Рішення
від 29.01.2024 по справі 760/28118/23
СОЛОМ'ЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа №760/28118/23

2-о/760/111/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2024 року Солом`янський районний суд м. Києва у складі:

головуючого судді Митрофанової А.О.,

при секретарі Костюк В.О.,

за участі представника банку Малої В.В.,

розглянувши у закритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Києві в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою Головного управління ДПС в Одеській області, заінтересовані особи: Публічне акціонерне товариство Акціонерний банк «Укргазбанк», Товариство з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю,

В С Т А Н О В И В :

У листопаді 2023 року Головне управління ДПС в Одеській області звернулось до суду з заявою, у якій просило зобов`язати ПАТ «Акціонерний банк «Укргазбанк» надати Головному управлінню ДПС в Одеській області оригінали (належним чином засвідчені копії) роздруківок про обсяг та обіг коштів по розрахунковим рахунках ТОВ «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360) та отримання інформації стосовно надходження валютної виручки на рахунки ТОВ «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360), відкриті в ПАТ «Акціонерний банк «Укргазбанк» за експортним контрактом від 01.05.2022 року №SFM-0105-2022.

В обґрунтування заявлених вимог зазначає, що Головним управлінням ДПС в Одеській області отримано інформацію від Державної податкової служби України (лист від 24.02.2023 року № 4218/7199-00-07-05-02-07), направлену на підставі інформації Національного банку України, про виявлені факти порушення ТОВ «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360) валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження валютної виручки за експортним контрактом від 01.05.2022 року № SFM-0105-2022 (дата здійснення операцій - 14.07.2022 року).

На підставі отриманої інформації та на виконання вимог пп. 191.1.4 п. 191.1 ст. 191, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 69.21, п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями) Головним управлінням ДПС в Одеській області має бути проведена документальна позапланова перевірка ТОВ «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360) з питання дотримання вимог валютного законодавства за експортним контрактом від 01.05.2022 року № SFM-0105-2022.

На адресу ТОВ «Еко-Сад» листом від 03.03.2023 року № 2580/КПР/15-32-07-07-06 направлено обов`язковий запит про надання пояснення та документального підтвердження, який було повернуто 18.03.2023 року оператором поштового зв?язку, з відміткою Укрпошти на конверті (довідка про причини повернення/досилання) - «адресат відсутній за вказаною адресою».

У зв?язку з вищевикладеним та згідно п.п. 191.14 п. 191.1 ст. 191, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст.20, п.п. б) п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями), на підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 06.07.2023 року № 5178-11 «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360)», направлення від 07.07.2023 року № 10127/15-32-07-07-16, 18.07.2023 року здійснено вихід за податковою адресою ТОВ «Еко-Сад»: м. Одеса, пров. Ушинського, 10А, кв. (офіс) 8.

Під час виходу встановлено, що за податковою адресою ТОВ «Еко-Сад»: 65029, м. Одеса, пров. Ушинського, 10А, кв. (офіс) 8 знаходиться триповерхова житлова будівля. В дворі, за адресою провулок Ушинського,10, знаходиться будівля з адресою провулок Ушинського, 10А . Вивіска з назвою ТОВ «Еко-Сад» відсутня. Посадові особи або законні (уповноважені) TOB «Еко-Сад», за вищезазначеною адресою не знаходяться, на підставі зазначеного складено Акт № 3038/15-32-07-07-19 від 18.07.2023 «Про неможливість проведення перевірки».

Відповідно до п. 1.4.5 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДПС від 04.09.2020 року № 470 (із змінами та доповненнями), ст. 5, ст. 23 Закону України від 02.07.2015 року №580-VIII «Про Національну поліцію» (із змінами), відповідно п.п. 43 п. 4 та п. 8 Постанови КМУ від 28.10.2015 року № 877 «Про затвердження Положення про Національну поліцію України» (зі змінами), Головним управлінням ДПС в Одеській області на адресу Головного управління Національної поліції України в Одеській області було направлено запити від 18.07.2023 № 11277/5/15-32-07-07-05, 16.08.2023 року № 13094/5/15-32-07-07-05 з метою здійснення відповідних заходів щодо встановлення місцезнаходження ТОВ «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360), посадових осіб або його законних (уповноважених) представників.

Згідно відповіді Відділу поліції № 1 Одеського районного управління поліції № 1 Головного управління Національної поліції в Одеській області від 29.08.2023 року № 60.6/ вх.58/зі (вх. ГУ від 04.09.2023 року № 36710/5), не надано інформацію про фактичне місцеперебування ТОВ "ЕКОСАД", посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників.

Враховуючи вищевикладене та з метою проведення документальної позапланової невиїзної перевірки відповідно до п. 79.1 ст. 79 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями), Головним управлінням ДПС в Одеській області направлено лист до ПАТ «Акціонерний банк «Укргазбанк» від 10.10.2023 № 42468/6/15-32-07-07-06 щодо отримання інформації про надходження валютної виручки за зовнішньоекономічним контрактом від 01.05.2022 року № SFM-0105-2022 на рахунки ТОВ «Еко-Сад», відкриті в ПАТ «Акціонерний банк «Укргазбанк».

ПАТ «Акціонерний банк «Укргазбанк» листом від 19.10.2023 року № 510/1149/2023 (вхід. № 81861/6 від 26.10.2023) повідомило, що відомості про рахунки клієнтів, здійснені ними операції належать до банківської таємниці, яку органи податкової служби можуть отримати на підставі рішення суду.

Необхідність у витребуванні інформації викликана необхідністю встановлення наявності або відсутності порушення податкового законодавства з боку ТОВ «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360) за експортним контрактом від 01.05.2022 року № SFM-105-2022 (дата здійснення операцій -14.07.2022 року).

Враховуючи, що заявником неможливо розпочати проведення документальної позапланової виїзної перевірки, з метою здійснення контролю за додержанням законодавства, виникла необхідність у отриманні рішення суду про розкриття інформації, що містить банківську таємницю.

Ухвалою Солом`янського районного суду міста Києва від 27 листопада 2023 року відкрито окреме провадження та призначено справу до розгляду в закритому судовому засіданні.

Представник заявника в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Представник банку Мала В.В. категорично заперечувала проти задоволення заяви з підстав порушення заявником процедури, яка повинна передувати такому зверненню із такою заявою до суду. Зокрема, звернула увагу на те, що заявником не надано доказів того, що наказ про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» направлений товариству.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» належним чином повідомлене про дату, час та місце розгляду заяви, проте в судове засідання уповноважений представник не прибув, заяв чи клопотань не подавав.

Заслухавши представника банку та дослідивши матеріали заяви, суд приходить до наступного висновку.

Згідно з ч. 2 ст. 349 ЦПК України неявка в судове засідання без поважних причин заявника та (або) особи, щодо якої вимагається розкриття банківської таємниці, чи їх представників або представника банку не перешкоджає розгляду справи, якщо суд не визнав їхню участь обов`язковою.

Відповідно до ч. 1 ст. 247 ЦПК України, здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису.

Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають істотне значення для розгляду і вирішення справи, суд приходить до наступного висновку.

Відповідно до п. 11 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичних та фізичних осіб.

Справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом (ч. 3 ст. 294 ЦПК України).

Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС в Одеській області отримано інформацію від Державної податкової служби України (лист від 24.02.2023 року № 4218/7199-00-07-05-02-07), направлену на підставі інформації Національного банку України, про виявлені факти порушення ТОВ «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360) валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження валютної виручки за експортним контрактом від 01.05.2022 року № SFM-0105-2022.

Наказом ГУ ДПС в Одеській області від від 06.07.2023 року № 5178-11 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360), встановлено провести документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» з 18 липня 2023 тривалістю 5 робочих днів за період діяльності з 30.05.2022 року по дату закінчення документальної позапланової виїзної перевірки з метою дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічними контрактами від 30.05.2022 №2004-2000 (дата здійснення операцій - 02.06.2022, 17.06.2022 року), від 18.07.2022 №2005-2001 (дата здійснення операцій - 21.07.2022, 22.07.2022, 23.07.2022 року), від 01.05.2022 № SFM-0105-2022 (дата здійснення операцій - 14.07.2022 року), від 24.08.2022 №2007-2014 (дата здійснення операцій - 26.08.2022, 01.09.2022 року).

Відповідно до копії акту ГУ ДПС в Одеській області від 18.07.2023 № 3038/15-32-07-07-19 про неможливість проведення перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360) у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за місцезнаходженням, у результаті виходу встановлено, що ТОВ «Еко-Сад» за податковою адресою відсутнє, у зв`язку з чим вручити копію наказу від 06.07.2023 № 5178-п, ознайомити з направленням від 07.07.2023 № 10127/15-32-07-07-16 та розпочати перевірку неможливо.

ГУ ДПС в Одеській області направлено запит від 18.07.2023 № 11277/5/15-32-07-07-05 до ГУНП в Одеській області про встановлення місцезнаходження платника податків за податковою адресою Товариства з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» (код ЄДРПОУ 42997360).

04 вересня 2023 року була отримана відповідь відділення поліції № 1 Одеського районного управління поліції № 1 ГУ НП в Одеській області, згідно з якою за вказаною в запиті податковою адресою ТОВ «Еко-Сад» виявлено житловий будинок, при обстеженні будівлі ознак знаходження ТОВ «Еко-Сад» не виявлено.

Вжитими заходами встановити місцезнаходження вказаних осіб та опитати їх за фактами вказаними в зверненні не представилось можливим.

З урахуванням цього, Головним управлінням ДПС в Одеській області направлені лист до ПАТ «Акціонерний банк «Укргазбанк» щодо надання інформації про надходження валютної виручки на рахунки ТОВ «Еко-Сад», відкриті в ПАТ «Акціонерний банк «Укргазбанк» по контрактах від 30.05.2022 року №2004-2000, від 18.07.2022 року №2005-2001, від 01.05.2022 року № SFM-0105-2022, від 24.08.2022 №2007-2014, а також надання (в разі наявності) документів, що підтверджують наявність підстав для призупинення нарахування (не нарахування) пені за порушення пунктів 1, 2 ст.13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» із змінами і доповненнями, а саме з підстав, визначених п. 4, 6, 7 Закону по зазначеним контрактам.

ПАТ «Акціонерний банк «Укргазбанк» листом від 19.10.2023 року № 510/1149/2023 в наданні витребуваної інформації було відмовлено.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 1076 ЦК України банк гарантує таємницю банківського рахунка, операцій за рахунком і відомостей про клієнта.

Відомості про операції та рахунки можуть бути надані тільки самим клієнтам або їхнім представникам. Іншим особам, у тому числі органам державної влади, їхнім посадовим і службовим особам, такі відомості можуть бути надані виключно у випадках та в порядку, встановлених законом про банки і банківську діяльність.

Частинами 1 та 2 ст. 60 Закону України «Про банки і банківську діяльність» визначено, що інформація щодо діяльності та фінансового стану клієнта, яка стала відомою банку у процесі обслуговування клієнта та взаємовідносин з ним або стала відомою третім особам при наданні послуг банку або виконанні функцій, визначених законом, а також визначена у цій статті інформація про банк є банківською таємницею.

Банківською таємницею, зокрема, є: 1) відомості про банківські рахунки клієнтів, у тому числі кореспондентські рахунки банків у Національному банку України; 2) інформація про операції, проведені на користь чи за дорученням клієнта, вчинені ним правочини; 3) фінансово-економічний стан клієнтів; 4) інформація про організацію та здійснення охорони банку та осіб, які перебувають у приміщеннях банку; 5) інформація про організаційно-правову структуру юридичної особи - клієнта, її керівників, напрями діяльності; 6) відомості стосовно комерційної діяльності клієнтів чи комерційної таємниці, будь-якого проекту, винаходів, зразків продукції та інша комерційна інформація; 7) інформація щодо звітності по окремому банку, за винятком тієї, що підлягає опублікуванню; 8) коди, що використовуються банками для захисту інформації; 9) інформація про фізичну особу, яка має намір укласти договір про споживчий кредит, отримана під час оцінки її кредитоспроможності; 10) інформація про організацію та здійснення інкасації коштів та/або перевезення валютних цінностей; 11) інформація про банки чи клієнтів банків, що збирається від банків під час здійснення банківського нагляду, валютного нагляду, нагляду за діяльністю надавачів платіжних послуг, оверсайту платіжної інфраструктури, а також нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення; 12) інформація про банки чи клієнтів банків, отримана Національним банком України відповідно до міжнародного договору або за принципом взаємності від органу банківського нагляду іншої держави; 13) рішення Національного банку України про застосування заходів впливу, крім рішень про накладення штрафів, про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Статтею 62 Закону України «Про банки і банківську діяльність» встановлено, що інформація щодо юридичних та фізичних осіб, що становить банківську таємницю, розкривається банками: 1) на запит або з письмового дозволу відповідної юридичної чи фізичної особи. Інформація щодо рахунку умовного зберігання (ескроу) та операцій за ним розкривається також на письмовий запит бенефіціара. Інформація про залишок коштів на банківському рахунку, майнові права на кошти на якому є предметом обтяження, операції за ним, обтяження, щодо яких до банку надійшли повідомлення, у тому числі взяті банком на облік, інші обмеження права розпоряджання рахунком розкривається також на письмовий запит обтяжувача, якщо право обтяжувача на отримання відповідної інформації передбачено правочином, на підставі якого виникає таке обтяження; 2) за рішенням суду; 3) органам прокуратури України, Служби безпеки України, Державному бюро розслідувань, органам Національної поліції України, Національному антикорупційному бюро України, Бюро економічної безпеки України, Антимонопольному комітету України, Національному агентству з питань запобігання корупції, Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, - на їхні запити щодо банківських рахунків клієнтів та операцій, проведених на користь чи за дорученням клієнта, у тому числі операцій без відкриття рахунків, а саме відомості на конкретно визначену дату або за конкретний проміжок часу та стосовно конкретної юридичної або фізичної особи, фізичної особи - підприємця про: наявність рахунків, номери рахунків, інформацію про унікальні ідентифікатори та/або номери емісійних платіжних інструментів, залишок коштів на рахунках, операції списання з рахунків та/або зарахування на рахунки, призначення платежу, ідентифікаційні дані контрагента (для фізичних осіб - прізвище, ім`я та по батькові, ідентифікаційний номер платника податку; для юридичних осіб - повне найменування, ідентифікаційний код у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), номер рахунку контрагента, інформацію про унікальні ідентифікатори та/або номери емісійних платіжних інструментів контрагента, єдиний ідентифікатор Національного банку України (код ID НБУ) надавача платіжних послуг контрагента, найменування надавача платіжних послуг контрагента; 4) центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику: а) на його запит щодо наявності банківських рахунків/електронних гаманців; б) у випадках та в обсязі, визначених Угодою між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків" (FATCA) та іншими міжнародними договорами, що містять положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або укладеними на їх підставі міжвідомчими договорами. Порядок розкриття такої інформації встановлюється Національним банком України; в) на його запит щодо дотримання резидентами встановлених Національним банком України граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів; г) на його запит - щодо операцій за рахунками електронних резидентів (е-резидентів), а саме відомості на визначену дату або за визначений період часу про операції зарахування коштів на рахунки, призначення платежу, ідентифікаційні дані та номер рахунку контрагента; ґ) на його запит відповідно до статті 44-1 Податкового кодексу України; д) на його запит у випадках, встановлених підпунктами 6-8 підпункту 73.3.1 пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України; е) у випадках та в обсязі, визначених статтею 39-3 Податкового кодексу України; 5) центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, на його запит у випадках, встановлених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"; 6) органам державної виконавчої служби, приватним виконавцям - на їхні запити з питань виконання рішень судів та рішень, що підлягають примусовому виконанню відповідно до Закону України "Про виконавче провадження", - щодо банківських рахунків/електронних гаманців клієнтів та операцій, проведених на користь чи за дорученням клієнта, а саме відомості на конкретно визначену дату або за конкретний проміжок часу та стосовно конкретної юридичної або фізичної особи, фізичної особи - підприємця про: наявність рахунків/електронних гаманців, номери рахунків/електронних гаманців, залишок коштів/електронних грошей на рахунках/електронних гаманцях, операції списання з рахунків/електронних гаманців та/або зарахування на рахунки/електронні гаманці, призначення платежу, а також щодо договорів боржника про зберігання цінностей або надання боржнику в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа, що охороняється банком; 7) Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку у разі самостійного подання банком інформації про банк як емітент та адміністративних даних відповідно до законів про цінні папери та фондовий ринок; 8) іншим банкам - на їхні запити у випадках, передбачених цим Законом та Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"; 9) центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, з метою здійснення верифікації та моніторингу державних виплат - на його запит щодо банківських рахунків/електронних гаманців фізичних осіб, яким призначено, нараховано та/або здійснено державні виплати, а також фізичних осіб, які звернулися за призначенням державних виплат, операцій списання з рахунків/електронних гаманців та/або зарахування на рахунки/електронні гаманці і залишки за такими рахунками/електронними гаманцями на визначену дату або за конкретний проміжок часу; 10) особам, зазначеним власником рахунку (вкладу)/електронного гаманця у відповідному розпорядженні банку, у разі смерті такого власника рахунку (вкладу)/електронного гаманця - на їхній запит щодо наявності рахунків (вкладів)/електронних гаманців померлого власника та залишку коштів/електронних грошей на рахунках (вкладах)/електронних гаманцях; 11) державним нотаріальним конторам, приватним нотаріусам, посадовим особам органів місцевого самоврядування, уповноваженим на вчинення нотаріальних дій, іноземним консульським установам (для вчинення такими особами нотаріальних дій з охорони спадкового майна, з видачі свідоцтв про право на спадщину, про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя) - на їхні запити щодо наявності рахунків (вкладів)/електронних гаманців та залишку коштів/електронних грошей на рахунках (вкладах)/електронних гаманцях померлих власників цих рахунків/електронних гаманців та/або щодо залишку коштів/електронних грошей, які належать померлим фізичним особам та зберігаються на будь-яких рахунках/електронних гаманцях у банках, та/або щодо рухомого майна таких осіб, що перебуває на збереженні та/або у заставі банку як заклад, щодо наявності індивідуального банківського сейфа та/або договорів про надання в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа, та/або щодо наявності рахунків умовного зберігання (ескроу) та грошових коштів на цих рахунках, призначених для перерахування померлим бенефіціарам; 12) держателю Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у випадках, передбачених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"; 13) арбітражним керуючим - на їхні запити стосовно боржників, щодо яких арбітражний керуючий здійснює повноваження розпорядника майна керуючого санацією, ліквідатора, керуючого реструктуризацію або керуючого реалізацією, в порядку, встановленому статтею 12-1 Кодексу України з процедур банкрутства, - щодо банківських рахунків клієнтів та операцій, проведених на користь чи за дорученням клієнта, а саме відомості на конкретно визначену дату або за конкретний проміжок часу та стосовно конкретного клієнта (юридичної або фізичної особи, фізичної особи - підприємця) про наявність рахунків, номери рахунків, залишок коштів на рахунках, операції списання з рахунків та/або зарахування на рахунки, призначення платежу, а також щодо договорів боржника про зберігання цінностей або надання клієнту в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа.

Підставою для розкриття інформації, яка містить банківську таємницю, є, за твердженням заявника, встановлення наявності або відсутності порушення податкового законодавства з боку ТОВ «Екосад» (код ЄДРПОУ 42997360).

Необхідність перевірки достовірності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених ПК України податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства тощо є підставою для ініціювання органами державної податкової служби перевірок, згідно з процедурою, визначеною главою 8 ПК України. У цьому випадку розкриття банківської таємниці можливе в разі доведення органом державної податкової служби обставин, за яких перевірки є неможливими або є інша об`єктивна потреба в розкритті такої таємниці.

Відповідно до вимог п.п. 20.1.4, 20.1.5 ст.20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; отримувати безоплатно від платників податків, а також від Національного банку України, банків, інших фінансових установ, небанківських надавачів платіжних послуг, емітентів електронних грошей довідки у порядку та на підставах, визначених цим Кодексом, з урахуванням законів, що визначають порядок розкриття зазначеними особами інформації, що містить банківську таємницю, таємницю надавача платіжних послуг, а на підставі рішення суду - інформацію про обсяг та обіг коштів/електронних грошей на рахунках у банку/небанківському надавачу платіжних послуг, електронних гаманцях, у тому числі про ненадходження в установлені строки валютної виручки від суб`єктів господарювання, інформацію про договори боржника про зберігання цінностей або надання боржнику в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа, що охороняється банком.

У ст. 75 ПК України зазначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з п.п. 75.1.2 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Відповідно до п. 78.1. ст. 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з підстав, зазначених у цьому пункті даної статті.

Згідно з п. 78.4. ст. 78 ПК України про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків (крім перевірок, передбачених підпунктом 78.1.22 пункту 78.1 цієї статті) надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

Як вірно зауважила представник банку матеріали справи не містять доказів направлення Товариству з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» наказу від 06 липня 2023 року про проведення такої перевірки.

На підтвердження направлення ТОВ «Еко-Сад» наказу від 06 липня 2023 року про проведення перевірки заявником долучені копії конвертів. Однак конверти не містять опису вкладення, тобто доказів, який саме лист було на направлено суду не надано, та більш того з копій конвертів не можна встановити отримувача поштового відправлення.

Крім того, конверти містять відмітку пошти, яка датована 06 березня 2023 року, що передує чотирьом місяцям до дати наказу про проведення перевірки.

За змістом ст. 348 ЦПК України у заяві до суду про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичної або фізичної особи має бути зазначено: 1) найменування суду, до якого подається заява; 2) ім`я (найменування) заявника та особи, щодо якої вимагається розкриття інформації, яка містить банківську таємницю, їх місце проживання або місцезнаходження, а також ім`я представника заявника, коли заява подається представником; 3) найменування та місцезнаходження банку, що обслуговує особу, щодо якої необхідно розкрити банківську таємницю; 4) обґрунтування необхідності та обставини, за яких вимагається розкрити інформацію, що містить банківську таємницю, щодо особи, із зазначенням положень законів, які надають відповідні повноваження, або прав та інтересів, які порушено; 5) обсяги (межі розкриття) інформації, яка містить банківську таємницю, щодо особи та мету її використання.

Відповідно до ч. 2 ст. 350 ЦПК України якщо під час судового розгляду буде встановлено, що заявник вимагає розкрити інформацію, яка містить банківську таємницю, щодо юридичної або фізичної особи без підстав і повноважень, визначених законом, то суд ухвалює рішення про відмову в задоволенні заяви.

За ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 77 ЦПК України визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Згідно зі ст. 80 ЦПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Частиною 1 ст. 81 ЦПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Виходячи з наведених норм законодавства, якщо підставою звернення до суду, зокрема, органу державної податкової служби із заявою про розкриття банківської таємниці, є дії порушника податкового законодавства, і стосовно таких дій для цих органів відповідними спеціальними законами передбачений спосіб реагування, то суд не має підстав для задоволення заяви. Винятком є обґрунтовані посилання заявника на неможливість вчинення ним дій відповідно до способів реагування, передбачених зазначеними законами. Зокрема, це можуть бути обґрунтовані посилання з поданням відповідних доказів про те, що особа, щодо якої вимагається розкриття банківської таємниці, не знаходиться за місцем своєї реєстрації; підтверджена неможливість вручення повідомлення з копією наказу про проведення документальної перевірки тощо.

Верховний Суд неодноразово у постановах від 21.09.22 у справі №461/6331/21, від 21.07.22 у справі №686/17914/21, від 19.05.22 у справі №386/17441/21, від 08.06.22 у справі №686/17998/21, від 21.04.22 у справі №761/8629/19, від 28.03.23 у справі №752/18896/21, вказував на необхідність подання суду доказів щодо проведення в установленому порядку перевірки з питань дотримання податкового законодавства та/або неможливості вчинення дій відповідно до способів реагування, передбачених законодавством, а також на доведення існування обставин, за яких перевірка є неможливою або є інша об`єктивна потреба в розкритті такої інформації.

З наведених обставин справи вбачається, що заявник не надав суду належних та допустимих доказів на підтвердження, як самого факту проведення документальної позапланової перевірки з питань дотримання податкового законодавства у відповідності до вимог п. 78.4 ст. 78 ПК України, доказів відсутності Товариства з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» за адресою й неможливості вручення особисто або направлення засобами поштового зв`язку на адресу реєстрації повідомлення з копією наказу про проведення документальної перевірки.

Крім того, строк зазначеної перевірки встановлено у 5 днів. Отже, станом на день звернення до суду строк проведення перевірки закінчився.

На підставі викладеного, суд доходить до висновку, що заява про розкриття інформації, що містить банківську таємницю задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 10-13, 258, 259, 263-265, 268, 293, 349-350 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ :

У задоволені заяви Головного управління ДПС в Одеській області, заінтересовані особи: Публічне акціонерне товариство Акціонерний банк «Укргазбанк», Товариство з обмеженою відповідальністю «Еко-Сад» про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя А.О. Митрофанова

Дата ухвалення рішення29.01.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116673935
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичних та фізичних осіб

Судовий реєстр по справі —760/28118/23

Рішення від 29.01.2024

Цивільне

Солом'янський районний суд міста Києва

Митрофанова А. О.

Ухвала від 27.11.2023

Цивільне

Солом'янський районний суд міста Києва

Митрофанова А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні