Рішення
від 26.01.2024 по справі 280/9549/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2024 року Справа № 280/9549/23 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді БатракІ.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НАСК АВТО»

до Головного управління ДПС у Запорізькій області

про визнання протиправним і скасування рішення, та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Товариства з обмеженою відповідальністю «НАСК АВТО» (далі ТОВ «НАСК АВТО», позивач) звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі ГУ ДПС у Запорізькій області, відповідач ), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача, яка приймає рішення за №30681/6/08-01-04-05-03 від 23.11.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків позивачем своїх податкових обов`язків;

зобов`язати відповідача постановити рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків позивачем своїх податкових обов`язків.

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що рішення контролюючого органу №30681/6/08-01-04-05-03 від 23.11.2022 не відповідає вимогам умотивованості, адже містить лише загальне твердження про відсутність причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними в заяві платника обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника і неможливістю виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання податкової звітності, що взагалі не відповідає дійсності. Вказує, що позивачем були надані всі наявні та необхідні документи, які підтверджують підстави, передбачені абз.3 п.1 розділом ІІ Порядку №225. Також наголошує, що внаслідок знищення офісного приміщення, де фактично знаходилось ТОВ «НАСК АВТО», знищено й належне йому майно, документи бухгалтерського, податкового та інших обліків (паперові та електронні носії інформації), що як наслідок призвело до втрати фактичних даних, на підставі яких відбувався розрахунок, нарахування та подальша сплата податкових зобов`язань і унеможливлює виконання своїх поточних зобов`язань.

Ухвалою судді від 17.11.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами в порядку, визначеному ст. 262 КАС України. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.

Відповідач позов не визнав, 30.11.2023 через систему «Електронний суд» надав до суду відзив, в якому підкреслює, що зі змісту заяви, яку надало до контролюючого органу ТОВ «НАСК АВТО», відповідачем не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати та подання податкової звітності по податках та зборах, зазначених у заяві, а також дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім цього, стверджує, що ТОВ «НАСК АВТО» не надано достатніх документи визначені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, які підтверджують неможливість виконання податкових обов`язків. Звертає увагу суду, що пояснення та документи, надані товариством листами від 29.09.2022 №29/09/22-01 (вх. №38539/6 від 29.09.2022) та від 04.11.2022 № Н04/11-В4 (вх. № 42683/6 від 07.11.2022) стосуються лише офісу, розташованого за адресою: вул. Горького 1-А, смт. Комишуваха, Оріхівський район Запорізької області, щодо інших об`єктів оподаткування платника у листах інформація та документи не надані. Повідомлення про втрату та/або неможливість вивезення первинних документів відповідно до пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України ТОВ «НАСК АВТО» до контролюючого органу не подавалось. Виходячи з вищенаведеного, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України, справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.

Згідно з офіційними відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «НАСК АВТО» (код ЄДРПОУ 37301424) зареєстровано юридичною особою 17.09.2010. Місцезнаходження юридичної особи: 69083, м. Запоріжжя, вул. Складська, 8. Видами діяльності позивача є: 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами (основний); 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.; 65.12 Інші види страхування, крім страхування життя; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 73.11 Рекламні агентства; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет; 66.22 Діяльність страхових агентів і брокерів.

29.09.2022 ТОВ «НАСК АВТО» до ГУ ДПС у Запорізькій області (вх. 29.09.2022 №38539/6), посилаючись на Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-ХІ та Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та переліків документів на підтвердження» від 29.07.2022 №225, надано заяву «Про відсутність можливості виконання податкових обов`язків» №29/09/22-01 (далі - Заява). В поданій Заяві позивач повідомляє про неможливість своєчасно виконувати свій податковий обов`язок. До заяви позивачем додано копії наступних документів, а саме:

1. Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «НАСК АВТО», дата видачі виписки: 14.07.2022 р. на 9 арк.;

2. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню за №22022080000000273 від 11.05.2022, яке зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 438 КК України, на 1 арк.;

3. Рішення Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області за №105 від 12.07.2022, на 2 арк.;

4. Наказ ТОВ «НАСК АВТО» про виникнення форс-мажорних обставин №1-НА від 11.05.2022, на 1 арк., згідно з яким з 11.05.2022 тимчасово прининена діяльність підприємства на території смт. Комишуваха, вул. Горького, 1«а»;

5. Акт ТОВ «НАСК АВТО» про знищення документів №1 від 11.05.2022 на 2 арк.;

6. Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, форма №20-ОПП ТОВ «НАСК АВТО», квитанція №2 до звіту на 2 арк.;

7. Сертифікат Волинської торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №0700-22-0874 від 16.09.2022 щодо неможливості подання податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, i сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску на 2 арк.;

8. Сертифікат Волинської торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №0700-22-0939 від 16.09.2022 щодо неможливості подання податкової декларації з податку на додану вартість, 2 арк.;

9. Сертифікат Волинської торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №0700-22-0943 від 16.09.2022 щодо неможливості подання податкової декларації з податку па прибуток на 2 арк.;

10. Сертифікат Волинської торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №0700-22-0875 від 16.09.2022 щодо неможливості здійснення нарахування та сплати податків: Податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, Єдиного внеску на суми заробітної плати, Військового збору з суми заробітної плати на 2 арк.;

11. Офіційний лист торгово-промислової палати України щодо засвідчення форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили) №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 на 1 арк.;

12. Договір суборенди нерухомого індивідуально визначеного майна №32 від 01.03.2022 між ТОВ «НАСК АВТО» та КП «ЛІДЕР» частки нежитлового приміщення, для розміщення офісу розташованого за адресою: Запорізька область, смт. Комишуваха, вул.Горького, 1 «А», на 5 арк.;

13. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №309204637 від 07.09.2022 щодо орендованого приміщення, розташованого за адресою: Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1 «А», на 4 арк.;

14. Розпорядження ТОВ «НАСК АВТО» від 24.02.2022 щодо заходів безпеки підприємства на 2 арк.

ГУ ДПС у Запорізькій області направлено позивачу Попереднє рішення від 19.10.2022 №26943/6/08-01-04-05-03, згідно з яким запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання своїх податкових обов`язків.

Від ТОВ «НАСК АВТО» надійшло повідомлення від 04.11.2022 № Н04/11-В4 (вх. №42683/6 від 07.11.2022) про надання додаткових документів до Заяви про неможливість виконання свого податкового зобов`язання, до якого додатково надано документи, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках платника податків за період з 01.10.2022 по 27.10.2022, а саме виписки по рахунка в банках:

- АТ "КРЕДI АГРIКОЛЬ БАНК" № НОМЕР_1 за 03, 04, 05, 06, 07, 10, 11 жовтня 2022;

- АТ "МОТОР-БАНК" № НОМЕР_2 за період з 01.10.2022 по 13.10.2022;

- ЗАП.РУ АТ КБ"ПРИВАТБАНК", М.ЗАПОРIЖЖЯ № НОМЕР_3 за 06,07,08,09,10 жовтня 2022;

- АТ "МетаБанк" № НОМЕР_4 , № НОМЕР_5 , № НОМЕР_6 - за 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 жовтня 2022;

- АКБ "IНДУСТРIАЛБАНК" № НОМЕР_7 за період з 01.10.2022 по 13.10.2022;

- Філія Запорізького обласного управління АТ «Ощадбанк», по рахунку № НОМЕР_8 за період з 01.10.2022 по 13.10.2022;

- АБ "УКРГАЗБАНК" № НОМЕР_9 за 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 жовтня 2022;

- АБ "Південний" № НОМЕР_10 за 06, 07, 08, 09, 10 жовтня 2022;

- АТ "ПУМБ" № НОМЕР_11 за 04,05,06,07,10 жовтня 2022;

- АТ "ПРАВЕКС БАНК" № НОМЕР_12 за період з 01.10.2022 по 27.10.2022.

Відповідачем було розглянуто заяву платника та відповідні підтверджуючі документи від 29.09.2022 № 29/09/22-01, додатково надані пояснення та документи від 04.11.2022 № Н04/11-В4 про неможливість виконання своїх податкових обов`язків та прийнято спірне Рішення від 23.11.2022 №30681/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

У вищевказаному рішенні зазначено наступні підстави: зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати та подання податкової звітності по податках та зборах, зазначених у заяві. Податковою адресою Товариства є м. Запоріжжя. Дані Єдиного державного реєстру податкових накладних свідчать про здійснення господарської діяльності. На балансі підприємства знаходиться майно, яке є об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків і зборів. ТОВ «НАСК АВТО» До заяви не додані документи, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з Переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303, зокрема, але не виключно:

копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));

документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації;

документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;

документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;

документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

Не погоджуючись з рішенням контролюючого органу, ТОВ «НАСК АВТО» подало на нього скаргу до ДПС України, проте отримало рішення від 29.08.2023 №25027-6/99-00-06-02-01-06 про результати розгляду скаргу, яким рішення ГУ ДПС у Запорізькій області №30681/6/08-01-04-05-03 від 23.11.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Вважаючи протиправними рішення відповідача №30681/6/08-01-04-05-03 від 23.11.2022 щодо можливості своєчасного виконання позивачем своїх податкових обов`язків, позивач звернувся до суду із даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 (далі - ПК України).

Згідно з пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

За приписами п. 36.1. ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 36.5. ст. 36 ПК України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).

У зв`язку із розпочатою військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, який у подальшому продовжувався. Зокрема, Указом Президента України від 07.11.2022 №757/2022, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 16.11.2022 №2738-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Отже, в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до положень п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України та пп. 5 п. 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно з п.1, 2 розділу І «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303, (далі «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України»), цей Порядок розроблено відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому п. 8 цього розділу.

Заява має містити:

повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

податкову адресу платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

дату подання заяви;

чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації;

підписи платника податку фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог п. 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог пп. 14, 15 п. 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків)

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно п. 44.5 ст. 44 глави 1 розділу II ПК України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

Як встановлено судом із системного аналізу положень Порядку №225, його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Судом ураховано, що платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків. Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 04.10.2023 у справі №160/19575/22.

Судом встановлено, що причиною неможливості виконання податкового обов`язку, про який зазначає позивач є факт руйнування об`єкту цивільної інфраструктури офісного приміщення Товариства за фактичним місцезнаходженням (Запорізька область, смт Комишуваха, вул. Горького, 1-А), що, як наслідок, призвело до втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання на підставі яких здійснюється бухгалтерський та податковий облік.

Так, 01.03.2022 (після початку воєнних дій) між ТОВ «НАСК АВТО» та КП «ЛІДЕР» з метою розташування офісу ТОВ «НАСК АВТО» укладено Договір суборенди частки нежитлового приміщення №32, розташованого за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А, куди в подальшому, як стверджує позивач, перевезено частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського обліку, первинні бухгалтерські документи, документи податкового обліку, а також бухгалтерську, податкову та іншу статистичну звітності (їх архіви), тощо, з метою їх збереження та використання для ведення господарської діяльності товариства.

Відповідно до витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань номер кримінального провадження 22022080000000273 від 11.05.2022р. із застосуванням ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснили заходи із цільового ураження об`єктів цивільної інфраструктури смт. Комишуваха Комишувахської територіальної громади Запорізької області вул.Горького1, 1 А, 1Д. в результаті зазначених протиправних дій були пошкоджені об`єкти цивільної інфраструктури.

Спочатку 11.05.2022 здійснюється ураження зброєю російської федерації за адресою суборенди офісу, розташованому за адресою АДРЕСА_1 , і тільки інформацію про офіс, розташований за адресою АДРЕСА_1 надано Товариством до контролюючого органу лише 22.09.2022 в «Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП)».

Судом прийнято до уваги, що саме за адресою суборенди позивачем офісу, розташованому за адресою АДРЕСА_1 , складені договори суборенди між Колективним підприємством «Лідер» та іншими 46 юридичними особами, що підтверджується наданими відповідачем до відзиву додатковими доказами по справі, а саме: копіями договорів та іншими матеріалами стосовно суборенди офісу, розташованому за адресою АДРЕСА_1 , які складені між Колективним підприємством «Лідер» та іншими юридичними особами.

Відповідач зазначив, що при прийнятті рішення Головним управлінням також було враховано той факт, що 46 платників з юридичною адресою у м. Запоріжжі, Запорізька область, після прийняття Наказу №225, надали серед підтверджуючих документів договори оренди приміщення за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт. Комишуваха, вулиця Горького, буд. 1а, які складені після 24.02.2022, при цьому, повідомлення за формою 20-ОПП усіма платниками подано після прийняття Наказу №225.

Згідно з Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 за №75 смт. Комишуваха розташоване на території ведення бойових дій, що, при наявності в м. Запоріжжі достатнього обсягу офісних та інших приміщень у користуванні таких платників, виключає наявність ділової мети (у вигляді зберігання документів в смт. Комишуваха) у такій операції.

За інформацією інтернет-ресурсів перші обстріли Комишувахи вже здійснювались 10-11 березня 2022 р. («… Комишуваху та Хитрівку, обстріляли касетними снарядами». Були пошкоджені будинки та об`єкти інфраструктури…»).

Суд погоджується з доводами відповідача, що викладене, у сукупності з результатами аналізу фінансової діяльності, може свідчити про штучне створення ознак відповідності умовам Наказу №225. Крім того, з витягу з ЄРДР неможливо встановити, яке майно, окрім об`єкта цивільної інфраструктури, було пошкоджено та кому таке майно належить.

Надані позивачем пояснення та документи стосуються лише офісу, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 . Інформація щодо інших об`єктів оподаткування, через які також може проводитися його діяльність, позивачем не надана.

Разом з тим, позивачем, ані до контролюючого органу, ані до суду, не надано доказів на підтвердження того, що позивачем за місцем фактичного знаходження Товариства провадилась будь-яка господарська діяльність, зберігались документи необхідні для ведення господарської діяльності, зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо.

Слід зазначити, що Товариство також орендує офіс за адресою Комунарський район м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8, який є податковою адресою платника. Повідомлення щодо зняття з обліку даного об`єкта оподаткування відсутнє. Згідно з даними ЄРПН Товариство щомісячно протягом 2022 року отримувались податкові накладні на послуги з оренди нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8. (площею 6 м2 та 16,7 м2), що саме позивачем не заперечено.

Практично вся інфраструктура юридичної особи знаходиться у м. Запоріжжі. Та, згідно з Повідомленнями за формою 20-ОПП Товариство має такі об`єкти оподаткування: АВТОСАЛОН "NISSAN": м. Запоріжжя, Вознесенiвський р-н, вул. Перемоги, буд. 76/а (орендується, право довгострокового користування або оренди - 22.09.2014); АВТОСАЛОН: м. Запоріжжя, Вознесенiвський р-н, вул. Перемоги, буд. 76/а (Здається у оренду право довгострокового користування або оренди - 11.02.2021); ОФIС: м. Запоріжжя, Комунарський р-н, вул. Складська, буд. 8 (орендується, право довгострокового користування або оренди - 12.09.2019); ОФIС: м. Запоріжжя, Комунарський р-н, вул. Складська, буд. 8 (орендується, право довгострокового користування або оренди - 01.09.2020); СКЛАД: м. Запоріжжя, Вознесенiвський р-н, вул. Перемоги, буд. 76/а (орендується, право довгострокового користування або оренди - 12.07.2017); Склад: м. Запоріжжя, Шевченківський район, вул. Донецьке шосе, буд. 8 (Об`єкт відчужено / повернено власнику право довгострокового користування або оренди -23.09.2021, 22.09.2022); Склад: Запорізька область, Бердянський район, с. Азовське, вул. Виноградна, буд. 141 (орендується, право короткострокового користування, оренди або найму - 22.09.2022); Склад: м. Запоріжжя, Комунарський район, вул. Східна, буд. 1 (орендується, право короткострокового користування, оренди або найму - 22.09.2022); СТО: м. Запоріжжя, Вознесенiвський р-н, вул. Перемоги, буд. 76/а (орендується, право довгострокового користування або оренди - 12.07.2017).

Так, відповідно до даних Єдиного реєстру податкових накладних встановлено, що після 24.02.2022 по дату прийняття оскаржуваного рішення, платником складались та подавались на реєстрацію податкові накладні щодо постачання товарів (послуг) на загальну суму 27318870,94 грн., у т.ч. ПДВ 4553145,07 грн. Відповідно до податкових накладних, платником здійснено операції з поставки товарів на митній території України (технічне обслуговування та поточний ремонт автомобілів, роботи з гарантійного ремонту автомобілів марки "Ніссан", автомобілі Qashqai, NISSAN та інш.). Зазначені податкові накладні виписані у всіх місяцях, починаючи з 28.02.2022 по листопад 2022 року включно, подавались на реєстрацію у кожному місяці, починаючи з 10.06.2022. Крім того, в ЄРПН наявна інформація щодо придбання платником товарів (робіт, послуг) на загальну суму 23012740,58 грн., в т.ч. ПДВ 3835456,87 грн., а саме: автомобілі Qashqai 1.3, NISSAN, Акпп у зборі, двигун R9M 1.6D в зборі, олива моторна 5W40 208L, оренда будівлі, автомобільного торговельного центру, оренда нежитлового приміщення за адресою м. Запоріжжя, вул.Складська, буд. 8, оренда складського приміщення та інш. Придбання відбувалось кожного місяця 2022 року. Вищезазначене свідчить про постійне здійснення платником фінансово-господарської діяльності та використання для цього офісу за адресою м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8.

Позивачем не надано доказів на підтвердження того, що знищені військовими діями зі сторони російської федерації "фінансово-господарча документація" використовувались ним у господарській діяльності, містили актуальну інформацію необхідну для подання звітності за поточні періоди господарської діяльності, тощо. Комп`ютерне обладнання за допомогою якого подається податкова звітність відповідно до наданих документів знищена не була. А отже, вся електронна інформація повинна міститься у позивача. Відповідно до акту позивача про знищення документів від 11.05.2022 №96 вказані «електронні носії інформації», при цьому, які саме носії інформації, марка, модель, фірма, скільки ГБ на носіях інформації, та яка саме інформація там містилася, позивач в акті від 11.05.2022 не зазначив.

Підпунктом 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України встановлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень ст. 44 Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Проте, відповідне повідомлення про втрату та/або неможливість вивезення первинних документів відповідно до пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу ТОВ «НАСК АВТО» до контролюючого органу не подавалось.

Крім того, у позивача відсутні конкретні відомості стосовно знищення чи зіпсуття комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, в позовній заяві не зазначено, що "комп`ютерне обладнання" було знищено, та яка саме "фінансово-господарча документація" була знищена, а наявний лише акт комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації від 11.07.2022, нерухоме майновий комплекс, який включає будівлю головного корпусу - 7591 кв.м , адміністративну будівлю 1164,3 кв.м, будівлю гаражу БЗД 154,8, будівлю складу з підвалом 104 кв.м, будівлю складу заповнювачів 945,7 кв.м, будівлю компресорної 474,1 кв.м, градирню 60,2 кв.м, майданчик для складання готової продукції 4887,5 кв.м. Відповідно до цього акту, відсутні взагалі данні про знищення фінансово-господарської документації позивача.

З наданих позивачем документів установлено, що подані заяви до правоохоронних органів за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України за фактами обстрілу с. Комишуваха, вул. Горького буд.1-А. Так, у вказаних документах, зазначається, зокрема, що внаслідок влучання невстановлених ракет було влучання в район: нерухоме майновий комплекс, який включає будівлю головного корпусу - 7591 кв.м , адміністративну будівлю 1164,3 кв.м, будівлю гаражу БЗД 154,8, будівлю складу з підвалом 104 кв.м, будівлю складу заповнювачів 945,7 кв.м, будівлю компресорної 474,1 кв.м, градирню 60,2 кв.м, майданчик для складання готової продукції 4887,5 кв.м. Проте, зазначені документи не місять детальний опис, кому вказані приміщення належать, кому з суборендарів: в кількості 46 юридичних осіб.

Банківські виписки про залишки на банківських рахунках надані ТОВ «НАСК АВТО» станом на період з 01.10.2022 по 27.10.2022, а не на дату виникнення податкового обов`язку, що не дає змоги відстежити ймовірний рух грошових коштів, унеможливлює аналіз та не підтверджує реальність відсутності залишків грошових коштів на банківських рахунках. Також, позивачем не надано відповідачу документів, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках.

Відсутність частини первинних документів у підприємства, не має вплив на своєчасність сплати податкових зобов`язань самостійно задекларованих платником податків та на подальше здійснення господарської діяльності.

Ураховуючи викладене, суд вважає, що з наданих документів, зокрема договору суборенди, не вбачається причинно-наслідковий зв`язок з неможливістю виконання ТОВ «НАСК АВТО» податкового обов`язку, оскільки сама по собі оренда приміщення не вказує на переміщення первинних документів та техніки, оскільки підтверджуючих документів (накладна або акт внутрішнього переміщення основних засобів та/або первинної документації, наказ на відрядження, шляховий лист, акт прийому - передачі, опис майна, що переміщується, тощо) не надано. При цьому, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП) щодо оренди приміщення за адресою АДРЕСА_1 подано позивачем лише 22.09.2022.

З 11.05.2022 (період пошкодження цивільної інфраструктури с. Комишуваха, вул.Горького 1-А) до 22.09.2022 (дата реєстрації об`єкту оподаткування) пройшло більше чотирьох місяців, це досить тривалий час для налагодження роботи з організації ведення бухгалтерського обліку та виконання своїх податкових зобов`язань, також саме в цей період позивач продовжує здійснювати подачу інших накладних, тобто вести господарську діяльність.

Судом встановлено та позивачем не спростоване, що податковою адресою позивача є м. Запоріжжя. На балансі підприємства знаходиться майно, яке є об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків. Дані з ЄРПН та поданих до контролюючого органу декларацій з податку на додану вартість свідчать про здійснення фінансово-господарської діяльності з початку повномасштабної війни з рф до дати прийняття спірного рішення контролюючого органу 23.11.2022.

Суд зазначає, що звільнення позивача від виконання податкових обов`язків за умови здійснення ним господарської діяльності не відповідає меті та завданням запроваджених змін до Податкового кодексу України та Порядку №225.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що у відповідача не було правових підстав для визнання позивача таким, що не може виконувати свої податкові обов`язки.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст. 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі с, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч. 1 та 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до ст. 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та довів правомірність свого рішення, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову - судовий збір поверненню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 9, 77, 139, 243, 243-246 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «НАСК АВТО» (69083, м. Запоріжжя, вул. Складська, 8, код ЄДРПОУ 37301424) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, проспект Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним і скасування рішення, та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя І.В. Батрак

Дата ухвалення рішення26.01.2024
Оприлюднено31.01.2024
Номер документу116610384
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним і скасування рішення, та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —280/9549/23

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 26.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні