Рішення
від 16.01.2024 по справі 916/3773/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"16" січня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/3773/23

Господарський суд Одеської області у складі судді Степанової Л.В.

при секретарі судового засідання Крайнюк А.В.

за участю представників сторін:

від позивача: не з`явився;

від відповідача: Горовий А.О. адвокат;

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Фермерського господарства «Шаповал СО» (53605, Дніпропетровська область, Покровський район, с. Романки, вул. Маяковського, 35, код ЄДРПОУ 43183710) до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «ОДА-ТРЕЙД» (65058, м. Одеса, вул. Армійська, 18А, код ЄДРПОУ 38155147) про стягнення 211365,78грн

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство «Шаповал СО» звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ОДА-ТРЕЙД» про стягнення 211365,78грн.

В обґрунтування позовних вимог Фермерське господарство «Шаповал СО» посилається на неналежне виконання Товариством з обмеженою відповідальністю «ОДА-ТРЕЙД» умов укладеного між сторонами договору поставки пшениці врожаю 2022 року №27/01-23П-2 від 17.01.2023.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 04.09.2023 відкрито провадження у справі №916/3773/23, ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 10.10.2023 о 11:10.

В судовому засіданні від 10.10.2023 було оголошено перерву на 09.11.2023 о 11:20 про що зазначено в протоколі судового засідання.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 10.10.2023 повідомлено учасників справи про дату та час судового засідання.

В судовому засіданні від 09.11.2023 було оголошено перерву на 05.12.2023 о 12:00 про що зазначено в протоколі судового засідання.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 09.11.2023 повідомлено учасників справи про дату та час судового засідання.

05.12.2023р судове засідання не відбулось, у зв`язку з призупиненням роботи КП Діловодство спеціалізованого суду згідно з наказом керівника апарату суду від 30.11.2023 року.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 11.12.2023 призначено судове засідання на 16.01.2024 о 12:20 та повідомлено учасників справи про дату та час судового засідання.

В судовому засіданні від 16.01.2024 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі №916/3773/23.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, суд встановив:

17.01.2023 між Фермерським господарством «Шаповал СО» (позивач, Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ОДА-ТРЕЙД» (відповідач, Покупець) було укладено договір поставки пшеницю врожаю 2022 року №17/01-23П-2 (далі договір) відповідно до умов якого Продавець зобов`язується поставити і передати у власність Покупця, а Покупець - прийняти і оплатити пшеницю 4 класу, врожаю 2022 року (код товару 1001 згідно УКТ ЗЕД) на умовах EXW (у редакції Інкотермс 2010) - склад за адресою: Дніпропетровська область, Покровський район, с. Романки (п.1.1. договору).

Відповідно до п.2.1. кількість товару складає 300,0 тон (+/- 10% в опціоні Покупця). Остаточна кількість товару відповідно до ваги, що визначена Зерновим терміналом, відповідно до ваги нетто, зазначеній в реєстрі Зернового терміналу у графі «Залікова вага».

Пунктами 3.1. - 3.2. договору сторони встановили, що ціна товару становить 5000,00грн за 1 тону. Вартість товару без ПДВ - 1 315 789,47грн (+/- 10%). Сума ПДВ - 184 210,53грн (+/- 10%). Загальна вартість товару з ПДВ - 1 500 000,00грн.

Згідно п.п. 4.1. - 4.3. договору поставка товару в повному обсязі здійснюється в строк до 31 січня 2023 року у відповідності до відвантажувальних інструкцій, наданих Покупцем. Поставка товару підтверджується видатковою накладною. Видаткова накладна повинна буди виписана датою поставки товару, що відповідає даті прийняття/вивантаження товару. Датою поставки та переходу права власності на товар і всіх ризиків та вигод, пов`язаних з товаром, від Продавця до Покупця є дата відвантаження товару Покупцю в місці поставки, відповідно до п. 1.1. договору.

Розділом 5 договору встановлено, що Покупець сплачує 86% від вартості кожної окремої поставленої партії товару на поточний рахунок Продавця, зазначений у договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання: рахунку на оплату кожної окремої поставленої партії товару із зазначенням точної кількості та ціни товару без ПДВ, суми ПДВ, усього до сплати; копій документів, зазначених в п.4.2. даного договору. Покупець сплачує 14% від вартості кожної окремої поставленої партії товару, поставка якого складає предмет даного договору у відповідності до п.2.1. вище, на поточний рахунок Продавця, зазначений у договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання копій: належно складеної податкової накладної зареєстрованої у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної та на повну суму поставки Товару по договору поставки №17/01-2311-2 від 17.01.2023. Податкова накладна вважається виписаною належним чином, в тому числі, але не виключно, при умові, що в ній зазначений код товару згідно з УКТ ЗЕД, вказаний в п. 1.1. даного договору: квитанції №1 або квитанції №2 про реєстрацію податкової накладної в електронній формі в Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, виписаної в порядку, передбаченому Податковим кодексом України, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної. Незважаючи на положення п. 5.2. цього договору, оплата, у розмірі 14% від вартості кожної окремої поставленої партії товару, Покупцем здійснюється не раніше завершення (проведення) реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних належним чином виписаної податкової(их) накладної(их) Продавця на товар виключно в електронній формі у порядку, визначеному законодавством, з накладенням електронного підпису уповноваженої особи Постачальника. У разі відсутності реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової(их) накладної(их) та/або розрахунку(ів) коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної та/або оформлення їх з порушенням чинного законодавства. Покупець має право затримати оплату товару до дати такої реєстрації та/або виправлення помилок. У разі зупинення/блокування реєстрації податкової накладної у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних відповідно до ст. 201.16 Податкового кодексу України. Продавець у день зупинення/блокування реєстрації податкової накладної зобов`язаний направити на електронну адресу Покупця: odatreid2020@gmail.com у форматі pdf копії податкової накладної та квитанції №1 до такої податкової накладної. В разі неповідомлення Продавцем Покупця про зупинення/блокування реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної на підставі ст. 201.16 Податкового кодексу України, до Продавця застосовується або: а) затримання оплати товару додати реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або виправлення помилок, або б) штраф в розмірі 14% від загальної вартості товару, який Продавець зобов`язаний сплатити протягом трьох банківських днів з дати отримання письмової вимоги від Покупця, або в) вирахування 14% від загальної вартості товару, за рахунок коштів, які підлягають виплаті на рахунок Продавця (в такому разі виставлення додаткових письмових вимог не вимагається та/або в односторонньому порядку зарахувати зустрічні вимоги відповідно до статті 601 Цивільного Кодексу України.

Згідно п. 6.3. договору у разі невиконання будь-якою зі сторін зобов`язань за цим договором сторона, яка порушила умови договору, сплачує іншій стороні пеню з розрахунку подвійної облікової ставки НБУ від загальної суми заборгованості за кожний день непостачання товару або суми простроченої оплати.

Як вказує позивач, отримавши попередню оплату позивач приступив до виконання свої зобов`язань з відвантаження товару. Поставка товару здійснювалась партіями: перша партія: 21.01.2023 відповідно до договору, рахунку №1 від 17.01.2023, накладної №1 від 21.01.2023, товарно-транспортних накладних №ТТН001, №ТТН002, №ТТН003, №ТТН004, №ТТН005, №ТТН006, №ТТН007, №ТТН008, №ТТН009, №ТТН010 від 21.01.2023 позивач поставив відповідачу товар в кількості 270,610 тон на загальну суму 1 353 048,49грн з ПДВ. Друга партія: 23.01.2023 відповідно до договору, рахунку №1 від 17.01.2023, накладної №2 від 23.01.2023, товарно-транспортної накладної №ТТН011 від 23.01.2023 позивач поставив відповідачу товар в кількості 26,440 тон на загальну суму 132 199,85грн з ПДВ.

Позивач зазначає, що він повністю виконав взяті на себе зобов`язання та забезпечив відвантаження товару відповідачу в кількості 297,05 тон на загальну суму 1 485 248,34грн з ПДВ. З урахуванням вартості відвантаженого товару в кількості 297,05 тон на загальну суму 1 485 248,34грн з ПДВ та вартості попередньої оплати за поставлений товар сумі 1 315 788,00грн, заборгованість відповідача перед позивачем за поставлений товар - пшеницю врожаю 2022 року складає - 169 460,34грн.

Позивач вказує, що п.п. 5.2 - 5.3 договору встановлюють, що Покупець оплачує 14% вартості кожної окремої поставленої партії товару протягом 3 (трьох) банківських днів з дати реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. 25.01.2023 в ЄРПН за №9007865113 була зареєстрована податкова накладна №1 від 20.01.2023 на суму 1 315 788,00грн з ПДВ, тобто на вартість попередньої оплати за поставку товару, 26.01.2023 в ЄРПН за №9008448206 була зареєстрована податкова накладна №2 від 21.01.2023 на суму 37 260,49грн тобто на різницю вартості товару між вартістю поставленого 21.01.2023 товару в сумі 1 353 048,49грн з ПДВ та вартістю попередньої оплати за поставку товару в сумі 1 315 788,00грн, 26.01.2023 в ЄРПН за №9008526632 була зареєстрована податкова накладна №3 від 23.01.2023 на суму 132 199,85грн тобто на вартість товару поставленого 23.01.2023 в сумі 132 199,85грн з ПДВ. Таким чином, з урахуванням вимог пунктів 5.2 - 5.3 договору, останній термін, сплати відповідачем заборгованості за поставлений товар складає 31.01.2023, однак станом на 21.08.2023 грошові кошти відповідачем не сплачені і заборгованість складає 169 460, 34грн.

Як зазначає позивач, в травні 2023 року позивач отримав від відповідача гарантійний лист №19 від 05.05.2023 в якому відповідач гарантує повернення коштів. 30.06.2023 позивач направив відповідачу претензію №2023-2 від 27.06.2023 з вимогою виконати грошові зобов`язання, однак станом на 21.08.2023 грошові вимоги не виконані, а претензія залишилась відповідачем без розгляду.

За неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань, на підставі п.6.3. договору, позивач нарахував останньому пеню у розмірі 41905,44грн за період 01.02.2023 - 31.07.2023.

Враховуючи викладене, позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та стягнути з відповідача 169460,34грн основного боргу та 41905,44грн пені.

Відповідач проти позову заперечує посилаючись на те, що термін оплати визначений сторонами відліковується від події, яка не відбулась, оскільки відповідно до п. 5.2. договору, Покупець сплачує 14% від вартості кожної окремої поставленої партії товару, поставка якого складає предмет даного договору у відповідності до п 2.1. на поточний рахунок продавця, зазначений у договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання копій: належно складеної податкової накладної зареєстрованої у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної та на повну суму поставки товару по договору. Податкова накладна вважається виписаною належним чином, в тому числі, але не виключно, при умові, що в ній зазначений код товару згідно з УКТ ЗЕД, вказаний в п. 1.1. даного договору, квитанції №1 або квитанції №2 про реєстрацію податкової накладної в електронній формі в Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, виписаної в порядку, передбаченому Податковим кодексом України, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної. Таким чином, обов`язок у відповідача сплати залишку коштів виникає не з моменту реєстрації податкових накладних, а з моменту надання позивачем відповідних документів: копії зареєстрованої податкової накладної та квитанції №1 або квитанції №2 про реєстрацію податкової накладної. Однак позивачем не надано доказів надання вказаних документів - ні податкових накладних, ні квитанцій про їх реєстрацію.

Враховуючи викладене, відповідач просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Позивач у відповіді на відзив зазначає, що факт реєстрації податкових накладних в ЄРПН відображається, як в особовому кабінеті платника податку так і у всіх інших електронних продуктах, в яких ведеться бухгалтерський та податковий облік. В свою чергу, 25-26 січня 2023 року позивач повідомив, а відповідач отримав повідомлення про реєстрацію всіх податкових накладних, про що свідчить квитанції з електронної бази MEDOC про відправку позивачем та отримання відповідачем зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних з інформацією про їх реєстрацію. Таким чином відповідач був належним чином повідомлений позивачем про реєстрацію податкових накладних, що підтверджується отриманим від відповідача в травні 2023 року гарантійним листом №19 від 05.05.2023 в якому відповідач зазначає саме про власні фінансові труднощі, а не про порушення позивачем умов договору та гарантує повернення коштів.

Відповідач у запереченнях на відповідь на відзив зазначає, що сторони договору визначили не тільки порядок виконання договору, але й хронологічну послідовність його виконання: позивач повинен надати копії документів, після чого відповідач протягом 3 банківських днів здійснює оплату залишку коштів.

Позивач у своїх додаткових поясненнях зазначає, що п.п. 5.2 - 5.3 встановлюють обов`язковість позивача надати відповідачу копії належним чином складеної та зареєстрованої в ЄРПН податкових накладних, однак не встановлюють порядку надання позивачем цих копій відповідачу. Таким чином, порядок надання позивачем належним чином складених та зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних встановлюється за способом доступним для кожної із сторін. В свою чергу, 25-26 січня 2023 року позивач направив відповідачу, а відповідач отримав належним чином зареєстровані в ЄРПН податкові накладні №1 від 20.01.2023, №2 від 21.01.2023, №3 від 23.01.2023, про що свідчить квитанції з електронної бази MEDOC про відправку позивачем та отримання відповідачем зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних з інформацією про їх реєстрацію (квитанція № 1).

Додатково позивач повідомляє, що вхід до електронних сервісів (кабінет платника податку, електронної бази MEDOC та інші) можливий тільки за допомогою електронного сертифікованого ключа, який отримується керівниками підприємства у встановленому порядку. В свою чергу, квитанція про отримання відповідачем зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних з інформацією про їх реєстрацію (квитанція №1) надходить від відповідача до позивача тільки тоді, коли відповідач входить до електронних систем під сертифікованим ключем, відкриває ці документи для ознайомлення та ставить відмітку про їх отримання. Таким чином, позивач належним чином, в розумінні п.5.2 - 5.3 договору повідомив відповідача, а відповідач належним чином отримав зареєстровані в ЄРПН податкові накладні з квитанціями №1 про їх реєстрацію. Крім того, відповідач був належним чином повідомлений позивачем про реєстрацію податковим накладних, що підтверджується отриманим від відповідача в травні 2023 року гарантійним листом №19 від 05.05.2023, в якому відповідач зазначає саме про власні фінансові труднощі, а не про порушення позивачем умов договору та гарантує повернення коштів.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні докази у сукупності та надавши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

У відповідності до ч.1 ст.626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків, а як встановлено у ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

За ч.1 ст. 712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

Як встановлено судом та не заперечується учасниками справи, 17.01.2023 між позивачем та відповідачем було укладено договір поставки пшеницю врожаю 2022 року №17/01-23П-2 відповідно до умов якого позивач зобов`язався поставити і передати у власність відповідача, а відповідач - прийняти і оплатити пшеницю 4 класу, врожаю 2022 року (код товару 1001 згідно УКТ ЗЕД) на умовах EXW (у редакції Інкотермс 2010) - склад за адресою: Дніпропетровська область, Покровський район, с. Романки.

За ст. 509 ЦК України передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Поставка товару здійснювалась партіями: перша партія: 21.01.2023 відповідно до договору, рахунку №1 від 17.01.2023, накладної №1 від 21.01.2023, товарно-транспортних накладних №ТТН001, №ТТН002, №ТТН003, №ТТН004, №ТТН005, №ТТН006, №ТТН007, №ТТН008, №ТТН009, №ТТН010 від 21.01.2023 позивач поставив відповідачу товар в кількості 270,610 тон на загальну суму 1 353 048,49грн з ПДВ. Друга партія: 23.01.2023 відповідно до договору, рахунку №1 від 17.01.2023, накладної №2 від 23.01.2023, товарно-транспортної накладної №ТТН011 від 23.01.2023 позивач поставив відповідачу товар в кількості 26,440 тон на загальну суму 132 199,85грн з ПДВ.

Відповідно до ст. 692 Цивільного кодексу України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

Розділом 5 договору встановлено, що Покупець сплачує 86% від вартості кожної окремої поставленої партії товару на поточний рахунок Продавця, зазначений у договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання: рахунку на оплату кожної окремої поставленої партії товару із зазначенням точної кількості та ціни товару без ПДВ, суми ПДВ, усього до сплати; копій документів, зазначених в п.4.2. даного договору. Покупець сплачує 14% від вартості кожної окремої поставленої партії товару, поставка якого складає предмет даного договору у відповідності до п.2.1. вище, на поточний рахунок Продавця, зазначений у договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання копій: належно складеної податкової накладної зареєстрованої у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної та на повну суму поставки Товару по договору поставки №17/01-2311-2 від 17.01.2023. Податкова накладна вважається виписаною належним чином, в тому числі, але не виключно, при умові, що в ній зазначений код товару згідно з УКТ ЗЕД, вказаний в п. 1.1. даного договору: квитанції №1 або квитанції №2 про реєстрацію податкової накладної в електронній формі в Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, виписаної в порядку, передбаченому Податковим кодексом України, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної. Незважаючи на положення п. 5.2. цього договору, оплата, у розмірі 14% від вартості кожної окремої поставленої партії товару, Покупцем здійснюється не раніше завершення (проведення) реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних належним чином виписаної податкової(их) накладної(их) Продавця на товар виключно в електронній формі у порядку, визначеному законодавством, з накладенням електронного підпису уповноваженої особи Постачальника. У разі відсутності реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової(их) накладної(их) та/або розрахунку(ів) коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної та/або оформлення їх з порушенням чинного законодавства. Покупець має право затримати оплату товару до дати такої реєстрації та/або виправлення помилок. У разі зупинення/блокування реєстрації податкової накладної у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних відповідно до ст. 201.16 Податкового кодексу України. Продавець у день зупинення/блокування реєстрації податкової накладної зобов`язаний направити на електронну адресу Покупця: odatreid2020@gmail.com у форматі pdf копії податкової накладної та квитанції №1 до такої податкової накладної. В разі неповідомлення Продавцем Покупця про зупинення/блокування реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної на підставі ст. 201.16 Податкового кодексу України, до Продавця застосовується або: а) затримання оплати товару додати реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або виправлення помилок, або б) штраф в розмірі 14% від загальної вартості товару, який Продавець зобов`язаний сплатити протягом трьох банківських днів з дати отримання письмової вимоги від Покупця, або в) вирахування 14% від загальної вартості товару, за рахунок коштів, які підлягають виплаті на рахунок Продавця (в такому разі виставлення додаткових письмових вимог не вимагається та/або в односторонньому порядку зарахувати зустрічні вимоги відповідно до статті 601 Цивільного Кодексу України.

25.01.2023 в ЄРПН за №9007865113 була зареєстрована податкова накладна №1 від 20.01.2023 на суму 1 315 788,00грн з ПДВ, тобто на вартість попередньої оплати за поставку товару, 26.01.2023 в ЄРПН за №9008448206 була зареєстрована податкова накладна №2 від 21.01.2023 на суму 37 260,49грн тобто на різницю вартості товару між вартістю поставленого 21.01.2023 товару в сумі 1 353 048,49грн з ПДВ та вартістю попередньої оплати за поставку товару в сумі 1 315 788,00грн, 26.01.2023 в ЄРПН за №9008526632 була зареєстрована податкова накладна №3 від 23.01.2023 на суму 132 199,85грн тобто на вартість товару поставленого 23.01.2023 в сумі 132 199,85грн з ПДВ.

Таким чином, з урахуванням вимог пунктів 5.2 - 5.3 договору, останній термін, сплати відповідачем заборгованості за поставлений товар складає 31.01.2023, однак станом на 21.08.2023 грошові кошти відповідачем не сплачені і заборгованість складає 169 460,34грн.

Згідно до ст. 193 Господарського кодексу України, яка цілком кореспондується зі ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. (ст. 525 ЦК України).

Доводи відповідача про те, що обов`язок у відповідача сплати залишку коштів виникає не з моменту реєстрації податкових накладних, а з моменту надання позивачем відповідних документів: копії зареєстрованої податкової накладної та квитанції №1 або квитанції №2 про реєстрацію податкової накладної, а натомість позивачем не надано доказів надання вказаних документів - ні податкових накладних, ні квитанцій про їх реєстрацію, судом до уваги не приймається, оскільки в матеріалах справи наявні квитанції з електронної бази MEDOC про відправку позивачем та отримання відповідачем зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних з інформацією про їх реєстрацію.

Суд зазначає, що п.п. 5.2.-5.3. договору не встановлюють порядку надання позивачем копій квитанцій відповідачу.

Станом на день розгляду справи відповідач за отриманий товар не розрахувався у повному обсязі, доказів які б спростовували позовні вимоги не надав, у зв`язку позовні вимоги в частині стягнення основного боргу у сумі 169 460,34грн, обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача пені у сумі 41905,44грн за період 01.02.2023 - 31.07.2023 слід зазначити наступне.

В силу вимог ст. 610, ч.2 ст. 615 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Одностороння відмова від зобов`язання не звільняє винну сторону від відповідальності за порушення зобов`язання.

Відповідно ч.1 ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Водночас вимогами п.3 ч.1 ст. 611 Цивільного кодексу України передбачено, що одним із наслідків порушення зобов`язання є сплата неустойки, а в силу вимог ч.2 ст. 551 ЦК України якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюються договором або актом цивільного законодавства.

Згідно зі ч.1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями в цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання зобов`язання.

У ч.6 ст. 231 Господарського кодексу України також встановлено, що штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою НБУ, за увесь час користування чужими грошовими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором.

Відповідно до ч.6 ст. 232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.

Згідно п. 6.3. договору у разі невиконання будь-якою зі сторін зобов`язань за цим договором сторона, яка порушила умови договору, сплачує іншій стороні пеню з розрахунку подвійної облікової ставки НБУ від загальної суми заборгованості за кожний день непостачання товару або суми простроченої оплати.

Суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок пені у сумі 41905,44грн за період 01.02.2023 - 31.07.2023, вважає його вірним та зазначає, що стягненню з відповідача підлягає пеня у сумі 41905,44грн.

Відповідно до ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є зокрема справедливість, добросовісність та розумність.

Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 рішення Європейського суду з прав людини у справі Салов проти України від 06.09.2005).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Надточий проти України від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, позовні Фермерського господарства «Шаповал СО» до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «ОДА-ТРЕЙД» про стягнення 211365,78грн у тому числі 169 460,34грн основного боргу, 41905,44грн пені, обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, не спростовані відповідачем та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судові витрати по сплаті судового збору у сумі 3170,49грн покласти на відповідача відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 79, 86, 129, ст.ст. 232-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Фермерського господарства «Шаповал СО» (53605, Дніпропетровська область, Покровський район, с. Романки, вул. Маяковського, 35, код ЄДРПОУ 43183710) до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «ОДА-ТРЕЙД» (65058, м. Одеса, вул. Армійська, 18А, код ЄДРПОУ 38155147) про стягнення 211365,78грн - задовольнити у повному обсязі.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ОДА-ТРЕЙД» (65058, м. Одеса, вул. Армійська, 18А, код ЄДРПОУ 38155147) на користь Фермерського господарства «Шаповал СО» (53605, Дніпропетровська область, Покровський район, с. Романки, вул. Маяковського, 35, код ЄДРПОУ 43183710) 169 460,34грн основного боргу, 41905,44грн пені, 3170,49грн судового збору.

Наказ видати згідно зі ст. 327 ГПК України.

Повне рішення складено 29 січня 2024 р. у зв`язку із перебуванням судді Степанової Л.В. на лікарняному з 18.01.2024.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.В. Степанова

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення16.01.2024
Оприлюднено31.01.2024
Номер документу116604172
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —916/3773/23

Рішення від 16.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 09.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 10.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні