МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 січня 2024 р. № 400/10943/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Величка А.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря Баштанки", вул. Промислова, буд. 4, м. Баштанка, Миколаївська обл., Баштанський р-н, 56101, до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, про:визнання протиправними та скасування рішень від 18.08.2023 № 9377433/38556258, від 22.08.2023 № 9387924/38556258; зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря Баштанки" (надалі - позивач) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (надалі - відповідач 1) та Державної податкової служби України (надалі - відповідач 2) про:
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9387924/38556258 від 22.08.2023 року про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунку №3 від 16.08.2023 року коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №59 від 31.08.2021 року;
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9377433/38556258 від 18.08.2023р. про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунку №1 від 15.07.2023р. коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №4 від 31.01.2023 року;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстр, податкових накладних днем фактичного подання розрахунок №3 від 16.08.2023 року коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №59 від 31.08.2021 року;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстр, податкових накладних днем фактичного подання розрахунок №1 від 15.07.2023 року коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №4 від 31.01.2023 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами здійснення господарських операцій, позивачем сформовано та направлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні, в подальшому позивачем направлено розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до цих податкових накладних. Проте, за результатами обробки, реєстрацію податкових накладних зупинено, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК. На виконання цієї пропозиції, позивач надав пояснення щодо зупинених розрахунків до податкових накладних, однак відповідачем прийнято рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №3 від 16.08.2023 року до податкової накладної №59 від 31.08.2021 та №1 від 15.07.2023 року до податкової накладної №4 від 31.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вважаючи, що рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних винесено протиправно, позивач звернувся до суду з позовом.
Ухвалою від 04.09.2023 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/10943/23 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України.
До канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Миколаївській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просили відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послалися на те, що рішеннями комісії ГУ ДПС у Миколаївській області від 22.08.2023 року №9387924/38556258, від 18.08.2023 року №9377433/38556258 відмовлено в коригуванні реєстрації податкових накладних. Як вбачається з квитанції № 9208396598 від 16.08.2023 про зупинку реєстрації розрахунку коригування кількісних вартісних і показників до податкової накладної № 59 в ЄРПН, зазначено наступне: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН реєстрація розрахунку коригування від 16.08.2023 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. РК складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Як вбачається з рішень від 18.08.2023 року №9377433/38556258 та від 22.08.2023 року №9387924/38556258 підставою для відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладної стало надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. У графі «Додаткова інформація» вказано: «по платнику 07.07.2023 прийнято рішення щодо відповідності платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
До канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якої зазначено, що суть даного правового спору зводиться до механічної помилки працівників ТОВ «Зоря Баштанки» (код ЄДРПОУ 38556258), які у серпні 2022 року помилково склали та зареєстрували податкову накладну №59, за відсутності господарської операції. 14.09.2022р. податкова накладна №59 була зареєстрована у ЄРПН. Дана погрішність щодо реєстрації податкової накладної була зумовлена постійними авіа та артилерійськими обстрілами м. Баштанка, що в свою чергу безповоротно відобразилось на моральному стані та рівні працездатності працівників підприємства, оскільки вони були змушені виконувати свою роботу під постійною загрозою для життя. Усвідомивши факт допущення помилки ТОВ «Зоря Баштанки» направило до податкового органу Розрахунок №3 від 16.08.2023р. коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №59 від 31.08.2021 р. в реєстрації якого було відмовлено. Аналогічна ситуація склалась з податковою накладною №4 від 31.01.2023р. TOB «Зоря Баштанки» було помилково складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №4 від 31.01.2023р. на суму 200 000,00грн. з яких сума ПДВ 33 333,33грн. Податкову накладну №4 від 31.01.2023р. було зареєстровано в ЄРПН 14.02.2023р., реєстраційний номер 9024819623. Послуга яка зазначена в податковій накладній №4 від 31.01.2023р. вказана суборенда нерухомого майна договір №3/СО/Е від 01.01.2023р. Вказав, що ТОВ «Зоря Баштанки» не укладала Договору суборенди нерухомого майна №3/СО/Е від 01.01.2023р. Відповідно господарська операція за Договором суборенди нерухомого майна №3/СО/Е від 01.01.2023р. взагалі відсутня. Податкова накладна №4 від 31.01.2023р. на суму 200 000,00грн. з яких сума ПДВ 33 333,33грн. було складено та зареєстровано помилково. ТОВ «Зоря Баштанки» було виявлено помилку та з метою її усунення було складено та направлено до ЄРПН розрахунок коригування №1 від 15.07.2023р., однак його реєстрація зупинена. З метою здійснення реєстрації розрахунку коригування №1 від 15.07.2023р. ТОВ «Зоря Баштанки» за допомогою програми електронного документообігу «M.E.Doc» було подано пояснення та копії документів які підтверджують факт допущеної помилки та необхідності реєстрації розрахунку коригування №1 від 15.07.2023р. В підтвердження помилковості складання податкової накладної №4 від 31.01.2023р. та помилковості її включення до суми податкових зобов`язань з ПДВ у січні 2023р. податковому органу було надано оборотно-сальдову відомість по рахунку №361 та рахунку №643 за січень 2023р. та акт звірки за січень 2023р. з ТОВ «Соломія-Т» на користь якої складено та зареєстровано в ЄРПН податкову накладну №4 від 31.01.2023р., з яких випливає, що у бухгалтерському обліку товариства відображено помилковість податкової накладної №4 від 31.01.2023р. Однак податковий орган не зважаючи на те, що він вже до цього без проблем зареєстрував хибні податкові накладні №59 від 14.09.2022р. та №4 від 31.01.2023р. - відмовився реєструвати розрахунки коригування №3 від 16.08.2023р та №1 від 15.07.2023р., які ТОВ «Зоря Баштанки» направило відповідно до вимог законодавства щоб виправити свої механічні помилки. Причиною відмови в реєстрації наведених вище розрахунків коригування, податковий орган зазначив надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Саме відсутність господарської операції стало підставою для подання розрахунку коригування №3 від 16.08.2023р. коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №59 від 31.08.2021р. та розрахунку коригування №1 від 15.07.2023р. коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №4 від 31.01.2023р. Використовуючи програму електронного документообігу «M.E.Doc», ТОВ «Зоря Баштанки» надало податковому органу пояснення необхідності подання розрахунків коригування №3 від 16.08.2023р. та №1 від 15.07.2023р. та необхідності їх реєстрації у ЄРПН.
До канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від відповідача надійшли пояснення у справі, в яких ГУ ДПС в Миколаївській області вказало, що Комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Миколаївській області було прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника на додану вартість критеріям ризиковості платника від 07.07.2023 року №1463. Відповідне рішення вплинуло на відмову у реєстрації податкових накладних.
ДПС України відзив на позовну заяву не надало.
Відповідно до положень ч. 4. ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) встановлено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами, відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Зоря Баштанки» зареєстровано як юридична особа в установленому законом порядку та здійснює господарську діяльність з 2013 року.
Основним видом діяльності є виробництво олії та тваринних жирів. Іншим зареєстрованим видом діяльності також є оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами. Підприємство здійснює і інші види діяльності, інформація про які внесена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Як зазначає позивач, ТОВ «Зоря Баштанки» сформувало помилково податкову накладну №59 від 31.08.2021 року.
14.09.2022 року податкова накладна №59 була зареєстрована у ЄРПН.
В свою чергу, у податковій накладній №59 було допущено помилку, а саме в ній помилково зазначено 2021 рік замість 2022 року.
Тому ТОВ «Зоря Баштанки» було складено податкову накладну №60, та направлено її на реєстрацію до ЄРПН. Податкова накладна №60 від 31.08.2022 року була зареєстрована в ЄРПН - 21.09.2022 року.
Через помилкове складення податкової накладної, позивачем направлено до податкового органу розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №3 від 16.08.2023 року до податкової накладної №59 від 31.08.2021 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до Квитанції, контролюючим органом прийнято розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №3 від 16.08.2023 року, але реєстрацію його зупинено.
У квитанції зазначено, що РК складений та поданий платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Також позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТОВ «Зоря Баштанки», засобами електронного зв`язку, направило на електронну адресу Головного управління ДПС Пояснення по податковій накладній №59 від 31.08.2021 року.
Однак, Комісією ГУ ДПС в Миколаївській області прийнято рішення №9387924/38556258 від 22.08.2023 року, яким відмовлено у реєстрації розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №3 від 16.08.2023 року.
Підставою для відмови зазначено, що позивачем надано копії документів, складених із порушенням законодавства.
У графі "Додаткова інформація" зазначено: по платнику 07.07.2023 року прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника.
Окрім того, ТОВ «Зоря Баштанки» сформувало помилково податкову накладну №4 від 31.01.2023 року.
14.02.2023 року податкова накладна №4 була зареєстрована у ЄРПН.
Через помилкове складення податкової накладної, позивачем направлено до податкового органу розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №1 від 15.07.2023 року до податкової накладної №4 від 31.01.2023 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до Квитанції, контролюючим органом прийнято розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №1 від 15.07.2023 року, але реєстрацію його зупинено.
У квитанції зазначено, що РК складений та поданий платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Також позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТОВ «Зоря Баштанки», засобами електронного зв`язку, направило на електронну адресу Головного управління ДПС Пояснення по податковій накладній №4 від 31.01.2023 року.
Однак, Комісією ГУ ДПС в Миколаївській області прийнято рішення №9377433/38556258 від 18.08.2023 року, яким відмовлено у реєстрації розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №1 від 15.07.2023 року.
Підставою для відмови зазначено, що позивачем надано копії документів, складених із порушенням законодавства.
У графі "Додаткова інформація" зазначено: по платнику 07.07.2023 року прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника.
Не погоджуючись з рішеннями Комісії ГУ ДПС про відмову у реєстрації розрахунків коригування кількісних та вартісних показників в ЄРПН, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Спірні правовідносини, які виникли між сторонами, стосуються питань оподаткування.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, у силу вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.7 статті 201 цього Кодексу, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (надалі - Порядок № 1246).
Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Пунктами 13, 15 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання зазначеної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою серед іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
За приписами пункту 5 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, підставою для зупинення реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №3 від 16.08.2023 року до податкової накладної №59 від 31.08.2021 та №1 від 15.07.2023 року до податкової накладної №4 від 31.01.2023 слугувало те, що вони відповідають вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків.
Пункт у додатку 1 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості платника податку на додану вартість наступне платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
У постанові від 02.10.2019 у справі №520/10372/18 Верховний Суд зазначив, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких контролюючий орган вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та прийняв рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.
Загальне посилання контролюючого органу на правомірність зупинення реєстрації податкових накладних на підставі Критеріїв ризиковості платника податків, є протиправним та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені п. 11 Порядку № 1165.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що квитанції про зупинення реєстрації розрахунків коригування не відповідають вимогам, що встановлені п.11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості платника податків, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом другим Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", Законів України "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: РК складений та поданий платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку
Надаючи оцінку рішенням відповідача, що оскаржуються, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання РК, не зазначено яких саме документів не надано.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Позивачем проінформовано контролюючий орган про помилковість зазначених податкових накладних.
Суд зазначає, що у даному випадку, у разі помилкового (зайвого) складання податкової накладної немає первинних документів щодо постачання товарів/послуг. Саме тому, позивач не зобов`язаний подавати весь пакет документів, достатньо лише письмових пояснень щодо помилково складеної податкової накладної.
Матеріали справи свідчать, що у період, коли податкові накладні від 31.08.2021 року №59 та від 31.01.2023 року №4 були зареєстровані, виникли підстави для складання та реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до таких податкових накладних на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг.
Оскільки в цьому випадку податкові накладні зареєстровані, у такому разі розрахунки коригування до них теж повинні бути зареєстровані.
Суд наголошує, що розрахунок коригування до податкової накладної може бути зареєстрований в ЄРПН лише після реєстрації в ЄРПН податкової накладної, до якої його складено.
Враховуючи вище вказане, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у частині визнання протиправними та скасування Рішення комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.08.2023 року №9387924/38556258, від 18.08.2023 року №9377433/38556258 .
Також підлягають задоволенню вимоги позивача про зобов`язання ДПСУ зареєструвати в ЄРПН вказані розрахунки коригування кількісних і вартісних показників.
Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач не спростував належними та допустимими доказами наведені позивачем доводи, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на викладене, на користь позивача слід стягнути судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2684,00 грн. - за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Миколаївській області.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2,3,6,139,241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря Баштанки" (вул. Промислова, буд. 4, м. Баштанка, Миколаївська обл., Баштанський р-н, 56101, ідентифікаційний код 38556258) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) та Головного управління ДПС у Миколаївській області області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9387924/38556258 від 22.08.2023 року про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунку №3 від 16.08.2023 року коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №59 від 31.08.2021 року.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем фактичного подання розрахунок №3 від 16.08.2023 року коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №59 від 31.08.2021 року.
4. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9377433/38556258 від 18.08.2023р. про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунку №1 від 15.07.2023р. коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №4 від 31.01.2023 року.
5. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем фактичного подання розрахунок №1 від 15.07.2023 року коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної №4 від 31.01.2023 року.
6. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря Баштанки" (вул. Промислова, буд. 4, м. Баштанка, Миколаївська обл., Баштанський р-н, 56101, ідентифікаційний код 38556258) судові витрати в розмірі 2684,00 грн.
7. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А.В. Величко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2024 |
Оприлюднено | 31.01.2024 |
Номер документу | 116611014 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Величко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні