Рішення
від 31.01.2024 по справі 209/6615/23
ДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКА

Справа № 209/6615/23

Провадження № 2/209/309/24

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" січня 2024 р. м. Кам`янське

Дніпровський районний суд м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області у складі:

головуючого судді Лобарчук О.О.

за участю секретаря Золотих Л.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Дніпровського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області цивільну справу за позовом Департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру отриманих коштів державної соціальної допомоги,-

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

Представник Департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради К. Романовська звернулась до суду з позовом, в якому просить суд стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь держави в особі департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради (банк Держказначейська служба України м. Київ, МФО 820172, п/р UA778201720343190061000007110 , код ЄДРПОУ 03192520) кошти, надміру виплачені їй по допомозі на дітей одиноким матерям та державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям в сумі 11752,70 грн.

В обґрунтування позову зазначено, що згідно рішень Кам`янської міської ради від

04.10.2019 року №1554-36/VІІ, від 24.12.2019 року №1672-39/VІІ, від 24.12.2019 року №1715-

39VІІ з 15.01.2020 року керуючись ст.ст.104, 107, 108 Цивільного кодексу України, ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», п.20 ч. ст.43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» усі права та обов`язки управління соціального захисту населення адміністрації Дніпровського району Кам`янської міської ради передані, як правонаступнику, департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради (код ЄДРПОУ 41490026). ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , яка перебувала на обліку в Дніпровському управлінні соціального захисту населення адміністрації департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради, як отримувач допомоги на дітей одиноким матерям на сина - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , з 11.07.2016 року; державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Призначення та виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям визначені Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Порядком призначення і виплати державної1 соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року №250. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців. Розмір соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї. Призначення та виплата допомоги на дітей одиноким матерям передбачені ст.ст.181 -184 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та п.п.33-38 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року №1751. Відповідно до ст.183 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, а також вищих навчальних закладах І-ІУ рівнів акредитації, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців. ОСОБА_1 повторно звернулась до управління з заявою про призначення їй допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. З текстом попередження у бланку наданої заяви, відносно проведення перевірки згідно чинного законодавства України, наведених заявницею відомостей про доходи, майно та обставини, що вплинули, або могли вплинути на прийняте рішення щодо надання соціальної допомоги, а також про підстави відмови в призначенні допомоги, або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів, у разі подання неповних чи недостовірних відомостей ОСОБА_1 була ознайомлена під особистий підпис. ОСОБА_1 28.03.2017 року до управління була надана, передбачена Порядком №1751 декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. В декларації зазначено, що доходів крім допомоги по народженню дитини вона не має. Рішенням управління від 31.03.2017 року ОСОБА_1 , призначено допомогу на дітей одиноким матерям (з урахуванням доходів) на період з 01.03.2017 по 31.08.2017 року у розмірі 907,33 грн. щомісячно. Рішенням управління від 31.03.2017 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 на період з 01.03.2017 по 31.08.2017 року призначено допомогу у розмірі 2454,32 грн. щомісячно та повідомлено про прийняте рішення. У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, розпорядженням управління від 26.04.2017 року установлений розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 з 01.05.2017 року по 31.08.2017 року становить 2626,66 грн. ОСОБА_1 повторно звернулась до управління з заявою №1078 про призначення їй допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. ОСОБА_1 06.09.2017 року до управління була надана, передбачена Порядком №1751 декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. Рішенням управління від 31.03.2017 року ОСОБА_1 , призначено допомогу на дітей одиноким матерям (з урахуванням доходів) на період з 01.03.2017 по 31.08.2017 року у розмірі 108,16 грн. щомісячно. Рішенням управління від 31.03.2017 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 на період з 01.03.2017 по 31.08.2017 року призначено допомогу у розмірі 1630,70 грн. щомісячно та повідомлено про прийняте рішення. У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, розпорядженням управління від 29.11.2017 установлений розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , ОСОБА_1 з 01.12.2017 року по 28.02.2018 року становить 1792,00 грн. У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, розпорядженням управління від 29.11.2017 року встановлений розмір допомоги на дітей одиноким матерям ОСОБА_1 з 01.12.2017 по 28.02.2018 року становить 174,16 грн. ОСОБА_1 повторно звернулась до управління з заявою №336 про призначення їй допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. З текстом попередження у бланку наданої заяви, відносно проведення перевірки згідно чинного законодавства України, наведених заявницею відомостей про доходи, майно та обставини, що вплинули, або могли вплинути на прийняте рішення* щодо надання соціальної допомоги, а також про підстави відмови в призначенні допомоги, або припинення виплати призначеної соціальної допомоги т-а/або повернення надміру нарахованих коштів, у разі подання неповних чи недостовірних відомостей ОСОБА_1 була ознайомлена під особистий підпис. ОСОБА_1 01.03.2018року до управління була надана, передбачена Порядком №1751 декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. В декларації зазначено, що доходів крім допомоги по народженню дитини та аліментів вона не має. Рішенням управління від 05.03.2018 року ОСОБА_1 , призначено допомогу на дітей одиноким матерям (з урахуванням доходів) на період з 01.03.2018 по 31.08.2018 року у розмірі 453,03 грн. щомісячно. У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, розпорядженням управління від 22.06.2018 установлений розмір допомоги на дітей одиноким матерям ОСОБА_1 з 01.07.2018 року по 31.08.2018 року становить 520,03 грн. Рішенням управління від 06.03.2018 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 на період з 01.03.2018 по 31.08.2018 року призначено допомогу у розмірі 2584,25 грн. щомісячно та повідомлено про прийняте рішення. У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, розпорядженням управління від 22.06.2018 року установлений розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 з 01.07.2018 по 31.08.2018 року становить 2747,72 грн. Відповідно до п.49 Порядку №1751 органи соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від підприємств, установ, організацій інформацію, необхідну для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за її призначенням. Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків - ДПС. Відповідно до п.4 Положення про головного державного соціального інспектора та державного соціального інспектора, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 року №1091 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 року №1098) із змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України, головний державний соціальний інспектор та державний соціальний інспектор мають право робити запити та безоплатно отримувати від територіальних органів ДФС, МВС, Держфінінспекції, Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, Пенсійного фонду України, територіальних органів ДМС, реєстраційних служб, що проводять реєстрацію прав на нерухоме майно, бюро технічної інвентаризації, відділів державної реєстрації актів цивільного стану,1 органів охорони здоров`я, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також навчальних закладів, підприємств, установ, організацій усіх форм власності інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням, державної соціальної допомоги. Шляхом запиту до бази даних 1 ДФ ОДШ ГУ ДФС у Дніпропетровській області проведена перевірка достовірності та повноти інформації про доходи, надані ОСОБА_1 для призначення державної соціальної допомоги одиноким матерям та соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Під час перевірки виявлено, що ОСОБА_1 нараховані і виплачені наступні доходи, що не були задекларовані та враховані під час нарахування допомог: в І кварталі 2017 року в розмірі 12000,00 грн. під ознакою «заробітна плата» від ПАТ «Дніпровський металургійний комбінат» (довідка підприємства від 27.09.2018 №018/1981); в І кварталі 2018 року в розмірі 350,00 грн. під ознакою «заробітна плата» від ПАТ «Дніпровський металургійний комбінат» (довідка підприємства від 27.09.2018 №018/1982). Відповідно до п.п.5.1,5.2,5.20 Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальних допомог, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 №486/202/524/45 5/3370 (чинній на час виникнення спірних правовідносин), до сукупного доходу сімей (одержувачів соціальну допомогу) входять нарахована заробітна плата, інші грошові виплати, які мають систематичний характер; інші доходи, які підлягають оподаткуванню відповідно до законодавства. Управлінням на підставі отриманої інформації проведена перевірка повноти та достовірності інформації про діяльність фізичних осіб, наданої для призначення соціальної допомоги заявником ОСОБА_1 , яка перебувала на обліку в управлінні як отримувач допомоги на дітей, одиноким матерям та соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, за результатами якої складений акт від 04.10.2018 року №152. При зверненні за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям та соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям 28.03.2017 та 01.03.2018 року ОСОБА_1 не задекларувала вищезазначений дохід та це призвело до надмірного нарахування державних коштів. Управлінням проведений перерахунок середньомісячного сукупного доходу сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям та соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Рішенням управління від 16.10.2018 року в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 на період з 01.03,2017 по 31.08.2017 року відмовлено у зв`язку з тим, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї перевищує прожитковий мінімум сім`ї. Рішенням управління від 16.10.2018 призначено державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (з урахуванням перерахованих доходів) на період: з 01.09.2017 по 30.11.2017 року у розмірі 2297,36 грн.; з 01.12.2017 по 28.02.2018 року у розмірі 2458,66 грн.; з 01.03.2018 по 30.06.2018 року у розмірі 1669,51 грн.; з 01.07.2018 по 31.08.2018 року у розмірі 1832,98 грн. та повідомлено про прийняте рішення ОСОБА_1 . Рішенням управління від 16.10.2018 року призначено допомогу на дітей одиноким матерям (з урахуванням перерахованих доходів) на період: з 01.03.2017 по 30.04.2017 року у розмірі 240,67 грн.; з 01.05.2017 по 31.08.2017 року у розмірі 311,67 грн.; з 01.09.2017 по 30.11.2017 року у розмірі 964,57 грн.; з 01.12.2017 по 28.02.2018 року у розмірі 1030,57 грн.; з 01.03.2018 по 30.06.2018 року у розмірі 211,37 грн.; з 01.07.2018 по 31.08.2018 року у розмірі 278,37 грн; та повідомлено про прийняте рішення ОСОБА_1 . За результатами зроблених перерахунків в жовтні 2018 року ОСОБА_1 виставлений борг за надміру отримані нею кошти по призначеній на періоди з 01.03.2017 по 31.08.2017 року та з 01.03.2018 по 31.08.2018 року, державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям та допомозі на дітей одиноким матерям в загальному розмірі 19047,02 грн., що були отримані нею з березня 2017 року по серпень 2018 року включно. Провину свою ОСОБА_1 визнала та за особистою заявою до управління від 17.10.2018 року погодилася на утримання боргу у 100% розмірі з наступної призначеної допомоги на дітей одиноким матерям. З жовтня 2019 року ОСОБА_1 не призначено жодної державної допомоги, тому згідно її заяви немає з чого утримувати заборгованість, а самостійно борг вона не сплачує. Департамент змушений звернутися до суду для стягнення з ОСОБА_1 заборгованості по державним допомогам. Станом на 01.11.2023 року сума боргу надміру виплачених ОСОБА_1 коштів допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям становить 11752,70 грн. та на момент подання позовної заяви до суду залишається несплаченою. 26.09.2019 року №06/2367 та 23.02.2021 року №01вих-06/621 ОСОБА_1 направлені повідомлення про виставлення боргу у сумі 11752,70 грн., який необхідно повернути в повному обсязі на зазначені реквізити управління, визначений термін повернення коштів. ОСОБА_1 була попереджена, що у разі неповернення боргу матеріали щодо стягнення заборгованості будуть розглянуті у судовому порядку.

Процесуальні дії у справі. Заяви (клопотання) учасників справи.

Відповідно до ч.4 ст.19 ЦПК України, спрощене позовне провадження призначене для розгляду малозначних справ, що виникають з трудових відносин, справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи. Загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.

Відповідно до ст.274 ч. 1 ЦПК України, у порядку спрощеного позовного провадження може бути розглянута малозначна справа.

Ухвалою Дніпровського районного суду м.Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 22 листопада 2023 року було відкрито провадження по справі, призначено справу до розгляду у порядку спрощеного провадження та надано відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву (а.с.53).

31 січня 2024 року судом винесено ухвалу про заочний розгляд справи.

Представник позивача Чуйко Ж.В. в судове засідання не з`явилася, письмово просила суд провести розгляд справи за її відсутністю, позовні вимоги підтримує у повному обсязі та наполягає на їх задоволенні, не заперечує проти ухвалення заочного рішення.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилась, про час і місце судового розгляду повідомлена належним чином. Своїм правом надати суду заяву про розгляд справи за її відсутності не скористалась та не повідомила суд про причини неявки у засідання. Відзив на позовну заяву не подала.

Згідно ч. 4 ст. 223 ЦПК України, у разі повторної неявки в судове засідання відповідача, повідомленого належним чином, суд вирішує справу на підставі наявних у ній даних чи доказів (постановляє заочне рішення). За згодою позивача суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст. 280 ЦПК України.

У відповідності до ч.2 ст.247 ЦПК України у зв`язку з розглядом справи за відсутності сторін фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Судом встановлені наступні факти та відповідні їм правовідносини.

Дослідивши письмові докази у справі та встановивши фактичні обставини і зміст спірних правовідносин, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що згідно паспорту громадянина України серії НОМЕР_3 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , має дітей: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с.11-12)

Відомості про батька дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , записані відповідно ч.1 ст.135 Сімейного кодексу України. (а.с.14)

28.03.2017 року ОСОБА_1 повторно звернулась до управління з заявою про призначення їй допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. З текстом попередження у бланку наданої заяви, відносно проведення перевірки згідно чинного законодавства України, наведених заявницею відомостей про доходи, майно та обставини, що вплинули, або могли вплинути на прийняте рішення щодо надання соціальної допомоги, а також про підстави відмови в призначенні допомоги, або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів, у разі подання неповних чи недостовірних відомостей ОСОБА_1 була ознайомлена під особистий підпис. (а.с.15-16)

ОСОБА_1 28.03.2017 до управління була надана, передбачена Порядком №1751 декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. В декларації зазначено, що доходів крім допомоги по народженню дитини вона не має. (а.с.16)

Рішенням управління від 31.03.2017 ОСОБА_1 , призначено допомогу на дітей одиноким матерям (з урахуванням доходів) на період з 01.03.2017 по 31.08.2017 у розмірі 907,33 грн. щомісячно. (а.с.20)

Рішенням управління від 31.03.2017 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 на період з 01.03.2017 по 31.08.2017 призначено допомогу у розмірі 2454,32 грн. щомісячно та повідомлено про прийняте рішення. (а.с.18)

У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, розпорядженням управління від 26.04.2017 установлений розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 з 01.05.2017 по 31.08.2017 становить 2626,66 грн. (а.с.23)

06.09.2017 року ОСОБА_1 повторно звернулась до управління з заявою №1078 про призначення їй допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. (а.с.21)

ОСОБА_1 06.09.2017 року до управління була надана, передбачена Порядком №1751 декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. (а.с.22)

Рішенням управління від 08.09.2017 року ОСОБА_1 , призначено допомогу на дітей одиноким матерям (з урахуванням доходів) на період з 01.09.2017 по 28.02.2018 у розмірі 108,16 грн. щомісячно. (а.с.24)

Рішенням управління від 31.03.2017 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 на період з 01.03.2017 по 31.08.2017 року призначено допомогу у розмірі 1630,70 грн. щомісячно та повідомлено про прийняте рішення.

У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, розпорядженням управління від 29.11.2017 року установлений розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , ОСОБА_1 з 01.12.2017 по 28.02.2018 рокустановить 1792,00 грн.

У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць,

Розпорядженням управління від 29.11.2017 року установлений розмір допомоги на дітей одиноким матерям ОСОБА_1 з 01.12.2017 по 28.02.2018 року становить 174,16 грн.

01.03.2018 року ОСОБА_1 повторно звернулась до управління з заявою №336 про призначення їй допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. (а.с.26)

З текстом попередження у бланку наданої заяви, відносно проведення перевірки згідно чинного законодавства України, наведених заявницею відомостей про доходи, майно та обставини, що вплинули, або могли вплинути на прийняте рішення щодо надання соціальної допомоги, а також про підстави відмови в призначенні допомоги, або припинення виплати призначеної соціальної допомоги т-а/або повернення надміру нарахованих коштів, у разі подання неповних чи недостовірних відомостей ОСОБА_1 була ознайомлена під особистий підпис.

ОСОБА_1 01.03.2018 року до управління була надана, передбачена Порядком №1751 декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. В декларації зазначено, що доходів крім допомоги по народженню дитини та аліментів вона не має. (а.с.27)

Рішенням управління від 05.03.2018 року ОСОБА_1 , призначено допомогу на дітей одиноким матерям (з урахуванням доходів) на період з 01.03.2018 по 31.08.2018 року у розмірі 453,03 грн. щомісячно.

У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, розпорядженням управління від 22.06.2018 року установлений розмір допомоги на дітей одиноким матерям ОСОБА_1 з 01.07.2018 по 31.08.2018 року становить 520,03 грн. (а.с.31)

Рішенням управління від 06.03.2018 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 на період з 01.03.2018 по 31.08.2018 року призначено допомогу у розмірі 2584,25 грн. щомісячно та повідомлено про прийняте рішення. (а.с.30)

У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, розпорядженням управління від 22.06.2018 установлений розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 з 01.07.2018 по 31.08.2018 року становить 2747,72 грн. (а.с.31)

Згідно довідки про доходи, виданої ПАТ «Дніпровський металургійний комбінат» 27.09.2018 року, ОСОБА_1 з 31.10.2014 року працює бригадиром з переміщення сировини, напівфабрикатів і готової продукції, загальна сума доходу за період з 01.01.2018р по 31.03.2018р становить 350,00 грн. (а.с.32)

Згідно довідки про доходи, виданої ПАТ «Дніпровський металургійний комбінат» 27.09.2018 року, ОСОБА_1 з 31.10.2014 року працює бригадиром з переміщення сировини, напівфабрикатів і готової продукції, загальна сума доходу за період з 01.01.2017р по 31.03.2017р становить 12000,00 грн. (а.с.33)

Позивачем на підставі отриманої інформації проведена перевірка повноти та достовірності інформації про діяльність фізичних осіб, наданої для призначення соціальної допомоги заявником ОСОБА_1 , яка перебувала на обліку в управлінні як отримувач допомоги на дітей одиноким матерям та соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, за результатами якої складений акт від 04.10.2018 №152. (а.с.34)

17.10.2018 року ОСОБА_6 на ім`я начальника відділу виплат написана заява, в якій вона просить утримувати з неї в розмірі 100% надміру виплачену допомогу на дітей одиноким матерям. (а.с.41)

Управлінням соціального захисту населення Адміністрації Дніпровського району 02.08.2019 року на адресу відповідачки ОСОБА_1 направлена вимога про повернення зайво виплачених коштів у розмірі 11752,70 грн. (а.с.42, 43)

Управлінням соціального захисту населення Адміністрації Дніпровського району, повторно, 26.02.2021 року на адресу відповідачки ОСОБА_1 направлена вимога про повернення зайво виплачених коштів у розмірі 11752,70 грн. (а.с.44, 45)

Згідно довідки №1889 від 31.10.2023 року, виданої Департаментом соціальної політика КМР, ОСОБА_1 перебувала на обліку в Дніпровському управлінні соціального захисту населення департаменту соціальної політики КМР, та їй відповідно до постанови КМУ від 24.02.2003 року №250 було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям. Станом на 31.10.2023 року переплата по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям складає 11752,70 грн., за період з 28.03.2017 року по 31.10.2028 року. (а.с.46)

Оцінка суду доказів та аргументів сторін. Мотиви застосування норм права судом.

Оскільки до теперішнього часу відповідачка у добровільному порядку не повернула надмірно використані кошти соціальної допомоги, то позивач звернувся до суду з даним позовом.

Таким чином, між сторонами існує спір щодо механізму використання коштів державного бюджету, призначених для виплати державної соціальної допомоги одиноким матерям, який регулюється нормами Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" від 21.11.92 N 2811-XII у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі - Закон N 2811), Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 N 1751 (далі - Порядок N 1751) тощо.

Відповідно до ст. 55 Конституції України та ст. 4 Цивільного процесуального кодексу України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону (ст. 5 Цивільного процесуального кодексу України). Способи захисту визначені Цивільним кодексом України.

Суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках (ч. 1 ст. 13 ЦПК України).

Відповідно до положень ст. ст. 12, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування (ч. ч. 3, 4 ст. 77 ЦПК України). Крім того, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 2 ст. 78 ЦПК України).

У статтях 46 та 48 Конституції України розкриваються деякі елементи соціальної політики держави, якими передбачається, що громадяни мають право на соціальний захист та право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім`ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло.

Одним із важливих видів соціальної допомоги, спрямованої на здійснення соціального захисту громадян, які цього потребують, є запровадження державою інституту надання державної соціальної допомоги.

Відповідно до ст. 18-1 Закону N 2811 право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Згідно із ст. 18-3 Закону N 2811 допомога на дітей одиноким матерям надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 18-4 Закону N 2811 виплата допомоги на дітей одиноким матерям (батькам) припиняється у разі: позбавлення отримувача допомоги батьківських прав; позбавлення отримувача допомоги волі за вироком суду; скасування рішення про усиновлення дитини або визнання його недійсним; реєстрації дитиною шлюбу до досягнення нею 18-річного віку; надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності у випадках, передбачених законом; смерті дитини; смерті отримувача допомоги. Припинення виплати допомоги здійснюється на підставі відомостей про обставини, зазначені у частинах першій та другій цієї статті, з місяця, що настає за місяцем, в якому було виявлено зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу.

Аналогічні приписи містять і пункти 33, 36 Порядку N 1751.

Пунктом 34 Порядку N 1751 передбачено, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги на підставі довідки про доходи і декларації про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Відповідно до п. 5.20 Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерством економіки з питань європейської інтеграції України, Міністерством фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 N 486/202/524/455/3370 (діяла на момент виникнення спірних правовідносин) до сукупного доходу сімей (одержувачів) входять, зокрема, доходи, які підлягають оподаткуванню відповідно до законодавства.

За приписами п. 49 Порядку N 1751 особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється: якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - місяця, в якому виявлено порушення.

Статтею 22 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" визначено, що одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом.

За обставинами спірних правовідносин судом встановлено, що відповідачка не повідомила Департамент соціальної політики Кам`янської міської ради про наявність у неї доходів, отриманих у I кварталі 2017 року та у І кварталі 2018 року від ПАТ «Дніпровський металургійний комбінат» у сумі 12350 грн. 00 коп., внаслідок чого відповідачка не мала права на державну соціальну допомогу на дітей одиноким матерям за періоди з 01.03.2017р. по 31.08.2017р. та з 01.03.2018р. по 31.08.2018р., проте їй було нараховано таку щомісячну соціальну допомогу. Розмір переплати із урахуванням утриманих з відповідачки коштів становить 11752 грн. 70 коп.

За таких обставин, отримання та використання відповідачкою соціальної допомоги у період з 1.03.2017р. по 31.08.2017р. та з 01.03.2018р. по 31.08.2018р у розмірі, що обчислений з урахуванням відсутності у неї доходів, тобто у надмірному розмірі, є неправомірним.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно зі статтею 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.

Таким чином, законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.

Отже, враховуючи те, що відповідачка отримала соціальну допомогу за період з 1.03.2017р. по 31.08.2017р. та з 01.03.2018р. по 31.08.2018р., що було наслідком недобросовісної поведінки відповідачки (повідомлення завідомо неправдивих даних про розмір доходів), внаслідок чого завдано шкоди державному бюджету на суму коштів у розмірі 11752 грн. 70 коп., то вимоги позивача є цілком правомірними та обґрунтованими.

При цьому, звертається увага на те, що відповідно до ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності, внаслідок чого кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

На основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які посилався позивач, як на підставу своїх вимог, підтверджених доказами, дослідженими у судовому засіданні, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, встановивши правовідносини, які випливають із встановлених обставин та правові норми, які підлягають застосуванню до цих правовідносин, суд дійшов висновку про можливість задоволення позовних вимог у повному обсязі, а саме, стягненню з відповідачки на користь позивача, у межах заявлених позовних вимог, підлягає 11752 грн. 70 коп. надміру виплачених грошових коштів по державній допомозі на дітей одиноким матерям. Слід зазначити, що відповідачка не скористалася правом подати відзив на позов та докази на спростування доводів позивача.

Щодо розподілу судових витрат, то відповідно до ч. 1 ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.

Так, позивачем при зверненні до суду з цим позовом сплачений судовий збір у розмірі 2684 грн. 00 коп. (платіжна інструкція N 308 від 14.11.2023).

Таким чином, оскільки, позовні вимоги Департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради задоволено у повному обсязі, то з відповідачки ОСОБА_1 на користь позивача необхідно стягнути судовий збір у розмірі - 2684 грн. 00 коп.

Керуючись статтями 10, 12, 13, 141, 259, 263-265 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги Департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру отриманих коштів державної соціальної допомоги - задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_4 на користь держави в особі Департамента соціальної політики Кам`янської міської ради (м. Кам`янське, пр. Василя Стуса, 10/12, код ЄДРПОУ 41490026) суму виплаченої державної грошової допомоги, у розмірі 11752 (одинадцять тисяч сімсот п`ятдесят дві) гривні 70 копійок.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_4 на користь держави в особі Департамента соціальної політики Кам`янської міської ради (м. Кам`янське, пр. Василя Стуса, 10/12, код Є ДРПОУ 414900 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2684 грн.00 коп.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст.289 ЦПК України, а саме, заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача про перегляд заочного рішення, яка може бути подана відповідачем протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Заочне рішення суду може бути оскаржено позивачем протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду.

Повний текст рішення складений - 31.01.2024 року.

Суддя Лобарчук О.О.

СудДніпровський районний суд м.Дніпродзержинська
Дата ухвалення рішення31.01.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116651837
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —209/6615/23

Ухвала від 20.03.2024

Цивільне

Дніпровський районний суд м.Дніпродзержинська

Лобарчук О. О.

Ухвала від 31.01.2024

Цивільне

Дніпровський районний суд м.Дніпродзержинська

Лобарчук О. О.

Рішення від 31.01.2024

Цивільне

Дніпровський районний суд м.Дніпродзержинська

Лобарчук О. О.

Ухвала від 22.12.2023

Цивільне

Дніпровський районний суд м.Дніпродзержинська

Лобарчук О. О.

Ухвала від 22.11.2023

Цивільне

Дніпровський районний суд м.Дніпродзержинська

Лобарчук О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні