Рішення
від 30.01.2024 по справі 642/7333/23
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

"30" січня 2024 р.

справа №642/7333/23

провадження №2/642/344/24

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2024 року м. Харків

Ленінський районний суд м.Харкова у складі:

головуючого судді Ольховського Є.Б.

за участю секретаря Прийма Ф.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження без виклику (повідомлення) сторін в м.Харкові цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення коштів,, -

встановив:

До Ленінського райсуду м. Харкова надійшла вищевказана позовна заява. В обґрунтування зазначено, що на обліку в Управлінні соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради (далі-Управління) перебувала ОСОБА_1 , як отримувач державної соціальної допомоги дітям померлого годувальника. а підставі заяви ОСОБА_1 про призначення соціальної допомоги від 25.10.2021 № 1044 рішенням Управління від 28.10.2021 було призначено державну соціальну допомогу на період з 01.09.2021 по 30.06.2022 у розмірі 1854 гривні щомісяця. Серед документів на призначення допомоги ОСОБА_1 надала довідку про навчання на 4 курсі денного відділення Медичного фахового коледжу Харківського національного медичного університету від 09.09.2021 № 589 (далі - МФК ХНМУ) та довідку Головного Управління пенсійного фонду України в Харківській області від 26.10.2021 № 13103 відповідно до якої померлий батько заявниці гр. ОСОБА_2 (помер ІНФОРМАЦІЯ_1 ) на день смерті не мав страхового стажу, необхідного для призначення пенсії для інвалідів III групи є особою, яка не має права на пенсію. У заяві про призначення соціальної допомоги від 25.10.2021 ОСОБА_1 під особистий підпис зобов`язалася повідомити Управління в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання державної соціальної допомоги зокрема про закінчення навчання. На виконання рекомендацій Національної соціальної сервісної служби України Управлінням 27.02.2023 направлено запит до МФК ХНМУ щодо періоду навчання ОСОБА_1 22.03.2023 Управлінням отримана довідка МФК ХНМУ від 13.03.2023 № 206 у якій повідомлялося, що ОСОБА_1 відрахована 30.06.2021 р., як така яка не пройшла атестацію. Поновлена на повторне навчання на 4 курс з 01.09.2021 р. по 30.06.2022 р., відрахована 30.06.2022 р. у зв`язку з завершенням навчання. На підставі вищезазначеної довідки, де визначено період навчання по 30.06.2022 Управлінням 14.03.2023 прийнято розпорядження про припинення виплати ОСОБА_1 державної соціальної допомоги з 01.07.2022. Листом Обласного центру від 17.03.2023 № 222 повідомлено, що розмір надмірно отриманих ОСОБА_1 коштів державної соціальної допомоги за період з 01.07.2022 по 28.02.2023 складає 16 800,00 грн. ОСОБА_1 не повідомила Управління про закінчення навчання та продовжувала неправомірно отримувати державну соціальну допомогу дітям померлого годувальника. ОСОБА_1 надміру отримані кошти допомоги повертає на рахунок Управління нерегулярно та в незначних розмірах: 26.06.2023 - 500,00 грн., 02.08.2023 - 300,00 грн., 21.11.2023 - 300,00 грн. у зв`язку з чим, залишок боргу станом на 01.12.2023 становить 15 700,00 грн. Таким чином, не повідомивши Управління про закінчення навчання та продовжуючи отримувати державну соціальну допомогу ОСОБА_1 завдала збитків державному бюджету з якого фінансуються соціальні програми на суму 15 700 грн.

Ухвалою Ленінського райсуду м. Харкова від 19.12.23 року відкрито спрощене позовне провадження в справі без виклику (повідомлення) сторін.

Позивач не надавав клопотань про розгляд справи в загальному порядку. 29.01.24 надав до суду заяву, в якій зазначив, що не заперечує проти заочного розгляду справи.

Відповідачі відзиву на позов або клопотань до суду не подав.

Судом, враховано, що в силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").

При цьому вжиття заходів для прискорення процедури розгляду справ є обов`язком не тільки держави, а й осіб, які беруть участь у справі. Так, Європейський суд з прав людини в рішенні від 7 липня 1989 року у справі „Юніон Аліментаріа Сандерс С.А. проти Іспанії" зазначив, що учасник справи зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.

Всі ці обставини судам слід враховувати при розгляді кожної справи, оскільки перевищення розумних строків розгляду справ становить порушення прав, гарантованих пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини.

З врахуванням вказаного, суд вирішує справу на підставі наявних в ній доказів та матеріалів і ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає вимогам ст. 280 ЦПК України.

Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступні факти і відповідні їм правовідносини.

Відповідно до ч.1 ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Судом встановлено, що На обліку в Управлінні соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради (далі-Управління) перебувала ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 як отримувач державної соціальної допомоги дітям померлого годувальника.

Державна соціальна допомога дітям померлого годувальника (далі-державна соціальна допомога) призначається на підставі Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю» від 18.05.2004 № 1727-IV (із змінами)(далі - Закон № 1727-IV), та відповідно до Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю і державної соціальної допомоги на догляд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2005 № 261 (із змінами),(далі-Порядок № 261)(у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Відповідно до пункту 3 Порядку № 261 право на державну соціальну допомогу мають діти померлого годувальника (у тому числі ті, що народжені до спливу 10 місяців з дня смерті годувальника), який на день смерті не мав страхового стажу, необхідного для призначення пенсії для особи з інвалідністю ІІІ групи.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 261 для визначення права на соціальну допомогу застосовується прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, встановлений на дату звернення за допомогою законом на відповідний рік.

Відповідно до пункту 8 Порядку № 261 для визначення розміру соціальної допомоги застосовується прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність (або рівень забезпечення прожиткового мінімуму - у випадках, встановлених законом), встановлений на дату звернення за допомогою законом на відповідний рік.

У разі збільшення прожиткового мінімуму перерахунок соціальної допомоги здійснюється з дати, з якої встановлений новий розмір прожиткового мінімуму (або рівня забезпечення прожиткового мінімуму - у випадках, встановлених законом).

Відповідно до пункту 10 Порядку № 261 для призначення соціальної допомоги до органу соціального захисту населення подаються: заява за формою встановленою Мінсоцполітики; копія свідоцтва про народження або паспорта громадянина України особи, якій призначається соціальна допомога, з пред`явленням оригіналу, копії документів, що засвідчують родинні відносини члена сім`ї з померлим годувальником (у разі потреби); копія свідоцтва про смерть годувальника або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім чи оголошення померлим з пред`явленням оригіналу; довідка загальноосвітнього навчального закладу системи загальної середньої освіти, професійно-технічного, вищого навчального закладу про те, що дитина навчається за денною формою навчання (у разі потреби).

Відповідно до пунктів 11, 12 Порядку № 261 днем звернення за призначенням соціальної допомоги вважається день прийняття органом соціального захисту населення заяви з усіма необхідними документами. Соціальна допомога призначається дитині померлого годувальника - до досягнення 18-річного віку.

Дітям померлого годувальника, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої чи вищої освіти (у тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти та вступом до іншого закладу освіти або у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем та продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців), державна соціальна допомога призначається до закінчення ними закладів освіти, але не довше ніж до досягнення 23 років, а дітям-сиротам - до досягнення 23 років незалежно від того, навчаються вони чи ні.

На підставі заяви ОСОБА_1 про призначення соціальної допомоги від 25.10.2021 № 1044 рішенням Управління від 28.10.2021 було призначено державну соціальну допомогу на період з 01.09.2021 по 30.06.2022 у розмірі 1854 гривні щомісяця.

Серед документів на призначення допомоги ОСОБА_1 надала довідку про навчання на 4 курсі денного відділення Медичного фахового коледжу Харківського національного медичного університету від 09.09.2021 № 589 (далі - МФК ХНМУ) та довідку Головного Управління пенсійного фонду України в Харківській області від 26.10.2021 № 13103 відповідно до якої померлий батько заявниці гр. ОСОБА_2 (помер ІНФОРМАЦІЯ_1 ) на день смерті не мав страхового стажу, необхідного для призначення пенсії для інвалідів III групи є особою, яка не має права на пенсію.

У заяві про призначення соціальної допомоги від 25.10.2021 ОСОБА_1 під особистий підпис зобов`язалася повідомити Управління в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання державної соціальної допомоги зокрема про закінчення навчання.

Нарахування, виплата, перерахунки та автоматичне подовження державних соціальних допомог здійснюється в централізованому порядку Харківським обласним центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації (далі-Обласний центр).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 214 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану», строк виплати державної соціальної допомоги дітям померлого годувальника, яку було призначено раніше, продовжується на період воєнного стану та протягом одного місяця після його припинення чи скасування і така виплата здійснюється за повний місяць без звернення особи до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення.

Таким чином, призначена ОСОБА_1 з 01.09.2021 Управлінням державна соціальна допомога дітям померлого годувальника автоматично продовжувалася Обласним центром на період дії воєнного стану: розпорядження від 24.06.2022 на період з 01.07.2022 по 30.09.2022 у розмірі 2100 гривень щомісяця; розпорядження від 24.09.2022 на період з 01.10.2022 по 31.12.2022 у розмірі 2100 гривень щомісяця; розпорядження від 26.12.2022 на період з 01.01.2023 по 31.01.2023 у розмірі 2100 гривень щомісяця; розпорядження від 23.01.2023 на період з 01.02.2023 по 31.03.2023 у розмірі 2100 гривень щомісяця.

Відповідно до статті 14 Закону № 1727-IV одержувачі державної соціальної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають державну соціальну допомогу, про обставини, що можуть вплинути на умови призначення державної соціальної допомоги та її виплату.

У разі невиконання цього обов`язку та одержання у зв`язку з цим зайвих сум державної соціальної допомоги одержувачі повинні відшкодувати органам, що призначають державну соціальну допомогу, надміру виплачені суми.

Відповідно до статті 15 Закону № 1727-IV суми державної соціальної допомоги, надміру виплачені одержувачу державної соціальної допомоги внаслідок зловживань з його боку (подання документів з неправдивими даними, неподання відомостей про зміну у складі сім`ї, про працевлаштування), стягуються на підставі рішень органів, що призначають державну соціальну допомогу.

На виконання рекомендацій Національної соціальної сервісної служби України Управлінням 27.02.2023 направлено запит до МФК ХНМУ щодо періоду навчання ОСОБА_1

22.03.2023 Управлінням отримана довідка МФК ХНМУ від 13.03.2023 № 206 у якій повідомлялося, що ОСОБА_1 відрахована 30.06.2021 р., як така яка не пройшла атестацію. Поновлена на повторне навчання на 4 курс з 01.09.2021 р. по 30.06.2022 р., відрахована 30.06.2022 р. у зв`язку з завершенням навчання.

На підставі вищезазначеної довідки, де визначено період навчання по 30.06.2022 Управлінням 14.03.2023 прийнято розпорядження про припинення виплати ОСОБА_1 державної соціальної допомоги з 01.07.2022.

Обласному центру доручено визначити розмір надміру отриманих коштів державної соціальної допомоги.

Листом Обласного центру від 17.03.2023 № 222 повідомлено, що розмір надмірно отриманих ОСОБА_1 коштів державної соціальної допомоги за період з 01.07.2022 по 28.02.2023 складає 16 800,00 грн.

Всупереч взятому на себе зобов`язанню ОСОБА_1 не повідомила Управління про закінчення навчання та продовжувала неправомірно отримувати державну соціальну допомогу дітям померлого годувальника.

У зв`язку з відсутністю ОСОБА_1 за місцем проживання, на « Вайбер » за її контактним тел. НОМЕР_2 спеціалістом відділу соціальних допомог Управління у від сканованому вигляді 17.05.2023 направлено повідомлення від 28.03.2023 за вих. № 188/03-23 про необхідність повернення надміру отриманих коштів державної соціальної допомоги у розмірі 16 800 грн.

В разі неможливості одноразового повернення надміру отриманих коштів пропонувалося укласти угоду про повернення коштів допомоги частками про що, був складений акт обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства/фактичного місця проживання особи від 17.05.2023 за № 176.

ОСОБА_1 надміру отримані кошти допомоги повертає на рахунок Управління нерегулярно та в незначних розмірах: 26.06.2023 - 500,00 грн., 02.08.2023 - 300,00 грн., 21.11.2023 - 300,00 грн. у зв`язку з чим, залишок боргу станом на 01.12.2023 становить 15 700,00 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберігла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно ч.1 ст. 1166 Цивільного кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ч. 2 ст. 1212 ЦК України положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Обов`язок повернути безпідставно отримане майно є різновидом цивільно-правової санкції, а не мірою відповідальності. Тому наявність вини в поведінці особи, що безпідставно збагатіла, не вимагається. Означена цивільно-правова санкція застосовується і в тих випадках, коли безпідставне набуття майна є результатом події, поведінки самого потерпілого або третіх осіб.

Таким чином, не повідомивши Управління про закінчення навчання та продовжуючи отримувати державну соціальну допомогу ОСОБА_1 завдала збитків державному бюджету з якого фінансуються соціальні програми на суму 15 700 грн.

безпідставно набула майно у вигляді отриманих коштів допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 1 295,28 грн. (у зв`язку із змінами у законодавстві) і зобов`язана була повернути ці кошти на рахунок Управління самостійно, але не повернула.

Згідно правил статті 263 ЦПК України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, враховуючи те, що обставини щодо, на які посилається позивач як на підставу для задоволення позову щодо стягнення безпідставно набутих коштів підтверджені матеріалами справи, суд дійшов висновку, що з відповідача, як на користь позивача підлягає стягненню у розмірі 15 700 грн.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2684 грн., що підтверджено платіжним дорученням, слід стягнути з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.1166, 1212 ЦК України, ст.ст. 4, 76-81, 89, 141, 263-265, 280 ЦПК України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , рнокпп: НОМЕР_1 на користь на користь Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради кошти державної соціальної допомоги дітям померлого годувальника в сумі 15 700 (п`ятнадцять тисяч сімсот) грн. 00 коп. на розрахунковий рахунок: UA118201720343170028000031178, код ЄДРПОУ: 03196647, банк: Державна казначейська служба Україн.

Стягнути з ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_3 , рнокпп: НОМЕР_1 , на користь Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради судовий збір в сумі 2648 (дві тисячі шістсот сорок вісім) грн. 00 коп. на розрахунковий рахунок: UA198201720344290020000031178, код ЄДРПОУ: 03196647, банк: Державна казначейська служба України.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.

Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Суддя Є.Б. Ольховський

СудЛенінський районний суд м.Харкова
Дата ухвалення рішення30.01.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116632196
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —642/7333/23

Рішення від 30.01.2024

Цивільне

Ленінський районний суд м.Харкова

Ольховський Є. Б.

Ухвала від 19.12.2023

Цивільне

Ленінський районний суд м.Харкова

Ольховський Є. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні