Постанова
від 17.01.2024 по справі 300/2784/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Головуючий суддя у першій інстанції: Шумей М.В.

17 січня 2024 рокуЛьвівСправа № 300/2784/22 пров. № СК-А/857/5156/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

головуючого судді:Бруновської Н.В.

суддів:Хобор Р.Б., Шавеля Р.М.

за участю секретаря судового засідання:Юник А.А.

представника апелянта:Кудли О.Й.

представника відповідача:Калитин І.Й.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Болехівської міської ради Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2022 року у справі № 300/2784/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Болехівського міського голови Яцинина Івана Васильовича, секретаря Болехівської міської ради Герецького Ігоря Гаріковича про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

11.07.2022р. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 звернулися до суду з позовом до Болехівського міського голови Яцинина І.В., секретаря Болехівської міської ради Герецького І.Г, в якому просять суд:

- визнати протиправними дії та бездіяльність які полягають в умисному невиконанні вимог чинного національного законодавства щодо реалізації Болехівського територіальною громадою своїх прав та інтересів через представників депутатів Болехівської міської ради щодо скликання XIX позачергової сесії Болехівської міської ради та невиконанні рішень, прийнятих XIX позачерговою сесією Болехівської міської ради VIII демократичного скликання 27.04.2022р.;

-зобов`язати забезпечити виконання рішення XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання від 27.04.2022р.

-про відновлення роботи пологового відділення в структурі комунального некомерційного підприємства «Болехівська центральна міська лікарня» Болехівської міської ради Івано-Франківської області;

-про внесення змін до рішення Болехівської міської ради від 20.08.2019р. №08 45/19 «Про припинення діяльності Болехівської центральної міської лікарні шляхом її перетворення в комунальне некомерційне підприємство «Болехівська центральна міська лікарня» Болехівскої міської ради Івано-Франківської області;

-про намір створення Спостережної ради при комунальному некомерційному підприємству «Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано Франківської області.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2022 року позов задоволено.

Не погодившись із прийнятим рішенням Болехівський міський голова ОСОБА_3 подав апеляційну скаргу, яку обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення допущено порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.02.2023р. апеляційну скаргу Болехівського міського голови Яцинина І.В. залишено без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2022 року у справі №300/3784/22 без змін.

Не погодившись із прийнятим рішенням апеляційну скаргу також подав апелянт Болехівська міська рада Івано-Франківської області.

20.04.2023р. Восьмий апеляційний адміністративний суд задовольнив клопотання ОСОБА_2 про відмову у відкритті провадження у справі №300/2784/22 за апеляційною скаргою Болехівської міської ради Івано-Франківської області та відмовив у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Болехівської міської ради Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2022 року у справі № 300/2784/22.

27.11.2023р. Постановою Верховного Суду касаційну скаргу Болехівської міської ради Івано-Франківської області задоволено, а ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2023 року у справі №300/2784/22 скасовано та справу направлено для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.

19.12.2023р. ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду задоволено заяви суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду Глушка І.В., Довгої О.І. та Запотічного І.І. про самовідвід.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу справ між суддями, справу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючої судді Бруновської Н.В., суддів Хобор Р.Б., Шавеля Р.М.

Із змісту апеляційної скарги видно, що апелянт Болехівська міська рада Івано-Франківської області зазначає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.

Апелянт просить суд, рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2022 року у справі № 300/2784/22 скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити повністю.

Представник апелянта, Кудла О.Й. в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримала з підстав у ній зазначених.

Представник відповідача, Калитин І.Й. не заперечила проти задоволення заяви.

Інші особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з`явились, хоча належним чином повідомленні про дату, час і місце розгляду справи в порядку ст.126 КАС України, що не перешкоджає розгляду справи у їх відсутності відповідно до ст.313 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи скарги, законність і обґрунтованість рішення суду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення виходячи з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що у грудні 2021р. директор комунального неприбуткового підприємства Болехівська центральна міська лікарня (надалі КНП БЦМЛ, КНП Болехівська ЦМЛ) оголосив медпрацівникам пологового відділення КНП БЦМЛ про скорочення персоналу у зв`язку з відсутністю фінансування пологового відділення з боку Національної служби здоров`я України (надалі НСЗУ).

В лютому 2022 року пологове відділення КНП БЦМЛ припинив надання допомоги породіллям, а всі працівники звільнені з роботи.

17.03.2022р. одинадцять депутатів Болехівської міської ради відповідно до Законів України Про місцеве самоврядування в Україні та Про статус депутатів місцевих рад, керуючись Регламентом Болехівської міської ради, звернулись із заявою до Болехівської міської ради, яка зареєстрована №582/021-20/22, та ініціювали негайне скликання позачергової сесії з наступними питанням порядку денного: 1) Негайне відкриття в складі КНП Болехівська ЦМЛ пологового відділення керівником ОСОБА_4 (мінімальний штатний розпис та забезпечення життєдіяльності пологового відділення); 2) Спрямувати частини цільного залишку коштів загальною фонду бюджету міської територіальної громади, який склався станом на 01.01.2022р. в сумі 600000,00 грн (щомісячно по 200000,00 грн.) на фінансування затвердженої програми Програма розвитку та фінансової підтримки Комунального некомерційного підприємства Болехівська центральна міська лікарня на 2022-2023 роки терміном на 3 місяці з метою виконання відповідного нормативу та отримання відповідної ліцензії НСЗУ; 3) Підготувати відповідне звернення до НСЗУ щодо фінансування, з поясненням проблеми збільшення кількості породіль вагітних за рахунок тимчасово переміщених осіб на територію нашої громади та прилеглих громад.

23.03.2022р. голова Болехівської міської ради листом №582/02.1-20/22 надав відповідь ОСОБА_1 (як першому підписанту звернення), якої повідомив, що КНП Болехівська ЦМЛ відповідно до статуту підприємства має право самостійно визначати організаційну структуру, встановлювати чисельність і затверджувати штатний розпис за погодженням із Засновником.

Крім того, зазначена статистика щодо кількості вагітних жінок в громаді ( лист КНП Болехівська ЦМЛ від 17.03.2022р. №106 вказує на те, що станом на 17.03.2022р. кількість вагітних, які перебували на обліку в акушер-гінекологів складала 66 осіб: з них мешканки Болехівської територіальної громади 62 особи, внутрішньо-переміщені або евакуйовані 4 особи), а також про резервування приміщення полового відділення, яке вже не функціонувало під розширення хірургічного відділення на час воєнного стану, як рекомендували в обласній військовій адміністрації.

27.03.2022р. на ім`я міського голови та секретаря Болехівської міської ради надійшла вимога 16-ти депутатів Болехівської міської ради про скликання позачергової сесії, у якій зазначалось, що міський голова ігнорує вимогу однієї третини депутатів і без поважної причини не скликає сесію. Тому, депутати вимагали 04.04.2022р. скликати позачергову сесію, на розгляд якої винести питання:

1) Про відновлення роботи пологового відділення в структурі КНП Болехівська ЦМЛ;

2) Про звіт директора КНП Болехівська ЦМЛ за друге півріччя 2021 року та перший квартал 2022 року.

При цьому, 30.03.2022р. супровідним листом за №738/021-20/22 подали два проекти рішень: 1) Про відновлення роботи пологового відділення в структурі КНП Болехівська ЦМЛ; 2) Про звіт директора КНП Болехівська ЦМЛ.

01.04.2022р. Болехівська міська рада на вимогу про скликання позачергової сесії Болехівської міської ради надала відповідь, в якій зазначила, що працівниками міськвиконкому проведена правова експертиза проекту рішення Про відновлення роботи пологового відділення в структурі КНП Болехівська ЦМЛ. При цьому, встановлено, що пункти проекту суперечать Конституції України, Господарському кодексу України, Кодексу законів про працю України, Статуту КНП Болехівська ЦМЛ. Зазначено, що скасування наказів директора КНП Болехівська ЦМЛ не належить до повноважень Засновника Болехівської міської ради. Роз`яснено також порядок створення Спостережної ради КНП Болехівська ЦМЛ та зазначено про недоцільність під час дії воєнного стану розглядати проект рішення Про звіт директора КНП Болехівська ЦМЛ.

Разом з тим, що більшість депутатів зверталася до міського голови І. Яцинина та секретаря ради І. Герецького скликати позачергову 19 сесію Болехівської міської ради 04.04.2022р. для розгляду ряду питань, що стосувалися роботи КНП Болехівська ЦМЛ.

04.04.2022р. Розпорядженням Болехівського міського голови №63-р Про скликання почергової 19 сесії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання скликано позачергову 19 сесію Болехівської міської ради VIII демократичного скликання на 05.04.2022р. При цьому, до порядку денного цієї сесії включено одне питання Про звернення Болехівської міської ради (щодо внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2021р. №1440 Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2022 році, яке ініціював міський голова.

08.04.2022р. Розпорядженням Болехівського міського голови №73-р Про скасування розпорядження міського голови від 04.04.2022р. №63-р Про скликання позачергової 19 сесії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання, скасовано проведення сесії, яка фактично мала відбутися ще 05.04.2022р.

Враховуючи те, що на неодноразові звернення депутатів Болехівський міський голова, та секретар Болехівської міської ради належним чином не реагували, 05.04.2022р. останнім направлено повідомлення, яким поінформовано про те, що 09.04.2022р. в Народному домі м. Болехова в 12:00 год. буде проведено позачергову сесію Болехівської міської ради VIII демократичного скликання. Також повідомлення містило прохання до Болехівського міського голови Івана Яцинина доручити апарату Болехівської міської ради вжити заходів щодо організації проведення сесії.

06.04.2022р. за дорученням депутатів Болехівської міської ради, з ініціативи яких скликалася позачергова сесія, депутат голова фракції партії Слуга народу ОСОБА_5 адресував секретарю Болехівської міської ради Ігорю Герецькому лист із зазначенням вимог, щоб секретар ради відповідно до Регламенту Болехівської міської ради забезпечив організацію проведення засідання сесії. Однак, секретарем Болехівської міської ради Ігор Герецький не забезпив вирішення організаційних питань для проведення 09.04.2022р. позачергової сесії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання, про які зазначалося у листі, який поданий депутатом ОСОБА_6 .

Зокрема, не забезпечено поіменне голосування депутатів на планшетному персональному комп`ютері, не забезпечено озвучення та пряму трансляцію сесії, не забезпечено оприлюднення проектів рішень та доведення їх до відома виконавців і населення, не здійснено сприяння в організації проведення засідання постійної комісії тощо.

06.04.2022р. Болехівському міському голові Івану Яцинину та секретарю міської ради Ігорю Герецькому за підписами депутатів Болехівської міської ради членів постійної комісії з питань праці, соціального захисту населення, освіти, охорони здоров`я, культури, національного та духовного відродження, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, діяльності ЗМІ та свободи слова направлено повідомлення про проведення 08.04.2022р. в 17:00 год. засідання постійної комісії з розгляду питань, що запропоновані депутатами для розгляду на позачерговій сесії.

08.04.2022р. відбулося засідання постійної комісії з питань праці, соціального захисту населення, освіти, охорони здоров`я, культури, національного та духовного відродження, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, діяльності ЗМІ та свободи слова Болехівської міської ради, на якому розглянуто та погоджено проекти рішень й рекомендовано депутатам затвердити їх на сесії міської ради, про що складено і підписано протокол, який долучений до матеріалів справи.

Не отримавши від міського голови та секретаря ради обґрунтованої відповіді про причини не скликання на вимогу депутатів сесії міської ради, депутати Болехівської міської ради відповідно до ч.9 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, скликали та провели XIX позачергову сесію Болехівської міської ради 09.04.2022р. перше пленарне засідання та 27.04.2022р. друге пленарне засідання.

Порядок денний XIX позачергової сесії Болехівської міської ради включав наступні питання: 1) Про відновлення роботи пологового відділення в структурі комунального некомерційного підприємства Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано-Франківської області; 2) Про внесення змін до рішення Болехівської міської ради від 20.08.2019р. №08-45/19 Про припинення діяльності Болехівської центральної міської лікарні шляхом її перетворення в комунальне некомерційне підприємство Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано-Франківської області; 3) Про намір створення Спостережної ради при комунальному некомерційному підприємству Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано-Франківської області; 4) Різне.

Судом першої інстанції також встановлено, що на перше пленарне засідання XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VIІI демократичного скликання, що відбувалося 09.04.2022р., зареєструвалось 15 депутатів Болехівської міської ради (при цьому, загальна кількість депутатів ради 26). Перше пленарне засідання розпочалося в 13:05 в приміщенні Народного дому міста Болехів. Головуючим на засіданні обрано депутата ОСОБА_7 , секретарем Василя Клима. На першому пленарному засіданні XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VІІІ демократичного скликання затверджено порядок денний сесії, заслухано перше питання порядку денного та на пропозицію депутата ОСОБА_8 оголошено перерву з метою надання депутатам можливості ознайомитися з формою бюлетеня для голосування, порядком голосування та підготовкою до цього голосування.

На друге пленарне засідання XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VІІІ демократичного скликання 27.04.2022р., яке розпочалося в 15:40 год. в Народному домі міста Болехів, зареєструвались 15 депутатів Болехівської міської ради. На цьому пленарному засіданні депутатами Болехівської міської ради одноголосно прийнято три рішення, а саме: 1) Про відновлення роботи пологового відділення в структурі комунального некомерційного підприємства Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано-Франківської області; 2) Про внесення змін до рішення Болехівської міської ради від 20.08.2019р. №08-45/19 Про припинення діяльності Болехівської центральної міської лікарні шляхом її перетворення в комунальне некомерційне підприємство Болехівська центральна міська лікарня Болехівскої міської ради Івано-Франківської області; 3) Про намір створення Спостережної ради при комунальному некомерційному підприємству Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано-Франківської області.

Результати голосування підтверджуються бюлетенями для голосування, наданими позивачем до матеріалів позову, на яких власноруч записані прізвища депутатів та результат їх голосування по кожному питанню.

30.04.2022р. Болехівському міському голові ОСОБА_9 та секретарю Болехівської міської ради ОСОБА_10 супровідним листом за вх. №966 направлено до виконання рішення та матеріали XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання.

05.05.2022р. Болехівський міський голова Яцинином І.В. депутатам надав відповідь, із змісту якої видно, що Болехівський міський голова Іван Яцинин та секретар Болехівської міської ради Ігор Герецький відмовилися виконувати рішення XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VІII демократичного скликання і у визначений законом термін не забезпечили офіційне оприлюднення прийнятих рішень, доведення їх до виконавців та населення, а також контроль за їх виконанням.

ч.2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Порядок діяльності органів державної влади, їх посадових осіб, уповноважених складати протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати справи про такі правопорушення та притягати винних осіб до адміністративної відповідальності за їх вчинення, регулюється Кодексом.

В ст.144 Конституції України видно, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ст.143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

ст.2 Закону України Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 за №280/97-ВР (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі Закон №280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

ч.1 ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ст.25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Повноваження міського голови визначені ст.42 вказаного Закону п.-п. 1, 8, 20 ч.4 ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сільський, селищний, міський голова скликає сесії ради, забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради, видає розпорядження у межах своїх повноважень, тощо.

В п.20 ч.4 ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, видно, що сільський, селищний, міський голова видає розпорядження у межах своїх повноважень.

Із змісту ч.1- ч.9 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні видно, що міська рада як колегіальний орган місцевого самоврядування здійснює свою діяльність сесійно. Під час сесії проводяться як пленарні засідання, так і засідання постійних комісій ради.

Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної головою відповідної ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал.

У разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради. У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.

Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

У разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.

Рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради. Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради. Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради (ч.10-ч.12 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні).

Колегія суддів звертає увагу апелянта на те, що 17.03.2022р. одинадцять депутатів Болехівської міської ради звернулись до голови міської ради із заявою про ініціювання негайного скликання позачергової сесії з зазначенням відповідних питань порядку денного що вказано вище, що спростовує доводи апелянта стосовно того, що таке ініціювання скликання позачергової сесії є зверненням, оскільки в даному випадку депутати (більше як третина від загального складу ради) використали своє право на скликання позачергової сесії.

Водночас, суд першої інстанції вірно встановив, що доводи відповідачів суперечать між собою. Так, у відзивах (які є ідентичними у Болехівського міського голови та секретаря Болехівської міської ради) відповідачі зазначають, що заяву депутати міської ради подали у порядку Закону України Про звернення громадян, на яку відповідно до вимог вказаного Закону, листом від 23.03.2022р. за №582/02.1-20/22 надано мотивовану відповідь ОСОБА_1 (як першому підписанту звернення).

Колегія суддів звертає увагу апелянта на те, що із заяви чітко видно, що така подана відповідно до Законів України Про місцеве самоврядування в Україні та Про статус депутатів місцевих рад, що спростовує доводи відповідачів.

Разом із тим, відповідачі покликаються на Закон України Про статус депутатів місцевих рад та зазначає, що заява, зареєстрована 17.03.2022р. є депутатським зверненням.

Крім того, із змісту відповіді Болехівського міського голови від 23.03.2022р. №582/02.1-20/22, останній фактично відмовив скликати позачергову сесію із винесенням до порядку денного порушених депутатами питань.

Аналогічно, листом від 01.04.2022р. Болехівський міський голова фактично відмовив скликати позачергову сесію із винесенням до порядку денного відповідних питань, на вимогу 16-ти депутатів Болехівської міської ради, який зареєстрований 27.03.2022р. Так, у листі від 01.04.2022р. зазначено про проведену правову експертиза проекту рішення Про відновлення роботи пологового відділення в структурі КНП Болехівська ЦМЛ та про встановлення суперечності пунктів проекту Конституції України, Господарському кодексу України, Кодексу законів про працю України, Статуту КНП Болехівська ЦМЛ. Як наслідок, зазначено, що скасування наказів директора КНП Болехівська ЦМЛ не належить до повноважень Засновника Болехівської міської ради, роз`яснено порядок створення Спостережної ради КНП Болехівська ЦМЛ та зазначено про недоцільність під час дії воєнного стану розглядати проект рішення Про звіт директора КНП Болехівська ЦМЛ.

Колегія суддів одночасно звертає увагу апелянта на те, що відділ правового забезпечення та питань майна комунальної власності міськвиконкому згідно п.1.2, п.2.2 Положення, яке затверджене рішенням Болехівської міської ради від 21.03.2017р. №14-15/17, мав би надати певну консультаційну правову допомогу та, відповідно, здійснити редагування проектів рішень відповідно до вимог чинного законодавства, з винесенням таких на порядок денний позачергової сесії, а депутатами Болехівської міської ради (більше як третиною) після того, як голова та секретар даної ради не скликав позачергову сесію, про що вимагали двічі депутати, обгрунтовано, у відповідності до ч.9 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, самостійно скликано позачергову сесію ради.

05.04.2022р. Болехівського міського голову Івана Яцинина та секретаря ради Ігоря Герецького депутатами Болехівської міської ради повідомлено про те, що 09.04.2022р. в Народному домі м. Болехова в 12:00 год. буде проведено позачергову сесію Болехівської міської ради VIII демократичного скликання. Також повідомлення містило прохання до Болехівського міського голови Івана Яцинина доручити апарату Болехівської міської ради вжити заходів щодо організації проведення сесії.

Отже, є необґрунтованими доводи відповідача секретаря Болехівської міської ради Ігоря Герецького про те, що у повідомленні про скликання позачергової сесії ради на 09.04.2022р. не було зазначено часу скликання та місця проведення.

Крім того, 06.04.2022р. за дорученням депутатів Болехівської міської ради, з ініціативи яких скликалася позачергова сесія, депутат голова фракції партії Слуга народу ОСОБА_5 адресував секретарю Болехівської міської ради Ігорю Герецькому лист із зазначенням вимог, щоб секретар ради відповідно до Регламенту Болехівської міської ради забезпечив організацію проведення засідання сесії. Однак, як видно з матеріалів справи, секретар Болехівської міської ради Ігорем Герецьким не забезпечив вирішення організаційних питань для проведення 09.04.2022р. позачергової сесії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання, про які зазначалося у листі, який поданий депутатом ОСОБА_6 . Зокрема, не забезпечено поіменне голосування депутатів на планшетному персональному комп`ютері, не забезпечено озвучення та пряму трансляцію сесії, не забезпечено оприлюднення проектів рішень та доведення їх до відома виконавців і населення, не здійснено сприяння в організації проведення засідання постійної комісії тощо.

06.04.2022р. Болехівському міському голові ОСОБА_9 та секретарю міської ради Ігорю Герецькому за підписами депутатів Болехівської міської ради членів постійної комісії з питань праці, соціального захисту населення, освіти, охорони здоров`я, культури, національного та духовного відродження, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, діяльності ЗМІ та свободи слова направлено повідомлення про проведення 08.04.2022р. в 17:00 год. засідання постійної комісії з розгляду питань, що запропоновані депутатами для розгляду на позачерговій сесії.

При цьому, 08.04.2022р. відбулося засідання постійної комісії з питань праці, соціального захисту населення, освіти, охорони здоров`я, культури, національного та духовного відродження, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, діяльності ЗМІ та свободи слова Болехівської міської ради, на якому розглянуто та погоджено проекти рішень й рекомендовано депутатам затвердити їх на сесії міської ради, про що складено і підписано протокол.

Отже, виконані вимоги п.п.2.3.6 п.2.3 Розділу II Регламенту Болехівської міської ради. Зокрема, всі матеріали та проекти рішень попередньо розглядаються комісією ради відповідно до її компетенції, або за необхідністю, домовленістю чи дорученням міського голови у кількох комісіях.

ч.1, ч.2 ст.59 Закону України « Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради.

Як видно з матеріалів справи, на перше пленарне засідання XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VIІI демократичного скликання, що відбувалося 09.04.2022р., зареєструвалось 15 депутатів Болехівської міської ради (при цьому, загальна кількість депутатів ради 26), що підтверджується власноруч заповненими персональними даними та підписами в реєстраційному листі. Перше пленарне засідання розпочалося в 13:05 год. в приміщенні Народного дому міста Болехів. Головуючим на засіданні обрано депутата ОСОБА_7 , секретарем Василя Клима. На першому пленарному засіданні XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VІІІ демократичного скликання затверджено порядок денний сесії, заслухано перше питання порядку денного та на пропозицію депутата ОСОБА_8 оголошено перерву з метою надання депутатам можливості ознайомитися з формою бюлетеня для голосування, порядком голосування та підготовкою до цього голосування.

На друге пленарне засідання XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VІІІ демократичного скликання 27.04.2022р., яке розпочалося в 15:40 год. в Народному домі міста Болехів, зареєструвались 15 депутатів Болехівської міської ради, що підтверджується власноруч заповненими персональними даними та підписами в реєстраційному листі. На цьому пленарному засіданні депутатами Болехівської міської ради одноголосно прийнято три рішення, а саме: 1) Про відновлення роботи пологового відділення в структурі комунального некомерційного підприємства Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано-Франківської області; 2) Про внесення змін до рішення Болехівської міської ради від 20.08.2019р. №08-45/19 Про припинення діяльності Болехівської центральної міської лікарні шляхом її перетворення в комунальне некомерційне підприємство Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано-Франківської області; 3) Про намір створення Спостережної ради при комунальному некомерційному підприємству Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано-Франківської області.

Таким чином, депутати Болехівської міської ради скликали 19 позачергову сесію Болехівської міської ради VIІI демократичного скликання та за наслідками її проведення 27.04.2022р. прийняли більшістю голосів рішення, які разом із матеріалами XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання 30.04.2022р. направлені Болехівському міському голові Івану Яцинину та секретарю Болехівської міської ради Ігорю Герецькому супровідним листом за вх. №966 до виконання.

Відповідно до ч.4 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97-ВР, рішення сільської, селищної, міської ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.

Тобто, голова сільської, селищної, міської ради може своїм розпорядженням зупиняти рішення ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття і вносити їх на повторний розгляд відповідної ради, який має бути проведений у двотижневий строк.

Норми згаданої статті встановлюють двотижневий строк, в межах якого воно має бути переглянуте разом із зауваженнями голови ради. Одночасно, право накладати вето на рішення відповідної ради належить до дискреційних повноважень голови цієї ради, яке, в подальшому, може бути подолане самою радою.

Однак, в даному випадку Болехівський міський голова Іван Яцинин у п`ятиденний строк з моменту прийняття депутатами рішень не зупинив їх дію, тобто не використав право вето і не вніс на повторний розгляд ради із обґрунтуванням зауважень, як це передбачено Законом України Про місцеве самоврядування в Україні.

Колегія суддів відхиляє доводи апелянта, що відповідно до розпорядження міського голови №63-р від 04.04.2022р. на 05.04.2022р. скликалась позачергова 19 сесія Болехівської міської ради та неодноразово починаючи із березня 2022 року, скликалась позачергова 19 сесія Болехівської міської ради, оскільки, як видно з матеріалів справи, на порядок денний не виносились питання, які ініціювали депутати міської ради.

Крім того, більшість спроб скликати позачергову сесію здійснено вже після прийняття оскарженого рішення від 27.04.2022р.

Одночасно, суд відхиляє покликання апелянта на проблемні питання по фінансуванню пологового відділення КНП БЦМЛ та виникнення заборгованості по виплаті зарплати працівникам, внаслідок чого і припинено його діяльність, оскільки вказані обставини, не входять до предмету доказування у межах даної справи.

Також, є безпідставними та такими, що не відносяться до предмету доказування у даній справі покликання відповідачів на неодноразові звернення виконавчого комітету Болехівської міської ради із зверненнями до народних депутатів України, Прем`єр-Міністра України, Міністра охорони здоров`я України, Голови Національної служби здоров`я України, Голови Верховної Ради України щодо недопущення закриття пологового відділення КНП БЦМЛ Болехівської міської ради Івано-Франківської області, а також міського голови І. Яцинина до Міністра охорони здоров`я України, голови НСЗУ з проханням надати фінансову допомогу, що не дало відповідного результату.

З огляду на викладене та враховуючи досліджені обставини справи, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що єдиним ефективним засобом правового захисту у розумінні ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, який повністю виключить для відповідачів можливість невиконання чи неналежного виконання рішення суду, є визнання протиправними дій та бездіяльності Болехівського міського голови Івана Яцинина та секретаря Болехівської міської ради Ігоря Герецького та зобов`язання останніх забезпечити виконання рішення XIX позачергової сесії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання від 27.04.2022р.

Відносно доводів апелянта про те що депутати місцевої ради не наділені правом здійснювати представництво інтересів територіальної громади в суді у даній справі, колегія суддів такі відхиляє, виходячи з наступного.

Згідно ч.1, ч.2, ч.11 ст.49 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом. Депутат представляє інтереси всієї територіальної громади, має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності ради та утворюваних нею органів, несе обов`язки перед виборцями, радою та її органами, виконує їх доручення. Депутат, крім секретаря ради, повинен входити до складу однієї з постійних комісій ради.

Повноваження депутатів, порядок організації і гарантії депутатської діяльності визначаються Конституцією України, цим Законом, законом про статус депутата, іншими законами.

Відповідно до ст.2 Закону України Про статус депутатів місцевих рад від 01 липня 2002 року №93-IV (далі Закон №93-IV) депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі депутат селищної ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України. Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

ст.3 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради представницького органу місцевого самоврядування.

Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.

В ст.10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний: 1) підтримувати зв`язок з виборцями, відповідною територіальною громадою, трудовими колективами і громадськими організаціями, які висунули його кандидатом у депутати місцевої ради, а також колективами інших підприємств, установ, організацій, незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території; 2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців; 3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу; 4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні; 5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.

Відповідно до п.п 1, 3 ч.1 ст.11 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у виборчому окрузі депутат місцевої ради має право офіційно представляти виборців свого виборчого округу та інтереси територіальної громади в місцевих органах виконавчої влади, відповідних органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах і організаціях незалежно від форми власності з питань, що належать до відання органів місцевого самоврядування відповідного рівня; порушувати перед органами і організаціями, передбаченими пунктом 1 частини першої цієї статті, та їх посадовими особами, а також керівниками правоохоронних та контролюючих органів питання, що зачіпають інтереси виборців, та вимагати їх вирішення.

Із змісту ч.1, ч.4 ст.12 Закону Про статус депутатів місцевих рад, депутат місцевої ради розглядає пропозиції, заяви і скарги громадян, які надійшли до нього, вживає заходів до їх своєчасного, обґрунтованого вирішення; вивчає причини, які породжують скарги громадян, і вносить свої пропозиції щодо їх усунення до органів місцевого самоврядування, до місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій, об`єднань громадян; систематично веде прийом громадян.

Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації державної і комунальної форм власності, їх посадові особи зобов`язані сприяти депутатові місцевої ради в організації прийому громадян, розгляді їх пропозицій, заяв, скарг, у створенні інших необхідних для його депутатської діяльності умов.

Згідно ч.1, ч.2 ст.9 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради користується правом ухвального голосу з усіх питань, що розглядаються на засіданнях ради та її органів, до складу яких він входить. Депутат місцевої ради набуває права ухвального голосу з моменту визнання його повноважень.

Кожний депутат місцевої ради у раді та її органах, до складу яких він входить, має один голос. Депутат місцевої ради, який не входить до складу відповідного органу ради, може брати участь у його роботі з правом дорадчого голосу.

Депутат місцевої ради має право: 1) обирати і бути обраним до органів відповідної ради; 2) офіційно представляти виборців у відповідній раді та її органах; 3) пропонувати питання для розгляду їх радою та її органами; 4) вносити пропозиції і зауваження до порядку денного засідань ради та її органів, порядку розгляду обговорюваних питань та їх суті; 5) вносити на розгляд ради та її органів пропозиції з питань, пов`язаних з його депутатською діяльністю; 6) вносити на розгляд ради та її органів проекти рішень з питань, що належать до їх відання, поправки до них; 7) висловлюватися щодо персонального складу утворюваних радою органів і кандидатур посадових осіб, які обираються, призначаються або затверджуються радою; 8) порушувати питання про недовіру сільському, селищному, міському голові, розпуск органів, утворених радою, та звільнення посадових осіб місцевого самоврядування; 9) брати участь у дебатах, звертатися із запитами, ставити запитання доповідачам, співдоповідачам, головуючому на засіданні; 10) вносити пропозиції про заслуховування на пленарному засіданні ради звіту чи інформації будь-якого органу або посадової особи, підзвітних чи підконтрольних раді, а також з питань, що віднесені до компетенції ради, інших органів і посадових осіб, які діють на її території; 11) порушувати в раді та її органах питання про необхідність перевірки роботи підзвітних та підконтрольних раді органів, підприємств, установ, організацій; 12) виступати з обґрунтуванням своїх пропозицій та з мотивів голосування, давати довідки; 13) ознайомлюватися з текстами виступів у стенограмах чи протоколах засідань ради та її органів до їх опублікування; 14) оголошувати на засіданнях ради та її органів тексти звернень, заяв, пропозицій громадян або їх об`єднань, якщо вони мають суспільне значення; 15) об`єднуватися з іншими депутатами місцевої ради в депутатські групи, фракції, які діють відповідно до регламенту ради.

ч.ч.1-3 ст.30 Закону України Про статус депутатів місцевих рад встановлено, що депутат місцевої ради наділений усією повнотою повноважень, передбачених цим та іншими законами України. Ніхто не може обмежити повноваження депутата місцевої ради інакше як у випадках, передбачених Конституцією та законами України. Місцеві ради та їх органи забезпечують необхідні умови для ефективного здійснення депутатами місцевих рад їх повноважень. Рада та її органи сприяють депутатам місцевих рад в їх діяльності шляхом створення відповідних умов, забезпечення депутатів документами, довідково-інформаційними та іншими матеріалами, необхідними для ефективного здійснення депутатських повноважень, організовують вивчення депутатами місцевих рад законодавства, досвіду роботи рад.

З аналізу положень вказаних положень законодавства випливає, що депутат місцевої ради має право реалізувати свої права щодо внесення пропозицій для розгляду їх радою та її органами, пропозицій і зауважень до порядку денного засідань ради та її органів, порядку розгляду обговорюваних питань та їх суті, на розгляд ради та її органів пропозицій з питань, пов`язаних з його депутатською діяльністю.

Колегія суддів звертає увагу апелянта на те, що саме у такий спосіб депутат місцевої ради реалізує своє право на участь у діяльності ради та у прийнятті радою відповідних рішень та депутат місцевої ради користується правом ухвального голосу з усіх питань, що розглядаються на засіданнях ради та її органів, до складу яких він входить, і користується цим правом на власний розсуд.

Крім того, чинним законодавством не встановлено обмежень для депутатів місцевих рад на звернення до суду за захистом їхніх індивідуальних прав, у тому числі тих, які випливають зі статусу депутата місцевої ради.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення позову, оскільки суб`єкт владних повноважень Болехівська міська рада Івано-Франківської області в особі Болехівського міського голови Яцинина Івана Васильовича та секретаря Болехівської міської ради Герецького Ігоря Гаріковича діяли не у спосіб визначений законами та Конституцією України.

Інші доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також, п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

ст.316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Із врахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують і при ухваленні оскарженого судового рішення порушень норм матеріального та процесуального права ним допущено не було, тому, відсутні підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Болехівської міської ради Івано-Франківської області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2022 року у справі № 300/2784/22 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках передбачених ч.4 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н. В. Бруновська судді Р. Б. Хобор Р. М. Шавель Повне судове рішення складено 25.01.2024р.

Дата ухвалення рішення17.01.2024
Оприлюднено31.01.2024
Номер документу116615713
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —300/2784/22

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Постанова від 17.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Постанова від 27.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні