДПС у Вінницькій області № 0076880706 від 20.10.2022, яким ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" нараховано пеню у сумі 90 261,31 грн.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 04.05.2023 позов задоволено.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 04.05.2023 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що у законодавчо встановлений строк валютна виручка від нерезидента ООО "Стандарт Био", росія, за відвантажений товар по контракту № 17/09-20 від 19.07.2020 на валютний рахунок ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" не надійшла, що свідчить про порушення позивачем вимог п. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VII Про валюту і валютні операції (Закон № 2473-VII), з урахуванням п. 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті,затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5 (Положення № 5), у частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по контракту № 19/07-20 від 19.07.2020.

Відповідач зазначає, що не всі обставини, які унеможливлюють виконання зобов`язань можливо віднести до форс-мажору. Введення на території України воєнного стану є форс-мажором та підставою для звільнення від відповідальності за порушення договору тільки в тому випадку, якщо саме ця обставина стала підставою для невиконання договірних зобов`язань.

Твердження про те, що позивач не припустив порушення строків розрахунків за контрактом № 17/09-20 від 17.09.2020, а порушення цих строків допустило ООО Стандарт Био, спростовується змістом п.2, 5 ст. 13 Закону № 2473-VII.

Відповідач вказує, що згідно із ч. 2 ст. 3 Закону № 2473-VII питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду, регулюються виключно Законом № 2473-VII. Частиною третьою ст. 3 Закону № 2473-VII визначено, що у разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього закону, застосовують положення Закону № 2473-VII. Тому. відповідач вважає необґрунтованими посилання на п. 52-1 Підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України.

Щодо врахування сертифікату № 0500-22-1155 виданогоВінницькою Торгово-Промисловою Палатою, відповідач вказує, що сертифікат видано 17.10.2022, акт перевірки складено 21.09.2022. На момент проведення перевірки даний документ був не наданий та відсутній.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу відповідача в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважив, введений в Україні карантин та воєнний стан є форс-мажорною обставиною, що підтверджує наявність сертифікату Вінницької ТПП від 17.10.2022 № 0500-22-1155. Така форс-мажорна обставина позбавила як TОB Фармацевтична компанія ЕНЗИФАРМ здійснити претензійну-позовну роботу, так і ООО Стандарт Био виконати зобов`язання до закінчення строків. Позивачем не допущено порушення строків розрахунків за контрактом № 17/09-20 від 17.09.2020, порушення допустило ООО "Стандарт Био".

Відповідачем невраховано положень п. 52-1 Підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, відповідно до якого, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Також, відповідачем не враховано, що Постановою НБУ від 30.05.2023 №71 "Про внесення зміни до постанови Правління Національного банку України від 14 травня 2019 року № 67" постановлено тимчасово, з 24 лютого 2022 року на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів із дня його припинення або скасування припиняється перебіг граничних строків розрахунків для товарів, робіт і послуг, за якими проведені та не завершені до 24 лютого 2022 року операції з експорту та (або) імпорту товарів за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), укладеними українськими суб`єктами зовнішньоекономічної діяльності з іноземними суб`єктами господарської діяльності з місцезнаходженням у Російській Федерації або Республіці Білорусь, які створені та діють відповідно до законодавства зазначених країн (крім операцій, за якими граничні строки розрахунків настали до 24 лютого 2022 року).

Представник відповідача в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав у повному обсязі, просив вимоги, що в ній викладені, задовольнити.

Представник позивача заперечив проти задоволення апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, що з`явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 15.05.2013 зареєстроване як юридична особа, місцезнаходження: код ЄДРПОУ 38023218, вул. Хлібозаводська, буд. 3, м. Ладижин, Вінницька область, 24321. Основний вид діяльності: Виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів.

У період з 15.09.2022 по 21.09.2022 на підставі повідомлень уповноваженого банку "Райффайзен Банк Аваль" щодо порушень законодавчо встановленого строку розрахунків за зовнішньоекономічними операціями, проведена позапланова виїзна документальна перевірка ТОВ Фармацевтична компанія ЕНЗИФАРМз питань дотримання вимог валютного законодавства при проведенні розрахунків по контракту №19/07-20 від 19.07.2020 із нерезидентом ООО "Стандарт Био", росія, за період з 19.07.2020 по 31.08.2022 відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.

За результатом проведеної перевірки, контролюючим органом складено Акт № 6440/02-32-07-06/38023218 від 21.09.2022.

У описовій частині Акту вказано, що за розрахунками по контракту №17/09-20 від 17.09.2020, укладено між ООО «Стандарт Био», росія, та позивачем утворилася дебіторська заборгованість в сумі 8437555 рос.рублів, в тому числі прострочена в сумі 6717735,00 рос.рублів, граничний термін погашення якої відповідно по сумам: 1446200,00 - 17.06.2022; 1689520,00 - 24.06.2022; 1720095,00 - 11.07.2022; 1861920,00 - 27.07.2022.

На підставі викладених в акті перевірки даних, перевіркою встановлено порушення ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" вимог п.2 ст.13 Закону № 2473-VII з урахуванням п.21 розділу 11 Положення № 5, в результаті чого допущено порушення валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій: по контракту № 19/07-20 від 19.07.2020, укладеному із нерезидентом - ООО "Стандарт Био", росія: за операцією, здійсненою 18.06.2021 на суму 1 446 200.00 рос.рублів за період з 18.06.2022 по 14.07.2022; за операцією, здійсненою 25.06.2021 на суму 1 689 520,00 рос.рублів за період з 25.06.2022 по 14.07.2022; за операцією, здійсненою 12.07.2021 на суму 1 720 095.00 рос.рублів за період з 12.07.2022 по 14.07.2022; за операцією, здійсненою 28.07.2021 на суму 1 861 920.00 рос.рублів за період з 28.07.2022 по 28.07.2022.

30.09.2022 ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" подало заперечення вих. № 30/09-2022 на Акт № 6440/02-32-07-06/38023218 від 21.09.2022, у якому вказало, що обставини та висновки в Акті перевірки є неповними і не можуть бути підставами для прийняття податкового повідомлення-рішення.

Листом Головного управління ДПС у Вінницькій області № 21753/6/02-32-07-06-13 від 17.10.2022 повідомлено позивача, що комісією з питань розгляду заперечень, пояснень до актів перевірок прийнято рішення про те, щоб висновки, наведені у акті позапланової документальної перевірки від 21.09.2022 № 96440/02-32-07-06/38023218 залишити без змін, а заперечення TOB "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" вих. № 30/09-2022 від 30.09.2022 року без задоволення.

На підставі вказаних висновків Акту №6440/02-32-07-06/38023218 від 21.09.2022, Головним управлінням ДПС у Вінницькій області прийнято податкове повідомлення-рішення форми "С" Головного управління ДПС у Вінницькій області № 0076880706 від 20.10.2022, яким ТОВ"Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" нараховано пеню у сумі 90 261,31 грн.

09.11.2022 позивач, не погоджуючись з результатами перевірки та вказаним податковим повідомленням-рішенням, направив до ДПС України скаргу, у якій просив скасувати податкове повідомлення-рішення № 0076880706 від 20.10.2022. До скарги позивачем було додано сертифікат Торгово-промислової палати №0500-22-1155 про форс-мажорні обставини.

За результатами розгляду скарги, рішенням ДПС України №1041/6/99-00-06-01-02-06 від 12.01.2023 залишено без змін податкове повідомлення-рішення № 0076880706 від 20.10.2022, а скаргу ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ"без задоволення.

Позивач вважає протиправним податкове повідомлення-рішення № 0076880706 від 20.10.2022, а тому звернувся до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не доведено обґрунтованості висновків перевірки та правомірності прийнятого на їх підставі податкового повідомлення-рішення № 0076880706 від 20.10.2022, у той час як доводи позивача та встановлені у ході розгляду справи обставини свідчать про протилежне.

Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із пп.14.1.162 п.14.1 ст.14 ПК України, пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Частиною 2 ст. 13 Закону № 2473-VIII визначено, що у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Згідно із ч. 5 ст. 13 Закону № 2473-VIIIпорушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Відповідно до ч. 6 ст. 13 Закону № 2473-VIII у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Відповідно до Підрозділу 10 розділу XX пункту 52-1 за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Статтею 14 -1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні визначено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Статтею 6.1. Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), що затверджений Рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18.12.014 № 44(5), передбачено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 3.1 Регламенту, визначених як непереборний вплив на виконання відповідного зобов`язання таким чином, що унеможливлює його виконання у термін, що настав (наявність причинно-наслідкового зв`язку між обставиною та неможливістю виконання зобов`язання в термін, передбачений відповідно законодавством, відомчими нормативними актами, договором, контрактом, угодою, типовим договором тощо).

Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов`язаннях/обов`язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

Якщо сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) виданий щодо обставин, які на момент його видачі тривають та період дії яких встановити неможливо, заявник, після закінчення дії таких обставин, має право звернутися до ТПП України/регіональної ТПП для засвідчення форс-мажорних обставин за подальший період з дня, наступного за датою видачі сертифікату до дня їх закінчення. Засвідчення форс-мажорних обставин у такому випадку проводиться на загальних засадах відповідно до цього Регламенту.

Отже, Порядком передбачено, що засвідченню підлягають форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) по кожному окремому податковому та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання якого настало згідно нормативно - правових актів проте таке виконання стало неможливим через наявність зазначених обставин.

Сертифікат не може засвідчувати форс-мажорні обставини на майбутнє. У разі якщо сертифікат про форс-мажорні обставини виданий щодо обставин, які на момент його видачі тривають та період дії яких встановити неможливо, Заявник, після закінчення дії таких обставин, має право звернутися до ТПП України для засвідчення форс-мажорних обставин за подальший період саме з дня, наступного за датою видачі сертифікату до дня їх закінчення.

Таким чином, суд першої інстанції обґрунтовано відхилив доводи позивача про те, що запровадження на території України карантину та воєнного стану, є форс-мажорними обставинами, які зупиняють нарахування пені, оскільки засвідченню підлягають форс-мажорні обставини по кожному окремому податковому випадку.

Також суд першої інстанції обґрунтовано відхилив посиланняпозивача на положення п. 52-1 Підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, відповідно до якого, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню, оскількизгідно із ч. 2, 3 ст. 3 Закону № 2473-VIIIпитання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду, регулюються виключно Законом № 2473-VIII, у разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього закону, застосовують положення Закону № 2473.

Водночас, сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) № 0500-22-1155 виданий Вінницькою Торгово-промисловою палатою (Сертифікат) засвідчує ТОВ «Фармацевтична компанія «ЕНЗИФАРМ» форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): Військова агресія РФ проти України, введення воєнного стану в Україні; встановлення Національним банком України заборони банкам здійснювати будь-які валютні операції з використанням російських рублів, учасником яких є фізична чи юридична особа, яка має місцезнаходження в рф.; проводити з материнським банком (нерезидентом) операції з обміну іноземної валюти у межах 2-ї групи Класифікатора іноземних валют та банківських металів, до якої відноситься російський рубль, щодо обов`язку (зобов`язання) забезпечити розрахунки за операцією з експорту товарів (біопрепаратів) та зарахування грошових коштів на рахунки товариства у банках України у строки, зазначені в Контракті №17/00-20 від 17.09.2020, укладеним з ТОВ "СТАНДАРТ БИО)" (росія), але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України (365 днів) з дня митного оформлення продукції, що була експортована, у термін: за специфікацією № 16 від 17.06.2021 в сумі 1446200 руб. до 17.06.2022;за специфікацією № 17 від 24.06.2021 в сумі 1689520 руб. до 24.06.2022;за специфікацією № 18 від 12.07.2021 в сумі 1720095 руб. до 11.07.2022;за специфікацією № 19 від 27.07.2021 в сумі 1861920 руб. до 27.07.2022; за специфікацією № 22 від16.09.2021 в сумі 1761980 руб. до 16.09.2022; за специфікацією № 23 від11 10.2021 в сумі 1828110 руб. до 10.10.2022; за п. 2 ст. 13 Закону України "Про валюту та валютні операції" та п. 21 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, перед Головним управлінням ДПС у Вінницькій області, відповідно до: Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022 року, затвердженого Законом України №2І02-ІХ від 24.02.2022 року (із змінами, внесеними Указами Президента №133/2022 від 14 березня 2022 року. № 259/2022 від 18 квітня 2022 року. №341 2022 від 17.05.2022р., №573/2022 від 12.08.2022 року); Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану"; Постанови Правління Національного Банку України від 25.02 2022 р. №23 "Про деякі питання діяльності банків України та банківських груп із внесеними змінами і доповненнями; копії акту Головного управління ДПС у Вінницькій області від 21.09.2022 року № 6440/02-32-07- 06 38023218 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Фармацевтичної компанії "ЕНЗИФАРМ"; копій контракту №17/09-20 від 17.09.2020 укладеного з ТОВ "СТАНДАРТ БИО" (росія, м.Литкарино) та специфікацій до контракту; копій договорів про переведення боргу № 607-22 від 06.07.2022, № 1908-22 від 19.08.2022, укладених між ТОВ "СТАНДАРТ БИО", ТОВ "ОРГАНИК ЛАЙН" та TOB "Фармацевтичної компанії "ЕНЗИФАРМ"; копії митної декларації № UA401060/2021/005668 від 18.06.2021; копії митної декларації № UA401060/2021/005929 від 25.06.2021; копії митної декларації № UA401060/2021/006547 від 12.07.2021; копії митної декларації № UA401060/2021/007154 від 28.07.2021;копії митної декларації № UA401060/2021/009165 від 17.09.2021;копії митної декларації № UA401060/2021/010219 від 11.10.2021; копії листа ТОВ "СТАНДАРТ БИО" №30/1 від 23.09.2022р. щодо введення СС. США та іншими країнами обмежень та санкцій стосовно АТ "Альфа Банк" та його власників; копій листів АТ "Альфа Банк" (росія) на адресу ТОВ "СТАНДАРТ БИО" від 29.09.2022р. про неможливість проведення платежів до банків України; копії листа АТ "Райффайзент Банк" (росія) керівнику ТОВ "Стандарт Био" про припинення з 30.06.2022 проведення платежів з росії на територію України; копій листів ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" №161 від 20 09.2022 та №165 від 29.09.2022 на адресу АТ "Райффайзен Банк" (Україна) про надання пояснення щодо незарахування коштів на рахунки товариства; копії листа ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" №167 від 03.10.2022 на адресу Національного банку України про надання роз`яснень щодо блокування АТ "Райффайзент Банк" коштів по контракту; копії Повідомлення АТ "Райффайзен Банк" №603 від 06.10.2022 про порушення ТОВ "Фармацевтична компанія "ЕНЗИФАРМ" граничних термінів надходження валютних коштів за контрактом №17/09-20 від 17.09.2020; копії відповіді АТ "Райффайзент Банк" № 602 від 06.10.22 про введення НБУ обмежень можливості банками проведення операцій з обміну іноземної валюти (російських рублів) для їх подальшого зарахування на рахунки клієнта які унеможливили його виконання в зазначений термін.

У Сертифікаті вказано період форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): -дата настання: 24 лютого 2022 року та дата закінчення - тривають на 17 жовтня 2022 року.

Вказаний Сертифікату підтверджує виникнення форс-мажорних обставин щодо неможливості виконання конкретного контракту позивача №17/00-20 від 17.09.2020, укладеного з ТОВ "СТАНДАРТ БИО)" (росія), та в силу ч.6 ст.13Закону України «Про валюту і валютні операції» зупиняє виконання договору та нарахування пені на весь період дії форс-мажорних обставин.

Суд враховує, що перевірку проведено 21.09.2022, а Сертифікат видано 17.10.2022 року, тобто після проведення перевірки, то такі обставини дійсно мали місце. Водночас даний сертифікат подавався позивачем разом зі скаргою на податкове повідомлення-рішення до ДПС України, але врахований не був.

Такий сертифікат видається за заявою особи щодо податкових та інших зобов`язаннях/обов`язках, виконання яких вже настало. Жодних строків для його видачі після настання строків виконання зобов`язань законом не передбачено.

Таким чином, позивач не обмежений у праві звернутися із заявою про видачу сертифікату і після проведення відповідної перевірки.

Колегія суддів також зауважує, що Постановою НБУ від 30.05.2023 №71 "Про внесення зміни до постанови Правління Національного банку України від 14 травня 2019 року № 67" постановлено тимчасово, з 24 лютого 2022 року на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів із дня його припинення або скасування припиняється перебіг граничних строків розрахунків для товарів, робіт і послуг, за якими проведені та не завершені до 24 лютого 2022 року операції з експорту та (або) імпорту товарів за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), укладеними українськими суб`єктами зовнішньоекономічної діяльності з іноземними суб`єктами господарської діяльності з місцезнаходженням у Російській Федерації або Республіці Білорусь, які створені та діють відповідно до законодавства зазначених країн (крім операцій, за якими граничні строки розрахунків настали до 24 лютого 2022 року).

Оскільки граничні строки вказаних розрахунків по контракту № 19/07-20 від 19.07.2020 настали після 24 лютого 2022 року, перебіг граничних строків таких розрахунків припинено з 24 лютого 2022 року на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів із дня його припинення або скасування, що спростовує висновки відповідача про порушення граничних строків вказаних розрахунків.

З урахуванням наведеного у сукупності, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про протиправність та необхідність скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області № 0076880706 від 20.10.2022.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 04 травня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 25 січня 2024 року.

Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Мацький Є.М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116581311
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —120/2564/23

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 23.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Постанова від 23.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 04.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні