Постанова
від 18.01.2024 по справі 380/10985/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2024 рокуСправа № 380/10985/23 пров. № А/857/15698/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідач Качмара В.Я.,

суддів Гудима Л.Я., Затолочного В.С.,

при секретарі судового засідання Кардаш В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в м.Львові справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Екотрейд Компані» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Екотрейд Компані» на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 липня 2023 року (суддя Лунь З.І., м.Львів), -

ВСТАНОВИВ:

У травні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Екотрейд Компані» (далі ТОВ) звернулося до суду із позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі Головне управління) в якому просило:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 14.11.2022 № 20733/6/13-01-04-05-09 (далі Рішення);

зобов`язати відповідача прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ свого податкового обов`язку.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18 липня 2023 року у задоволені позову відмовлено.

Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, його оскаржив позивач, який із покликанням на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

В доводах апеляційної скарги вказує, що суд першої інстанції залишив поза увагою доводи позивача про те, що неможливість виконання платником податків податкового обов`язку пов`язане з перебуванням юридичної особи, її структурних підрозділів , виробничих потужностей на тимчасового окупованій території.

Відповідачу відзиві на апеляційну скаргу заперечує вимоги такої, вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відмовляючи у задоволені частини позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем до контролюючого органу документів на підтвердження причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку не надано.

Такі висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам справи, зроблені з неправильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, з таких міркувань.

Апеляційним судом, з врахуванням встановленого судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи те, що ТОВ з 22.04.2015 перебуває на обліку в Головному правлінні, як платник податків, основний вид діяльності КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКОТРЕЙД КОМПАНІ» перебуває на обліку в Мелітопольській ДПІ ГУ ДПС у Запорізькій обл. за неосновним місцем обліку, як платник оренди землі і платник податку на нерухоме майно за адресою об`єкта, який здається в оренду, а саме: Запорізька область, м.Мелітополь, вул.Чкалова, 154/1.

Позивач також перебуває на обліку в Бердянській Державній податковій інспекції Головного управління ДПС у Запорізькій області за неосновним місцем обліку, як платник оренди землі і платник податку на нерухоме майно за адресою об`єкта, який здається в оренду, а саме: Запорізька область, м.Бердянськ, вул. вул.Італійська 56А; в Оріхівській Державній податковій інспекції Головного управління ДПС у Запорізькій області за неосновним місцем обліку, як платник оренди землі і платник податку на нерухоме майно за адресою об`єкта, який здається в оренду, а саме: Запорізька область, смт.Комишуваха, Оріхівський район, вул.Б.Хмельницького, 57Б.

Належні позивачу об`єкти нерухомого майна, передані в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «БАРВІНОК- ІНВЕСТ» (далі ТОВ-1), що підтверджується договором оренди № 01-09-21 від 01.10.2021, а також відповідними додатками до договору та актами приймання-передачі.

28.09.2022 позивач направив на адресу відповідача заяву про відсутність можливості своєчасно виконувати податковий обов`язок під час воєнного стану (підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України; далі ПК; далі Заява).

За результатами розгляду вищевказаної заяви відповідачем прийнято Попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 18.10.2022 № 18484/6/13-01-04-05-09 (далі Попереднє рішення) яким повідомлено, що у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податкових обов`язків, запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: виписку про рух коштів по всіх банківських рахунках, які є активними за період з 24.02.2022 по день подання Заяви та/або інші документи, які засвідчують неспроможність сплати сум податкового боргу; документи, що свідчать про пошкодження, знищення або руйнування майна; інші документи, що свідчать про пошкодження, втрату, зіпсуття документів бухгалтерського обліку, або неможливості вивезення таких з території, на якій ведуться (велися) бойові дії, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації та/або інші документи згідно з переліку документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

Листом від 03.11.2022 №30 ТОВ надано виписки по рахунках з банку, які свідчать про надходження грошових коштів у значних розмірах, в тому числі і від орендаря ТОВ-1, який орендує майно, щодо якого подано заяву про неможливість виконання податкових обов`язків.

Головним управлінням 14.11.2022 прийнято Рішення, яким встановлено можливість своєчасного виконання ТОВ свого податкового обов`язку з підстав невідповідності підпунктів 1-7 пункту 1 розділу II «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303; далі Наказ №225, Порядок №225 відповідно).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються ПК ( в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин).

Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Положеннями пункту 36.1 статті 36 ПК закріплено, що податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 36.5 статті 36 ПК відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (пункт 38.1 статті 38 ПК).

У зв`язку із розпочатою військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (далі Закон № 389-VIII), Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, який у подальшому продовжувався та триває станом на час судового розгляду справи.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до положень пункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

За змістом підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК та підпункту 5 пункту 4 «Положення про Міністерство фінансів України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:

Порядок 225;

«Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента» (далі Перелік щодо ЮО);

«Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента» (далі Перелік щодо ФО; Переліки документів відповідно).

Згідно з пунктами 1, 2 розділу І Порядку №225 (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом II Порядку №255 передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим Наказом № 225 або Переліком документів, до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити:

повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

податкову адресу платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

дату подання заяви;

чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації;

підписи платника податку фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Переліком щодо ЮО передбачено, що у разі неможливості платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, на підтвердження таких обставин такий платник подає наступні документи:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2.12.2015 № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків)

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II ПК, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення`ПК).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Відповідно до Розділу III Порядку №225 заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Рішення) за формою, що додається.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

Із системного аналізу положень Порядку №225 його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків. Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.

Вказані висновки викладені у постанові Верховного Суду від 4 жовтня 2023 року у справі №160/19575/22.

Як уже вказано вище, позивачем 28.09.2022 подано до Головного управління Заяву в якій останній просив прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ податкових зобов`язань, граничні строки виконання яких припадають на період з 24.02.2022 до відновлення можливостей їх виконання, з підстав фактичного знаходження земельних ділянок за які ТОВ зобов`язане сплачувати орендну плату за землю з юридичних осіб і об`єктів нерухомості на території населених пунктів, у яких ведуться воєнні (бойові) дії, які знаходяться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації (м.Мелітополь, м.Бердянськ, смт Комишуваха Запорізької області).

Згідно «Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року» затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України25.04.2022 № 75(у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 15.12.2022 № 297) (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789; в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), території м.Мелітополь, м.Бердянськ, смт Комишуваха Запорізької області віднесені до територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10.12.2022.

До вказаної заяви було долучено копії листа Торгово-промислової палати України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022; лист ТОВ-1 №01-05-88 від 05.04.2022 до Головного управління Нацполіції в Запорізькій області (далі ГУНП), Головного управління ДСНС в Запорізькій області, Запорізької обласної військової адміністрації з заявою факт вчинення кримінального правопорушення та спричинення матеріальних збитків, лист ТОВ-1 №01-05-222 від 31.08.2022 до ГУНП з заявою про надання інформації про результати розгляду заяви за вих.№01- 05-88 від 05.04.2022, лист-відповідь ГУНП №6452 від 13.09.2022, договір оренди №01-09-21 від 01.10.2021 між ТОВ-1 і ТОВ, додаток №4 до договору оренди №01-09-21 від 01.10.2021 про передачу майна в оренду за адресою: Запорізька обл, м.Мелітополь, вул.Чкалова 154/1, лист №01-14-113 від 26.03.202 ТОВ-1 про тимчасове призупинення господарської діяльності на об`єкті оренди за адресою: Запорізька обл, м.Мелітополь, вул.Чкалова 5-1 внаслідок тимчасової окупації російськими військами, додаткова угода від 26.03.202 про призупинення господарської діяльності на об`єкті оренди на тимчасово окупованій території за адресою Запорізька обл, м.Мелітополь, вул.Чкалова, додаток №1 до договору оренди №01-09-21 від 01.10.2021р про передачу майна в оренду за адресою: Запорізька обл, м.Бердянськ, вул.Італійська 56А, лист №01-14-115 від 01.04.202 ТОВ-1 про тимчасове призупинення господарської діяльності на об`єкті оренди за адресою: Запорізька обл, м.Бердянськ, вул.Італійська, 56А внаслідок тимчасової окупації російськими військами.,, додаткова угода від 01.04.2022 про призупинення господарської діяльності на об`єкті оренди на тимчасово окупованій території за адресою: Запорізька обл, м.Бердянськ, вул.Італійська 56А, між ТОВ-1 і ТОВ, додаток №5 до договору оренди №01-09-21 від 01.10.2021 про передачу майна в оренду за адресою: Запорізька обл, Оріхівський р-н, смт.Комишуваха, вул.Б.Хмельницького 57Б, додаткова угода від 01.05.2022 про призупинення господарської д оренди внаслідок ведення інтенсивних воєнних(бойових) дій за адресою смт.Комишуваха, вул.Б.Хмельницького 57Б , між ТзОВ-1 і ТОВ-2.

На виконання вимог Попереднього рішення скаржником до Головного управління також подано виписки з банківських рахунків про рух коштів по всіх рахунках з 24.02.2022 по дату подання Заяви.

Оскаржуваним Рішенням визнано, що ТОВ має можливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок та при здійсненні його діяльності відсутні підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів), що передбаченні підпунктами 1-7 пункту 1 розділу ІІ Порядку №225.

Апеляційний суд, вважає такі висновки безпідставними та звертає увагу на наступне.

Так, в апеляційній скарзі ТОВ посилається на те, що ні відповідачем при прийнятті спірного Рішення, ні судом першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення суду не надано належної оцінки того, що позивач звертаючись із відповідною Заявою до контролюючого органу, як підставу неможливості виконання свого податкового обов`язку, вказував підпункт 6 пункту 1 розділу ІІ Порядку №225 (перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації).

До Заяви було долучено ряд документів згідно яких ТОВ-1 призупиняє здійснення господарської діяльності на окремих об`єктах оренди, які є власністю ТОВ у зв`язку з введенням на цих територіях активних бойових дій та віднесення таких територій до окупованих.

Вказані обставини є загальновідомим фактом та не потребують доказування.

Однак, оцінюючи наявні в матеріалах справи докази, суд першої інстанції без наявних для цього підстав послався на те, що підставою для звернення позивача із Заявою були інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), які не підтверджені позивачем документально, через відсутність в останнього Сертифіката про засвідчення форс-мажорних обставин, наявність яких унеможливила виконання ним податкових обов`язків через наявність зазначених обставин у період з 24.02.2022.

Разом з тим, апеляційний суд звертає увагу на те, що такі підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів), як:

перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально, є окремими, самостійними підставами для визнання платника податку таким, що позбавлений можливості виконати свій податковий обов`язок і оцінюються в кожному випадку по різному.

До того ж, позивач в Заяві не посилався на таку підставу, як «інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально»

Відносно висновків суду першої інстанції про те, що згідно з наданими виписками по банківських рахунках наявні значні надходження коштів ТОВ, в тому числі і від орендаря ТОВ-1, який орендує майно щодо якого подано Заяву, то апеляційний суд такі не приймає до уваги, оскільки судом першої інстанції на підставі наявних у матеріалах справи виписок достовірно не встановлено, що кошти які поступали на рахунки ТОВ, у спірний період, були сплачені ТОВ-1 за об`єктами оренди: Запорізька обл, м.Мелітополь, вул.Чкалова 154/1; м.Бердянськ, вул. вул.Італійська 56А: смт.Комишуваха, Оріхівський район, вул.Б.Хмельницького, 57Б.

Вказане не знайшло свого підтвердження і під час судового розгляду справи в суді апеляційної інстанції.

Крім того, позивачем підтверджено те, що перерахування коштів ТОВ-1 здійснювалось за оренду об`єктів нерухомого майна (АЗС), які не включені до Заяви.

В підсумку доводи апеляційної скарги є підставними та свідчать про невідповідність висновків суду першої інстанції встановленим обставинам справи та неправильне застосування (тлумачення норм матеріального права).

Відповідно до частини першої статті 317 КАС підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Такі обставини є безсумнівною підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про задоволення позову.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Екотрейд Компані» задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 липня 2023 року скасувати та прийняти постанову, якою позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 14.11.2022 №20733/6/13-01-04-05-09.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на підставі заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Екотрейд Компані» від 28.09.2022 (вх.№31676/6 від 30.09.2022).

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС.

Суддя-доповідач В. Я. Качмар судді Л. Я. Гудим В. С. Затолочний Повне судове рішення складено 29 січня 2024 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.01.2024
Оприлюднено31.01.2024
Номер документу116616152
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/10985/23

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 18.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 18.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні