КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 січня 2024 року № 320/44393/23
Київський окружний адміністративний суд в особі головуючого судді Кочанової П.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Підприємства об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» до Національної соціальної сервісної служби України про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Підприємство об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Національної соціальної сервісної служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправним і скасувати Наказ Національної соціальної сервісної служби України №35 від 05.05.2023 «Про скасування дозволів на право користування пільгами з оподаткування» відносно Підприємства об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» (код ЄДРПОУ 41813948).
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Позивач є належним чином зареєстрованою юридичною особою, яка здійснює діяльність із виробництва одягу, при цьому користуючись з оподаткування, передбаченою п. 197.6 ст. 197, пунктом 8 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України.
Зауважуючи про безпідставність прийнятого наказу позивач зазначив, що приписами чинного законодавства чітко встановлено, що державний орган має приймати рішення у суворій відповідності до закону, з урахуванням доказів, що підтверджують той чи інший факт, разом з тим, Національна соціальна сервісна служба України, без проведення перевірки отриманої інформації, лише формально пославшись на ст.14 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», пунктів 12, 13 Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та громадських організацій осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 № 1010 (зі змінами), враховуючи лист Бюро економічної безпеки від 01.05.2023 № 11/4.5/10086-23 безпідставно скасувала дозвіл позивача на пільгове оподаткування.
При цьому, у вказаному листі не зазначено які саме порушення податкового законодавства вчинені Позивачем. Так само, лист не містить і посилання на факти, що підтверджують правопорушення, чи додаткові матеріали до листа.
Позивач відмічає, що на адресу ПОГ «КОНКОРДІЯ» не надходило жодних запитів від Національної соціальної сервісної служби України на надання пояснень з даного питання, що свідчить про формальний та однобічний підхід Відповідача при вирішенні питання про скасування дозволу Позивача.
Як зазначено в листі від 01.05.2023 № 11/4.5/10086-23, Бюро економічної безпеки України посилається на порушення податкового законодавства, але відсутнє будь яке посилання на узгоджене грошове зобов`язання, та взагалі на будь-які доказі про порушення законодавства, а тому твердження про порушення податкового законодавства є безпідставними і протиправними.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду 12 грудня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 320/44393/23 за адміністративним позовом Підприємства об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» до Національної соціальної сервісної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року заяву позивача про забезпечення адміністративного позову задоволено, зупинено дію Наказу Національної соціальної сервісної служби України №35 від 05.05.2023 «Про скасування дозволів на право користування пільгами з оподаткування» відносно Підприємства об`єднання громадян «Центр реабілітації «КОНКОРДІЯ» (код ЄДРПОУ 41813948) до набрання законної сили рішення у цій справі.
Не погоджуючись з аргументами та доводами викладеними в позовній заяві, відповідачем було подано до суду відзив, в якому останній просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Так, Національна соціальна сервісна служба України зазначає, що згідно з абз. 3 п.12 Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, затвердженого постановою КМУ від 08.08.2007 № 1010 (зі змінами) рішення про скасування дозволу, строк дії якого не закінчився, приймається Нацсоцслужбою у разі надходження подання відповідних органів ДПС та інших державних органів про порушення підприємством, організацією податкового та митного законодавства, законодавства про соціальний захист осіб з інвалідністю.
Крім того, представник відповідача звернув увагу, що на адресу Національної соціальної сервісної служби України від Бюро економічної безпеки України надійшов лист №11/4.5/100862023 від 01.05.2023 в якому повідомляється, що за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 32020080000000010 вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.205-1, ч.3 ст.212, ч.2 ст.222, ч.2 ст.366, ч.2 ст.15, ч.5, ст.191, ч.3 ст.209 Кримінального кодексу України, та в ході зазначеного розслідування встановлено факти неправомірного використання пільг оподаткування підприємствами, в тому числі Підприємством об`єднання громадян « Центр реабілітації «КОНКОРДІЯ».
Також повідомлено, що відповідно до висновків аналітичних продуктів, складених Департаментом аналізу інформації та управління ризиками Бюро економічної безпеки України, службовими особами товариства з обмеженою відповідальністю «Бренд проперті», в період 2021-2023 років допущено порушення норм Податкового кодексу та Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
На підставі вказаних висновків представник відповідача просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Також, у вказаному відзиві відповідача, Служба просить залучити як третю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Бюро економічної безпеки України.
16.01.2024 року на адресу суду від Позивача надійшли письмові пояснення на відзив відповідача. Так, Позивач відмічає, що жодного вироку Відповідачем не було долучено до матеріалів справи, а не містить жодного рішення щодо порушення ПОГ «КОНКОРДІЯ» вимог податкового чи митного законодавства. Здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 32020080000000010 ніяким чином не підтверджує факту здійснення податкового чи митного правопорушення.
При цьому, Позивач вказує, що у відповідності до абз.4 п. 56.18 ст.56 ПК України передбачено, що при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 року відмовлено у задоволенні клопотання про залучення третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Бюро економічної безпеки України.
Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Судом встановлено, що позивач, Підприємство об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» ( код ЄДРПОУ 41813948, юридична адреса: 69106, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Теплична, 5) згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань перебуває на обліку як платник податків за основним місцем обліку.
05 квітня 2021 року Розпорядженням виконавчого органу Київської обласної державної адміністрації № 189 надано Підприємству об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» дозвіл на право користування пільгами з оподаткування підприємствам та організаціям громадських організацій осіб з інвалідністю згідно з п.8 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України та п. 142.1 ст.142 розділу III «Податок на прибуток підприємств» ПК України, терміном дії з 01.01.2022 року.
Наказом Національної соціальної сервісної служби України від 05.05.2023 № 35 «Про скасування дозволів на право користування пільгами з оподаткування» відповідно до ст.14-3 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», пунктів 12, 13 Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та громадських організацій осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 № 1010 (зі змінами), враховуючи лист Бюро економічної безпеки від 01.05.2023 № 11/4.5/10086-23 скасовано дозвіл на право користування пільгами з оподаткування, надані розпорядженнями Київської обласної військової адміністрації від 05.04.2021 № 189 Підприємству об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ».
Департаменту адміністрування програм соціальної підтримки у семиденний строк зобов`язано повідомити підприємства зазначені в пункті 1 цього наказу про прийняте рішення щодо скасування дозволів. Наказ набирає чинності з дня його видачі.
06 листопада 2023 року, намагаючись встановити, що фактично стало підставою для винесення спірного наказу, Позивач звернувся до Національної соціальної сервісної служби України з запитом на отримання публічної інформації, розпорядником якої є Національна соціальна сервісна служба України щодо надання інформації про прийняття останнім наказу про скасування дозволу на право користування пільгами з оподаткування. Також у вказаному запиті Позивач просив надати відповідну інформацію та належним чином засвідчені копії документів, які стали підставою для прийняття спірного наказу.
Листом від 10.11.2023 №0000-00303-ПІ/318-2023/34157 Національна соціальна сервісна служба України надіслала на адресу Позивача копію листа Нацсоцслужби від 10.05.2023 № 0000-030201-5/14605-2023/19972 та засвідчену копію наказу Нацсоцслужби «Про скасування дозволів на право користування пільгами з оподаткування» від 05.05.2023 № 35.
20 листопада 2023 року Позивач повторно звернувся до Відповідача з запитом щодо отримання публічної інформації (належним чином засвідчені копії документів), оскільки Відповідачем надана неповна інформація на запит від 06.11.2023 року.
Листом від 27.11.2023 № 0000-00303-ПІ/347-2023/35301 Національна соціальна сервісна служба України надала відповідь на запит від 20.11.2023 року, зокрема надала лист Бюро економічної безпеки України від 01.05.2023 № 11/4.5/10086-23
Також, у вказаному запиті Відповідачем зазначено, що відправлення листа Нацсоцслужби від 10.05.2023 № № 0000-030201-5/14605-2023/19972 було направлено на поштову адресу ПОГ «КОНКОРДІЯ» 19.05.2023, згідно Відомості на просту письмову кореспонденцію засобами поштового зв`язку через АТ «Укрпошта».
При цьому, згідно наданого листа Бюро економічної безпеки України від 01.05.2023 № 11/4.5/10086-23 слідує, що Головним підрозділом детективів Бюро економічної безпеки України, за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 32020080000000010 від 24.02.2020 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.205-1, ч.3 ст.212, ч.2 ст.222, ч.2 ст.366, ч.2 ст.15, ч.5, ст.191, ч.3 ст.209 Кримінального кодексу України, та в ході зазначеного розслідування встановлено факти неправомірного використання пільг оподаткування підприємствами, в тому числі Підприємством об`єднання громадян «Центр реабілітації «КОНКОРДІЯ».
Органом досудового розслідування ініційовано проведення аналітичних досліджень щодо оцінювання ризиків та/або правопорушень у фінансово-господарській діяльності зазначених вище підприємств, за результатами яких складені відповідні аналітичні продукти, які долучені до матеріалів кримінального провадження.
Відповідно до висновків аналітичних продуктів, складених Департаментом аналізу інформації та управління ризиками Бюро економічної безпеки України, службовими особами товариства з обмеженою відповідальністю «Бренд проперті», в період 2021-2023 років допущено порушення норм Податкового кодексу та Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Між тим, зазначає, що відповідно до ст. 12 «Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій осіб з інвалідністю» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 № 1010, врахувати отримані дані в роботі Національної соціальної сервісної служби України та провести заходи в межах компетенції.
Не погоджуючись з вказаним вище рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною 2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини регулюються приписами Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 №875-XII (далі по тексту Закон України №875-XII), Податковим кодексом України (далі по тексту ПК України) та Порядком надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1010 від 08.08.2007 (далі по тексту - Порядок №1010).
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачено Конституцією та законами України.
Статтею 14-3 Закону України № 875-XII передбачено, що рішення про скасування дозволу на право користування пільгами з оподаткування підприємством, організацією громадського об`єднання осіб з інвалідністю приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни, в разі:
- отримання заяви від громадського об`єднання осіб з інвалідністю щодо скасування зазначеного дозволу;
- подання відповідних податкових органів та інших державних органів про порушення законодавства України підприємством, організацією громадського об`єднання осіб з інвалідністю;
- неефективності виробничої діяльності та відсутності соціальної значимості за результатами аналізу центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни, соціально-економічних показників діяльності підприємства, організації громадського об`єднання осіб з інвалідністю;
- ліквідації підприємства, організації громадського об`єднання осіб з інвалідністю.
Також, згідно п.12 Порядку №1010 рішення про скасування дозволу, строк дії якого не закінчився, приймається Нацсоцслужбою у разі:
- надходження від засновника заяви з обґрунтуванням щодо скасування дозволу;
- надходження подання відповідних органів ДПС та інших державних органів про порушення підприємством, організацією податкового та митного законодавства, законодавства про соціальний захист осіб з інвалідністю;
- неефективності виробничої діяльності та відсутності соціальної значущості за результатами проведеного Нацсоцслужбою, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань соціального захисту населення аналізу соціально-економічних показників діяльності підприємства, організації;
- ліквідації засновника, підприємства, організації.
У свою чергу, з аналізу оскаржуваного рішення вбачається, що підставою для його прийняття стали обставини надходження подання відповідних органів ДПС та інших державних органів про порушення підприємством, організацією податкового та митного законодавства, законодавства про соціальний захист осіб з інвалідністю.
Враховуючи вказані обставини, суд вважає за необхідне звернути увагу на наступне.
Так, відповідно до п. 109.1 ст. 109 ПК України визначено, що податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.
Порушення податкового законодавства та порушення вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України (п.109.2 ст.109 ПК України).
Згідно з п. 111.1 та п. 111.2 ст. 111 ПК України за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності: фінансова; адміністративна; кримінальна.
При цьому фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з цим Кодексом, застосовується у вигляді штрафних фінансових) санкцій (штрафів).
Суд зауважує, що підставою для притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення та стягнення штрафу є податкове повідомлення-рішення, що відповідає вимогам, визначеним п. 58.1 ст. 58 цього Кодексу (п. 112.5 ст. 112 ПК України).
В контексті спірних правовідносин суд звертає увагу, що у відповідності до абз. 4 п. 56.18 ст. 56 ПК України встановлено, що при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Як зазначено вище, в листі від 01.05.2023 № 11/4.5/10086-23 зазначається, що Головним підрозділом детективів Бюро економічної безпеки України, за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 32020080000000010 від 24.02.2020 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.205-1, ч.3 ст.212, ч.2 ст.222, ч.2 ст.366, ч.2 ст.15, ч.5, ст.191, ч.3 ст.209 Кримінального кодексу України, та в ході зазначеного розслідування встановлено факти неправомірного використання пільг оподаткування підприємствами, в тому числі Підприємством об`єднання громадян «Центр реабілітації «КОНКОРДІЯ».
При цьому, як зазначає Позивач в своїх поясненнях:
-ГУ ДПС у м. Києві з 15.11.2022 по 05.12.2022 проведено документальну позапланову виїзну перевірку з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника податку за серпень 2022 року (податкова декларація з ПДВ від 20.09.2022 №9187970850, з урахуванням уточнюючого розрахунку від 16.11.2022 №9244344811).
За результатами перевірки відповідачем був складений Акт перевірки №46666/26-15-07-04-01/41813948 від 12.12.2022, який був отриманий позивачем нарочно 12.12.2022.
30.12.2022 позивачем отримано податкове повідомлення-рішення від 30.12.2022 р. за №00109100104 (форма «В3»), яким відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування за період серпень 2022 року в розмірі 11 592 225 грн.
Вищезазначене податкове повідомлення-рішення виписано податковим органом на основі Акту перевірки №46666/26-15-07-04-01/41813948 від 12.12.2022. У висновках Акта перевірки №18453/26-15-07-04-02/41813948 від 15.03.2023 зазначається: «Документальною позаплановою виїзною перевіркою встановлено порушення ПОГ «КОНКОРДІЯ» (код ЄДРПОУ 41813948) абз. б) п.200.4 ст.200 Кодексу і, як наслідок, ПОГ «КОНКОРДІЯ» відмовлено у бюджетному відшкодуванні податку на додану вартість на поточний рахунок платника у банку за вересень 2022 року суму ПДВ в розмірі 19 703 891 гривень».
- ГУ ДПС у м. Києві з 23.02.2023 по 08.03.2023 проведено документальну позапланову виїзну перевірку з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника податку за вересень 2022 року (податкова декларація з ПДВ за вересень 2022 р., з урахуванням уточнюючого розрахунку від 26.01.2023 №9009189915). За результатами перевірки був складений Акт перевірки №18453/26-15-07-04-02/41813948 від 15.03.2023, який був отриманий15.03.2023.
05.04.2023 позивачем отримано податкове повідомлення-рішення від 05.04.2023 за №00247590704 (форма «В3»), яким відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування за період вересень 2022 року в розмірі 19 703 891,00 грн.
Зазначене податкове повідомлення-рішення виписано податковим органом на основі Акту перевірки№18453/26-15-07-04-02/41813948 від 15.03.2023.
У висновках Акта перевірки №18453/26-15-07-04-02/41813948 від 15.03.2023 зазначається: «Документальною позаплановою виїзною перевіркою встановлено порушення ПОГ «КОНКОРДІЯ» (код ЄДРПОУ 41813948) абз. б) п.200.4 ст.200 Кодексу і, як наслідок, ПОГ «КОНКОРДІЯ» відмовлено у бюджетному відшкодуванні податку на додану вартість на поточний рахунок платника у банку за вересень 2022 року суму ПДВ в розмірі 19 703 891 гривень».
- ГУ ДПС у м. Києві з 19.04.2023 по 02.05.2023 проведено документальну позапланову виїзну перевірку з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника податку за лютий 2023 року (податкова декларація з ПДВ за лютий 2023 р., з урахуванням уточнюючих розрахунків від 14.04.2023 та від 19.04.2023).
За результатами перевірки був складений Акт перевірки №32970/26-15-07-04-02/41813948 від 09.05.2023.
29.05.2023 позивачем отримано податкове повідомлення-рішення від 29.05.2023за №00372640704 (форма «В3»), яким відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування за період лютий 2023 року в розмірі 21 950 527,00 грн.
Зазначене податкове повідомлення-рішення виписано податковим органом на основі Акту перевірки№32970/26-15-07-04-02/41813948 від 09.05.2023.
У висновках Акту перевірки № 32970/26-15-07-04-02/41813948 від 09.05.2023 зазначається: «Документальною позаплановою виїзною перевіркою встановлено порушення ПОГ «КОНКОРДІЯ» (код ЄДРПОУ 41813948) абз. б) п.200.4 ст.200 Кодексу і, як наслідок, ПОГ «КОНКОРДІЯ» відмовлено у бюджетному відшкодуванні податку на додану вартість на поточний рахунок платника у банку за лютий 2023 року суму ПДВ у розмірі 21 950 527 гривень».
Як встановлено судом, позивачем були подані до контролюючого органи скарги на вказані податкові повідомлення-рішення, проте відповідними рішеннями ДПС України відмовлено ПОГ «КОНКОРДІЯ» в їх задоволенні.
Так, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30.11.2023 у справі № 320/22696/23 адміністративний позов Підприємства об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено.
Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у м. Києві від 30.12.2022 р. за №00409100104, форма «В3», від 05.04.2023 р. за №00247590704, форма «В3» та від 29.05.2023 р. за №00372640704, форма «В3».
Зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у м. Києві внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування, заявленого Підприємством об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» за податкові періоди серпень 2022 року, вересень 2022 року та лютий 2023 року.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.01.2024 року витребувано матеріали справи № 32022696/23 з Київського окружного адміністративного суду.
Таким чином, у ході розгляду цієї справи судом встановлено, що вказані податкові повідомлення-рішення не набули статусу узгодженості, з огляду на приписи абз.4 п.56.18 ст.56 ПК України, оскільки Підприємством об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» останні були оскаржені до адміністративного суду.
А тому, суд зауважує, що у відповідності до приписів норм чинного законодавства чітко регламентовано, що державний орган має приймати рішення у суворій відповідності до закону, з урахуванням доказів, що підтверджують той чи інший факт.
Посилання представника відповідача у відзиві на обставини того, що на адресу Нацсоцслужби від Головного підрозділу детективів Бюро економічної безпеки України надійшов лист №11/4.5/100862023 від 01.05.2023 в якому повідомляється, що за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №32020080000000010 правопорушень, передбачених ч.2 ст.205-1, ч.3 ст.212, ч.2 ст.222, ч.2 ст.366, ч.2 ст.15, ч.5, ст.191, ч.3 ст.209 Кримінального кодексу України, та в ході зазначеного розслідування встановлено факти неправомірного використання пільг оподаткування підприємствами, в тому числі Підприємства об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ», суд вважає безпідставними, оскільки такі не є належними та допустимими доказами підтверджуючими в розумінні ст.124 Конституції України, оскільки доказами у правовому розумінні щодо порушень законодавчо встановлених норм можуть бути або обвинувальний вирок суду по кримінальній справі (бо діяння платника податків по протиправному заволодінню майном іншої особи або ухиленню від сплати податків, тобто вчинення нікчемного правочину, є об`єктивною стороною злочинів, передбачених ст.191 Кримінального кодексу України та ст.212 Кримінального кодексу України), або рішення суду у справі про стягнення одержаного за нікчемним правочином (бо наслідком вчинення платником податків нікчемного правочину відповідно до ст.216 Цивільного кодексу України є застосування конфіскаційного заходу у вигляді стягнення одержаного за нікчемним правочином), або рішення суду про визнання правочину недійсним (бо відповідно до ч.3 ст.228 Цивільного кодексу України вчинення платником податків правочину, який завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, є підставою для звернення до суду з вимогою про визнання такого правочину недійсним).
При цьому, суд зазначає, що Національною соціальною сервісною службою України без проведення перевірки отриманої інформації, лише формально пославшись на ст.14-3 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», пункти 12, 13 Порядку надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємства та громадських організацій осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 № 1010 (зі змінами), з урахуванням листа Бюро економічної безпеки України від 01.05.2023 № 11/4.5/10086-23, було безпідставно скасовано дозвіл позивача на пільгове оподаткування.
Суд зауважує, що такі дії суб`єкта владних повноважень свідчать про «правовий пуризм», оскільки в Наказі № 13 форма превалює над змістом. Поняття «правового пуризму» було введено в правовий обіг Європейським судом з прав людини (далі - ЄСПЛ), який у рішенні у справі «Сутяжник проти Росії» (№8269/02) зробив висновок про те, що не може бути скасоване правильне по суті судове рішення та не може бути відступлено від принципу правової визначеності лише задля правового пуризму, судове рішення може бути скасоване лише з метою виправлення істотної судової помилки.
Зазначений підхід підлягає застосуванню й під час оцінки адміністративним судом рішень суб`єктів владних повноважень, виходячи із конкретних обставин тієї чи іншої судової справи.
«Правовий пуризм» означає надмірно формальне, бюрократичне застосування правових норм й вчинення дій, що мають юридичне значення; «правовий пуризм» може носити як добровільний характер й проявлятися в діяльності окремих посадових осіб, так і бути вимушеним через санкціонування державою, яка обмежує реалізацію дискреційних повноважень суб`єктів правозастосування, не допускаючи відступ від правових приписів.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, враховуючи встановлені в ході розгляду цієї справи обставини, суд приходить до висновку, що під час прийняття Національною соціальною сервісною службою України наказу № 35 від 05.05.2023 «Про скасування дозволів на право користування пільгами з оподаткування» щодо Підприємства об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» суб`єктом владних повноважень було порушено п.3, 4, 5 та 9 ч. 2 статті 2 КАС України, що свідчить про протиправність оскаржуваного рішення та наявності підстав для його скасування.
Згідно з ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав до суду достатньо належних і достовірних доказів, а відтак, не довів правомірності своєї бездіяльності та прийнятих рішень.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на вказане, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач сплатив судовий збір в сумі 2 684,00 грн. згідно платіжної інструкції в національній валюті від 11.12.2023 № 2, а тому ці витрати, враховуючи задоволення позову, слід присудити на користь позивача.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244,246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Підприємства об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» до Національної соціальної сервісної служби України про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ Національної соціальної сервісної служби України №35 від 05.05.2023 в частині скасування дозволу на право користування пільгами з оподаткування Підприємству об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» (код ЄДРПОУ 41813948).
Стягнути на користь Підприємства об`єднання громадян «КОНКОРДІЯ» (адреса: 69106, Запорізька область, місто Запоріжжя, вулиця Теплична, будинок 5, код ЄДРПОУ 41813948) судовий збір в сумі 2 684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні нуль копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Національної соціальної сервісної служби України (адреса: 01601, місто Київ, вулиця Еспланадна, будинок 8/10, код ЄДРПОУ 43902987).
Рішення складено у повному обсязі та підписано 29 січня 2024 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кочанова П.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2024 |
Оприлюднено | 31.01.2024 |
Номер документу | 116610781 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кобаль Михайло Іванович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кочанова П.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні