Постанова
від 25.01.2024 по справі 521/26768/23
МАЛИНОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа №521/26768/23

Номер провадження 3/521/1305/24

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 січня 2024 року м. Одеса

Суддя Малиновського районного суду міста Одеси Федоренко Т.І., при секретарі Смілянець К.О, за участі представника Одеської митниці Держмитслужби Іванчикової А.Ю., адвоката Малика Р.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м.Одеса протокол про порушення митних правил №1489/50000/23 від 02.09.2023 року, який надійшов з Одеської митниці Держмитслужби у відношенні громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , керівника ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 39038995, адреса: Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Привокзальна, 7-А), зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ,

за скоєння адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України,

В С Т А Н О В И В :

Відповідно до протоколу №1489/50000/23 від 02.09.2023 року встановлено, що 11.08.2023 від оперативно-розшукового відділу 18 загону морської охорони Державної прикордонної служби України до Одеської митниці надійшов лист № 5/1908-23-Вих. щодо наміру незаконного вивезення з території України пасажирського судна «BOHEMIA» (IMO: 8360975), прапор Україна, під виглядом вантажного судна, прапор Танзанія.

Оперативно-розшуковим відділом НОМЕР_1 загону морської охорони Державної прикордонної служби України в ході проведення перевірочних заходів встановлено, що на ділянці відповідальності загону знаходиться пасажирське судно «БОГЕМІЯ» (прапор Україна), порт приписки Київ, MMSI: НОМЕР_2 , судновласники якого мають намір незаконно вивезти зазначене судно з території України шляхом підміни пакету документів.

На пасажирське судно «БОГЕМІЯ» (прапор Україна), MMSI: 272134300 подано заявку до Регістру судноплавства України на разовий перехід до порту Тузла (Туреччина) для проведення ремонту, при цьому власники судна надали вже перероблений пакет документів на вантажне судно «BOHEMIA» (прапор Танзанія) порт приписки Занзібар, MMSI: НОМЕР_3 , судновласник «ORCA SHIPPING Corpioration» (SOGALINK YENI MAH. Balikesir Residence , Стамбул, Туреччина).

В якості підтвердження вищевикладених обставин прикордонною службою надано наступні документи:

-копія свідоцтва про право власності на судно серії АВ № 001601, виданий 05.07.2021 Державною службою морського та річкового транспорту України, відповідно до якого судно «БОГЕМІЯ» має тип пасажирського судна;

-копія спеціального сертифікату про реєстрацію ZMA-COR-233395, виданий 09.06.2023 морським управлінням Занзібару, згідно якого судно «BOHEMIA» (IMO: НОМЕР_4 ) має тип вантажного судна;

-копія листа капітана судна «BOHEMIA» від 15.06.2023 № б/н;

-копія листа турецької компанії «AYKIN DENЭZCЭLЭK SAN.TЭC.LTD.ЮTЭ.» від 13.06.2023 № б/н.

Крім того, оперативно-розшуковим відділом НОМЕР_1 загону морської охорони Державної прикордонної служби України встановлено, що пасажирське судно «БОГЕМІЯ» 24.09.2022 здійснило перехід з порту Одеса до м. Вилкове через гирло Бистре р. Дунай, заходило під прапором України як пасажирське судно, з номером MMSI: 272134300 (остання фіксація MMSI 23.06.2023). На даний час пасажирське судно «БОГЕМІЯ» знаходиться в порту Вилкове.

З метою перевірки інформації, отриманої від оперативно-розшукового відділу 18 загону морської охорони Державної прикордонної служби України про вчинення порушення митних правил судновласником судна «БОГЕМІЯ», Одеською митницею листом від 17.08.2023 № 7.10-4/29-03/13/16039 направлено запит до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України щодо надання інформації про судно «БОГЕМІЯ».

25.08.2023 до Одеської митниці надійшов лист Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України від 24.08.2023 № 9139/07-01/15-23 з інформацією, що згідно з Державним судновим реєстром України під записом номер АРС-205 від 05.07.2021 зареєстровано пасажирське судно «Богемія», підстава для реєстрації - договір купівлі-продажу від 24.07.2020, рік побудови - 1955 (Чехословаччина), модель судна - 3801С, головні механізми - 6L275PN, два, № 05800081, № 05800080, загальна потужність 772 кВт, відомості щодо ІМО відсутні, власник судна ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 39038995).

Порядок та умови реєстрації суден, виключення та тимчасового виключення суден, внесення змін, видачі нових документів замість втрачених у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України визначені Кодексом торговельного мореплавства України (далі - Кодекс), Законом України «Про внутрішній водний транспорт» та Порядком реєстрації суден у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 11.04.2022 № 203, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.04.2022 за № 439/37775 (далі - Порядок).

Відповідно до частини тринадцятої статті 27 Кодексу заява про реєстрацію або тимчасову реєстрацію судна, припинення або тимчасове припинення реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України та додані до неї документи подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері морського транспорту, в один із таких способів:

особисто судновласником або уповноваженою ним особою;

надсилаються поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;

в електронній формі.

Згідно з частиною вісімнадцятою статті 27 Кодексу до заяви про виключення або тимчасове виключення судна з Державного суднового реєстру України додаються такі документи:

письмове пояснення заявника щодо необхідності виключення судна з Державного суднового реєстру України (у разі загибелі судна, зникнення його безвісти, визнання його непридатним для подальшої експлуатації);

свідоцтво про право плавання під Державним Прапором України або свідоцтво про тимчасове право плавання під Державним Прапором України (не додається у разі загибелі судна, зникнення його безвісти);

свідоцтво про право власності на судно;

письмовий дозвіл заставодержателя на припинення реєстрації у Державному судновому реєстрі України (якщо судно перебуває в заставі); копія документа, що підтверджує сплату адміністративного збору.

Пунктом 3 розділу V Порядку визначено, що заява про припинення реєстрації судна подається за довільною формою із зазначенням причини, яка обумовлює необхідність припинення реєстрації судна в Державному судновому реєстрі України чи Судновій книзі України.

Також Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (далі Адміністрація судноплавства) повідомила, що 16.08.2023 від директора ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» Олексія Кірносенко надійшла заява щодо виключення судна «БОГЕМІЯ» з Суднової книги України у зв`язку з зміною Прапору судна та Регістру на Прапор Танзанії.

За результатами розгляду вказаної заяви, Адміністрацією судноплавства відмовлено у наданні адміністративної послуги щодо виключення судна «БОГЕМІЯ», керуючись абзацом першим та третім частини двадцять п?ятої статті 27 Кодексу.

Відповідно до частин першої та другої статті 29 Кодексу з моменту реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України всі раніше зроблені записи щодо цього судна в суднових реєстрах зарубіжних держав Україною не визнаються.

Таким же чином Україною не визнається внесення судна України у судновий реєстр іноземної держави, якщо судно не виключено у встановленому порядку із Державного суднового реєстру України або Суднової книги України.

З вищевикладеного підтверджується офіційне повідомлення прикордонної служби, що власники пасажирського судна «БОГЕМІЯ вчинили дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України пасажирського судна «БОГЕМІЯ», (IMO: 8360975), прапор Україна, під виглядом вантажного судна, прапор Танзанія.

Відповідно до ч. 1 ст. 458 Митного кодексу України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Частиною 1 статті 483 Митного кодексу України передбачено адміністративну відповідальність за порушення митних правил щодо переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 491 Митного кодексу України підставами для порушення справи про порушення митних правил є офіційні письмові повідомлення про вчинення особою порушення митних правил, отримані від правоохоронних органів, а також органів, що проводять заходи офіційного контролю.

Статтею 6 Закону України «Про Державну прикордонну службу України» від 03.04.2023 № 661-IV визначено, що Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення.

Згідно з ч.2 ст.459 Митного кодексу України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Державна служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України листом від 24.08.2023 № 9139/07-01/15-23 надала інформацію, що власник судна ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 39038995), а остання заява щодо виключення судна «БОГЕМІЯ» з Суднової книги України надходила від ОСОБА_2 .

Також, з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що на посаді керівника ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 39038995) перебуває ОСОБА_1 .

Відповідно до відомостей модуля «Провадження в справах про ПМП» АСМО «Інспектор» та інформації, наявної в реєстрі порушників митних правил ЄАІС, гр. України ОСОБА_1 протягом 2022-2023 років не притягувався до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст. 482, 483 Митного кодексу України.

В протоколі зазначено, що в діях керівника ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» (ЄДРПОУ 39038995) ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбачені ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.

За вказаних обставин, на підставі ст.ст. 459, 494 МК України, посадовою особою митниці у відношенні особи було складено протокол про порушення митних правил, за ознаками ч.1 ст.483 МК України.

ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, викликався до суду, зокрема шляхом направлення судової повістки на адресу вказану в протоколі, про розгляд справи був повідомлений належним чином.

Представник митниці Іванчикова А.Ю. в судовому засіданні, вважала, що особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, винна у порушенні митних правил, її вина підтверджується зібраними у справі доказами, і тому необхідно притягнути її до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 483 МК України. На думку митниці адмінінстративне правопорушення, передбачене ч.1 ст.483 МК України, вчинене ОСОБА_1 полягає у тому, що одному товару надано вигляд іншого з метою незаконного перетину державного кордону та вивезення судна за межі України. А саме стосовно судна "Богемія", яке перебуває під прапором України, з метою перетину державного кордону подано документи, що останнє перебуває під прапором Танзанії, отже судно одночасно перебувало під двома прапорами та зазначено як вантажне, хоча є пасажирським. Належним чином документи стосовно судна не було дооформлено, оскільки не були внесені відомості до Державного суднового реєстру України. Відомості, які можуть вказувати на недійсність поданих документів про перебування судна під прапорм Танзанії, відсутні.

Адвокат Малик Р.М., який діє в інтересах ОСОБА_1 , в судовому засіданні просив закрити провадження в справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 у зв`язку відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, зазначивши, що підтримує своє клопотання, подане до суду 10.12.2023 року. Крім того зазначив, що власникм судна є ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР», керівником якого був ОСОБА_1 та в подальшому у вересні 2023 року звільнений з посади директора. Судно «БОГЕМІЯ», яке побудовано в 1955 році, потребує капітального ремонту, в листопаді 2022 року закінчився термін його придатності, тому відповідно до усіх діючих міжнародних правил морського судноплавства тимчасово з метою збереження судна та його екіпажу, неможливістю проведення ремонту на території України, де під час воєного стану не діє жодне суднобудівельне та ремонтне підприємство, дійсно було прийнято рішення про переведення судна під прапор Танзанії тимчасово на час його переходу з порту Вилково до Туреччини для ремонту на судноремонтному заводі, з яким завчасно було погоджено проведення ремонтних робіт. В червні 2023 року прикордонним загоном було надано дозвіл на перетин кордону та планувалося вихід судна з порту Вилково. Однак наступного дня вихід було заборонено не з зрозумілих підстав. В подальшому в серпні 2023 року знову було подано до капітанолії порту заявку для виходу судна з порту, але було відмовлено та зазначено, що необхідно внести відомості про тимчасове перебування під прапором Танзанії до Державного суднового реєстру України, куди керівництво ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» і звернулося, але у внесенні відомостей до реєстру було відмовлено. Дії посадових осіб не оскаржувалися. Будь-яких дій на приховування, надання вигляду судну як іншому товару та інші дії, передбачені ч.1 ст.483 МК України, ОСОБА_1 не вчинялося. На цей час період, на який судно тимчасово було переведено під прапор Танзанії, вже закінчився. Документи стосовно судна про тимчасовий перехід під прапор Танзанії оформлювалися відповідно до міжнародних вимог до судноплавства, є дійсними та законними, не є підробленими. Судно не перебувало одночасно під двома прапорами, ще у 2022 році судно прийшло до порту Вилково під прапором України де і перебуває по цей час. Вже під час перебування судна на якорі у порту Вилково було подано документи на тимчасовий перехід під прапор Танзанії та здійснювалося оформлення відповідних документів для виходу судна з порту, але судно жодного руху не здійсніло та залишається на тому самому місці у порту Вилково у зв`язку із забороною переходу до порту Ялова Туреччини. Що стосується зазначення судна як вантажне, а не пасажирське, то вказане оформлення здійснювала іноземна компанія, з якою було укладено договір та представник якої оглядав судно в порту Вилково. У зв`язку із відсутністю пасажирів при переході для подальшого ремонту, судно було зазначено як вантажне, а не пасажирське. Крім того, судно 16.06.2023 року отримало дозвіл від адмінінстрації морського порту на вихід з порту та 17.06.2023 року прикордонною службою відмовлено у виході з порту, а протокол складено лише 02.09.2023 року. За наведених обставин у діях ОСОБА_1 відсутній склад адмінінстративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши думки учасників процесу, суд приходить до наступних висновків.

Частиною 1 ст.9 КУпАП визначено, що адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Згідно зі ст.280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність (ст. 458 Митного кодексу України).

За приписами ч.1 ст.486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Відповідно до вимог ст.489 МК України при розгляді справи про порушення митних правил суд зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення; чи винна дана особа в його вчиненні; чи підлягає вона адміністративній відповідальності; чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність; чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Диспозицією ч. 1 ст. 483 МК України передбачено, що відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Судом встановлено, що ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» на праві власності належить пасажирське судно «БОГЕМІЯ» (регістровий № SRU000167), на підставі договору купівлі-продажу від 24.07.2020 року у ТОВ "Адажіо Інвевст", свідоцтво про право власності на судно № 001601 від 05.07.2021 року, видане Державною службою морського та річкового транспорту України.

На період складання протоколу про порушення митних правил та до 20.09.2023 року ОСОБА_1 обіймав посаду керівника ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» відповідно до витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до листа 18 загону морської охорони Державної прикордонної служби України від 11.08.2023 року на ім`я начальника Одеськой митниці вбачається, що судно «БОГЕМІЯ», прапор Україна, порт приписки Київ, судновласник ТОВ "АДАЖІО" ( в листі зазначено попереднього власника) подало до регістру судноплавства України на разовий перехід до порту Тузла Туреччина для проведення ремонту, власники судна подали перероблений пакет документів на вантажне судно «БОГЕМІЯ», прапор Танзанія, порт приписки Занзібар. 24.09.2022 року судно «БОГЕМІЯ» здійснило перехід з порту Одеса до м.Вилкове через гирло Бистре р.Дунай, заходило під прапором України як пасажирське судно.

Згідно свідоцтва про придатність до плавання № 313-04747-21 від 06.07.2021 року регістрові документи, видані Регістром судноплавства України стосовно судна «БОГЕМІЯ», закінчили свою дію 21.11.2022 року. Свідоцтво втрачає чинність у випадку непред`явлення судна до призначеного періодичного огляду в приписаний термін.

Відповідно до вимог Конвенції організації об`єднаних націй з морського права (UNCLOS) на судно «БОГЕМІЯ» морською владою Танзанії видано спеціальний сертифікат 09.06.2023 року та всі необхідні тимчасові суднові документи прапора Танзанії на період з 09.06.2023 року до 08.09.2023 року для організації переходу до бази ремонту порту ОСОБА_3 . Вказаному судну був виданий журнал безперервної реєстрації, а саме CONTINUOUS SYNOPSIS RECORD (CSR) безперервний синопсис судна. Крім того, на судно, яке має намір здійснити міжнародний рейс, «БОГЕМІЇ» було присвоєно ІМО: номер № 8360975 (ІМО Міжнародна морська організація).

Згідно листа капітана судна «БОГЕМІЯ» від 15.06.2023 року надано інформацію про зміну прапора судна з України на Танзанію.

Відповідно до листа агента ТОВ "Краншип" на ім`я начальника СМО № 2 мп.Ізмаїл направлено прохання про виділення інспектора для оформлення відходу судна «БОГЕМІЯ»

16.06.2023 року судно «БОГЕМІЯ» ІМО: 8360975 (прапор Танзанія, порт приписки - Занзібар) отримало дозвіл № 65 від адміністрації морського порту УСТЬ-ДУНАЙСЬК на вихід з порту до п. ОСОБА_3 без пасажирів.

Згідно відповіді ІНФОРМАЦІЯ_2 від 29.06.2023 року, наданої відділу агентування ТОВ "Краншип", вбачається , що заявка з усією наявною інформацією по судну «БОГЕМІЯ» була направлена до ІНФОРМАЦІЯ_3 на розгляд, після надходження від оперативно-стратегічного упріління військ "Одеса" разового дозволу буде здійснено прикордонний контроль судна та членів екіпажу на вихід з України через державний кордон.

Згідно листа начальника штабу - заступника командувача оперативно-стратегічного угрупування військ " ІНФОРМАЦІЯ_4 " від 07.08.2023 року зазначено, що за результатами опрацювання прохід судна «БОГЕМІЯ» до порту ОСОБА_3 дозволяється здійснити через Сулінський канал за умови проходження судном та суднокомандою прикордонного контролю відповідно до чинного законодавства.

Резолюцією капітана порта Ізмаїл від 14.08.2023 року відмовлено у оформленні відходу судна «БОГЕМІЯ» від причалу морвокзала Вилкове для проходження до порту Ялове. Та резолюцією від 22.08.2023 року запропоновано звернутися до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України.

05.09.2023 року директор ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» ОСОБА_1 звернувся із заявою про виключення судна з Державного суднового реєстру України у зв`язку із непридатністю судна «БОГЕМІЯ» для подальшої експлуатації.

Відповідно до листа Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України від 07.09.2023 року відмовлено у у надані адмінінстративної послуги щодо виключеня судна з реєстру у зв`язку з невідповідністю поданих документів вимогам закону на підставі вимог ст.27 Кодексу торговельного мореплавства України.

Згідно відповіді офісу Генарльного прокурора України відсутні кримінальні провадження щодо ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» та згідно відповіді Міністерства юстиції України виконавчі провадження стосовно ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» не здійснюються.

Відповідно до ч. 1 ст. 495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: 1) протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; 2) поясненнями свідків; 3) поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; 4) висновком експерта; 5) іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Докази по справі мають бути належними та допустимими. Належний доказом - це доказ, зміст якого відтворює фактичну обставину, що має значення для правильного вирішення справи. До того ж фактичні дані - це дані, які маючи зв`язок із фактами предмета доведення, здатні підтвердити існування чи відсутність доказуваних фактів. Допустимим вважається той доказ, який був отриманий у встановленому законом порядку і передбаченими способами, а також, коли законодавець допускає його використання.

Відповідно до ст. 488 МК України, провадження у справі про порушення митних правил вважається розпочатим з моменту складення протоколу про порушення митних правил.

Відповідно до ч.1 ст.487 Митного Кодексу України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Таким чином під час розгляду справи судом встановлено, що директор ТОВ «ТЕХНІЧНО-ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР» ОСОБА_1 вчиняв дії, які були направленні на отримання дозволу для виходу судна «БОГЕМІЯ» з порту Вилкове на території України до порту Тузла Туреччини для здійснення ремонтних робіт судна за договором. Відповідно до досліджених документів вбачається, що саме морською владою Танзанії видано спеціальний сертифікат 09.06.2023 року та всі необхідні тимчасові суднові документи прапора Танзанії на період з 09.06.2023 року до 08.09.2023 року для організації переходу до бази ремонту порту ОСОБА_3 із зазначенням судна, як вантажне. Безпосередньо ОСОБА_1 не заповнював вказані документи, останні були складені претсавниками влади Танзанії після огляду судна у порту Вилкове. Крім того суд звертає увагу, що зазначені документи складені іноземною англійською мовою та не містять перекладу на українську мову. В судовому засіданні представником митниці не заперечувалося, що надані документи про перебування судна під прапором Танзанії не є підробленими. Також відсутні відомості щодо можливого отримання вказаних документів незаконним шляхом. В подальшому після відмови у оформленні виходу з порту Вилкове та рекомендації звернення до Державного суднового реєстру України, ОСОБА_1 як директор товариства звернувся із відповідною заявою про виключенрня судна з реєстру, та на своє звернення отримав відмову.

Судно «БОГЕМІЯ» прибуло до порту Вилкове 24.09.022 року під прапором України та перебуває постійно у вказаному порту, жодних переміщень не здійснює. Саме під час перебування судна у порту Вилкове ОСОБА_1 вживалися заходи щодо оформлення суднових документів та отримання дозволу на вихід судна з порту вже під прапором Танзанії. Вимогами діючого законодсвства, Кодексом торгівельного мореплавства України, міжнародними договорами та Конвенціями, які регулють мореплавство, не передбачено будь-яких обмежень щодо здійснення зміни прапора у даному випадку судна «БОГЕМІЯ».

Відповідно до ст. 10 КУпАП, адміністративне правопорушення визнається скоєним умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Відповідно до ст. 11 КУпАП, адміністративне правопорушення визнається скоєним з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачати.

Встановлений національним законодавством порядок переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України є об`єктом порушення митних правил за ст.483 МК України. Об`єктивною стороною зазначеного правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України. Під дією мається на увазі активна поведінка (вчинок) особи, в якій відображена зовні її воля і, що спрямована на спричинення певних негативних наслідків.

Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України або вивезти за межі території України з порушенням встановленого порядку.

Отже, зміст ст. 483 МК України вказує на те, що це правопорушення є навмисним, тобто особа, яка вчиняє такі дії, має усвідомлювати протиправний характер своїх дій, передбачити їх шкідливі наслідки й бажати настання цих наслідків, об`єктивна сторона складу даного правопорушення характеризується діями, спрямованими на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, а суб`єктивна сторона - лише прямим умислом.

Вище вказані дії ОСОБА_1 були відкриті, не містять ознак приховування, спотворення тощо. Подання заявки на можливий вихід судна з порту, відсутність повного комплекту документів стосовно судна - виключення відомостей з Державного суднового реєстру України на вимогу капітана порту та отримання відмови у виході з порту Вилкове самі по собі не доводіть вчинення ОСОБА_1 будь-якої дії, зазначеної у диспозиції ч.1 ст.483 МК України, умисно.

Митним органом не здобуто такої сукупності доказів, яка обґрунтовує зроблені у протоколі висновки, як такі, що не залишають місця сумнівам.

За положеннями п. 3 ч. 1 ст. 8 Митного кодексу України, державна митна справа здійснюється на основі принципів законності та презумпції невинуватості.

Згідно ст.7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу, в зв`язку з адміністративним правопорушенням, інакше як на підставах і в порядку встановлених законом. Провадження в справах про адміністративне правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

У пункті 43 рішення Європейського суду з прав людини від 14 лютого 2008 року у справі "Кобець проти України" (з урахуванням первісного визначення принципу "поза розумним сумнівом" у справі "Авшар проти Туреччини") визначено, що доказування, зокрема, має випливати із сукупності ознак чи неспростованих презумпцій, достатньо вагомих, чітких та узгоджених між собою, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість особи доведено поза розумним сумнівом.

Відповідно до положень статті 62 Конституції України, особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Обов`язок всебічного і неупередженого дослідження судом усіх обставин справи у цьому контексті означає, що для того, щоб визнати винуватість доведеною поза розумним сумнівом, версія обвинувачення (в даному випадку митного органу) має пояснювати всі встановлені судом обставини, що мають відношення до події, яка є предметом судового розгляду. Суд не може залишити без уваги ту частину доказів та встановлених на їх підставі обставин лише з тієї причини, що вони суперечать версії відображеній у протоколі, як суть правопорушення. Наявність таких обставин, яким версія митного органу не може надати розумного пояснення або які свідчать про можливість іншої версії інкримінованої події, є підставою для розумного сумніву в доведеності вини особи.

Законодавець вимагає, щоб будь-який обґрунтований сумнів у тій версії події, яку надало обвинувачення (в даному випадку митний орган), був спростований фактами, встановленими на підставі допустимих доказів, і єдина версія, якою розумна і безстороння людина може пояснити всю сукупність фактів, установлених у суді, є та версія подій, яка дає підстави для визнання особи винною у інкримінованих діях.

Оцінивши усі докази по справі в їх сукупності, суд виходячи із загальних засад державної митної справи, законності, презумпції невинуватості, створивши необхідні умови для реалізації сторонами їхніх процесуальних прав та обов`язків, приходить до висновку, що під час розгляду даної справи не здобуто та суду не надано достатніх, належних, достовірних та допустимих доказів вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України.

Керуючись ст. ст. 283, 284 КУпАП, ст. ст. 483 ч. 1, 527-529 МК України, суддя-

П О С Т А Н О В И В :

Провадження в справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 закрити на підставі п.1 ч.1 ст.247 КУпАП за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України.

Вилучені речі за протоколом про порушення митних правил №1489/50000/23 від 02.09.2023 року повернути власнику або уповноваженій особі в установленому законом порядку.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови.

Повний текст постанови суду складено та оголошено 30 січня 2024 року о 09.00 годин.

Суддя Т.І.Федоренко

Дата ухвалення рішення25.01.2024
Оприлюднено31.01.2024
Номер документу116620827
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —521/26768/23

Постанова від 08.03.2024

Адмінправопорушення

Одеський апеляційний суд

Толкаченко О. О.

Постанова від 25.01.2024

Адмінправопорушення

Малиновський районний суд м.Одеси

Федоренко Т. І.

Постанова від 25.01.2024

Адмінправопорушення

Малиновський районний суд м.Одеси

Федоренко Т. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні