Рішення
від 26.01.2024 по справі 280/9696/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2024 року Справа № 280/9696/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» (далі - позивач, Товариство, ПрАТ «АТП АВТОБУДМОНТАЖ») до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення за №30942/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків - Приватним акціонерним товариством «ATП АВТОБУДМОНТАЖ» своїх податкових обов`язків.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - Приватним акціонерним товариством «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» своїх додаткових обов`язків.

Позивачем сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області за №30942/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 щодо можливості своєчасно виконувати свої податкові зобов`язання за своїм характером необґрунтованим як нормативно так і документально та за своєю сутністю є незаконним і підлягає скасуванню. Рішення контролюючого органу №30942/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 не відповідає вимогам умотивованості, адже містить лише загальне твердження про відсутність причинно- наслідкового зв`язку між зазначеними в заяві платника обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника і неможливістю виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання податкової звітності, що взагалі не відповідає дійсності. Оскільки позивачем надано всі наявні та необхідні документи, оскаржуване рішений комісії об`єктивно не містить чіткого визначення підстав та мотивів (причинно-наслідкового зв`язку) для прийняття комісією рішення, що свідчить про його незаконність. У результаті прийняття незаконного рішення порушено право позивача на виконання своїх податкових обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Позивач просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 27 листопада 2023 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Відповідач позов не визнав, 04 грудня 2023 року подав відзив на позовну заяву, в якому вважає її необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав. Згідно поданої заяви позивач не має можливості своєчасно виконати податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності. Причиною неможливості виконання податкового обов`язку, згідно заяви, є факт руйнування об`єкту цивільної інфраструктури - офісного приміщення Товариства за фактичним місцезнаходженням (Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А), що, як наслідок, призвело до втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання на підставі яких здійснюється бухгалтерський та податковий облік. Інформацію про офіс, розташований за адресою АДРЕСА_1 надано Товариством до контролюючого органу лише 01.09.2022 в «Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП)», а саме: Надання інформації про об`єкт оподаткування - Первинне, у графі 9 «Стан об`єкта оподаткування» зазначено 8 - орендується. Податковою адресою Товариства є Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8. Згідно заяви, 01.03.2022 між 2022 ПрАТ «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» та КП «ЛІДЕР» з метою розташування офісу Товариства укладено Договір суборенди нерухомого індивідуально визначеного майна №01, розташованого за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1 «А», куди в подальшому перевезено частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського обліку, первинні бухгалтерські документи, документи податкового обліку, а також бухгалтерську, податкову та іншу статистичну звітності (їх архіви), тощо, з метою їх збереження та використання для ведення господарської діяльності товариства. Товариство згідно повідомлення форми 20-ОПП від 21.04.2015 також орендує офіс на території Комунарського району м. Запоріжжя, вул. Складська, буд.8, відповідно до даних ЄРПН Товариство щомісячно отримувались податкові накладні на послуги з Оренди нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8. Товариством своєчасно подавались Повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту, починаючи з 03.06.2022р. подавались на реєстрацію податкові накладні. Зазначене свідчить про можливість платника виконувати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів подання звітності, зазначеної у заяві. Під час розгляду інформації та наданих документів не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо подання звітності, сплати податків та зборів, зазначених у заяві. Податкова адреса та об`єкти оподаткування платника знаходяться у м. Запоріжжі. Товариство згідно даних з ЄРПН здійснює господарську діяльність з 24.02.2022 до дати подання заяви та скарги. На балансі підприємства знаходиться майно, яке є об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків. Відсутність частини первинних документів у підприємства, не має вплив на своєчасність сплати податкових зобов`язань самостійно задекларованих платником податків та на подальше здійснення господарської діяльності. Банківські виписки про залишки на банківських рахунках надані Товариством станом на період з 29.09.2022 по 04.10.2022, а не на дату виникнення податкового обов`язку, що не дає змоги відстежити ймовірний рух грошових коштів, унеможливлює аналіз та не підтверджує реальність відсутності залишків грошових коштів на банківських рахунках. Товариство не додало до заяви документи, що підтверджують неможливість платника податків виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати та подання податкової звітності по податках і зборах - юридичної особи, згідно з Переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303. Відповідно до акту позивача про знищення документів від 11.05.2022 №96 вказані «електронні носії інформації» - які саме носії інформації, марка, модель, фірма, скільки ГБ на носіях інформації, та яка саме інформація там містилася, позивач в акті від 11.05.2022 не зазначив. Зазначені документи не місять детальний опис кому вказані приміщення належать, кому з суборендарів: в кількості 46 юридичних осіб. У позивача відсутні конкретні відомості стосовно знищення чи зіпсуття комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, в позовній заяві не зазначено, що "комп`ютерне обладнання" було знищено, та яка саме "фінансово-господарча документація" була знищена, а наявний лише акт комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації від 11.07.2022р. нерухоме майновий комплекс, який включає будівлю головного корпусу - 7591 кв.м , адміністративну будівлю - 1164,3 кв.м, будівлю гаражу БЗД - 154,8, будівлю складу з підвалом - 104 кв.м, будівлю складу заповнювачів - 945,7 кв.м, будівлю компресорної - 474,1 кв.м, градирню - 60,2 кв.м, майданчик для складання готової продукції - 4887,5 кв.м. Відповідно до цього акту, відсутні взагалі данні про знищення фінансово-господарської документації позивача. Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку є правомірним та відповідає нормам діючого законодавства України та нормам Податкового кодексу України, позовна заява не є обґрунтованою, та такою, що не підлягає задоволенню. Відповідач просить розглянути справу у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін, у задоволені позовної заяви відмовити у повному обсязі.

04.12.2023 відповідачем подане до суду клопотання про долучення до відзиву додаткових доказів по справі. Відповідач просить долучити до матеріалів справи відомості щодо укладених договорів суборенди між Колективним підприємством «Лідер» та іншими 46 юридичними особами за адресою суборенди позивачем офісу, розташованому за адресою вул. Горького 1-А, смт. Комишуваха Оріхівський район Запорізької області.

У відзиві на позовну заяву відповідачем заявлене клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Вирішуючи вказане клопотання, суд зазначає наступне.

Перелік категорій справ, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження визначений частиною 2 статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Дана справа не підпадає під вказаний перелік.

Згідно з положеннями частини 1, частини 2 статті 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Справа не віднесена до справ, передбачених ч. 4 ст. 257 КАС України.

Суд вважає, що клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін не підлягає задоволенню, справу можливо розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

На підставі матеріалів справи, суд встановив наступні обставини.

Позивачем подано до контролюючого органу Заяву за вих.№51 від 29.09.2022 та додано додаткову заяву за вих. №б/н від 04.11.2022, - про неможливість виконання своїх податкових зобов`язань.

Згідно заяви, ПрАТ «АТП Автобудмонтаж» не має можливості своєчасно виконати податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, а саме:

Щодо дотримання термінів сплати податків та зборів:

1. Податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, термін сплати заробітної плати за 2- гу половину лютого до 07.03.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину березня 2022 р. до 22.03.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину березня 2022 р. до 07.04.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину квітня 2022 р. до 22.04.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину квітня 2022 р. до 06.05.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину травня 2022 р. до 20.05.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину травня 2022 р. до 07.06.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину червня 2022 р. до 22.06.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину червня 2022 р. до 07.07.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину липень 2022р. до 22.07.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину липня 2022 р. до 05.08.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину серпень 2022 р. до 22.08.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину серпня 2022 р. до 07.09.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину вересня2022 р. до 22.09.2022 р.

2. Єдиного внеску з суми заробітної плати, термін сплати заробітної плати за 2-гу половину лютого до 07.03.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину березня 2022 р. до 22.03.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину березня 2022 р. до 07.04.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину квітня 2022 р. до 22.04.2022 р., заробітна плата за 2- гу половину квітня 2022 р. до 06.05.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину травня 2022 р. до 20.05.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину травня 2022 р. до 07.06.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину червня 2022 р. до 22.06.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину червня 2022 р. до 07.07.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину липень 2022 р. до 22.07.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину липня 2022 р. до 05.08.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину серпень 2022 р. до 22.08.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину серпня 2022 р. до 07.09.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину вересня 2022 р. до 22.09.2022 р.

3. Військового збору з суми заробітної плати, термін сплати заробітної плати за 2-гу половину лютого до 07.03.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину березня 2022 р. до 22.03.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину березня 2022 р. до 07.04.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину квітня 2022 р. до 22.04.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину квітня 2022 р. до 06.05.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину травня 2022 р. до 20.05.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину травня 2022 р. до 07.06.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину червня 2022 р. до 22.06.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину червня 2022 р. до 07.07.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину липня 2022 р. до 22.07.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину липня 2022 р. до 05.08.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину серпня 2022 р. до 22.08.2022 р., заробітна плата за 2-гу половину серпня 2022 р. до 07.09.2022 р., заробітна плата за 1-шу половину вересня 2022 р. до 22.09.2022 р., військовий збір з сум платежів за оренду транспортних засобів, термін сплати за травень 2022 р. до 04.06.2022 р., до 11.06.2022 р., до 17.06.2022 р., до 20.06.2022 р., за червень 2022 р. до 04.07.2022 р., до 11.07.2022 р., до 16.07.2022 р., до 17.07.2022 р., до 20.072022 р., до 28.072022 р., за липень 2022 р. до 04.08.2022 р., до 11.08.2022 р., до 16.08.2022 р. до 17.08.2022 р., до 20.08.2022 р., до 28.08.2022 р., за серпень 2022 р. до 04.09.2022 р., до 11.09.2022 р., до 16.09.2022 р., до 17.09.2022 р., до 20.09.2022 р., до 28.092022 р., до 29.09.2022 р.

4. Нарахування та сплата екологічного податку, термін сплати за 1 квартал 2022 р. до 29.07.2022 р., за 2 квартал2022 р. до 19.08.2022 р.

5. Нарахування та сплата податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, термін сплати за 1 квартал 2022р. до 29.07.2022р., за 2 квартал 2022р. до 29.07.2022р.

6. Нарахування та сплата земельного податку, термін сплати за лютий 2022 р. до 29.07.2022 р., за березень 2022 р. до 29.07.2022 р., за квітень 2022 р. до 29.07.2022 р., за травень 2022 р. до 29.07.2022 р., за червень 2022 р. до 01.08.2022 р., за липень 2022 р. 30.08.2022 р.

7. Податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку інших ніж заробітна плата з сум платежів за оренду транспортних засобів, термін сплати за травень 2022 р. до 04.06.2022 р., до 11.06.2022 р., до 17.06.2022 р., до 20.062022 р., за червень 2022 р. до 04.07.2022 р., до 11.07.2022 р., до 16.07.2022 р. до 17.07.2022 р., до 20.07.2022 р., до 28.07.2022 р., за липень 2022 р. до 04.08.2022 р., до 11.08.2022 р., до 16.08.2022 р., до 17.08.2022 р., до 20.08.2022 р., до 28.08.2022 р., за серпень 2022 р. до 04.09.2022 р., до 11.09.2022 р., до 16.09.2022 р., до 17.09.2022 р., до 20.09.2022 р., до 28.09.2022 р., до 29.09.2022 р.

Щодо дотримання термінів подання звітності:

1. Подання податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, термін подання за І квартал 2022р до 19.07.2022р., за 2 квартал2022р. до 09.08.2022р.

2. Подання податкової декларації з екологічного податку, термін подання за 1 квартал 2022 р. до 19.07.2022 р., за 2 квартал 2022 р. до 09.08.2022 р.

3. Подання податкової декларації з податку на додану вартість, термін подання за лютий 2022 р. до 19.07.2022 р., за березень 2022 р. до 19.07.2022 р., за квітень 2022 р. до 19.07.2022 р., за травень 2022 р. до 19.07.2022 р., за червень 2022 р. до 20.07.2022 р.

За період з 24.02.2022 по теперішній час.

Неможливість виконання податкового обов`язку, згідно заяви, спричинена руйнуванням об`єкту цивільної інфраструктури - офісного приміщення Товариства за фактичним місцезнаходженням (Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А), що, як наслідок, призвело до втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання на підставі яких здійснюється бухгалтерський та податковий облік.

Товариством надані копії документів:

1. Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ПрАТ« АТП АВТОБУДМОНТАЖ» на 10 арк.;

2. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню за №22022080000000273, дата реєстрації провадження 11.05.2022, яке зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України, на 1 арк.;

3. Рішення за №105 від 12.07.2022 Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області, на 2 арк.;

4. Наказ про призупинення роботи підприємства на території смт. Комишувахи №1- ФМ від 11.05.2022р. на 1 арк.;

5. Акт про знищення документів №1 від 11.05.2022 ПрАТ « АТП АВТОБУДМОНТАЖ» на 2 арк.;

6. Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми №20-ОПП ПрАТ «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» від 31.08.2022 р., реєстраційний номер № 9172703529 на 5 арк.;

7. Договір між ПрАТ «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» та КП «ЛІДЕР» з метою розташування офісу підприємства укладено Договір суборенди нерухомого індивідуально визначеного майна №01 від 01.03.2022 частки нежитлового приміщення, розташованого за адресою: Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького 1-А, на 5 арк.;

8. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №309204637 від 07.09.2022, що знищено внаслідок форс-мажорних обставин, розташованого за адресою: Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького 1-А, на 4 арк.;

9. Офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) №2024/02. 0-7.1 від 28.02.2022 на 1 арк.

За результатами перевірки наданих документів Головним управлінням направлено платнику Попереднє рішення від 19.10.2022 №26985/6/08-01-04-05-03, згідно якого запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання своїх податкових обов`язків.

Від Товариства надійшло повідомлення (вх. Головного управління № 42726/6 від 07.11.2022) про надання додаткових документів до Заяви про неможливість виконання свого податкового зобов`язання. Платником додатково надані банківські виписки по чотирьом рахункам, а саме:

- АТ "ПУМБ" за рахунком НОМЕР_1 за період с 29.09.2022 по 03.10.2022 рік,

- АТ "МетаБанк" за рахунком НОМЕР_2 за період с 29.09.2022 по 04.10.2022 рік,

- Акціонерний банк "Південний" за рахунком НОМЕР_3 за період с 29.09.2022 по 04.10.2022 рік,

- ЗАП.РУ АТ КБ «ПРИВАТБАНК за рахунком НОМЕР_4 за період с 29.09.2022 по 04.10.2022 рік.

24.11.2022 Головним управлінням ДПС у Запорізькій області прийнято остаточне Рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №30942/6/08-01-04-05-03, у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових зобов`язань, запропоновано надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Позивач звернувся до Державної податкової служби України з скаргою на рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 30942/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022.

Рішенням Державної податкової служби України від 08.09.2023 №26352/6/99-00-06-02-01-06, скаргу залишено без задоволення, рішення ГУ ДПС у Запорізькій області - без змін.

Вважаючи зазначене рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку необґрунтованим та незаконним, позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 року (далі - ПК України).

Відповідно до пункту 6.1 статті 6 ПК України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.

Підпункт 14.1.39 п.14.1 ст.14 ПК України встановлює, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Відповідно до п.п. 14.1.156 п.14.1 ст.14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Згідно з п.15.1 ст. 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Згідно з пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п. 36.1. ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 36.5. ст. 36 ПК України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).

Суд зазначає, що у зв`язку із розпочатою військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ.

У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, дія воєнного стану неодноразово продовжувалась та діє на теперішній час.

У п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до положень п.69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно з п.1, 2 розділу І «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених упідпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України», затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 (далі «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених упідпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України»), Цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити:

повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

податкову адресу платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

дату подання заяви;

чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації;

підписи платника податку фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225 затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Рішення) за формою, що додається.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

Контролюючий орган направляє попереднє рішення та рішення платнику податків у порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

Направлення попереднього рішення та рішення шляхом його надіслання до Електронного кабінету платника податків здійснюється з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до Електронного кабінету.

Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.

Як встановлено судом, позивач звернувся до відповідача з заявою про неможливість виконання платником податків податкових обов`язків відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

У даній заяві, позивачем при зазначенні про неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у зв`язку з втратою (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, та як наслідок, відповідно до законодавства України нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність. У вказаній вище заяві, неможливість виконання податкового обов`язку позивач пов`язує з руйнуванням об`єкту цивільної інфраструктури - офісного приміщення Товариства за фактичним місцезнаходженням (Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А), що, як наслідок, призвело до втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання на підставі яких здійснюється бухгалтерський та податковий облік.

Судом досліджені документи надані позивачем до заяви: 1. Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ПрАТ«АТП АВТОБУДМОНТАЖ» на 10 арк.; 2. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню за №22022080000000273, дата реєстрації провадження 11.05.2022, яке зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України, на 1 арк.; 3. Рішення за №105 від 12.07.2022 Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області, на 2 арк.; 4. Наказ про призупинення роботи підприємства на території смт. Комишувахи №1- ФМ від 11.05.2022р. на 1 арк.; 5. Акт про знищення документів №1 від 11.05.2022 ПрАТ « АТП АВТОБУДМОНТАЖ» на 2 арк.; 6. Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми №20-ОПП ПрАТ «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» від 31.08.2022 р., реєстраційний номер № 9172703529 на 5 арк.; 7. Договір між ПрАТ «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» та КП «ЛІДЕР» з метою розташування офісу підприємства укладено Договір суборенди нерухомого індивідуально визначеного майна №01 від 01.03.2022 частки нежитлового приміщення, розташованого за адресою: Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького 1-А, на 5 арк.; 8. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №309204637 від 07.09.2022, що знищено внаслідок форс-мажорних обставин, розташованого за адресою: Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького 1-А, на 4 арк.; 9. Офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) №2024/02. 0-7.1 від 28.02.2022 на 1 арк.».

Так, з наданих позивачем документів встановлено, що позивачем 01.03.2022 орендоване приміщення №01, розташованого за адресою Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А.

Позивач зазначає, що після укладення відповідного договору, у подальшому, Товариством здійснено перевезення за вказаною адресою частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського обліку, первинних бухгалтерських документи, документи податкового обліку, а також бухгалтерську, податкову та Іншу статистичну звітності (їх архіви), тощо, з метою їх збереження та використання для ведення господарської діяльності Товариства. Про використання вказаного орендованого приміщення у господарській діяльності повідомлено контролюючий орган, шляхом надсилання Повідомлення1 за формою 20-ОПП.

Разом з тим, позивачем не надано до ГУ ДПС у Запорізькій області як і до суду доказів перевезення та розміщення первинних документів, комп`ютерного обладнання, та ін. у приміщенні №01, розташованого за адресою Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А. Позивачем не наведений перелік таких документів та іншого майна, та не конкретизовано яким чином відсутність доступу до них перешкоджає виконанню податкових обов`язків.

Контролюючим органом встановлено, що позивачем згідно повідомлення форми 20-ОПП від 21.04.2015 орендований офіс на території Комунарського району м. Запоріжжя, вул. Складська, буд.8, відповідно до даних ЄРПН Товариство щомісячно отримувались податкові накладні на послуги з Оренди нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8, яка також є податковою адресою позивача.

Крім того, інформацію про офіс, розташований за адресою АДРЕСА_1 надано Товариством до контролюючого органу 01.09.2022 (тобто після 11.05.2022) в «Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП)», а саме: Надання інформації про об`єкт оподаткування - Первинне, у графі 9 «Стан об`єкта оподаткування» зазначено 8 - орендується.

Так, позивачем 11.05.2022 складений акт про знищення документів, комісія у складі: Голова комісії: директор Смаковськи Ігор Олександрович і головний бухгалтер Ляхова Наталя Анатоліївна, склали Акт про знищення документів, електронних носіїв інформації, внаслідок надзвичайної події, що сталася внаслідок незаконних дій представниками підрозділів збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації із застосуванням ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснили заходи цільового ураження та руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Горького , буд.1 -А., за якою знаходиться офіс підприємства.

При цьому, як встановлено вище судом позивачем не доведено знаходження таких документів, електронних носіїв інформації за вказаною адресою.

З наданих позивачем документів не встановлено втрату (знищення чи зіпсуття) внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання, яке використовувались ним у господарській діяльності та містило актуальну інформацію необхідну для подання звітності за поточні періоди господарської діяльності, внаслідок чого підприємством неможливо виконати обов`язки щодо своєчасного подання податкової звітності, сплати податків, виконання інших податкових обов`язків.

Відповідно до передбачених у п.19-1.1 ст.19-1 ПК України функцій, які виконує контролюючий орган, відповідач має певну інформацію щодо позивача, його господарської діяльності.

Так, відповідачем вказано про ведення позивачем господарської діяльності після 24.02.2022 по день заяви, та подання податкової звітності, здійснення операцій з реєстрації податкових накладних (ІР адреса Україна, м.Запоріжжя, м. Комиш-Зоря).

Судом встановлено, що у акті комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії Російської Федерації від 11.07.2022, зазначається, зокрема, що внаслідок артилерійського та ракетного обстрілу пошкоджене нерухоме майно - майновий комплекс, який включає будівлю головного корпусу - 7591 кв.м , адміністративну будівлю - 1164,3 кв.м, будівлю гаражу БЗД - 154,8, будівлю складу з підвалом - 104 кв.м, будівлю складу заповнювачів - 945,7 кв.м, будівлю компресорної - 474,1 кв.м, градирню - 60,2 кв.м, майданчик для складання готової продукції - 4887,5 кв.м.

При прийнятті рішення Головним управлінням враховано той факт, що близько 46 платників з юридичною адресою у м. Запоріжжі, після прийняття Наказу №225, надали серед підтверджуючих документів договори оренди приміщення за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт Комишуваха, вулиця Горького, буд. 1а, які укладені після 24.02.2022, при цьому, повідомлення за формою 20-0ПП усіма платниками подано після прийняття Наказу №225. Згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 за №75 смт Комишуваха розташоване на території ведення бойових дій, що, при наявності в м. Запоріжжі достатньої кількості офісних та інших приміщень у користуванні таких платників, виключає наявність ділової мети (у вигляді зберігання документів в смт Комишуваха) у такій операції, викладене, у сукупності з результатами аналізу фінансової діяльності, на думку відповідача, може свідчити про штучне створення ознак відповідності умовам Наказу № 225.

Як визначено положеннями Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

Матеріалами справи встановлено, що контролюючим органом прийняте попереднє рішення, з підстави недостатності документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових зобов`язань, запропоновано надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків з посиланням на положення Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

У попередньому рішенні щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку запропоновано надати додаткові документи які б усували сумніви у неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку з посиланням на перелік документів визначений Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225.

Позивач повинен був підтвердити неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку документами, які зазначені у «Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента» та які б не викликали жодних сумнівів, зауважень. Зокрема:

- документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

- копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості);

- документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;

- документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

- копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку;

- документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

- повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram, тощо) і мобільних додатках;

- документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера);

- інші документи, що підтверджують відсутність можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок.

Суд зазначає, що вказаним податковим законодавством, чинним на момент виникнення спірних правовідносин, встановлено чіткі вимоги до порядку подання та змісту таких заяв платників податків, зокрема, щодо зазначення обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ), а також які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки.

Зазначене узгоджується з правовими висновками викладеними у постановах Верховного Суду від 27 вересня 2023 року у справі № 160/19256/22, від 4 жовтня 2023 року у справі № 160/19575/22.

Згідно з ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Висновки суду у даній справі відповідають висновкам Верховного Суду, викладеним у постанові від 06 грудня 2023 року у справі № 280/6502/22.

Позивачем до контролюючого органу документів на підтвердження причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку не надано.

Судом на підставі матеріалів справи не встановлено наявності підстав, наведених у пп.1, пп.2, пп.3, пп.6 п.1 розділу ІІ «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених упідпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України».

Суд вказує, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується.

Відповідно до ч. 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що під час винесення оскаржуваного рішення податковий орган діяв на підставі та у спосіб, передбачені чинним законодавством України.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 255, 262 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Приватного акціонерного товариства «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, - відмовити у повному обсязі.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін та інших учасників справи:

Позивач Приватне акціонерне товариство «АТП АВТОБУДМОНТАЖ» (вул.Складська, буд.8, м.Запоріжжя, 69083; код ЄДРПОУ 24908520),

Відповідач Головне управління ДПС у Запорізькій області (просп. Соборний, 166, м.Запоріжжя, 69107; код ЄДРПОУ ВП 44118663).

Повне судове рішення складено 26.01.2024.

Суддя Б.В. Богатинський

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.01.2024
Оприлюднено31.01.2024
Номер документу116610387
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/9696/23

Рішення від 26.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні