ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2024 рокуСправа №160/29061/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Тулянцевої І.В., розглянувши у місті Дніпрі в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
07 листопада 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» засобами поштового зв`язку звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області №9472419/45052525 від 06.09.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.08.2023 року на суму 1 932 266,26 грн., у тому числі ПДВ 322 044,38 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №2 від 04.08.2023 року на суму 1 932 266,26 грн., у тому числі ПДВ 322 044,38.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» було подано на реєстрацію до податкового органу податкову накладну № 2 від 04.08.2023 року на загальну суму 1 932 266,26 грн., у т.ч. ПДВ 322 044,38 грн. Згідно із квитанцією від 31.08.2023 повідомлено, що документ прийнято, але реєстрацію зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН в ЄРПН, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податків та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН. На виконання п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу, позивачем було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Разом із поясненнями було надано відповідні копії документів, що підтверджують дійсність правочинів. 06.09.2023р. за результатами розгляду пояснень до документів Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №9472419/45052525, яким позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 04.08.2023 на суму на суму 1 932 266,26 грн., у тому числі ПДВ 322 044,38. Підставою для відмови зазначено - «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: Встановлено наявність операцій з ризиковим ТОВ "УКРПРОМЕКОЛОГІЯ"». Позивач звертає увагу на те, що Запорізьким окружним адміністративним судом прийнято рішення від 15.08.2022 р. по справі №280/3468/22, яким рішення Комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області про відповідність критеріям ризиковості платника ПДВ скасоване. Позивач вважає, що рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним, передчасним та таким, що прийнято без належного дослідження обставин справи та первинних документів наданих на розгляд комісії. З урахуванням наведеного, рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 10 листопада 2023 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду: уточненої позовної заяви, що відповідає вимогам п. 2 ч. 5 ст. 160 КАС України, із зазначенням відомостей щодо наявності/відсутності у позивача та відповідачів електронного кабінету в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі).
27 листопада 2023 року на виконання ухвали суду від 10.11.2023 року через підсистему «Електронний суд» від представника позивача надійшла уточнена позовна заява із зазначенням відомостей щодо наявності у позивача та відповідачів електронного кабінету в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі).
28 листопада 2023 року до канцелярії суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» в якому відповідач-1 заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН здійснюється відповідно до «Порядку прийняття рішень про реєстрації/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН», який затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, шляхом подання копій документів та письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. З огляду на викладене, вважає, що оскаржуване рішення Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних є обґрунтованими та такими, що прийнято відповідно до норм чинного законодавства та в установленому порядку, тому вимоги позивача вважає безпідставними та необґрунтованими. Разом із відзивом Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 28 листопада 2023 року подано до суду заяву щодо заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у справі №160/29061/23, в якій заявник просить здійснювати розгляд справи №160/29061/23 за правилами загального позовного провадження, а у разі такої відмови, розглядати дану справу за правилами спрощеного позовного провадження, але з викликом сторін.
28 листопада 2023 року до канцелярії суду також надійшов відзив Державної податкової служби України на позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД», в якому відповідач-2 заперечує проти задоволення позовних вимог, які заявлені до нього, посилаючись на те, що реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу Державної податкової служби України. Позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати податкову накладну є передчасними, а належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Цією ж ухвалою відповідачам було надано строк для подання письмового відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідачів.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у справі №160/29061/23- відмовлено.
Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Товариство з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» зареєстровано як юридична особа про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис від 26.01.2023 року № 1 002 241 0200 00101871.
Згідно витягу з Реєстру платників податку на додану вартість №2304644500087 від 01.06.2023р., ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» зареєстрований платником податку на додану вартість.
Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» є: 24.10 Виробництво чавуну, сталі та феросплавів (основний); 38.11 Збирання безпечних відходів; 38.21 Оброблення та видалення безпечних відходів; 38.32 Відновлення відсортованих відходів; 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.77 Оптова торгівля відходами та брухтом; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.
Судом встановлено, що в рамках здійснення господарської діяльності 01.06.2023 року між ТОВ «ДНЕПРОПРЕСС СТАЛЬ» (Покупець) та ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» (Постачальник) було укладено Договір поставки № 01-06-23 (далі Договір №01-06-2023).
Відповідно до п.1.1 Договору №01-06-2023 Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця Феросплавну продукцію, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити.
Також п.2.1 Договору №01-06-2023 конкретизовано, що загальна сума Договору визначається як сумарна вартість Товару, поставленого згідно з Додатками до Договору.
Згідно з пунктами 4.1 4.2 Договору №01-06-2023 Покупець проводить розрахунок з Постачальником в порядку, встановлену в Специфікації на партію Товарів, на підставі виставленого рахунку. За згодою Сторін можливі інші форми розрахунків, що не суперечать чинному законодавству України.
Пунктом 6.1 Договору №01-06-2023 передбачено, що Покупець здійснює приймання Товарів за кількістю в порядку, передбаченому Інструкцією № П-6, затвердженою Постановою Держарбітражу СРСР від 15.06.1965 р. із змінами та доповненнями, та приймання продукції за якістю і комплектністю в порядку, передбаченому Інструкцією № П-7. затвердженою Постановою Держарбітражу СРСР від 25.04.1966 р. зі змінами та доповненнями.
Крім того, пунктом 10.1 Договору №01-06-2023 встановлено, що договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 31 грудня 2023 року.
На виконання умов Договору №01-06-2023 ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» було відвантажено Феронікель марки ФН28Х з нікелем та молібденом, що підтверджується видатковою накладною №2 від 04.08.2023 року.
ТОВ «ДНЕПРОПРЕСС СТАЛЬ» здійснило часткову оплату за товар, що підтверджується платіжною інструкцією №21362 від 11.08.2023р. та №21411 від 16.08.2023 р.
Між ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» (Орендар) та ТОВ «Науково-виробниче об`єднання «Укрпромекологія» (Орендодавець) укладено договір оренди нерухомого майна № 01/06/2023 від 01.06.2023 року (далі - Договір № 01/06/2023), відповідно до умов якого Орендодавець надає у користування офісне приміщення та склад 200 мІ, що знаходяться за адресою: 69032, м. Запоріжжя, вул. Доківська, 3 (п. 1.1 Договору). На виконання умов договору між Сторонами підписаний Акт здачі-приймання до Договору оренди нерухомого майна № 01/06/2023 від 01.06.2023р.
Також судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 25.07.2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче об`єднання «Укрпромекологія» (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» (Замвоник), був укладений договір переробки давальницької сировини №25/07/2023, відповідно до пунктів якого Замовник доручає, а Виконавець зобов`язується виконати відповідно до умов цього Договору роботи з переробки (обробки, збагачення переплавки) давальницької сировини на готову продукцію, а Замовник зобов`язується прийняти готову продукцію й оплатити роботи з переробки давальницької сировини. Вартість переробки, кількість, асортименти сировини й продукції, строки виготовлення продукції визначаються в кожному конкретному випадку актами виконаних робіт до даного Договору, що є його невід`ємною частиною.
02 серпня 2023 року ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» було надано сировину в переробку відповідно до видаткової накладної №1 та відповідного замовлення №1 від 31.07.2023р.
На виконання вимог податкового законодавства ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» на адресу ТОВ «ДНЕПРОПРЕСС СТАЛЬ» 04.08.2023 року було складено та направлено на реєстрацію до податкового органу податкову накладну № 2 на суму 1 932 266,26 грн., у тому числі ПДВ 322 044,38 грн.
Згідно із квитанцією №9222847873 від 31.08.2023 року контролюючим органом прийнято податкову накладну, однак її реєстрацію зупинено. У квитанції зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 04.08.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 7202, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем в установленому порядку були подані до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій за поданою накладною.
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №9472419/45052525 від 06.09.2023 року позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 04.08.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Встановлено наявність операцій з ризиковим ТОВ "УКРПРОМЕКОЛОГІЯ".
Не погодившись із рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).
За приписами абзаців а, б п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем складено та надіслано до контролюючого органу податкову накладну № 2 від 04.08.2023 року на загальну суму 1 932 266,26 грн. у т.ч. ПДВ 322 044,38 грн. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п.201.16 ст.201 ПК України).
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) регламентований Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №341) (далі - Порядок №1246 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 12-13 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 2001.3 і 2001.9 статті 2001 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", «;Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У свою чергу, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165).
Пунктом 4 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п.10 та п.11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Зі змісту квитанції слідує, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 04.08.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 7202, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Крім того, не зазначено і конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію таких податкових накладних.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій (її) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).
Пункт 1 Порядку №520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2-7 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
На підтвердження наявності Договірних відносин та дійсності господарських операцій позивачем до пояснень контролюючому органу додані первинні документи, а саме: Договір поставки № 01-06-23 від 01.06.2023p., видаткова накладна №2 від 04.08.2023 р., товарно-транспортна накладна № Р2 від 04.08.2023 р., платіжна інструкція №21362 від 11.08.2023р., платіжна інструкція №21411 від 16.08.2023p., договір оренди нерухомого майна № 01/06/2023 від 01.06.2023 р., акт здачі-приймання до Договору оренди нерухомого майна №01/06/2023, договір переробки давальницької сировини від 25.07.2023p., видаткова накладна №1 від 02.08.2023р., замовлення на переробку № 21 від 31.07.2023p., договір №А-2023 07 від 15.06.2023 з ТОВ «УКРГРАФІТ», накладна РН №0000286 від 27.07.2023р., товарно-транспортна накладна від 27.07.2023p., договір № 2007 від 20.07.2023 з ТОВ «УКРЗАПСПЛАВ», видаткова накладна №33 від 24.07.2023р., видаткова накладна №34 від 01.08.2023р., акт приймання-передачі №33 від 24.07.2023р., акт приймання-передачі №34 від 01.08.2023р., договір № 21/07 від 21.07.2023 з ТОВ «НІКА 2012», видаткова накладна №19 від 21.07.2023 р., товарно-транспортна накладна №19 від 21.07.2023p., товарно-транспортна накладна №P20 від 01.08.2023p., видаткова накладна №20 від 01.08.2023 р., договір № 31.07/23 від 31.07.2023 з ТОВ «НВО «УКРПРОМЕКОЛОГІЯ», накладна №21 від 01.08.2023р., акт приймання-передачі №21 від 01.08.2021p., видаткова накладна № 1718 від 31.07.2023 р. на постачання продукції від ТОВ «Стандарт-комплект», ПП «МАЛЬТ» накладна 07/08,07 від 07.08.2023р., ТОВ «ЕЛЕКТРОД УКРАЇНА», видаткова накладна №1606 від 31.07.2023р., акт виконаних робіт №17 від 03.08.2023, звіт з переробки сировини №17 від 03.08.2023р., звіт про готову продукцію №17 від 03.08.2023p., рахунок №46 від 02.08.2023p., оборотно-сальдова відомість по рах. 26 за період 03.08.2023-04.08.2023 pp.
Отже, позивачем подано контролюючому органу копії документів, що підтверджують наявність законних підстав для реєстрації податкової накладної № 2 від 04.08.2023 року на загальну суму 1 932 266,26 грн., у т.ч. ПДВ 322 044,38 грн., реєстрацію якої зупинено.
Суд звертає увагу, що для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції, будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Якщо ж мова йде про відвантаження товару, - то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть видаткові накладні.
Судом встановлено, що позивачем подано на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області всі необхідні документи щодо господарських операцій, на підставі яких сформовано податкову накладну № 2 від 04.08.2023 року.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган повинен витребувати від платника податку документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Крім того, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
В свою чергу, контролюючим органом, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розгляду пояснень не подавалося.
Враховуючи безпідставність висновку контролюючого органу про відповідність позивача пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій на додану вартість, визначених у Додатку №3 до Порядку №1165, а також зважаючи на те, що відповідачами не надано доказів перебування позивача у переліку ризикових платників податку, тобто позивач не відповідає критеріям ризиковості платника податку, суд дійшов висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної.
Суд зазначає, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції- прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 (№К/9901/14651/19), які є обов`язковими для врахування судом в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України.
Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 23.10.2018 в справі №822/1817/18 (№К/9901/62472/18).
З матеріалів справи судом встановлено, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, складених у відповідності до вимог законодавства, є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань.
Щодо посилань відповідача-1 в оскаржуваному рішенні на операції з контрагентом який віднесений до ризикових, суд зазначає наступне.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що між ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» та ТОВ «Науково-виробниче об`єднання «Укрпромекологія» укладено договір оренди нерухомого майна № 01/06/2023 від 01.06.2023 року, а також договір переробки давальницької сировини № 25/07/2023 від 25.07.2023 року.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15.08.2022 року по справі № 280/3468/22 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче об`єднання «Укрпромекологія» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено, а саме:
- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8007 від 29.12.2021 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче об`єднання «Укрпромекологія» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість;
- зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче об`єднання «Укрпромекологія» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15.08.2022 року по справі № 280/3468/22 залишене без змін Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 13.02.2023 року, набрало законної.
Таким чином, суд вважає протиправними посилання в оскаржуваному рішенні на наявність у ТОВ «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» операцій з ризиковим ТОВ "УКРПРОМЕКОЛОГІЯ".
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд доходить висновку про те, що оскаржуване рішення №9472419/45052525 від 06.09.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.08.2023 року на суму 1 932 266,26 грн., у тому числі ПДВ 322 044,38 грн., прийняте Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не відповідають критерію, визначеному ч.2 ст.2 КАС України, та порушують права позивача, як платника податку, а тому з метою повного та ефективного захисту порушеного права останнього, виходячи із наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, взаємопов`язані позовні вимоги належить задовольнити шляхом визнання протиправними та скасування даних спірних рішень.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладених суд зазначає, що відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин та враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної визнано судом протиправним та скасовано, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку №1246, а також абз. 9 п.201.10 ст. 201 ПК України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну № 2 від 04.08.2023 року на загальну суму 1 932 266,26 грн., у т.ч. ПДВ 322 044,38 грн., датою її фактичного подання.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, податковому органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» податкового органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В даному випадку, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права.
Відповідно до ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на встановлені обставини, а також приймаючи до уваги те, що податковим органом не було надано до суду доказів правомірності прийняття оскаржуваних рішень, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу даного адміністративного позову до суду в сумі 2684,00 грн. підлягає стягненню з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 139, 242-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» (49083, Дніпропетровська область, м. Дніпро, пр. Слобожанський, буд. 40А, код ЄДРПОУ 45052525) до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-А, код ЄДРПОУ:44118658) до відповідача-2: Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №9472419/45052525 від 06.09.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.08.2023 року на суму 1 932 266,26 грн., у тому числі ПДВ 322 044,38 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 04.08.2023 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 45052525), датою її фактичного надходження - 31.08.2023 р.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17а, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ ВП 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» (49083, Дніпропетровська область, м. Дніпро, пр. Слобожанський, буд. 40А, код ЄДРПОУ 45052525) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦ МЕТАЛ ТРЕЙД» (49083, Дніпропетровська область, м. Дніпро, пр. Слобожанський, буд. 40А, код ЄДРПОУ 45052525) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене у порядку та в строки, встановлені статтями 295 та 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя І.В. Тулянцева
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2024 |
Оприлюднено | 02.02.2024 |
Номер документу | 116674686 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні