ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 січня 2024 року Чернігів Справа № 620/17820/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОВСТОЛІС - АГРО" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОВСТОЛІС-АГРО" (далі також ТОВ "ТОВСТОЛІС-АГРО", позивач) до Головного управління ДПС у Львівській області (далітакож - ГУ ДПС у Львівській області) про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у підтвердженні ТОВ "ТОВСТОЛІС-АГРО" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік та зобов`язання відповідача підтвердити ТОВ "ТОВСТОЛІС-АГРО" статус платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що з листа ГУ ДПС у Львівській області від 01.06.2022 №3731/АП/13-01-18-12-06 позивачу стало відомо про відмову в реєстрації платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік з підстав наявності станом на 01.01.2022 у ТОВ "ТОВСТОЛІС-АГРО" податкового боргу по орендній платі з юридичних осіб в сумі 346,36 грн. Однак позивач вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки підставою для анулювання статусу платника єдиного податку може бути наявність податкового боргу у розмірі, що перевищує 3060,00 грн на кожне перше число місяця протягом 2-х послідовних кварталів, тобто, якщо податковий борг наявний протягом 6 послідовних календарних місяців, а не тільки на 1 січня базового (звітного) року. Також позивач зазначає, що документальна перевірка відповідачем не проводилась та рішення про анулювання реєстрації позивача як платника єдиного податку четвертої групи не приймалось. З врахуванням наведеного позивач просить позов задовольнити.
25.12.2023 ухвалою суду справу прийнято до провадження судді Соломко І.І.
Відповідач у відзиві на адміністративний позов вимоги не визнав з тих підстав, що під час перевірки у позивача встановлено наявність податкового боргу в сумі 346,36 грн, що є підставою для відмови у підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи.
Позивачем подано відповідь на відзив, у якій заперечував проти доводів відповідача, викладених у відзиві.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ТОВ "ТОВСТОЛІС-АГРО" 22.01.2020 зареєстроване як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.24-25).
ГУ ДПС у Львівській області листом від 01.06.2022 №3731/АП/13-01-18-12-06 повідомило позивача, що не підтверджує статус платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік. За даними ІС «Податковий блок» станом на 01.01.2022 у ТОВ "ТОВСТОЛІС-АГРО" рахується податковий борг по орендній платі з юридичних осіб в сумі 346,36 грн, (а.с.57).
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся за їх захистом до суду.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному наказу, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Спірні правовідносини регулюютьсяПодатковим кодексом України (далі- ПК) , при цьому правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановленіРозділом XIV цього кодексу(статті 291-300).
Відповідно до п.298.8 ст.298 ПКпорядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, або відмови від спрощеної системи оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.8 цієї статті.
Пунктом298.1 ст. 298 ПКврегульовано порядок переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.
При цьому пп.298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПКпередбачено, що сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року:
- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
З аналізу вищевикладених норм слідує, що з метою підтвердження статусу платника єдиного податку такий платник податку повинен подати контролюючому органу визначений пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПКперелік документів до 20 лютого поточного року.
Як видно з матеріалів справи, між сторонами відсутній спір щодо подання позивачем усіх необхідних документів для підтвердження у 2022 році статусу платника єдиного податку четвертої групи.
При цьому у листі ГУ ДПС у Львівській області від 01.06.2022 №3731/АП/13-01-18-12-06 відсутні зауваження щодо подання чи оформлення позивачем відповідних документів.
Таким чином, підстави для відмови у підтвердженні позивачу статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік, відсутні.
При цьому суд зауважує, що порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку врегульованийст. 299 ПК, відповідно до п.299.1 якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Згідно з п.299.2 ст.299 ПК центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.
Як передбачає п.299.10 ст. 299 ПК, реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:
1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;
2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;
3) у випадках, визначених підпунктом298.2.3пункту298.2та підпунктом298.8.6 пункту 298.8 статті 298цьогоКодексу;
4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;
5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом295.9.1 пункту 295.9 статті 295та підпунктом298.8.1 пункту 298.8 статті 298цьогоКодексу.
Відповідно до п.299.11 ст. 299 ПКу разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку першої - третьої груп вимог, встановлених цією главою, анулювання реєстрації платника єдиного податку першої - третьої груп проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення. У такому випадку суб`єкт господарювання має право обрати або перейти на спрощену систему оподаткування після закінчення чотирьох послідовних кварталів з моменту прийняття рішення контролюючим органом.
У разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4та пункту291.5-1 статті 291цьогоКодексуу податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою11розділуIIцьогоКодексу. Такий платник податку зобов`язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.
Аналіз наведених вище норм свідчить, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у встановлених законом випадках. При цьому прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної документальної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку четвертої групи).
Отже, відсутність рішення контролюючого органу про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку четвертої групи свідчить про недоведеність податковим органом дотримання ним як суб`єктом владних повноважень способу реалізації владних управлінських функцій, а також доводить безпідставність та протиправність дій податкового органу щодо не підтвердження позивачу статусу платника єдиного податку четвертої групи у 2021 році.
Відповідно до пп.291.5-1.3п.291.51 ст. 291 ПК не можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи: суб`єкт господарювання, який станом на 1 січня базового (звітного) року має податковий борг, за винятком безнадійного податкового боргу, який виник внаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Згідно з п. 8пп.298.2.3 п. 298.2 ст. 298 ПКплатники єдиного податку зобов`язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім пункту59.1 статті 59цьогоКодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів.
Таким чином, обов`язок перейти на сплату інших податків і зборів несе платник податку, який має податковий борг на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів, що становить більше ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 3060,00 грн.
Разом з тим, відповідачем не доведено наявності у позивача податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім пункту59.1 статті 59цьогоКодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів, оскільки, податковий борг позивача станом на 31.12.2021 становив 346,36 грн.
При цьому суд відхиляє доводи контролюючого органу про наявність у позивача податкового боргу, як підставу для відмови у підтверджені статусу платника єдиного податку з посиланням на норми п.п.291.5-1.3 п.291.5-1 ст.291 ПК України, оскільки ці норми встановлюють умови, за якими суб`єкти господарювання не можуть набувати статусу платника єдиного податку четвертої групи, і ці умови не стосуються підтвердження статусу такого платника.
Крім того, суд зазначає, що способом реалізації владних управлінських функцій за наявності встановлення обставин, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку, шляхом виключення з реєстру платників цього податку, проте, відповідачем відповідне рішення не приймалося.
Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені у постановах Верховного Суду від 29.03.2018 у справі №804/2321/17, від 07.02.2019 у справі №804/3117/17, які в силу частини 5статті 242 Кодексу адміністративного судочинства Українивраховуються судом при вирішення даного спору.
Частинами першою та другоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів суду належними та допустимими доказами правомірність своїх дій щодо не підтвердження статусу позивача як платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік.
За вищенаведених підстав суд дійшов висновку, що позовні вимоги ТОВ "ТОВСТОЛІС-АГРО" є обґрунтованими, а тому позов слід задовольнити повністю.
Згідно з частиною першоюстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єктавладних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача користь ТОВ "ТОВСТОЛІС-АГРО" слід стягнути судовий збір в сумі 2147,20 грн.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Львівській області щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "ТОВСТОЛІС-АГРО" у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області підтвердити Товариству з обмеженою відповідальністю "ТОВСТОЛІС-АГРО" статус платників єдиного податку четвертої групи на 2022 рік.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОВСТОЛІС-АГРО" судові витрати в сумі 2147,20 грн (дві тисячі сто сорок сім гривень 20 коп), сплачений відповідно до платіжної інструкції №89 від 01.12.2023.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОВСТОЛІС - АГРО" вул. Дружби, 50, Б, 3, с. Товстоліс, Чернігівська обл., Чернігівський р-н,15818 код ЄДРПОУ 43461577.
Відповідач: Головне управління ДПС у Львівській області вул. Стрийська, 35,м. Львів,Львівська обл., Львівський р-н,79026 код ЄДРПОУ 43968090.
Повний текст рішення виготовлено 29 січня 2024 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2024 |
Оприлюднено | 01.02.2024 |
Номер документу | 116647050 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні