Рішення
від 30.01.2024 по справі 520/25938/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

30 січня 2024 року Справа № 520/25938/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Супрун Ю.О. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СТАНДАРТ» (пров. Мовчанівський, буд. 21, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61001, код ЄДРПОУ 30655107) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СТАНДАРТ" (надалі за текстом - ТОВ «СТАНДАРТ», позивач) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (надалі за текстом - ГУ ДПС у Харківській області, відповідач), в якому просить суд:

- визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення форми Н видане Головним управлінням ДПС у Харківській області від 01.06.2023 №0/14484/0416.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що спірне податкове повідомлення-рішення форми «Н» видане Головним управлінням ДПС у Харківській області від 01.06.2023 №0/14484/0416 прийнято всупереч положенням Податкового кодексу України (надалі за текстом - ПК України). Крім того зазначено, що податкові накладні та розрахунки коригування, за несвоєчасну реєстрацію яких застосована штрафна санкція, були складені замість первісних податкових накладних, своєчасно зареєстрованих в ЄРПН, в порядку виправлення помилки відповідно до встановленого законодавством порядку, на ту ж саму суму та з тими самими реквізитами, що і первісні податкові накладні.

Після складання розрахунків коригування позивачем зареєстровані в ЄРПН нові податкові накладні з зазначенням вірного податкового номеру покупця у графі «Індивідуальний податковий номер», на ту ж саму суму та з тими самими реквізитами, що і первісні податкові накладні. Саме такий порядок дій платника податків щодо виправлення помилки, допущеної при заповненні поля «Індивідуальний податковий номер», описаний Державною податковою службою України у Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі, листах ДПС України від 27.11.2018 № 36942/7/99-99-15-03-02-17 та інших.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 25.09.2023 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі за текстом - КАС України) та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

В зв`язку із здійсненням діяльності Харківським окружним адміністративним судом з відправлення правосуддя в умовах ведення бойових дій на території Харківської міської територіальної громади, яка віднесена до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні) згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 № 75 (із змінами), розгляд справи було відтерміновано.

Згідно з положеннями ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч.ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

До канцелярії Харківського окружного адміністративного суду 11.10.2023 від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, згідно зі змістом якого податковий орган просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на відповідність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення форми «Н» виданого Головним управлінням ДПС у Харківській області від 01.06.2023 №0/14484/0416 положенням законодавства.

Від уповноваженого представника позивача до канцелярії Харківського окружного адміністративного суду 16.10.2023 надійшла відповідь на відзив, згідно зі змістом якої позивачем підтримана раніше заявлена правова позиція.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

ГУ ДПС у Харківській області проведена камеральна перевірка ТОВ «Стандарт» (ЄДРПОУ 30655107) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в єдиному реєстрі податкових накладних за період виписки: травень 2017 року, липень 2018 року, травень 2019 року, вересень, листопад 2022 року.

Результати перевірки оформлені актом перевірки від 05.05.2023 №12401/20-40-04-16-03/30655107 (далі за текстом акт перевірки).

З висновками акту перевірки ТОВ «Стандарт» не погодилось.

ТОВ «Стандарт» надало заперечення від 14.05.2023 №14/05-01 на акт перевірки, за результатом розгляду яких ГУ ДПС у Харківській області прийнято висновок комісії з питань розгляду заперечень від 31.05.2023 №29876/6/20-40-04-16-11, яким заперечення ТОВ «Стандарт» залишені без задоволення, а висновки акту перевірки без змін.

ГУ ДПС у Харківській області надіслане податкове повідомлення рішення форми «Н» від 01.06.2023 №0/14484/0416, яке отримане ТОВ «Стандарт» поштою 09.06.2023.

ТОВ «Стандарт» оскаржило податкове повідомлення-рішення в адміністративному порядку, проте за результатами розгляду податковий орган рішенням від 17.08.2023 про результати розгляду скарги, яке отримане ТОВ «Стандарт» поштою 22.08.2023, адміністративна скарга залишена без задоволення.

Судом встановлено, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте податковим органом на підставі висновків акту перевірки від 05.05.2023 №12401/20-40-04-16-03/30655107, які були залишені без змін висновком комісії з питань розгляду заперечень від 31.05.2023 №29876/6/20-40-04-16-11.

В акті перевірки викладені висновки щодо таких порушень, а саме:

В порушення пункту 201.10 ст. 201 ПК України встановлена несвоєчасна реєстрація в ЄРПН ПН/РК:

1. За період 31.05.2017, № ПН/РК 155, дата виписки 18.05.2017, дата реєстрації 18.12.2017, кількість днів затримки 186, ПДВ - 34793,33;

2. За період 31.05.2017, № ПН/РК 154, дата виписки 17.05.2017, дата реєстрації 18.12.2017, кількість днів затримки 186, ПДВ -73333,33;

3. За період 31.05.2017, № ПН/РК 153, дата виписки 25.05.2017, дата реєстрації 14.12.2017, кількість днів затримки 182 ПДВ - 208,33;

4. За період 31.07.2018, № ПН/РК 181, дата виписки 13.07.2018, дата реєстрації 13.08.2018, кількість днів затримки 13, ПДВ - 258,33;

5. За період 31.05.2019, № ПН/РК 198, дата виписки 07.05.2019, дата реєстрації 05.07.2019, кількість днів затримки 35, ПДВ - 210;

6. За період 30.09.2022, № ПН/РК 33, дата виписки 16.09.2022, дата реєстрації 03.11.2022, кількість днів затримки 19, ПДВ - 523.5;

7. За період 30.11.2022, № ПН/РК 24, дата виписки 10.11.2022, дата реєстрації 14.12.2022, кількість днів затримки 14, ПДВ - 8533,33;

8. За період 30.11.2022, № ПН/РК 22, дата виписки 01.11.2022, дата реєстрації 14.12.2022, кількість днів затримки 14, ПДВ - 3933,33;

9. За період 30.11.2022, № ПН/РК 23, дата виписки 08.11.2022, дата реєстрації 14.12.2022, кількість днів затримки 14, ПДВ - 4266.67;

10. За період 30.11.2022, № ПН/РК 19, дата виписки 01.11.2022, дата реєстрації 13.12.2022, кількість днів затримки 13, ПДВ - 3933,33;

11. За період 30.11.2022, № ПН/РК 21, дата виписки 10.11.2022, дата реєстрації 13.12.2022, кількість днів затримки 13, ПДВ - 8533,33;

12. За період 30.11.2022, № ПН/РК 20, дата виписки 08.11.2022, дата реєстрації 13.12.2022, кількість днів затримки 13, ПДВ - 4266,67.

Окреслені встановлені обставини податковим органом використані для розрахунку штрафних санкцій, що наведені у додатку до податкового повідомлення-рішення форми Н ГУ ДПС у Харківській області від 01.06.2023 №0/14484/0416.

З правовою позиції позивача судом встановлено, що подання підприємством зазначених розрахунків коригування (надалі за текстом - РК) та податкових накладних (надалі за текстом - ПН) здійснювалося в зв`язку з самостійним виправленням помилки, допущеної в раніше виписаних та своєчасно зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних, первісно помилково виписаних на неплатника ПДВ з кодом ІПН « 100000000000», не підлягає наданню отримувачу відмітка Х код причини 02.

Виправлення помилки було пов`язане з тим, що в подальшому покупці надали документи, що підтверджували статус платника ПДВ, в зв`язку з чим було здійснене коригування відповідно до існуючого Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307 (надалі за текстом - Порядок №1307).

Окреслений порядок передбачає подання датою виявлення помилки «обнулюючого» розрахунку коригування до первісної податкової накладної з зазначенням її суми ПДВ зі знаком «-», та виписування датою виникнення податкових зобов`язань виправленої податкової накладної замість первісної, на ту саму суму ПДВ та з зазначенням правильного коду ІПН покупця.

Таким чином, внаслідок застосування такого визначеного законодавством механізму виправлення помилки, хоча первісна (помилкова) податкова накладна і є зареєстрованою в ЄРПН вчасно, а також за нею повністю задекларовані податкові зобов`язання продавця з ПДВ, проте внаслідок виправлення помилки з`являються ще два нові документи (розрахунок коригування та виправлена податкова накладна), які автоматично стають такими, що можуть бути зареєстрованими в ЄРПН лише з порушенням встановленого строку.

Подання підприємством зазначених РК («-») здійснювалося в зв`язку з самостійним виправленням помилки, допущеної в раніше виписаних та своєчасно зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних (№82 від 18.05.2017, №74 від 17.05.2017, №117 від 25.05.2017, №74 від 13.07.2017 відповідно), первісно помилково виписаних на неплатника ПДВ з кодом ІПН « 100000000000», не підлягає наданню отримувачу відмітка Х код причини 02.

Виправлення помилки було пов`язане з тим, що покупці (Фермерське господарство «ВАЦІ») та ФОП ОСОБА_1 надали документи, що підтверджували статус платника ПДВ, в зв`язку з чим було здійснене коригування відповідно до існуючого передбаченого законодавством порядку: виписані розрахунки коригування №№ 155, 154, 153, 181 та виписані нові (виправлені) податкові накладні №№ 157, 156, 154, 182 на платника.

Разом з цим позивачем не заперечується, виписка податкових накладних: За період 31.05.2019, № ПН/РК 198, дата виписки 07.05.2019, дата реєстрації 05.07.2019, кількість днів затримки 35, ПДВ - 210; За період 30.09.2022, № ПН/РК 33, дата виписки 16.09.2022, дата реєстрації 03.11.2022, кількість днів затримки 19, ПДВ - 523.5 не була пов`язана з виправленням помилок.

З урахуванням окресленого суд приходить до висновку, що позивачем фактично оскаржується податкове повідомлення-рішення форми Н видане Головним управлінням ДПС у Харківській області від 01.06.2023 №0/14484/0416 за виключенням окреслених накладних.

Стосовно виписки розрахунків коригування та нових податкових накладних: За період 30.11.2022, № ПН/РК 24, дата виписки 10.11.2022, дата реєстрації 14.12.2022, кількість днів затримки 14, ПДВ - 8533,33; За період 30.11.2022, № ПН/РК 22, дата виписки 01.11.2022, дата реєстрації 14.12.2022, кількість днів затримки 14, ПДВ - 3933,33; За період 30.11.2022, № ПН/РК 23, дата виписки 08.11.2022, дата реєстрації 14.12.2022, кількість днів затримки 14, ПДВ - 4266.67; За період 30.11.2022, № ПН/РК 19, дата виписки 01.11.2022, дата реєстрації 13.12.2022, кількість днів затримки 13, ПДВ - 3933,33; За період 30.11.2022, № ПН/РК 21, дата виписки 10.11.2022, дата реєстрації 13.12.2022, кількість днів затримки 13, ПДВ - 8533,33; За період 30.11.2022, № ПН/РК 20, дата виписки 08.11.2022, дата реєстрації 13.12.2022, кількість днів затримки 13, ПДВ - 4266,67, здійснювалося в зв`язку з самостійним виправленням помилки, допущеної в раніше виписаних та своєчасно зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних (№6 від 01.11.2022, №7 від 08.11.2022, №8 від 10.11.2022), первісно помилково виписаних на неплатника ПДВ з кодом ІПН « 100000000000», не підлягає наданню отримувачу відмітка Х код причини 02.

Виправлення помилки було пов`язане з тим, що покупець (ФОП ОСОБА_2 ІПН НОМЕР_1 ) надав документи, що підтверджували статус платника ПДВ, в зв`язку з чим було здійснене коригування відповідно до існуючого порядку: виписані розрахунки коригування №№ 19, 20, 21 та виправлені податкові накладні №№ 22, 23, 24 на платника.

Вважаючи складення відповідачем податкового повідомлення-рішення форми Н від 01.06.2023 №0/14484/0416 незаконним, необґрунтованим, безпідставним позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з даним позовом за захистом порушених прав.

По суті позовних вимог суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 14.1.60 статті 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних (ЄРПН) - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до положень пункту 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: - для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; - для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Наказом Міністерства фінансів України №1307 від 31.12.2015 було затверджено Порядок заповнення податкової накладної встановлено, який зареєстрований в міністерстві юстиції України 26.01.2016 за №137/28267 (надалі за текстом - Порядок №1307).

Відповідно до пункту 5 Порядку №1307 податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов`язань постачальника (продавця), крім випадків, передбачених ПК України та цим Порядком.

Відповідно до пункту 12 Правил заповнення податкової накладної, затвердженими Наказом Міністерства фінансів України №1307 від 31.12.2015, у разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, та у разі складання податкової накладної за щоденним підсумком операцій у графі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник», а у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН « 100000000000».

Згідно з пунктом 21 Порядку №1307, у разі здійснення коригування сум податкових зобов`язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, відповідно до статті 192 розділу V ПК постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної. Не допускається виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера.

З матеріалів справи вбачається, що після складання розрахунків коригування позивачем зареєстровані в ЄРПН нові податкові накладні з зазначенням вірного податкового номеру покупця у графі «Індивідуальний податковий номер», на ту ж саму суму та з тими самими реквізитами, що і первісні податкові накладні.

Саме такий порядок дій платника податків щодо виправлення помилки, допущеної при заповненні поля «Індивідуальний податковий номер», описаний Державною податковою службою України у Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі, Листах ДПС України від 27.11.2018 №36942/7/99-99-15-03-02-17 та інших.

Виправлення відомостей про індивідуальні податкові номери покупця не має наслідком ані збільшення суми компенсації вартості товарів, ані зменшення такої суми.

В свою чергу Постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2016 №569 затверджено Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість (надалі за текстом -Порядок), що визначає механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - податок), особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.

Крім того Пункт 15 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість встановлює, що якщо після постачання/надання товарів/послуг змінюється сума компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у разі повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або під час повернення постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань і податкового кредиту постачальника та отримувача товарів/послуг підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування, зареєстрованого в Реєстрі.

Відповідно до п. 192.1 ст. 192 ПК України розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Надана платнику податків абазом 4 пункту 192.1 статті 192 ПК України можливість скласти розрахунок коригування до податкової накладної у випадку виправлення помилок не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг - це єдиний шлях виправлення таких помилок.

Виправлення зазначених помилок не тягне за собою накладення штрафу за порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В постанові Верховного Суду від 26.03.2019 у справі №821/826/16 зазначено, що оскільки позивачем (самостійно виявивши недоліки раніше зареєстрованих податкових накладних) були виписані відповідні розрахунки коригування до своєчасно зареєстрованих податкових накладних з умовним податковим номером покупців і на таку ж саме дату податкові накладні з їх індивідуальним податковим номером та зареєстровано зазначені документи в Єдиному реєстрі податкових накладних з метою виправлення раніше допущеної помилки, то зазначені дії не можуть бути розцінені як несвоєчасна реєстрація накладної з вини платника податку-продавця.

Аналогічна позиція також міститься у постанові Верховного Суду від 30.11.2018 по справі №810/222/18.

Крім того, відповідно до положень статті 109 ПК України, податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Вчинення платниками податків, їх посадовими особами та посадовими особами контролюючих органів порушень законів з питань оподаткування та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

Таким чином, податкове правопорушення - противоправне, винне діяння, в вигляді навмисної або ненавмисної дії або бездіяльності суб`єкта податкових відносин, який порушує права і інтереси учасників даного виду суспільних відносин, за яке законодавством встановлена певна відповідальність фінансового, адміністративного або кримінального характеру. Протиправність податкового правопорушення полягає в недотриманні правової форми даного діяння, винність полягає в здійсненні даного порушення навмисно або з необережності.

Тобто, визначальною умовою для застосування штрафних (фінансових) санкцій є вчинення порушення вимог податкового законодавства, що вчинено за наявності протиправних дій суб`єкта господарювання націлених на вчинення такого порушення.

Таким чином оцінка правомірності поведінки платників податків здійснюється на підставі норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з врахуванням наявності, такої обов`язкової умови як наявність вини у діях платника податку при вчиненні порушення.

Відсутність такої вини унеможливлює можливість притягнення до відповідальності за податкові правопорушення.

Вказана правова позиція також викладена в постановах Верховного Суду від 30.01.2018р. у справі №815/2745/17 та від 18.01.2018р. у справі №804/5153/17.

Крім цього, виправлення зазначених помилок не тягне за собою накладення штрафу за порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аналогічний правовий висновок висловлений Верховним Судом у постанову від 13.02.2020 у справі №140/106/19.

Верховний Суд у постанові від 12.02.2020 у справі №140/106/19 дійшов висновку про те, що повторна реєстрація позивачем податкових накладних є єдиним технічно можливим способом усунення помилки в раніше виписаних та вчасно зареєстрованих податкових накладних, з метою надання покупцю товарів/послуг можливості нарахувати суми податку, що відносяться до податкового кредиту.

Держава не забезпечила інших можливостей для виконання такого обов`язку, а тому застосування відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних є протиправним.

Отже, виходячи з норм ПК України, Порядку заповнення податкової накладної та Порядку електронного адміністрування податку на додатку вартість не встановлений порядок виправлення (заміни) статусу покупця як «Неплатника» у податковій декларації, Позивач не міг вчинити будь-яких інших дій з метою такого виправлення лише як виписати нову податкову накладну.

При цьому первісні податкові накладні були подані позивачем вчасно, а подання розрахунків коригування та нових податкових накладних обумовлено лише необхідністю дотримання встановленого законодавством порядку виправлення помилки в первинно поданих накладних, шляхом подання розрахунку коригування до них та нових накладних, а тому підстав для застосування штрафу за порушення строків їх реєстрації не вбачається.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Cуду від 26 березня 2019 року у справі №821/826/16, від 30 листопада 2018 року у справі №810/222/18, від 12 лютого 2020 року у справі №140/106/19, від 24 квітня 2019 року у справі №810/3720/17, від 10 квітня 2020 року у справі №824/768/19-а, від 26 червня 2018 року у справі №805/4998/16-а

Стосовно питання застосування до спірних правовідносин положення Закону України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», який набрав чинності 08.02.2023.

Законом України від 12.01.2023 року №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

« 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів».

Воєнний стан введено в Україні з 24.02.2022 згідно Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 та Закону України від 24.02.2022 №2102-IX.

За таких обставин, Законом України від 12.01.2023 року №2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 №1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно правовому акті.

Законом №2876-IX не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись.

В спірних правовідносинах на момент складання акту камеральної перевірки (05.05.2023) та винесення спірного податкового повідомлення-рішення (01.06.2023) вже набули чинності та давно діяли зміни внесені Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ до ПК України (набрав чинності 08.02.2023), в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану, який введений в Україні з 24.02.2022 року, тобто в цій частині вказаний вище закон має зворотню дію в часі.

Відповідно до пункту 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Зазначена норма є імперативною і є однією з норм-принципів ПК України, діючою ще з 2011 року.

Таким чином, на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, і відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону №2876-ІХ.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У ході розгляду справи суд дослідив та надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору та здатні вплинути на результат вирішення спору. Інші доводи сторін висновки суду не спростовують.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (частина 1 статті 143 КАС України).

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ст. 139 КАС України позивачеві належить відшкодувати судові витрати в розмірі 2684,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст.13, 14, 139, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СТАНДАРТ» (пров. Мовчанівський, буд. 21, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61001, код ЄДРПОУ 30655107) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення форми Н видане Головним управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) від 01.06.2023 №0/14484/0416

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СТАНДАРТ» (пров. Мовчанівський, буд. 21, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61001, код ЄДРПОУ 30655107) судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривень 00 копійок.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Текст рішення складено та підписано 30.01.2024.

Суддя Супрун Ю.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2024
Оприлюднено01.02.2024
Номер документу116646472
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/25938/23

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Рішення від 30.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні