ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2024 року ЛуцькСправа № 140/24900/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРАПЛЮС» до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕРАПЛЮС» (далі ТзОВ «ТЕРАПЛЮС») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі ГУ ДПС у Рівненській області), Державної податкової служби України (далі ДПС України)про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзОВ «ТЕРАПЛЮС» було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні (далі ПН) №1 від 01.02.2023, №2 від 02.02.2023, №3 від 04.02.2023, №4 від 06.02.2023 та №5 від 09.02.2023, проте згідно з квитанціями від 13.02.2023 № 9021499754, №9021578007, № 9021521313, № 9021512235 та від 28.02.2023 № 9037461140 реєстрація вказаних ПН була зупинена.
16.05.2023 позивач подав до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Рівненській області (далі Комісія ГУ ДПС у Рівненській області) повідомлення про подання пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН.
Проте, рішеннями Комісії ГУ ДПС у Рівненській області від 19.05.2023 №8845874/35567382, № 8845875/35567382, № 8845876/35567382, № 8845877/35567382, №8845878/35567382 було відмовлено у реєстрації зазначених ПН.
Позивач не погоджується із вказаними рішеннями Комісії ГУ ДПС у Рівненській області від 19.05.2023 № 8845874/35567382, № 8845875/35567382, № 8845876/35567382, №8845877/35567382, № 8845878/35567382 зокрема, з тих підстав, що вказані рішення за своїм характером є необґрунтованими як нормативно, так і документально, винесені за відсутності підстав про це, а наданими контролюючому органу первинними документами підтверджується фактичне здійснення господарських операцій.
Позивач просить визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Рівненській області від 19.05.2023 №8845874/35567382, №8845875/35567382, №8845876/35567382, № 8845877/35567382, № 8845878/35567382 про відмову в реєстрації ПН № 1 від 01.02.2023, № 2 від 02.02.2023, № 3 від 04.02.02023, № 4 від 06.02.2023, № 5 від 09.02.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН ПН № 1 від 01.02.2023, № 2 від 02.02.2023, № 3 від 04.02.02023, № 4 від 06.02.2023, № 5 від 09.02.2023.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (т .4, а. с. 42).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву (т. 4, а. с. 46-50) представник відповідачів Форет М.С. позов не визнала та просить відмовити в його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваних рішень. При цьому, станом на дату зупинення реєстрації спірних ПН було чинним рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №6771 від 28.10.2022, тобто зупинення реєстрації ПН було правомірним. В оскаржуваних рішенням від 19.05.2023 було чітко зазначену підставу їх прийняття, із вказівкою у графі «додаткова інформація» про те, які саме документи складені з порушенням законодавства та в чому полягає таке порушення.
У відповіді на відзив представник позивача Семенюк Л.В. підтримала правову позицію, викладену у позовній заяві, та просить позов задовольнити повністю (т.4, а.с. 63-67).
Інших заяв по суті справи від учасників справи до суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ТзОВ «ТЕРАПЛЮС» складено та подано до реєстрації в ЄРПН такі ПН:
- № 1 від 01.02.2023 (покупець ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС», товар «пшениця врожаю 2022 року», кількість 531 т, обсяг постачання 3345300,00 грн, сума ПДВ 468342,00 грн) (т. 1, а.с.25);
- № 2 від 02.02.2023 (покупець ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС», товар «пшениця врожаю 2022 року», кількість 403,9 т, обсяг постачання 2544570,00 грн, сума ПДВ 356239,80 грн) (т. 1, а.с.27);
- № 3 від 04.02.2023 (покупець ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС», товар «пшениця врожаю 2022 року», кількість 479,45 т, обсяг постачання 3020535,00 грн, сума ПДВ 422874,90 грн) (т. 1, а.с.29);
- № 4 від 06.02.2023 (покупець ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС», товар «пшениця врожаю 2022 року», кількість 462,2 т, обсяг постачання 2911860,00 грн, сума ПДВ 407660,40 грн) (т. 1, а.с.31);
- № 5 від 09.02.2023 (покупець ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС», товар «пшениця врожаю 2022 року», кількість 463,5 т, обсяг постачання 2920050,00 грн, сума ПДВ 408807,00грн) (т. 1, а.с.33).
Згідно із квитанціями від 13.02.2023 № 9021499754, № 9021578007, № 9021521313, №9021512235 та від 28.02.2023 №9037461140 реєстрація вищезазначених ПН була зупинена з одних і тих же підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (т. 1, а.с.26, 28, 30, 32, 34).
16.05.2023 ТзОВ «ТЕРАПЛЮС» подало пояснення за вих. №1-4/29 з документами на підтвердження здійснення господарської операції (т. 1, а.с.35-39).
Комісія ГУ ДПС у Рівненській області прийняла такі рішення про відмову у реєстрації вказаних ПН в ЄРПН, а саме:
- від 19.05.2023 № 8845874/35567382 про відмову в реєстрації ПН № 1 від 01.02.2023 (т.1, а. с. 40-41);
- від 19.05.2023 № 8845878/35567382 про відмову в реєстрації ПН № 2 від 02.02.2023 (т.1, а. с. 42-43);
- від 19.05.2023 № 8845875/35567382 про відмову в реєстрації ПН № 3 від 04.02.2023 (т.1, а. с. 44-45);
- від 19.05.2023 № 8845877/35567382 про відмову в реєстрації ПН № 4 від 06.02.2023 (т.1, а. с. 46-47);
- від 19.05.2023 № 8845876/35567382 про відмову в реєстрації ПН № 5 від 09.02.2023 (т.1, а. с. 48-49).
Вказані рішення, як вбачається із їх тексту, прийняті у зв`язку із тим, що надані платником податку копії документів, складені із порушенням законодавства, а саме недостатня кількість трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, відповідно до задекларованих обсягів в ПН; відсутні документи на походження реалізованого товару (придбання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, послуг по посіву, обробітку та ін.), транспортування пшениці до елеватора, документів на підтвердження отримання послуг зберігання (договори, оплати), акти звірки, оборотно-сальдова відомість рах. 23, 361, 631 та ін.
Позивач на зазначені рішення Комісії ГУ ДПС у Рівненській області подав скарги разом із поясненнями (т.1, а.с.50-74).
Рішенням Комісії ДПС України питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.06.2023 №47331/35567382/2 (т.1, а. с. 75-76), № 47359/35567382/2 (т. 1, а. с. 77-78), №47322/35567382/2 (т.1, а. с. 79-80), №47388/35567382/2 (т.1, а. с. 81-82), №47386/35567382/2 (т. 1, а. с. 83-84), скарги позивача залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня від 19.05.2023 № 8845874/35567382, № 8845875/35567382, №8845876/35567382, № 8845877/35567382, № 8845878/35567382 - без змін, з таких підстав: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси».
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі Порядок №520, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі ПК України) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2 - 4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261). За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно пункту 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Рівненській області від 19.05.2023 № 8845874/35567382, № 8845875/35567382, № 8845876/35567382, № 8845877/35567382, № 8845878/35567382, у реєстрації ПН № 1 від 01.02.2023, № 2 від 02.02.2023, № 3 від 04.02.02023, № 4 від 06.02.2023, № 5 від 09.02.2023 відмовлено у зв`язку із тим, що надані платником податку копії документів, складені із порушенням законодавства, а у графі «додаткова інформація» зазначено: недостатня кількість трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, відповідно до задекларованих обсягів в ПН; відсутні документи на походження реалізованого товару (придбання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, послуг по посіву, обробітку та ін.); транспортування пшениці до елеватора, документів на підтвердження отримання послуг зберігання (договори, оплати), акти звірки, оборотно-сальдова відомість рах. 23, 361, 631 та ін (т. 1, а. с. 40-49).
Суд не погоджується із вказаними підставами прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на таке.
Так, реєстрація спірних ПН № 1 від 01.02.2023, № 2 від 02.02.2023, № 3 від 04.02.2023, № 4 від 06.02.2023, № 5 від 09.02.2023 згідно із квитанціями від 13.02.2023 № 9021499754, №9021578007, №9021521313, №9021512235 та від 28.02.2023 № 9037461140 (т.1, а.с.26, 28, 30, 32, 34) була зупинена виключно з такої підстави: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.При цьому, правові підстави для зупинення спірних ПН були наявні, з огляду на рішення від 28.10.2022 №6771 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «ТЕРАПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку (т. 4, а.с.52).
Разом з тим, вказані квитанції від 13.02.2023 № 9021499754, № 9021578007, №9021521313, № 9021512235 та від 28.02.2023 № 9037461140 про зупинення реєстрації ПН № 1 від 01.02.2023, № 2 від 02.02.2023, № 3 від 04.02.2023, № 4 від 06.02.2023, № 5 від 09.02.2023 не містили конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Рівненській області для реєстрації в ЄРПН зазначених ПН.
При вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10.06.2021 у справі №822/1886/18, відповідно до якиху випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови дляможливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.
У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі №600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21).
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №520/15348/20, від 07.12.2022 у справі №500/2237/20).
Отже, не зазначення у квитанціях від 13.02.2023 № 9021499754, № 9021578007, №9021521313, № 9021512235 та від 28.02.2023 № 9037461140 про зупинення реєстрації ПН № 1 від 01.02.2023, № 2 від 02.02.2023, № 3 від 04.02.2023, № 4 від 06.02.2023, № 5 від 09.02.2023 чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної ПН.
На думку суду, подані позивачем документи до Комісії ГУ ДПС у Рівненській області для реєстрації вказаних ПН підтверджують господарську операцію з реалізації товару «пшениці врожаю 2022 року» ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» та ці документи є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.
З матеріалів справи вбачається, що 04.01.2023 між ТзОВ «ТЕРАПЛЮС» (постачальник) та ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» (покупець) укладено Договір поставки № 04/01/23-1 (т. 1, а. с. 85-86), відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець належно прийняти і оплатити згідно умов договору пшеницю врожаю 2022 року, код товару згідно УКТЗЕД 1001. Кількість товару, що поставляється за цим Договором становить 4000,00 +/- 10%. Оплата вартості товару здійснюється до 31.12.2023. Поставка товару здійснюється на умовах EXW Україна, Волинська область, Луцький район, с.Чаруків, вул. Вокзальна, 156, елеватор ТзОВ «Агротехніка» (в редакції Інкотермс 2010 року).
Так, на виконання умов Договору від 04.01.2023 №04/01/23-1, ТзОВ «ТЕРАПЛЮС» здійснило поставку ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» товару «пшениця врожаю 2022 року», зокрема:
- 01.02.2023 в кількості 531 т на суму 3345300,00 грн (в т. ч. ПДВ 468342,00 грн.) за видатковою накладною від 01.02.2023 № 5 (т. 1, а. с. 87), що також підтверджується актом прийняття-передачі зерна від 01.02.2023 №13 (т. 1, а. с. 88) та складською квитанцією на зерно від 01.02.2023 №3569 (т. 1, а. с. 89), а ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» в свою чергу здійснило оплату за поставлену пшеницю в розмірі 3345300,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями від 17.02.2023 № 214 на суму 1000000,00 грн (т. 1, а. с. 90), від 20.02.2023 №225 на суму 1813642,00 грн (т. 1, а. с. 91) та від 21.02.2023 № 241 на суму 1000000,00 грн (т.1, а. с. 92);
- 02.02.2023 в кількості 403,9 т на суму 2544570,00 грн (в т. ч. ПДВ 356239,80 грн) за видатковою накладною від 02.02.2023 № 6 (т. 1, а. с. 93), що також підтверджується актом прийняття-передачі зерна від 02.02.2023 № 14 (т. 1, а. с. 94) та складською квитанцією на зерно від 02.02.2023 № 3571 (т. 1, а. с. 95), а ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» в свою чергу здійснило оплату за поставлену пшеницю в розмірі 2544570,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями від 08.03.2023 № 330 на суму 2900000,00 грн (т. 1, а. с. 96), від 08.03.2023 №332 на суму 809,90 грн (т. 1, а. с. 97);
- 04.02.2023 в кількості 479,45 т на суму 3020535,00 грн (в т. ч. ПДВ 422874,90 грн) за видатковою накладною від 04.02.2023 № 7 (т. 1, а. с. 98), що також підтверджується актом прийняття-передачі зерна від 04.02.2023 №1 6 (т. 1, а. с. 99) та складською квитанцією на зерно від 07.02.2023 № 3573 (т. 1, а. с. 100), а ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» в свою чергу здійснило оплату за поставлену пшеницю в розмірі 3020535,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями від 22.02.2023 № 248 на суму 2000000,00 грн (т. 1, а. с. 101), від 06.03.2023 №303 на суму 1443409,90 грн (т. 1. а. с. 102);
- 06.02.2023 в кількості 462,2 т на суму 2911860,00 грн (в т. ч. ПДВ 407660,40 грн) за видатковою накладною від 06.02.2023 № 8 (т. 1, а. с. 103), що також підтверджується актом прийняття-передачі зерна від 06.02.2023 № 17 (т. 1, а. с. 104) та складською квитанцією на зерно від 06.02.2023 № 3572 (т. 1, а. с. 105), а ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» в свою чергу здійснило оплату за поставлену пшеницю в розмірі 2911860,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями від 01.03.2023 № 278 на суму 5000,00 грн (т. 1, а. с. 106), від 06.03.2023 №302 на суму 895000 грн (т. 1. а. с. 107), від 06.03.2023 № 305 на суму 200000,00 грн (т. 1, а.с.108), від 07.03.2023 № 311 на суму 1800000,00 грн (т. 1, а. с. 109), від 07.03.2023 № 312 на суму 419520,40 грн (т. 1, а. с.110);
- 09.02.2023 в кількості 463,5 т на суму 2920050,00 грн (в т. ч. ПДВ 408807,00 грн) за видатковою накладною від 09.02.2023 № 9 (т. 1, а. с. 111), що також підтверджується актом прийняття-передачі зерна від 09.02.2023 № 22 (т. 1, а. с. 112) та складською квитанцією на зерно від 09.02.2023 № 3577 (т. 1, а. с. 113), а ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» в свою чергу здійснило оплату за поставлену пшеницю в розмірі 2920050,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями від 08.03.2023 № 331 на суму 2128857,00 грн (т. 1, а. с. 114), від 22.03.2023 №408 на суму 1200000,00 грн (т. 1, а. с. 115).
Стосовно зазначення в оскаржуваних рішеннях від 19.05.2023 № 8845874/35567382, № 8845875/35567382, № 8845876/35567382, № 8845877/35567382, № 8845878/35567382 у графі «додаткова інформація» стосовно недостатньої кількості трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності суд зазначає, що оскаржувані рішення не містять посилань на конкретну податкову інформацію стосовно кількості працюючих осіб та відповідач не зазначає, яка на його думку кількість трудових ресурсів необхідна для здійснення основного виду діяльності позивача.
Суд бере до уваги пояснення позивача, які були подані до скарг на рішення про відмову в реєстрації ПН/ РК в ЄРПН від 24.05.2023 за вих. № 1-4/34 (т. 1, а. с. 55-58), від 24.05.2023 за вих. №1-4/35 (т. 1, а. с. 59-62), від 24.05.2023 за вих. №1-4/36 (т. 1, а. с. 63-66), від 24.05.2023 за вих. №1-4/37 (т. 1, а. с. 67-70), від 24.05.2023 за вих. №1-4/38 (т. 1, а. с. 71-74), які безпідставно не були взяті до уваги ДПС України, та з яких вбачається таке.
Позивач є сільськогосподарським товаровиробником, платником єдиного податку 4 групи, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), про що внесені відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т. 4, а.с. 40-41).
Загальна площа земельних ділянок, що перебувають у користуванні (оренді) підприємства, становить 1993,8 га, про що вказано у податковій декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік від 17.02.2023 та у звітності форми 20-ОПП (т. 3, а. с. 93-124, 127-158). Під урожай 2022 року посівні площі сільськогосподарських культур товариства становлять: 786,9 га пшениця озима, 512,2 га кукурудза, 694,7 соя, що відображено у звіті про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року форми № 4-сг, пшеницю озиму зібрано на площі 786,9 га, що відображено у поданому звіті про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винагроду форми №29-сг. З приводу чисельності працівників зазначено, що справді штат ТзОВ «ТЕРАПЛЮС» складає 1 одиницю, але товариство входить до складу підприємств агропромислової групи ПАН КУРЧАК, що пов`язані між собою відносинами контролю, мають спільних бенефіціарних власників.
Комплекс агрохімічних, агротехнічних та інших сільськогосподарських робіт по вирощуванню сільськогосподарських культур здійснює підрядник ТзОВ «ЗАК СЕРВІС» на підставі договору підряду на виконання сільськогосподарських робіт від 01.09.2021 №01/09/21-ПО по вирощуванню сільськогосподарської культури пшениця озима врожаю 2022 року (т. 1, а. с. 135-137).
Складське зберігання зерна сільськогосподарських культур здійснюється ТзОВ «АГРОТЕХНІКА» на підставі договору складського зберігання зерна від 07.07.2022 № КВ-СЗ-2-2-561 (т. 2, а. с. 98-106, 111). Зберігання міндобрив на ЗЗР здійснюється ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» на підставі договору відповідального зберігання від 01.02.2021 № 01/02/21-2 (т. 3, а. с. 91-92). Відповідно до договору оренди нерухомого майна від 01.04.2023 № 01/04/23-1 ТзОВ «ТЕРАПЛЮС» орендує частину офісного приміщення літера А2, номер 1-28 площею 7 кв.м., нежилого приміщення лінійно-монтажної ремонтної дільниці, що знаходиться за адресою: Волинська область, смт. Локачі, вул. Шевченка, 35 у ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» (т. 3, а.с. 8-9).
Придбання мінеральних добрив та засобів захисту рослин здійснювалося на підставі договорів: від 21.01.2022 №ДГ-AMG-NG-25169 з ТзОВ «НІКА-ГРЕЙН» (т. 2, а. с. 233-235), від 15.02.2022 № ДГ-0000173 з ТзОВ «АГРОХІМІЧНА КОМПАНІЯ ГРОСДОРФ» (т. 3, а.с.11-13), від 17.09.2018 №17/09/18-1 з ТзОВ «ПП Західна Аграрна Компанія» (т. 3, а. с. 2-3), від 13.09.2021 № 1309/958446 з ТзОВ «ВОЛИНЬ-ЗЕРНО-ПРОДУКТ» (т. 1, а. с. 124-125), від 21.02.2022 № 48/22-ВЛ з ТзОВ «СПЕКТР-АГРО» (т. 1, а. с. 116-120), від 16.06.2021 №ДГ-5098 з ПП «АГРОЛЕОН-ЗАХІД» (т. 2, а. с. 242-243).
Придбання насіння пшениці здійснюється на підставі договору поставки від 11.05.2019 № 11/05/19-1 з ТзОВ «ЗАК-СЕРВІС» (т. 3, а. с. 5-6), договору купівлі-продажу від 07.09.2021 №0709/958349 з ФГ «Линівське С», від 07.09.2021 № 0709/958348 з ТзОВ «ВОЛИНЬ НОВА».
Суд також наголошує на тому, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом (вказана правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 03.10.2023 у справі №380/4146/22, від 13.12.2023 у справі № 500/4191/22).
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Рівненській області від 19.05.2023 № 8845874/35567382, № 8845875/35567382, №8845876/35567382, № 8845877/35567382, № 8845878/35567382 прийняті без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарських операцій, по яких складені спірні ПН № 1 від 01.02.2023, № 2 від 02.02.2023, № 3 від 04.02.2023, № 4 від 06.02.2023 та № 5 від 09.02.2023. Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, узгоджуються між собою, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції. Передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію спірних ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.
Відтак, з наведених вище мотивів, враховуючи надані суду статтею 245 КАС України повноваження, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вказаних рішень підлягають до задоволення.
Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, з огляду на таке.
За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень, а подані позивачем документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарських операцій, по якій складені спірні ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивачапохідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН № 1 від 01.02.2023, № 2 від 02.02.2023, № 3 від 04.02.2023, № 4 від 06.02.2023 та № 5 від 09.02.2023 в ЄРПН належить також задовольнити.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання цього позову позивач сплатив судовий збір в сумі 13420,00грн згідно із платіжним дорученням від 24.08.2023 № 859, від 28.08.2023 № 868, від 28.08.2023 № 869, від 28.08.2023 № 866, від 28.08.2023 № 867 (т.1, а.с.20-22).
Відтак, на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у вигляді судового збору в загальному розмірі 13420,00 грн. При цьому, на думку суду, судові витрати необхідно стягнути саме з ГУ ДПС у Рівненській області, позаяк судом задоволені самостійні позовні вимоги немайнового характеру, та саме внаслідок прийняття комісією регіонального рівня спірних рішень були порушені права позивача, а звернені до ДПС України позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації ПН є похідними від вимог про визнання протиправними та скасування рішень.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 травня 2023 року №8845874/35567382, № 8845875/35567382, № 8845876/35567382, № 8845877/35567382, №8845878/35567382.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м.Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕРАПЛЮС» (45500, Волинська область, смт Локачі, вул. Шевченка, 35, ідентифікаційний код 35567382) податкові накладні №1 від 01 лютого 2023 року, № 2 від 02 лютого 2023 року, № 3 від 04 лютого 2023 року, №4 від 06 лютого 2023 року та № 5 від 09 лютого 2023 року.
Стягнути з Головного управління ДПС у Рівненській області (33023, м.Рівне, вул.Відінська, 12, ідентифікаційний код ВП 44070166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРАПЛЮС» (45500, Волинська область, смт Локачі, вул. Шевченка, 35, ідентифікаційний код 35567382) судовий збір у загальному розмірі 13420 гривень 00 копійок (тринадцять тисяч чотириста двадцять гривень нуль копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.М. Валюх
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2024 |
Оприлюднено | 02.02.2024 |
Номер документу | 116674544 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні