Ухвала
від 18.01.2024 по справі 757/2562/24-к
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/2562/24-к

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2024 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1

при секретарі ОСОБА_2

за участю прокурорів ОСОБА_3 , ОСОБА_4

захисників ОСОБА_5 , ОСОБА_6

підозрюваного ОСОБА_7

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання слідчого групи слідчих -заступника керівника Першого слідчого відділу Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві ОСОБА_8 про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 5 ст. 190, ч. 2 ст. 255 КК України, -

В С Т А Н О В И В:

До провадження слідчого судді Печерського районного суду м. Києва надійшло клопотання слідчого групи слідчих - заступника керівника Першого слідчого відділу Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві ОСОБА_8 , погоджене прокурором другого відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення першого управління Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Офісу Генерального прокурора ОСОБА_4 , про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Обґрунтовуючи клопотання, слідчий посилається на те, що Головним слідчим управлінням Державного бюро розслідувань здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62023000000000876 від 12.10.2023 за підозрами ОСОБА_9 , ОСОБА_10 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною першою та другою статті 255 Кримінального кодексу України, та ОСОБА_11 , ОСОБА_7 , ОСОБА_12 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною другою статті 255, частиною п`ятою статті 190 Кримінального кодексу України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що 24.02.2022 о 04 год. 30 хв. російська федерація перейшла до відкритої збройної агресії проти України, що супроводжується безпрецедентними за своїм цинізмом і жорстокістю воєнними злочинами, злочинами проти людяності, злочинами геноциду та ядерним шантажем, внаслідок якої порушено загальновизнані норми та принципи міжнародного права: територіальна цілісність і непорушність кордонів суверенної держави, незастосування сили чи погрози силою проти територіальної цілісності чи політичної незалежності. У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», з 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року на всій території України введено воєнний стан, який діє по цей час.

Також встановлено, що ОСОБА_9 , будучи власником та директором ряду Українських компаній, а саме: ТОВ «Б.К. ВЕРХОВИНА» (діяльність компанії припинена), ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ВЕРХОВИНА» (діяльність компанії припинена), ТОВ «ОХОРОННО-ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ КОБРА», (код ЄДРПОУ 34606252, яке зареєстроване за адресою: м. Львів, вул. Козелецька, 4), ТОВ «ЛЕО МАРКЕТИНГ ЕДЖЕРСІ», (код ЄДРПОУ 44774231, яке зареєстроване за адресою: м. Львів, вул. Героїв Упа, 72), БО «БЛАГОДІЙСНИЙ ФОНД «ХОУП.ЮА» (код ЄДРПОУ 44681121, який зареєстрований за адресою: м. Львів, вул. Героїв Упа, 72), являючись лідером, маючи добрі організаторські здібності і сильний вольовий характер, будучи посвідченим в основи правового та економічного механізму діяльності державних інституцій, враховуючи правовий режим воєнного стану в Україні, викликаний, у тому числі, повномасштабним вторгненням російської федерації, з метою отримання постійного злочинного доходу в результаті діяльності, пов`язаної з протиправним заволодіння чужим майном шляхом обману (шахрайство), у невстановлений в ході досудового розслідування час, але не пізніше січня 2023 року прийняв рішення про створення злочинної організації, діяльність якої направлена на протиправне заволодіння чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство).

Розуміючи, що під його контролем знаходиться ряд суб`єктів господарської діяльності, які виконували державні замовлення із Міністерством оборони України (далі МОУ) у 2022 році, та підшукані його сином ОСОБА_13 знайомств в Департаменті ресурсного забезпечення МОУ, в свою чергу маючи реальну можливість розпочати процедуру у прийняті участі підконтрольними йому Товариствами у закупівлях речового майна на потреби Міністерства оборони України, став на шлях його реалізації.

Розробивши план скоєння злочинів, ОСОБА_9 прийшов до висновку, що для здійснення свого злочинного умислу необхідно залучити осіб, які поділяють його незаконні інтереси і прагнуть до швидкого збагачення, та спільно з ним та під його керівництвом виявлять бажання взяти участь у діяльності злочинної організації.

З цією метою ОСОБА_9 у невстановлений у ході досудового розслідування час, але не пізніше січня 2023 року запропонував своєму синові ОСОБА_10 та раніше знайомим йому ОСОБА_7 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та іншим невстановленим особам вчинити заволодіння чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство), під час виконання державних замовлень на поставку майна на потреби речової служби МОУ.

Слідчий зазначає, що в основі злочинного механізму із заволодіння державними коштами ОСОБА_9 вирішив використати господарську діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія СІТІГРАД» (код ЄДРПОУ 4365841) (далі - ТОВ «Сітіград»), співзасновником якого є його компаньйон за іншими Товариствами - Вдов?як ОСОБА_14 , який був власником ТОВ «Сітіград»; Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ЛАЙНС РІТЕЙЛ» (код ЄДРПОУ 44755072) (далі - ТОВ «ТЛР»), співзасновником якого була його дружина ОСОБА_15 та раніше знайомий йому ОСОБА_7 , який з 2022 року керував вказаним Товариством за рішенням ОСОБА_9 ; та Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 42297001) (далі - ТОВ «БАМ»), бенефіціарним власником та керівником якого був його син ОСОБА_10 .

Довівши всім учасника злочинної організації свої функції та цілі, він отримав від них погодження.

Отже, ОСОБА_9 , діючи умисно, з корисливих мотивів та з метою вчинення тяжких та особливо тяжких злочинів створив у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше січня 2023 року злочинну організацію та керував нею, до складу якої увійшли ОСОБА_10 , ОСОБА_7 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та інші не встановлені на даний час особи, члени якої зорганізувалися для спільного вчинення зазначеної злочинної діяльності.

Вважаючи, що створення злочинної організації відбулось, ОСОБА_9 спільно з іншими членами злочинної організації приступили до безпосередньої реалізації злочинного плану, спрямованого на шахрайське заволодіння державними коштами.

Стійкість злочинної організації забезпечувалася матеріальною зацікавленістю учасників групи у вчиненні злочинів, родинними зв`язками, координацією дій учасників групи з боку ОСОБА_9 , наявністю чітких правил поведінки всередині злочинної організації, зв`язок з державними та правоохоронними органами, стабільним складом її учасників (на даний час встановлено 5 осіб), учиненням спільних злочинних дій упродовж року, постійністю зв`язків усіх співучасників з метою систематичного та тривалого вчинення кримінальних правопорушень, ієрархічним управлінням, отримання інформації від працівників правоохоронних органів і здійснення урегулювання питань, які були у правоохоронних органів щодо законної діяльності групи.

Зокрема, як організатор, ОСОБА_9 взяв на себе наступні функції: розробку плану і організацію вчинення злочинів; розподіл обов`язків між іншими співучасниками злочину з чітким визначенням ролей при вчиненні злочинів; керування і координацію дій співучасників злочинів при їх вчиненні та інших осіб, яким не було відомо про злочинні наміри; встановлення задач особам, які працювали на Товариства у приміщенні за адресою: м. Львів, вул. Героїв Упа, 72, таким як юридичний відділ, бухгалтерія, підконтрольним йому адвокатам; контроль за діяльністю кожного члена злочинної організації; розподіл коштів (прибутки), одержаних в результаті злочинної діяльності, між членами злочинної організації відповідно до функцій, що виконувались; організацію прикриття незаконної діяльності злочинної організації зі сторони правоохоронних органів (надання адвокатів при необхідності).

Фінансування членів злочинної організації відбувалося за рахунок коштів, отриманих від здійснення підприємницької діяльності ТОВ «ТЛР», ТОВ «БАМ» та ТОВ «Сітіград», які виконували державні контракти, пов`язані із постачанням речей на потреби МОУ. Розподіл грошових коштів, отриманих від незаконної діяльності, здійснювався між членами вказаного об`єднання та спрямовувався на витрати, пов`язані з діяльністю і функціонуванням самої злочинної організації.

Таким чином, ОСОБА_9 в період з січня 2023 по грудень 2023 року, з прямим умислом, з корисливих мотивів, з метою особистого незаконного збагачення, створив злочинну організацію, з метою вчинення тяжких та особливо тяжких злочинів та керував такою організацією, до складу якої входили ОСОБА_10 , ОСОБА_7 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та інші невстановлені на даний час особи.

З урахуванням родинних стосунків, будучи добре знайомим з іншими співзасновниками вказаних Товариств, у тому числі з керівниками та співзасновниками, ОСОБА_9 було відомо, що ТОВ «ТЛР», ТОВ «Сітіград» та ТОВ «БАМ» виконали контракти у 2022 році на поставку товарів речового забезпечення та харчів на потреби МОУ, достовірно володів відомостями, що реалізація вказаного плану реальна та можлива, за умови повного керування всіма діями учасників.

Крім того, ОСОБА_9 розумів що для досягнення цілей йому необхідна особа, яка зможе постійно контролювати питання отримання грошових коштів в МОУ та, в свою чергу, отримати необхідні йому договори на постачання речового майна, вирішив залучити свого сина ОСОБА_10 до вказаної протиправної схеми, із відведенням йому конкретної ролі співорганізатора та контролюючого у місті Києві, так як сам здебільшого проживав у місті Львів.

Після цього, за невстановлених досудовим розслідуванням обставин, але не пізніше січня 2023 року, ОСОБА_9 довів свої злочинні наміри до директора ТОВ «Сітіград» ОСОБА_11 , директора ТОВ «БАМ» ОСОБА_10 та директора ТОВ «ТЛР» ОСОБА_7 , та запропонував їм прийняти участь у реалізації розробленого ним плану із шахрайського заволодіння коштами Міністерства оборони України при постачанні товарів речової служби для державних потреб через підроблення документів щодо поставки товару, якість якого не відповідала заявленим вимогам.

При цьому, ОСОБА_9 довів ОСОБА_10 його участь у створенні злочинної організації в ролі співорганізатора, в якості директора ТОВ «БАМ», для подальшого укладення договорів (контрактів) на постачання речей на потреби МОУ, із делегуванням своїх повноважень за довіреністю особі, якій не був відомий злочинний план останніх - працівнику ТОВ «БАМ» ОСОБА_16 .

Крім того, з вказаною метою ОСОБА_9 залучив в якості виконавців директора ТОВ «Сітіград» ОСОБА_11 та директора ТОВ «ТЛР» ОСОБА_7 , з метою аналогічних дій, пов`язаних з укладанням договорів (контрактів) на постачання речей на потреби МОУ та внесення до документів завідомо неправдивих відомостей про їх якість.

Також органом досудового розслідування встановлено, що за вимогою ОСОБА_9 , для участі у діяльності злочинної організації та отримання протиправних надприбутків, ОСОБА_11 , ОСОБА_7 та ОСОБА_10 повинні були виконати наступне:

- подати документи про можливість укладання та виконання їх Товариствами договорів про закупівлю для державних потреб товарів речової служби (за кошти Державного бюджету України) шляхом належного виконання їх у визначені строки, кількості та якості товарів;

- в разі необхідності надати до МОУ документи, які підтверджують досвід виконання аналогічних закупівель;

- розробити зовні обґрунтовану, а фактично калькуляцію ціни товарів із завищенням від їх реальної вартості;

- підібрати необхідних учасників групи та залучити їх до злочинних планів з метою підроблення необхідних документів для завищення вартості, здійснення поставки товарів та подальшу передачу згідно із рознарядки до військової частини НОМЕР_1 , за адресою: АДРЕСА_1 ;

- у визначений ОСОБА_9 час надати до МОУ рахунки про оплату за нібито виконанні в повному обсязі договори.

В подальшому, приблизно на початку лютого 2023 року, отримавши згоду від усіх учасників злочинної організації, ОСОБА_9 , спільно із залученими особами, розпочали реалізацію свого злочинного плану, згідно відведеним ролям.

Приблизно у січні - лютому 2023 року, для реалізації злочинного плану вже сформованої злочинної організації ОСОБА_9 спільно із керівниками ТОВ «БК Сітіград» ОСОБА_11 , ТОВ «БАМ» ОСОБА_10 , ТОВ «ТЛР» ОСОБА_7 та ОСОБА_12 стали на шлях реалізації розробленого ним плану із шахрайського заволодіння коштами Міністерства оборони України при постачанні товарів речової служби для державних потреб через підроблення документів на постачання товарів, якість яких не відповідала заявленим вимогам, в особливо великих розмірах.

З метою розподілу між учасниками обов`язків в частині поставки товарів ОСОБА_9 , як організатор та ОСОБА_10 , як співорганізатор злочинної організації визначились, які Товариства, та які саме товари (речі) будуть постачати на потреби МОУ та повідомили учасникам злочинної організації, що контракти з поставки панами літньої, куртки костюма утеплюючого, сорочки поло, штанів костюма літнього, костюма літнього польового, фуфайки з коротким рукавом, сорочки бойової та сорочки та кальсонів буде виконувати ОСОБА_17 в ТОВ «ТЛР», договори із поставки сорочки бойової, фуфайки з коротким рукавом, сорочки та кальсонів, трусів чоловічих, штанів костюма літнього польового, костюма літнього польового, сорочки поло, куртки костюма утеплюючого, шарфа труби буде виконувати ТОВ «БАМ», в якій ОСОБА_10 був директором, та договори на поставку костюма літнього польового, штанів костюма літнього, фуфайки з коротким рукавом, сорочки та кальсонів, сорочки поло та трусів чоловічих буде виконувати ОСОБА_11 в ТОВ «Сітіград».

Узгодивши між учасниками види речового майна, на початку січня 2023 року, учасники злочинної організації підготували комерційні пропозиції за визначеними цінами та об`ємами, які оголосив ОСОБА_9 та ОСОБА_10 та скерували їх на адресу Департаменту ресурсного забезпечення МОУ, з метою прийняття участі у робочих зустрічах із керівництвом Департаменту та отримання квот на певну категорію товарів.

Таким чином, у період з січня 2023 року по грудень 2023 року ОСОБА_9 , перебуваючи у невстановленому слідством місці, визначивши достатнім кількість співучасників, зорганізував їх у стійке ієрархічне об`єднання для вчинення особливо тяжких злочинів, а саме заволодіння чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство) в особливо великих розмірах, встановивши конкретні завдання для членів злочинної організації, об`єднав зусилля всіх її учасників та детально розподілив між членами створеної та очоленої ним злочинної організації функції, ролі, завдання та обов`язки кожного учасника, спрямованих на досягнення плану, відомого всім учасникам організації.

Так, ОСОБА_9 , як організатор, поклав на себе наступні функції:

- розроблення плану та організацію вчинення злочину;

- забезпечення контролю діяльності всіх товариств шляхом залучення підлеглих працівників, які перебували за адресою: АДРЕСА_2 ;

- пошук співучасників вчинення злочину;

- розподіл обов`язків між членами групи та визначення ролей при вчиненні злочинів;

- спрямовування, об`єднання та координування зусиль членів групи, при організації вчинення злочинів, та інших осіб, які не були посвідчені про злочинні наміри членів групи;

- протиправне застосування зовні законних правових механізмів із укладення та виконання умов контрактів з поставки товарів речового майна;

- підроблення документів, усунення юридичних перешкод та незгодних на вчинення злочину службових осіб, у тому числі через їх підкуп;

- надання вигляду підконтрольних юридичних осіб зовні спроможного виготовляти та постачати речі та забезпечення імітації наявності технічних потужностей, шляхом укладання договорів оренд складських приміщень;

- розподіл протиправно отриманих коштів між учасниками злочинної організації;

- вчинення інших дій.

На ОСОБА_10 , як співорганізатора та учасника злочинної організації, покладались наступні функції:

- керівництво ТОВ «БАМ»;

- організацію підроблення офіційних документів;

- залучення інших осіб для підписання документів, які містили недостовірну інформацію за договорами з МОУ від імені ТОВ «БАМ»;

- використання своїх зв`язків, з метою отримання державних замовлень (контрактів) для ТОВ «БАМ», ТОВ «Сітіград», ТОВ «ТЛР»;

- здійснення контролю за підлеглими співробітниками під час готування та підписання ними калькуляцій на товари, які поставлялися за договорами з МОУ;

- підписання та надання до МОУ платіжних доручень (рахунків на оплату) за виконання або часткове виконання умов поставки за контрактами, з метою отримання грошових коштів;

- залучення осіб для підписання актів приймального контролю товару за якістю під час передачі товарів за договорами;

- вчинення інших дій направлених на досягнення мети злочинного плану.

ОСОБА_10 , ознайомившись із злочинним планом і своєю роллю у складі злочинної організації, погодився на участь в ній та надав згоду на виконання відведених йому функцій, розуміючи що вказані дії нададуть йому можливість отримувати грошову винагороду.

На ОСОБА_7 , як виконавця у складі злочинної організації, покладались наступні функції:

- керівництво ТОВ «ТЛР»;

- підписання офіційних документів від імені ТОВ «ТЛР», у тому числі підроблених;

- прийняття участі у розробці документів на поставку товарів за договорами з МОУ;

- підписання та надання до МОУ платіжних доручень (рахунків на оплату) за виконання або часткове виконання умов поставки за контрактами, з метою отримання грошових коштів;

- залучення осіб для підписання актів приймального контролю товару за якістю під час передачі товарів за договорами;

- вчинення інших дій, направлених на досягнення мети злочинного плану.

ОСОБА_7 , ознайомившись із злочинним планом і своєю роллю у складі злочинної організації, розуміючи що за вказані дії він буде отримувати грошові кошти понад визначену ставку як директора Товариства, погодився на участь у ній та надав згоду на виконання відведених йому функцій.

На ОСОБА_11 , як виконавця у складі злочинної організації, покладались наступні функції:

- керівництво ТОВ «Сітіград»;

- підписання офіційних документів від імені ТОВ «Сітіград», у тому числі підроблених;

- прийняття участі у розробці документів на поставку товарів за договорами з МОУ;

- підписання та надання до МОУ платіжних доручень (рахунків на оплату) за виконання або часткове виконання умов поставки за контрактами, з метою отримання грошових коштів;

- залучення осіб для підписання актів приймального контролю товару за якістю під час передачі товарів за договорами;

- вчинення інших дій, направлених на досягнення мети злочинного плану.

ОСОБА_11 , ознайомившись із злочинним планом і своєю роллю у складі злочинної організації погодився на участі в ній та надав згоду на виконання відведених йому функцій.

На ОСОБА_12 , як пособника у складі злочинної організації, ОСОБА_9 поклав наступні функції:

-здійснення передачі товарно-матеріальних цінностей до військової частини НОМЕР_1 , згідно умов укладених договорів, як представника ТОВ «БАМ», ТОВ «Сітіград», ТОВ «ТЛР»;

-підписання в якості представника ТОВ «ТЛР», ТОВ «БАМ» та ТОВ Сітіград» актів приймального контролю товару за якістю;

-забезпечення врегулювання питань щодо приймання товару за якістю, у разі встановлення представниками регіональних підрозділів Центрального управління контролю якості явно бракованої продукції;

-вчинення інших дій, необхідних для досягнення мети злочинної організації.

ОСОБА_12 , ознайомившись із злочинним планом і своєю роллю у складі злочинної організації, погодився на участь в ній та надав згоду на виконання відведених йому функцій.

На невстановлених досудовим слідством осіб, як виконавців у складі злочинної організації, ОСОБА_9 , як організатор, поклав наступні функції:

-участь у підробленні документів;

-усунення юридичних перешкод та незгодних на вчинення злочину службових осіб, у тому числі через їх підкуп;

-здійснення домовленостей із посадовими особами МОУ з метою отримання можливості на підписання 23 договорів на поставки для потреб ЗС України товарів речової служби на 2023 рік;

-виведення та переведення у готівку протиправно отриманих коштів;

-вчинення інших протиправних дій, необхідних для досягнення мети злочинної організації.

В подальшому, 21.02.2023, з метою виконання спільного плану, ОСОБА_17 , ОСОБА_11 та залучений ОСОБА_10 , як особа, яка не володіла інформацією про скоєння будь-якого кримінального правопорушення - ОСОБА_16 , прибули до приміщення Департаменту ресурсного забезпечення МОУ, де здійснили підписання 23 (двадцяти трьох) договорів про постачання майна для потреб речової служби та розпочали процес реалізації кримінального правопорушення, пов`язаного з заволодінням чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство), в умовах воєнного стану, вчиненого злочинною організацією в особливо великих розмірах.

В процесі вчинення кримінального правопорушення, учасники злочинної організації, діючи умисно, в складі злочинної організації, підтверджуючи свої наміри на протиправне заволодіння грошовими коштами МОУ, розпочали процес підписання актів приймального контролю товарів за якістю та передачу товарів на територію військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 ).

Вказані акти приймального контролю за якістю формувались на підставі заздалегідь підготовлених виконавцями ОСОБА_7 . ОСОБА_11 та співорганізатором ОСОБА_10 оголошення про пред`явлення на приймальний контроль якості, представнику замовника за відповідними договорами, в свою чергу виконуючи відведені їм ролі та надавали інформацію ОСОБА_9 , з метою прибуття товарів та залученого ними ОСОБА_12 до контрольно-пропускного пункту військової часники А 2678.

ОСОБА_12 , згідно відведеної йому ролі пособника, здійснював підписання актів приймального контролю за якістю і в подальшому скеровував копії вказаних документів іншим учасникам організованої групи, з метою отримання за поставлені неякісні товари грошових коштів.

В свою чергу ОСОБА_7 , ОСОБА_11 та ОСОБА_10 , на підставі отриманих документів, скеровували на адресу МОУ вимогу про оплату, яка і слугувала фактично підставою для перерахування грошових коштів.

Досудовим розслідуванням також встановлено, що за діяльності організованої групи, в період з початку січня 2023 року по грудень 2023 року, здійснено перерахування із казначейського рахунку МОУ на рахунки Товариств членів організованої групи грошових коштів на загальну суму 934 013 447 грн.

Після встановлення ознак кримінальних правопорушень в діях членів злочинної організації, правоохоронними органами під час проведення обшуків від 15.11.2023 на території відділу митного оформлення № 1 митного поста «Чайки» Київської митниці, діяльність злочинної організації призупинена, у зв`язку із неможливістю поставки товарів до військової частини та проходження митних формальностей.

В свою чергу, 28.12.2023 з метою виконання своїх функцій як організатора, ОСОБА_9 , з метою уникнення відповідальності всіх членів злочинної організації та продовження функціонування вказаної злочинної організації, здійснив спробу надати службовій особі (одному із керівників органу досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні № 62023000000000876 від 12.10.2023) неправомірну вигоду за вчинення дій, пов`язаних із поверненням вилученого майна на території Київської митниці, де ОСОБА_9 був затриманий в порядку ст. 208 КПК України.

Отже, ОСОБА_7 прийняв участь у злочинній організації, створеній ОСОБА_9 , та спільно із ОСОБА_10 , ОСОБА_11 ОСОБА_12 та невстановленими на теперішній час особами під час виконання державних контрактів від 23.02.2023 №286/3/23/102, №286/3/23/104, №286/3/23/105, №286/3/23/106, №286/3/23/107, №286/3/23/108, №286/3/23/109, №286/3/23/110, №286/3/23/111, №286/3/23/112, №286/3/23/116, №286/3/23/117, №286/3/23/118, №286/3/23/120, №286/3/23/121, №286/3/23/122 та №286/3/23/123, вчинили заволодіння чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство), вчинене в умовах воєнного стану в особливо великих розмірах, спричинивши Міністерству оборони України матеріальну шкоду на загальну суму 934 013 447 грн.

17.01.2024 ОСОБА_7 був затриманий в порядку ст. 208 КПК України, та фактична його участь у злочинній організації зупинилась.

17.01.2024 ОСОБА_7 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 5 ст. 190, ч. 2 ст. 255 КК України.

Слідчий вказує, що обставин, що дають підстави обґрунтовано підозрювати ОСОБА_7 у вчиненні інкримінованих йому кримінальних правопорушень, містяться в матеріалах кримінального провадження та, в тому числі, підтверджуються:

- протоколом обшуку від 15.11.2023 у приміщенні Департаменту ресурсного забезпечення Міністерства оборони України, в ході якого виявлено та вилучено оригінали договорів, платіжних доручень, оголошень про готовність для пред`явлення партії на приймальний контроль за якістю, довіреності, надані ОСОБА_12 на представлення інтересів ТОВ «ТЛР» ТОВ «Сітіград» та ТОВ «БАМ», акти приймального контролю за якістю, вимога на оплату;

- договорами від 23.02.2023 №286/3/23/102, №286/3/23/104, №286/3/23/105, №286/3/23/106, №286/3/23/107, №286/3/23/108, №286/3/23/109, №286/3/23/110, №286/3/23/111, №286/3/23/112, №286/3/23/116, №286/3/23/117, №286/3/23/118, №286/3/23/120, №286/3/23/121, №286/3/23/122 та №286/3/23/123 про закупівлю для державних потреб товарів речової служби на 2023 рік, із додатковим угодами до них, документами, які підтверджують факт перерахування грошових коштів на рахунки Товариств;

- Висновком експертів за результатами проведення комплексної судової експертизи матеріалів, речовин та виробів, товарознавчої та економічної експертизи від 21.12.2023 №27727/23-53/27728/23-34/27729/27730/23-71, відповідно до якої товари, поставлені за держаними контрактами №286/3/23/104, №286/3/23/106, №286/3/23/107, №286/3/23/108, не можуть використовуватись за своїм цільовим призначенням, оскільки не відповідають вимогам технічної документації, за якими вони повинні були виготовлятись, із визначеною сумою збитків 60 961 050,60 грн.;

- Висновком експертів за результатами проведення комплексної судової експертизи матеріалів, речовин та виробів, товарознавчої та економічної експертизи від 22.12.2023 №28366/23-53/28367/23-71/28368/23-34, відповідно до якої товари, поставлені за держаними контрактами №286/3/23/102, №286/3/23/105, №286/3/23/109, №286/3/23/110, №286/3/23/111, №286/3/23/112, №286/3/23/116, №286/3/23/117, №286/3/23/118, №286/3/23/120, №286/3/23/121, №286/3/23/122 та №286/3/23/123, не можуть використовуватись за своїм цільовим призначенням, оскільки не відповідають вимогам технічної документації за якими вони повинні були виготовлятись, із визначеною сумою збитків у розмірі 873 052 396,68 грн.;

- протоколом обшуку від 15.11.2023 у приміщенні Департаменту ресурсного забезпечення Міністерства оборони України, в ході якого виявлено та вилучено оригінали договорів, платіжних доручень, оголошень про готовність для пред`явлення партії на приймальний контроль за якістю, довіреності, надані ОСОБА_12 на представлення інтересів ТОВ «ТЛР» ТОВ «Сітіград» та ТОВ «БАМ», акти приймального контролю за якістю, вимога на оплату;

- договорами від 23.02.2023 №286/3/23/102, №286/3/23/104, №286/3/23/105, №286/3/23/106, №286/3/23/107, №286/3/23/108, №286/3/23/109, №286/3/23/110, №286/3/23/111, №286/3/23/112, №286/3/23/116, №286/3/23/117, №286/3/23/118, №286/3/23/120, №286/3/23/121, №286/3/23/122 та №286/3/23/123 про закупівлю для державних потреб товарів речової служби на 2023 рік, із додатковим угодами до них, документами, які підтверджують факт перерахування грошових коштів на рахунки Товариств;

- Висновком експертів за результатами проведення комплексної судової експертизи матеріалів, речовин та виробів, товарознавчої та економічної експертизи від 21.12.2023 №27727/23-53/27728/23-34/27729/27730/23-71, відповідно до якої товари, поставлені за держаними контрактами №286/3/23/104, №286/3/23/106, №286/3/23/107, №286/3/23/108, не можуть використовуватись за своїм цільовим призначенням, оскільки не відповідають вимогам технічної документації, за якими вони повинні були виготовлятись, із визначеною сумою збитків 60 961 050,60 грн.;

- Висновком експертів за результатами проведення комплексної судової експертизи матеріалів, речовин та виробів, товарознавчої та економічної експертизи від 22.12.2023 №28366/23-53/28367/23-71/28368/23-34, відповідно до якої товари поставлені за держаними контрактами №286/3/23/102, №286/3/23/105, №286/3/23/109, №286/3/23/110, №286/3/23/111, №286/3/23/112, №286/3/23/116, №286/3/23/117, №286/3/23/118, №286/3/23/120, №286/3/23/121, №286/3/23/122 та №286/3/23/123, не можуть використовуватись за своїм цільовим призначенням, оскільки не відповідають вимогам технічної документації, за якими вони повинні були виготовлятись, із визначеною сумою збитків у розмірі 873 052 396,68 грн.;

- протоколом обшуку від 15.11.2023 на території військової частини НОМЕР_1 (Хмельницької філії), в ході якої виявлено та вилучено зразки для проведення експертиз, встановлена відсутність частини товарів, прийнятих на склади від ТОВ «ТЛР» ТОВ «БАМ» та ТОВ «Сітіград», згідно звітних документів;

- протоколом обшуку від 15.11.2023 за адресою розташування відділу митного оформлення № 1 митного поста «Чайки» Київської митниці, в ході якого виявлено та вилучено товари, акти за якими фактично були закриті в повному обсязі, грошові кошти за які були оплачені, та відібрані зразки речей з метою проведення експертиз;

- протоколом допиту в якості свідка ОСОБА_18 від 13.01.2024 (головного спеціаліста відділу організації постачання речового майна Управління виконання договорів Департаменту ресурсного забезпечення МОУ), яка повідомила, що підписання договорів здійснювались ОСОБА_11 , ОСОБА_7 , ОСОБА_16 за дорученням ОСОБА_10 та координацією діяльності Товариств із боку ОСОБА_10 в приміщені Департаменту;

- протоколом пред`явлення особи для впізнання за фотознімками ОСОБА_18 , яка впізнала ОСОБА_7 ;

- протоколом пред`явлення особи для впізнання за фотознімками ОСОБА_18 , яка впізнала ОСОБА_11 ;

- протоколом пред`явлення особи для впізнання за фотознімками ОСОБА_18 , яка впізнала ОСОБА_16 ;

- протоколом допиту свідка ОСОБА_19 від 13.01.2024 (заступника начальника відділу організації постачання речового майна Управління виконання договорів Департаменту ресурсного забезпечення МОУ), яка повідомила про факт надання документів, які слугували підставою для укладання договорів, документів, які надавались з метою підготовки платіжних документів з перерахування грошових коштів на рахунки Товариств;

- протоколом пред`явлення особи для впізнання за фотознімками ОСОБА_19 , яка впізнала ОСОБА_7 ;

- протоколом пред`явлення особи для впізнання за фотознімками ОСОБА_19 , яка впізнала ОСОБА_10 ;

- протоколом допиту в якості свідка ОСОБА_20 (колишнього заступника начальника управління - начальника відділу підготовки та проведення закупівель Департаменту державних закупівель МОУ), який повідомив, що координацію діяльності за ТОВ «ТЛР» ТОВ «БАМ» та ТОВ «Сітіград» здійснював ОСОБА_10 ;

- протоколом допиту свідка ОСОБА_21 від 14.01.2024, (заступник начальника відділу підготовки та проведення закупівель Департаменту державних закупівель МОУ), яка повідомила, що ОСОБА_10 здійснював контроль діяльності та оплати грошових коштів за трьома товариствами - ТОВ «ТЛР» ТОВ «БАМ» та ТОВ «Сітіград»;

- іншими матеріалами досудового розслідування у своїй сукупності.

Також зазначає, що метою застосування запобіжного заходу до ОСОБА_7 є забезпечення виконання підозрюваним покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам:

1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду;

2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення;

3) незаконно впливати на свідків, інших підозрюваних у цьому ж кримінальному провадженні;

4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином;

5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється.

Підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_7 кримінальних правопорушень, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді вважати, що підозрюваний може здійснити дії, передбачені ч. 1 ст. 177 КПК України.

В обґрунтування заявлених ризиків слідчий зазначає, що ОСОБА_7 обґрунтовано підозрюється у вчиненні двох умисних особливо тяжких злочинів проти громадської безпеки та проти власності, вчинені в умовах воєнного стану (особливого періоду), вчиненого злочинною організацією, з корисливих мотивів.

При цьому, за вчинення злочинів, передбачених ч. 2 ст. 255 та ч. 5 ст. 190 КК України, визначене покарання у виді позбавлення волі на строк від п`яти до дванадцяти років з конфіскацією майна.

Тому, усвідомлюючи тяжкість вчинених злочинів та реальність покарання, підозрюваний, з метою його уникнення, може переховуватися від органів досудового розслідування, що повністю підтверджує наявність ризику, передбаченого п. 1 ч. 1 ст. 177 КПК України.

Крім того, ОСОБА_7 , з метою приховати докази своєї злочинної діяльності, може знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення. Вказане є можливим з огляду на те, що підозрюваний ОСОБА_7 , будучи директором ТОВ «ТЛР», ознайомившись із матеріалами кримінального провадження, зможе самостійно здійснити знищення оригіналів документів, які не були відшуканні в ході проведення попередніх обшуків (оригіналів довіреностей та ін.) може знищити речі та документи, які мають значення для встановлення обставин кримінального правопорушення з метою уникнення останнім кримінальної відповідальності, що також підтверджує наявність ризику, передбаченого п. 2 ч. 1 ст. 177 КПК України.

Також, з метою уникнення кримінальної відповідальності, ОСОБА_7 , який в силу виконання державних замовлень на потреби Збройних Сил України, має тісні зв`язки з іншими керівниками та службовими особами Міноборони на різних рівнях як самостійно так і через інших членів злочинної організації, може здійснювати вплив як на них, так і на інших осіб, яким можуть бути відомі обставини вчинених злочинною організацією кримінальних правопорушень, покази яких мають або матимуть значення для встановлення істини у справі. Наявність зазначеного ризику обґрунтовується тим, що підозрюваний з метою уникнення відповідальності, може використати зазначені можливості, навички, а також зв`язки для незаконного тиску на свідків, на інших учасників кримінального провадження шляхом їх підкупу або примушування до давання вигідних йому показань чи вчинення інших дій. Крім того, слід враховувати встановлену кримінальним процесуальним законодавством України процедуру отримання показань від осіб, які є свідками, у кримінальному провадженні, а саме спочатку на стадії досудового розслідування показання отримуються шляхом допиту слідчим чи прокурором, а після направлення обвинувального акту до суду на стадії судового розгляду - усно шляхом допиту особи в судовому засіданні. Суд може обґрунтовувати свої висновки лише на показаннях, які він безпосередньо сприймав під час судового засідання або отриманих у порядку, передбаченому ст. 225 КПК України, тобто допитаних на стадії досудового розслідування слідчим суддею. Відповідно до ч. 4 ст. 95 КПК України суд не вправі обґрунтовувати судові рішення показаннями, наданими слідчому, прокурору, або посилатися на них. За таких обставин ризик впливу на свідків існує не лише на початковому етапі кримінального провадження при зібранні доказів, а й на стадії судового розгляду до моменту безпосереднього отримання судом показань від свідків та дослідження їх судом. Також, у вказаному кримінальному провадженні проводиться низка експертних досліджень, на висновки за результатами яких сторона обвинувачення може покликатись під час судового розгляду в обґрунтування обвинувачення. Відповідно до ч. 7 ст. 101 КПК України, експерт може бути викликаний для допиту під час судового розгляду для доповнення чи роз`яснення свого висновку, отже існує й ризик незаконного впливу на експертів у цьому кримінальному провадженні. Зазначене у своїй сукупності підтверджує наявність ризику, передбаченого п. 3 ч. 1 ст. 177 КПК України.

Побоюючись реальної міри покарання у виді позбавлення волі на тривалий термін та конфіскації майна, ОСОБА_7 , перебуваючи на волі, може перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, у тому числі ухилятися від органу досудового розслідування та суду, що також підтверджує наявність ризику, передбаченого п. 4 ч. 1 ст. 177 КПК України.

Крім того, ОСОБА_7 перебуваючи на волі може вчинити інше кримінальне правопорушення з метою уникнення кримінальної відповідальності за повідомленою йому підозрою, та згідно відведеної йому ролі у злочинній організації, а тому повністю підтверджує наявність ризику, передбаченого п. 5 ч. 1 ст. 177 КПК України.

Обґрунтованість підозри ОСОБА_7 у вчиненні особливо тяжких злочинів, наявність усіх передбачених ч. 1 ст. 177 КПК України ризиків, дає підстави вважати, що у разі застосування до ОСОБА_7 більш м`яких запобіжних заходів, не пов`язаних з триманням під вартою, таких як застава, особиста порука, особисте зобов`язання чи домашній арешт, орган розслідування не зможе в повній мірі забезпечити виконання завдань кримінального провадження, не матиме можливості запобігти впливу ОСОБА_7 на свідків по справі з метою уникнення кримінальної відповідальності, знищення підозрюваним речей та документів, які мають значення для досудового розслідування, та у яких містяться відомості, які можуть бути доказами під час судового розгляду, а також запобігти перешкоджанню виконанню процесуальних рішень шляхом неявки для проведення слідчих та процесуальних дій.

Наголошує, що з огляду на тяжкість інкримінованих ОСОБА_7 кримінальних правопорушень, які виразились в участі у злочинній організації та у заволодінні чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство), вчиненому в умовах воєнного стану, в особливо великих розмірах, злочинною організацією, на загальну суму 934 013 447 грн., застава у межах, визначених п. 2 ч. 5 ст. 182 КПК України, не здатна забезпечити виконання ОСОБА_7 покладених на нього обов`язків, а тому просить суд при постановленні ухвали про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою визначити розмір застави у 165 126 прожиткових мінімумів, що становить 500 001 528 грн.

В судовому засіданні прокурори ОСОБА_3 та ОСОБА_4 клопотання підтримали, просили його задовольнити з викладених у ньому підстав, тобто застосувати до підозрюваного ОСОБА_7 запобіжний захід у вигляді тримання під вартою строком на 60 днів, визначивши альтернативний запобіжний захід у вигляді застави у межах 165 126 прожиткових мінімумів, що становить 500 001 528 грн, для забезпечення виконання підозрюваним ОСОБА_7 обов`язків, визначених ч. 5 ст. 194 КПК України. Прокурор ОСОБА_22 , обгрунтовуючи наявність ризиків, зазначених в клопотанні, наголосив, що один із підозрюваних - співорганізатор ОСОБА_10 , на даний час перебуває в розшуку.

Підозрюваний ОСОБА_7 , його захисники ОСОБА_5 та ОСОБА_6 проти клопотання заперечували, вказуючи на необґрунтованість повідомленої підозри та відсутність ризиків, у задоволенні клопотання просили відмовити. Вважають, що між сторонами існували ці вільно-правові відносини, справа має розглядатись в Господарському суді.

Заслухавши пояснення сторін кримінального провадження, вивчивши клопотання та додані до нього документи, слідчий суддя дійшов такого висновку.

Під час розгляду клопотання встановлено, що Головним слідчим управлінням Державного бюро розслідувань, за процесуального керівництва прокурорів Офісу Генерального прокурора, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62023000000000876 від 12.10.2023 за підозрами ОСОБА_9 , ОСОБА_10 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною першою та другою статті 255 Кримінального кодексу України, та ОСОБА_11 , ОСОБА_7 , ОСОБА_12 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених частиною другою статті 255, частиною п`ятою статті 190 Кримінального кодексу України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_9 , будучи власником та директором ряду Українських компаній, а саме: ТОВ «Б.К. ВЕРХОВИНА» (діяльність компанії припинена), ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ВЕРХОВИНА» (діяльність компанії припинена), ТОВ «ОХОРОННО-ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ КОБРА», (код ЄДРПОУ 34606252, яке зареєстроване за адресою: м. Львів, вул. Козелецька, 4), ТОВ «ЛЕО МАРКЕТИНГ ЕДЖЕРСІ», (код ЄДРПОУ 44774231, яке зареєстроване за адресою: м. Львів, вул. Героїв Упа, 72), БО «БЛАГОДІЙСНИЙ ФОНД «ХОУП.ЮА» (код ЄДРПОУ 44681121, який зареєстрований за адресою: м. Львів, вул. Героїв Упа, 72), являючись лідером, маючи добрі організаторські здібності і сильний вольовий характер, будучи посвідченим в основи правового та економічного механізму діяльності державних інституцій, враховуючи правовий режим воєнного стану в Україні, викликаний, у тому числі, повномасштабним вторгненням російської федерації, з метою отримання постійного злочинного доходу в результаті діяльності, пов`язаної з протиправним заволодіння чужим майном шляхом обману (шахрайство), у невстановлений в ході досудового розслідування час, але не пізніше січня 2023 року прийняв рішення про створення злочинної організації, діяльність якої направлена на протиправне заволодіння чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство).

Для здійснення свого злочинного умислу ОСОБА_9 , у невстановлений у ході досудового розслідування час, але не пізніше січня 2023 року запропонував своєму синові ОСОБА_10 та раніше знайомим йому ОСОБА_7 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та іншим невстановленим особам вчинити заволодіння чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство), під час виконання державних замовлень на поставку майна на потреби речової служби МОУ.

В основі злочинного механізму із заволодіння державними коштами ОСОБА_9 вирішив використати господарську діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія СІТІГРАД» (код ЄДРПОУ 4365841) (далі - ТОВ «Сітіград»), співзасновником якого є його компаньйон за іншими Товариствами - Вдов?як ОСОБА_14 , який був власником ТОВ «Сітіград»; Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ЛАЙНС РІТЕЙЛ» (код ЄДРПОУ 44755072) (далі - ТОВ «ТЛР»), співзасновником якого була його дружина ОСОБА_15 та раніше знайомий йому ОСОБА_7 , який з 2022 року керував вказаним Товариством за рішенням ОСОБА_9 ; та Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС МОНТАЖПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 42297001) (далі - ТОВ «БАМ»), бенефіціарним власником та керівником якого був його син ОСОБА_10 .

З урахуванням родинних стосунків, будучи добре знайомим з іншими співзасновниками вказаних Товариств, у тому числі з керівниками та співзасновниками, ОСОБА_9 було відомо, що ТОВ «ТЛР», ТОВ «Сітіград» та ТОВ «БАМ» виконали контракти у 2022 році на поставку товарів речового забезпечення та харчів на потреби МОУ, достовірно володів відомостями, що реалізація вказаного плану реальна та можлива, за умови повного керування всіма діями учасників.

Крім того, ОСОБА_9 розумів що для досягнення цілей йому необхідна особа, яка зможе постійно контролювати питання отримання грошових коштів в МОУ та, в свою чергу, отримати необхідні йому договори на постачання речового майна, вирішив залучити свого сина ОСОБА_10 до вказаної протиправної схеми, із відведенням йому конкретної ролі співорганізатора та контролюючого у місті Києві, так як сам здебільшого проживав у місті Львів.

Довівши всім учасника злочинної організації свої функції та цілі, він отримав від них згоду.

Стійкість злочинної організації забезпечувалася матеріальною зацікавленістю учасників групи у вчиненні злочинів, родинними зв`язками, координацією дій учасників групи з боку ОСОБА_9 , наявністю чітких правил поведінки всередині злочинної організації, зв`язок з державними та правоохоронними органами, стабільним складом її учасників (на даний час встановлено 5 осіб), учиненням спільних злочинних дій упродовж року, постійністю зв`язків усіх співучасників з метою систематичного та тривалого вчинення кримінальних правопорушень, ієрархічним управлінням, отримання інформації від працівників правоохоронних органів і здійснення урегулювання питань, які були у правоохоронних органів щодо законної діяльності групи.

Фінансування членів злочинної організації відбувалося за рахунок коштів, отриманих від здійснення підприємницької діяльності ТОВ «ТЛР», ТОВ «БАМ» та ТОВ «Сітіград», які виконували державні контракти, пов`язані із постачанням речей на потреби МОУ. Розподіл грошових коштів, отриманих від незаконної діяльності, здійснювався між членами вказаного об`єднання та спрямовувався на витрати, пов`язані з діяльністю і функціонуванням самої злочинної організації.

Також органом досудового розслідування встановлено, що за вимогою ОСОБА_9 , для участі у діяльності злочинної організації та отримання протиправних надприбутків, ОСОБА_11 , ОСОБА_7 та ОСОБА_10 повинні були виконати наступне:

- подати документи про можливість укладання та виконання їх Товариствами договорів про закупівлю для державних потреб товарів речової служби (за кошти Державного бюджету України) шляхом належного виконання їх у визначені строки, кількості та якості товарів;

- в разі необхідності надати до МОУ документи, які підтверджують досвід виконання аналогічних закупівель;

- розробити зовні обґрунтовану, а фактично калькуляцію ціни товарів із завищенням від їх реальної вартості;

- підібрати необхідних учасників групи та залучити їх до злочинних планів з метою підроблення необхідних документів для завищення вартості, здійснення поставки товарів та подальшу передачу згідно із рознарядки до військової частини НОМЕР_1 , за адресою: АДРЕСА_1 ;

- у визначений ОСОБА_9 час надати до МОУ рахунки про оплату за нібито виконанні в повному обсязі договори.

Приблизно у січні - лютому 2023 року, для реалізації злочинного плану вже сформованої злочинної організації ОСОБА_9 спільно із керівниками ТОВ «БК Сітіград» ОСОБА_11 , ТОВ «БАМ» ОСОБА_10 , ТОВ «ТЛР» ОСОБА_7 та ОСОБА_12 стали на шлях реалізації розробленого ним плану із шахрайського заволодіння коштами Міністерства оборони України при постачанні товарів речової служби для державних потреб через підроблення документів на постачання товарів, якість яких не відповідала заявленим вимогам, в особливо великих розмірах.

З метою розподілу між учасниками обов`язків в частині поставки товарів ОСОБА_9 , як організатор та ОСОБА_10 , як співорганізатор злочинної організації визначились, які Товариства, та які саме товари (речі) будуть постачати на потреби МОУ та повідомили про це учасникам злочинної організації.

Узгодивши між учасниками види речового майна, на початку січня 2023 року, учасники злочинної організації підготували комерційні пропозиції за визначеними цінами та об`ємами, які оголосив ОСОБА_9 та ОСОБА_10 та скерували їх на адресу Департаменту ресурсного забезпечення МОУ, з метою прийняття участі у робочих зустрічах із керівництвом Департаменту та отримання квот на певну категорію товарів.

Таким чином, у період з січня 2023 року по грудень 2023 року ОСОБА_9 , перебуваючи у невстановленому слідством місці, визначивши достатнім кількість співучасників, зорганізував їх у стійке ієрархічне об`єднання для вчинення особливо тяжких злочинів, а саме заволодіння чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство) в особливо великих розмірах, встановивши конкретні завдання для членів злочинної організації, об`єднав зусилля всіх її учасників та детально розподілив між членами створеної та очоленої ним злочинної організації функції, ролі, завдання та обов`язки кожного учасника, спрямованих на досягнення плану, відомого всім учасникам організації.

Зокрема, на ОСОБА_7 , як виконавця у складі злочинної організації, покладались наступні функції:

- керівництво ТОВ «ТЛР»;

- підписання офіційних документів від імені ТОВ «ТЛР», у тому числі підроблених;

- прийняття участі у розробці документів на поставку товарів за договорами з МОУ;

- підписання та надання до МОУ платіжних доручень (рахунків на оплату) за виконання або часткове виконання умов поставки за контрактами, з метою отримання грошових коштів;

- залучення осіб для підписання актів приймального контролю товару за якістю під час передачі товарів за договорами;

- вчинення інших дій, направлених на досягнення мети злочинного плану.

ОСОБА_7 , ознайомившись із злочинним планом і своєю роллю у складі злочинної організації, розуміючи що за вказані дії він буде отримувати грошові кошти понад визначену ставку як директора Товариства, погодився на участь у ній та надав згоду на виконання відведених йому функцій.

В подальшому, 21.02.2023, з метою виконання спільного плану, ОСОБА_17 , ОСОБА_11 та залучений ОСОБА_10 , як особа, яка не володіла інформацією про скоєння будь-якого кримінального правопорушення - ОСОБА_16 , прибули до приміщення Департаменту ресурсного забезпечення МОУ, де здійснили підписання 23 (двадцяти трьох) договорів про постачання майна для потреб речової служби та розпочали процес реалізації кримінального правопорушення, пов`язаного з заволодінням чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство), в умовах воєнного стану, вчиненого злочинною організацією в особливо великих розмірах.

В процесі вчинення кримінального правопорушення, учасники злочинної організації, діючи умисно, в складі злочинної організації, підтверджуючи свої наміри на протиправне заволодіння грошовими коштами МОУ, розпочали процес підписання актів приймального контролю товарів за якістю та передачу товарів на територію військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 ).

Вказані акти приймального контролю за якістю формувались на підставі заздалегідь підготовлених виконавцями ОСОБА_7 . ОСОБА_11 та співорганізатором ОСОБА_10 оголошення про пред`явлення на приймальний контроль якості, представнику замовника за відповідними договорами, в свою чергу виконуючи відведені їм ролі та надавали інформацію ОСОБА_9 , з метою прибуття товарів та залученого ними ОСОБА_12 до контрольно-пропускного пункту військової часники А 2678.

ОСОБА_12 , згідно відведеної йому ролі пособника, здійснював підписання актів приймального контролю за якістю і в подальшому скеровував копії вказаних документів іншим учасникам організованої групи, з метою отримання за поставлені неякісні товари грошових коштів.

В свою чергу ОСОБА_7 , ОСОБА_11 та ОСОБА_10 , на підставі отриманих документів, скеровували на адресу МОУ вимогу про оплату, яка і слугувала фактично підставою для перерахування грошових коштів.

Досудовим розслідуванням також встановлено, що за діяльності організованої групи, в період з початку січня 2023 року по грудень 2023 року, здійснено перерахування із казначейського рахунку МОУ на рахунки Товариств членів організованої групи грошових коштів на загальну суму 934 013 447 грн.

Після встановлення ознак кримінальних правопорушень в діях членів злочинної організації, правоохоронними органами під час проведення обшуків від 15.11.2023 на території відділу митного оформлення № 1 митного поста «Чайки» Київської митниці, діяльність злочинної організації призупинена, у зв`язку із неможливістю поставки товарів до військової частини та проходження митних формальностей.

В свою чергу, 28.12.2023 з метою виконання своїх функцій як організатора, ОСОБА_9 , з метою уникнення відповідальності всіх членів злочинної організації та продовження функціонування вказаної злочинної організації, здійснив спробу надати службовій особі (одному із керівників органу досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні № 62023000000000876 від 12.10.2023) неправомірну вигоду за вчинення дій, пов`язаних із поверненням вилученого майна на території Київської митниці, де ОСОБА_9 був затриманий в порядку ст. 208 КПК України.

Отже, ОСОБА_7 прийняв участь у злочинній організації, створеній ОСОБА_9 та спільно із ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_11 та невстановленими на теперішній час особами, під час виконання державних контрактів від 23.02.2023 №286/3/23/102, №286/3/23/104, №286/3/23/105, №286/3/23/106, №286/3/23/107, №286/3/23/108, №286/3/23/109, №286/3/23/110, №286/3/23/111, №286/3/23/112, №286/3/23/116, №286/3/23/117, №286/3/23/118, №286/3/23/120, №286/3/23/121, №286/3/23/122 та №286/3/23/123, вчинили заволодіння чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство), вчинене в умовах воєнного стану в особливо великих розмірах, спричинивши Міністерству оборони України матеріальну шкоду на загальну суму 934 013 447 грн.

17.01.2024 ОСОБА_7 був затриманий в порядку ст. 208 КПК України, та фактична його участь у злочинній організації зупинилась.

17.01.2024 ОСОБА_7 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 5 ст. 190, ч. 2 ст. 255 КК України.

Копія клопотання та матеріалів на його обґрунтування надані підозрюваному та його захисникам у відповідності до ч. 2 ст. 184 КПК України.

Частиною 2 ст. 29 Конституції України передбачено, що ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах та порядку, встановлених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 183 КПК України тримання під вартою є винятковим запобіжним заходом, який застосовується виключно у разі, якщо прокурор доведе, що жоден із більш м`яких запобіжних заходів не зможе запобігти ризикам, передбаченим статтею 177 КПК України.

Згідно із п. 4 ч. 2 ст. 183 КПК України запобіжний захід у вигляді тримання під вартою не може бути застосований, окрім як до раніше не судимої особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину, за який законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк понад п`ять років.

Згідно з положеннями статті 5 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод нікого не може бути позбавлено свободи, крім установлених цією статтею Конвенції випадків і відповідно до процедури, встановленої законом.

Законним є арешт за наявності обґрунтованої підозри у вчиненні особою правопорушення або якщо обґрунтовано вважається необхідним запобігти вчиненню нею правопорушення чи її втечі після його вчинення.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини обґрунтованість підозри, на якій має ґрунтуватися арешт, складає суттєву частину закріпленої у статті 5 § 1(c) Конвенції гарантії від безпідставного арешту.

Враховуючи, що відповідно до ч. 5 ст. 9 КПК кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), слідчий суддя приймає до уваги, що згідно з рішенням ЄСПЛ у справі «Феррарі-Браво проти Італії» не можна ставити питання про те, що арешт є виправданим тільки тоді, коли доведено факт вчинення та характер інкримінованих правопорушень, оскільки останнє є завданням попереднього розслідування.

Європейський Суд з прав людини у справі «Фокс, Кемпбел і Гартлі проти Сполученого Королівства» зазначив, що «обґрунтована підозра» передбачає наявність фактів або інформації, які б могли переконати об`єктивного спостерігача у тому, що відповідна особа могла вчинити злочин.

Відповідно до ч. 1 ст. 194 КПК України під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про:

1) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним кримінального правопорушення;

2) наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий, прокурор;

3) недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.

Слідчим у клопотанні та доданих до нього документах з достатньою на даній стадії кримінального провадження повнотою підтверджується наявність обґрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_7 кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 255 КК України, тобто в участі у злочинній організації та ч. 5 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 5 ст. 190, тобто в участі у заволодіння чужим майном шляхом зловживання довірою (шахрайство), вчиненому в умовах воєнного стану, в особливо великих розмірах, злочинною організацією.

Санкції ч. 5 ст. 190, ч. 2 ст. 255 КК України, які інкримінуються ОСОБА_7 , визначають покарання у виді позбавлення волі на строк від 5 до 12 років, що, згідно ст. 12 КК України, кваліфікується як особливо тяжкий злочин.

При цьому слід зауважити, що слідчий суддя на даному етапі провадження не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема, оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину. Слідчий суддя на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів повинен визначити лише чи є причетність особи до вчинення злочину вірогідною та достатньою для застосування щодо особи обмежувальних заходів. Дослідивши матеріали клопотання в межах своєї компетенції, слідчий суддя у висновках, які зробив орган досудового слідства відносно ОСОБА_7 , чогось очевидно необґрунтованого чи недопустимого не встановив.

Не вирішуючи питання про доведеність вини та правильність кваліфікації дій ОСОБА_7 , виходячи лише з фактичних даних, що містяться в матеріалах клопотання, приходжу до висновку про наявність обґрунтованої підозри про причетність ОСОБА_7 , до вчинення кримінальних правопорушень, за викладених у клопотанні обставин.

З огляду на зазначене, доводи сторони захисту щодо відсутності обґрунтованої підозри є безпідставними.

Статтею 177 КПК визначено, що метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам: переховуватися від органів досудового розслідування та/ або суду; знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення дія встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому особа підозрюється.

Вирішуючи питання про існування передбачених кримінальним процесуальним законом ризиків неправомірної процесуальної поведінки підозрюваного, слідчий суддя вважає за необхідне звернути увагу, що ризиком у даному випадку є дія, яка може вчинитися з високим ступенем ймовірності.

Вирішуючи клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, слідчий суддя враховує особу підозрюваного ОСОБА_7 , вік та стан здоров`я підозрюваного, сімейний стан, наявність у підозрюваного постійного місця проживання, майновий стан підозрюваного, тяжкість покарання, вчинення злочину у співучасті з іншими особами та відведену йому роль у вказаному злочині, суспільний інтерес, те, що кримінальне правопорушення вчинене під час воєнного стану в Україні, викликаного, у тому числі, повномасштабним вторгненням російської федерації, в результаті якого Міністерству оборони України спричинено матеріальну шкоду на загальну суму 934 013 447 грн, та приходить до висновку, що докази та обставини, на які посилається слідчий у клопотанні, дають достатні підстави слідчому судді вважати, що підозрюваний ОСОБА_7 , без належного контролю його поведінки, враховуючи стадію досудового розслідування, може переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконно впливати на свідків, експертів, інших підозрюваних у цьому ж кримінальному провадженні; перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Разом з тим, для запобігання зазначеним вище ризикам, вважає недостатнім застосування більш м`якого запобіжного заходу та що саме запобіжний захід у вигляді тримання під вартою забезпечить належне виконання підозрюваним його процесуальних обов`язків.

За таких обставин слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою підлягає задоволенню, та не приймає доводи сторони захисту з підстав, викладених в мотивувальній частині ухвали вище.

Між тим, відповідно до ч. 3 ст. 183 КПК України слідчий суддя при постановленні ухвали про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою зобов`язаний визначити розмір застави, достатній для забезпечення виконання підозрюваним обов`язків, передбачених цим Кодексом.

Отже, задовольняючи клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, слідчий суддя вважає за необхідне визначити підозрюваному розмір застави, а також покласти на підозрюваного обов`язки, передбачені ч. 5 ст. 194 КПК України, необхідність покладення яких вбачається з наведеного в обґрунтування даного клопотання.

Відповідно до ч. 5 ст. 182 КПК України розмір застави щодо особи, підозрюваної чи обвинуваченої у вчиненні особливо тяжкого злочину - від вісімдесяти до трьохсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

У виключних випадках, якщо слідчий суддя, суд встановить, що застава у зазначених межах не здатна забезпечити виконання особою, що підозрюється, обвинувачується у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину, покладених на неї обов`язків, застава може бути призначена у розмірі, який перевищує вісімдесят чи триста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно.

Враховуючи викладене, вважаю за належне призначити заставу у розмірі 165 126 (сто шістдесят п`ять тисяч сто двадцять шість) прожиткових мінімумів, що становить 500 001 528 (п`ятсот мільйонів одна тисяча п`ятсот двадцять вісім) гривень, що забезпечить виконання підозрюваним ОСОБА_7 передбачених законом обов`язків під час досудового розслідування у кримінальному провадженні, враховуючи майновий, сімейний стан підозрюваного та тяжкість вчинення злочину, що сума застави може бути внесена як самим підозрюваним так і іншою фізичною або юридичною особою (заставодавцем).

Крім того, у відповідності до ч.5 ст. 194 КПК України вважаю необхідним покласти на підозрюваного у разі звільнення його з-під варти внаслідок внесення застави обов`язки:

- прибувати за кожною вимогою до слідчого, прокурора та суду;

- не відлучатися з місця постійного проживання (у м. Житомир), в якому він мешкає, без дозволу слідчого, прокурора або суду;

- повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи;

- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну;

- носити електронний засіб контролю.

Керуючись ст. 29 Конституції України, ст. ст. 176, 177, 178, 183, 184, 186, 193, 194, 196, 197, 198, 205, 309 КПК України, слідчий суддя,-

У Х В А Л И В :

Клопотання - задовольнити.

Застосувати до підозрюваного ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді тримання під вартою строком на 60 днів, до 16.03.2024 року включно.

Одночасно визначити альтернативний запобіжний захід у вигляді застави для забезпечення виконання підозрюваним ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , обов`язків, визначених ч. 5 ст. 194 КПК України.

Розмір застави визначити у межах 165 126 (сто шістдесят п`ять тисяч сто двадцять шість) прожиткових мінімумів, що становить 500 001 528 (п`ятсот мільйонів одна тисяча п`ятсот двадцять вісім) гривень.

Сума застави у національній грошовій одиниці може бути внесена як самим підозрюваним так і іншою фізичною або юридичною особою (заставодавцем) на депозитний рахунок:

Отримувач ТУ ДСАУ у м. Києві

ЄДРПОУ банку: 26268059;

МФО 820172;

Банк одержувача: Державна казначейська служба України м. Київ.

р/р UA 128201720355259002001012089;

призначення платежу: застава за …(ПІБ, дата народження особи, за яку вноситься застава), згідно ухвали … (назва суду) … від … (дата ухвали).. по справі № …, кримінальне провадження № ….., внесені (ПІБ особи, що вносить заставу) згідно квитанції від (дата та № квитанції).

Підозрюваний або заставодавець мають право у будь - який момент внести заставу у розмірі, визначеному в ухвалі про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою протягом дії ухвали та надати документ, що це підтверджує слідчому, прокурору, суду.

Покласти на підозрюваного ОСОБА_23 обов`язки, передбачені ч.5 ст.194 КПК України:

- прибувати за кожною вимогою до слідчого, прокурора та суду;

- не відлучатися з місця постійного проживання (у м. Житомир), в якому він мешкає, без дозволу слідчого, прокурора або суду;

- повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи;

- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну;

- носити електронний засіб контролю.

Строк дії обов`язків, покладених судом, у разі внесення застави визначити в межах строків досудового розслідування, тобто до 16.03.2024 року включно.

У разі внесення застави підозрюваний зобов`язаний виконувати покладені на нього обов`язки, пов`язані із застосуванням запобіжного заходу у вигляді застави.

Роз`яснити заставодавцю обов`язок із забезпечення належної поведінки підозрюваного, обвинуваченого та його явки за викликом, передбачені ч. 8-11 ст. 182 КПК України.

Ухвала слідчого судді підлягає негайному виконанню після її оголошення.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом 5 днів з дня її оголошення, а підозрюваним - в цей же строк з моменту вручення йому копії ухвали.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення18.01.2024
Оприлюднено30.01.2024
Номер документу116591166
СудочинствоКримінальне
Сутьзастосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 5 ст. 190, ч. 2 ст. 255 КК України

Судовий реєстр по справі —757/2562/24-к

Ухвала від 29.02.2024

Кримінальне

Київський апеляційний суд

Мельник Володимир Васильович

Ухвала від 18.01.2024

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Матійчук Г. О.

Ухвала від 18.01.2024

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Матійчук Г. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні