Рішення
від 29.01.2024 по справі 260/2867/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

29 січня 2024 року м. Ужгород№ 260/2867/23 Суддя Закарпатського окружного адміністративного суду Микуляк П.П., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Берегівської окружної прокуратури до Косоньської сільської ради Берегівського району Закарпатської області про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Берегівська окружна прокуратура в інтересах держави звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Косоньської сільської ради Берегівського району Закарпатської області якою просить:

- визнати протиправною бездіяльність Косоньської сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на клуб села Попово, що розташований по вул. Косоньська, 10 в с. Попово, Берегівського району, Закарпатської області;

- зобов`язати Косоньську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на клуб села Попово, загальною площею 370 кв.м, вартістю 15843739,06 грн, що знаходиться за адресою: вул. Косоньська, 10, с. Попово, Берегівського району, Закарпатської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на території Косоньської сільської ради за адресою: вул. Косоньська, 10, с. Попово Берегівського району, Закарпатської області знаходиться клуб села Попово, Косоньської сільської ради, що підтверджується копією акту обстеження, затвердженого головою Косоньської сільської ради, відповідно до якого загальна площа клубу становить 370 кв. м.

Відповідно до рішення Косоньської сільської ради №119 від 01.04.2021 року затверджено передавальний акт Попівської сільської ради у зв`язку з її реорганізацією шляхом приєднання до Косоньської сільської ради, згідно якого все майно, що належало Попівській сільській раді, в тому числі і будівля клубу села Попово передається до Косоньської сільської ради.

Ринкова вартість нежитлової будівлі клубу села Попово, загальною площею 370 кв. м, згідно з висновком про вартість об`єкта оцінки становить 15843739,06 грн.

Будівля вказаного закладу культури всупереч вимог законодавства використовуються без оформлення відповідних правовстановлюючих документів.

Відповідно до листа Косоньської сільської ради №78, заходи щодо виготовлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу села Попово Косоньської сільської ради не вживалися.

Крім цього, за інформацією КП «Берегівське бюро технічної інвентаризації» Берегівської міської ради №60, нерухоме майно по вул. Косоньська, 10 в с. Попово не зареєстровано.

Крім того, згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно нерухомість по вул. Косоньська, 10 в с. Попово Берегівського району не значиться.

Представник позивача вважає, що Косоньською сільською радою, як власником та вищим органом управління закладів культури на території об`єднаної територіальної громади, протягом тривалого часу не вжито жодних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на клуб села Попово, що свідчить про протиправну бездіяльність, створює передумови для зловживань при розпорядженні відповідними об`єктами i ризики для нормального функціонування закладу культури та розвитку культурного дозвілля жителів села, а також, може привести до негативних наслідків, таких як руйнування будівлі та/або незаконне відчуження нерухомого майна.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі, надано відповідачу строк для подання до суду відзиву на позовну заяву та повідомлено, що згідно з вимогами ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Зазначену ухвалу отримано відповідачем, що підтверджується Рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Таким чином, суд вважає, що відповідач, належним чином повідомлений про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, правом на подачу відзиву не скористався, про наслідки не подання відзиву був попереджений.

Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно ч.5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Зважаючи на вимоги ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що розгляд справи може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що на території Косоньської сільської ради за адресою: вул. Косоньська, 10, с. Попово Берегівського району, Закарпатської області знаходиться клуб села Попово, Косоньської сільської ради, що підтверджується копією акту обстеження, затвердженого головою Косоньської сільської ради, відповідно до якого загальна площа клубу становить 370 кв. м.

Косоньської сільської ради №119 від 01.04.2021 року затверджено передавальний акт Попівської сільської ради у зв`язку з її реорганізацією шляхом приєднання до Косоньської сільської ради, згідно якого все майно, що належало Попівській сільській раді передається до Косонської сільської ради.

Оціночна вартість нежитлової будівлі клуб села Попово, загальною площею 370 кв.м., який знаходиться на території Косоньської сільської ради за адресою: вул. Косоньська, буд. 10, с. Попово, Берегівського району, Закарпатської області становить 15843739,06 грн., що підтверджується Довідкою про оціночну вартість об`єкта нерухомого майна.

Берегівською окружною прокуратурою до Косоньської сільської ради скеровано запит №07.50-101-777, щодо вжитих заходів спрямованих на виготовлення правовстановлюючих документів на клуб села Попово, а також щодо надання завірених копій документів на вказаний об`єкт нерухомості.

Листом №78 Косоньська сільська рада повідомила, що 01.04.2021 року були затверджені передавальні акти реорганізованих сільський рад, на підставі яких нерухоме майно за адресою с.Попово, вул.Косоньська, буд. 10 (будівля сільського клубу с. Попово) було взято на баланс відділу освіти, культури молоді і спорту Косоньської сільської ради.

В рамках інвентаризації земельних ділянок територіальної громади, 14.10.2022 року було здійснено реєстрацію речового права на нерухоме майно (земельної ділянки) площею, 2515га, кадастровий номер 2120488000:10:002:0169 за адресою: с.Попово, вул.Косоньська, буд. 10.

Враховуючи те, що постановою КМУ №590 від 09.06.2021 року (зі змінами) в умовах воєнного стану виготовлення технічного паспорту будівлі не входить до видатків першої черги, договір про укладання виготовлення технічного паспорту будівлі не укладався, у зв`язку із відсутністю технічного паспорту будівлі проведення державної реєстрації речового права даного об`єкту є не можливе.

Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомості щодо права власності на клуб села Попово, розташований за адресою: вул. Косоньська, буд. 10, с. Попово, Берегівського району, Закарпатської області відсутні, що і стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до ст.121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 КАС України.

Частиною другою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з частиною четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відповідно до ч.5 ст.53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Згідно з ч.1 ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч.3 ст.16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до ст.29 Закону Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад. Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.1998 № 1775 Про нормативи забезпечення населення клубними закладами передбачено, що на території кожної сільської, селищної, міської ради має функціонувати як мінімум один (базовий) клубний заклад. Кількість місць у ньому визначається відповідно до сумарної чисельності населення всіх населених пунктів, що знаходяться на території ради, та наведеного нормативу. До закладів культури клубного типу належать сільські, селищні, міські, районні, обласні будинки і палаци культури, клуби, народні доми, клуби технічної та художньої творчості, клуби-бібліотеки, центри дозвілля, клуби-кафе, культурно-спортивні центри тощо.

Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону України Про культуру об`єкти культурного призначення - цілісні майнові комплекси клубних закладів (клубів, будинків культури, палаців культури тощо), парків культури та відпочинку, бібліотек, музеїв, архівів історико-культурних заповідників, театрально-видовищних закладів (театрів, філармоній, концертних організацій, музичних колективів, ансамблів тощо), кінотеатрів, інших закладів культури; пам`ятки культурної спадщини, предмети колекцій, зібрання, фонди, будівлі, споруди культурного призначення та інші культурні цінності.

Згідно з ч. 2 ст. 22 Закону України Про культуру базова мережа закладів культури формується органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з дотриманням вимог державних соціальних нормативів у сфері обслуговування закладами культури, передбачених Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", та мінімальних стандартів забезпечення населення культурними послугами.

Відповідно до ч. 2 ст. 23 Закону України Про культуру до базової мережі закладів у сфері культури місцевого рівня належать комунальні заклади культури (бібліотеки, музеї, галереї, заповідники, виставкові зали, театри, філармонії, концертні організації, мистецькі колективи, кінотеатри, кіновідеопрокатні підприємства, об`єднання, палаци і будинки культури, інші клубні заклади, студії, центри народної творчості, центри народної культури, центри культурних послуг, парки культури та відпочинку тощо), заклади освіти сфери культури (мистецькі школи, мистецькі ліцеї, фахові мистецькі коледжі, заклади вищої мистецької освіти).

Відповідно до ст. 12 Закону України Про культуру суб`єктами діяльності у сфері культури є територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.32, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами культури, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення, а також створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю.

Відповідно до ч.1,3 ст. 182 ЦК Державна реєстрація прав на нерухомість право власності та інші речові права па нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.

Згідно з ч.4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. З Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень загальними засадами державної реєстрації прав є обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

У відповідності до ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягає право власності на нерухоме майно.

В той же час, як встановлено судом, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості щодо права власності на будинок культури, розташований за адресою: вул. Косоньська, буд. 10, с. Попово, Берегівського району, Закарпатської області - відсутні.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку, що така бездіяльність відповідача є протиправною та вважає за необхідне зобов`язати Косоньську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу села Попово.

У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 КАС України. Керівником Ужгородської окружної прокуратури доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для задоволення позовних вимог, визнання позову відповідачем не порушує права, свободи та інтереси сторін та інших осіб, оскільки позовні вимоги підтверджені дослідженими в судовому засіданні належними і допустимими доказами, в зв`язку з чим визнання позову приймається судом та позов підлягає до задоволення повністю.

У відповідності до ч.2 ст.139 КАС України: при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи те, що позивачем свідки у справі не залучались, експертизи не проводились, судові витрати з відповідача на стягуються.

Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Берегівської окружної прокуратури до Косоньської сільської ради Берегівського району Закарпатської області про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Косоньської сільської ради Берегівського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу села Попово Косоньської сільської ради розташованого за адресою: вул. Косоньська, буд. 10, с. Попово, Берегівського району, Закарпатської області.

Зобов`язати Косоньську сільську раду Берегівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу села Попово Косоньської сільської ради загальною площею 370 кв.м, що знаходиться за адресою: вул. Косоньська, буд. 10, с. Попово, Берегівського району, Закарпатської області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку передбаченому ст.255 КАС України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СудП.П.Микуляк

Дата ухвалення рішення29.01.2024
Оприлюднено01.02.2024
Номер документу116643804
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —260/2867/23

Рішення від 29.01.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні